95E10 vs 98E05

AInoa poikkeus taitaa olla Nesteen ekobensat ja Shellin "aito" V-power mitä saa vain joiltain asemilta vaikka myyvät samalla tuotenimellä.
Ehkä sopii aiheeseen, mitä tarkoitat "aito" V-power, ja se muualla myytävä, mitä eroa niillä ja mistä ne erottaa.

Siis oletan että muut myyvät tuota mitä Suomen sivuilla mainostetaan ja tuo "aito" ilmeisesti jotain muuta ?

Jännä jos Shell antaa Anttosen myydä jotain muuta tuolla nimellä.

Siis onko tuossa V-power 98 E5 siis enemmän etanolia kuin 5%, vai tarkoitatko että kaikki Shellin töhnä on samalla lisäaineistuksella, eli V-power lisäaineet kaikissa, paitsi joku "aito" jollain muulla lisäaineistuksella ?

Edit,
Suomen sivuilla kehutaan uutta versiota, onko tuo aito sitten se vanha versio, jossa puuttuu uuden mainostetun ominaisuudet. Miksi niitä on jakelussa, tuleeko jossain päin Suomea eri jalostamo/terminaali/jakalukanavaa pitkin, ja ei saada kaikki lisäaineita matkalla sekaan ? Jos siis kyse ei ole etanolista, vaan lisäaineista.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä sopii aiheeseen, mitä tarkoitat "aito" V-power, ja se muualla myytävä, mitä eroa niillä ja mistä ne erottaa.

Siis oletan että muut myyvät tuota mitä Suomen sivuilla mainostetaan ja tuo "aito" ilmeisesti jotain muuta ?

Jännä jos Shell antaa Anttosen myydä jotain muuta tuolla nimellä.

Siis onko tuossa V-power 98 E5 siis enemmän etanolia kuin 5%, vai tarkoitatko että kaikki Shellin töhnä on samalla lisäaineistuksella, eli V-power lisäaineet kaikissa, paitsi joku "aito" jollain muulla lisäaineistuksella ?

Edit,
Suomen sivuilla kehutaan uutta versiota, onko tuo aito sitten se vanha versio, jossa puuttuu uuden mainostetun ominaisuudet. Miksi niitä on jakelussa, tuleeko jossain päin Suomea eri jalostamo/terminaali/jakalukanavaa pitkin, ja ei saada kaikki lisäaineita matkalla sekaan ? Jos siis kyse ei ole etanolista, vaan lisäaineista.
Eroja lisäaineissa. En muista missä mutta asemista on lista joka on pyörinyt täälläkin.
 
Eikös VeeVoima ollu myös 99 oktaanista vai jopa 100? :hmm:
 
Käsittääkseni etanoli vähentää karstoittumista.
Ainakin RE85 muutetuista vanhoista autoista, vanhat bensa karstat lähtee pois pytyistä.
Aijaa, se onkin sitten juuri päinvastoin mitä luulin. Eipä tuosta E10 ajamisesta sitten taida olla mitään haittaa.

E85 on sitten oma lukunsa, ja vaatii sen muutoksen. Ei oikein itseä kiinnosta, kun ajoa on sen verran vähän, ettei sillä saa kovin suurta säästöä aikaan. Ja huonoina puolina kasvaneen kulutuksen myötä joutuu kai käymään useammin tankilla, ja tuota ei ole pumpulla läheskään kaikilla asemilla.
 
Eikös VeeVoima ollu myös 99 oktaanista vai jopa 100? :hmm:
Eikun juu, tuota oikeasti korkeinta oktaania oli vain osalla. Niinhän se taisi olla. Oli niin tai näin, sama tuotenimi, eri tuote, riippuen asemasta.
 
Eroja lisäaineissa. En muista missä mutta asemista on lista joka on pyörinyt täälläkin.
Tuota, tuli mieleen, myydäänkö tuota v-poweria 95E10:n nykyään ?

Pienen uutis kertauksen jälkeen, Shell toi V-powerin, samalla markkinointiin korkeampaa octaanilukua, sitten markkinointi nimi muuttu V-power Nitroksi, octaani markkinointi karosi, ja myöhemmin putosi to Nitro osa pois. Suomessa markkinoidaan kuitekin näitä uusien parempia ominaisuuksia vs se vanha, onko sitten vertailukohta Nitro vai sitä edeltävä.

Mutta siis edelleen ymmärtänyt että V-power nimellä markkinoidaan vain tuota 98E5 versiota.(ei 95), myyjä toki markkinoi uuden version parannuksia, mutta siitä ei voi päätellä onko huononnuksia. (jos octaania ei haeta)

Sitä ei selvinnyt onko niissä oikeasti lisäaineroa tuohon 95E10 versioon.

Joidenkin muiden ketjujen asemilla ainakin joskus ollut 98 korkeampi octaanisia aineita, ralli bensaksi jotkut huudelleet.
 
Tuota, tuli mieleen, myydäänkö tuota v-poweria 95E10:n nykyään ?

Pienen uutis kertauksen jälkeen, Shell toi V-powerin, samalla markkinointiin korkeampaa octaanilukua, sitten markkinointi nimi muuttu V-power Nitroksi, octaani markkinointi karosi, ja myöhemmin putosi to Nitro osa pois. Suomessa markkinoidaan kuitekin näitä uusien parempia ominaisuuksia vs se vanha, onko sitten vertailukohta Nitro vai sitä edeltävä.

Mutta siis edelleen ymmärtänyt että V-power nimellä markkinoidaan vain tuota 98E5 versiota.(ei 95), myyjä toki markkinoi uuden version parannuksia, mutta siitä ei voi päätellä onko huononnuksia. (jos octaania ei haeta)

Sitä ei selvinnyt onko niissä oikeasti lisäaineroa tuohon 95E10 versioon.

Joidenkin muiden ketjujen asemilla ainakin joskus ollut 98 korkeampi octaanisia aineita, ralli bensaksi jotkut huudelleet.
En tiedä nykytilanteesta juurikaan. Tankkaan aina muihin omiin kulkineisiin 98:a muualla koska Shellin kalliit hinnat ja firman auto imee 95:sta.
 
Nesteellä tuli 98:siin 5% etanoli kokeiluna joskus '05-06. Osalle asemista. Ja kun etanolia ei ollut, niin VPower oli ihan bensaa. En varmaan koskaan unohda sitä paskan makua suussa kun hoksasin, ensimmäisten joukossa, että siitä ei ole jäljellä kuin nimi, ja tuotesisältö vastasi ST1:sen 98E5:sta. Oli niitä aikoja kuin St1 osti Shellit.

Teboilin 99+:aa on ja ei ole ikävä. Kohta auringonlaskuun kesäautolla, 98E5/E85 sekoituksella..
 
Nesteellä tuli 98:siin 5% etanoli kokeiluna joskus '05-06. Osalle asemista. Ja kun etanolia ei ollut, niin VPower oli ihan bensaa. En varmaan koskaan unohda sitä paskan makua suussa kun hoksasin, ensimmäisten joukossa, että siitä ei ole jäljellä kuin nimi, ja tuotesisältö vastasi ST1:sen 98E5:sta. Oli niitä aikoja kuin St1 osti Shellit.

Teboilin 99+:aa on ja ei ole ikävä. Kohta auringonlaskuun kesäautolla, 98E5/E85 sekoituksella..
Mutta miksi ei 95 / E85 sekoituksella vaan 98?
 
Nesteellä tuli 98:siin 5% etanoli kokeiluna joskus '05-06. Osalle asemista. Ja kun etanolia ei ollut, niin VPower oli ihan bensaa. En varmaan koskaan unohda sitä paskan makua suussa kun hoksasin, ensimmäisten joukossa, että siitä ei ole jäljellä kuin nimi, ja tuotesisältö vastasi ST1:sen 98E5:sta. Oli niitä aikoja kuin St1 osti Shellit.
Kun aiemmin etsin v-power markkinointia, niin ei nyt löytynyt mitä lisäaine juttuja siinä muuttu kun V-power sai perään sen nitro sanan. parempaa toki . enkä nyt löytänyt vahvistusta että samaa ainetta myydään ST-1llä eri nimellä, toki mahdollista. jos niin muuttiko St1 lisäaineistustaan.

Mikä sinulla on, oli lähteenä ?

Onko Shellillä 95 ja 98 samoilla lisäaineilla ?
 
Pystyisikö siis periaatteessa tankkiin kaatamaan vaikka Marinolia bensan sekaan, jos nuo bensamoottorit kykenee toimimaan erilaisilla bensa/etanoli sekoitussuhteilla?

Mitään järkeähän tuossa ei ole, koska maksaa jotain 6 euroa litralta kaupassa, ja varmaan muutenkin jotenkin laitonta. Mutta noin hypoteettisesti.
 
Pystyisikö siis periaatteessa tankkiin kaatamaan vaikka Marinolia bensan sekaan, jos nuo bensamoottorit kykenee toimimaan erilaisilla bensa/etanoli sekoitussuhteilla?

Mitään järkeähän tuossa ei ole, koska maksaa jotain 6 euroa litralta kaupassa, ja varmaan muutenkin jotenkin laitonta. Mutta noin hypoteettisesti.
Kyllä. Katsastin äskettäin satasen reuhkani kaatamalla puolet Re85:ttä tankkiin, sitten meni päästöistä läpi. Kesällä ei ole eroa käynnistymisessäkään.
 
Mitenhän sitten tuo Masinol? Onko tuosta mitään oikeaa hyötyä?

Masinol 100 on polttoaineen lisäaine, joka soveltuu käytettäväksi yhdesä 95 E10- ja 98 E5 -bensiinilaatujen kanssa. Masinol pitää moottorin puhtaana ja ehkäisee korroosiota ja siten pidentää moottorin käyttöikää ja parantaa sen suorituskykyä. Masinol 100 toimii myös jäänestoaineena, poistaa karstaa ja vähentää jälkikäyntiä.
 
Ei ha
Mitenhän sitten tuo Masinol? Onko tuosta mitään oikeaa hyötyä?
Ei hyötyä jos ei haittaakaan. Pelkällä re85 käyttämisellä seuraa itselläni öljynlaimentumaa, mutta pakoputkessa ei ole lainkaan nokea. Irtopulloissa en ostaisi. Kaveri elvytti järveen upottamansa raivaussahan viinabensalla eli kyllä se vettä imee.
 
V-Poweria on mainostettu, että sen lisäaineistus pitää moottorin puhtaana.

 
V-Poweria on mainostettu, että sen lisäaineistus pitää moottorin puhtaana.

Samaa kertoo Nestekin bensoistaan(Futura 95E10 ja 98E5). Ei ole tainnut ainakaan lähivuosina olla mitään puolueetonta testiä missä näitä väitteitä olisi analysoitu.

Neste Futura 95E10
 
Kun aiemmin etsin v-power markkinointia, niin ei nyt löytynyt mitä lisäaine juttuja siinä muuttu kun V-power sai perään sen nitro sanan. parempaa toki . enkä nyt löytänyt vahvistusta että samaa ainetta myydään ST-1llä eri nimellä, toki mahdollista. jos niin muuttiko St1 lisäaineistustaan.

Mikä sinulla on, oli lähteenä ?

Onko Shellillä 95 ja 98 samoilla lisäaineilla ?

Näkemykset sisällöistä perustuu valmistajien tuoteselosteisiin. Toki myös mutuilu onnistuu, olis sellainen kutina että toi Nitro olisi vaan se puhdistavien lisäaineiden päivitys. Laadukkaasta perusbensasta saisi kyllä pakollisella etanolisällä helposti satkun pintaan (vrt. Teboil 99+ ja vanhempi Neste 98E5), mutta jos raaka-aineet on lähtökohtaisesti sitä tasoa, että 10% etanolilla päästään tohon 95 oktaanin tasoon niin ei niillä kuuhun mennä.

Noihin katsastusjuttuihin, myönnän ettei tuplakaasarit aikoinaan olisi ikinä jäätyneet leimalla, mutta nykytekniikalla voi tulla moottorin ohjauksen säätörajat vastaan rankemmalla viinaseoksella.
 
Näkemykset sisällöistä perustuu valmistajien tuoteselosteisiin. Toki myös mutuilu onnistuu, olis sellainen kutina että toi Nitro olisi vaan se puhdistavien lisäaineiden päivitys. ...
OK, Joskus valmistajien netissä tarjoamia perus lappuja yrittänyt verrata niin eroja nähnyt eri tuotteiden valillä, vaikka niissä olisi kohtuu uskottavasti lisäaineistus ja tai markkinoitua ominaisuus eroa.

Siitä en ylläty jos ST1 nimellä myytävä olisi samaa kuin Shellin nimellä, siksi kysyin kun en siihen löytänyt ns faktaa, vaan jotain netti keskustelupalsta mutua. Sekään ei yllättisi jos ST nimellä voisi olla samaa, mutta välttämättä aina.

ST1 tuskin haluaa kertoa että joo samaa ainetta. Mutta sitten kun Shell nimi lisenssi päättyy, niin voi mieli muuttua. No aikana näyttää tuovatko jollekkin asemille sitten jonkun kalliimman premiumin, silloin kyllä pitäisi olla myös eroa.
 
Taitaa olla mennyt ihan bulkiksi, bensarekkojakin taitaa olla enää valkoisia ja sitten valkoisia joissa lukee Neste. ABC:n tavara taisi olla ainakin tuotetiedoiltaan identtistä ST1:sen kanssa?
Mutta miksi ei 95 / E85 sekoituksella vaan 98?

Hakusessa oktaaniluvun nosto, eikä pysty käyttämään kuin jotain 15-20% etanoliosuutta. 98:sissa on haettu oktaaniluvun nostoa jollain muulla keinolla kuin etanoli, parempia raaka-aineita tms.
 
ABC:n tavara taisi olla ainakin tuotetiedoiltaan identtistä ST1:sen kanssa?
NEOT toimittaa sekä ABCn että ST1 polttoaineet, joten täsmälleen samaa tavaraa on. Heillä on oma jalostamo Göteborgissa, josta tulee suurin osa tuotteista. Rajallisen kapasiteetin tai muiden syiden takia ostavat toki välillä eriä myös muualta esim. Nesteeltä.
 
NEOT toimittaa sekä ABCn että ST1 polttoaineet, joten täsmälleen samaa tavaraa on. Heillä on oma jalostamo Göteborgissa, josta tulee suurin osa tuotteista. Rajallisen kapasiteetin tai muiden syiden takia ostavat toki välillä eriä myös muualta esim. Nesteeltä.
Onkos noita ylipäätään Suomessa juuri mitään muuta myynnissä kuin Nesteen ja ST1/NEOT:in polttoaineet. Shell, ST1 ja ABC myy tosiaan ST1/NEOT tavaraa, ja tietääkseni SEO, Teboil ja tietysti Neste taas myyvät Nesteen litkuja.

En sitten tiedä mitä yksittäiset pikkuketjut (Gulf, Kärkkäinen, Jari-Pekka, mitä näitä on) myy, mutta villi arvaus että jompaa kumpaa noista.
 
NEOT toimittaa sekä ABCn että ST1 polttoaineet, joten täsmälleen samaa tavaraa on.
Hyvin uskottavaa, mutta onko tämä nyt fakta ? jossain vahvistettu. Sinänsä heillä tuskin tarvetta kehittää eri reseptejä ABC / ST1 ketjuilla.

Mutta tämä V-power nyt taisi jäädä ilmaan, sille ei ilmeisesti vahvistusta onko siinä eri lisäaineistus.

Onkos noita ylipäätään Suomessa juuri mitään muuta myynnissä kuin Nesteen ja ST1/NEOT:in polttoaineet. Shell, ST1 ja ABC myy tosiaan ST1/NEOT tavaraa, ja tietääkseni SEO, Teboil ja tietysti Neste taas myyvät Nesteen litkuja.

En sitten tiedä mitä yksittäiset pikkuketjut (Gulf, Kärkkäinen, Jari-Pekka, mitä näitä on) myy, mutta villi arvaus että jompaa kumpaa noista.
Se että joku ketju ostaa Nesteelta, ei tarkoita että se olisi samaa tavaraa kuin Nesteen pumpulla. jos sitä tuossa pohdit.
En muista onko viimevuosina ollut artikkeleita miten esim SEO ja Teboil kohdalla menee.
 
Kun jakeluvelvoitetta on tarkoitus tulevaisuudessa nostaa, niin saadaankohan jossain välissä joku E15 tms.? Vai yleistyyköhän sen sijaan E85 ja biodieselit kuten Nesteen MY Diesel?
 
Kun jakeluvelvoitetta on tarkoitus tulevaisuudessa nostaa, niin saadaankohan jossain välissä joku E15 tms.? Vai yleistyyköhän sen sijaan E85 ja biodieselit kuten Nesteen MY Diesel?
Veikkaan jälkimmäistä, eli jos mennään nykymalliin, niin markkinat ratkaisee, siis jakelia päättää. Säätelevät vaatimuksen täyttymistä uusiutuvien/päästöttömien (* hinnoittelulla.


(*
Mitä sitten milloinkoin lasketaan, päästökauppa tuo fosiiliseen hintoihin (kustannuksiin) päästökauppa osan,
 
Ennen wanhaan koijaavat kyläkisarallikuskit nostivat oktaania tolueenilla, käytön kuulemma huomasi pakokaasun normaalista poikkeavasta hajusta.

Nyt tolueenia ei saa suoraan hyllystä, koska myrkyllistä ja siksi kielletty?

Ksyleenillä saa myös nostettua oktaanilukua (en ole koittanut).
 
Onkos noita ylipäätään Suomessa juuri mitään muuta myynnissä kuin Nesteen ja ST1/NEOT:in polttoaineet. Shell, ST1 ja ABC myy tosiaan ST1/NEOT tavaraa, ja tietääkseni SEO, Teboil ja tietysti Neste taas myyvät Nesteen litkuja.

En sitten tiedä mitä yksittäiset pikkuketjut (Gulf, Kärkkäinen, Jari-Pekka, mitä näitä on) myy, mutta villi arvaus että jompaa kumpaa noista.

En usko että on ainakaan merkittävissä määrin. Noilla pienemmillä ketjuilla tuskin on rahkeita laivalla tuoda tavaraa maahan. Joten jäljelle jää Neste ja NEOT.
 
Lisäaineistaako jokainen jakelija itse polttoaineensa/tilaa tietyllä lisäainepaketilla, vai tuleeko valmiina?
 
Lisäaineistaako jokainen jakelija itse polttoaineensa/tilaa tietyllä lisäainepaketilla, vai tuleeko valmiina?
Kiinnostaa myös, kun osa kommenteista vähän vihjailee.

Näistä lisäaineista ketjussa ollut juttua, ilmeisesti tietävät ei uskolla kommentoida selkeästi, tai ajantasaista julkista tietoa ei ole. (mutuilua)
Se mitä ennen tehty ei välttämättä kuvaa nykyistä, aikanaan , lisäaineistusta teki ketjun oma jakelukanava, tarinoiden mukaan jopa ne joilta se tavara tuli suoraan "kilpailijan" terminaalista jakeluun. Ehkä tähän olisi nykyään teknisesti parempia menetelmiä, niin ehkä silti vähän yllättyisin. jos nykyään tankki autossa, tai asemalla lisäiltäisiin

Voisi kuvitella että joku Neste, Teboil, Neot (St1, ABC) pystyisi toimittaa asiakaskohtaisia sekoituksia, suoraan terminaalisti jakeluautoon. Jos siis mietitään näitä pieniä, SEO, Gulf, ketjuttomat.

SEO taitaa markkinoida vain että Suomessa jalostettu, vaikka tulisi suoraan Nesteen terminaaleista ja SEO ei lisättäisi mitään, niin myykö Neste samaa kuin omilla asemilla.
 
Tuli mieleeni kysyä tuota, kun olen nyt pari kertaa tankannut vuorotellen paikallisella Teboililla ja Seolla.

Seon 98 bensa tuntuu olevan huonompaa verrattuna Teboilin 98:iin. Seon bensalla auto tuntuu nuhaisemmalta ja nykii enemmän verrattuna Teboiliin.

Kulutusta en ole vielä riittävästi seurannut, että onko siinä eroa havaittavissa.

Vähän kauempaa saa muidenkin jakelijoiden polttoainetta, mutta siellä vähän kauempaa ei kannata asioikseen lähteä tankkaamaan.
 
Seon 98 bensa tuntuu olevan huonompaa verrattuna Teboilin 98:iin. Seon bensalla auto tuntuu nuhaisemmalta ja nykii enemmän verrattuna Teboiliin.

Hmm, siis tuntuu? kuullostaa tunteelta, tai jos ihan oikeasti ehjä tavallinen auto nykii, ja tahmaa, niin tulee mieleen että asemalla on jotain ongelmia varastoinnissa.
 
Oletkohan syystä tai toisesta saanut ysivitosta?

Sama kävi mielessä, mutta tätä tapahtui muutaman kymmenen kilometrin jälkeen, jolloin moottorin olisi ajatellut jo sopeutuneen... toisin 95 ja 98 välillä on eroa toiminnassa ja 100E30 toimii vielä paljon paremmin!

Mutta kuten mainittua, pitää jatkaa seurailua.
 
Viimeksi muokattu:
Hmm, siis tuntuu? kuullostaa tunteelta, tai jos ihan oikeasti ehjä tavallinen auto nykii, ja tahmaa, niin tulee mieleen että asemalla on jotain ongelmia varastoinnissa.

Ajattelin, että "tuntuu" on vähän sellainen kun toteamus.

Ei nyt mitään vakavaa, mutta eron huomasi.

Teboilia muuten välttelisin sattuneesta syystä...
 
tätä tapahtui muutaman kymmenen kilometrin jälkeen, jolloin moottorin olisi ajatellut jo sopeutuneen
Jos tarkoitetaan oikein aggressiivisesti nakutusrajaa hakevaa moottoria, niin tämä sopeutuminenhan tapahtuisi vain kovassa kuormituksessa. Äkkiäkös sitä ajaa vaikka 100 kilometriä ilman että moottoria oikeasti käsketään.
 
Pientä nypytystä tapahtui SEOn 98:lla kun suurella vaihteella pienillä kierroksilla kuormitti.. Teboililla saattaa nykästä kerran pari ja sitten tasaantuu.

Ei tuo moottori silleen optimaalisesti taida koko aikaa käydä, vanha ja kulunut kun on, mutta ehkä se tuo polttoaineiden eron vielä herkemmin esille.

------

Nyt on vähän katteltu ajotietokoneen kulutuslukemia. Tällä viikolla tuloksia SEO:n 98 bensalla 5,3/5,3 ja 5,2 TEBOILIN 98 bensalla 4,8L/100 !!!

Ihan sama reitti ja sama ajotyyli. Ei kelit niin paljoa ole vaihdelleet, että eron voisi sillä selittää.

Seuraavaksi menee talvirenkaat alle, niin pitää alkaa alusta seuraamaan tuota kulutusta.
 
Oli se teboilin bensa sitten Nesteen tai minkä tahansa alkuperältään myymää, kannattaa muistaa että sen myynnin tuotto menee Venäjän hyväksi. Tämän takia en tankkaa teboililla. Sama koskee muutakin teboilin myyntitoimintaa, myös kahvin myyntiä, koska maksavat vuokraa ja tuotot menee suoraan Venäjälle.
 
^ Ymmärrän ongelman tässä. Tarkoitus olisi viikko-pari jatkaa testailua, jotta saisin asiaan jotain varmuutta.

Kuoleekohan Ukrainalaisia sen vuoksi? :cry:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 647
Viestejä
4 442 915
Jäsenet
73 588
Uusin jäsen
JPEEE

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom