4K-Näytöt

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JuSiZ
  • Aloitettu Aloitettu

Erä tuli tarjoukseen ja kauan pähkäiltyä siirtymistä olediin tartuin viimein syöttiin kun juuri tuota mallia kauan katsonut ja odotellut hinnanlaskua.

Erä tuli tarjoukseen ja kauan pähkäiltyä siirtymistä olediin tartuin viimein syöttiin kun juuri tuota mallia kauan katsonut ja odotellut hinnanlaskua.
Tämä olisi kyllä itsellekin mielenkiintoinen. Pitäisi saada hieman tartuntapintaa että miten tämä vertautuu tuohon Asrockin malliin. Jostain luin että tässä olisi 1080p moodi paremmin kustomoitavissa ja saisi tarkemmaksi verrattaen LG:n malliin.

Tämä olisi kyllä itsellekin mielenkiintoinen. Pitäisi saada hieman tartuntapintaa että miten tämä vertautuu tuohon Asrockin malliin. Jostain luin että tässä olisi 1080p moodi paremmin kustomoitavissa ja saisi tarkemmaksi verrattaen LG:n malliin.
Pähkäilin myös Asrockin mallia mutta en löytänyt mistään kiinnipalamistakuusta varmistusta ja tuossa Asuksessa on 3 vuotta niin päädyin tuohon.

Löysinkin vastauksen, Asuksessa pystyy käyttämään DLDSR ja DSR (myös amd VSR?) 1080 480Hz modessa jolla sitä Full HD kuvaa pitäisi saada tarkemmaksi. Tästä en kyllä mitään vertailuja löytänyt joten pitänee itse testata jos haluaa tietää onko yhtään tarkempi.

Alienware AW3225QF käyttöä takana jo reilusti ja vaikka tiedostin että omassa yksilössä taitaa olla vertical bandingia niin pelatessa Kingdom Come: Deliverance 2:sta se näkyi todella herkästi. Aina pelissä pimeän aikaan näkyi bandingia, varsinkin kameraa käännellessä. Yleensä olen pystynyt asian kanssa elämään ja yrittämään olla välittämättä siitä, mutta tänään kävi niin paljon ärsyttämään asia että ajoin Panel Refreshin näytölle, mutta ei tuntunut tekevän mitään asialle.

Otin sitten 1 % ja 5 % grayscale videot esille ja napsasin kuvat. Näitä QD-Oledeja mainostetaan paljon paremmiksi kuin WOLEDeja vertical bandingin suhteen, mutta ainakaan omani näyttää olevan yhtä huono kuin omistamani LG CX (WOLED) telkkari. Tässä vielä vertical banding näkyy osittain tiilimäisenä kuviona ja lisäksi horisontaalisia viivoja kuvan yläosassa. Jostain syystä kuvat ovat ylivalottuneita ja näyttävät laimemmailta kuin oikeasti ovat. Kameraa/ukkoa liikuttaessa 10x selkeämpiä kuin staattiset kuvat.

PXL_20250328_211952282.MP.jpgPXL_20250328_205748167.jpgPXL_20250328_205617195.jpg

E: Jahas, näyttöni onkin asiakaspalautus. Dellin tuki sanoo että Ensisijaisen tukipalvelun tila alkanut 29.09.2024 ja sijaintina Tanska. Ostin näytön 23.11.2024 proshopista.

Oli nähtävästi jokin bugi Creator-modessa sRGB tila käytössä, vaihtamalla DCI-P3 näytti oikein. Lisäksi piti puhelimen kamerasta säätää kirkkautta alemmas jotta suostui ottamaan kuvan suunnilleen samannäköisenä kuin mitä itse koin näkeväni. Testasin myös sRGB -> DCI-P3 vaihdon jälkeen KCD 2:sta ja kalterit olivat silti näkyvissä selkeästi, varsinkin kameraa kääntäessä.
PXL_20250328_223129562.jpgPXL_20250328_223526401.jpgPXL_20250328_223358275.jpg

Päivitystä mun tilanteeseen. Vanha näyttö läksi takaisin ja uusi tuli tilalle. Vaikka myös uudessa näkyy kuvassa epätasaisuutta niin ainakin 5 % en paljaalla silmällä edes näe raitoja. Luulen että normaalilla katselulla en tule koskaan huomaamaan mitään vikaa kuten edellisellä.
PXL_20250409_210452959.jpg

Tuli myös huomattua että Creator Mode sRGB Gamma 2.2, jota isossa määrin tunnutaan eri foorumeilla suositeltavan, käyttää Piecewise sRGB:tä Gamma 2.2 sijaan kun taas vaikka Gamma 2.0 ja 2.4 ei käytä. Myöskään mikään muu preset ei käytä tuota Piecewise sRGB, vain Creator Mode sRGB Gamma 2.2. Tämä teki sen että pimeät kohtaukset muuttuivat huonolla tavalla kirkkaiksi ja hämäristä kohtauksista häviää kontrasti. Esimerkit Kingdom Come: Deliverance 2 pelistä.
Gamma 2.0
PXL_20250408_212008949.MP.jpgPXL_20250404_191648528.MP.jpg
Gamma 2.2
PXL_20250408_212015405.jpgPXL_20250404_191641584.MP.jpg
Gamma 2.4
PXL_20250408_212020962.jpgPXL_20250404_191636386.jpg

Valitin asiasta myös Dellin tukeen ja tein heidän foorumille postauksen. Dellin tuen kanta "I have got the pictures reviewed by our Engineering team and got the information it is working as design. It is a limitation with the OLED panel and the options being ran. With this specific panel, as per the information is to leave it running and working for a couple hours, and as time goes by it will look better. it still would not be perfect though."

Ei tuo tietty maailmaa kaada, mutta mikään tila ei ole ihan täydellinen. Standard preset seuraa Gamma 2.2, mutta siinä värit ovat hieman ylikylläiset. Creator Mode sRGB Gamma 2.4 on inasen liian vaalea ja Creator Mode sRGB Gamma 2.4 taasen hieman liian tumma, mutta värit ovat noissa kohdallaan jne.

Olen käyttänyt Standard presettiä, mutta yritin selvittää voisiko vaikka ICC-profiililla saada Piecewise sRGB -> Gamma 2.2. Lueskelin aiheesta ja löysin Transform Windows 11's virtual SDR-in-HDR curve from piecewise sRGB to Gamma 2.2 github sivun. Eli Windows tekee HDR-tilassa SDR-emuloinnille Piecewise sRGB gamman eikä käyttäjä pysty mitenkään valita muuta vaihtoehtoa kuten Gamma 2.2 tai 2.4, BT.1886. Tuon sivun ohjeilla pystyy muuttamaan Piecewise sRGB gamman aidoksi Gamma 2.2 HDR-tilassa. Tuo kuulosti todella hyvältä, koska en käytä normaalisti HDR-tilaa Windowsissa juurikin tuon haalistuneen kuvan takia jonka Windows tekee SDR-emuloinnissa ja olen vaihtanut tarvittaessa HDR-tilan päälle jos toistan HDR-kuvaa.

Tuon laittaminen toimimaan kunnolla vaati hieman säätöä, mutta nyt minulla on HDR-tila kokoajan Windowsista päällä ja SDR-emulointi toimii Gamma 2.2 seuraten niin ei tarvitse välittää noista SDR-kuvatiloista. Harmillisesti tuo LUT vaikuttaa myös HDR-kuvaan eli se pitää ottaa pois käytöstä kun toistaa HDR-kuvaa. Siihen minulla on pieni apuohjelma tehtäväpalkissa jota klikkaamalla ottaa LUTin käyttöön ja pois, myös AutoHotkeylla on mahdollista laittaa sopiva pikanäppäin tuohon.

Alla esimerkki Windowsista HDR-tilassa SDR-emulointi Piecewise sRGB -> Gamma 2.2.
PXL_20250409_140935168.jpgPXL_20250409_140941019.MP.jpg

Aavistuksen houkuttelisi ennakkotilata tuo G81SF, mutta mietityttää lieneekö juuri eroja G80SD kanssa. Jälkimmäinen nyt tarjouksessa 1149€ ja tuo uusi 1299€.
G80SD on ainakin jo hyväksi todettu, niin onko tuossa varsinaisesti mitään uutta vai maksetaanko 150€ lisää vain mallimerkinnästä. :hmm:

Aavistuksen houkuttelisi ennakkotilata tuo G81SF, mutta mietityttää lieneekö juuri eroja G80SD kanssa. Jälkimmäinen nyt tarjouksessa 1149€ ja tuo uusi 1299€.
G80SD on ainakin jo hyväksi todettu, niin onko tuossa varsinaisesti mitään uutta vai maksetaanko 150€ lisää vain mallimerkinnästä. :hmm:
Paha vielä sanoa, odottaisin itse arvosteluja ennenkuin maksaisin enemmän tuosta uudesta 32" mallista.

Paha vielä sanoa, odottaisin itse arvosteluja ennenkuin maksaisin enemmän tuosta uudesta 32" mallista.
Tämähän se. Samsung näköjään tarjoaa -10% kuponkia ja budsit jos tilaa ennakkoon, mikä asettaisi nuo aika liki samanhintaisiksi. Budseille en kyllä laske juurikaan arvoa tässä yhtälössä.
Revikka auttaisi kyllä paljon päätöksenteossa. Ennakkomyynnin jälkeen varmaan normihinta sitten se 1,5ke, tiedä häntä.

Tuo G80SD:n Tizen on oikeasti iso plussa kun sen kerran kokee, voi käyttää kätevästi kakkostelevisiona jos taloudessa muitakin kuin käyttäjä itse. Ääni tälle.

Tuo G80SD:n Tizen on oikeasti iso plussa kun sen kerran kokee, voi käyttää kätevästi kakkostelevisiona jos taloudessa muitakin kuin käyttäjä itse. Ääni tälle.
Itse taas jätin ostamatta tuon G80SD tuon takia ja päädyin G60SD malliin, koska siinä ei tuota käyttistä ole vaan perinteinen pelkkä näyttö. Nyt harmittaa hieman, kun tuossa uudessa 32" 4K malli on pelkkä perinteinen näyttö.

Itsellä televisiossa on kyllä tuo Tizen, mutta en sitä halua näyttöön. Sen verran puginen on ollut. :D Ymmärrän toki plus puolet jos haluaa käyttää äly-TV ominaisuuksia.

Itse taas jätin ostamatta tuon G80SD tuon takia ja päädyin G60SD malliin, koska siinä ei tuota käyttistä ole vaan perinteinen pelkkä näyttö. Nyt harmittaa hieman, kun tuossa uudessa 32" 4K malli on pelkkä perinteinen näyttö.

Itsellä televisiossa on kyllä tuo Tizen, mutta en sitä halua näyttöön. Sen verran puginen on ollut. :D Ymmärrän toki plus puolet jos haluaa käyttää äly-TV ominaisuuksia.
Eihän se Tizen siellä taustalla haittaa, kiva lisä vain eikä tuo ole näytössä bugitellut. Mutta onpahan nyt mistä valita jos mattapintaisen 32" QD-OLEDin haluaa. :thumbsup:

Eihän se Tizen siellä taustalla haittaa, kiva lisä vain eikä tuo ole näytössä bugitellut. Mutta onpahan nyt mistä valita jos mattapintaisen 32" QD-OLEDin haluaa. :thumbsup:
Ymmärsin käyttäjäkokemusten perusteella, että Tizen antaa jotain ajoittaisia popup viestejä tms. näytölle tietyissä tilanteissa? Hyvä kuulla, että pelaa hyvin.

Onkos täällä kokemusasintuntijoita asuksen pg27ucdm mallista? Tai onko näitä yleensäkään tullut edes vielä suomeen. Samsungilla tosiaan ennakkotilattavissa ”kilpaileva” malli G81SF samaan hintaan mutta asuksen malli varmastikkin parempi

Tulipahan nyt sitten laiteltua G80SD tilaukseen, kun siihen siunautui alennuskuponkikin. M32U:n heitin jo itsevarmasti myyntiin, tosin vähän poltellut vaihtoehto laittaa vertikaalina rinnalle. :hmm:
Ainakin suorittaa pientä vertailua jos ei muuta.

Onkos täällä kokemusasintuntijoita asuksen pg27ucdm mallista? Tai onko näitä yleensäkään tullut edes vielä suomeen. Samsungilla tosiaan ennakkotilattavissa ”kilpaileva” malli G81SF samaan hintaan mutta asuksen malli varmastikkin parempi
Ei ole tainnut tulla juuri minnekkään, Redditissä useampi lanka jossa ihmetteleevät saatavuuden huonoutta.

Oon itsekin kärkkymässä noita 27" OLED näyttöjä. Muutama pilipalikauppa väittää pystyvänsä noita toimittamaan, mutta en kyllä millään usko että ne olisi saaneet noita näyttöjä ennen verkkokauppaa, giganttia, ynnä muita isompia liikkeitä.

32" olisi saatavilla jo nyt, mutta 27":n korkeampi pikselitiheys houkuttaa. Lisäksi aion käyttää näyttöä työpöytäkäytössä 200% skaalauksella saadakseni tekstirenderöinnin ilman sub-pixel skaalausta, ja 32" näytöillä elementit näyttäisi jo suhteettoman suurikokoisilta. Jo 27" näytöillä toi 200% skaalaus on vähän siinä ja siinä, mut omaan makuun hyväksyttävän rajoissa selkeästi.

Oon itsekin kärkkymässä noita 27" OLED näyttöjä. Muutama pilipalikauppa väittää pystyvänsä noita toimittamaan, mutta en kyllä millään usko että ne olisi saaneet noita näyttöjä ennen verkkokauppaa, giganttia, ynnä muita isompia liikkeitä.

32" olisi saatavilla jo nyt, mutta 27":n korkeampi pikselitiheys houkuttaa. Lisäksi aion käyttää näyttöä työpöytäkäytössä 200% skaalauksella saadakseni tekstirenderöinnin ilman sub-pixel skaalausta, ja 32" näytöillä elementit näyttäisi jo suhteettoman suurikokoisilta. Jo 27" näytöillä toi 200% skaalaus on vähän siinä ja siinä, mut omaan makuun hyväksyttävän rajoissa selkeästi.
Itsellä oli alienwaren aw3225qf joka oli kyllä hyvä näyttö mutta ”suuri” koko ja kaarevuus ei sitten lopulta napannut niin myin pois kun hyvän tarjouksen sain, nyt tähtäimessä juuri tuollainen 27” suoralla ja kiiltävällä paneelilla

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
274 779
Jäsenet
77 232
Uusin jäsen
Kaukokettunen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom