4K-Näytöt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JuSiZ
  • Aloitettu Aloitettu

1656789510556.png

Asus ROG Swift PG32UQR
- 31.9" 3840x2160 4K UHD AHVA IPS (quantum dot) (AUO M320QAN02.3 ?)
- 48-155Hz AMD FreeSync, G-Sync compatible, DSC, ELMB Sync, variable overdrive, 1ms MPRT, VRR
- 1000:1 kontrasti
- 450 cd/m2 (SDR huippu), 600 cd/m2 (HDR huippu hetkellinen), DisplayHDR 600, HDR10
- 10-bit (8-bit + FRC), 98% DCI-P3, 99.5% AdobeRGB, 160% AdobeRGB
- 2xHDMI 2.1 (48Gbps, VRR, ALLM), 1xDP1.4 (DSC, max 155Hz)
- Hinta: ?
- Saatavuus: Q3-Q4/22 (?)
 
En osaa sanoa estääkö G-Sync moduuli suoranaisesti HDMI 2.1:n lisäämisen näyttöön, mutta itse moduuli ja täten VRR toimii vain DisplayPortin kautta, jolloin siitä ei ole iloa HDMI:n kanssa.
Nvidian sivuilta löytyy luettelo minkä liitännän kautta VRR toimii NVIDIA GeForce G-SYNC Gaming Monitors

Eli vrr toimii hdmi 2.1:ssä vain jos näyttö on g sync yhteensopiva, ilman varsinaista moduulia?
Tai sitten tuo lista ei pidä kutiinsa.

Tuo lista väittää ainakin ettei omassa näyttössäni toimisi vrr kuin displayportin kautta (Samsung LS28AG700N). Voin todeta tämän olevan virheellistä tietoa. Toimii yhtä hyvin niin hdmi kuin displayport.
 
G-Sync moduuli ei tue uusia liitintyypejä HDMI 2.1:sta tai DP 1.4 DSC. Siksi tuo Alienware AW3423DW QD-OLED ei niitä tue. Siksi tuolla näytöllä HDR:n kanssa maksimi virkistystaajuus on 144Hz ellei halua laskea väritarkuutta (chroma sub sampling).
 
G-Sync moduuli ei tue uusia liitintyypejä HDMI 2.1:sta tai DP 1.4 DSC. Siksi tuo Alienware AW3423DW QD-OLED ei niitä tue. Siksi tuolla näytöllä HDR:n kanssa maksimi virkistystaajuus on 144Hz ellei halua laskea väritarkuutta (chroma sub sampling).

Jep näin sen abaut päättelin tuosta aiemmasta viestistä.

Äkkisältään luulisi että tuokin moduuli olisi jo saatu yhteensopivaksi uusien liittimien kanssa, kun esim hdmi 2.1 on ollut enemmän tai vähemmän käytössä viimeisen 2v aikana.
 
Tuohan PQ32UQ on saanut kanssa 155hz.. En tiedä miksi se muutettiin sitten 144hz liekkö laatu ongelmat tms.

1656956744280.png
 
Haussa näyttö. Vaatimukset:

-4K
-Koko n. 32"
-Suora
-PIVOT on oltava
-60hrz riittää, ei haittaa jos on enemmän.
-Jonkinlainen HDR
-Käyttö ei kauhean ammattimainen kuvankäsittely, satunnainen pelaaminen (ei moninpelit).
-Kelvollinen pelaamiseen, en tarvitse huippuvasteaikoja tms. mutta sellaisen että voi kuitenkin jotakin pelata.
-Hinta n. 800-1400e luokkaa

Tuommoista kattelin, joskin vähän tyyriimmästä päästä 1300-1500e
 
Kertokaas tyhmällä onko tuo G-SYNC enää hintansa arvoinen kun vertaa adaptive-sync? Mitään CS:ää ei tule pelattua ja nopein FPS-peli itselle lienee Doom ja Warzone. Ainut kysymysmerkki itselle G8 NEO:n suhteen on toi GSYNC puute kun takapakkia en halua ottaa G-SYNCistä kun siihen on tottunut. :S Toki toi G8 kaarevuus vähän harmittaa, mutta kaippa sen kanssa elää kerran näyttöä tulee katsottua suoraan noin metrin päästä ja kerran koko on 32".
 
Kertokaas tyhmällä onko tuo G-SYNC enää hintansa arvoinen kun vertaa adaptive-sync? Mitään CS:ää ei tule pelattua ja nopein FPS-peli itselle lienee Doom ja Warzone. Ainut kysymysmerkki itselle G8 NEO:n suhteen on toi GSYNC puute kun takapakkia en halua ottaa G-SYNCistä kun siihen on tottunut. :S Toki toi G8 kaarevuus vähän harmittaa, mutta kaippa sen kanssa elää kerran näyttöä tulee katsottua suoraan noin metrin päästä ja kerran koko on 32".
Onhan tuo G8 kuitenkin G-Sync compatible, joten mahdollinen takapakki ei kovin suuri pitäisi olla.
G-Sync moduulin suurin etu tähän asti on tainnut olla VRR alueen alarajan meneminen matalammalle, mutta esim. Rtingsin Neo G9:n arvostelussa alaraja on näillä G-Sync compatible malleillakin <20Hz.
 
Onhan tuo G8 kuitenkin G-Sync compatible, joten mahdollinen takapakki ei kovin suuri pitäisi olla.
G-Sync moduulin suurin etu tähän asti on tainnut olla VRR alueen alarajan meneminen matalammalle, mutta esim. Rtingsin Neo G9:n arvostelussa alaraja on näillä G-Sync compatible malleillakin <20Hz.
G-Sync moduulin etu on myös, että ei tarvitse etsiä näyttöä jossa olisi varmasti single overdrive experience VRR pelaamista varten, taikka etsiä sopivaa tasoa eli esim Level 1 sopisi 60-100hz ja 100-165hz vaatisikin Level 2:n käytön jos näytössä ei ole single overdrive experienceä.
 
Onhan tuo G8 kuitenkin G-Sync compatible, joten mahdollinen takapakki ei kovin suuri pitäisi olla.
G-Sync moduulin suurin etu tähän asti on tainnut olla VRR alueen alarajan meneminen matalammalle, mutta esim. Rtingsin Neo G9:n arvostelussa alaraja on näillä G-Sync compatible malleillakin <20Hz.

Ei kuulosta pahalta vaihtokaupalta. Oletettavasti oma kokoonpano tulee pelejä pyörittämään siinä 50-160 fps. En löydä mistään infoa onko tuossa G8:ssa tuuletinta, mutta tosiaan G-SYNC moduulin puute saattaa mahdollistaa tuossa rakenteen ilman tuuletinta.
 
Onkohan noita Samsung Neo G8 näkynyt vielä missään Saksan kaupoissa? Ei löydy Suomesta mistään :S
 
Onkohan noita Samsung Neo G8 näkynyt vielä missään Saksan kaupoissa? Ei löydy Suomesta mistään :S
Kyllähän noita jo listoilta löytyy suomestakin kunhan hakee tuolla tuotekoodilla LS32BG850NUXEN, mutta sekä suomessa että saksassa (cyberportista löytyi ainoa) arvioiduksi saapumiseksi tarjotaan syyskuun loppua
 
25.7. 2022 on virallinen Samsungin julkaisupäivä ainakin suomeen. Joten ilmestyy silloin ainakin Giganttii , Jimms yms.

Voisko tosiaan olla että näitä vaan tupsahtaa maanantaina hyllyihin?

Alienware QD OLED tilauksessa mutta tän nykyisen LG 4k 160Hz suhteen ei parane kuin kuvanlaatu ja resoissa menee alaspäin.
 
Hardware Unboxed on arvostellut nyt myös Samsung Neo G8 näytön.






Neo G8 saa pyyhkeitä 240Hz taajuudella esiintyvistä scanline raidoista ja näytössä olleesta väriläiskästä.

Noita scanline hommeleita taitaa olla jo aika monessa muussa samsung näytössä muutenkin, niin ei mikään yllätys.
 
Auttaako scanline ongelmaan aiemmissa näytöissä jos käyttää jotain 200hz tai 220hz tilaa?

Edit: no tuossa sanottiinkin että hertsejä laskemalla scanlinesit vähenee huomattavasti
 
Viimeksi muokattu:
Voisko tosiaan olla että näitä vaan tupsahtaa maanantaina hyllyihin?

Alienware QD OLED tilauksessa mutta tän nykyisen LG 4k 160Hz suhteen ei parane kuin kuvanlaatu ja resoissa menee alaspäin.
En usko että ite laitteita on yhtään. Mut voi tilaukseen laitella sit.
 
Tuo LG on siis sama lähes kuin itelläni (GN950) nyt mutta 32” koossa. Siinä G8 sais kyllä FALDien kautta jytympää HDRää vaikka bloomaakin. Ja hertsejä piisaa seuraavillekin näyttissukupolville.

Meinasin Alienwaren QD OLED odotella mutta toisaalta saattaa harmittaa koon kasvu ja reson lasku vs. tämä nykyinen, jos alkaakin tuntua palikoituvan. Ehkä tuo G8 olis kuitenkin varmempi upgrade?
 
Viimeksi muokattu:
Tuo LG on siis sama lähes kuin itelläni (GN950) nyt mutta 32” koossa. Siinä G8 sais kyllä FALDien kautta jytympää HDRää vaikka bloomaakin. Ja hertsejä piisaa seuraavillekin näyttissukupolville.

Meinasin Alienwaren QD OLED odotella mutta toisaalta saattaa harmittaa koon kasvu ja reson lasku vs. tämä nykyinen. Ehkä tuo G8 olis kuitenkin varmempi upgrade?
Jos scanlinet ei haittaa kuten ylempänä olevassa HUBn arvostelussa mainittu niin sitten varmaan ihan jees. Näen itse G7:n parempana vaihtoehtona (ja muutenkin koen että 240hz on turhan paljon 4K resolla - toki 1080p menee 1:1 4k paneelilla niin tokihan sitä voi ajella 1080p240hz :think: )
 
Lg 1k hdr edgelitti lcd, aika optimistista teknologian käyttämistä viimeisille asti, 1.3k $ msrp? Vaihtoehtoja on tuossa hintaluokassa.
G8 tosin saa samanaikaisesti paskaa sen ongelmista ja ihmiset kehottavat ostamaan g7 niin ei tarvi katsella 200hz + scanlinejä. Redditeissä mainitaan miten ihmiset palautelleet g8. Toki se pelien katselu 4k resolla 240hz olisi hauska kokemus.
Jossain labrassa on 32" 3:2 qd oled standardilla alipikseleillä 4k resolla odottamassa sopivaa markkinarakoa.
 
Philips 32M1N5800A
- 31.5" 4K UHD 3840x2160 IPS matta ( Innolux M315DCA-K7B AAS ?)
- AMD FreeSync + G-Sync Compatible, VRR, 48-144Hz, LFC, 1ms GtG
- 500 cd/m2 (huippu, HDR), DisplayHDR 400 (16-vyöhyke FALD LED), HDR10
- 1000:1 kontrasti, 10-bit (8-bit + FRC), 124% sRGB, 87.5% AdobeRGB, DeltaE<2 (sRGB)
- 2x5W kaiuttimet
- 2xHDMI2.1, 2xDP1.4
- Saatavuus: Q2/2022 (?)
- Hinta: ~ 922€ (GER)

Tämä nyt 675€ https://www.amazon.de/-/en/Philips-Momentum-32M1N5800A-3840x2160-DisplayPort/dp/B09PZ6B41S/
loppui nopeaan. Amazonin algoritmit.
phil.png
???
 
Viimeksi muokattu:

VA-matriisi juovaa voimakkaasti, heikko terävyys dynaamisesti liikkuvista kohteista - mitä tarkoittaa?
 

VA-matriisi juovaa voimakkaasti, heikko terävyys dynaamisesti liikkuvista kohteista - mitä tarkoittaa?
Varmaan sitä tarkoittaa että jos ruudulla liikkuu joku esim. pelissä ukkeli tjms niin se on blurria/epätarkka. Hidas paneeli siis.
 
Sampan Neo G8 on nyt Gigantissa tilattavissa, toimitusaika (muka) 8.9.

Laitoin tilaten ja perun Alienwaren QD OLEDin, tuossa G8 nyt kuitenkin monitoriksi ihan ok FALD vaikkei OLEDille pärjää koskaan, mutta resoissa ei tarvi tinkiä ja hertsejä piisaa. Kokokin vaikuttaa just passelilta.

Jos scanlinet häiritsee pahemmin tai sattuu tulemaan jotain näyttö OLEDia 32” - 42” koossa johon saatu vielä reilummin hertsejä niin ehkä sellanen sitten.

Mitenköhän noita scanline häröjä voi hertsejä rajoittamalla siivota pois, riittääkö että Nvidian paneelista laittaa custom resolla vaikka 200Hz taajuudeksi vai pitääkö se itse monitorin säädöistä rajoittaa? Ettei jäis vaan 120Hz seuraava askel taaksepäin 240Hz:stä.
 
Sampan Neo G8 on nyt Gigantissa tilattavissa, toimitusaika (muka) 8.9.

Laitoin tilaten ja perun Alienwaren QD OLEDin, tuossa G8 nyt kuitenkin monitoriksi ihan ok FALD vaikkei OLEDille pärjää koskaan, mutta resoissa ei tarvi tinkiä ja hertsejä piisaa. Kokokin vaikuttaa just passelilta.

Jos scanlinet häiritsee pahemmin tai sattuu tulemaan jotain näyttö OLEDia 32” - 42” koossa johon saatu vielä reilummin hertsejä niin ehkä sellanen sitten.

Mitenköhän noita scanline häröjä voi hertsejä rajoittamalla siivota pois, riittääkö että Nvidian paneelista laittaa custom resolla vaikka 200Hz taajuudeksi vai pitääkö se itse monitorin säädöistä rajoittaa? Ettei jäis vaan 120Hz seuraava askel taaksepäin 240Hz:stä.

Jimssillä näyttäisi olevan samantein?

Ja eiköhän tuo skanlines ongelma korjata jollain päivityksellä, toivottavasti.
 
Tiedä paljonko scanlinejä tarvii pelätä, 1440p G7 mallissa niitä ei käytännön käytössä oikein näe ja liekkö 4k mallissa vielä ohkaisempia resoluution takia, palautukseen kannattaa kuitenkin aina varautua kun kallis näyttö kyseessä.

2016 - 2017 100hz ylikellotus Ultrawide näytössä kohtasi niin hurjia scanlinejä että näkyivät metrin päähänkin, silloin oli pakko palauttaa.
 
No päivitys jos scanlineihin auttais niin olishan se paras tapa korjailla.
Ei ole kokemusta niin ei osaa sanoa miten herkästi ottais omiin silmiin.

Noissa OLEDeissa olis kyllä liiketerävyys vielä parempi suhteessa hertseihin, mutta G8 oli ilmeisen laadukas liiketoisto LCD paneeliksi mitä tuossa aiemmin linkatulla videolla oli.
 
AUO ilmeisesti kesällä viimein käynnistänyt sen 576-zone FALD Mini-IPS paneelin tuotannon joka tulee esim Asuksen PG32UQXE monitoriin. Näitä odottelen kyllä isolla mielenkiinnolla kun hinnat varmaan vähän helpommin nieltäviä kuin UQX esim.

Tässä muuten myös uusi XG32UQ jossa ei ole HDR:ää mutta 4k 32" Fast-IPS 160hz.
ROG Strix XG32UQ | 32 to 34 Inches | Gaming Monitors|ROG - Republic of Gamers|ROG Global (asus.com)
Miksiköhän sivuilla kuitenkin lukee:

ROG Strix XG32UQ HDMI 2.1 Gaming Monitor — 32”, 4K UHD (3840 x 2160),Fast IPS, 160 Hz (OC), 1 ms GTG, NVIDIA G-SYNC compatible, FreeSync Premium Pro, Variable Overdrive, DisplayHDR 600, 96% DCI-P3, DisplayPort 1.4
 
Miksiköhän sivuilla kuitenkin lukee:

ROG Strix XG32UQ HDMI 2.1 Gaming Monitor — 32”, 4K UHD (3840 x 2160),Fast IPS, 160 Hz (OC), 1 ms GTG, NVIDIA G-SYNC compatible, FreeSync Premium Pro, Variable Overdrive, DisplayHDR 600, 96% DCI-P3, DisplayPort 1.4
Suosittelen tutustumaan DisplayHDR sertifioinnin paskuuteen. Tuo saanut sen siitä että kirkkaus pystynyt 600 nitsiin ja 96% DCI-P3 coverage. Mitään FALD ratkaisua tuossa ei ole, parhaimmillaan ehkä edge-lit joka on aivan kamala ominaisuus.
Eli oikeaa HDR efektiä ei ole eikä tule.
 
Suosittelen tutustumaan DisplayHDR sertifioinnin paskuuteen. Tuo saanut sen siitä että kirkkaus pystynyt 600 nitsiin ja 96% DCI-P3 coverage. Mitään FALD ratkaisua tuossa ei ole, parhaimmillaan ehkä edge-lit joka on aivan kamala ominaisuus.
Eli oikeaa HDR efektiä ei ole eikä tule.
Pois lukien kuvan monitorit kaikki muut on SDR näyttöjä.
Sitä tarvii niitä valaisu alueita taustavaloilla tai oledin.

hdr.png
 
1659173955617.png

Asus XG32UQ
- 32" 4K UHD 3840x2160 AHVA IPS (AUO M320QAN02.9/C) matta 3H
- 1ms GtG, 47-144Hz/160Hz (OC), FreeSync Premium Pro, G-Sync Compatible, VRR, ALL
- 1000:1 kontrasti
- 450cd/m2 (600cd/m2 huippu hetkellinen HDR), DisplayHDR 600 (reunavalaistu)
- 10-bit (8-bit + FRC), 130% sRGB, 96% DCI-P3, 89% REC.2020, 99% AdobeRGB (?)
- 2xHDMI2.1 (48Gbps, max 144Hz), 1xDP1.4 (DSC, max 160Hz), HDMI2.1 4K 120Hz (4:4:4)
 
Suosittelen tutustumaan DisplayHDR sertifioinnin paskuuteen. Tuo saanut sen siitä että kirkkaus pystynyt 600 nitsiin ja 96% DCI-P3 coverage. Mitään FALD ratkaisua tuossa ei ole, parhaimmillaan ehkä edge-lit joka on aivan kamala ominaisuus.
Eli oikeaa HDR efektiä ei ole eikä tule.
No ei tuo g7 saanu hirveitä pisteitä (7) tuossa local dimming osiossa mikä taas yllätti..

Koko testi täältä:
Samsung Odyssey Neo G7 S32BG75 Review

1659177663169.png
 
No ei tuo g7 saanu hirveitä pisteitä (7) tuossa local dimming osiossa mikä taas yllätti..

Koko testi täältä:
Samsung Odyssey Neo G7 S32BG75 Review

1659177663169.png

Mikään näkemäni local dimming ei saa tuossa testissä edes 9 arvosanaa (koska läheskään täydellistä FALD ei ole LCD eikä varmasti tule), esim. Samsungin uusin lippulaiva 4k LCD telkkari saa arvosanan 8. Kannattaa katsoa neo g7 alta se "real scene" -video jollain hyvän kontrastin omaavalla ruudulla, niin näkee miltä se oikeassa käytössä näyttää. Testi kuviot ei vastaa täysin tavallista käyttöä.

Neo g7 kontrasti paranee FALD OFF ~ 3000 --> 19 000 ON tuossa testissä, joten kyllä se jotain tekee oikein. Mutta toki tuo ei vielä kerro täysin onnistuneesta toteutuksesta, ja ei se läheskään OLED ja 8 miljoonaa pikselin himmennystä vastaa.
 
vaikka on 0.4ms vai input lagiko se sitten on?

Kyllä se pikselin vasteaika varmaan on, paitsi että todellinen vasteaika ei missään LCD-ruuduissa ole alle 1ms. Ei edes alle 3ms. Tuo linkkaamasi näyttö on VA-paneelilla, joille on tyypillistä hitaat vasteajat tietyillä sävyillä, ja se tarkoittaa liikkuvan kuvan puuroutumista. Jos etsit näyttöä, laita käyttötarpeet yms. ja budjetti, niin etsitään.
 
Kertokaas tyhmällä onko tuo G-SYNC enää hintansa arvoinen kun vertaa adaptive-sync? Mitään CS:ää ei tule pelattua ja nopein FPS-peli itselle lienee Doom ja Warzone. Ainut kysymysmerkki itselle G8 NEO:n suhteen on toi GSYNC puute kun takapakkia en halua ottaa G-SYNCistä kun siihen on tottunut. :S Toki toi G8 kaarevuus vähän harmittaa, mutta kaippa sen kanssa elää kerran näyttöä tulee katsottua suoraan noin metrin päästä ja kerran koko on 32".
Itsellä ollut viimeisen 10 vuoden aikana 7-8 eri näyttöä, kaikki huippuversioita eli 500-1000e olen jokaisesta maksanut.

On ollut aitoja G-Sync näyttöjä niiden vaatimalla moduulilla 3-4 kappaletta, ja loput tällä nykyajan softalla toteutettuja kuten AMD:tä tukevat kaikki "Freesync" näytöt.

Sen sanon että porukka luulee että kun niillä on "G-Sync" tuettu näyttö, siis softalla toteutettu eli ns. G-Sync -tuettu näyttö NYT.NYT.NYT. lähtee ja tapan kaikki ja sain sellaisen.

Niin SANON että sillä ei ole mitään tekemistä alkuperäisen nVidian tekemän moduulin omaavan (=sisältää aidon nVidian G-Sync moduulin, joka nostaa näytön hintaa ~200e Suomessa, verottomana jo sellaisen 100-150usd).

Vuosiin ei nVidia lähtenyt tuohon AMD:n halpaan-lasten Freesync touhoiluun mukaan. Vaan vaati että näytössä pitää olla oma moduuli joka omilla prosessoreillaan tekee kikkansa, mm. poistaa stutteroinnin.

No, AMD "keksi" omansa softalla ja käänsi monttujen myynti kelkkaa kohti omaa leiriä.

Lopulta, vuosien tappelun jälkeen myös nVidian piti markkinoillisista syistä nöyrtyä kohti softalla toteutettua syncciä kohti. Ja se teki niin markkinoiden pakotettua niin, ja niin me kuluttajat saatiin:
G-Sync Compatible, eli softalla toteutetut monitorit, aivan kuten on AMD:n Freesync ruudutkin tehty.

Noiden "softa" näyttöjen kanssa ei ole muuta tekemistä G-Syncin kanssa kuin markkinointi nimi, Compatible näytöissä kun EI ole aitoa G-Sync moduulia sisäänrakennettuna!

Itse möin julkkarissa ostamani (699e) sitten ostamani Samsung G7 32" 240Hz 1440p näyttöni juurikin 2 viikkoa sitten pois. Se oli G-Sync tuettu, ikinä en pitänyt "G-Sync" päällä koska se lisää Input-Lagia, tosin vain hiukkasen mutta ennenkaikkea hiiren vastaavuus on paljon parempi ilman sitä. Pitää rajoittaa FPS:t alle maksimi näytön päivitystaajuuden että saa maksimit irti näytöstään.

Möin siis tuon G7:n, ja nyt mulla ollut 3 viikkoa 4K (3840x2160) 144Hz näyttö. Odottelin pari vuotta että näiden hinnat tippuu alle tonniin, ja oli sopivasti Juhannuksen jälkeen ACERlla Jimmsillä kampanja josta sain nykyisen ACER Predator näyttöni (ovh.1099e) hintaan 799e.

On G-Sync tuettu mutta en todellakaan kåytå moista softa moskaa. Olen rajoittanut FPS:ni 140 niin on paljon sulavampi ruudunpäivitys sekä hiirenkin toiminta on tarkempaa. Niin paljon helpommin saan head-shotteja esim. Hell Let Loose pelissä.

Kun FPS:ää rajoitetaan softalla, on tärkeätä että sen nopeuden pitäisi pysyä siellä kuten tiedät että minimi input-lag säilyy. Jos FPS tippuu alle rajoitetun niin tulee ylimääräistä Input-Lagia, kuten jos GPU:n käyttöaste (GPU=Usage) käy 99% asteessa eli näyttis huutaa hoosiannaa eli käy täydellä teholla (josta ei 99% pelaajista ymmärrä mtn..., mutta, hei, ei ole mun ongelma jos ei ymmärrä PC:n toimintaa)...

Loppu on toinen juttu johon en vastaa (=En ole mikään yleistietokone joka vastaa kaikkien kysymyksiin),

Btw. Tämä 4K-144Hz (~140fps) on ihan vi-tun uskomaton!
 
Vuosiin ei nVidia lähtenyt tuohon AMD:n halpaan-lasten Freesync touhoiluun mukaan. Vaan vaati että näytössä pitää olla oma moduuli joka omilla prosessoreillaan tekee kikkansa, mm. poistaa stutteroinnin.

Melko värittynyt kuva sulla Adaptive Syncistä / freesyncistä. Eiköhän Nvidialla ollut tuossa omassa G-sync moduulissa 99% mielessä oma taloudellinen etu, eikä mikään tekninen etumatka. Siihen että synkronoidaan näytön ja näytönohjaimen ruudunpäivitysnopeus, ei vaadita mitään erillistä moduulia. Jos olet eri mieltä, ja esim. pidät ''aitoa'' G-synciä ylivertaisena vs ''halpaan lasten freesync'', niin linkkaa mulle konkreettisia eroja tuovaa dataa noista eroista.

Sen sanon että porukka luulee että kun niillä on "G-Sync" tuettu näyttö, siis softalla toteutettu eli ns. G-Sync -tuettu näyttö NYT.NYT.NYT. lähtee ja tapan kaikki ja sain sellaisen.

Enemmän olen törmännyt siihen, että jotku näyttöjen ja telkkareiden arvostelijat mainitsee, kuinka ''VRR gives you buttery smooth gaming experience'', eli VRR toisi sulavan pelikokemuksen, joka on väitteenä ihan huuhaata. VRR ei takaa hyvää FPS, ei laske inputlagia, vaan sen sijaan estää kuvan repeilyn, joka on toki tärkeää. Stutteroinnin poistamisesta on puhuttu myös, mutta faktaa en ole tuosta nähnyt. Saa linkata. Ainakaan se inputlag ja viiveen tuntu ei parane VRR eikä moduuleilla, jos FPS tarpeeksi kyykkää.

Lopulta, vuosien tappelun jälkeen myös nVidian piti markkinoillisista syistä nöyrtyä kohti softalla toteutettua syncciä kohti. Ja se teki niin markkinoiden pakotettua niin, ja niin me kuluttajat saatiin:
G-Sync Compatible, eli softalla toteutetut monitorit, aivan kuten on AMD:n Freesync ruudutkin tehty.

Kyllä, ja noin 99,99% kuluttajista hyötyi tästä.

On G-Sync tuettu mutta en todellakaan kåytå moista softa moskaa. Olen rajoittanut FPS:ni 140 niin on paljon sulavampi ruudunpäivitys sekä hiirenkin toiminta on tarkempaa. Niin paljon helpommin saan head-shotteja esim. Hell Let Loose pelissä.

Headshotteja saa helpommin ilman G-Sync ''softa moskaa'' ? Nyt on melko paksua. Vai tarkoititko että lukittu FPS tuo niitä? Itsellä ei kyllä Warzonessa jää sniperilla yksikään headshot saamatta, vaikka FPS pyllähtäisi 140 -> 90 ja seuraavassa päivitys-syklissä taas 140. Kunnon FPS kyykkäyksellä voisi jäädä. Lihasmuisti jyrää mikrotökkäsyn yli, ja tekee tapot.

Jos sulla PC:ssä tehot riittää 140fps, niin eihän VRR FPS:ää rajoita, vaan pysyy yhtä korkealla kuin VRR OFF. Mutta toki jos tehot riittää pitämään FPS kiinteänä, niin millekkään VRR ei ole tarvetta.

Kun FPS:ää rajoitetaan softalla, on tärkeätä että sen nopeuden pitäisi pysyä siellä kuten tiedät että minimi input-lag säilyy. Jos FPS tippuu alle rajoitetun niin tulee ylimääräistä Input-Lagia, kuten jos GPU:n käyttöaste (GPU=Usage) käy 99% asteessa eli näyttis huutaa hoosiannaa eli käy täydellä teholla (josta ei 99% pelaajista ymmärrä mtn..., mutta, hei, ei ole mun ongelma jos ei ymmärrä PC:n toimintaa)...

Kyllä, tasainen FPS on nettiräiskinnässä ihanteellinen tilanne, ja sitä myöten tasainen input lag. Tosin mua ärsyttää enemmän FPS vaihtelussa se että ''kuvan nopeus'' eli ruudunpäivitysnopeus vaihtuu silmännähden ja sen hiirtä liikuttaessa huomaa, eikä se että inputlag on joitakin millisekunteja pidempi. Ja tässäkin, jos FPS käy hieman alempana, niin puhutaan joistain millisekunneista, jos se kyykkää reilusti, tulee oikeita ongelmia tietenkin.

99% ei ymmärrä noista mitä kirjoitit varmasti ei, mutta 1% jotka tietää, niin niillä n. 0,1% ihmisistä se tieto korruptoi aivot luulemaan asioita jota, noh ei oikeassa elämässä tapahdu. Kuten että 300fps tekee paremman pelaajan kuin 200fps. Enkä tarkoita nyt sinua tässä, vaikka tekstissäsi aika villejä kulmia onkin.
 
Viimeksi muokattu:
Harkinnassa M32U:n osto, toimiiko tämä miten kun itsellä Nvidian kortti? Mainostetaan että näytössä on ainoastaan freesync premium pro?
 
Harkinnassa M32U:n osto, toimiiko tämä miten kun itsellä Nvidian kortti? Mainostetaan että näytössä on ainoastaan freesync premium pro?
Rtingsin mukaan VRR toimii Nvidiallakin.

It supports FreeSync variable refresh rate technology (VRR), and although it's not officially supported, it also works with NVIDIA's G-SYNC Compatible feature.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 047
Viestejä
4 564 694
Jäsenet
75 080
Uusin jäsen
kermala

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom