4K-Näytöt

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 793
Olen ollut jo pidemmän aikaa hankkimassa 4K pelinäyttöä (esim. 144Hz) ja olenpa tainnut aiheesta tännekin palstalle kirjoitellut. Ajatus olisi käyttää samaa näyttöä pitkälle tulevaisuuteen, sillä nykyinen näytönohjaimeni ei riitä pyörittämään uudempia pelejä 4K:na edes 60fps ilman DLSS tai muita kikkailuita. Seuraava tai sitä seuraava näytönohjaimeni on toivottavasti jo kertaluokkaa tehokkaampi ja 4K pelaaminen onnistuu ihan natiivisti. Jos DLSS sun muut unohdetaan hetkeksi niin onko jotain ongelmaa mitä en ole osannut ajatella mikäli pelaan FullHD resoluutiolla 4K näytöllä saadakseni FPS:n riittävän ylös, jotta pelinäytön korkeammasta virkistystaajuudesta on iloa? Teoriassahan FullHD resoluution pitäisi skaalauta 4K näytölle ongelmitta koska 1 FullHD pikseli vain vastaa 4 pikseliä 4K näytöllä.
En ymmärrä mitä tässä voittaisit. Pelaisit edelleen FHD-resolla mutta rahasi menisi kalliimpaan näyttöön. Osta ennemmin se näytönohjain ja nosta resoa sitten kun koneessa on potkua siihen. Ja nostat sitten siihen 1440p:hen jos ei potku muuhun riitä. Näyttöjä ajetaan natiiviresolla syystä. Näytön koosta et puhunut mitään, mutta 4K:tahan ei kannata ostaa jos näyttö on alle 30-32". Näyttöjä voi ostaa ja myydä vaikka 2 vuoden välein, ei kannata ostaa ominaisuuksia tulevan varalle, se on kallista.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Näytön koosta et puhunut mitään, mutta 4K:tahan ei kannata ostaa jos näyttö on alle 30-32".
Mistä lähtien? 4K:han on nimenomaan mainio pienemmissä näytöissä. Onhan mun läppärissäkin 3072*1920 resoluutio ja se on vain 16". Se etu piilee mm. paremmin renderöidyissä fonteissa. 32" saisi olla jo enemmän, siinähän on enää ~138 dpi.

Ei kai nyt näyttöjä vain pelejä varten joissa tarvitaan korkea FPS hankita. Niissä peleissä ei muutenkaan kannata hinkua paljon kuvanlaadun eteen, täysin turhaa.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 311
Mistä lähtien? 4K:han on nimenomaan mainio pienemmissä näytöissä. Onhan mun läppärissäkin 3072*1920 resoluutio ja se on vain 16".
Pikselitiheyden kannalta 4k on melko tarpeeton pienemmissä näytöissä, sitä kai tuossa tarkoitettiin. Jos 4k resoluutiolle on muutakin käyttöä, niin mikäpä siinä, mutta pelaamisessa 4k ja esim. 27" on hieman overkill, reilusti enemmän FPS saisi QHD, ja pikselitiheys pysyisi riittävänä, ellei nyt ultraläheltä katso näyttöä.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 793
Mistä lähtien? 4K:han on nimenomaan mainio pienemmissä näytöissä. Onhan mun läppärissäkin 3072*1920 resoluutio ja se on vain 16". Se etu piilee mm. paremmin renderöidyissä fonteissa. 32" saisi olla jo enemmän, siinähän on enää ~138 dpi.

Ei kai nyt näyttöjä vain pelejä varten joissa tarvitaan korkea FPS hankita. Niissä peleissä ei muutenkaan kannata hinkua paljon kuvanlaadun eteen, täysin turhaa.
144 Hz pelinäyttöä FHD-tarkkuuteen oli kyselijä ostamassa. Tottakai parempi pikselitiheys on hyvä tietyissä aisioissa. Jokainenhan ostaa mitä haluaa. En silti suosittele esim 27" 4K näyttöä kellekään, jos erityinen tarve ei tule esille. Itselläni töissä 27" 4K ja 27" 1440p, tuo 4K ihan typerä minun käytössäni.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
144 Hz pelinäyttöä FHD-tarkkuuteen oli kyselijä ostamassa. Tottakai parempi pikselitiheys on hyvä tietyissä aisioissa. Jokainenhan ostaa mitä haluaa. En silti suosittele esim 27" 4K näyttöä kellekään, jos erityinen tarve ei tule esille. Itselläni töissä 27" 4K ja 27" 1440p, tuo 4K ihan typerä minun käytössäni.
Itselläni on talossa 4K 28" ja 27" 1440p + tuo Macbookin retina.. Tuon 1440p katsominen on aika järkyttävää, kun lukee tekstiä niin näkee terävät reunat. Ei näin. Mielestäni se on aivan liian iso näyttö noin pienelle pikselitiheydelle, sen takia sen siirsinkin lapsille - eivät he vielä tiedä paremmasta.

Se, että toinen haluaa pelinäytön, ei välttämättä tarkoita että ainoa käyttötarkoitus on pelit. Kyllähän 144Hz on jo työpöydälläkin mukava, ja jos välillä haluaa pelata, niin FHD skaalautuu oikein nätisti 4K näytöllä (se on tasan tarkalleen 2x skaalaus, joten siinä ei katoa mihinkään terävyyttä).

Pikselitiheyden kannalta 4k on melko tarpeeton pienemmissä näytöissä, sitä kai tuossa tarkoitettiin.
Joka taas on ihan höpöä. Pikselitiheys edes 4K:ssa ei ole tarpeeksi korkea pienemmissä näytöissä (<32"). Olemme edelleen tuhottoman kaukana esim. printin tarkkuudesta. Se vaikuttaa varsinkin tekstissä.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 311
Joka taas on ihan höpöä. Pikselitiheys edes 4K:ssa ei ole tarpeeksi korkea pienemmissä näytöissä (<32").
Joo ja mun mielestä nää sun jutut on höpöhöpöä. Kuinka lähellä oikein istut näitä näyttöjä? Jos liian lähellä istuu niin näkeehän ne pikselit. Suurin osa ihmisistä ei taida istua niin lähellä näyttöä, että pikselitiheys muodostuisi alle 32" 4k:na liian pieneksi.

Tuon 1440p katsominen on aika järkyttävää, kun lukee tekstiä niin näkee terävät reunat.
Minkä merkkinen ja mallinen näyttö oli kyseessä? Ettei ollut BRG -pikselirakenteella, joka saa tekstin oletuksena näyttämään epäterävältä? Omenavehkeistä en tiedä, mutta windowsissa on asetuksia tuohon tekstin terävyyteen liittyen. Näytöt kun ei aina ole identtisiä pikselirakenteen suhteen.
 

mikkom81

mike_manning
Tukijäsen
Liittynyt
15.12.2017
Viestejä
641
Gigantin viikkoalesta löytyi Philips 329M1RV 32" 4K 144Hz näyttö hintaan 699€. Tästä aika heikosti löytyi arvosteluja, yhden potentiaalisen löysin Tom'sHARDWAREsta
Gigantissa 1049€ ja halvimmillaan 876,90€ Multitronic.
Tom'slla ainakin kehuttu paneelia. Ja kyllä pitää paikkansa, että näytössä on erittäin tarkka ja kirkas kuva, tasalaatuiset värit ja omaan silmään miellyttävä video toisto.
G-Sync compatiblea ei ole mainostettuna, mutta itsellä RTX 3090 Ti:n kanssa toimii erinomaisesti. Itse myös henkilökohtaisesti pidän Philipsin Ambiglow valaistuksesta.
Itselle sattui myös erinomainen yksilö, ei virheellisiä pikseleitä sekä IPS paneelin hehkua (glow) ei juuri nimeksikään.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 793
Se, että toinen haluaa pelinäytön, ei välttämättä tarkoita että ainoa käyttötarkoitus on pelit. Kyllähän 144Hz on jo työpöydälläkin mukava, ja jos välillä haluaa pelata, niin FHD skaalautuu oikein nätisti 4K näytöllä (se on tasan tarkalleen 2x skaalaus, joten siinä ei katoa mihinkään terävyyttä).
No, jos mainitsee ostavansa nimenomaan pelinäyttöä, niin suositellaan sitten sen mukaan. Sulla ehkä muutenkin mennyt ohi minun näkökulma, jossa totesin etten ymmärrä miksi ostaa pikseleitä "varastoon" tulevaa käyttöä varten, jos ei ole rahaa ostaa edes 1440p-käyttöön riittävää näytönohjainta. On kallista ostaa ominaisuuksia tulevan varalle.

Työpöydällä en näe 144 Hz:lle mitään käyttöä. 60 Hz riittää kaikkeen paremmin kuin hyvin, mutta toki makuasioita nämäkin.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Joo ja mun mielestä nää sun jutut on höpöhöpöä. Kuinka lähellä oikein istut näitä näyttöjä? Jos liian lähellä istuu niin näkeehän ne pikselit. Suurin osa ihmisistä ei taida istua niin lähellä näyttöä, että pikselitiheys muodostuisi alle 32" 4k:na liian pieneksi.
Et oikeasti näe tekstin renderöinnissä ongelmaa? Ei siihen tarvitse edes istua lähellä, senhän näkee ties kuinka pitkältä. Mutta, koska ei tarvitse tässä toistella mistä ongelmaa johtuu, niin linkkaan vain artikkelin joka selittää oikein hyvin miksi fontin renderöinti näyttää niin kauhealta:


ClearType on sinullakin varmasti käytössä, jotta teksti ei näyttäisi "terävältä". Se siis voi myös näyttää vain sutulta, koska pikseleitä per kirjain on niin vähäsen.

Minkä merkkinen ja mallinen näyttö oli kyseessä? Ettei ollut BRG -pikselirakenteella, joka saa tekstin oletuksena näyttämään epäterävältä? Omenavehkeistä en tiedä, mutta windowsissa on asetuksia tuohon tekstin terävyyteen liittyen. Näytöt kun ei aina ole identtisiä pikselirakenteen suhteen.
Ihan ASUS:ksen IPS-näyttö (oisko ollut MG279Q) normaalilla RGB-pikselirakenteella se on. 109dpi:llä ei vaan pysty ihmeitä tekemään.

Työpöydällä en näe 144 Hz:lle mitään käyttöä. 60 Hz riittää kaikkeen paremmin kuin hyvin, mutta toki makuasioita nämäkin.
Scrollattaessa teksti on huomattavasti luettavampaa 144Hz:lla, koska se teksti pysyy paremmin perässä. Samoin kuin hitaalla VA:lla mustan tekstin scrollaaminen on hyvin kivuliasta. Ja useat meistä scrollaavat paljon, koska etsimme tiettyä asiaa tekstin seasta, aivan kuten paperilla etsisimme kirjasta sitä oikeaa kohtaa. Silloin se on tärkeää nähdä, ettei joudu pysähtymään tutkiakseen missä kohdassa oli.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 311
Et oikeasti näe tekstin renderöinnissä ongelmaa?
En enkä renderöi nykyisin mitään, mutta tekstinkäsittelyä on tullut tehtyä, ja se on sujunut täysin ongelmitta jopa 24" 1080p jossa kiistatta on hieman liian pieni pikselitiheys.

Ei siihen tarvitse edes istua lähellä, senhän näkee ties kuinka pitkältä.
Niin kuinka pitkältä? Näetkö pikselit esim. 3 metrin päästä jos PPI on vaikka 163 kuten se on 27" 4k -näytössä? Vai tarkoititko että teksti näyttää yhtä sutulta kaukaa kuin läheltäkin?

Mutta, koska ei tarvitse tässä toistella mistä ongelmaa johtuu, niin linkkaan vain artikkelin joka selittää oikein hyvin miksi fontin renderöinti näyttää niin kauhealta:
Kiitos luettavasta, hyviä pointteja kyseisessä jutussa, ja kaverin loppukaneetissa maininta ettei 27" 4k teksti ole ongelma. Ja tekstin tarkkuuteen vaikuttaa myös lähdemateriaali, pelkkä ppi ei siis tietenkään terävyyttä määritä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 311
Tekstin suhteen isompi ppi on varmaan eduksi tiettyyn pisteeseen asti, mutta täsmennyksenä että tarkoitin alunperin pikselitiheyttä yleisesti, enkä jotain spesifiä tekstin renderöintiä joka on aika suppea osa-alue tässä PC kokonaisuudessa. Osa nimenomaan hankkii näyttöjä lähinnä pelaamiseen, ja siinä ppi on hyvin eri asia, kun resoluution kasvu tarkoittaa FPS laskua. Ja taas isompi ruutu lisää immersiota joten senkin takia joku 27" 4k on pelaamisessa aika pöljä yhdistelmä.
 

Kasikaks

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.08.2022
Viestejä
789
144 Hz pelinäyttöä FHD-tarkkuuteen oli kyselijä ostamassa. Tottakai parempi pikselitiheys on hyvä tietyissä aisioissa. Jokainenhan ostaa mitä haluaa. En silti suosittele esim 27" 4K näyttöä kellekään, jos erityinen tarve ei tule esille. Itselläni töissä 27" 4K ja 27" 1440p, tuo 4K ihan typerä minun käytössäni.
Niin no 27” 4K:ssa fontit eivät ole röpelöisiä vaan näyttävät siltä miltä niiden pitäisi, 1440p fontit on paljon heikommin luettavia. En oikein näe mikä tässä tekee 27” 4K:sta typerän. Etkö osaa skaalausta käyttää?
 

Kasikaks

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.08.2022
Viestejä
789
Omenavehkeistä en tiedä,
Jostain syystä tämä näyttää usein korreloivan sen kanssa, ettei näe korkean ppi:n hyötyjä. Itse kyllä näen ihan Windows työpöydälläkin, vaikka nyt onkin käytössä uwd, koska olen arvostanut suuremman pinta-alan mielekkäämmäksi. Silti 34” 3440x1440 on aivan liian pieni resoluutio kyseiseen näyttöön ja fontit on ”röpelöisiä” ja luettavuus kärsii.
 

mikkom81

mike_manning
Tukijäsen
Liittynyt
15.12.2017
Viestejä
641
Jostain syystä tämä näyttää usein korreloivan sen kanssa, ettei näe korkean ppi:n hyötyjä. Itse kyllä näen ihan Windows työpöydälläkin, vaikka nyt onkin käytössä uwd, koska olen arvostanut suuremman pinta-alan mielekkäämmäksi. Silti 34” 3440x1440 on aivan liian pieni resoluutio kyseiseen näyttöön ja fontit on ”röpelöisiä” ja luettavuus kärsii.
Komppaan itsekin tuohon WQHD näyttöön, pelatessa myös helpommin kuva puuroutuu jos esim. DLSS käytössä. Varmasti myös paneelin laatu tähän vaikuttaa. Nyt kun 32" 4K laadukas näyttö käytössä, ei ole röpelöintiä ja kuva ei puuroudu nopeammassakaan pelissä.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 793
Niin no 27” 4K:ssa fontit eivät ole röpelöisiä vaan näyttävät siltä miltä niiden pitäisi, 1440p fontit on paljon heikommin luettavia. En oikein näe mikä tässä tekee 27” 4K:sta typerän. Etkö osaa skaalausta käyttää?
Ai näyttääkö ne fontit erilaiselta, jos käyttää 4K-näyttöä 1080p-tarkkuudella? Itse luulin että ne näyttävät samalta kuin Full HD-näytölläkin.
Noin muuten voin todeta, että kyllä oman Macbook Pron näytön 227 ppi on hyvä siihen käyttöön mihin sen olen hankkinut.
 

Kasikaks

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.08.2022
Viestejä
789
Ai näyttääkö ne fontit erilaiselta, jos käyttää 4K-näyttöä 1080p-tarkkuudella? Itse luulin että ne näyttävät samalta kuin Full HD-näytölläkin.
Noin muuten voin todeta, että kyllä oman Macbook Pron näytön 227 ppi on hyvä siihen käyttöön mihin sen olen hankkinut.
Ei. Vastasin tähän: ”Itselläni töissä 27" 4K ja 27" 1440p, tuo 4K ihan typerä minun käytössäni.”

Kirjoitit että 27” 4K-näyttö on typerä, mutta samaan aikaan käyttämäsi MBP ppi on korkeampi? En havaitse näillä tiedoilla sisäistä logiikkaasi.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 793
Ei. Vastasin tähän: ”Itselläni töissä 27" 4K ja 27" 1440p, tuo 4K ihan typerä minun käytössäni.”

Kirjoitit että 27” 4K-näyttö on typerä, mutta samaan aikaan käyttämäsi MBP ppi on korkeampi? En havaitse näillä tiedoilla sisäistä logiikkaasi.
27" 4K-näyttö minun käytössäni (töissä) täysin typerä, koska vie vain resursseja tietyissä sovelluksissa ja toimii huonommin. 1440p sen sijaan toimii hyvin. MBP ei liity tähän millään tavalla, se on kotona eri käytössä.

Edelleenkin 27" 4K-näytön ostaminen käytettäväksi 1080p-tilaan pelikäytössä on erikoista resurssien käyttöä.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Ai näyttääkö ne fontit erilaiselta, jos käyttää 4K-näyttöä 1080p-tarkkuudella? Itse luulin että ne näyttävät samalta kuin Full HD-näytölläkin.
Fontit näyttävät erilaisilta, kun käytetään skaalausta. Eli voidaan kyllä esittää kaikki yhtä isona kuin 1080p tarkkuudella (ei pienempää fonttia tarvitse sen takia katsoa että on isompi resoluutio), mutta kaikkeen on käytettävissä enemmän pikseleitä. Windows ja Mac tekevät skaalauksen hieman eri tavalla, mutta kummassakin lopputulos on selvästi parempi.

Peleissä taas se 1080p näyttää 1080p:ltä, paitsi jos upscaling on käytössä - jolloin pitäisi päästä parempaan 1080p ulkoasuun ilman valtavia fps-ongelmia. En tiedä mistä resursseista puhut 4K:n vievän enemmän työpöytäkäytössä.

että tarkoitin alunperin pikselitiheyttä yleisesti, enkä jotain spesifiä tekstin renderöintiä joka on aika suppea osa-alue tässä PC kokonaisuudessa.
Onko oikeasti tekstin lukeminen suppea osa-alue käytössäsi? Tätäkin forumia luettaessa käytät sitä.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 793
Eli voidaan kyllä esittää kaikki yhtä isona kuin 1080p tarkkuudella (ei pienempää fonttia tarvitse sen takia katsoa että on isompi resoluutio), mutta kaikkeen on käytettävissä enemmän pikseleitä. Windows ja Mac tekevät skaalauksen hieman eri tavalla, mutta kummassakin lopputulos on selvästi parempi.
No fontteja olenkin muuttanut isommaksi, mutta en ole kuitenkaan resoluutiota skaalannut.

En tiedä mistä resursseista puhut 4K:n vievän enemmän työpöytäkäytössä.
No kyllähän näytönohjain joutuu eri tavalla töihin sitä käyttävissä sovelluksissa, jos resoluutio on 4K eikä 1440p. Ja kyseinen havainto yli 3000 euron suunnittelukannettavassa, jossa on kunnollinen näytönohjain. Ihan perusasia jonka huomaa kyllä sekä käytössä että mittaamalla.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 311
Jostain syystä tämä näyttää usein korreloivan sen kanssa, ettei näe korkean ppi:n hyötyjä.
Jaa? Mitä veikkaat kumpuaako Apple käyttäjien korkeamman pikselitiheyden tarve siitä että on joskus käytetty korkeamman pikselitiheyden laitetta? Osalla suhteellisuudentaju pettää kun käyttää jotain spekseiltään parempaa, esim. OLED -käyttäjä X väittää kaikkia ei OLED telkkareita paskoiksi.

Onko oikeasti tekstin lukeminen suppea osa-alue käytössäsi? Tätäkin forumia luettaessa käytät sitä.
Kyllä on, siis tietokoneella. Tämäkin vastaus tulee oneplussan älypuhelimesta. Jonkun verran selaan tietokoneella, enimmäkseen pelailen, 4k-telkkarilla.
 
Liittynyt
28.09.2021
Viestejä
144
Onko täällä ollut kokemuksia ihmisillä Neo G8:sta? Onko ollut scanline ongelmia? Harkitsen joko Neo G8:ia tai odottelen tuota AW3423DWF:ää.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
No fontteja olenkin muuttanut isommaksi, mutta en ole kuitenkaan resoluutiota skaalannut.
Käytä mielummin HiDPI asetuksia, saat samankokoisen desktopin kuin pienemmällä resolla, mutta tarkemmin piirrettynä.

No kyllähän näytönohjain joutuu eri tavalla töihin sitä käyttävissä sovelluksissa, jos resoluutio on 4K eikä 1440p. Ja kyseinen havainto yli 3000 euron suunnittelukannettavassa, jossa on kunnollinen näytönohjain. Ihan perusasia jonka huomaa kyllä sekä käytössä että mittaamalla.
Ei näytönohjain ihan hirveästi joudu työpöytäkäytössä kyllä kokemaan eroa noiden kahden resoluution välillä. Se erohan tulee ainoastaan siinä, jos jotain joudutaan renderöidään sille resoluutiolle. Ei se itse resoluutio vielä merkittävästi vaikuta, vaan se lopputulos. Eihän esim. 1080p videon katsominen, oli se sitten 4K työpöydällä tai FHD-työpöydällä eroa mitenkään. Tuohon erotukseen riittää niin heikko näytönohjain ettei sellaista löydy nykyisin.

Missä työpöytäkäytössä tuon eron huomaisi nykykoneilla?
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
1 309
Onko täällä ollut kokemuksia ihmisillä Neo G8:sta? Onko ollut scanline ongelmia? Harkitsen joko Neo G8:ia tai odottelen tuota AW3423DWF:ää.
Neo G7 löytyy ja olen tyytyväinen näyttöön, ei ihan niin hieno kuva kuin Oled telkkarissa mutta sinne päin kunhan local dimming on päällä, plussana näyttö on selvästi kirkkaampi. Neo G8 en uskaltanut kokeilla mahdollisten scanline ja voimakkaan matte ag kalvon takia.

Puntaroin AW3423DWF vaihtoehtona mutta paikassa jossa asun Neo G7 sai kaikkien Black Friday alennuskuponkien jälkeen 500$ halvemmalla kuin AW3423DWF joka painoi aika paljon vaakakupissa. MSRP tai samaan hintaan kokeilisin AW3423DWF ekaksi.
 
Liittynyt
21.12.2018
Viestejä
171
Onko täällä ollut kokemuksia ihmisillä Neo G8:sta? Onko ollut scanline ongelmia? Harkitsen joko Neo G8:ia tai odottelen tuota AW3423DWF:ää.
Täältäkin Neo G7 löytyy. Sampan sivuilta tilasin Bf aikaan ja synttärialella 20% pois niin 720€ jäi maksettaa, tuohon hintaa ihan loisto ostos. Mitään scanline ongelmia en ole tässä huomannut. Blackscreeniä oli käynnistyessä mutta korjaantui tällä nvidia päivityksella, oli siis ilmeisesti ajuri ongelma.
Lähinnä BF20242 kanssa vasta kokeillut, eli jtn 4k HDR peliä tarttis päästä vielä kokeilee, niin näyttö pääsisi paremmin oikeuksiinsa.

Näytön kurvi voi jtn häiritä mutta parin viikon käytöllä tähänkin tottunut ja etätöissäkin tottunut, vaikka aluksi eksel rivit eivät niin suoralta näyttäneeto_O. Mukavasti tuo kyllä lisää tilaa työpöydälle tämä 32 tuuma koko.
 
Liittynyt
09.07.2017
Viestejä
1 411
Pari 4K-näyttötarjousta :

Acer 31,5" Predator XB323QK NV, 144Hz 4K UHD @Jimms 799€
- vuoden 2021 -malli (oikeasti tuli myyntiin). Siedettävä kompromissi 32-tuuman IPS-suoranäyttöä sekakäyttöön (office/kuvankäsittely/pelaaminen) haluaville. 10-bittinen paneeli (8-bit + frc), Pelle HDR400, eli ei järkevä HDR-näyttö.HDMI2.1 löytyy. Kesällä sai hintaan 749€, eli ei kaikkien aikojen halvin hinta.

Samsung Odyssey Neo G7 32-tuumainen 4K LS32BG750NU @Datatronic 899€
- Kaarevaa 32-tuumaista VA-HDR pelinäyttöä etsiville siedettävä kompromissi, JOS sattuu saamaan sopivan yksilön, eikä kärsi välkyntä- ja muista Samsung laatuongelmista. Ei voi suositella kuvankäsittelyyn tai ohjelmointi-/officetyöhön (kaarevuus, väriavaruus). Saanut samaan hintaan aikaisemmin 2022, mutta ei tämän hinnan alle.

Jos löytyy parempia (kaikkien aikojen halvin hinta) 4K UHD -näyttötarjouksia, niin pistäkää jakoon.
 

Kasikaks

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.08.2022
Viestejä
789
Mikä on PC:lle vastine iMacin näytölle tai Studio Displaylle kuvanlaadun puolesta? V*tuttaa katsoa PC-näyttöjä rinnakkain MBP-näytön kanssa. Tiedän kokemuksesta että esim. 24” iMacin näyttö vastaa MBP-näyttöä kuvanlaadultaan.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Mikä on PC:lle vastine iMacin näytölle tai Studio Displaylle kuvanlaadun puolesta? V*tuttaa katsoa PC-näyttöjä rinnakkain MBP-näytön kanssa. Tiedän kokemuksesta että esim. 24” iMacin näyttö vastaa MBP-näyttöä kuvanlaadultaan.
4K paneelit on vastaavia (tosin täällä usein mainitut on 144Hz näyttöjä, jollaista iMac / Studio Display ei kykene tuottamaan), itse MBP:n kanssa M28U:ta käytän Onhan noita 5K paneeleitakin, jos tahdot sen saman resoluution kuin Studio Displayssa. Tai 8K monitorina Dell Ultrasharp UP3218K. 5K:na esim. LG 27MD5K-B.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
4K paneelit on vastaavia (tosin täällä usein mainitut on 144Hz näyttöjä, jollaista iMac / Studio Display ei kykene tuottamaan), itse MBP:n kanssa M28U:ta käytän Onhan noita 5K paneeleitakin, jos tahdot sen saman resoluution kuin Studio Displayssa. Tai 8K monitorina Dell Ultrasharp UP3218K. 5K:na esim. LG 27MD5K-B.
Toki yksikään ei oikein ole vastaava sen puolesta, että ovat antiglareja kun mäkeissä on glossyt, millaisen itsekkin työpöydälle haluaisin, mutta ei ole tarjolla toistaiseksi kauheasti ellei hanki 42" OLEDia.
 

Kasikaks

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.08.2022
Viestejä
789
Toki yksikään ei oikein ole vastaava sen puolesta, että ovat antiglareja kun mäkeissä on glossyt, millaisen itsekkin työpöydälle haluaisin, mutta ei ole tarjolla toistaiseksi kauheasti ellei hanki 42" OLEDia.
Tätä vähän haen. Mäkeissä kontrasti on kohdillaan ja ”dirty screen” efekti on pois kun ei ole sitä muovikalvoa siinä päällä.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Toki yksikään ei oikein ole vastaava sen puolesta, että ovat antiglareja kun mäkeissä on glossyt, millaisen itsekkin työpöydälle haluaisin, mutta ei ole tarjolla toistaiseksi kauheasti ellei hanki 42" OLEDia.
Siinä tapauksessa Dough myy ainakin glossy 4K:ta.
 
Liittynyt
09.07.2017
Viestejä
1 411
CES 2023:ssa julkaistiin muutama kiinnostava 4K/4K+ näyttö:

1672861565519.png

Dell UltraSharp U3224KB "6K"
- 31.5" 6144 x 3456 IPS Black (LG)
- 60Hz
- 10-bit, 2000:1 kontrasti (staattinen)
- 100% sRGB, 100% Rec. 709, 99% DCI-P3
- DisplayHDR 600
- HDMI 2.1, miniDP 2.1, THunderbolt 4
- 4K HDR integroitu kamera, 2x14W kaiuttimet, mikrofoni, KVM
- saatavuus: NYT (FIN)
- Hinta: ~ 2800€ (FIN)

1672862087312.png

ASUS PA32DCM ProArt OLED
- 31.5" 3840x2160 4K UHD OLED (pure RGB stripe)
- 99% DCI-P3
- 700 cd/m2 (max)
- Delta E<1 tehdaskalibroitu, hardiskalibrointituki
- Thunderbolt 4,
- Saatavuus: Q1/2023 (EU)
- Hinta: ?

1672862320155.png

Asus ProArt Display PA279CRV
- 27" 3840x2160 4K UHD IPS
- 99% DCI-P3, AdobeRGB 99%, Calman tuki, Delga E<2 tehdaskalibroutu
- DP, USB-C (96W PD)
- Saatavuus: ?
- Hinta: ?

1672862529097.png

Asus ROG Swift PG32UQXR
- 32" 4K UHD 3840x2160 IPS (?) QD
- 160Hz, FreeSync
- 1000 cd/m2 huippukirkkaus (HDR), DisplayHDR 1000, 576-vyöhykkeen taustavalo (FALD)
- 95% DCI-P3, Delta E<2
- 2xDisplayPort 2.1, 2xHDMI2.1
- Saatavuus: ?
- Hinta: ?

1672863116335.png

Samsung Odyssey Neo G9 G95NC
- 57" 1000R 7680x2160 32:9 quantum dot matta
- 240Hz
- DP2.1
- Saatavuus: 2023
- Hinta: ?

1672863310621.png

Samsung Viewfinity S9 S90PC
- 27" 5K 5129x2880 matta
- HDR600
- 99% DCI-P3
- Delta E<2, hardis kalibrointi,
- USB-C, Thunderbolt4,
- 4K kamera
- Saatavuus: 2023
- HInta: ?

Lisätietoja sitten kun niitä valuu nettiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.07.2021
Viestejä
7
Meikäläinen kanssa päätyi ostamaan itselleen 4K näytön ja tuli juuri postissa viimeviikolla. Päädyin Dellin G3223Q malliin elikkkäs 32-tuumanen ja hinta oli ~650€ Multitronicilta, jota en oikein voi suositella toimitusajan takia.

Tänään pelatessa huomasin kuolleen pikselin (näkyy siis mustana) ja sitten tarkemman tutkailun jälkeen löysin yhteensä 4 kpl näitä. Muuten todella tyytyväinen näyttöön ja erittäin tarkka kuva omasta mielestä ja hyvät värit. Mitä tälläisessä tilanteessa tulisi tehdä ottaa yhteys myyjäyritykseen vai suoraan valmistajaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 358
Meikäläinen kanssa päätyi ostamaan itselleen 4K näytön ja tuli juuri postissa viimeviikolla. Päädyin Dellin G3223Q malliin elikkkäs 32-tuumanen ja hinta oli ~650€ Multitronicilta, jota en oikein voi suositella toimitusajan takia.

Tänään pelatessa huomasin kuolleen pikselin (näkyy siis mustana) ja sitten tarkemman tutkailun jälkeen löysin yhteensä 4 kpl näitä. Muuten todella tyytyväinen näyttöön ja erittäin tarkka kuva omasta mielestä ja hyvät värit. Mitä tälläisessä tilanteessa tulisi tehdä ottaa yhteys myyjäyritykseen vai suoraan valmistajaan?
Kyseinen näyttö ilmeisesti kuuluu Premium Panel Exchange -ohjelmaan, mutta tarkemmalla tutkimisella se vaatii joko yhden kirkkaan pikselin tai vähintään 6 mustaa:

Oma kokemus on noin 10v takaa, mutta ainakin tuolloin Dellin oma tuki toimi aivan loistavasti, uusi näyttö tuotiin kotiovelle asti ja vanha tultiin noutamaan vasta parin päivän päästä, jotta pystyi varmistumaan uuden toiminnasta.

Tässä kun ei ilmeisesti tuo pikselitakuun ehdot täyty, niin ensimmäisenä kannattanee varmaan konsultoida myyjää että onko jotain tehtävissä.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
1 309
Meikäläinen kanssa päätyi ostamaan itselleen 4K näytön ja tuli juuri postissa viimeviikolla. Päädyin Dellin G3223Q malliin elikkkäs 32-tuumanen ja hinta oli ~650€ Multitronicilta, jota en oikein voi suositella toimitusajan takia.

Tänään pelatessa huomasin kuolleen pikselin (näkyy siis mustana) ja sitten tarkemman tutkailun jälkeen löysin yhteensä 4 kpl näitä. Muuten todella tyytyväinen näyttöön ja erittäin tarkka kuva omasta mielestä ja hyvät värit. Mitä tälläisessä tilanteessa tulisi tehdä ottaa yhteys myyjäyritykseen vai suoraan valmistajaan?
Palauttaisin aina vialliset tai surkeat yksilöt myyjäliikkeeseen 14pv palautusoikeiden turvin.

Vasta kun palautusaika on ummessa kääntyisin valmistajan puoleen, korvaavassa mallissa voi yhtälailla olla vikoja tai sitten sisältää semmoisen "vian" joka ei mene takuuseen kuten vaikka mahdottoman valovuodon jossain kulmassa.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
537
Samsungilta on tulossa 43 tuumaista mini-led näyttöä helmikuussa. Pohjautuuko samaan paneeliin kuin Samsungin QN90B 43 tuumainen televisio? Kirkkaudessa häviää ainakin telkkari serkulleen. Samsungin Saksan sivuilla löytyi virallista tietoa:

@Diizzel
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 285
Nyt ollu vuoden tämä Gigabyten M32U käytössä ja harmittaa, tämä on liian hyvä. Ei voi vaihtaa mihinkään vieläkään. Oledeissa ei viitsi jaksaa näytön kirkkauden vaihtelua ja 32" koko on 4K:lla kyllä just sopiva tämmöselle 80cm syvälle pöydälle, vaikka tähän kyllä tuommonen 42" menisi myös. Lisäksi kun tämä vaihtaa usbit koneen mukaan ja lataa työkoneen USB-C:stä niin elämä on liian helppoa. Ja herääkin vielä koneiden kanssa, toisinkuin OLED:it.

Yleensä näyttö on vaihtunut alle vuoden välein jotain syystä, mutta saa nähdä milloin tämä vaihtuu. Pitäneekö odottaa 32" QD-Oledia tai jotain vastaavan kokoista järkihintaista minilediä. HDR-suorituskyky voisi olla parempi, mutta kyllä se HDR-peli näyttää HDR-asennossa paremmalla kuin ilman tälläkin. Eli pientä iloa saa siitä irti. Ei ainakaan tartte ite vaihdella näytön asetusta SDR-tilasta pois vaan se vaihtaa automaattisesti sen.
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
720
Nyt ollu vuoden tämä Gigabyten M32U käytössä ja harmittaa, tämä on liian hyvä. Ei voi vaihtaa mihinkään vieläkään. Oledeissa ei viitsi jaksaa näytön kirkkauden vaihtelua ja 32" koko on 4K:lla kyllä just sopiva tämmöselle 80cm syvälle pöydälle, vaikka tähän kyllä tuommonen 42" menisi myös. Lisäksi kun tämä vaihtaa usbit koneen mukaan ja lataa työkoneen USB-C:stä niin elämä on liian helppoa. Ja herääkin vielä koneiden kanssa, toisinkuin OLED:it.

Yleensä näyttö on vaihtunut alle vuoden välein jotain syystä, mutta saa nähdä milloin tämä vaihtuu. Pitäneekö odottaa 32" QD-Oledia tai jotain vastaavan kokoista järkihintaista minilediä. HDR-suorituskyky voisi olla parempi, mutta kyllä se HDR-peli näyttää HDR-asennossa paremmalla kuin ilman tälläkin. Eli pientä iloa saa siitä irti. Ei ainakaan tartte ite vaihdella näytön asetusta SDR-tilasta pois vaan se vaihtaa automaattisesti sen.
Vähän samassa tilanteessa, tosin näyttönä Samsung G70A 28". Olen melko tyytyväinen tähän SDR-näyttönä, mutta kaipaisin jotain missä olisi enemmän refresh ratea, 32+ tuuman koko ja ennen kaikkea huomattavasti parempi HDR-tuki.

Mutta about ainoat optiot ovat Samsung Neo G7/G8 joissa molemmissa omat ongelmansa. Tai sitten pitäisi mennä LG C2 42" joka toki on hyvä laite ja irtoaa vielä hyvinkin sopuhintaan. Ei vaan huvittaisi palata noin isoon (aiemmin käytössä LG CX 48").
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
1 309
Mulla kävi Neo G7 mutta kehitti kuoleenpikselin niin palautin. Otin arpajaiset sillä Samsung suostui myymään BF alehinnalla Neo G8, satuin tilaamaan silloin mutta peruin Neo G7 päältä.

Neo G8 käytössä, scanlinet näkyy tässä selvemmin kuin Neo G7, toisaalta vanhassa näytössä apk G7 ne on myös.
Käytännön käytössä en niitä huomaa ellen zoomaile työpöydän sinisiin ikoneihin ja vain osa väreistä toistaa ne.

Muuten G8 on parempi kuin Neo G7, laatuheittelyä varmaan osaksi.

- 30-50 nitsiä kirkaampi, Neo G7 oli himmeämpi kuin apk G7, tämä taas tasoissa kun vertailen 100% valkoista vierekkäin.
- AG kalvo syö heijastukset tehokkaammin sekä mustat pysyvät paremmin kirkkaamassa valaistuksessa.
- Liikeselkeys parempaa, tiedä johtuuko 240hz vs 165hz vai onko tuunattu jotain muuta.

Neo G7 ja G8 on ainoat näytöt mitä nähnyt joita oma Oled TV ei täysin pasko kontrastissa, Oledin kuva on kyllä hienostuneempi,värit, glossy pinta yms, 1200 zonea ei pärjää pikselitason himmennykselle mutta syviä mustia heittää,
Local dimmigin jos asetuksista sammuttaa niin kontrasti romahtaa valtavasti.

Toisaalta useat HDR yksityiskohdat kuten tulenlieskat ja vastaavat yms on varmaan tuplat tai yli kirkkaammat riippuen tilanteesta ja koosta vrt Oled, sekä vaikka matte pinnalla ei saa niin hienoa kuvaa kuin glossylla niin glossy on välistä kuin peiliin katsoisi ja Neo G8 matte syö heijastukset kuin musta-aukko.
 
Liittynyt
09.07.2017
Viestejä
1 411
1673703971064.png

AOC U27U2DP
- 27" 4K UHD 3840x2160 IPS (Black?) W-LED
- 60Hz, 4ms GtG
- 10-bit (8bit+FRC), 400 cd/m2, 2000:1 kontrasti (staattinen)
- 100% sRGB, 98% DCI-P3, DisplayHDR 400, deltaE<2
- 2xHDMI2.0, 1xDP1.4x (DSC), 1xUSB-C (90W PD)
- KVM-kytkin
- Saatavuus: 2023 (Kiina)
- Hinta: ?
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
992
Onkos täällä kellään kokemuksia Cooler Master Tempest GP27U -monitorista?

Ominaisuuksien puolesta kuittaa aika monta itselle tärkeää "täppää" listalta, mm. 4K, mini led, IPS jne. Lähinnä mietityttää Cooler Master monitorivalmistajana, taitaa olla ensimmäisiä tuotteita ko. valmistajalta tässä kategoriassa.

Rtingsin testit:

 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 774
Onkos täällä kellään kokemuksia Cooler Master Tempest GP27U -monitorista?

Ominaisuuksien puolesta kuittaa aika monta itselle tärkeää "täppää" listalta, mm. 4K, mini led, IPS jne. Lähinnä mietityttää Cooler Master monitorivalmistajana, taitaa olla ensimmäisiä tuotteita ko. valmistajalta tässä kategoriassa.

Rtingsin testit:





Jos hinnasta pääsisi sopuun, niin pitäisin mielenkiintoisena. Nykyhinnoilla hirvittää.
 
Liittynyt
04.11.2018
Viestejä
34
No, jos mainitsee ostavansa nimenomaan pelinäyttöä, niin suositellaan sitten sen mukaan. Sulla ehkä muutenkin mennyt ohi minun näkökulma, jossa totesin etten ymmärrä miksi ostaa pikseleitä "varastoon" tulevaa käyttöä varten, jos ei ole rahaa ostaa edes 1440p-käyttöön riittävää näytönohjainta. On kallista ostaa ominaisuuksia tulevan varalle.

Työpöydällä en näe 144 Hz:lle mitään käyttöä. 60 Hz riittää kaikkeen paremmin kuin hyvin, mutta toki makuasioita nämäkin.
Tämä taannoinen kysymykseni kirvoitti näköjään mukavasti keskustelua.

Tarkennetaan näytön tulevaa käyttöä sen verran, että 80% ajasta näyttöä käytetään etätöihin tai muuten vain yleiseen internetin selailuun. Loput 20% ajasta sitten pelailua. Ajatus on kuitenkin hankkia näyttö peliominaisuudet (Hz, VVR, HDR) edellä, sillä työkäyttöön ainoina vaatimuksina on USB-C power delivery ja displayport alt mode.

Suurin osa pelaamistani peleistä on vähän vanhempia ja ne toivottavasti pyörivät järkevällä fps myös 4k. Uudempien pelien kanssa lasken DLSS varaan. FullHD resoluution käyttö olisi ainoastaan hätävara mikäli kumpikaan edellä mainituista keinoista ei toimisi. On toki totta ettei future proofaaminen ole elektroniikkahankinnoissa kovin järkevä toimintatapa, mutta yleisesti olen pyrkinyt ostamaan hieman laadukkaampaa tavaraa ja käyttämään sitä pidemmän aikaa. Tällekin tulevalle näytöllä toivottava käyttöikä olisi min. 5 vuotta.

Sinänsä ihan mielenkiintoinen ajatus hankkia 1440p näyttö 4K näytön sijasta ja säästää näin muutama satanen. Varsinkaan jos näillä resoluutioilla ei haluamassani koossa (27") ole huomattavaa eroa? Moinen ei edes tullut mieleen kun ei ole ollut minkäänlaista aiempaa kokemusta 1440p näytöistä. 4K näyttöjä on taas töissä tullut ajettua jo useita vuosia.
 
Liittynyt
30.12.2022
Viestejä
125
Omat ajatukset:

- 60hz riittää toki työpöytäkäyttöön mutta korkeampi hz huomattavasti sulavampi ja yksinkertaisesti parempi kokemus netin selaamiseen tai vaikka ihan windows-animaatioiden katselemiseen työpäivän ja vuoden aikana. Puhelimessakin 60hz riittää mutta ei siihen enää paluuta ole jos korkeampaa on päässyt maistamaan.

- Laadukkaan 144hz 4k näytön voi saada tällä hetkellä 400-500€:n hintaan joten ero on häviävän pieni laadukkaaseen 1440p näyttöön. Sitä näyttöä tuijotetaan työ- ja vapaa-aikakäytössä useita tunteja päivässä ja vaikka kuinka monta vuodessa joten mielestäni ei missään nimessä ole sellainen hankinta missä kannattaa ruveta säästämään satasen tai pari.

- 1440p pelaaminen 4k näytöllä on nykyaikaisilla kuvanskaalaustekniikoilla (dlss/fsr, & näytönohjaimen kuvanskaalaus) täysin varteenotettava ja hyvä vaihtoehto jos nykyinen kalusto ei riitä sulavaan 4k pelaamiseen. Tähän tarkoitukseen ehkä 27-28" näyttö on todennäköisesti parempi kuin 32"+ mutta toisaalta jotkut suosivat 1440p pelaamiseenkin isompaa kuin 27". Makuasioita.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
190
Kannattaako tuota LG C2 42-tuumaista telkkaria edes harkita, jos pääasiallisesti näyttö on työpöytäkäytössä? Eli Excelin pyöritystä, nettiselausta, valokuvien ja videoiden käsittelyä (soveltuuko värintoistoltaan jne.)? Vai onko lähinnä hyvä pelaamiseen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 358
Kannattaako tuota LG C2 42-tuumaista telkkaria edes harkita, jos pääasiallisesti näyttö on työpöytäkäytössä? Eli Excelin pyöritystä, nettiselausta, valokuvien ja videoiden käsittelyä (soveltuuko värintoistoltaan jne.)? Vai onko lähinnä hyvä pelaamiseen?
Jos kiinnipalamisen (nykyisin melko minimaaliset) riskit tiedostaa tai niiltä suojautuu esim. Gigantin lisätakuulla, niin kelpaa hyvin moneen käyttöön.

Rtings on tuon 42" mallin arvostellut näyttönä, joten sieltä löytyy tarkempia mittauksia

Text clarity -osiosta kannattaa huomioida tuo alipikseliasettelu. Sitä voi jonkin verran kompensoida itse cleartypella, mutta tarkemmin vielä näillä ohjeilla

Ja tästä vielä kattava lisätietopaketti asetuksista
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 685
Viestejä
4 188 835
Jäsenet
70 780
Uusin jäsen
Tauno.T

Hinta.fi

Ylös Bottom