4G-modeemin hankinta

Liittynyt
08.05.2017
Viestejä
1 876
Oon hakannu päätä seinään yrittäessäni etsiä jotain konstia b535-232 taajuuden lukitukselle, enkä ole mitään löytänyt. "4g only" ei anna lukita mitään tiettyä taajuutta, kun sen valitsee :confused:

Toivottavasti joku firmware päivitys tulee nopeasti, että saisi sen mahdollisuuden
Itsellä Telialta Huawei b525-23a, enkä voi valita myöskään kuin 4g onlyn. Laite on päivitetty ajan tasalle. Vanhemmassa mallissa pystyin valitsemaan taajuuden. Onko kukaan ottanut yhteyttä johonkin Huawein tukeen tuosta?

Jännä, kun puhelimella Telian 4g (200M) toimii normaalisti ja tuon modeemin kautta kodin 4g (50M) antaa välillä lähes 40 ms pingiä ja latausnopeuskin laahaa välillä alle 10 megassa. Verkkopelit tulee hoidettua käyttämällä puhelinta hotspottina, jotta osuu johonkin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Oon hakannu päätä seinään yrittäessäni etsiä jotain konstia b535-232 taajuuden lukitukselle, enkä ole mitään löytänyt. "4g only" ei anna lukita mitään tiettyä taajuutta, kun sen valitsee :confused:

Toivottavasti joku firmware päivitys tulee nopeasti, että saisi sen mahdollisuuden
mulla on sama laite Telialta ja kyllä se antaa lukita, mutta oliko niin että ensin piti laittaa 4g only, hyväksyä muutokset, ja sitten sinne avautuu uusi drop down valikko. Tai jotain hämärää tuossa oli, mitä itsekin pähkäilin pitkää. Just myin laitteen niin ei voi enää tarkemmin katsoa miten se tehtiin.
 

Karvapallo

Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
315
mulla on sama laite Telialta ja kyllä se antaa lukita, mutta oliko niin että ensin piti laittaa 4g only, hyväksyä muutokset, ja sitten sinne avautuu uusi drop down valikko. Tai jotain hämärää tuossa oli, mitä itsekin pähkäilin pitkää. Just myin laitteen niin ei voi enää tarkemmin katsoa miten se tehtiin.
Jees, varmaan Telian firmiksellä ton pystyy tekemään. Operaattorivapaalla firmiksellä taas ei. Onneksi löysin LTEView -ohjelman, jolla sen saa lukittua, vaikka laitteen omista asetuksista sitä ei saa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Jees, varmaan Telian firmiksellä ton pystyy tekemään. Operaattorivapaalla firmiksellä taas ei. Onneksi löysin LTEView -ohjelman, jolla sen saa lukittua, vaikka laitteen omista asetuksista sitä ei saa.
On tuo Teliankin firmis operaattorivapaa. DNA:n kortilla itse käytin.
 
Liittynyt
27.10.2018
Viestejä
58
Onkohan minulle hyötyä ostaa uusi modeemi/antenni. Lähitukiasema näyttää band 3, 7 ,20. Nyt käytössä zte mf286 ulkoisella antennilla.

Mietin että kuinkahan 4x4 mimo auttaisi nopeuksiin. Nyt 100megan liittymällä latausnopeus aamuisin 110 Mbps ja iltaisin 20-30Mbps.

Eli auttaako se tuohon tukiaseman tukkoisuuteen ja pitääkö molemmat,sekä reititin että antenni uusia mahdollisesti?
 
Liittynyt
28.05.2019
Viestejä
1 558
Onkohan minulle hyötyä ostaa uusi modeemi/antenni. Lähitukiasema näyttää band 3, 7 ,20. Nyt käytössä zte mf286 ulkoisella antennilla.

Mietin että kuinkahan 4x4 mimo auttaisi nopeuksiin. Nyt 100megan liittymällä latausnopeus aamuisin 110 Mbps ja iltaisin 20-30Mbps.

Eli auttaako se tuohon tukiaseman tukkoisuuteen ja pitääkö molemmat,sekä reititin että antenni uusia mahdollisesti?
Mikä operaattori käytössä? Jos tukiasemassa on vain 3+7+20 niin todennäköisesti siinä ei ole 4x4 MIMOa käytössä. MF286 on vain 2CA laite, joten Huawei B715 olisi 3CA laite ja toisi hieman lisänopeutta. Mikäli signaalin laatu on riittävän hyvä 256QAM-modulaatiolle, sitten voisi harkita kalliimpaa laitetta, esim. Netgear MR1100 tai Huawei 5G CPE Pro tai vastaava.
 
Liittynyt
15.12.2018
Viestejä
405
Mikä operaattori käytössä? Jos tukiasemassa on vain 3+7+20 niin todennäköisesti siinä ei ole 4x4 MIMOa käytössä. MF286 on vain 2CA laite, joten Huawei B715 olisi 3CA laite ja toisi hieman lisänopeutta. Mikäli signaalin laatu on riittävän hyvä 256QAM-modulaatiolle, sitten voisi harkita kalliimpaa laitetta, esim. Netgear MR1100 tai Huawei 5G CPE Pro tai vastaava.

Näiden lisäksi voisi auttaa päivittää liittymä parempaan laatuluokkaan. Käytännössä tässä tapauksessa nosto 300Mbit liittymäksi parantaisi varmaan laatuluokkaa sekä Elisalla että DNA:lla. Telialla ei kaiketi vaikutusta. TUolla tuo @olkitu juttu aiheesta: Operaattorit priorisoivat 4G-liittymien nopeuksia ruuhkatilanteessa - MT-TECH.FI
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Onkohan minulle hyötyä ostaa uusi modeemi/antenni. Lähitukiasema näyttää band 3, 7 ,20. Nyt käytössä zte mf286 ulkoisella antennilla.

Mietin että kuinkahan 4x4 mimo auttaisi nopeuksiin. Nyt 100megan liittymällä latausnopeus aamuisin 110 Mbps ja iltaisin 20-30Mbps.

Eli auttaako se tuohon tukiaseman tukkoisuuteen ja pitääkö molemmat,sekä reititin että antenni uusia mahdollisesti?
antennia ei tuohon modeemiin kannata uusia, koska se ei osaa käyttää niitä kunnolla. liitännät on vaan eri taajuuksille ja ulkoinen antenni toimii aina parina sisäisen kanssa, joten lopputulos on huono, ellei asu maston vieressä.
 
Liittynyt
27.10.2018
Viestejä
58
20200224_060435.jpg


Tuollaiset arvot tällähetkellä,elisan liittymä. Mastoon noin 300-400m. Mistä johtuu muuten tuo pomppiminen (ei CA mahdollisuutta ja CA mahdollinen,lepotilassa) välillä. Dna liittymällä pysyi aina CA mahdollinen,lepotilassa kun ei kuormitusta tullut
 
Liittynyt
28.05.2019
Viestejä
1 558


Tuollaiset arvot tällähetkellä,elisan liittymä. Mastoon noin 300-400m. Mistä johtuu muuten tuo pomppiminen (ei CA mahdollisuutta ja CA mahdollinen,lepotilassa) välillä. Dna liittymällä pysyi aina CA mahdollinen,lepotilassa kun ei kuormitusta tullut
No signaalin voimakkuus on oikein hyvä ja SINRikin ihan kohtullinen, 256QAM saattaa jopa aktivoituakin jos hankkisi kehittyneemmän laitteen.
MF286 ei kovin tuttu laite, joten en tiedä miten tulkitsee tuota CA-tilaa. CA:han ei ole päällä, jos yhteyttä ei kuormita, joten voi johtua vain siitä.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 674
Pieni mainos, nyt olisi tarjolla modeemia. Saatiin valokuitu joten tämä jäi ylimääräiseksi.
 

A Lake Elk

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
1 443
Onko suosituksena edelleen Huawei B715, tai Netgear MR1100 4G-modeemiksi kun tarvis vakaasti toimivan yhteyden ja kunnollisen WLAN:in yhdellä purkilla? Onko noiden WLANeissa peiton suhteen eroja kun tarve olis kattaa 150m² talo sillä? Masiinan saa sijoitettua suht keskeiselle paikalle.

Porukoilta puretaan ADSL-yhteys pois Elisan toimesta ja tilalle saa ainoostaan 4Geeetä... Tosin vois piruuttaan lähettää tarjouspyyntö Elisalle kun saatavuuskyselyssä sellastakin tarjotaan Kotikuidulle ja muistaakseni lähin jakamo on joko 300m tai sitten viimeistään 500m päässä.

[edit] Halvempiakin laitteita saa suositella. Toiminta varma laite ja yhteys on ne suurimmat prioriteetit.
 
Viimeksi muokattu:

kromo

Make ATK Great Again
Team Linux
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
190
Omassa käytössä tuo reilut 3½ vuotta palvellut Asus 4G-AC55U on ollut ylivoimaisesti luotettavin laite tähän mennessä. Edellinen bootti johtui tarpeesta testata yhteyksiä toisaalla, uptime tällä hetkellä yli 146 vuorokautta ja dataa menee nykyään helposti yli 200Gt/kk. Tätähän ei enää uutena saa, ja nopeammat CAT-luokat uupuu mutta vastaavan uudemman mallin uskaltaisin kyllä hankkia jos tarve tulisi.

Kuvakaappaus 2020-03-02 20-49-48.png
 
Liittynyt
07.07.2019
Viestejä
1 395
helposti yli 200Gt/kk.
Tuossa yhdellä SWIM tutulla meni justiin 2700 gigaa dataa viimekuussa. Eikä ole merkkejä siitä, että olisi vähenemään päin. Toisaalta, jos tuon ajattelee verkkonopeutena, niin eihän tuokaan ole kuin aavistuksen päälle 10 Mbit/s. Sekä nykyjään kun tallennustilaakin on helposti teroittain, ellei kymmeniä teroja, niin mikäs siinä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 101
Haluaisin kokeilla meille 4G:llä saatavaa nopeutta oikealla 4G-modeemilla. Kun on ainakin toistaiseksi kyse pelkästä kokeilusta, niin olen katsellut käytettyjä modeemeja, mutta en tiedä mitä asioita pitäisi ottaa huomioon. Operaattorivapaa sen ainakin olisi hyvä olla, jotta saisi vertailtua eri liittymiä.

Suurin kysymysmerkki tulee siitä, että meillä on jo hyvä sisäverkko. On reititin, kytkin ja kaapelein liitetyt WLAN-AP:t. Nykyään nettiyhteys tulee siltaavana toimivasta ADSL-modeemista. Haluaisin, että sisäverkon näkökulmasta nettiyhteys toimisi samoin kuin nyt, jotta vertailu nykytilaan olisi totuudenmukaisin. Useimmissa 4G-modeemeissa vaikuttaa olevan WLAN. Saako sen yleensä kytkettyä pois päältä? Kaikkia modeemeja ei saa toimimaan siltaavassa tilassa. Onko sillä merkitystä kokeilun kannalta?
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
911
Haluaisin kokeilla meille 4G:llä saatavaa nopeutta oikealla 4G-modeemilla. Kun on ainakin toistaiseksi kyse pelkästä kokeilusta, niin olen katsellut käytettyjä modeemeja, mutta en tiedä mitä asioita pitäisi ottaa huomioon. Operaattorivapaa sen ainakin olisi hyvä olla, jotta saisi vertailtua eri liittymiä.

Suurin kysymysmerkki tulee siitä, että meillä on jo hyvä sisäverkko. On reititin, kytkin ja kaapelein liitetyt WLAN-AP:t. Nykyään nettiyhteys tulee siltaavana toimivasta ADSL-modeemista. Haluaisin, että sisäverkon näkökulmasta nettiyhteys toimisi samoin kuin nyt, jotta vertailu nykytilaan olisi totuudenmukaisin. Useimmissa 4G-modeemeissa vaikuttaa olevan WLAN. Saako sen yleensä kytkettyä pois päältä? Kaikkia modeemeja ei saa toimimaan siltaavassa tilassa. Onko sillä merkitystä kokeilun kannalta?
Yleensä wifin saa pois päältä ja yleemsä myös siltaavaan tilaan. Suosittelen hankkimaan sellaisen jolla onnistuu nuo molemmat, muutoin tulee tupla NAT ja ulkoapäin tarvittaessa yhteyden saaminen laitteisiin vaikeutuu. Saattaa aiheuttaa myös ongelmia joissain palveluissa. Lyhyesti: hanki reititin jonka saa siltaavaan tilaan, esim Huawei B715 (ei omakohtaisia kokemuksia laitteesta).
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 165
Ja jos B715:sen hankit, katso että mikä on sisäverkkosi osoitealue, ja vaihda B715:n sisäverkko eri osoitteille ennen kuin otat siltaavan yhteyden käyttöön. Tuo on B715 purnukan triidistä bongattu erikoisuus jotta siltaavana(kin) tämä vaikuttaa. Yleensä ei vaikuta mitenkään.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
688
Ja jos B715:sen hankit, katso että mikä on sisäverkkosi osoitealue, ja vaihda B715:n sisäverkko eri osoitteille ennen kuin otat siltaavan yhteyden käyttöön. Tuo on B715 purnukan triidistä bongattu erikoisuus jotta siltaavana(kin) tämä vaikuttaa. Yleensä ei vaikuta mitenkään.
Nämä on varmaan samalla reitittimiä? Olisiko järkevää mallia joka toimisi puhtaana 4g-modeemina vai onko näiden reititinominaisuudet sitä luokkaa kuten normisti että ne sammutetaan ja pistetään bridge modeen ja oikea reititin perään? On se perkele kun ei saa ison kunnan keskusteen muuta kuin 4g pasketta...
 
Liittynyt
24.02.2020
Viestejä
8
En viitsi uutta ketjua tän takia aloittaa, niin kyselen täällä:

Tietääkö kukaan Elisan kytkynä tulleen Huawei B315s-22 -modeemin hallintasivun käyttäjätunnusta ja salasanaa? Laitteessa oleva tarra sanoo, että sen pitäis olla admin / admin, muttei toimi.

Seuraavat on kokeiltu:
  • admin / admin
  • admin / password
  • admin / 1234
  • admin / 12345
  • user / user
  • user / password
  • user / admin
  • käyttäjätunnus tyhjä / user
  • käyttäjätunnus tyhjä / admin
  • admin / wifi key
  • admin / tyhjä salasana
Masiina on siis resetoitu moneen kertaan, mutta ilman tulosta.

[edit] Voiko olla sillä vaikutusta, että laitteessa ei ole SIM-korttia paikallaan, eikä muutakaan nettiyhteyttä tällähetkellä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
133
Tuolla admin / admin tunnuksilla omaani pääsi, mutta voisi kokeilla myös sitä langattoman verkon oletus salasanaa mikä pitäisi näkyä siellä pohjassa olevassa tarrassa.
Jos ei nuilla toimi niin voisi koittaa vielä resetoida koko purkin ja yrittää sitten uudelleen.
Ei pitäisi olla vaikutusta onko sim-korttia paikoillaan.
 
Liittynyt
24.02.2020
Viestejä
8
Tuolla admin / admin tunnuksilla omaani pääsi, mutta voisi kokeilla myös sitä langattoman verkon oletus salasanaa mikä pitäisi näkyä siellä pohjassa olevassa tarrassa.
Jos ei nuilla toimi niin voisi koittaa vielä resetoida koko purkin ja yrittää sitten uudelleen.
Ei pitäisi olla vaikutusta onko sim-korttia paikoillaan.
Noi on jo kokeiltu, eli tuo admin / admin, sekä admin / langattoman verkon oletus salasanaa, sekä laite on resetoitu painamalla resettiä sen 3-5sek. että toi merkkivalo jossa on 3 nuolta alkaa vilkkumaan loputtomasti. Ei vaikutusta...

[edit] Ei oo näköjään ensimmäinen kerta kun tätä ongelmaa on tullu vastaan: Huawei b315s-22 reitittimen päivitys | OmaYhteisö
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
688
Mikä on suositus pelkäksi 4g-modeemiksi? Saa siinä olla reititinkin mutta pistäsin bridged tilaan ja pitäisin erillistä kunnon reititintä eli 4g signaalin toimivuus ja tehokkuus olisi tärkeimpi. Ulkoinen antennin asennusmahdollisuus plussaa, mutta ei pakollista koska talon sisältä puhelimella tuli 90/20mbit noin 13ms viiveellä.
 
Liittynyt
09.01.2020
Viestejä
344
Tolppa 872 ja elisan 300m liittymä mahtaakohan toimia lähellekkään huippuja koskaan 3ca purkilla vai suosilla 4ca? Galaxy note 9llä huitelee välillä sielä n 270m mutta s 7 taaas jää sinne 150 alle 200m. onkos noita tullu muita kuin tuo b715 pöytämalliseksi tai mobiilina sitten tuo netgearin 1100. ?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
688
Mikä on suositus pelkäksi 4g-modeemiksi? Saa siinä olla reititinkin mutta pistäsin bridged tilaan ja pitäisin erillistä kunnon reititintä eli 4g signaalin toimivuus ja tehokkuus olisi tärkeimpi. Ulkoinen antennin asennusmahdollisuus plussaa, mutta ei pakollista koska talon sisältä puhelimella tuli 90/20mbit noin 13ms viiveellä.
No vastaan itselleni. Olen tullut tulokseen että Netgear-LB2120-4G-LTE-modeemi voisi välttää minulle. Siinä vaan on nettijuttujen perusteella ongelmia toimia bridge modessa mikä olisi ERITTÄIN tärkeää itselleni koska en minä tuon paskan NATtia halua käyttää vaan minulla on oma reititin.
EDIT: Ei tuolla mallilla tosin pysty valitsemaan että mitä signaalia käyttää, mutta en usko että omalla alueellani on hirveitä ruuhkia.

Onko tuosta mallista jollain kokemusta? Jos ei niin tilaan VKlta ja palautan jos bridge ei toimi.


EDIT2: Tai sitten en ota riskiä ja otan tuon mr1100 ja pistän sen bridgeen koska siinä on wifi melko heikko ja minulla on kunnon reititin. Tuo mr1100 varmaan toimii hyvin bridge modessa?
 
Viimeksi muokattu:

k70

Liittynyt
12.07.2017
Viestejä
531
No vastaan itselleni. Olen tullut tulokseen että Netgear-LB2120-4G-LTE-modeemi voisi välttää minulle. Siinä vaan on nettijuttujen perusteella ongelmia toimia bridge modessa mikä olisi ERITTÄIN tärkeää itselleni koska en minä tuon paskan NATtia halua käyttää vaan minulla on oma reititin.
EDIT: Ei tuolla mallilla tosin pysty valitsemaan että mitä signaalia käyttää, mutta en usko että omalla alueellani on hirveitä ruuhkia.

Onko tuosta mallista jollain kokemusta? Jos ei niin tilaan VKlta ja palautan jos bridge ei toimi.

On sitten vain Cat4 laite. Jos sait tuoreemmalla puhelimella tuollaisia nopeuksia, on riski että Cat4 modeemilla ei pääse samoihin. Se osaa käyttää vain yhtä taajuutta, kun uudemmat puhelimat osaavat hyödyntää useampia samaan aikaan. B715 tai MR1100 saa luultavasti paremmin nopeutta irti verkosta.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
688
On sitten vain Cat4 laite. Jos sait tuoreemmalla puhelimella tuollaisia nopeuksia, on riski että Cat4 modeemilla ei pääse samoihin. Se osaa käyttää vain yhtä taajuutta, kun uudemmat puhelimat osaavat hyödyntää useampia samaan aikaan. B715 tai MR1100 saa luultavasti paremmin nopeutta irti verkosta.
Ok en ota sitten riskiä. B715 ja MR1100 toimii ok bridgenä? (ja saa säädettyä?)
 
Liittynyt
21.01.2020
Viestejä
13
Itselle ja veljelleni pitäisi hankkia uudet reitittimet Huuhaa 315s-22 tilalle.
Veljeni katseli tuota Asus 4G Aimesh järjestelmä verkkokaupasta mutta itselle jäi mietityttämään onko tuo Asuksen 4G-AC68U retitin kuinka tehokas jos sitä vertaa tuohon Huuhaa 315s reitittimeen?

Millaista reititintä ylipäätään kannattaa alueelle etsiä missä ei ole kuin 800MHz ja 1800MHz saatavana??
Vai onko tilanne se ettei Suomessa ole myynnissä muita varteenotettavia kuin NG MR1100 ja Huuhaa 715??
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
911
Itselle ja veljelleni pitäisi hankkia uudet reitittimet Huuhaa 315s-22 tilalle.
Veljeni katseli tuota Asus 4G Aimesh järjestelmä verkkokaupasta mutta itselle jäi mietityttämään onko tuo Asuksen 4G-AC68U retitin kuinka tehokas jos sitä vertaa tuohon Huuhaa 315s reitittimeen?

Millaista reititintä ylipäätään kannattaa alueelle etsiä missä ei ole kuin 800MHz ja 1800MHz saatavana??
Vai onko tilanne se ettei Suomessa ole myynnissä muita varteenotettavia kuin NG MR1100 ja Huuhaa 715??
Anoppi tilasi ZTE mf286D:n joten voin kertoa kokemuksia siitä kunhan se ensin tulee....
 

k70

Liittynyt
12.07.2017
Viestejä
531
Ok en ota sitten riskiä. B715 ja MR1100 toimii ok bridgenä? (ja saa säädettyä?)
Kyllä mielestäni pitäisi toimia molempien bridgenä. Jonkinlainen muistikuva joistain kommervenkeistä on, mutta kannattaa lukaista molempien laitteiden omat ketjut läpi. Itse olen molempia käyttänyt aina reitittävänä ilman suurempia ongelmia.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
688
Kyllä mielestäni pitäisi toimia molempien bridgenä. Jonkinlainen muistikuva joistain kommervenkeistä on, mutta kannattaa lukaista molempien laitteiden omat ketjut läpi. Itse olen molempia käyttänyt aina reitittävänä ilman suurempia ongelmia.
Luin ylempää tuosta elisan qci priorisoinnista eli taidan ottaa 300mbit 4g liittymän sittenkin. Itse nopeudella eio väliä, mutta viive ja ruuhkatilanteet huolettavat joten siksi olen valmis maksamaan siitä extraa.

Jos ymmärsin oikein niin buo B715 menee hyvin tuon 300mbps elisan liittymän kanssa?

Eli liittyen tähän tuo 300mbps Operaattorit priorisoivat 4G-liittymien nopeuksia ruuhkatilanteessa - MT-TECH.FI
 

Requiem

For You
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 481
Luin ylempää tuosta elisan qci priorisoinnista eli taidan ottaa 300mbit 4g liittymän sittenkin. Itse nopeudella eio väliä, mutta viive ja ruuhkatilanteet huolettavat joten siksi olen valmis maksamaan siitä extraa.

Jos ymmärsin oikein niin buo B715 menee hyvin tuon 300mbps elisan liittymän kanssa?

Eli liittyen tähän tuo 300mbps Operaattorit priorisoivat 4G-liittymien nopeuksia ruuhkatilanteessa - MT-TECH.FI
Itse vaihdoin juuri 100 Mbps --> 300 Mbps samasta syystä. Ainakin nyt alkuun vaikuttaa toimivan paremmin.
Olen myös miettinyt vaihtoa B525 --> B715.
 
Liittynyt
26.12.2018
Viestejä
4
Tere!

Mikä olisi tällä hetkellä tehokkain 4G-modeemi, jos puhutaan puhtaasti 4G-yhteyden voimakkuudesta? Wifillä ei väliä, kun tulisi kiinni Mesh-järjestelmään. Huawein B2368 ulkomokkulaa olen miettinyt, mutta mieluummin sisätiloihin menevä (toki ikkunan sisäpuolelle meneviä antenneja mahdollista laittaa) Taitaa olla myös ikää jonkun verran jo tuolla, niin ilmeisesti nämä CAT/MiMo yms. jutut kehittyneet siitä?

Tällä hetkellä Huawei B593s eli vissiin odotettavissa ainakin jonkin verran parannusta. Yhteys tällä on 3/5 ja lataus n. 20 Mbps ja lähetys 30 Mbps. (Liittymä on Elisan 300M)
 
Liittynyt
21.01.2020
Viestejä
13
Anoppi tilasi ZTE mf286D:n joten voin kertoa kokemuksia siitä kunhan se ensin tulee....
Tuossa ZTE mf286D on se ongelma ettei toimi haja asutusalueella ulkoisilla antenneilla ilman modemin avausta ja parin hyppylangan liittämistä. Eli sen voi suoraan jättää pois laskuista koska takuu raukeaa siinä operaatiossa.
 
Liittynyt
21.01.2020
Viestejä
13
Miten toi siltaus oikein pitää tehdä että kaikki laitteet saa yhteyden verkkoon...???

Eli 4G modemi siltaavaan tilaan jonka perässä on wifi reititin jossa DHCP päällä.
Verkkoa käyttää 6 eri laitetta...

Pitääkö mulla olla julkinen ip tai jotain siltausta varten???
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
911
Tuossa ZTE mf286D on se ongelma ettei toimi haja asutusalueella ulkoisilla antenneilla ilman modemin avausta ja parin hyppylangan liittämistä. Eli sen voi suoraan jättää pois laskuista koska takuu raukeaa siinä operaatiossa.
Jep, pääsin ite toteamaan saman kun laitoin toiminaan anopille. Toimii loistavasti ilman ulkoisia antenneja, mutta voi olla tosiaan että niitä käyttäessä kannattaa valita joku muu laite.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Miten toi siltaus oikein pitää tehdä että kaikki laitteet saa yhteyden verkkoon...???

Eli 4G modemi siltaavaan tilaan jonka perässä on wifi reititin jossa DHCP päällä.
Verkkoa käyttää 6 eri laitetta...

Pitääkö mulla olla julkinen ip tai jotain siltausta varten???
Ei, vaan se wifi-reititin pyytää verkosta DHCP:llä itselleen IP:n.
 

Tim Apple

Amazing!
Tukijäsen
Team Apple
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
716
Moi! Taisi tuo Telewellin 510ac/LTE -modeemi mennä pahemman kerran jumiin, kun ei yhdistä nettiin ja resetoinnin jälkeen ei pääse enää edes sisään www-hallintasovellukseen. En nyt tuohon muutenkaan ole ollut kovin tyytyväinen, niin saa nyt vaihtua toimivampaan laitteeseen...

Eli mikä olisi paras 4g-modeemi mökille, eli hyvä 4g-signaali suoraan laitteessa (toki ulkoisen antennin liitin on plussaa), toimii operaattorivapaasti ja WLAN on myös toimiva suorilta käsin. Ei siis tule muun verkon jatkeeksi, vaan ainoaksi laitteeksi.

Kiitos! :)
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Moi! Taisi tuo Telewellin 510ac/LTE -modeemi mennä pahemman kerran jumiin, kun ei yhdistä nettiin ja resetoinnin jälkeen ei pääse enää edes sisään www-hallintasovellukseen. En nyt tuohon muutenkaan ole ollut kovin tyytyväinen, niin saa nyt vaihtua toimivampaan laitteeseen...

Eli mikä olisi paras 4g-modeemi mökille, eli hyvä 4g-signaali suoraan laitteessa (toki ulkoisen antennin liitin on plussaa), toimii operaattorivapaasti ja WLAN on myös toimiva suorilta käsin. Ei siis tule muun verkon jatkeeksi, vaan ainoaksi laitteeksi.

Kiitos! :)
Nykyään 4G aikoina yks liitin ei enää riitä... tarvii olla esim ristipolaarisaationa pari antennia joista sit johdot mokkulalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 070
Luin ylempää tuosta elisan qci priorisoinnista eli taidan ottaa 300mbit 4g liittymän sittenkin. Itse nopeudella eio väliä, mutta viive ja ruuhkatilanteet huolettavat joten siksi olen valmis maksamaan siitä extraa.

Jos ymmärsin oikein niin buo B715 menee hyvin tuon 300mbps elisan liittymän kanssa?

Eli liittyen tähän tuo 300mbps Operaattorit priorisoivat 4G-liittymien nopeuksia ruuhkatilanteessa - MT-TECH.FI
Huawei B715 tukee kolmen taajuuden yhdistelmällä maksimissaan 450Mbit/s nopeutta teoriassa: Huawei B715-23C(B715-23C) | 4G/5G Bands & CA Combos - ihan pätevä laite, mutta harmi ettei tue 256QAM/64QAM modulaatioita, joita Suomessa kaikilla operaattoreilla on. Tosin markkinoilla ei vielä oikein ole noita 256QAM/64QAM laitteita kovinkaan paljon kotimodeemiksi. Kannattaa katsoa cellmapper.net kartalta mitä taajuuksia lähialueen mastossa on ja sitten että mitä laitteita tukee.

Kokoan tuonne 4G/5G Bands & CA Combos sivulle laitteita, niiden tukemia 4G ja 5G comboyhdistelmiä, modulaatiot ja taajudet. Osa taajuuksista ja taajuusyhdistelmistä on sallittu vain tietyillä verkoilla, joten kannattaa sivun Select Country / Provider listasta katsoa, jos löytyy Finland tai Europe. Kaikilla laitteilla ei ole maakohtaisia tai operaattorikohtaisia rajoitteita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 070
3 ja 20 on lähimmässä antennissa. Tukee noita molempia jos ymmärsin oikein. Eiköhän tuolla yli 100meganen onnistu kun antenni on noin 250-300metrin päässä eikä ole mitään esteitä välissä vaan suora näkyvyys antennille.
Kyllä tukee 3-20 yhdistelmää. Teoriassa jopa 200Mbps tuola pitäisi tulla, mutta mitään nopeutta ei voi luvata kun toteutuva nopeus vaihtelee suuresti useiden muuttujien takia. Kannattaa kuitenkin kokeilla mitä tulee - älä sovi määräaikaisia sopimuksia. Etämyynnin 14 päivän palautusaikaa kannattaa hyödyntää. Joissakin paikoissa on pidempi.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
688
Kyllä tukee 3-20 yhdistelmää. Teoriassa jopa 200Mbps tuola pitäisi tulla, mutta mitään nopeutta ei voi luvata kun toteutuva nopeus vaihtelee suuresti useiden muuttujien takia. Kannattaa kuitenkin kokeilla mitä tulee - älä sovi määräaikaisia sopimuksia. Etämyynnin 14 päivän palautusaikaa kannattaa hyödyntää. Joissakin paikoissa on pidempi.
Elisalla eio määräaikaista onneksi olemassakaan. siksi otinkin niiltä alkuun vaikka telialla vaikutti signaali puhelintesteillä hieman paremmalta. Niillä vaan ei taida olla kuin 50megan liittymiä kotiin eikä ole prioriteettiliittymiäkään joten telia on käytännössä jo sillä perusteella ulkona pelistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 070
Elisalla eio määräaikaista onneksi olemassakaan. siksi otinkin niiltä alkuun vaikka telialla vaikutti signaali puhelintesteillä hieman paremmalta. Niillä vaan ei taida olla kuin 50megan liittymiä kotiin eikä ole prioriteettiliittymiäkään joten telia on käytännössä jo sillä perusteella ulkona pelistä.
Prioriteettiin ei kannata perustaan liittymähankintaa - huomaathan että tuola artikkelissa esitetyt arvot ovat maksimia mitä Traficom sallii. Priorisointi voi olla pienempi tai olematon siltikin. 4:llä liittymällä testattuna osoitti että Elisalla on priorisointia verkossa ja noudatti hyvin Traficomin rajaa, mutta sitä ei voi tietää mitä käy kun on sata liittymää saman tukiaseman alueella.

Panosta siis ensisijaisesti päätelaitteeseen ja testaa mitä saa. Kannattaa verrata kaikkia 3 operaattorin yhteyksiä. Signaaliarvoja kannattaa seurata ja merkitä ylös niin pystyy vertaamaan jos muuttuu.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
688
Joo ei tullu kovin hyvää vauhtia. 60/45 ja channelit oli 3+7 eikä 3+20 niinku alunperin katsoin.
Ei ole selektiivilasit eli ulkoa tulee yhtähuonosti.

Mutta se isompi ongelma. Pistin modeemin bridge tilaan ja silti antaa 100. alkuisen IP-osoitteen joka ei ole julkinen. Saako tuon elisalla mitenkään avoimeksi? Saako Telialla? Jos ei niin olen kusessa. Edit: Jaa löytyykin lisäpalveluna
Julkinen IP-osoite 4G 1,99 €/kk
 

k70

Liittynyt
12.07.2017
Viestejä
531
DNA:lla taitaa olla kaikissa dataliittymissä suoraan aina julkinen ip. Ainakin minulla Dataprepaid saa aina julkisen.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
911
Joo ei tullu kovin hyvää vauhtia. 60/45 ja channelit oli 3+7 eikä 3+20 niinku alunperin katsoin.
Ei ole selektiivilasit eli ulkoa tulee yhtähuonosti.

Mutta se isompi ongelma. Pistin modeemin bridge tilaan ja silti antaa 100. alkuisen IP-osoitteen joka ei ole julkinen. Saako tuon elisalla mitenkään avoimeksi? Saako Telialla? Jos ei niin olen kusessa. Edit: Jaa löytyykin lisäpalveluna
Julkinen IP-osoite 4G 1,99 €/kk
Onko APN julkinen.dna.fi ?
Edit: lukihäiriö. Mm67 laittoikin jo oikean.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
DNA:lla taitaa olla kaikissa dataliittymissä suoraan aina julkinen ip. Ainakin minulla Dataprepaid saa aina julkisen.
Liittymässä on mutta mokkulat valitsee natatun APN vakiona, täytyy erikseen valita julkisella varustettu apn.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 450
Viestejä
4 162 441
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom