4G-modeemin hankinta

Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 412
Kenelläkään kokemusta viedä modeemia ulkomaille ja toimiiko ok jos lyö paikallisen sim kortin sisään? Kohteena Israel tässä tapauksessa.
Hakukoneeseen vaikka "Israel 4g bands". Sen jälkeen katsoo jostain modeemin datasheetistä mitä bandeja se tukee. Vertailee nämä niin näkee toimiiko vai ei.

Muuten ei pitäisi ongelmaa olla.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
13
Hakukoneeseen vaikka "Israel 4g bands". Sen jälkeen katsoo jostain modeemin datasheetistä mitä bandeja se tukee. Vertailee nämä niin näkee toimiiko vai ei.

Muuten ei pitäisi ongelmaa olla.
Jep, kattelin et noi taajuudet pitäisi olla ok, mut ettei muita ongelmia tule. Ilmeisesti ei, hyvä näin kun operaattori vapaita näyttisi noi olevan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
133
Mikä 4G modeemi/reititin olisi järkevä elisan liittymälle, esim. elisan nettikaupan valikoimista? Eikö siis tuo kaikkien suosittelema huawein B818 toimi kunnolla elisan kanssa? Tulisi vanhempien mökille, jossa tällä hetkellä pieni vanhempi mokkula, jolla irtoaa vain joku 2 Mbps nopeudeksi ja välillä myös yhteys pätkii. Omalla kännykällä elisalla samassa paikassa saa 20 Mbps.
Mulla käytössä tuo Huawei 818 Elisan liittymällä ja toimii erittäin hyvin.
En voi luvata, että toimii siellä mökillä huipusti kun riippuu siitä mitä ne verkot siellä on, mutta itsellä parani Huawei 715 jälkeen 4g liittymän toiminta huomattavasti.
Kannattaa katsella vaikka cellmapperista mikä liittymä on paras alueelle ja toki tuo 4g mokkulan vaihto voi kans siihen vaikuttaa.
 
Liittynyt
11.06.2018
Viestejä
178
Huawei 818 ja erillinen reititin tuli hommattua.
Sisäisillä antenneilla kuuluvuus numerot ei näyttäny kovinkaan lupaaville, vaikka bitti näyttikin liikkuvan.
Kun lisäsi yhden ulkoisen paneeli suunta-antennin niin tilanne parani huomattavasti. Piti toki osata käydä asetuksista kääntelemässä antenni asetukset niin, että toisessa liittimessä oletetaan olevan antenni ja toisessa ei.
Eli toimii se hienosti myös tommosella wanhalla yhden piuhan antennilla, kun joku tietäjä aiemmin ohjeisti, että ei kannata ees kokeilla. Varmaan toimis paremmin jos kummassakin kanavassa oma antenni, mutta kun tommonen nyt sattu olemaan jo valmiina ni siitä näky saavan hyötyä kovasti.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Huawei 818 ja erillinen reititin tuli hommattua.
Sisäisillä antenneilla kuuluvuus numerot ei näyttäny kovinkaan lupaaville, vaikka bitti näyttikin liikkuvan.
Kun lisäsi yhden ulkoisen paneeli suunta-antennin niin tilanne parani huomattavasti. Piti toki osata käydä asetuksista kääntelemässä antenni asetukset niin, että toisessa liittimessä oletetaan olevan antenni ja toisessa ei.
Eli toimii se hienosti myös tommosella wanhalla yhden piuhan antennilla, kun joku tietäjä aiemmin ohjeisti, että ei kannata ees kokeilla. Varmaan toimis paremmin jos kummassakin kanavassa oma antenni, mutta kun tommonen nyt sattu olemaan jo valmiina ni siitä näky saavan hyötyä kovasti.
Muista laittaa ennen "iltausta" joka on todellisuudessa ip passtrough B818 ip osoitteeksi ja alueeksi 192.168.0.1/24 ja reitittimelle vaikka 192.168.1.1/24 eivät saa olla samoja ennen siltausta. Mokkula jää näkymään liikenteelle yhtenä hoppina jos esimerksiksi tracertilla katsoo omalla ip osoitteellaan. Jos reitittimessä että mokkulassa on sama osoite käytössä niin ongelmat on varma asia.
 
Liittynyt
11.06.2018
Viestejä
178
Muista laittaa ennen "iltausta" joka on todellisuudessa ip passtrough B818 ip osoitteeksi ja alueeksi 192.168.0.1/24 ja reitittimelle vaikka 192.168.1.1/24 eivät saa olla samoja ennen siltausta. Mokkula jää näkymään liikenteelle yhtenä hoppina jos esimerksiksi tracertilla katsoo omalla ip osoitteellaan. Jos reitittimessä että mokkulassa on sama osoite käytössä niin ongelmat on varma asia.
Eivät ole samassa verkossa purkit. Sen verran oli perusteet hanskassa. Vastaava combo ollu kaapelimodeemin, että adsl modeemin kanssa käytössä aiemmin.

Jäin kyllä ihmettelemään miksi pääsin edelleen reitittimen verkosta mokkulan hallintapaneeliin kun eihän se pitäs näkyä ollenkaan, koska eri verkot, mutta ehkä se mokkulan siltaus toteutus selittää sitä jotenkin.

T: Tietoliikenne insinööri, joka ei koulun jälkeen ole noita tietoja tarvinnut mihinkään :)
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Moro,

Tälläinen kaunis luonnos lyötiin eteen ja kysyttiin mitä tekisin. Kiinteätä nettiä ei kämppään ole saatavilla, eli 4g (4-5km lähimpään mastoon) modeemi tehokkaalla wlanilla olisi ns talon puolelle oma ehdotus. Jos ja mikäli netti ei kuulu tuohon alempaan rakennukseen, johon noin 25m matkaa, sinne ikkunaan esteettömästi sisälle siltaava purnukka tarjoamaan netin piuhalla mm pöytäkoneelle ja telkkarille.

Ulos kaapelin vetäminen asuinrakennuksesta on siis myös käytännössä poissuljettu idea.

Netgear Nighthawk LAX20 Dual-band -LTE-modeemi ja WiFi6-tukiasema 299,90, siihen tarvittaessa ulkoantenni ja mahdollisesti siltaava reititin.
Onko suosituksia tuohon "wireless bridgeen". Mulla ei ole kokemuksia esim netgearin orbi purnukoista, mutta kuvittelisin, että löytyy järkevämpi & halvempi tapa toteuttaa tehokas LAN tuollaiseen aavistuksen haastavaan kohteeseen.
 

Liitteet

Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 230
Löytyykö mitään laitetta uutena n. 100 € hintaluokassa, joka olisi parempi kuin cat6? (Huawei B818 tiedossa käytettynä menee siihen.)
 
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 378
miksi pääsin edelleen reitittimen verkosta mokkulan hallintapaneeliin kun eihän se pitäs näkyä ollenkaan, koska eri verkot, mutta ehkä se mokkulan siltaus toteutus selittää sitä jotenkin.
Toki siihen pääsee. Mokkulan IP on kuin mikä tahansa muu osoite internetin puolella, joten siihen pääsee - paitsi että mokkula toteaa, että tämähän on minun osoitteeni, vastaanpa tähän enkä lähetä eteenpäin celluverkkoon.

Tilanne on sama siltaavassa tilassa kuin jos olisi kaksi reititintä peräkkäin, jolloin sisemmästä lanista pääsee myös ulomman reitittimen hallintaan, vaikka onkin eri subnetit.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
325
Mikä olisi hyvä mukana kannettava mobiilireititin? Sellainen, joka kulkee vaikka taskussa. Lataus mielellään USB-C liittimestä mutta kai se microkin menee jos on muuten hyvä laite.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
561
Mikä olisi hyvä mukana kannettava mobiilireititin? Sellainen, joka kulkee vaikka taskussa. Lataus mielellään USB-C liittimestä mutta kai se microkin menee jos on muuten hyvä laite.
Netgear MR2100, minulla on tällainen 5G-reitittimen kaverina. Gigantin outleteistä löytyy parilla sadalla eurolla. Myös Netgear MR1100 Ok, Toriltakin kannattaa katsella, sieltä löytyy nuo Gigantin outlet-laitteetkin.
 
Liittynyt
04.05.2019
Viestejä
1 107
Mikä olisi hyvä mukana kannettava mobiilireititin? Sellainen, joka kulkee vaikka taskussa. Lataus mielellään USB-C liittimestä mutta kai se microkin menee jos on muuten hyvä laite.
Eikö tuohon toimisi hyvin edellinen puhelin? Pelkkä netti sim sisään ja verkko jakoon. Kulkee helposti mukana ja kestää paremmin kuljetusta kuin parinsadan euron laatikot.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Eikö tuohon toimisi hyvin edellinen puhelin? Pelkkä netti sim sisään ja verkko jakoon. Kulkee helposti mukana ja kestää paremmin kuljetusta kuin parinsadan euron laatikot.
Ei muuten kestä kun mokkula on tarkoitettu ihan "jatkuvaan" käyttöön. Kännyköiden hotspotit saa monesti luurin viemään siihen malliin virtaa ja luurin lämpenemään että luuri kuumenemisen vuoksi kytkee itse hotspotin pois päältä.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
561
Sen voin kertoa, että Asus 4G-reitittimiä ei kannata hankkia, kaikki vikaantuvat vuoden kuluessa ja alkavat tihentyvästi pätkiä nettiyhteyttä. Ne kyllä toimivat hienosti vikaantumiseensa asti, eivätkä viat millään uudelleenasennuksilla korjaantuneet. Epäilen, että kyseessä on jonkunlainen komponenttien vanheneminen tms, koska kaikki neljä Asusta mallista riippumatta päätyivät samanlaisiin vikoihin. Tässä omat kokemukseni:

1. Asus 4G-AC53U vuoden käytön jälkeen nettiyhteyden pätkiminen paheni käyttökelvottomaksi; Multikomponent toimitti uuden samanlaisen tilalle.
2. Uusi Asus päätyi samanlaisiin pätkimisiin vajaan vuoden kuluessa; Multikomponent palautti ostorahat, siitä kiitokset!
3. Ostin tilalle uudenmallisen Asus 4G-AC86U -reitittimen viime vuoden elokuussa, ja jo tämän vuoden tammikuussa Verk.com vaihtoi sen uuteen laitteeseen samanlaisen tihenevän nettipätkimisen takia.
4. Nyt elokuussa tämä uusikin AC86U aloitti samanlaiset pätkimiset; meni lunastukseen ja Verk.com palautti rahat tästä ostoksesta.

No miksi sitten olen noita Asus 4G-reitittimiä hankkinut? No siksi, että olen tarvinnut omista syistäni usb-liitäntää 4TB:n kovalevyille - ja tämä ominaisuus on Asuksilla toiminut hienosti, eikä sellaista ole juuri muilla ollut tarjolla. Nyt näiden 4 TB:n kovalevyjen lähijakoon olen hankkinut Netgear MR2100 -laitteen ja muihin nettiyhteyksiin ZTE MC8020 5G-reitittimen. Asus 4G-AC86U oli kyllä yhtä nopea 4G-verkossa kuin tämä nykyinen ZTE, ja pingit nopeampiakin.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
202
Onko kokemuksia Telian 4G liittymällä PK-seudulla? Mietin tätä modeemia tp-link-archer-mr200-4g-lte-wifi-reititin

Välimallin ratkaisu, riittäisi ehkä 50-100MB 4G ja wlan tabletille + piuha suoraan 4K TV + PC.
Ensi vuonna 5G ja 495€ antenninasennus kotitalousvähennykseen. Valokuitusessa, jos semmoinen koskaan yhtiö saa aikaan menee 2 vuotta helposti
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Onko kokemuksia Telian 4G liittymällä PK-seudulla? Mietin tätä modeemia tp-link-archer-mr200-4g-lte-wifi-reititin

Välimallin ratkaisu, riittäisi ehkä 50-100MB 4G ja wlan tabletille + piuha suoraan 4K TV + PC.
Ensi vuonna 5G ja 495€ antenninasennus kotitalousvähennykseen. Valokuitusessa, jos semmoinen koskaan yhtiö saa aikaan menee 2 vuotta helposti
CAT4 luokan modeemi eli rajusti vanhentunutta tekniikkaa. Jätä suosiolla kauppaan. Ennemmin hankit käytettynä vaikka Huawei B818
 
Liittynyt
13.12.2020
Viestejä
92
Mutsin luona on käytössä Dna MF286A purkki 150M 4G yhteydellä.
Onko antaa vinkkejä miten tähän saisi viritettyä asetukset niin, että langattomasti verkkoon kytketty Apple-tv osaisi streamata langattomasti verkkoon kytketystä Macista esim. leffaa.

Tällä hetkellä katsominen ei onnistu, kun bufferointi iskee viimeistään viidessä minuutissa ja juuttuu siihen.

Apple-tv:stä esim. Netflix:ä katsoessa ei ole mitään bufferointi ongelmia.
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
101
Kertokaas tyhmemmälle, miten nuo CAT-luokitukset vaikuttaa oikeassa käytössä? Esim. nykyinen purkki taitaa olla CAT4 ja Elisan 100 mb 4g:lla vauhdit n. 30 mbps ja up 15 mbps. Meinasin toki päivittää 200 mb 4g liittymään nyt.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 530
B818. Parempi laite, paremmat antennit ja hyvät nopeudet. Lisäksi harvemmin tulee 'päivityksiä' jotka saa kaikki purkit jumiin ;)
Onko sulla omakohtaista kokemusta 286D mallista?
Mun käsityksen mukaan sisäiset antennit on ihan hyvät, nopeudesta ei tietoa kuitenkin cat 12 laite.
Firmis ongelma liittyy alkuaikoihin kun ZTE (DNA) sössi.
Ulkoiset antennit lienee ongelma.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 412
Kertokaas tyhmemmälle, miten nuo CAT-luokitukset vaikuttaa oikeassa käytössä? Esim. nykyinen purkki taitaa olla CAT4 ja Elisan 100 mb 4g:lla vauhdit n. 30 mbps ja up 15 mbps. Meinasin toki päivittää 200 mb 4g liittymään nyt.
Korkeampi luokitus mahdollistaa useamman 4G taajuuden käytön samaan aikaan joka nostaa nopeuksia. Jos on joku pelkkä "maaseutu 4g" 800mhz mastossa niin ei hyötyä päivittää.
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
101
Korkeampi luokitus mahdollistaa useamman 4G taajuuden käytön samaan aikaan joka nostaa nopeuksia. Jos on joku pelkkä "maaseutu 4g" 800mhz mastossa niin ei hyötyä päivittää.
Näkeekö jostain oman alueen mastot helposti mitkä taajuudet on käytössä?
 

madi

Tukijäsen
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
3 441
Onko sulla omakohtaista kokemusta 286D mallista?
Mun käsityksen mukaan sisäiset antennit on ihan hyvät, nopeudesta ei tietoa kuitenkin cat 12 laite.
Firmis ongelma liittyy alkuaikoihin kun ZTE (DNA) sössi.
Ulkoiset antennit lienee ongelma.
Sanotaan ympäri pyöreästi, että mun käsistä on niitä lähtenyt asiakkaille satoja. B818 modeemeja ei juuri ikinä palaudu. DNA firmiksestä ei ole omakohtaista kokemusta, mutta muistan kyllä erään ZTE:n oman päivityksen ihan vaan huoltojen määrästä..
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 530
Kertokaas tyhmemmälle, miten nuo CAT-luokitukset vaikuttaa oikeassa käytössä?
Tuola vielä cat vertailua
Sanotaan ympäri pyöreästi, että mun käsistä on niitä lähtenyt asiakkaille satoja.
Oletko saanut palautetta siitä kun laite toimii?
nimimerkki "MF286 fani" ;)
 

madi

Tukijäsen
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
3 441
Tuola vielä cat vertailua

Oletko saanut palautetta siitä kun laite toimii?
nimimerkki "MF286 fani" ;)
Vaikea kysymys, mutta totta kai sadoista laitteista varmasti löytyy lukuisia tyytyväisiä käyttäjiä. Nyt painopiste on kuitenkin siirtynyt hyvin vahvasti 5G-laitteisiin, kun hinta-ero on kaventunut entisestään.
Täytyy myöntää, että hieman 'jännittää' kun porukoille on luvassa B818 -> ZTE MC7010 vaihdos lähiaikoina. Itse en fanita laitteita, mutta B818 -modeemia on helppo suositella ja sitähän alun perin kysyttiin :D
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Onko sulla omakohtaista kokemusta 286D mallista?
Mun käsityksen mukaan sisäiset antennit on ihan hyvät, nopeudesta ei tietoa kuitenkin cat 12 laite.
Firmis ongelma liittyy alkuaikoihin kun ZTE (DNA) sössi.
Ulkoiset antennit lienee ongelma.
On kokemusta molemmista. Kaverilla 286D jonka kanssa ollut ongelmia ja itsellä ollut 286 vanhemmista malleista muistaakseni se päivitetympi malli käytössä eli oliko se nyt A-päättteinen. Jokainen noista 286 malleista silti on auttamattomasti vanhempia tekniikaltaan kun vertaa B818.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
324
Nyt ois satshopissa noita B818 varastossa. Aika suolasen hintanen, muttei auta. Taitaa olla ainoa kauppa missä noita on tällä hetkellä. Mulla on tosiaan toi Iskra P-58 katolla niin tämänkö tarvii siihe antennin ja purkin välille?:

 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
561
Liittynyt
30.03.2018
Viestejä
12
Mistä toi B818 huono saatavuus johtuu? Onko Huaweilta tulossa jo uusi laite mistä syystä saatavuus on huonoa vai onko syynä perinteinen venäjä/ukraina/sirupula? Itse nyt olen jo pari vuotta siirtänyt uuden modeemin hankintaa ja pärjäillyt ikivanhalla tp-linkillä.

Oisko nyt oikeesti jo järkevämpi hankkia 5g-modeemi vaikka hinta onkin suolanen? Onko 5g purkki nopeampi myös 4g käytössä? 5g käyttäjäksi ei ole kyllä aikomusta siiryä vähään aikaan.
Mutta onko kelläään tietoa onko Huaweilta tulossa uutta laitetta b818 tilalle?
 

madi

Tukijäsen
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
3 441
Mistä toi B818 huono saatavuus johtuu? Onko Huaweilta tulossa jo uusi laite mistä syystä saatavuus on huonoa vai onko syynä perinteinen venäjä/ukraina/sirupula? Itse nyt olen jo pari vuotta siirtänyt uuden modeemin hankintaa ja pärjäillyt ikivanhalla tp-linkillä.

Oisko nyt oikeesti jo järkevämpi hankkia 5g-modeemi vaikka hinta onkin suolanen? Onko 5g purkki nopeampi myös 4g käytössä? 5g käyttäjäksi ei ole kyllä aikomusta siiryä vähään aikaan.
Mutta onko kelläään tietoa onko Huaweilta tulossa uutta laitetta b818 tilalle?
B818 on jo vanha malli. Omani ostin joulukuussa 2020 ja oli jo hyvän tovin ollut silloin myynnissä.

DNA:lta saa jotain huawein 5g purkkeja jo 300€ pintaan.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
324
Mistä toi B818 huono saatavuus johtuu? Onko Huaweilta tulossa jo uusi laite mistä syystä saatavuus on huonoa vai onko syynä perinteinen venäjä/ukraina/sirupula? Itse nyt olen jo pari vuotta siirtänyt uuden modeemin hankintaa ja pärjäillyt ikivanhalla tp-linkillä.

Oisko nyt oikeesti jo järkevämpi hankkia 5g-modeemi vaikka hinta onkin suolanen? Onko 5g purkki nopeampi myös 4g käytössä? 5g käyttäjäksi ei ole kyllä aikomusta siiryä vähään aikaan.
Mutta onko kelläään tietoa onko Huaweilta tulossa uutta laitetta b818 tilalle?
Kans vanhalla B315 tosiaan kärvistelty ja tilasin justiin tuon B818. Aattelin että ostan nyt tuon parhaan 4G modeemin, toi 5G täällä koskaan tuu toimimaan kuitenkaan :rofl: Eiköhän tolla pärjäile taas.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
B818 on jo vanha malli. Omani ostin joulukuussa 2020 ja oli jo hyvän tovin ollut silloin myynnissä.

DNA:lta saa jotain huawein 5g purkkeja jo 300€ pintaan.
Onko käsitystä miten Huawein pakotteet vaikuttaa, voisi kuvitella että hillotut sirut ei ikuisesti riitä ja miten uusien muiden tekemien modeemi piirien kanssa, puhelimiin 4G tukellista on saanut hankkia.

Mokkulapuolella asiakkaan kannalta Huawein kilpailuetu vähän hiipuu ja konsernin kannalta, niin mihin sen kannattaa panostaa.
 

madi

Tukijäsen
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
3 441
Onko käsitystä miten Huawein pakotteet vaikuttaa, voisi kuvitella että hillotut sirut ei ikuisesti riitä ja miten uusien muiden tekemien modeemi piirien kanssa, puhelimiin 4G tukellista on saanut hankkia.

Mokkulapuolella asiakkaan kannalta Huawein kilpailuetu vähän hiipuu ja konsernin kannalta, niin mihin sen kannattaa panostaa.
Kyllähän se nyt selvästi näkyy jo täälläkin.

DNA:n, Telian ja Elisan kuluttajille myytävät laitteet katsoin äsken ja käytännössä sieltä on Huawein laitteet hävinnyt ja liki pitäen kaikki ZTE:tä. Myös tuo aiemmin laittamani "300euron huawei modeemi" oli itseasiassa ZTE:n valmistama.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Kyllähän se nyt selvästi näkyy jo täälläkin.

DNA:n, Telian ja Elisan kuluttajille myytävät laitteet katsoin äsken ja käytännössä sieltä on Huawein laitteet hävinnyt ja liki pitäen kaikki ZTE:tä. Myös tuo aiemmin laittamani "300euron huawei modeemi" oli itseasiassa ZTE:n valmistama.
Harmi kyllä, saanut itse sellaisen mielikuvan ainaskin aiemmin että Huawei oli laadussa parempi ZTE verrattuna. Miten lie tänä-päivänä kun ei ole tullut seurattua näitä hommia aikoihin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
169
Kertokaapa joku osaavampi, miten nää hommat menee, kun joudun valokuidun puutteessa nyt ensimmäistä kertaa puljaamaan mobiiliyhteyksien kanssa.

- Minulla on uusi omakotitalo, johon asennutin jo 4G/5G-antennin katolle. Sieltä tulee kaksi antennipiuhaa sähkökaappiin. Ilmeisesti SMA, koska se kaveri löi mulle jo valmiiksi kouraan kaksi SMA-TS9-adapteriakin.
- Minulla on langaton reititin Asus RT-AC66U: Asus RT-AC66U B1 Dual-band -WiFi-reititin 120,90
- Ajattelin ostaa Torista Huawei B818 -modeemin
- Liittymäksi tulee Elisan 4G, oli operaattoreista nopein kun työmaalla testailtu

Tökkäänkö Huawein hoitamaan vain mobiililiikennettä, siitä lan-piuha Asukseen ja Asus hoitaa WiFin? Vai heitänkö Asuksen kiertoon ja jatkan pelkällä Huaweilla?
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Kertokaapa joku osaavampi, miten nää hommat menee, kun joudun valokuidun puutteessa nyt ensimmäistä kertaa puljaamaan mobiiliyhteyksien kanssa.

- Minulla on uusi omakotitalo, johon asennutin jo 4G/5G-antennin katolle. Sieltä tulee kaksi antennipiuhaa sähkökaappiin. Ilmeisesti SMA, koska se kaveri löi mulle jo valmiiksi kouraan kaksi SMA-TS9-adapteriakin.
- Minulla on langaton reititin Asus RT-AC66U: Asus RT-AC66U B1 Dual-band -WiFi-reititin 120,90
- Ajattelin ostaa Torista Huawei B818 -modeemin
- Liittymäksi tulee Elisan 4G, oli operaattoreista nopein kun työmaalla testailtu

Tökkäänkö Huawein hoitamaan vain mobiililiikennettä, siitä lan-piuha Asukseen ja Asus hoitaa WiFin? Vai heitänkö Asuksen kiertoon ja jatkan pelkällä Huaweilla?
Jatka pelkällä Huaweilla.
 
Liittynyt
22.11.2020
Viestejä
168
Jäin tätä miettimään :
”Liittymäksi tulee Elisan 4G, oli operaattoreista nopein kun työmaalla testailtu”
Siis testasitte Elisan parhaaksi liittymäksi, mutta muualla ? Eli et siellä minne purkki on tulossa ?
 
Liittynyt
11.06.2018
Viestejä
178
Kertokaapa joku osaavampi, miten nää hommat menee, kun joudun valokuidun puutteessa nyt ensimmäistä kertaa puljaamaan mobiiliyhteyksien kanssa.

- Minulla on uusi omakotitalo, johon asennutin jo 4G/5G-antennin katolle. Sieltä tulee kaksi antennipiuhaa sähkökaappiin. Ilmeisesti SMA, koska se kaveri löi mulle jo valmiiksi kouraan kaksi SMA-TS9-adapteriakin.
- Minulla on langaton reititin Asus RT-AC66U: Asus RT-AC66U B1 Dual-band -WiFi-reititin 120,90
- Ajattelin ostaa Torista Huawei B818 -modeemin
- Liittymäksi tulee Elisan 4G, oli operaattoreista nopein kun työmaalla testailtu

Tökkäänkö Huawein hoitamaan vain mobiililiikennettä, siitä lan-piuha Asukseen ja Asus hoitaa WiFin? Vai heitänkö Asuksen kiertoon ja jatkan pelkällä Huaweilla?
Mä valkkaisin toisinpäin. Erillinen modeemi hoitamaan sitä hommaa mihin se on tehty ja erillinen reititin siihen mihin se on tehty. Sitäpaitsi Huaweissa on vaan kaks LAN porttia ja nehän loppuu samantien kesken, koska langatonta ei tueta, jos ei oo pakko! Varsinkin kun kyseessä uusi talo ni siellähän menee joka nurkkaan RJ45? Eikös? Joohan?

Ekin kannattaa lukee posti uusiks. Uusi talo = ollu työmaa äskettäin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Mä valkkaisin toisinpäin. Erillinen modeemi hoitamaan sitä hommaa mihin se on tehty ja erillinen reititin siihen mihin se on tehty. Sitäpaitsi Huaweissa on vaan kaks LAN porttia ja nehän loppuu samantien kesken, koska langatonta ei tueta, jos ei oo pakko!
Osittain samaa mieltä, kytkimellä tosin saa niitä LANkupari portteje riittävästi, ja kanantan sitä että modeemi ja reititin on fyysisesti erikseen, ja Wi-Fi sitten kolmaslaite. Näissä WWAN (4G jne) jutuissa

tulee vielä se sijainti ongelma, modeemi paras paikka ei välttämättä paras WiFi AP paikka, ja kytkimen paikka taasen on ristiinkytkennässä.

- Minulla on uusi omakotitalo, johon asennutin jo 4G/5G-antennin katolle. Sieltä tulee kaksi antennipiuhaa sähkökaappiin.
Jos työmaa on vielä sen verran kesken että saisi vedetty parikaapeli (cat kaapelin) katolle, jos ei siis ole vedetty, ja putkitus unohtu.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
169
Osittain samaa mieltä, kytkimellä tosin saa niitä LANkupari portteje riittävästi, ja kanantan sitä että modeemi ja reititin on fyysisesti erikseen, ja Wi-Fi sitten kolmaslaite. Näissä WWAN (4G jne) jutuissa

tulee vielä se sijainti ongelma, modeemi paras paikka ei välttämättä paras WiFi AP paikka, ja kytkimen paikka taasen on ristiinkytkennässä.


Jos työmaa on vielä sen verran kesken että saisi vedetty parikaapeli (cat kaapelin) katolle, jos ei siis ole vedetty, ja putkitus unohtu.
On siellä parikin CAT:ia katolle, en ole vielä keksinyt mitä niillä tekis :cool: Mutta ulkoisesta antennista tulee kaapelit sisälle sähkökaappiin asti, niin sinne todennäköisesti sijoitan modeeminkin. Siitä modeemista eteenpäin on vaan pakka ihan levällään. Sisäverkko on joka huoneeseen, eli joku reititin siihen modeemin ja sähkökaapin kytkentöjen väliin pitää laittaa. Mutta valtaosa talon laitteista on WiFissä, eli jonnekin päin pitää pari sellaistakin pistettä sijoittaa. Yhdellä ehkä hieman nihkeä, talo on 135 neliötä ja pitäisi saada WiFi kuulumaan auttavasti pihalle ja autotalliinkin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
On siellä parikin CAT:ia katolle, en ole vielä keksinyt mitä niillä tekis
Hieno homma, vähän miettin että miten varovaisesti kysyisi.

Ulkomodeemia sinne sitten kun sen aika, viimeistään 5G myötä.

Mutta ulkoisesta antennista tulee kaapelit sisälle sähkökaappiin asti, niin sinne todennäköisesti sijoitan modeeminkin. Siitä modeemista eteenpäin on vaan pakka ihan levällään. Sisäverkko on joka huoneeseen, eli joku reititin siihen modeemin ja sähkökaapin kytkentöjen väliin pitää laittaa. Mutta valtaosa talon laitteista on WiFissä, eli jonnekin päin pitää pari sellaistakin pistettä sijoittaa. Yhdellä ehkä hieman nihkeä, talo on 135 neliötä ja pitäisi saada WiFi kuulumaan auttavasti pihalle ja autotalliinkin.
Jos wanha reirin on on tikissä, eli siinä jotain säätöjä kotiverkon suhteen, niin se on modeemi ja sen perään vanha reitin, ei tarvi miettiä.

Haittana toki se että tupla NAT, mutta modeemiin voi tehdä DMZ ohjauksen tuohon vanhaan reittimeen. (Asuksen oma DDNS nimipalvelu virkistys ei toimi NATin takaa)

Koska veikkaan että uudiskohteessa on muutakin mietittävää kuin kotiverkon säätö, juuri nyt. Jos reittimen portit käy vähiin, niin hommaa kytkin jossa reilusti porteja, eli modeemi - reititin - kytkin jonka perään kaikki muu. UPSillä sitten akkuvarmennus.
Wlan AP sitten tuolta POE virran syötöllä rakennuksen optimipaikkaan, siihen asti pärjäät vanhan reitittimen wlanilla.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 746
On siellä parikin CAT:ia katolle, en ole vielä keksinyt mitä niillä tekis :cool: Mutta ulkoisesta antennista tulee kaapelit sisälle sähkökaappiin asti, niin sinne todennäköisesti sijoitan modeeminkin. Siitä modeemista eteenpäin on vaan pakka ihan levällään. Sisäverkko on joka huoneeseen, eli joku reititin siihen modeemin ja sähkökaapin kytkentöjen väliin pitää laittaa. Mutta valtaosa talon laitteista on WiFissä, eli jonnekin päin pitää pari sellaistakin pistettä sijoittaa. Yhdellä ehkä hieman nihkeä, talo on 135 neliötä ja pitäisi saada WiFi kuulumaan auttavasti pihalle ja autotalliinkin.
Jos et ole vielä 4G boksia ja antenneita hommannut, niin yksi vaihtoehto B818 4G boksille voisi olla tämä ZTE 5G ulkomokkula:


Hinta 229 euroa tuolla "asiakaspalautusversiolla". Todennäköisesti noita samoja "asiakaspalautuslaitteita" saa DNA myymälöistä ostettua halvemmalla suoraan. Voi olla että vaativat jossain liikkeissä, että ostajalla pitää olla DNA:n liittymä. Eli semmoinen kaveri ottaa ostoksille mukaan jolla on DNA:n liittymä jos itsellä ei ole.

Huawei B818 boksi on erinomainen 4G boksi ja itsekkin niitä kolme olen vuosi pari sitten ostanut lähipiirille. Ei pienintäkään ongelmaa ole niissä ollut koko aikana. Silti ehkä tuon 5G ulkomokkulan ostaisin tällä hetkellä tulevaisuutta varten varsinkin kun noiden Huawei B818 boksien hinta on moninkertaistunut aiemmasta.
 
Liittynyt
22.11.2020
Viestejä
168
”Ekin kannattaa lukee posti uusiks. Uusi talo = ollu työmaa äskettäin.”

Juu anteeksi, :) , tuota yhteyttä en kyllä heti tajunnut. Liian väsyneet aivot. Menen takaisin nukkumaan….
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
215
Onko Kiina ainoa maa joka valmistaa näitä 4G modeemeja ? Muita valmistajia?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 492
Viestejä
4 164 106
Jäsenet
70 416
Uusin jäsen
giantaxe

Hinta.fi

Ylös Bottom