Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onko näissä laitteissa mitään eroja, että toimiiko ongelmitta multisimin laitteella kuin laitteella? B525 löytyis halvalla mut kiinnostais vähän tuo B715..
Itselläni oli joskus Saunalahden Multisim sekä 4G reitittimessä että kännykässä. Ainut hassu juttu oli se, että joskus puhelun tullessa kännykässä luki "Siirretty puhelu". Ei mitään muuta erikoista, tuokin vain kosmeettinen juttu.Onko näissä laitteissa mitään eroja, että toimiiko ongelmitta multisimin laitteella kuin laitteella? B525 löytyis halvalla mut kiinnostais vähän tuo B715..
Eikös tuo ole pelkkä 2CA:ta tukeva laite eli käytännössä tuolla päästään maksimissaan 300 Mbps latausnopeuksiin ellei satu asumaan Tampereella, Turussa tai Jyväskylässä, missä Elisalla on 4x4 MIMOa saatavilla. DNA:llakaan ei taida toistaiseksi olla kuin pari testitukaria, missä 4x4 MIMO.Suosittele Huawei B618 4G modeemin reititin:
* 4G LTE Cat9 / Cat11 reititin
* Tuetut verkot: 2G, 3G, 4G, LTE
* Super-nopea Internet 4G LTE ULTRA
* LTE-huippunopeuden lataus 600Mbps
* WiFi 2,4 GHz ja 5 GHz, 802,11 a/b/g/n/ac
* Tuki jopa 64 käyttäjää samanaikaisesti
Ei ole tainnut kukaan huomata vastata kyselyysi ja vaikka et varmaankaan enää tee tiedolla mitään, niin ei ole QoS:ää. Tuollaisen laittaminen mobiililaistaan olisi myös turhaa, kun yleensä nopeudet soutavat mobiilipuolella aikalailla ja QoS ei siitä oikein tykkää hyvääLöytyykö Huawein B715 laitteesta QoS tai vastaava toiminto? Itsellä nyt koe käytössä DNA:lta ZTE MF286 johon lisä anteenin laittaminen on tehty hankalasti.
Itse laitoin juuri samalla kombolla eilen käyttöön julkisen ip:n ja äsken herätessä ei enää bitti kulkenut. Vaihtamalla apn:n edes/takaisin alkoi netti toiminaan taas ja julkinen IP myös. Olisiko yöllä ollut Elisan julkisella ip:llä ongelmia?Huawei B715:ssä (DNA:n versio) ei toimi Elisan julkinen IP (internet4 APN), muuten hyvä laite ollut.
Itse laitoin juuri samalla kombolla eilen käyttöön julkisen ip:n ja äsken herätessä ei enää bitti kulkenut. Vaihtamalla apn:n edes/takaisin alkoi netti toiminaan taas ja julkinen IP myös. Olisiko yöllä ollut Elisan julkisella ip:llä ongelmia?
Ip.elisa.fi näkyy olevanOngelmana on se, että laitteessa on esiasennettu "internet" APN (elisan natillinen), jota ei voi poistaa.
Vaikka lisäät "internet4" APN ja laitat sen oletusprofiiliksi, laite käyttää silti internet APN:ää, jolloin operaattorin NAT pysyy päällä.
Tämän voit tarkastaa menemällä Display My Hostname - Find your current public hostname ja katsomalla onko hostnamen loppuosa edelleen "nat.elisa-mobile.fi".
Nice, pitää tilata julkinen ip uudestaan ja koittaa vielä josko lähtisi toimimaan.Ip.elisa.fi näkyy olevan
Eilen tilattu julkinen ip -lisäpalvelu eikä vieläkään toimi.
Vika ei ole tuossa esiasennetussa profiilissa vaan jossain muussa, sillä vaihtamalla ipv4/ipv6 ja ipv4-only välillä laite saa/ei saa ipv6-osoitteen, joten internet4-APN on käytössä.
Laite siitä huolimatta saa vain 100.64 - 100.73.-alkuisia (näkyy Diagnosis-sivulla) eli operaattori-natattuja osoitteita ( Reserved IP addresses - Wikipedia ).
Laitteessa kiinni olevat muut koneet saavat edelleen osoitteen muotoa 85-76-**-**-nat.elisa-mobile.fi.
Vikailmoitus tehty, kun vika vaikuttaisi olevan Elisan päässä.
KuRi onko laitteessa tämä ohjelmistoversio?
B715s-23c
Nykyinen versio 11.195.03.00.182
Lisäksi, ei kai sinulla ole purkissa muita laitteita yhdistettynä jos siltaava tila on käytössä...? Muistaakseni mm. Wlan jää päälle, vaikka siltaava tila on käytössä ja se voi tehdä yhteydelle kaikenlaista.
Itsellä edelleen katkeaa yön aikana verkkoyhteys. Buutilla tai katkaisemalla verkkoyhteyden asetuksissa ja uudelleen aktivoimalla löhtee kuitenkin rokkaamaan. Tämä varmaankin Elisan vika, jokin virransäästö tukiasemassa tms :/
Tuonon eri laite. Nyt kyseessä B715. Itselläkin oli B525 ennen ja sen kanssa oli enenmmän ongelmiaNo itse hankin ton B525 Ellun kautta ja siellä näyttäisi olevan seuraava ohjelmisto sisällä: 11.236.01.00.260 ja muistaakseni tuolla ei saa "oikeaa" siltausta päälle eli se julkinen IP-osoite menisi eri reitittimelle. Mutta jos tuo B525 reitittää, niin laite saa silloin kyllä julkisen IP-osoitteen.
Mikäli ei ole tarvetta siltaavalle tilalle, niin suosittelen tarkistamaan R-kioskin(prepaid liittymä+mokkula) tarjoukset. Noista komboista voi saada hyvän akulla olevan laitteen edukkaastiVeljelle pitäis vanha matkamokkula päivittää parempaan pienellä budjetilla (alle 100€). Nyt on katsottu käytettynä Zte mf286 tai Huawei E5186 vai joku muu?
Kyllä on järkeä, ja tämä ei ole mielipide.Terve,
minulla on käytössä 4g-reitittimenä nyt vanha DNA:lta hommattu Huawei B593. DNA:lta soitettiin että kiinnostaisiko uusi sopimus johon tulee mukaan Huawein B715. Kuukausihinta nousisi vitosella. Onko päivityksessä järkeä? Mielipiteitä?
Kiitos vastauksesta. Haluatko vielä valaista että mikä tekee siitä niin paljon paremman? Tuo teoreettinen maksiminopeus? Onko muita etuja?Kyllä on järkeä, ja tämä ei ole mielipide.
Edullinen hinta, hyvä suorituskyky DL Max 450 Mbps saavutettu livenä, sama 450 Mbps Ethernet throughput, monipuolinen softa, tulee päivityksiä jne....Kiitos vastauksesta. Haluatko vielä valaista että mikä tekee siitä niin paljon paremman? Tuo teoreettinen maksiminopeus? Onko muita etuja?
Terve,
minulla on käytössä 4g-reitittimenä nyt vanha DNA:lta hommattu Huawei B593. DNA:lta soitettiin että kiinnostaisiko uusi sopimus johon tulee mukaan Huawein B715. Kuukausihinta nousisi vitosella. Onko päivityksessä järkeä? Mielipiteitä?
Itse vaihdoin juurikin tuon B593:n uudempaan B525:n kun sain kätevästi vehkeen testattavaksi ennen hankintaa ja kyllä oli järkeä ainakin tässä tapauksessa. Entisellä modeemilla ei millään tahtonut saada satasta rikki mutta uudella modeemilla nopeus hyppäsi pitkälti liittymän maksimiin +145Mbps. Signaaliarvot olivat kyllä vanhallakin modeemilla erinomaiset mutta käytännön vauhti jäi tuonne 90Mbps hujakoille.
Kyllähän näissä aina kehitys kehittyy ja laitevalmistajat viilailevat sekä softaa että rautaa aina hieman paremmalle tasolle.
Toki 5G pitää seurata, mutta juuri nyt olisi modeemin uusinta varmaan fiksuin (B715 näyttäisi olevan 180€) ja saisi tuostakin kaiken irti. Ja kuten yllä lukee, laite on nyt lukittu 1800mhz, jolla vaeltelu tolppien välillä hävisi ja nopeus hieman vakioutui, mutta silti ollaan kaukana OP6:n nopeuksista. Kait tuossa 715'ssä on vähän wlan myös parempi kuin 593:ssa..op6 tukee ca:ta ja pääsee täten useampaan taajuuteen samnaikaisesti kiinni
jos huihai on lukittu 800mhz(b20) ni tulokset on erinomaiset
cellmapperilla kannattaa ihmetellä mitä taajuksia lähitolpista löytyy
itse en sitoutuisi mihinkään ennen kuin näkee ens vuonna 5gn leviämistahdin
Kuinka helposti pääsee kokeilemaan pidempää mastoa? Ihan puiden latvojen yläpuollelle ei tarvitse ylettyä, kun ne latvat on keskiosia harvempia. Liian ylös ei kannata mennä, kun voi tulla kilpailevista mastoista enemmän häiriötä. Ainakin mulla paneeliantenni toimii avoimessa maastossa paremmin kun talon katto jää antennin taakse eikä mastoa nosta harjan tason yli.Terve!
Itselläni on tällähetkellä Zyxel LTE7460, jossa olen testannut sekä elisan, että DNA:n liittymiä.
Elisan masto on n. 1km päässä, mutta välissä on todella tiheä metsikkö, joka alkaa muutaman metrin päästä antennin sijoituspaikasta.
Terve!
Itselläni on tällähetkellä Zyxel LTE7460, jossa olen testannut sekä elisan, että DNA:n liittymiä.
Elisan masto on n. 1km päässä, mutta välissä on todella tiheä metsikkö, joka alkaa muutaman metrin päästä antennin sijoituspaikasta.
Elisalla
RSRP on 76
RSRQ arvot heittelevät -10 ja -16 välillä, yleensä -13 paikkeilla.
SINR hyppii taasen -5 ja 14 välillä.
Nopeudet ovat heitelleet 10 ja 150mbit välillä latauksen osalta. Päivästä, kuun ja puun oksien asennosta riippuen?
DNA:N masto on n. 3km päässä, mutta sen verran eri suunnassa, ettei metsikkö tule heti eteen. Suoraa näköyhteyttä mastoon ei kuitenkaan ole, välissä on peltoa ja pientä metsää, ei maastoesteitä.
RSRP 98
RSRQ -8
SINR 10 - 11
Nopeudet 40 - 60mbit latauksen osalta.
Mietin, että olisiko ympärisäteilevästä antennista iloa, jos yritetään parantaa signaaleja tuohon elisan mastoon?
Mielessä on käynyt testata DNA:n tarjoamaa huawei b2368-66 ulkomokkulaa. On vain aika tyyris kokeilu, jos mitään käytännön hyötyä siitä ei olisi.
Minulla toimi tuo zyxel parhaiten toimistossa "selällään". Eli tämän puolesta ei kannattanut edes viedä katolle. Toinen reititin suunta-antennilla toimi yhtä hyvin kuin Zyxel sisällä.Tässä ei lähettyvillä hirveästi ole muita tukareita noiden kahden lisäksi. Ainakin cellmapperin mukaan seuraavaan on matkaa yli 6km.
Tosiaan tuo LTE7460 on ulkoreititin jossa on sisäänrakennettu antennit ja sitä paneelia koitan käännellä tukarin suuntaan samalla noita arvoja kytäten, aika surkeita lukujahan siellä tulee vaikka miten pyörittelee. Eli Yageihin pitäisi sitten hommata myöskin uusi reititin.
Mites tuo metsikkö vaikuttaa yagejen kanssa pelatessa, jos koitan tähdätä tuohon lähempänä olevaan tukiasemaan? Korkeita mäntyjä ja lehtipuita edessä melkein heti tontin rajalta, johon ei ole matkaa 5-7 m enempää.
Eilen tilattu Elisan julkinen ip -lisäpalvelu eikä vieläkään toimi (laite DNA:n B715).
Vika ei ole tuossa esiasennetussa profiilissa vaan jossain muussa, sillä vaihtamalla ipv4/ipv6 ja ipv4-only välillä laite saa/ei saa ipv6-osoitteen, joten internet4-APN on käytössä.
Laite siitä huolimatta saa vain 100.64 - 100.73.-alkuisia (näkyy Device information -sivulla) eli operaattori-natattuja osoitteita ( Reserved IP addresses - Wikipedia ).
Laitteessa kiinni olevat muut koneet saavat edelleen osoitteen muotoa 85-76-**-**-nat.elisa-mobile.fi.
Vikailmoitus tehty, kun vika vaikuttaisi olevan Elisan päässä.
Elisa tosiaan korjasi tämän omassa päässään pakottamalla oikean APN:n liittymään.
Vain minulle, kun DNA:n B715 ei jostain syystä 4G-puolella saanut julkista IP:tä, vaikka APN:ksi oli laitettu internet4. 3G-puolella sai kyllä.Siis jos "julkinen ip-osoite" -lisäpalvelu on tilattuna, Elisa pakottaa ko. liittymän käyttämään oikeaa APN:ää? Kaikille asiakkaille? vai vain sinulle?
Olen hankkimassa äiteelle langatonta nettiä kotiin. Tulisi Elisan liittymä. Sitten tarvitsee vielä tuon modeemin. Niistä en juuri itse ymmärrä. Se voisi olla sellainen, sillä on oma virtalähde. Ei mitään akkuversiota, sellaisesta on huonoja kokemuksia. Saisi myös olla sellainen, että siitä saa langattomasta netin jaettua. Elisan kautta saisi, mutta maksaa 234€ (LTE4506). Mitä vastaavanlaista suosittelisitte vai onko tuo Elisan purkki hyvä hintaisekseen? Kiitos
B715, toimii luotettavasti myös Elisan liiittymillä: DNA Kotimokkula 4G+ WLAN B715 | DNA
Vähän halvempi satshop.fi:ssa jos maksaa kerralla.
Aivan huippuvinkki ja loistava laitekin. Suosittelen!Paljon halvempi jos pystyy noutamaan DNA:n löytöpisteestä asiakaspalautuslaitteen
Sinne hakuun B715 niin löytyy liikkeet joissa pitäisi olla palautuslaitteita hyllyssä.