3DFX:n julkaisua edeltävät ennakko-odotukset olivat erittäin korkealla, ja niihin liittyi useita keskeisiä tekijöitä:
Ennakko-odotukset
1. 3D-grafiikan läpimurto:
- 3DFX:n lupaus mullistaa PC-pelaaminen huippuluokan 3D-kiihdytysteknologialla asetti suuria odotuksia pelien visuaalisen laadun suhteen. Se toi markkinoille idean siitä, että reaaliaikainen 3D-grafiikka voisi olla yhtä kaunista kuin tuolloin staattisessa renderöinnissä nähtiin.
2. Laaja yhteensopivuus:
- 3DFX:n omien Glide-ajurien ja suunnitellun DirectX-tuen ansiosta odotettiin laajaa pelitukea, mikä tekisi siitä helposti soveltuvan monenlaisiin peleihin ja sovelluksiin. Tämä oli tärkeää, sillä 3D-kiihdyttimien markkina oli vielä kehittymässä.
3. Suorituskyvyn harppaukset:
- Voodoo Graphics -piirisarjan ennustettiin tuovan merkittävän suorituskyvyn kasvun erityisesti pelikäytössä. Esimerkiksi tri-lineaarinen suodatus ja monimutkaisemmat valaistusefektit odotettiin nostavan pelien visuaalisen laadun täysin uudelle tasolle.
Vastaanotto ja toteutuneet odotukset
3DFX Voodoo -sarja täytti monet odotukset ja nosti 3D-grafiikan standardit uusille tasoille. Se hallitsi markkinoita vuosien ajan ja oli monien pelikehittäjien ensisijainen valinta, kun suunniteltiin pelejä, jotka hyödynsivät kiihdytettyä grafiikkaa. Teknologian vaikutus näkyi sekä visuaalisessa parantumisessa että laajemman pelaajayhteisön kiinnostuksen kasvussa PC-pelaamiseen.
(AI tarinaa 1995-98 Mikrobiteistä kysymykseen "mitä ennakko-odotuksia 3DFX:llä oli?")