Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Olikohan se NNirvi joka leijui Voodoo 2 SLI:llä Pelit-lehdessä joskus noina ko. kortin valta-aikoina. Itselle jäi kaukaiseksi haaveeksi, kun ei ollut vielä ansiotuloja ja Voodoo1:llä mentiin aina TNT2 Ultraan ja Pentium 3:iin asti.Kaiholla muistelen aikaa kun Voodoo 2 SLI:llä mentiin. Sen jälkeen en ole koskaan ollut kehityksen kuumimmassa kärjessä
Mää kuvittelemassa että se oli näyttiksestä kiinni, luultavasti pelasit jotain softarenderöityä kuraa tai avutonta D3D väännöstä joka ei pärjännyt Glidelle ominaisuuksissaps. Sanon Voodoo-miesten leppymättömän vihan uhallakin, että TNT2 Ultra piirsi paljon paremman näköistä grafiikkaa kuin Voodoo 3. Se tekstuurien ylifiltteröinti oli ihan kamalan näköistä voodoolla
Mää kuvittelemassa että se oli näyttiksestä kiinni, luultavasti pelasit jotain softarenderöityä kuraa tai avutonta D3D väännöstä joka ei pärjännyt Glidelle ominaisuuksissa
Toki sitten paljon myöhemmin tuli isommat tekstuurit mitä tuo TNT-kura tuki mutta se oli jo ihan liian hidas silloin.
Olikohan se NNirvi joka leijui Voodoo 2 SLI:llä Pelit-lehdessä joskus noina ko. kortin valta-aikoina. Itselle jäi kaukaiseksi haaveeksi, kun ei ollut vielä ansiotuloja ja Voodoo1:llä mentiin aina TNT2 Ultraan ja Pentium 3:iin asti.
ps. Sanon Voodoo-miesten leppymättömän vihan uhallakin, että TNT2 Ultra piirsi paljon paremman näköistä grafiikkaa kuin Voodoo 3. Se tekstuurien ylifiltteröinti oli ihan kamalan näköistä voodoolla
3dfx paras, ATI, Matrox ja NVIDIA ihan kuraa
Tohon aikaan peleissä mitään 32-bit värejä ees ollut vielä, ja jos olikin ni käyttökelvottoman hidasta TNT2:llaLol vain 16bittinen väripaletti. LMFAYOO. nVidialla 32bit tai takki ja ovi.
Juuri tuollaista huijausta 3dfx tuotteet olivat alusta asti.
t: Itsekin V3 3500TV omistanut
Tohon aikaan peleissä mitään 32-bit värejä ees ollut vielä, ja jos olikin ni käyttökelvottoman hidasta TNT2:lla
(ps 3dfx:n 16bit oli valovuosia parempi kuin muiden kiitos "22bit postfilterin")
En, vaan että tuohon aikaan peleissä ei yleensä ollut kuin 16-bit värit, vaikka alkoivatkin vähän jo yleistymäänTarkoitatko että 3dfx:n kanssa ei ollut mahdollisuutta tehdä valintaa 16- ja 32-bitin kera? Kyllä sitä tuli TNT2 Ultralla vuonna -99 huijattua suorituskyvyssä, laittamalla 16bit käyttöön. Tuohan oli useamman pelin valikossakin vaihdettavissa.
16Mb TNT2 mallilla oli toki merkitystä suorituskykyyn hieman enemmän. TNT2 Ultra 32Mb muistilla ei niin ottanut nokkiinsa.
Tämä!Carmageddon voodoolla ja glide wrapperilla, olihan se juhlaa
150MHz pena @ 183Mhz (tjsp), 16Mb RAM, S3 + Orchid righteous 3d, se oli siinä ja niin oli siihen astisen lyhyen elämän säästötkin. Mutta kylä kannatti. Pelit oli melkein photorealistisia.
Voodoo5 6000, ei saapunut ikinä markkinoille.Oliko se Voodoo 5:nen puolen metrin pituinen?
GF256 ja Radeon olivat jo seuraavaa sukupolvea, niitä vastaan pyörineet Voodoo4/5 tuki 2K-tekstuureita siinä missä kilpailijansakin.Se että voodoo 3:lla pelit näytti niin tussuilta verrattuna kilpailijoihin, johtui varmaankin enimmäkseen agp-teksturoinnin puutteesta ja maksimitarkkuus voodoolla tekstuureille oli 256x256. Tätä pystyttiin jossain määrin kiertämään paloittelemalla isoja tekstuureita voodoon kyvyille riittävään kokoon, mutta se taas nostaa polygonimääriä ja voi hukata rajallista tekstuurimuistia. Onneksi sentään voodooissa oli muuten melkoisen nopeat piirit, niin se pelasti monessa tilanteessa.
Eniveis muistan itsekkin kuinka useat pelit näytti melkoisen ankealta voodoolla, kun taas toisten puulaakien korteilla paljon paremmalta. Tuolloin tuli tehtyä suoraa vertailua ainakin TNT2 ultralla, gf256:lla ja atin ensimmäisellä radeonilla, muun puuceen speksien venyen 466MHz kellotetusta celleristä, 500MHz kolmoispentin kautta aina legendaariseen 1GHz Athloniin.
Voodoo 3 taisi ollakkin lähinnä hieman viilattu banshee.
SAGE (Scalable Architecture Geometry Engine), oli tarkoitus olla Rampagen parina.Gf256 ja raato olikin juu jo t&l -sukupolvea, mutta se taisi myös jäädä ikuisiksi ajoiksi tulematta markkinoille asti 3dfx:n lappusissa. Rampageko se oli, vai mikä, se lisäpiiri jonka piti nämä hommat hoitaa?
Varmasti niitäkin oli, käytännössä niitä rupesi tuon V3/TNT2-sukupolven aikoihin ilmestymään pikkuhiljaa. Valtaosa peleistä oli kuitenkin 256x256 tekstuurein vielä, ja lisäbonuksena etenkin vähän vanhemmat pelit tukivat isolla prosentilla Glideä, jolloin Voodoo oli tietenkin omassa luokassaan, kun ei kilpailijan kortit tai rajapinnat pysyneet perässä.Ja niin, itse pelailin useampaakin peliä jotka näytti vaan sillä voodoo 3:lla todella heikolta verrattuna noihin muihin kortteihin. Puhutaan vuosiluvuista 1999-2001 omalla kohdallani.
VSA-100:ssa oli noin 14 miljonaa transistoria, tällä hetkellä isoin pelipiiri on GP102 jossa on ~12 miljardia transistoria, eli tuohon budjettiin sopisi 857 VSA-100:sta ja jäisi vähän tilaakin vielä (noin niin kuin teoriassa siis )Hyvät jutut huhtikuun ekalta joidenkin vuosien takaa, mutta olishan tuo oikeasti hupaisa vipstaakki nähdä oikeastikin. Varmaan aika hyvät satsit menis vsa-satasia yhdelle sirulle nykypäivän prosesseilla. Oliskohan taas 3däffäks jo eellä..?
http://www.geforce.com/whats-new/articles/voodoo-revived
Eikös nuo S3 Virget ollu laajemmalti tunnettu 3D-hidastimina kiihdyttimien sijasta?Multa löytyis tämmönen, vieläkö Doom pyörähtää?
Silti isoin leukojen tiputtaja ikinä oli tässä:Ekat kerrat kun pääsi pelaamaan Quake 2:sta ja Unrealia 3dfx:llä... Wau.
Matrox oli kyllä 2D:n kuningas, mutta 3dfx tuli sillä puolen hyvänä kakkosena ja koska 3D omaa luokkaansa niin oli yhteispisteissä ykkönenMatroxin G200 oli se kuningas. Kuvanlaatu valovuoden muiden ohjaimia edellä
Matroxin G200 oli se kuningas. Kuvanlaatu valovuoden muiden ohjaimia edellä
ps. Sanon Voodoo-miesten leppymättömän vihan uhallakin, että TNT2 Ultra piirsi paljon paremman näköistä grafiikkaa kuin Voodoo 3. Se tekstuurien ylifiltteröinti oli ihan kamalan näköistä voodoolla
Pakkohan se on vaikka viestin pointti ei jäänyt epäselväksiJa hyvähän se on jollain 3dfx:llä retostella, tulee selkeesti antialiasing ilmaiseksi kun kuvasignaali on niin pirun suttuinen...
Voin sanoa nimeltä mainitsemattomien Syntisten ja Koulumestareiden uhallakin että olin järjettömän pettynyt kun siirryin 3500 TV kortista Geforce 2 Pro korttiin. Siinä valehtelematta 2D työpöytäkin näytti minusta laadullisesti huonommalta. Syynä päivitykseen taisi olla erään liikkeen hehkutus miten DukeNukem 3D:n jälkeen tuleva Jeesuspeli Quake olisi ihan pakko saada ja sitä varten toki kannattaisi myös näytönohjain uusia.
Tyhmä kun olin tein molemmat suositukset. Vieläkin väitän että Quake I on totaalisen surkea yksinpelinä eikä lähellekään DukeNukem 3D:tä ja sen jälkeen kesti todella pitkään ennenkuin viitsin kokeilla uudelleen Nvidian näytönohjaimia (olisikohan ollut 8800Gt tms kun ATI:lla ei ollut silloin yhtä tehokasta hinta/laatusuhteen korttia).
Se on kyllä sääli että BitBoysin hommat kusivat ainakin isolta osalta itsestään riippumattomista syistä moneen otteeseen. Nykyäänhän BitBoys on osa Qualcommia, kun AMD myi Imagineon-osastonsa niille aikoinaan.Kyllähän nuo kaikki jäivät Glaze3D 4800:lle. Eiku!
Mutta kuolasin tuota aikoinaan enemmän kuin mitään muuta näyttistä...
Kyllä se GF2:n kuva oli mallia katsomatta paskaa, täällä oli jossain vaiheessa GF2 Ti. Jotkuthan paransi kuvaa poistamalla jotain vaiheita vaimitälie PCB:ltä (tai siis vetämällä hyppylangat niiden yli)GF2:ssa oli tosiaan äärimmäisen tuhruinen 2D-kuva, joskin itsellä oli vain MX-malleja jos en väärin muista, niin en ole vissiin GTS/Pro/Ti/Ultran 2D-kuvaa päässyt ihmettelemään. GF3:sta ei olekaan kokemusta, mutta GF4:ia myös ollut jokunen (MX440, MX440-8X, Ti4200, Ti4200-8X, Ti4600) ja noissa olikin jo selkeää parannusta.