3D tulosteiden esittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iplo
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Printtasitko jotain hyödyllistä ja/tai komeeta? Itse suunniteltua tai muiden tekemää? Näytä meille muillekin! Koska sitä kuitenkin joku kohta kysyy, niin ilmoita samalla mistä STL on saatavilla.

Aloitan itse puolitoista vuotta sitten tehdystä tulosteesta joka oli ensimmäinen (ja vieläkin ainoa) tuloste joka on saanut vaimon ihailun ja hyväksynnän.

IMG_20210808_173042.jpgIMG_20210808_173102.jpg
Printissä näkyy muutama horisontaalinen viiva, ilmeisesti suuttimessa ollut joku semitukos tai filamentissa ollut ohuempaa lankaa tjsp. Mutta ne vain antavat lampulle persoonallisen otteen, siitä näkee että se on itse tehty eikä kiinasta tilattu. Tuo on samalla mun pisin tulostus ikinä, noin 50 tuntia ja siihen jalusta päälle. Lampun kanta johtoineen on Amazonista tilattu ja lamppuna on vissiinkin Ikean 4W led.
STL löytyy täältä: PrusaPrinters
 
Viimeksi muokattu:
Menee nyt kyllä ihan yksinpuheluksi, mutta pistän toisen mielenkiintoisen.

DSC_0306.jpg

Lego-kypärästä on kyse ja koska oma Ender 3 pystyy hämmästyttään mua jatkuvasti, aattelin kokeilla miten tulostusjälki eroaa hartsi-tulosteen jäljestä. Mun hartsi-tulostin (Phrozen Sonic Mini 4k) kykenee 0.01mm kerroskorkeuteen, mutta koska suurennuslasillakaan vaikea nähdä eroa alle 0.05 kerroskorkeuksista, tulostamisen nopeuttamiseksi pääasiassa käytän 0.05mm. Tuossa kuvassa on aivan selkeä ero hartsi-tulosteen hyväksi, mutta pitää muistaa että koko kypärä on pikkusormen päätä pienempi, joten paljain silmin on vaikea nähdä noissa eroa. Ender olisi voinut tulostaa vielä 0.1mm kerroskorkeudella, mutta sitten olisi varmaankin pitänyt käyttää tukia...nuo molemmat on siis ilman mitään jälkikäsittelyä ja FDM kappale tulostettu ilman supporteja! Jollain 0.2mm suuttimella enderistä varmaankin saisi täysin vertailukelpoisia tulosteita, tuo oli tulostettu "normaalilla" 0.4mm suuttimella.

STL: Dayne Helmet by eversolek1
 
Ensimmäisiä printtejä Prusan MK3S+ tulostimella ja multimaterial modilla (MMU2S). Asetuksina 0.3mm resoluutiolla (koevedos). Kyseinen sammakko oli ensimmäinen iso printti joka onnistui kaikkien mahdollisten säätöjen jälkeen - on muuten pikkasen rasittava härveli oppia käyttämään että pelaa luotettavasti, mutta toisaalta mitä voi odottaa jos valmistajan kommentti tuotteestaan on "Not for the faint-hearted", eli osasin kyllä odottaa ettei tuon pulikan kanssa helppoa tule välttämättä olemaan. Kumminkin nyt puolen vuoden jälkeen ja useiden onnistuneiden multiprintien jälkeen aika tyytyväinen olen tuohon kamppeeseen, ainoa negatiivinen sanottava oikeastaan on että flexible filamenttia tuolla ei voi (ainakaan toistaiseksi) tulostaa kovinkaan helpolla.

STL: Race frog (multi-color) by cipis
 

Liitteet

  • sammakko.jpg
    sammakko.jpg
    897,4 KB · Luettu: 477
Ensimmäisiä printtejä Prusan MK3S+ tulostimella ja multimaterial modilla (MMU2S).
2 kysymystä. Kuinka paljon noissa tulosteissa menee purge blockiin prosentuaalisesti kokonaiskulutuksesta? Kuinka kauan tuommoista kappaletta tulostaa 1 värisenä versus 2 värisenä? Bonuskyssärinä vielä että onko vaikeustasossa eroa tulostatko 2 värisenä vai 4 värisenä?
 
2 kysymystä. Kuinka paljon noissa tulosteissa menee purge blockiin prosentuaalisesti kokonaiskulutuksesta? Kuinka kauan tuommoista kappaletta tulostaa 1 värisenä versus 2 värisenä? Bonuskyssärinä vielä että onko vaikeustasossa eroa tulostatko 2 värisenä vai 4 värisenä?
Riippuu vähän millanen malli on kyseessä, joissain tapauksissa purge blokki on huomattavasti isompi ku itse tulostus, toisissa taas huomattavasti pienempi. Sellaista suoraa ratiota ei sinänsä ole olemassa kun se riippuu siitä montako kertaa per layer pitää purgeta nokka tyhjäksi.

Laitan itse aina joko "wipe to infill" tai "wipe to object" optiot päälle, eli tulostan käytännössä infilliin mahdollisimman paljon hukkamuovia tai sitten tulostan samalla jonkin mekaanisen osan joka saa olla kukertavan värinen kun se tulee piiloon jonnekin tai sitten maalataan.

Testasin ihan slicerilla huvikseni nuo erot, 1, 2 vai 4 värisenä, käytännössä näin 0.3 drafti asetuksilla:

1 värisenä:

- tulostusaika 40 min
- tuloste 4m filamenttiä

2 värisenä:

- tulostusaika 3 tuntia
- 72 filamentin vaihtoa
- purge 5m filamenttiä
- tuloste 4m filamenttiä

5 värisenä:

- tulostusaika 5 tuntia
- 142 filamentin vaihtoa
- purge 10m filamenttiä
- tuloste 4 m filamenttiä

Eli aika radikaali muutoshan siinä tulee sekä ajallisesti kun nokka ajaa sivuun, vaihtaa muovin, purgeaa ja kiihdyttää ja sit vasta jatkaa.

Vaikeustaso sinänsä tulee tuosta filamentin vaihdosta, eli se epäonnistuu, täytyy tilanne korjata käsin. Käytännössä se suurin ongelma tuossa on se että jos se filamentin nokka ei ole sulanut oikealla tavalla, se ei seuraavan kerran lataa sitä tai sit se jää jumiin. Eli lämpötilojen määritys on astetta haastavampaa noissa mmu printeissä. Toinen on et se pitää muistaa putsata kerta kuukauteen se yksikkö, muuten sinne saattaa jäädä muovista haituvia -> jumittaa taas kun sensori ei triggaa et muovi on vaihdettu. Yksvärisiä tolla pystyy printtaan ilman mitään ongelmaa edelleen, ja tolla saa kätevästi jämäkelat myös tyhjennettyä kerta heitolla kun lataa joka slottiin vaan vanhat kelat, mut onhan toi aika experimentaali vekotin silti joka vaatii hieman asennoitumista siihen että voi homma mennä vituilleen :P
 
Laitan itse aina joko "wipe to infill" tai "wipe to object" optiot päälle, eli tulostan käytännössä infilliin mahdollisimman paljon hukkamuovia tai sitten tulostan samalla jonkin mekaanisen osan joka saa olla kukertavan värinen kun se tulee piiloon jonnekin tai sitten maalataan.
Tää oli mulle täysin uutta tietoa. Onko tuo mahdollista vain Prusan slicerissa vai löytyykö sama mm Curasta?
Toisaalta, jotenkin veikkaan ettei mikään slicer ole riittävän älykäs vielä että osaisi minimoida purgen, kun jos yhdessä kerroksessa tarvitaan kauheesti purgea, niin kaikissa muissakin sitä tarvii kasvattaa jotta se pysyy tulostuksen korkeuden kanssa samoissa...vai olenko ymmärtäny sen toiminnan väärin?

Aika raju kyllä toi aikalisäys ja filamentin tarve, paljon isompi kuin kuvittelin ja kuvittelemillani luvuillakin jo olin satanolla valinnut maalaamisen paremmaksi vaihtoehdoksi. Tietenkin teknisesti tuo homma kiinnostaa paljon ja tarvitaan näitä "alkuaskeleita" jotta päästään tuotekehittelyssä siihen asteeseen että multimateriaalitulostus tulee järkevälle tasolle...siis ainakin tässä Prusan menetelmässä, IDEX tulostimet on sitten asia erikseen.
Kiitos raportista, tuo selvensi isosti!
 
Tää oli mulle täysin uutta tietoa. Onko tuo mahdollista vain Prusan slicerissa vai löytyykö sama mm Curasta?
Toisaalta, jotenkin veikkaan ettei mikään slicer ole riittävän älykäs vielä että osaisi minimoida purgen, kun jos yhdessä kerroksessa tarvitaan kauheesti purgea, niin kaikissa muissakin sitä tarvii kasvattaa jotta se pysyy tulostuksen korkeuden kanssa samoissa...vai olenko ymmärtäny sen toiminnan väärin?

Aika raju kyllä toi aikalisäys ja filamentin tarve, paljon isompi kuin kuvittelin ja kuvittelemillani luvuillakin jo olin satanolla valinnut maalaamisen paremmaksi vaihtoehdoksi. Tietenkin teknisesti tuo homma kiinnostaa paljon ja tarvitaan näitä "alkuaskeleita" jotta päästään tuotekehittelyssä siihen asteeseen että multimateriaalitulostus tulee järkevälle tasolle...siis ainakin tässä Prusan menetelmässä, IDEX tulostimet on sitten asia erikseen.
Kiitos raportista, tuo selvensi isosti!
PrusaSlicerin toiminteitahan nuo ovat, enkä itseasiassa ole varma toimiiko se edes muulla kuin prusan omalla MMU modilla. En ole curasta katsonut onko siellä samaa toiminnetta, ei ole vuosiin tullut käytettyä enää sitä.

Joo, noin se toimii, tuon takia se purgeblokki on niin korkea kuin tulostekin, vaikka pelkästään yläosassa on värinvaihtoa että on sitten paikka minne pyyhkiä nokkaa. Toki se minimoi sitä hukkaa siinä blokissa niin ettei tuossa tapauksessa mainitsemassasi tapauksessa ne alimmat kerrokset ole kuin muutaman prosentin infillillä, ja siellä missä purgetaan enemmän ne on sitten kovemmalla prosentilla täytetty. Tuohon on porukka koittanut keksiä parempia tapoja (esim purge bucket -- ajetaan nokka reunaan ja pukataan "roskaämpäriin" muovi), mutta käytännössä säästö siinä on marginaalinen - suurin hukka tulee juuri siitä että se hotendissä jo sulana oleva muovi on jonnekin poistettava, ja toi sliceri optimoi aika hyvin sen blokin teon, ja nopeudessa se ei hirveästi säästä kun se on kumminkin pysäytettävä se nokka purgen ajaksi

Joo, se on aika radikaali ero, itsekään en olis uskonu tota ennenkuin vasta käytössä. Eniten toi aika on ärsyttävä, ei toi muovi niin kallista noissa printeissä ole. Ei tuota kannata sillä mielellä ostaa että maalaamisen sillä korvaa, itse hommasin lähinnä tuon osaltaan teknisenä kuriositeettinä mutta myös itse tekniikan kehittymisen kannattamisen vuoksi. Ja on tuolla ollut mukava tulostaa kumminkin vähän spessumpia juttuja, kun jälki on kumminkin tarkempaa kuin maalaamalla monissa pikkujutuissa (esim logot tulostuu ihan helposti eikä tartte päivystää tulostimen vieressä enää käsin vaihtamassa filamenttiä), mut ei tuolla kyl mitään isoa tulosta ilman että siinä menee ikuisuus :D.
 
Pari vaihteistoa tullut tulostettua itselle ja kaverille sim racingia varten. Vaihteistossa H-kaavio ja SQ molemmat samassa paketissa. Lisätietoa, ohjeet, osalistat ja muuta löytyy SRT Gearbox - Lebois Racing linkin takaa löytyvästä discordista. Kuvaa vaihteistosta:
20210519_220250.jpg


Myös sim racing rigiin tullut tehtyä motionit, joissa useita viikkoja printtaamista. Rigi heiluu siis simujen antaman telemetrian mukaan. Lisätietoa motioneista löytyy mm. SFX Guide and Community.

20210318_221338.jpg


IMG_20210605_144922.jpg


Samaan aiheeseen liittyen tullut tulostettua myös rattien osia, button boxeja, hätäkatkaisijaa, vr ohjainten telineitä ja muuta sälää.
 
Vähän pienempiä ja vanhempia tulosteita
1631995874493.png

Maljakossa M4 kuusiokoloruuvi, pla 2013
1631995929519.png

Jälki parani harjoittelemalla, abs 2014. Lopuksi hiottiin ja sulatettiin asetonilla täysin sileiksi.
1631996003699.png

Lamppuja 1/12 koossa, pla 2014

1631996751471.png

Tuolin jalat, laywood 2018
1631996928352.png

Hiiren pohjalevy, pla 2017
 
Ensimmäisiä printtejä Prusan MK3S+ tulostimella ja multimaterial modilla (MMU2S). Asetuksina 0.3mm resoluutiolla (koevedos). Kyseinen sammakko oli ensimmäinen iso printti joka onnistui kaikkien mahdollisten säätöjen jälkeen - on muuten pikkasen rasittava härveli oppia käyttämään että pelaa luotettavasti, mutta toisaalta mitä voi odottaa jos valmistajan kommentti tuotteestaan on "Not for the faint-hearted", eli osasin kyllä odottaa ettei tuon pulikan kanssa helppoa tule välttämättä olemaan. Kumminkin nyt puolen vuoden jälkeen ja useiden onnistuneiden multiprintien jälkeen aika tyytyväinen olen tuohon kamppeeseen, ainoa negatiivinen sanottava oikeastaan on että flexible filamenttia tuolla ei voi (ainakaan toistaiseksi) tulostaa kovinkaan helpolla.

STL: Race frog (multi-color) by cipis

Itsekin latoin MMU2S:n vuos sitten, onhan se omanlaisensa värkki. Aikaisemmin mulla on pari itsetehtyä multi-material printteriä (4x ja 6x) jotka ei ole noin 'edistyksellisiä' (lue: monimutkaisia ;) ) kun MMU, mutta ovat kuitenkin samaa sarjaa koska yhdellä suuttimella mennään ja lankaa vaihdellaan purge-blokin kautta. MMU tuli myöskin pääosin kiinnostuksen takia, pitihän tuo kokea :). Tulosta kyllä ihan hyvin loppujen lopuksi alkukankeuksien jälkeen.

Sain langanvaihdot toimimaan varmemmin tekemällä pari kikkaa koneelle:
- vaihdoin heatbreikin hotendiin Trianglelabsin Bi-metal versioon
- hotendin sisässä oleva PTFE pätkän vaihdoin Capricorniin
- käytän omaa post-process skriptiä jolla voi tarkemmin säätää tuon sekvenssin joka muotoilee langan päätä. Ei ole varmaan viimeseen tuhanteen langanvaihtoon feilannut kertaakaan: GitHub - spegelius/filaswitch: Filament switch post processor for 3D printing. Tuolla ei vaan saa noita Prusaslicerin purge-optimointeja käyttöön, koska tuo purgeblokin teko tapahtuu tuossa post-processorissa

Pääosin olen tulostanut PLA:ta, mutta kokeilin myös PVA ja BVOH-tukimateriaaleja. Noiden kanssa MMU sinänsä toimii ok, ongelmat tuleekin eri materiaalien tarttuvuuden kanssa, esmes jotkut PLA:t ei tartu kunnolla noihin.
IMG_20210417_100838.jpgIMG_20210506_151737.jpgIMG_20210427_214513.jpgIMG_20201003_143511.jpgIMG_20201003_144336.jpg
 
Ettei olisi pelkkää valitusta tuolla toisessa ketjussa niin, kyllähän välillä jotain saa myös aikaiseksi. Tässä prusa i3 haribo edition valmistumassa, pikkuhiljaa, tietenkin.;)
IMG_20211012_202940.jpg
 
Aloitin alkuvuodesta mallintamaan ja tulostamaan PC-koteloa. Pääsin alkuun, mutta innostus ja aika lopahti. Runko ja siihen virtalähteelle paikka kuitenkin valmistui tuolloin. Runkopalikat on Dollo3D-tulostimessa käytettyä profiilia, 12cm palikoista pääosin kasattu jotka kiinnittyy toisiinsa kiiloilla. Materiaalina PLA runkopalikoille, PETG virtalähteen kiinnitykselle.
IMG_20210108_202058.jpgIMG_20210115_190303.jpg
Nyt vihdoin löytyi aikaa ja innostusta niin sain jatkettua rojektia: emolevykelkka ja takalevy valmistui juuri, vielä kiinnikkeet vaiheessa. Materiaalina PETG emolevylle, takalevy on Greentec Pro. Myös kovalevyille on eka vedos tehty, niihin ryöväsin designin kiskoille Antec Elevenhundred-kopasta. Emolevykelkka on irroitettavaa mallia, M10 tulostetuilla ruuveilla.
IMG_20211011_203255.jpg IMG_20211012_211053.jpg IMG_20211012_211103.jpg

Mitä äkkiseltään mallasin niin emolevy ja PCI-E kortti näyttäisi olevan about oikeassa kohtaa joten en ihan metsään mennyt noiden mittojen kanssa. Oli hieman pähkäilyä ATX-speksiä tavatessa ja mittojen konvertoinnissa...
 
Kolmas iteraatio Chia-raspi boksista valmistui. PETG materiaalina ja lisäsin vähän multi-material kikkailua mukaan. Sisässä siis max 16 2.5" USB-levyä, 4-5T, 16-porttinen USB-hubi ja raspberry pi.
2U kokoluokkaa, ideana oli tehdä kotelomalli jota voisi jalostaa muuhunkin tarpeen mukaan.
 

Liitteet

  • IMG_20211108_213534.jpg
    IMG_20211108_213534.jpg
    3,8 MB · Luettu: 292
  • IMG_20211108_213629.jpg
    IMG_20211108_213629.jpg
    2,9 MB · Luettu: 287
  • IMG_20211108_213638.jpg
    IMG_20211108_213638.jpg
    3,2 MB · Luettu: 216
  • IMG_20211108_213644.jpg
    IMG_20211108_213644.jpg
    2,9 MB · Luettu: 204
Hommasin älytermostaatteja taas kotiin muutaman kappaleen lisää ja huomasin että Danfoss nykyään myy (lisärahastaa) sitten RAVL termostaatteihin erikseen adapterisettiä hintaan 13.90€. Hinnan kyllä ymmärtää kun matkassa on uusi venttiilineula, mutta kun en tarttis kuin ne muovin palat. Pieni hetki puuhastelua tinkercadillä ja muovinpalat ulos tulostimesta :D.

danfoss.jpg

Tulipa samalla tehtyä ensimmäinen mallin julkaisukin noista, jos joku muu törmää samaan tilanteeseen niin pääsee hieman helpommalla

Danfoss Link / Eco RAVL Adapter

- w -
 
Tällainen pikku Retropie konsoli tuli väsättyä aikoinaan emulaattoripelejä pyörittämään.
Silloin muinoin kun oli vielä vapaa-aikaa ennen lasta ja tällaiseen pystyi käyttämään aikaa.

Tuli kyllä aika hauskan näköinen laatikko.


Pikku kaiutin kikkailtu tuonne sisään ja sen volumepotikka kopan päällä. Kaiutin oikeassa alareunassa.
Joku kiinan kosketusnäyttö kiinni HDMI piuhalla rasperryPi:ssä.
Toimii vaikka powerbankillä.
 

Liitteet

  • 20161101_183946.jpg
    20161101_183946.jpg
    1 MB · Luettu: 237
  • 20161022_101716.jpg
    20161022_101716.jpg
    2,3 MB · Luettu: 265
  • 20161105_141443.jpg
    20161105_141443.jpg
    1 MB · Luettu: 274
  • 20161105_141639.jpg
    20161105_141639.jpg
    1 011,8 KB · Luettu: 314
  • 20161105_141543.jpg
    20161105_141543.jpg
    6,7 MB · Luettu: 297
Joskus keväällä kerroin innostuneeni Alexandre Chappellin varastointijärjestelmästä
()
(assortment box collection 55mm — ALCH shop)
Homma jäi aina sivummalle kun aika meni kaikkeen muuhun, mutta pari kuukautta sitten onnistuin kehittämään selkään välilevyn prolapsin ja nyt leikkausjonossa ollessa tuo on ollut about fyysisintä mitä on pystynyt tekemään.

Tullut siis muutama kippo tulostettua. Peruspurkki on ALCH:n STL:issä aina 55mm korkea, mutta niitä on blenderillä venytelty matalammaksi ja korkeammaksi työkaluvaunun laatikon korkeuden mukaan. Ajatuksena ettei kaksi peräkkäistä kokoa olisi saman värisiä (pl rosterit mitkä on aina mustissa kipoissa). Tuossa vain osa, alkaen M4:stä päättyen lopulta M14 asti, sitä isommat Ikean Tupperwareissa. Kuvissa isoimmat on M10:

1IMG_20211217_153923.jpg
1IMG_20211217_153933.jpg
1IMG_20211217_153959.jpg


Sekä myös niittimutterit + peltiruuvit yhdessä vetolaatikossa ja toisessa popniitit ja porakärjet. Noita on vielä monessa pahvilaatikossa ja muovipussissa ympäri tallia, selkä vain ei antanut periksi siivota enempää.

1IMG_20211217_154021.jpg
1IMG_20211217_154035.jpg


Onko järkeä tulostaa tuollaista? No hieman yllättäen mitään vastaavaa tai muuten omaan feng shuihin sopivaa saman tyylistä varastointijärjestelmää en ole kuluttajamarkkinoilta löytynyt. Italialainen Lista taitaa valmistaa lähinnä tuollaisia olevia, mutta sillä rahalla mitä filamenttiin on mennyt, ei Italiasta taida saada edes firman katalogia. Nyt kun on aloittanut, voi tuota jatkaa aina tarpeen mukaan, eikä tarvitse ihmetellä että aikaisemmin ostamia purkkeja ei enää kaupasta saa (kuten kävi Puuilon kanssa) tai koko on vaihtunut (kuten kävi Bauhausin kanssa). Onneksi en niihin ehtinyt käyttää paljoa energiaa.

Sinänsä tuo on ollut aika opettavaista sen suhteen mitä on "nopea tulostaminen". Mm/s arvojen sijasta ruutataan niin leveää ja korkeaa viivaa kuin hotendistä menee läpi, mutta rauhallisin liikkein. Tulostimena ollut enimmäkseen Ender 3 Max 0,6mm suuttimella, mutta muuten vakiona. MK8 hotendin raja on tullutkin vastaan GST3D filamenteillä 215 asteessa kun arvoina on 0,75mm line width ja 0,28-0,30mm layer height, nopeuksien ollessa CHEPin profiilin vakiot. Ne ja muut pienet twiikit slicerin asetuksissa on tarkoittaneet noin 12-16 tunnin printtiä täydellä 300x300 pedillä, riippuen laatikoiden koosta (paljonko pystyseiniä) ja korkeudesta. Tähän mennessä yksi laatikko on feilannut ja sekin todennäköisesti rasvaisten sormenjälkien johdosta, eikä ollut vaikuttanut loppuun pedin purkeista.
 
Näyttöjen päälle meinasin laittaa Nanoleafin, mutta tökkäs taas hinta vastaan joten eiku Amazonista w2812b nauhaa tilaukseen ja tulostin laulamaan. Kuvassa vielä prototyyppi perus RGB nauhalla. Diffuusorina perus A4 askartelupaperi
 

Liitteet

  • AF3186B3-B2F0-404B-BA80-B317570E7722.jpeg
    AF3186B3-B2F0-404B-BA80-B317570E7722.jpeg
    47,6 KB · Luettu: 478
Näyttöjen päälle meinasin laittaa Nanoleafin, mutta tökkäs taas hinta vastaan joten eiku Amazonista w2812b nauhaa tilaukseen ja tulostin laulamaan. Kuvassa vielä prototyyppi perus RGB nauhalla. Diffuusorina perus A4 askartelupaperi

Näistä kiinnostaisi tietää hieman enemmän, onko stl filuja jaossa, minkä kokoisia ja miten esimerkiksi tuo diffuusorin kiinnitys on tehty? Kiinnostaisi tulostella samanlaiset kun mietin pitkään jonkinlaisten paneelivalojen hankintaa. Varastossa olisi kuitenkin perus rgb ledinauhaa jota voisi alkuun näissä koittaa että miltä näyttää. Diffuusoriksi mietin jos laminoisi matta taskuihin esimerkiksi normaali a4 arkkeja ja leikkelisi siitä. Täytyy testailla miten tuo toimisi.
 
Jouluksi hommasin ender 5 pro tulostimen ja sillä tulostellut nyt päivittäin jotain isompaa ja pienempää, pääasiassa PLAsta ja Petgstä. Isoin on nyt ollut alla oleva Han Solon DL-44 blasteri. Thingversestä löytyi

IMG_20220102_092439.jpgIMG_20220101_202524.jpgIMG_20220101_201945.jpg

Lapsille printtasin among us figuureja kolme. Yhden pienemmän testiksi alkuun ja sitten 50% isompana. Tämä myös thingversestä.

IMG_20211217_081408.jpg
 

Liitteet

  • IMG_20211215_222334.jpg
    IMG_20211215_222334.jpg
    1,2 MB · Luettu: 217
Näistä kiinnostaisi tietää hieman enemmän, onko stl filuja jaossa, minkä kokoisia ja miten esimerkiksi tuo diffuusorin kiinnitys on tehty? Kiinnostaisi tulostella samanlaiset kun mietin pitkään jonkinlaisten paneelivalojen hankintaa. Varastossa olisi kuitenkin perus rgb ledinauhaa jota voisi alkuun näissä koittaa että miltä näyttää. Diffuusoriksi mietin jos laminoisi matta taskuihin esimerkiksi normaali a4 arkkeja ja leikkelisi siitä. Täytyy testailla miten tuo toimisi.
Olin laiska ja löysin valmiina, eli pohjana käytin tätä:
Hexagonal Nanoleaf by 3d_printall
, mutta modasin noita. Eli tuossa alkuperäisessä tuo kuppi on itsessään se diffuusori ja kehys tulee päälle koristeeksi. Itse tein taas noista hexagon pohjista kehyksen (reikä pohjaan) ja pidensin noiden koristekehysten reunaa n 5 mm et ne pysyy kiinni. Diffuusorina kuvassa mulla on tosiaan A4 askartelupaperi (hieman tulostuspaperia paksumpi) liimalla kiinni mutta löysin itse jo paremman materiaalin - A4 kansion välilehti (mattavalkoinen). Paperissa näkyi läpi sen epätasaisuus ( sama mitä mietin et jos tulostaa sen niin näkyy layerit läpi), joten jos haluaa puhtaan valkoisen pinnan niin noi toimi paremmin.

Tänään tuli postiin ledit, saattaa päästä viikonloppuna jopa kasaamaan mk2:sen.

EDIT: Pistin kuvan tuosta uudemmasta diffuusorista ja värierosta kun esim lämpimän valkoinen. Eli tuo paksumpi blokkaa valoa enemmän, mutta paperin rakeisuus siis näyttää tuolta

EDIT2: Siis kansion välilehdet on muovisia valkoisia, ei paperisia. Löyty puuilosta hyllystä ku kävin etsimässä leikkuualustaa paperille
 

Liitteet

  • hexa.jpg
    hexa.jpg
    38,6 KB · Luettu: 149
  • diffuusori.jpeg
    diffuusori.jpeg
    173,1 KB · Luettu: 151
Viimeksi muokattu:
Alkaa jollain tavalla printit onnistua, niin otin isomman projektin työn alle. Tuollaiseen 1/10 6x6 rc-autoon neuvostohenkinen ZIL 157 kori. Hytin katto jäi sisäpuolelta aika karuksi, tein tree-supportit materiaalia säästääkseni mutta niissä meni kai jotain pieleen. Jossain vaiheessa hytin printtiä piti "manuaalisesti" lisätä tukien väliin materiaalia, kun näytti että jotain oksia lähtee tyhjän päälle tekemään, tai sitten ei vaan ole ottanut kiinni jossain kohtaa.

Yllättävän haastava oli saada myös nuo lokasuojat aluille, kun tasaista pintaa ei tahdo löytyä. Kerrospaksuuksia ja nopeutta säätämällä kuitenkin lopulta onnistui. Seuraavaksi sitten siistimään ja liimailemaan kasaan (jotain pikkuosaa vielä myös tulostettava).

20220115_155404.jpg

 
Paristolaatikot:

1642448535722.png


Nämä tuotti tyydytystä, kun toimivat hyvin, näyttävät hyvältä ja tuollaisia ei löydy kaupasta. Täytyy tehdä pari lisää vielä. Tässä mallissa on ainakin kuvauksen mukaan viilattu aiempien puutteita pois.

PLA:lla tulostettu Thingiversen ohjeiden mukaan ongelmitta.

 
Viimeksi muokattu:
Paristolaatikot:

1642448535722.png


Nämä tuotti tyydytystä, kun toimivat hyvin, näyttävät hyvältä ja tuollaisia ei löydy kaupasta. Täytyy tehdä pari lisää vielä. Tässä mallissa on ainakin kuvauksen mukaan viilattu aiempien puutteita pois.

PLA:lla tulostettu Thingiversen sivun ohjeiden mukana ongelmitta.

Sellainen varoituksen sana että jotkut plat johtavat vienosti sähköä. Ulkomuistista esim musta voi olla rautaoksidilla höystetty. Eli jos se rupeaa tarjoilemaan tyhjiä tai vajaita paristoja niin tiedät syyllisen.
 
Sellainen varoituksen sana että jotkut plat johtavat vienosti sähköä. Ulkomuistista esim musta voi olla rautaoksidilla höystetty. Eli jos se rupeaa tarjoilemaan tyhjiä tai vajaita paristoja niin tiedät syyllisen.

Enpä tullu ajatelleeksi, että tuokin voisi olla ongelma. Tuo on onneksi nähdäkseni mitoitettu niin, ettei pariston päät voi osua yhtä aikaa seiniin. Ohut rako jää aina.
 
Mihin käyttötarkoitukseen tuo putki tulee?
Pohtinut uskaltaisiko esim carbonX nylonilla tulostaa ahtoputkia tai jäähdytysjärjestelmän komponenttena...
 
Sellainen varoituksen sana että jotkut plat johtavat vienosti sähköä. Ulkomuistista esim musta voi olla rautaoksidilla höystetty. Eli jos se rupeaa tarjoilemaan tyhjiä tai vajaita paristoja niin tiedät syyllisen.
Ei ainakaan itsellä ollut mustassa PLAssa eristysvastus ongelmia . Onko kyseessä jonkun valmistajan PLAt?
Sen voi helposti mitata esim. yleismittarilla. Isot jännitteet on eri asia.
 
Mihin käyttötarkoitukseen tuo putki tulee?
Pohtinut uskaltaisiko esim carbonX nylonilla tulostaa ahtoputkia tai jäähdytysjärjestelmän komponenttena...

Jos kyse on autosta niin en laittaisi kumpaankaan järjestelmään yhtään tulostetta
 
Ei ainakaan itsellä ollut mustassa PLAssa eristysvastus ongelmia . Onko kyseessä jonkun valmistajan PLAt?
Sen voi helposti mitata esim. yleismittarilla. Isot jännitteet on eri asia.
Se ei käsittääkseni ole erityisen todennäköistä ja aika lailla sattuman kauppaa että sattuuko kohdalle, valmistajat kun eivät avaa filamenttejensa sisältöjä.
 
Motonetin kasvikuivurille tein korotusosat, jotta mahtuu kela sisään ja varastoinnin ajaksi saa osat pieneen tilaan. Idean toteutus löytyy Filament dryer extension for food dehydrator (Emax 320 mm) by jhelmine ei tunnu toimivuudeltaan ihan parhaalta, mutta käytännössä toteuttaa mitä pitää. Omaan tulostimeen mahtuisi yksi iso kaari (360 astetta), mutta osissa säilytys on kätevämpää. Kahden "puolikkaan" kerroksen tulostaminen palveli lähinnä kiinnikkeiden demoiluja. Lisäksi kuvassa olevia osia on tulostettu pikkusen erimitoilla. Pysyvät päällekkäin ja riittävän hyvin vaikka eriparisuutta löytyy. Pieni korjaus on vielä tarpeen, jotta välttää puukon käytön korkeammilla seinillä.
Tuon jälkeen saisi askarrella sinne karusellin, jotta voi tulostaa kuivatuksen aikana. Irtokuulat on hankittuna. Aikanaan näkee onko toimiva idea tehdä niille laakerikehät. 50 kpl 9,5 mm kuulia täyttää hyvin 150 mm halkaisijalla olevan uran, jos laskin oikein.
2022-02-09_05.28.25_.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Karuselli Motonetin kuivurin kuivatustasolle sovitettuna Filament dryer spool holder (Emax 320 mm) by jhelmine Toimii noin, mutta pieniä parannuksia saisi edelleen tehdä, joskaan itse en taida uudelleen tulostaa, kun toimii jo noinkin. Tällä tyylillä korotuksesta tuli suhteellisen matala. Kuulat ei liian herkästi pyöri urassa. Paranisi varmaan, jos kerroskorkeus olisi ollut vähemmän kuin 0,2 mm. Suutin oli 0,6 mm, mutta seinämät on paksuja ja viivanlevys ei rajoita tarkkuutta. Asetonilla vähän koitin tasoittaa, mutta ei olekaan tuossa tapauksessa yksioikoista. Kuulat tahmaa uran herkästi ja eivät pyöri sen jälkeen niin hyvin. Tulee äkkiä koloja. Käytössä kuormitus on vaatimatonta ja pyörii riittävän herkästi noin.
 
Piti saaha pöntöt seinälle kun edelliset hyllyt lähti pois. Harmittavasti vaan loppumetreillä suutin tökkäs overhangin reunaan ja layer shift. Ei oo kyl iso työ korjata, tulostaa vaan nuo muutamat loppukerrokset ja liimalla paikalleen.

Kilon verran meni petg:tä, parit rullan jämät. :) 0.8mm suutin, 0.4mm kerros ja 18 tuntia.
 

Liitteet

  • IMG_20220322_005252.jpg
    IMG_20220322_005252.jpg
    2,3 MB · Luettu: 536
  • IMG_20220322_011328.jpg
    IMG_20220322_011328.jpg
    1,9 MB · Luettu: 550
  • IMG_20220322_011410.jpg
    IMG_20220322_011410.jpg
    2 MB · Luettu: 522
Tässä on tekemäni filamenttikuivuri. Se perustuu tähän vihanneskuivuriin. Kulmikas kuivuri on paljon helpompi muutettava, kuin yleisemmät pyöreät.
Kuivuri.jpgSisältä.jpg
Kuivurin kotelo koostuu kahdesta parista PETGistä tulostettuja samanlaisia osia, jotka on pultattu yhteen. Sivuissa on kannakkeet 12 mm tangolle akseliksi. Päädyissä on pneumatiikkaputken pistoliittimet, joten filamentin saa vietyä kuivassa ekstruuderille saakka.
Liitin.jpg
Prusalla sai tulostettua juuri riittävän korkeat osat kuivuria varten. Akseli täytyy siksi saada keskelle filamenttirullan reikää. Isommalla keskireiällä varustettu kela ottaisi pohjaan kiinni ja pienempi estäisi kannen laittamisen paikalleen. Siksi tulostin palan, jossa on kierre ulkopinnassa ja 13 mm reikä sisällä. Siihen saa ruuvattua kullekin filamenttikelan keskireiälle tehdyt sovittimet, joilla akselin saa keskelle kelaa.
Kela.jpgSovitin.jpg
 
Tällainen pikku Retropie konsoli tuli väsättyä aikoinaan emulaattoripelejä pyörittämään.
Silloin muinoin kun oli vielä vapaa-aikaa ennen lasta ja tällaiseen pystyi käyttämään aikaa.

Tuli kyllä aika hauskan näköinen laatikko.


Pikku kaiutin kikkailtu tuonne sisään ja sen volumepotikka kopan päällä. Kaiutin oikeassa alareunassa.
Joku kiinan kosketusnäyttö kiinni HDMI piuhalla rasperryPi:ssä.
Toimii vaikka powerbankillä.

Tämä on kyllä todella komia!
 
Verstaalle tuli kierrätyskaappeja, joihin piti asentaa sokkelit. 3d-tulostin tuli hätiin niiden siistiä kiinnitystä varten. Pahoittelut hämähäkinseiteistä ja muusta mitä kuvissa näkyy.

Kiinnikkeet on tällaisia. Mitoitus on niin, ettei 19 mm pitkä ruuvi tule läpi kaapin 16 mm paksusta rungosta.
IMG_2485.jpg


Kiinnikkeen saa asennettua oikeaan kohtaan sokkelia jigin avulla.
IMG_2486.jpg

IMG_2487.jpg


Toisella jigillä asennetaan vastakappale kaapin runkoon. Jigi on mitoitettu niin, että vastakappale on hiukan liian kaukana, jolloin kiinnikkeen jousivoima vetää sokkelia koko ajan hiukan kaappia päin.
IMG_2489.jpg


Ja sokkeli vain napsahtaa paikalleen.
IMG_2490.jpg
 
Tesla M3 vetokoukun luukku jossa aukot koukulle ja virtaliittimelle. Defaulttinahan tuo aukko on täysin auki kun koukku paikoillaan, joten kerännee kivasti roskaa ajossa.
Malli: Printables
Modailin tuota jonkin verran, mm. irrotettavat sivuklipsut niin voi printtailla korvaavia jos tarvetta.
Saas nähdä montako kilsaa pysyy paikoillaan :)
IMG_20221003_203238.jpg
 

Liitteet

  • IMG_20221003_204258.jpg
    IMG_20221003_204258.jpg
    5,6 MB · Luettu: 150
  • IMG_20221003_205921.jpg
    IMG_20221003_205921.jpg
    2,8 MB · Luettu: 147
Onhan jengi tulostanut autoihin ja moottoreihin vaikka kuinka paljon osia imusarjoja myöten esim:



Joo, onhan noita. Imusarja ehkä, siinä ei ole painetta eikä kovin lämmintäkään verrattuna esimerkiksi jäähdytykseen.
Ehkä olen vaan vanhanaikainen mutta ainakaan omiin autoihin en tulosteita laita mihinkään minkä pitää kestää tärinää, painetta tai lämpöä.
 
310319165_10228268623678437_1289487104532575065_n.jpg309444281_10228331991182585_1551294021748188734_n.jpg308668319_10228142624168528_7159651622060829370_n.jpg308486724_10228142624328532_1998596808838713917_n.jpg308761377_10228142624568538_4443221217706395204_n.jpg

Ryöpsäytetäämpäs kerralla parit hommelit mitä on tässä nyt viimeaikoina tullu touhuttua. Pahoittelut että sisältää myös ei-tulostusjuttua :D

PV:n penkinrunko PETG:stä, jonka pohjalta askartelin lasikuitumuotin jotta saa tehä tulosteen kaltasia penkkejä suoraan lasikuidusta. On aika näkönen koska on ensimmäinen muotti mitä on ikään tullu tehtyä..

Toinen on sitten kolmeosainen tulostettu valumuotti phaetus dragon kuumapään silikonisukalle. Tietysti modattuna koska miksi ei.. :)
 
Tää oli kyllä hyvin tehty malli Benderistä. Kaveriksi vielä Fry tulossa.

 

Liitteet

  • IMG_20221024_184344.jpg
    IMG_20221024_184344.jpg
    1,7 MB · Luettu: 132
  • IMG_20221024_204016.jpg
    IMG_20221024_204016.jpg
    1,9 MB · Luettu: 133
Itsellä vasta opettelu menossa, tulostin ollut varmaan jonkun kuukauden. Mutta eikös joku sanonut, että ekan kuukauden aikana tulostetaan tulostimella yhtä paljon kuin sitten koko loppuaikana minkä tulostin on? ;) no kaippa siinä jotain vivahteita totuudesta voi olla, mutta ei anneta sen häiritä. Eli mulla on työkalutaulussa työkalut, mutta en ole millään saanut siihen Campagnolon napa-avaimia, kun ovat niin ohuita, niin ei pysy vakiotelineissä mitä myydään. Tulostin tuollaisen palikan, jolla saan ne tauluun kiinni. Olen myöskin audio-salkkuuni tulostanut lokerot, jotta tuotteilla on omat paikat ja löytyvät nopeasti.
 

Liitteet

20221105_141040.jpg


Tommonen talomalli ollut työn alla. Ensimmäinen protyyppi ja katotaan vielä millainen menee eteenpäin asiakkaalle. Luultavasti väriä katoon yms.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 386
Viestejä
4 536 630
Jäsenet
74 793
Uusin jäsen
Sasu Heikkilä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom