130 km/h nopeus moottoriteille?

Itävallassa poistivat vuoden alussa tietulleja pääväyliltä liikenteen päästöjen vähentämiseksi, mikä johtuu niiden aiheuttamista pysähdyksistä.

Olisiko linkkiä uutiseen?
En ainakaan nopeasti löytänyt Asfinagin sivuilta mitään infoa siitä, että ns. vignette olisi poistunut käytöstä moottoriteillä.
 
Itävallassa poistivat vuoden alussa tietulleja pääväyliltä liikenteen päästöjen vähentämiseksi, mikä johtuu niiden aiheuttamista pysähdyksistä.

Tässä ei varmaan puhuttu moottoriteistä? Niillähän ei mitään pysähdyksiä ole vaan homma pelaa tuolla em. vinjettitarralla joita tien yli viritetyt kamerat lukevat tasaisin välein. Puolassa sen sijaan ollaan lisätty viime vuosina noita tietullipisteitä ja Poznan-Varsova välissä joutuikin viime kesänä pysähtymään joku 5-6 kertaa mikä alkaa olla jo aika häiritsevän paljon noin lyhyellä matkalla.
 
Tässä ei varmaan puhuttu moottoriteistä? Niillähän ei mitään pysähdyksiä ole vaan homma pelaa tuolla em. vinjettitarralla joita tien yli viritetyt kamerat lukevat tasaisin välein. Puolassa sen sijaan ollaan lisätty viime vuosina noita tietullipisteitä ja Poznan-Varsova välissä joutuikin viime kesänä pysähtymään joku 5-6 kertaa mikä alkaa olla jo aika häiritsevän paljon noin lyhyellä matkalla.

Moottoritiet nyt äkkiä käsittää pääväyliksi ja siksi ihmettelinkin, että mitä pysähdyksiä vinjetin käyttö muka aiheuttaa.
Puolassa on kyllä paljon noita uusia maksullisia pätkiä, joilla pitää jonottaa tullikopille tai automaatille muutaman kymmenen kilometrin välein.
 
Onhan Itävallassa niitä tarran ulkopuolisia maksullisia teitä (esim. A13 Brennersolan läpi), missä on sitten iso tulliasema kolehdin keräämiseen. Systeemi ilmeisesti toimii niin, että kilvet luetaan kaikissa liittymissä ja sen perusteella sitten maksetaan tuolla ainoalla asemalla siitä matkasta, minkä tiellä ajoi.
 
Olisiko linkkiä uutiseen?
En ainakaan nopeasti löytänyt Asfinagin sivuilta mitään infoa siitä, että ns. vignette olisi poistunut käytöstä moottoriteillä.
Esim ADAC:n sivuilla:
Seit 15. Dezember 2019 sind folgende Autobahnabschnitte vignettenfrei zu befahren:

A1 Westautobahn (Grenzübergang Walserberg bis Salzburg-Nord), Land Salzburg
A12 Inntalautobahn (Grenzübergang Kiefersfelden bis Kufstein-Süd), Tirol
A14 (Grenzübergang Hörbranz bis Hohenems), Vorarlberg
A7 (Mühlkreisautobahn, neue Donaubrücke in Linz – wird noch gebaut), Oberösterreich
A26 (Linzer Westring – wird noch gebaut), Oberösterreich

Tässä ei varmaan puhuttu moottoriteistä? Niillähän ei mitään pysähdyksiä ole vaan homma pelaa tuolla em. vinjettitarralla joita tien yli viritetyt kamerat lukevat tasaisin välein. Puolassa sen sijaan ollaan lisätty viime vuosina noita tietullipisteitä ja Poznan-Varsova välissä joutuikin viime kesänä pysähtymään joku 5-6 kertaa mikä alkaa olla jo aika häiritsevän paljon noin lyhyellä matkalla.
Pysähdyksiä tulee siitä kun lähdet etsimään huoltoasemaa josta saat sen tarran ostettua jos et ole hankkinut etukäteen.
 
Esim ADAC:n sivuilla:

Pysähdyksiä tulee siitä kun lähdet etsimään huoltoasemaa josta saat sen tarran ostettua jos et ole hankkinut etukäteen.

Näköjään on poistunut käytöstä osalla teitä, jännää ettei systeemiä hallinnoiva Asfinag viitsi kertoa moisesta asiasta sivuillaan.

Tuleehan siinä satunnaiselle matkaajalle aina se yksi pysähdys, kun stoppaat huoltoasemalle ja käyt hakemassa sen 10 päivän tarran lasiin.
Huoltoasemaa nyt ei tarvitse varsinaisesti etsiä, ainakin Saksan puolelta Itävaltaan ajettaessa vinjettejä saa jokaiselta huoltoasemalta noin 100 km päässä rajasta ja moottoritien varressakin tiedotetaan isoilla kylteillä, että nyt on viimeinen huoltoasema, jolta saat ostettua vinjetin ennen rajaa.
 
Pysähdyksiä tulee siitä kun lähdet etsimään huoltoasemaa josta saat sen tarran ostettua jos et ole hankkinut etukäteen.

Se tarra pitää ostaa ennen motarille menoa, yleensä rajanylityksessä on ensimmäinen paikka mistä sen saa. Esim. Tsekissä on siellä täällä poliisipartioita liittymien lähellä jotka pysäyttävät motarilla ilman vinjettiä ajavat. Nimim. "kokemusta on".

edit: Mutta toi vinjettivapaus on kyllä helvetin hyvä kun kukaan turisti ei niitä lähde parin pv takia lasiin liimaamaan ja se saatanan tarra menee hetkessä sellaseks käppyräks auringonpaisteessa ja yleensä ajetaan mennentullen Tsekin läpi missä tarvitaan kanssa oma tarra niin rupee olemaan sitä lippua ja lappua ihan tarpeeks.
 
Miksei nopeusrajoituksia vaihdella talvikuukausina?

Miksi moottoriteiden muuttuvissa nopeusrajoitustauluissa ei näy lukemaa 120? Ainakaan Etelä-Suomen keliolosuhteet tänä talvena eivät ole toimineet esteenä.
Tieliikennelakia uudistettaessa ei ilmeisesti ole mietitty lainkaan sitä, että muuttuvia nopeusrajoitustauluja saisi hyödyntää muuhunkin kuin nopeuksien laskemiseen.
Nyt taulut näyttävät yleensä marraskuusta huhtikuulle korkeintaan lukemaa 100, ovat ajo-olosuhteet kuinka kesäiset tahansa.
 
Porvoon motarilla oli eilen 120, tosin sitten olikin taas perinteinen manuaalinen merkki jossa 100, mutta kyllä noita digimerkkejä näköjään joskus pidetään 120 näyttämässä myös "talvella" (jos nyt maaliskuuta talveksi voi sanoa).

Etelässä olisi hyvin voinut tänä talvena olla lähes kokoajan 120 kyllä kun on ollut niin lämmin.
 
Porvoon motarilla oli eilen 120, tosin sitten olikin taas perinteinen manuaalinen merkki jossa 100, mutta kyllä noita digimerkkejä näköjään joskus pidetään 120 näyttämässä myös "talvella" (jos nyt maaliskuuta talveksi voi sanoa).

Tänään Porvoon motarilla kaunis aurinkoinen kuiva keli ja vakkarissa 125km/h. Lähes tulkoon kaikki painoivat ohitse, joku mummo KIA:lla ajeli perässä.

Muutamalla premium-autolla ajavalla oli varmaan sellainen +150km/h matkavauhti kun vain suhahtivat ohitse :D
 
Muutamalla premium-autolla ajavalla oli varmaan sellainen +150km/h matkavauhti kun vain suhahtivat ohitse :D
No kun niillä premiumeilla se 150 km/h tuntuu samalta kuin Kian 80 km/h :greedy::joy:

Tosissaan, niin yksi syy matalammille rajoituksille voi olla nastarenkaiden sopimattomuus 120 km/h vauhtiin? Tai siis tiet kuluu varmaan enemmän, kun nastat hakkaa kovemmalla vauhdilla tiehen? Vai vaikuttaako tähän vaan auton massa?
 
No kun niillä premiumeilla se 150 km/h tuntuu samalta kuin Kian 80 km/h :greedy::joy:

Tosissaan, niin yksi syy matalammille rajoituksille voi olla nastarenkaiden sopimattomuus 120 km/h vauhtiin? Tai siis tiet kuluu varmaan enemmän, kun nastat hakkaa kovemmalla vauhdilla tiehen? Vai vaikuttaako tähän vaan auton massa?
Tässähän selvästi koitetaan viitata, että se ns. premium on todella tylsä auto ajaa.
 
Porvoon motarilla oli eilen 120, tosin sitten olikin taas perinteinen manuaalinen merkki jossa 100, mutta kyllä noita digimerkkejä näköjään joskus pidetään 120 näyttämässä myös "talvella" (jos nyt maaliskuuta talveksi voi sanoa).

Etelässä olisi hyvin voinut tänä talvena olla lähes kokoajan 120 kyllä kun on ollut niin lämmin.
Sama juttu oli Turun motarilla. 120 pääosin ja 100 työmaapätkää. Nyt tuonne ollaan rakentamassa vaihtuvia nopeustauluja myös Kehä III sisäpuolelle, jolloin nopeus voidaan tiputtaa ruuhkan tai kelin mukaan 80 tai 60.
 
Porvoon motarilla oli eilen 120, tosin sitten olikin taas perinteinen manuaalinen merkki jossa 100, mutta kyllä noita digimerkkejä näköjään joskus pidetään 120 näyttämässä myös "talvella" (jos nyt maaliskuuta talveksi voi sanoa).

Etelässä olisi hyvin voinut tänä talvena olla lähes kokoajan 120 kyllä kun on ollut niin lämmin.
Maaliskuun alusta valoisaan aikaan 120 km/h, olosuhteiden salliessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 638
Viestejä
4 537 573
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom