Kuriiripalvelut veloittavat paketin tullauksesta - miten toimia?

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
346
Joku voi yrittää puolustella kuriirifirman käytäntöä sillä, että asiakkaan(siis sen myyjän asiakkaan) pitää tietää Kiinasta tavaraa tilatessaan, että vastaanottaja maksaa, mutta kun ei pidä tietää.
Tarkoitatko minua? Tosin olen myös monta kertaa kehottanut ottamaan yhteyttä kuluttajaviranomaiseen että saadaan DHL:n maksu poistettua sen sijaan että sysätään tappio myyjälle.

Kouluihin pitäisi ilmeisesti saada oppitunnit ulkomailta ostamisesta ja maahantuonnista. Tuntuu osalle asia on selvä, mutta toisille pitäisi olla ilmeisesti kissan kokoisilla kirjaimilla jokaisessa myynti-ilmoituksessa (epäilen että myyntiehtoja on kuitenkaan luettu) että maahantuonnista voi myös tullla kustannuksia.

En tiedä miten iso työ myyjälle tulee, mutta yksi tapa kiertää tuo DHL tullausmaksu on pyytää myyjää maksamaan ALV etukäteen.
Automaattisesti tuon toteuttaminen vaatisi sen että järjestelmä tuntee kaikkien maiden tullauskäytännöt. Mutta en tiedä miten onnistuisi jos esimerkiksi eBayssä kysyisi erikseen jos tuo onnistuisi. Tosin voi olla että kiinalaisten kanssa on vaikeuksia saada myyjä ymmärtämään että mitä pitäisi tehdä. Kielitaitokin välillä on mitä on
 
Viimeksi muokattu:

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 922
En nyt kyllä ymmärrä mitä sanomista suomalaisella kuluttajaviranomaisella on kahden kiinalaisen yrityksen välisiin sopimusehtoihin?

Vastaanottajan ja DHL:n välillä ei ole mitään sopimusta, joten mitään sopimusrikkomustakaan ei voi olla. Jos paketti ei tule perille kuten myyjä on luvannut niin reklamaatio myyjälle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 308
Tarkoitatko minua? Tosin olen myös monta kertaa kehottanut ottamaan yhteyttä kuluttajaviranomaiseen että saadaan DHL:n maksu poistettua sen sijaan että sysätään tappio myyjälle.
En, vaan viittasin aiheeseen yleisesti ja kommentoin sen yhden viestin sisältöä, jota lainasin.

Jos DHL haluaa veloittaa myymästään tuotteesta enemmän, heidän kannattaisi joko pyytää sitä hintaa jo tuotetta myydessään tai ottaa jäljestä päin yhteyttä asiakkaaseensa. Ei suinkaan pyytää rahaa joltain sivulliselta yksityishenkilöltä(joka ei siis ole heidän asiakkaansa) ja tämän kieltäytyessä maksamasta tehdä tälle ilkivaltaa.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 922
Automaattisesti tuon toteuttaminen vaatisi sen että järjestelmä tuntee kaikkien maiden tullauskäytännöt. Mutta en tiedä miten onnistuisi jos esimerkiksi eBayssä kysyisi erikseen jos tuo onnistuisi. Tosin voi olla että kiinalaisten kanssa on vaikeuksia saada myyjä ymmärtämään että mitä pitäisi tehdä. Kielitaitokin välillä on mitä on
Siis alvien maksatus lähettäjän, tilaajan tai kolmannen osapuolen pussista on ihan arkipäivää. Esim. jos tilaat läppärin Applelta niin kone tulee suoraan Kiinasta sinulle, mutta alv laskutetaan Applelta. Teknisesti ei siis mitään ongelmaa, ainoa ongelma on että myyjän pitäisi tietää eri maiden veroasteet, että osaa laskuttaa asiakasta oikein.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 308
En nyt kyllä ymmärrä mitä sanomista suomalaisella kuluttajaviranomaisella on kahden kiinalaisen yrityksen välisiin sopimusehtoihin?
Niin, ei tietenkään mitään. Sen sijaan sillä, miten jokin firma vaatii rahaa sivullisilta ihmisiltä Suomessa kyllä on. Näistä ihmisistähän toki tulee firman asiakkaita, jos maksavat, mikä taas mielestäni vahvistaa nimenomaan minun kantaani. Suomessa ei perinteisesti ole ihan kaikki ollut sallittua pelkästään sillä perusteella, että kaksi osapuolta näennäisen vapaaehtoisesti tekevät sopimuksen. Vaikka varsin laaja sopimusvapaus vallitsee, meillä on jonkinasteinen kuluttajansuoja, jota tietyissä asioissa pidetään hyvinkin laajana. Ihan kaikki ankkalinnasopimukset eivät siis käy päinsä. Myös sitä, miten palveluitaan saa markkinoida, säädellään. Nämä rahavaatimukset muistuttavat jopa pönkälebisnestä.

Vastaanottajan ja DHL:n välillä ei ole mitään sopimusta, joten mitään sopimusrikkomustakaan ei voi olla. Jos paketti ei tule perille kuten myyjä on luvannut niin reklamaatio myyjälle.
Pääosin olen samaa mieltä. Kuitenkin tässä on myös sellainen pikku sivujuonne, että DHL:llä on hallussaan yleensä pakettia toimitettaessa jonkun Suomessa oleskelevan henkilön (tässä aiheen mukaisessa tapauksessa yleensä luonnollisen henkilön) omaisuutta, ja he tietävät varsin hyvin kenen.

Se, voiko Suomessa toisen omaisuutta lähettää piruuttaan Kiinaan rangaistuksena siitä, että tämä ei maksa vaatimuksen esittäjälle 20 euroa tai vaikka ota suihin, kuuluu mitä suurimmassa määrin Suomessa lakia toimeenpaneville viranomaistahoille. Jos nämä eivät kykene asiaan ottamaan kantaa, asian selventäminen kuuluu lakia tulkitsevalle taholle, ja mikäli tämä ei työtään osaa ja/tai lainsäädäntö on juosten kustu, asian korjaaminen kuuluu lainsäätäjälle.

Tämähän on vähän sama juttu kuin elektroniikan takuukorjaussopimuksista käyty ikuinen vääntö: Se, mitä SCF veloittaa verkkokauppa.comilta on heidän välisensä asia, mutta tästähän ei seuraa, että verkkokauppa voisi kaikissa tapauksissa veloittaa henkilöasiakkaalta tämän mukaista tai muutakaan hintaa. Se, missä tapauksissa voi, on eri keskustelun aihe, mutta näkisin siinäkin kyllä avainsanaksi juuri mainitsemasi seikan eli kahden tahon sopimuskumppanuuden tai sen puutteen. Taas se, missä tapauksessa tällaisen sopimuksen voi katsoa syntyneen on VK:n jutuissa laajempi eri keskustelun aihe, mutta DHL:n mallitapauksessa tosiaan on ilmeistä, ettei sopimusta ole.

TL;DR: Asia kyllä kuuluu jollekin suomalaiselle taholle ja aivan ilman, että otetaan lainkaan kantaa mihinkään kahden ulkomaisen yhtiön väliseen sopimusasiaan.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 922
Niin, ei tietenkään mitään. Sen sijaan sillä, miten jokin firma vaatii rahaa sivullisilta ihmisiltä Suomessa kyllä on. Näistä ihmisistähän toki tulee firman asiakkaita, jos maksavat, mikä taas mielestäni vahvistaa nimenomaan minun kantaani. Suomessa ei perinteisesti ole ihan kaikki ollut sallittua pelkästään sillä perusteella, että kaksi osapuolta näennäisen vapaaehtoisesti tekevät sopimuksen. Vaikka varsin laaja sopimusvapaus vallitsee, meillä on jonkinasteinen kuluttajansuoja, jota tietyissä asioissa pidetään hyvinkin laajana. Ihan kaikki ankkalinnasopimukset eivät siis käy päinsä. Myös sitä, miten palveluitaan saa markkinoida, säädellään. Nämä rahavaatimukset muistuttavat jopa pönkälebisnestä.
Eihän vastaanottajalta vaadita mitään. Hänelle tarjotaan tullaukseen liittyviä palveluita, jotka hän saa vapaasti ottaa tai olla ottamatta.

Jos palvelun otat niin sinusta tulee toki asiakas, ja voit reklamoida jos DHL ei tullausta sovitusti hoida tai toimita tarvittavia tietoja tahi käsittele luovutuspäätöstäsi kun sellaisen tullilta saat. Mutta siitähän tästä ei ole kyse.
Pääosin olen samaa mieltä. Kuitenkin tässä on myös sellainen pikku sivujuonne, että DHL:llä on hallussaan yleensä pakettia toimitettaessa jonkun Suomessa oleskelevan henkilön (tässä aiheen mukaisessa tapauksessa yleensä luonnollisen henkilön) omaisuutta, ja he tietävät varsin hyvin kenen.

Se, voiko Suomessa toisen omaisuutta lähettää piruuttaan Kiinaan rangaistuksena siitä, että tämä ei maksa vaatimuksen esittäjälle 20 euroa tai vaikka ota suihin, kuuluu mitä suurimmassa määrin Suomessa lakia toimeenpaneville viranomaistahoille. Jos nämä eivät kykene asiaan ottamaan kantaa, asian selventäminen kuuluu lakia tulkitsevalle taholle, ja mikäli tämä ei työtään osaa ja/tai lainsäädäntö on juosten kustu, asian korjaaminen kuuluu lainsäätäjälle.
Yleensä kauppatavara katsotaan myyjän omaisuudeksi kunnes se on toimitettu asiakkaalle. Tämä on itseasiassa yleensä ostajan etu, koska muuten esim. kuljetusvauriot (yli rahdinkuljettajan vastuun) olisivat lähtökohtaisesti ostajan vastuulla.

Toisekseen, vaikka tavara olisi kiistatta sinun (vaikkapa hotelli palauttaa sinulle huoneeseen unohtuneen tavaran), on DHL:n ehdoissa mitä todennäköisemmin määritelty pidätys ja/tai panttioikeus kuljetettuihin tavaroihin. DHL:llä ei ole mitään velvollisuutta auttaa sinua ilmaiseksi saamaan maailmalla oleva omaisuutesi takaisin. Jälleen kerran jos joku on antanut omaisuuttasi toiselle vastoin tahtoasi, niin se on se antaja joka on vastuussa.

En sano, että käytäntö on kuluttajalle hyvä, mutta juridisesti en näe DHL:n käytännössä mitään ongelmaa.
Tämähän on vähän sama juttu kuin elektroniikan takuukorjaussopimuksista käyty ikuinen vääntö: Se, mitä SCF veloittaa verkkokauppa.comilta on heidän välisensä asia, mutta tästähän ei seuraa, että verkkokauppa voisi kaikissa tapauksissa veloittaa henkilöasiakkaalta tämän mukaista tai muutakaan hintaa. Se, missä tapauksissa voi, on eri keskustelun aihe, mutta näkisin siinäkin kyllä avainsanaksi juuri mainitsemasi seikan eli kahden tahon sopimuskumppanuuden tai sen puutteen. Taas se, missä tapauksessa tällaisen sopimuksen voi katsoa syntyneen on VK:n jutuissa laajempi eri keskustelun aihe, mutta DHL:n mallitapauksessa tosiaan on ilmeistä, ettei sopimusta ole.
Niin takuu perustuu nimenomaan sopimukseen ja sen ehtoihin. Samoin kuin takuunjälkeinen korjaus.

Sehän tässä se koko pointtini on, ei se että minäkään DHL:n käytännöstä pitäisin, mutta se perus sopimusoikeuiden periaate, että jos tekemääsi sopimusta ei noudateta, niin asiasta valitetaan omalle sopimusosapuolelle, vaikka nämä olisivatkin ulkoistaneet osan palvelusta muualle.
Tämäkin on itseasiassa kuluttajan etu. Muutoin olisi aika mahdotonta reklamoida mistään, kun pitäisi tuntea yritysten monimutkaiset alihankintaketjut ja vielä missä siellä mahdollinen virhe on tapahtunut.
TL;DR: Asia kyllä kuuluu jollekin suomalaiselle taholle ja aivan ilman, että otetaan lainkaan kantaa mihinkään kahden ulkomaisen yhtiön väliseen sopimusasiaan.
Jos kiinalainen myyjä markkinoi tuotteitaan Suomeen, niin silloin asia kuuluu kuluttajaviranomaisille, jotka voivat määrätä myyjän maksamaan kulut, jos niistä ei riittävän selkeästi ole asiakkaalle etukäteen ilmoitettu.

Sen sijaan jos yritys ei markkinoi tuotteitaan Suomeen niin suomalainen kuluttajaturvakaan ei päde, ja tällöin kuluttaja on aikalailla omillaan. Ja toki muutenkin pienen kiinalaisen yhtiön pakottaminen yhtään mihinkään on aika mahdotonta Suomen viranomaisille. Lähinnä mahkuiksi jaa maksupalveluntarjoaja.

Suurin asia mitä viranomaiset voisivat tämän asian suhteen tehdä, on mahdollistaa ja sallia ennakkotullaus yksityisille jo ennen kuin lähetys tulee maahan ja tiedonsiirto tästä kuljetusyhtiöille. Jos näitä lähetyksiä ei tarvitsisi pysäytellä rajalle ja odotella papereita sähköpostitse niin varmaan moni yhtiö ei tästä mitään veloittaisikaan, kunhan tullauksen hoitaisi ajoissa.
 
Viimeksi muokattu:

Err

Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
704
En tiedä miten iso työ myyjälle tulee, mutta yksi tapa kiertää tuo DHL tullausmaksu on pyytää myyjää maksamaan ALV etukäteen. Pari kertaa tullut tilattua isompia paketteja aasiasta ja maksanut ALV tilatessa, ainakin JP Amazonissa homma toimii noin. DHL silti lähettää tekstarin tullauksesta, mutta ei peri mitään maksua.
Ebayn puolella on Global Shipping Program jenkki myyjille. Toki toinen kysymys on paljonko siinä on järkeä jos myyjä normaalisti käytäisi USPSää eli normaalia postia, ja onhan tuo muutenkin saanut kritiikkiä:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 308
Niin takuu perustuu nimenomaan sopimukseen ja sen ehtoihin. Samoin kuin takuunjälkeinen korjaus.
Joo, näin on. Ja yleensä kun puhutaan takuusta, tarkoitetaan virhevastuuta, joka nimenomaan ei perustu sopimukseen, vaan on lakisääteinen asia. Ajattelin, ettei tämä jäisi epäselväksi.

Pelkäsin jo meneväni aiheen ohi, mutta asian vaikeaselkoisuus selvästikin vahvistaa aiemman oletukseni siitä, että vertaus on erittäin osuva ja auttaa (toki vasta ymmärrettynä) hahmottamaan tämän tilanteen ongelmia.

Sehän tässä se koko pointtini on, ei se että minäkään DHL:n käytännöstä pitäisin, mutta se perus sopimusoikeuiden periaate, että jos tekemääsi sopimusta ei noudateta, niin asiasta valitetaan omalle sopimusosapuolelle, vaikka nämä olisivatkin ulkoistaneet osan palvelusta muualle.
Tämäkin on itseasiassa kuluttajan etu. Muutoin olisi aika mahdotonta reklamoida mistään, kun pitäisi tuntea yritysten monimutkaiset alihankintaketjut ja vielä missä siellä mahdollinen virhe on tapahtunut.
Meillähän on liki sama pointti. Kuluttaja-asiakkaan asema Suomessa nimenomaan on monessa asiassa sellainen, että tilanne ei kuulu yleisesti laajan sopimusvapauden piiriin, vaan on moneen suuntaan säädöksin pakotettu.

Tietenkään satunnainen kiinalainen myyjä (joka ei välttämättä ole edes yritys) ei ole vastuussa kuluttajamyynnistä Suomeen, kun joku suomalainen päättää häneltä(siltä) tilata. Sen sijaan kuriiriyrityksen mielivallalta suomalainen lainsäädäntö saattaa suomalaista yksityishenkilöä hyvinkin suojata jos lakia kulloinkin tulkitsevan virkakyöstin ukkovarpaan kolotus sattuu olemaan synkassa tähtien asennon kanssa. Jos näin tulkitaan, todetaan ja päätetään, ei laajan sopimusvapauden konseptilla ole kuin vessapaperin rooli.

Mikäli kuluttajakauppaa katsottaisiin ensisijaisesti sopimusoikeudellisten peruskäsitteiden kautta, se ei missään nimessä olisi kuluttajan etu. Se, että näin laajemmin toimitaan yritysten välisessä kaupassa on tietenkin yritysasiakkaan etu, jos nyt eduksi voidaan katsoa, että sopimusosapuoli on pitkälti vastuussa yhteistyökumppaniensakin toimittamista asioisa. Kukaan ei kai missään ole tätä kyseenalaistanut. En siis missään tapauksessa vihjaa, että tämä kuvailtu toiminta olisi kyseenalaista siksi, että asiakkaalla pitäisi sopimusosapuolena olla oikeus tai velvollisuus reklamoida suoraan sopimuskumppaninsa alihankkijaa. Vihjaan, että homma on hanurista ihan muista syistä. En siis koe DHL:n toimintaa kyseenalaisena siksi, että DHL olisi vastuussa Long Wang Shinin ja Matti Virtasen välisistä kaupoista, vaan muista syistä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
114
Onkohan tullausmaksut edullisempia DHL:n tiliasiakkaille, ja voiko yksityinen ruveta sellaiseksi? Onhan se kätevää, jos kuriiri hoitaisi tullauksen "lennossa" ja laskuttaisi joskus myöhemmin. Käteisasiakkaan osalta DHL:lle aiheutuu lisävaivaa (=kulua) siitä, että maksu pitää jotenkin saada kuluttajalta ja edelleen tilittää kirjanpitoon.

Ainakin kuriirilähetysten hinnat ovat _jokseenkin_ erilaisia tiliasiakkaille kuin yksittäistä pakettia lähettävälle sukakuluttajalla.
Tuota tuota... Mitenkäs tän selittäisi...

1. DHL tekee tullauksen omalla tulliluotollaan mutta vastaanottajan nimissä, tällöin tulli laskuttaa DHL:llää ja DHL vastaanottajaa. Eli homma menee laskulla.

Tai

2. DHL tekee tullauksen vastaanottajan omalla tulliluotolla. Tällöin tulli laskuttaa suoraan vastaanottajaa. MUTU: Näistä ei taida mitkään kuljetusfirmat periä mitään ylimääräisiä tullauspalkkioita, mutta sitten taas toi tulliluotto ei oo ilmainen.


Varmasti DHL:n ja firmojen välillä on olemassa sopimuksia mitkä alentaa tai poistaa tuon palkkion joka otetaan tullauksista, silloin kun käytetään DHL:n tulliluottoa, mutta se että yksityinenhenkilö saisi tuollaisen niin en oikein näe siihen mahdollisuuksia.

*edit*korjattu kirjotushäröjä
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
114
Heitetääs tähän nyt vielä yleistä jupinaa vielä vaikka olis saanu tohon toiseenki varmaan menemään.

Kiinalaista kiinnostaa siinä vaiheessa kun pakettia ei noudeta ja palautuu myyjälle. Joutue vielä palauttamaan rahat suomalaiselle.
Tossa että vastaanottajaa ei kiinnosta vastaanottaa/maksaa tarkottaa että sille paketille on muutama vaihtoehto.

1. Lähettäjä suostuu maksamaan tullauskulut (aika yleistä itseasiassa jos ei oo kauheen kallista tavaraa ja/tai painavaa/isoa) josta päästään seuraaviin kohtiin:
2. palautus lähettäjälle
3. tuhoaminen
4. lähettää sen johonkin muualle/toiselle vastaanottajalle

Yleensä vaihtoehto 1 tulee halvimmaksi lähettäjälle... Eli jos on valmis taistelemaan myyjän/kuriirin kanssa ni voi saadakki tavarat ilman tullauspalkkioita/kiristyksiä miksi niitä nyt on täällä kutsuttu.

2. Joskus ihan järkevää myyjän kannalta.

3. Tuhoaminen ei oo sitten muuten myöskään ilmasta koska kyseessä on tullitavaraa niin tullin tarvii tulla valvomaan (kyllä valvomaan, ei tuhoamaan) lähetystä, tuhoaminen sitten tapahtuu miten tapahtuu mutta tullin tarvii hyväksyä se.

4. Mahdollista mutta ei tule nyt äkkiä mieleen viimeisen 10 vuoden aikana kuin alle 10 tapausta että näin olisi tehty.

Ei DHL:n palvelumaksut liity mitenkään suomalaisiin tullimaksuihin. Lähettäjä on hoitanut kuljetuksen maksut perille. Jos siinä välissä joutuu viranomaisille tullimaksuja hoitaan on ne toki vastaanottajan. Mutta DHL ei suostu antamaan tarvittavia tietoja ilman vastaanottajan lisäpavelujen ostoa että vastaanottaja voisi tehdä tullauksen itse.

Eli DHL:n palvelumaksut eivät ole tullausmaksuja vaan DHL:n omia palvelumaksuja. Älä sekoita siihen palveluun jonka voit myös ottaa että DHL hoitaa sun puolesta tullauksen.

Kiinalaista kiinnostaa siinä vaiheessa kun pakettia ei noudeta ja palautuu myyjälle. Joutue vielä palauttamaan rahat suomalaiselle.
Tulipa tosta mieleen että olisikohan mahdollista ilmottaa DHL:lle että firma x (joku toinen huolintaliike) tekee tullauksen sinun puolestasi? Tää menee ihan mutulla nyt mutta koska kaikilla firmoilla ei ole tuota että ottaa palkkion niin suostuisivatko luovuttamaan ilman tuota maksua tiedot toiselle firmalle? Joka taas välittäisi nuo sinulle ja täten välttäisit tuon maksun. Olettaen että löytyisi joku firma joka tuohon suostuisi että olisi välikätenä?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
346
Tää menee ihan mutulla nyt mutta koska kaikilla firmoilla ei ole tuota että ottaa palkkion niin suostuisivatko luovuttamaan ilman tuota maksua tiedot toiselle firmalle? Joka taas välittäisi nuo sinulle ja täten välttäisit tuon maksun. Olettaen että löytyisi joku firma joka tuohon suostuisi että olisi välikätenä?
Onnistuiskohan tuo, koska tullausta varten tarvitaan DHL:ltä muutama tieto (samat mitä nettitullaukseen) ja DHL voi edelleen laskuttaa tästä?
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
114
Onnistuiskohan tuo, koska tullausta varten tarvitaan DHL:ltä muutama tieto (samat mitä nettitullaukseen) ja DHL voi edelleen laskuttaa tästä?
Nii-i... en tiedä... siksi pistinkin että menee mutulla. Mutta vois olla sellanen mitä vois kysyä jos paketti tulossa? Koska oman kokemuksen mukaan huolintaliikkeet jakaa aika ristiin noita tietoja ainakin yritysasiakkaiden ollessa kyseessä. Eli vois olla ihan toimiva yksityiselläkin, mutta vahva ehkä.

Tietenki yksvaihtoehto olis että jos olis joku oma pöytälaatikkofirma niin ilmottaa että ei tuu yksityiselle vaan firmalle "Nönnnöö OY, halutaan tehä tullaus itse" tiiä sitten laskuttaisko tostakin?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
138
DHL:llä, noilla kivikautisilla apinoilla, on vielä semmoinen systeemi että kun maksat heidän laskun samasta pankista samaan pankkiin niin he eivät nää maksua ennen aamuviiden erä-ajoja. Laskun saantikin kestää niin perkuleen kauan. Tuo niiden systeemi on kyllä yksi Kelan ja Tieto Oy:n äpärälapsi.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Olivat laittaneet kuitin mukaan, kauniisti muovitaskuun näkyville teipattuna. Hintana vain oli 1/4 siitä mitä maksoin.
Ööh miten tämä voi tulla yllätyksenä? Ne tullausarvot laitetaan aina mahdollisimman alakanttiin. Just laitoin itsekin ebay-myyjälle viestiä että tullausarvo on sitten $19. Joissakin kiinalaisissa nettikaupoissa on jopa valikko josta voi päättää itse paljonko lappuihin laitetaan arvoa. Kannattaa vähintään kysyä mitä ne siihen aikoo kirjoittaa niin ei vahingossa tule maksettua liikaa veroja.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Mitä sä sekoilet. Meidän tarkoittaa Suomen päätä kuljetusliikkeestä. Kyllä ne verot käytännössä tuotteen tilaaja maksaa eikä kuljetuksen tilaaja eli myyjä. Myyjän maan ehdot kuljetuksessa on mitkä voimassa koska kuljetuskin tilattu sieltä. Näin ollen tänne Suomeen tulles pitäis kuljetusliikkeen antaa mukisematta niiden ehtojen mukaisesti tarvittavat tiedot että voit itse tullata.

Vasta jos tilaat heidät tekemään tullaukset olet Suomen kuljetusliikkeen asiakas. Eli jos kuljetus liike koittaa tullauksessa vedota Suomen ehtoihin niin voivat pyyhkiä niillä mitä sitten pyyhkivät. Ne kunnei ole voimassa vaan lähtömaan. Kieltäytyminen heidän maksullisista palveluista pitää johtaa siihen että kuljetus voidaan kuljettaa perille. Ei kuljetusyhtiö voi palvelun oston jälkeen keksiä keinotekoisia lisämaksuja että ostettaisiin heiltä lisää palveluja. Yhtälailla voitaisiin keksiä että emme kerro koska tuomme ja jollet ole kotona niin uudelleen yritys maksaa. Kuten myös tieto koska tuomme. Pyrkien tarkoituksella kuljettamaam aikoihin jolloin yritys on kiinni tai kotiin päivällä.
Ainakin Suomen lain mukaan maahantuoja, eli myyjä maksaa verot. Asia erikseen jos olet itse tilannut sen kuljetuksen. Ja firman ehdot ovat täysin sun ja niiden bisnes. Ei liity mihinkään lakeihin tai muihin.

Toi on teidän omista bisneksistä kiinni. Ehkä siellä sopparissa lukee että toi menee noin? Vaihda sellaseen firmaan jossa saat itse tullailla. En sit tiedä mitä keinotekoista ottaa vähän vaivanpalkkaa tullauksesta mut kai kaikki pitäis saada ilmaiseksi.

Etämyynti
Etämyynnissä verovelvollinen on etämyyjä. Etämyynnillä tarkoitetaan myyntiä, jossa yksityishenkilö on ostanut toisesta jäsenvaltiosta kulutukseen luovutettuja valmisteveron alaisia tuotteita, jotka etämyyjä tai joku tämän puolesta suoraan tai välillisesti lähettää tai kuljettaa Suomeen.

Kuljetus katsotaan myyjän järjestämäksi esimerkiksi silloin, kun myyjä ohjaa Internet-sivuillaan tilauksen yhteydessä asiakkaita käyttämään tiettyjä kuljetusliikkeitä tai jotenkin muuten osallistuu kuljetusta koskeviin järjestelyihin.
 
Viimeksi muokattu:

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Suomen lailla onkin todella paljon merkitystä jos itse hakeudut liikkeen sivuille jotka eivät Suomessa toimi. Ja kaupasta riippuen sulta ei pahemmin kysellä millä lähetellään.

Ja edelleenkin jos myyjä ostaa maastaan kuljetuksen on sen sen maan ehtojen mukaisesti ei kohde maan.

Äläkä sekoita sitä että kuljetusfirma ei suostu kertemaan tietoja joilla voit tehdä tullauksen itse siihen että ostat tullauksen kuljetusfirmalta kotimaastasi. Vasta silloin tulet kuljetusfirman asiakkaaksi. Siinä on muutama tieto jotka tarvitaan itse tullauksessa ja joka tieto on kuljetusfirman yksin tiedossa. Kuljetuksen osto tilanteessa kuljetusfirmalla itsellään pitää olla tiedossa että heidän haarakonttori haluaa yhtäkkiä tuosta informaatiosta lisämaksua kun on kuljetusfirman omia maksuja ja niistä pitää informoida palvelun ostajaa. Toki voit myös itse ilmoittaa myyjälle että haluan itse tilata kuljetuksen ottaen yhteyttä myyjään ja kuljetusfirmaan ja tällöin olet itse kuljetusfirman asiakas.

Eli yksinkertaisesti jos kuljetusfirma haluaa lisämaksuja siitä että pitää panttina tavaraasi eikä anna pelkästään heillä itsellään olevia tietoja jotka tarvitaan tullauksessa rikkoo se kuljetussopimusta jonka tavaran myyjä on tehnyt kuljetusfirman kanssa.
Nuo ovat kaikki sun omia asioitasi. Laki on aivan selkeä tässä.

Toi on sun ja firman välinen sopimus. Ootko ees ottanut sinne DHL:n yhteyttä?

Niin no en sit tiedä miten haluaisit ton toimivan. Menisit sinne tullivarastoon hakemaan sen pakettis? Toihan menis todella monimutkaisesti jos tulisit siihen väliin sälhäämään kun se on noiden systeemissä sisällä. Olettaen että haluat sen tulevan vielä sulle kotiin.

Tähän en todellakaan usko. Eiköhän toi koko proseduuri ole siellä ehdoissa selvennetty. Ja mitenniin pitää panttina? Ihan varmasti saat tavaras kun meet jostain varastosta hakemaan.



Maahantuojat, jotka haluavat itse tehdyn tullauksen hallinnan ja tehostetun hyödyn, voivat pyytää UPS:ltä kaikki tarpeelliset tullaustiedot tehdäkseen itse tuontitavaroiden tullauksen. UPS laskuttaa maahantuojalta itse tehdyn tullauksen lisämaksun kattaakseen kyseisen prosessin ylimääräiset hallinnointikulut.
DHL:llä ilmeisesti vielä 30-lukulaiset käytännöt? Ymmärtäisin tän valituksen paremmin jos kyseessä olisi edes julkinen posti mutta firmat voi tehdä sun kanssa mitä sopimuksia haluavat. Näköjään UPS ei ainakaan pidä tavaroita "panttivankina".


edit.
DHL Express pimitti tietoja Kuningaskuluttajalta
Edellä olevan haastattelun jälkeen usea Kuningaskuluttajan katsoja/lukija oli yhteydessä toimitukseen somessa, sähköpostilla ja alla olevissa kommenteissa.

Katsojat kertoivat, että tullauksen tekeminen itse ei olekaan pian enää maksutonta: se maksaa toukokuusta alkaen 40 euroa.

Kyllä, luit oikein, itsepalvelu maksaa 40 euroa ja DHL:n tekemä tullaus noin puolet vähemmän.

DHL kutsuu maksua "luovutuspalvelumaksuksi" ja kertoo sen olevan yleinen pikakuljetusalalla. Maksua ei voi välttää mitenkään:

– Yksityisasiakkailla on DHL Expressin kautta kuljetettavissa tullattavissa lähetyksissä kaksi vaihtoehtoa: voimme tullata lähetyksen asiakkaan puolesta, tai asiakas voi tullata lähetyksen itse. Molemmista tullaustavoista peritään palvelumaksu, toimitusjohtaja Ervasalo kommentoi sähköpostilla.

DHL:n toimitusjohtajan mainostama parannus tekstiviestien hintatietoon tehdään vasta toukokuussa, kun DHL:n maksua ei enää voi välttää.
Tjoo onhan toi tietenkin ikävää kun tulee ekstra-maksuja mutta ei tämä mikään salaliitto tai ryöstö ole. Pakko noiden palveluita ei ole käyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
300
Pakko noiden palveluita ei ole käyttää.
Kuinka moni tietää tästä ja joutuu liemeen vahingossa?
Kuinka moni myyjä ilmoittaa mitä firmaa käyttää?
Kuinka monen myyjän kohdalla voit edes valita mitä firmaa haluat käytettäväksi?
Lisäksi - joskus olen tilannut ihan normipostilla toimitettavan paketin ja sen tuokin kotiin joku härö-kuriiri, ilmeisesti jollain ulkomaanposteilla on täällä päässä omia sopimuksia siitä kuka Suomessa toimituksen hoitaa.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Kuinka moni tietää tästä ja joutuu liemeen vahingossa?
Kuinka moni myyjä ilmoittaa mitä firmaa käyttää?
Kuinka monen myyjän kohdalla voit edes valita mitä firmaa haluat käytettäväksi?
Lisäksi - joskus olen tilannut ihan normipostilla toimitettavan paketin ja sen tuokin kotiin joku härö-kuriiri, ilmeisesti jollain ulkomaanposteilla on täällä päässä omia sopimuksia siitä kuka Suomessa toimituksen hoitaa.
Tilaa myyjiltä joilla on vaihtoehtoja? Tässä ketjussa pitäis valittaa kiinalaisista kauppiaista, ei kuriireista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
548
Jaaha, tilasin Kiinasta härpäkkeen mikä maksoi 34€ ja tupsahti viesti että pitäisi vähintään se 24,80€ maksaa että saisi tullattua.
Tai vaihtoehtoisesti maksaa 20€ itsetullauksesta.
Taidan maksaa oppirahat ja jättää paketin Dhl:n huomaan.
Noh, en enään koskaan tule käyttämään kyseisen puljun palveluita jos ei ole aivan vitun, järjettömän kuolemaa edeltävä pakko.
 
Viimeksi muokattu:

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Tukijäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 149
Ööh miten tämä voi tulla yllätyksenä? Ne tullausarvot laitetaan aina mahdollisimman alakanttiin. Just laitoin itsekin ebay-myyjälle viestiä että tullausarvo on sitten $19. Joissakin kiinalaisissa nettikaupoissa on jopa valikko josta voi päättää itse paljonko lappuihin laitetaan arvoa. Kannattaa vähintään kysyä mitä ne siihen aikoo kirjoittaa niin ei vahingossa tule maksettua liikaa veroja.
Tuotteen merkitseminen lahjaksi tai väärän hinnan ilmoittaminen on laitonta. Tällaiset pyynnöt myyjälle on kielletty ainakin ebayssä:
Note: It's illegal to falsify customs declarations or mark an item as a "gift" in order to avoid customs fees. If a buyer asks you to commit customs fraud, report it to us.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Tuotteen merkitseminen lahjaksi tai väärän hinnan ilmoittaminen on laitonta. Tällaiset pyynnöt myyjälle on kielletty ainakin ebayssä:
Tottakai se laitonta on. Mutta melkein kaikki myyjät tekevät automaattisesti ton lahjajutun ja arvokin on usein alempi kuin oikeasti. Vähiin kävisi kiinanpaketit jos jokaista pykälää alettaisiin noudattamaan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
21
Pyytää paketin TNT:n kautta, niin ei tarvii maksaa tullivakuuspalkkiota tai muitakaan ylimääräisiä maksuja. Heti kun saa lähettäjältä rahtikirjan numeron (=seurantakoodin tms), niin laittaa TNT:n aspaan viestiä, että haluaa tehdä itse tullauksen ja perään sähköpostiosoite johon TNT laittaa asiakirjoista kopion, kun tavara on saapunut maahan. Paketti kun on maassa, niin ei muutakuin nettitullaukseen naputtelemaan tietoja.

DHL vie välistä (kuten jo monta kertaa mainittu) 24.80 e, sis. alv 24%, itsetullaus oli aiemmin sen 40 eur mutta pudottivat sitäkin ilmeisesti rankan asiakaspalautteen vuoksi. UPS pöllii ~14,88 euroa alveineen. Fedexillä oli muistaakseni 12,50 eur. TNT:llä 30 euroa palvelumaksu, jos ei älyä ilmoittaa itsetullauksesta etukäteen.

Ja näistä on ihan turha kiinan myyjälle ulista, niitä ei kiinnosta tippaakaan mikään suomilisä.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Joskus hainkin tullista suoraan paketteja. Eikä nytkään ole mahdoton matka tulliin kun muutaman kymmenen kilsaa. Nykyisin tullin nettisivuilta noi onnistuu helposti kun postista kyse. Sieltä tulee automaattisesti ilmoitus jolla saat tullattua. Tuotteiden tullikoodit sun muut vaan joko arvot tullin listoista tai kysyt tullista. Tullille suoraan maksun jälkeen paketti jatkaa matkaa postin kuljettamana. Voit toki postiltakin ostaa palvelun että hoitavat tuon tullauksen.

Noita lähetien paketteja tulee työn puolestakin välillä hoideltua ja kyllä sillä on merkittävä ero tuotetta tilatessa olenko itse lähettifirmaan yhteydessä tilaten kuljetuksen vai onko myyjä sinne yhteydessä. Koita toi seikka ymmärtää ensin niin sen jälkeen voidaan jatkaa siitä seikasta. Asioissa on eroja riippuen minkä maan sopimuksilla tehdään kuljetuksesta sopimus. Ja kaikkien myyjien kanssa vaan ei onnistu toi että voit valita mitä lähettiä käytetään. Silloin kuten todennut aikaisemmin niin ilmoitusta vaan myyjälle että hyvittelee joko lähetin lisämaksut tai makselee kaiken takaisin kun pakettia ei pysty tullaan ilman lähettien lisämaksuja.

Ja meinaatko miten pakottaa kiinalaisen, saksalaisen, australialaisen jne. kaupan myymään minulle Suomen lakeja noudattaen. Ehei turha mennä itkeen et kuinka meillä laki sanoo näin.
Joo tavallisen postin kanssa tullaus on kyllä todella helppoa. Toki vähän verkkaisesti ne paketit liikkuu. Rahastushan noilla kuriireilla taitaa olla mielessä.

Jos oikeasti olet kaupan kanssa tekemisissä niin tietänet että ne sopimukset on aika monimutkaisia ja kuljetuksia hoidetaan miljoonalla eri periaatteella. Tässähän sun ongelma on että ostelet tavaraa joltakin paskalta myyjältä joka ei tollasia asioita jaksa kelata. En tiedä mitä tarkoitat "maan sopimuksella". Ihan se maahantuoja ja kuriiri tossa on sopijoita. Ja kyllä, ratkaisu on vaihtaa kauppiasta sellaseen mikä tyydyttää sun tarpeet. Muuta vääryyttähän tässä ei ole käynyt. Halvalla saa paskaa :)

Niin mitä lakeja ne nyt ei noudata? Mun pointti oli nimenomaan että toi tullauksen maksullisuus on teidän oma asia, ei mikään rikos. Toki myyjän maahantuojana pitäis Suomen lakeja noudattaa.

Pyytää paketin TNT:n kautta, niin ei tarvii maksaa tullivakuuspalkkiota tai muitakaan ylimääräisiä maksuja. Heti kun saa lähettäjältä rahtikirjan numeron (=seurantakoodin tms), niin laittaa TNT:n aspaan viestiä, että haluaa tehdä itse tullauksen ja perään sähköpostiosoite johon TNT laittaa asiakirjoista kopion, kun tavara on saapunut maahan. Paketti kun on maassa, niin ei muutakuin nettitullaukseen naputtelemaan tietoja.

DHL vie välistä (kuten jo monta kertaa mainittu) 24.80 e, sis. alv 24%, itsetullaus oli aiemmin sen 40 eur mutta pudottivat sitäkin ilmeisesti rankan asiakaspalautteen vuoksi. UPS pöllii ~14,88 euroa alveineen. Fedexillä oli muistaakseni 12,50 eur. TNT:llä 30 euroa palvelumaksu, jos ei älyä ilmoittaa itsetullauksesta etukäteen.

Ja näistä on ihan turha kiinan myyjälle ulista, niitä ei kiinnosta tippaakaan mikään suomilisä.
Fedex osti TNT:n joten voipi toi muuttua.

Jostain syystä itse näin UPS:lle kovemman hinnan mutta toivon että olet oikeassa. Varsinkin näin oikeistolaisena lämmittää jos tollaseen ovat päätyneet :)


edit.

upload_2017-4-28_11-38-42.png


Näillä hinnoilla suosisin UPS ja FedExiä aina kun mahdollista...
 
Viimeksi muokattu:

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 609
Ööh miten tämä voi tulla yllätyksenä? Ne tullausarvot laitetaan aina mahdollisimman alakanttiin. Just laitoin itsekin ebay-myyjälle viestiä että tullausarvo on sitten $19. Joissakin kiinalaisissa nettikaupoissa on jopa valikko josta voi päättää itse paljonko lappuihin laitetaan arvoa. Kannattaa vähintään kysyä mitä ne siihen aikoo kirjoittaa niin ei vahingossa tule maksettua liikaa veroja.
Tottakai se laitonta on. Mutta melkein kaikki myyjät tekevät automaattisesti ton lahjajutun ja arvokin on usein alempi kuin oikeasti. Vähiin kävisi kiinanpaketit jos jokaista pykälää alettaisiin noudattamaan.
Kuten säännöissä todetaan, tällä foorumilla noudatetaan Suomen lakeja. Varoitus annettu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
144
Kuljetuksen tilaajalla ei liene merkitystä kuin valmistevero jutuissa, lue alkoholi.
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
15
Kuten säännöissä todetaan, tällä foorumilla noudatetaan Suomen lakeja. Varoitus annettu.
Selventäisitkö vielä, miten viesti rikkoi lakia tai edes foorumin sääntöjä?

Ihan mielenkiinnosta peruskäyttäjänä tiedustelen, käytännössähän varoitettu postaaja vain kertoi kiinalaisten kauppiaiden toimintatavoista.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 782
Suomen posti voisi tehdä tästä itselleen myöskin kunnon rahasammon. Kaikki, mikä vähänkin epäilyttää, niin läimästään tuntuva luovutuspalvelumaksu. Loppuu se Kiinasta ja Amerikoistam tilaaminen sitten siihen.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Tukijäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 149
Selventäisitkö vielä, miten viesti rikkoi lakia tai edes foorumin sääntöjä?

Ihan mielenkiinnosta peruskäyttäjänä tiedustelen, käytännössähän varoitettu postaaja vain kertoi kiinalaisten kauppiaiden toimintatavoista.
Sääntöjä rikkova viesti oli tuolla ylempänä:
Ööh miten tämä voi tulla yllätyksenä? Ne tullausarvot laitetaan aina mahdollisimman alakanttiin. Just laitoin itsekin ebay-myyjälle viestiä että tullausarvo on sitten $19. Joissakin kiinalaisissa nettikaupoissa on jopa valikko josta voi päättää itse paljonko lappuihin laitetaan arvoa. Kannattaa vähintään kysyä mitä ne siihen aikoo kirjoittaa niin ei vahingossa tule maksettua liikaa veroja.
Tuotteen merkitseminen lahjaksi tai väärän hinnan ilmoittaminen on laitonta. Tällaiset pyynnöt myyjälle on kielletty ainakin ebayssä:
Note: It's illegal to falsify customs declarations or mark an item as a "gift" in order to avoid customs fees. If a buyer asks you to commit customs fraud, report it to us.
 

Err

Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
704
Minkälaisia sanktioita muuten voi vääränarvoisesta tullauksesta saada? Olisin toista sataa säästänyt, jos en tunnollisesti olisi postikuluja lisännyt tullauksen yhteydessä. TNT:n skannauksessa näkyi vain tavaran arvo, eikä lähetyskuluja (400$). Noheva tullimies tarkastuksessaan olisi varmaan tajunnut, ettei tuommoinen paketti ilmaisilla posteilla kiinasta liiku.
Käyttöehdot kertoo:
"Olet vastuussa ilmoittamiesi tietojen oikeellisuudesta. Ole huolellinen: Tullilla on oikeus kantaa virhemaksua tai tullinkorotusta jos ilmenee, että olet ilmoittanut tiedot virheellisesti tai harhaanjohtavasti."

Se on toki mysteeri mitä tapahtuu jos DHL tekee virheellisen tullauksen tietämättäsi.
 

tag

Liittynyt
26.11.2016
Viestejä
176
Tottakai se laitonta on. Mutta melkein kaikki myyjät tekevät automaattisesti ton lahjajutun ja arvokin on usein alempi kuin oikeasti. Vähiin kävisi kiinanpaketit jos jokaista pykälää alettaisiin noudattamaan.
Sama havainto. Monesti on kiinapakettiin merkitty 'lahja, arvo $4.99'. Se on automaattinen. Koskaan en ole pyytänyt moista, tai edes odottanut. Ja toisaalta tullin sivuilla tullausohje on; itse ei voi ilmoittaa etukäteen vaan pitää odottaa että tullilta tulee pyyntö täyttää lomake. Ei ole tullut kuin yhden kerran.
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
15
Sääntöjä rikkova viesti oli tuolla ylempänä:
Osoitatko vielä hieman tarkemmin, itse en löytänyt vieläkään sääntöjä saati lakia rikkovaa tekstiä.

Foorumilta löytyy merkittävästi suoremmin lain rikkomiseen viittaavia viestejä ilman varoituksia. Ettei vain olisi kyseessä "ylläpitoa ärsyttävän käyttäjän varoitus". En itsekään pidä ko käyttäjän ulosannista, mutta ylläolevasta on vaikea löytää rikkomusta.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 444
Osoitatko vielä hieman tarkemmin, itse en löytänyt vieläkään sääntöjä saati lakia rikkovaa tekstiä.

Foorumilta löytyy merkittävästi suoremmin lain rikkomiseen viittaavia viestejä ilman varoituksia. Ettei vain olisi kyseessä "ylläpitoa ärsyttävän käyttäjän varoitus". En itsekään pidä ko käyttäjän ulosannista, mutta ylläolevasta on vaikea löytää rikkomusta.
Säännöt löytyvät sivuston yläpalkista kohdasta "säännöt". Lähetyksen arvon väärentäminen ulkomailta tuleviin lähetyksiin tullimaksujen & verojen pienentämiseksi on laitonta. Siihenhän kyseinen varoituksen saanut käyttäjä tuossa aiemmin viittasi ja osaltaan ohjeisti.

Jos foorumilla tulee vastaan lain rikkomiseen viittaavia asiattomia viestejä, voit raportoida niistä moderaattoreille kyseisen viestin alareunasta löytyvästä "raportoi" painikkeesta. Keskustelua moderointilinjasta voi jatkaa asianmukaisessa ketjussa, jos sille näkee vielä tarvetta.
 
Viimeksi muokattu:

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Eiköhän toikin riipu tilanteesta kuka on maahantuoja. Onko se myyjä vai sinä itse ja ollaan siinä kuka on tilannut maahan kuljetuksen. Joka taas täysin eri asia kuin se kuka tilannut sen kuriirin kuljettamaan. Eli voit olla tilannut kuljetuksen ulkoistaen järjetely homman myyjälle jolloin olet itse maahantuoja. Käytännössä tuo raja on hyvin häilyvä ja tuote voi olla myyty jo pakettina joka sisältää kuljetuspalvelut myyjän tilaamana sinun puolesta. Käytännössä useimmiten ostat että tilaat kuljetuksen mukaan jolloit olet itse maahantuoja ja siten tullinkin maksaja.
Taitaa oikeuskäytäntö olla tossa ihan yksiselitteinen, myyjä on maahantuoja vaikka eri sivuston kautta kuljetuksen tilaisitkin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
346
En tarkoita. En nyt ehdi etsimään, mutta esimerkin löydät noista viinatilauksista.
Viinatilauksissa taisi olla vähän eri asia kyseessä, eli siitä kuka on velvollinen maksamaan valmisteverot. Maahantuoja taitaa yleensä kuitenkin ostaja eli se joka tuo (tai tilaa) tuotteen maahan.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Viinatilauksissa taisi olla vähän eri asia kyseessä, eli siitä kuka on velvollinen maksamaan valmisteverot. Maahantuoja taitaa yleensä kuitenkin ostaja.
Ei ole noin. Maahantuoja on aina vastuussa veroista ja tulleista.

Etämyynnissä verovelvollinen on etämyyjä. Etämyynnillä tarkoitetaan myyntiä, jossa yksityishenkilö on ostanut toisesta jäsenvaltiosta kulutukseen luovutettuja valmisteveron alaisia tuotteita, jotka etämyyjä tai joku tämän puolesta suoraan tai välillisesti lähettää tai kuljettaa Suomeen.

Kuljetus katsotaan myyjän järjestämäksi esimerkiksi silloin, kun myyjä ohjaa Internet-sivuillaan tilauksen yhteydessä asiakkaita käyttämään tiettyjä kuljetusliikkeitä tai jotenkin muuten osallistuu kuljetusta koskeviin järjestelyihin.

Etämyyjä voi asettaa Suomeen Verohallinnon hyväksymän veroedustajan suorittamaan verot puolestaan. Etämyyjän, jolla ei ole Suomessa veroedustajaa, on annettava ilmoitus Verohallinnolle ennen valmisteveron alaisten tuotteiden lähettämistä toisesta jäsenvaltiosta Suomeen sekä annettava vakuus valmisteverojen suorittamisesta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
346
Olisit tietysti voinut laittaa linkin siihen mistä tuo on otettu. Mutta joka tapauksessa taidat sekoittaa EU-alueen etämyynnin ja maahantuonnin. Esimerkiksi EU:n ulkopuolelta ostettaessa velvollisuus tulliselvityksestä ja verojen ja tullien maksusta on viimekädessä maahantuojalla eli ostajalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
144
Etämyynnissä verovelvollinen on etämyyjä. Etämyynnillä tarkoitetaan myyntiä, jossa yksityishenkilö on ostanut toisesta jäsenvaltiosta kulutukseen luovutettuja valmisteveron alaisia tuotteita, jotka etämyyjä tai joku tämän puolesta suoraan tai välillisesti lähettää tai kuljettaa Suomeen.
..
 
Liittynyt
15.08.2017
Viestejä
5
Hei!

Kysymys kuuluu: Olen tilannut ja tilailen jatkossakin silloin tällöin eripuolilta hongkongia ja kiinaa tavaraa .
Tavaran arvo noin 300USD/kerta. Honkikongin lähettäjät ilmoittavat tavara arvon lähettäessään todellisuutta pienemmäksi, kuten siellä on vissiin tapana. Käytän kuriiri palvelua, ja annan huolinta liikkeiden hoitaa kaiken homman täälä suomenpäässä tavaran nopeamman saannin takia (ja oman laiskuuden+kiireen).
Olen tarkistanut huolintaliikkeiden laskun mukana tulevien tullaus papereista että tullattu arvo on ollut noin 120USD. Olen soittanut ja sanonut näihin kaikkiin käyttämääni huolinta firmoihin tästä asiasta että aina tuo heidän tullaama summa ei ole pitänyt paikkaansa.
Osalta heistä tuleekin tekstiviesti että "paketti on tulossa tullaukseen ja lähettäisitkö kauppalaskun tai muun todistuksen tavaran arvosta."
Toinen taas tullaa suoraan kyselemättä lähettäjän ilmoittaman summan mukaan ja tuo tavarat perille ja laskua perään.
Joten kenen vastuulla on tuo tullaus hoitaa oikeilla tiedoilla?
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Hei!

Kysymys kuuluu: Olen tilannut ja tilailen jatkossakin silloin tällöin eripuolilta hongkongia ja kiinaa tavaraa .
Tavaran arvo noin 300USD/kerta. Honkikongin lähettäjät ilmoittavat tavara arvon lähettäessään todellisuutta pienemmäksi, kuten siellä on vissiin tapana. Käytän kuriiri palvelua, ja annan huolinta liikkeiden hoitaa kaiken homman täälä suomenpäässä tavaran nopeamman saannin takia (ja oman laiskuuden+kiireen).
Olen tarkistanut huolintaliikkeiden laskun mukana tulevien tullaus papereista että tullattu arvo on ollut noin 120USD. Olen soittanut ja sanonut näihin kaikkiin käyttämääni huolinta firmoihin tästä asiasta että aina tuo heidän tullaama summa ei ole pitänyt paikkaansa.
Osalta heistä tuleekin tekstiviesti että "paketti on tulossa tullaukseen ja lähettäisitkö kauppalaskun tai muun todistuksen tavaran arvosta."
Toinen taas tullaa suoraan kyselemättä lähettäjän ilmoittaman summan mukaan ja tuo tavarat perille ja laskua perään.
Joten kenen vastuulla on tuo tullaus hoitaa oikeilla tiedoilla?
Sinähän se maahantuoja olet joten eiköhän se laillisesti sun vastuulla ole.
 
Liittynyt
15.08.2017
Viestejä
5
Sinähän se maahantuoja olet joten eiköhän se laillisesti sun vastuulla ole.
Vaikka ostan tullaus palvelua, ja olen sanonut huolinta firmoille että olen huomannut tämmöisen asian = Että pyytäkää kauppalaskua / tavaran arvon todistusta? Mitä voin tehdä toisin?
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Vaikka ostan tullaus palvelua, ja olen sanonut huolinta firmoille että olen huomannut tämmöisen asian = Että pyytäkää kauppalaskua / tavaran arvon todistusta? Mitä voin tehdä toisin?
Siis mikset vain ilmoittanut niille paljonko maksoit siitä tuotteesta? Eikö se ole tullausarvo.
 
Liittynyt
15.08.2017
Viestejä
5
Siis mikset vain ilmoittanut niille paljonko maksoit siitä tuotteesta? Eikö se ole tullausarvo.
Missä vaiheessa?
1. Tilaan ja maksan tuotteen visalla. esim ebay tai aliexpress.
2. Ovikello soi viikon päästä ja sielä seisoo äijä paketti kainalossa.
3. 2viikon päästä osto päivästä postilaatikosta pamahtaa huolinta firman lasku + tullaus lappunen tuotteesta. Jossa sitten tutkiessani huomaan että tuote on tullattu puolet pienemmällä summalla kuin on.

Eihän tämä nyt iso homma ole.. mutta että välttyisi sekaannuksilta ja jälkipyykeiltä niin tyhmä kysyy kenen vastuulla? Esimerkki tuote 300$, ja tullaus arvo tullin papereissa 130$.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Missä vaiheessa?
1. Tilaan ja maksan tuotteen visalla. esim ebay tai aliexpress.
2. Ovikello soi viikon päästä ja sielä seisoo äijä paketti kainalossa.
3. 2viikon päästä osto päivästä postilaatikosta pamahtaa huolinta firman lasku + tullaus lappunen tuotteesta. Jossa sitten tutkiessani huomaan että tuote on tullattu puolet pienemmällä summalla kuin on.

Eihän tämä nyt iso homma ole.. mutta että välttyisi sekaannuksilta ja jälkipyykeiltä niin tyhmä kysyy kenen vastuulla? Esimerkki tuote 300$, ja tullaus arvo tullin papereissa 130$.
No realistisesti ei tosta mitään jälkipyykkiä tule. Mutta eiköhän se ole sen lähettipalvelun ongelma ottaa Tulliin yhteyttä ja tarjoutua maksamaan lisää veroja.
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Missä vaiheessa?
1. Tilaan ja maksan tuotteen visalla. esim ebay tai aliexpress.
2. Ovikello soi viikon päästä ja sielä seisoo äijä paketti kainalossa.
3. 2viikon päästä osto päivästä postilaatikosta pamahtaa huolinta firman lasku + tullaus lappunen tuotteesta. Jossa sitten tutkiessani huomaan että tuote on tullattu puolet pienemmällä summalla kuin on.

Eihän tämä nyt iso homma ole.. mutta että välttyisi sekaannuksilta ja jälkipyykeiltä niin tyhmä kysyy kenen vastuulla? Esimerkki tuote 300$, ja tullaus arvo tullin papereissa 130$.
Eiköhän se tavaran oikeellinen tullaus ole aina ostajan (maahantuojan) vastuulla.

Huolintafirma on vaan renki, joka tekee sulle töitä.
 
Liittynyt
15.08.2017
Viestejä
5
Eiköhän se tavaran oikeellinen tullaus ole aina ostajan (maahantuojan) vastuulla.

Huolintafirma on vaan renki, joka tekee sulle töitä.
Soitin jälleenkerran huolinta firmalle. Lupasivat taas laittaa johonkin täpin että varmistavat summan minulta. Kiinalaiset ilmoittavat summat pienemmiksi kuulemma että saavat omat vientikulunsa pienemmiksi, näin mamma ainakin sanoi. Myös tämä mamma puhelimen toisessa päässä tällä kertaa halusi hoitaa oikaisun näistä viime laskuista eteenpäin. Ymmärsin mamman huolesta että vastuu on heillä ja että heidän olisi pitänyt kysyä oikeellisuutta minulta, ei sitä kyllä suoraan sanonut. Noh jospa ne nyt tulisi sitten jatkossa oikein.. jäämme odottelemaan.
 

tux

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
12
Veloittaako DHL jotain lisämaksuja Yhdysvalloista tulevan ebay:n GSP-lähetyksen tullauksesta? Ebayn GSP-ohjelman sääntöjen mukaan mitään lisämaksuja ei pitäisi tullauksesta periä, sillä kaikki maahantuontiin liittyvät maksut (import charges) on maksettu etukäteen ebay-ostoksen maksun yhteydessä. Mutta mikä on DHL:n käytäntö tässä asiassa?
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 879
Veloittaako DHL jotain lisämaksuja Yhdysvalloista tulevan ebay:n GSP-lähetyksen tullauksesta? Ebayn GSP-ohjelman sääntöjen mukaan mitään lisämaksuja ei pitäisi tullauksesta periä, sillä kaikki maahantuontiin liittyvät maksut (import charges) on maksettu etukäteen ebay-ostoksen maksun yhteydessä. Mutta mikä on DHL:n käytäntö tässä asiassa?
Ei ne enää siitä toistamiseen veloita.

Koko "Global Shit Program" kuuluu sarjaan kusetusta. Perivät esimerkiksi "arvonlisäveron" tuotteista ja arvoista joita niitä ei edes kuulu periä. Tunkevat sen omiin taskuihinsa. Samoin veloittavat sen arvonlisäveron Suomen alvin mukaan vaikka tuovat sen EU-alueelle esimerkiksi halvemman alv-kannan Luxemburgin kautta ja tunkevat sen erotuksen omiin liiveihinsä.

Vastineeksi rahojen kusetukselle bonuksena kaupan tekijäisiksi saa vielä sen että paketin kulku Suomeen viivästyy viikolla siihen nähden että sen tilaisi ilman GPS-kusetuspalvelua.

Kannattaa kyllä viimeiseen saakka välttää GPS-kusetusta ja tilata romut ilman moista "lisäpalvelua". Toki kyseinen kusetuspalvelu voi olla pakollinen paha jos tavaraa ei kerta kaikkiaan saa muualta ostettua ilman moisia "palveluita".

Googleen kun pistää hakusanat Global Shipping Program is a fraud niin löytyy runsaasti vastaavia kokemuksia kyseisestä "palvelusta".
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 662
Viestejä
4 220 969
Jäsenet
71 091
Uusin jäsen
TiieM

Hinta.fi

Ylös Bottom