Veneet ja veneily

Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
806
Sähän näet miten ne liikkuu moottorin päässä. Sieltä pitää löytyä kolme selvää asentoa. Jos ne löytyy, vika on yhdystangossa (tai mikä lie Johnsonissa onkaan) tai sitten alhaalla vaihteistossa.
Juu kyllä se nyt tossa trailerilla toimi niinkuin kuuluu, kuten kirjoitinkin.
Mikä tuo yhdystanko on?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 594
Juu kyllä se nyt tossa trailerilla toimi niinkuin kuuluu, kuten kirjoitinkin.
Mikä tuo yhdystanko on?
Se välittää kaapelin liikkeen alas vaihteistoon. Joissakin moottoreissa se on näkyvillä rikin etupuolella alhaalla jonkin matkaa. Ja silloin tietysti näkee liikkuuko se. Ei välttämättä ole johnsonissa.. tässä kuvassa etummainen tanko: https://goo.gl/images/35hu96
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Ai että kun oli mukavaa. Aattelin lähteä iltakuhaa uisteleen. Kone käyntiin ja menoksi...aika pitkälle pääsi pelkän kaasarin voimin, 25l tankki (ja varakanisteri) oli pöllitty. En kyllä tajua miten nuo veneet vetää varkaita puoleensa kuin paska kärpäsiä. Vakiona ei ole lukkoa penkin alle mutta ei auta kun lähteä sellaista nikkaroimaan. Tietenkään Mercuryn vakiotankkia ei ole paikkakunnalla, joten pitää joku paska tarviketankki asentaa. Huomenna kun pitäisi olla jo vesillä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 017
Keväällä tuli uusi potkuri laitettua, nyt hämeenlinnassa osui reitillä uppotukkiin tms. :rofl: No, kyllä tuo vielä tuolla pyörii, ens kesäksi uusi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 203
Itsellä on kyllä aivan kaikki lukkojen takana kun laiturissa pidän. Ihan uimahousuja myöden. Aina ne johonkin kelpaavat kuitenkin.

Ps. Tänä kesänä on kyllä tullut veneiltyä suhteessa eniten ikinä. Pariin viikkoon ei varmaan 50h riitä järvellä vietetylle ajalle ja bensaakin mennyt varmaan 500 litraa =D Nyt jos koska pitää ottaa kaikki irti kun kerrankin on keliä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Itsellä on kyllä aivan kaikki lukkojen takana kun laiturissa pidän. Ihan uimahousuja myöden. Aina ne johonkin kelpaavat kuitenkin.

Ps. Tänä kesänä on kyllä tullut veneiltyä suhteessa eniten ikinä. Pariin viikkoon ei varmaan 50h riitä järvellä vietetylle ajalle ja bensaakin mennyt varmaan 500 litraa =D Nyt jos koska pitää ottaa kaikki irti kun kerrankin on keliä.
Nyt on kaikki kolme penkkiä varustettu lukoilla ja tuli vähän niittejä vaihdettua rosteripultteihin :) Laituri on aidattu mutta eipä se näköjään voroja hidasta.

Bensaa on tosiaan kulunut ja satamassa on melkoinen ruuhka. Viime kesänä sai suurin piirtein ajella yksinään...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 203
Ihme että vielä ei ole voroja itsellä yhdenkään paatin aikana käynyt. Koputetaan puuta.

Millä pidätte linnut vetelemästä jätöksiään katolle? Vaikka tänään putsaa, niin huomenna on taas katolla linnunskeidat... Auttaisiko joku tekokäärme tmv?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 594
Ihme että vielä ei ole voroja itsellä yhdenkään paatin aikana käynyt. Koputetaan puuta.

Millä pidätte linnut vetelemästä jätöksiään katolle? Vaikka tänään putsaa, niin huomenna on taas katolla linnunskeidat... Auttaisiko joku tekokäärme tmv?
Tekokäärme auttaa lokkeihin ja tuulessa lepattava cd pikkulintuihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
995
Laituripaikka ihan laiturin päässä, joten luonnollisesti veneestä muodostui lokkien tähystys/ruokailupaikka. Vähenivät rankasti kun asentelin ankkurivalon maston päähän pitkän ruuvin, jonka päästä virittelin siimaa kattokaiteisiin tasaisin välein.

Eivät pääse laskeutumaan enää katolle, ja siirtyneet naapuriveneitä likaamaan. Avoveneessä ei tietysti toimi, mutta hytilisessä kyllä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 203
Ei oikein toimi itsellä ko viritys kun ajan välillä katolta ja tulee muutenkin siinä oleskeltua. Täytyy kokeilla kärmestä.

Miksi lokkeja ei muuten vähennetä ammuskelemalla? Niitä on niin tajuttomasti kaikkialla että 90% Saisi hävittää ilman mitään ongelmia.
 
Liittynyt
11.03.2017
Viestejä
101
Tietääkö kukaan Androidille (ilmaisia) navigointisoftia?

Nyt on tullut tuota käytettyä, mutta tuohon ei saa omaa GPS-sijaintia (ellei maksa rahaa):

Navionics ChartViewer

Lähinnä sisävesillä (Kallavesi) tulee veneiltyä.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
356
Sanokaas kauan menee että markkinoille tulis sellasia kunnollisia ilmatäytteisiä kajakkeja, joissa on käytetty suppilautojen materiaalia (eli olisivat tukevia ja voisi vetää vähän karillekkin)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
24
Sanokaas kauan menee että markkinoille tulis sellasia kunnollisia ilmatäytteisiä kajakkeja, joissa on käytetty suppilautojen materiaalia (eli olisivat tukevia ja voisi vetää vähän karillekkin)
Eikös niitä ole jo? Ainakin esim Advanced Elements tekee molempia.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
356
Eikös niitä ole jo? Ainakin esim Advanced Elements tekee molempia.
Oho kiitos tästä infosta. Mitä youtubesta vähä kahto niin ainoa miinus mikä tuossa vehkeessä on että aika paljon osia jota kasata, mutta en laittas tuota kuitenkaan enää lelukategoriaan. Ois kova kun pääsis jossain testaan moista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 203
Tuli myytyä edellinen vene ja ostettua sitten kuitenkin vielä syksyksi tuollainen akselivetoinen matkavene. On kyllä sitten aivan täysin eri maailma edellisiin laitteisiin verrattuna. Mihinkään ei kulje, mitään ei kuluta ja ajaminen on lähinnä ruorin potkimista johonkin suuntaan silloin tällöin ja muutoin voi härvätä kopissa mitä tahtoo. Olisi pitäny aikaisemmin jo hommata joku tällainen, en muista toista yhtä rauhoittavaa harrastusta olleen. Vesi lotisee, maisema vaihtuu 6-7s nopeudella ja yanmarin diesel nassuttaa hissuksiin taustalla :D Nyt ehtii tekemään muutakin kuin keskittymään navigointiin ja voivottelemaan bensankulutusta pidemmillä reissuilla.

Edellisellä veneellä tuli tehtyä jotain päivän parin reissua, tällä täytyy oikein ottaa haasteeksi ensi kesänä vetää viikon reissu putkeen. Vanhahan tuo on kun perkele, ja varmasti pientä jumppaa on jatkuvasti mutta hyvänä bonuksena sähköt tehty aika pitkälle, aurinkopaneeli ja 3-akkujärjestelmä valmiina ja suht asiallisen oloisesti laitettuna. Hyvänä puolena halpa ostohinta ja käyttökulut. Nämä eivät taida enää nykyään olla kovin haluttuja kun kulkupuoli ei ole erikoinen ja ei taida kovin moni tehdä enää pidempää reissua veneellä ihan vain sen vesilläolon nautinnosta.

WC-Koppia ei ole, sitä kaipaan vanhasta veneestä, en tiedä pitäisikö tuohon rakennella talvella sellainen. Takatilan päälle saa kuomun sadepäiville ja sitä edellinen omistaja sanoi käyttäneensä WC:nä. On se kyllä vähän huono jos mallityttöjen kanssa lähtee reissuun ja saat vääntää paskaa sitten takatilassa johon periaatteessa suora näkymä sisältä. No katsotaan.

Pari kuvaa

helga1.jpg helga2.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
691
Kertokaas tech-veneilijät. Millainen olisi hyvä paukkuliivi mökkikäyttöön? Tarkoitus olisi ensi kesälle ostaa paukkuliivi/paukkuliivit, mutta mitään käsitystä mikä liivi olisi pätevä.

Vaatiiko minkälaista "huoltoa" kaasupatruunan suhteen?
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
390


Tuli ostettua ensimmäinen "isompi" vene, pituutta reilu 7m ja tekniikkana Volvon 2,5tdi. Vaatii ehkä hieman pyörittelyä kun aiemmin kokemusta lähinnä Yamarinin 405R:stä :think:
 
Liittynyt
25.03.2018
Viestejä
56
Onko techkiläisillä mielipidettä alumiini vs lasikuitu/muovi veneistä? Lisäksi pärjääkö köliraudallisella lasikuituiveneellä tarpeeksi hyvin, jos lähinnä trailerilla kuskailee venettä eri järville. Lähinnä tarkoitan siis ulkopohjan materiaalia, sisustahan voi olla eri materiaalia. Kauppojen myyjät tuntuvat olevan aikalailla alumiinin kannalla, mutta aina ei voi olla heidän motiiveista varma.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
690
Busteri laskettu vesille ja ohjaus jälleen kerran epäkunnossa talven jäljiltä. Rattia kääntämällä moottori ei liiku minnekään. Ratti kääntyy vasemmalle loputtomiin, kääntäessä toisen kaapelin päästä tulee jotain vaijeria ulos (kuvassa vasemmalla). Kokeiltu paukutella ohjauskaapelia ja laittaa CRC:tä. Viimeksi kun tämä ongelma hyökkäsi tuttu kävi katsomassa, en kylläkään muista mitä hän tälle teki. Silloin tosin ratti ei kääntynyt ollenkaan. Mitähän tälle keksisi?



Kyseessä SunBuster R ja Yamaha 20, vm. 1993 ja 2011(?).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 594
Busteri laskettu vesille ja ohjaus jälleen kerran epäkunnossa talven jäljiltä. Rattia kääntämällä moottori ei liiku minnekään. Ratti kääntyy vasemmalle loputtomiin, kääntäessä toisen kaapelin päästä tulee jotain vaijeria ulos (kuvassa vasemmalla). Kokeiltu paukutella ohjauskaapelia ja laittaa CRC:tä. Viimeksi kun tämä ongelma hyökkäsi tuttu kävi katsomassa, en kylläkään muista mitä hän tälle teki. Silloin tosin ratti ei kääntynyt ollenkaan. Mitähän tälle keksisi?



Kyseessä SunBuster R ja Yamaha 20, vm. 1993 ja 2011(?).
Haet Biltemasta uuden simpukan ja kaapelin? Ei tarvitse sitten vesillä ihmetellä lauenneen ohjauksen kanssa.
 
Liittynyt
29.05.2018
Viestejä
338
Onko techkiläisillä mielipidettä alumiini vs lasikuitu/muovi veneistä? Lisäksi pärjääkö köliraudallisella lasikuituiveneellä tarpeeksi hyvin, jos lähinnä trailerilla kuskailee venettä eri järville. Lähinnä tarkoitan siis ulkopohjan materiaalia, sisustahan voi olla eri materiaalia. Kauppojen myyjät tuntuvat olevan aikalailla alumiinin kannalla, mutta aina ei voi olla heidän motiiveista varma.
alumiini nyt ehkä "huolettomampi" kuin lasikuitu, lasikuitupohjan kanssa on ne ainaiset pesut ja vahaukset keväisin&syksyisin jos aikoo pohjan hyvänä pitää. Järvivesillä ei taida alumiini veneissä se syöpyminenkään olla ongelma, merivesillähän ovat niitä alumiinibotskeja saaneet paskottua on pohjat syöpyneet läpi
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 594
Onko techkiläisillä mielipidettä alumiini vs lasikuitu/muovi veneistä? Lisäksi pärjääkö köliraudallisella lasikuituiveneellä tarpeeksi hyvin, jos lähinnä trailerilla kuskailee venettä eri järville. Lähinnä tarkoitan siis ulkopohjan materiaalia, sisustahan voi olla eri materiaalia. Kauppojen myyjät tuntuvat olevan aikalailla alumiinin kannalla, mutta aina ei voi olla heidän motiiveista varma.
Kaikilla pärjää. Päivittäiseen yhteysajoon tai työkäyttöön ottaisin alumiiniveneen jos rahasta ei ole kiinni. Ahkeralle kalamiehelle myös alumiini varmasti hyvä ratkaisu.

Itsehän kuskaan lasikuituvenettä trailerilla ilman ongelmia. Kannattaakin satsata kunnolliseen traileriin, jos liikkuu paljon eri järvillä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Jos ei ole tarkoitus ajella sillä veneellä jäissä tai pyöritellä sitä kaikissa kivikoissa kalojen perässä, niin lasikuituisella pärjää varsin hyvin.

Paksulla lasikuitupohjalla oleva vene on alumiinistä kiulua miellyttävämpi aallokossa ja jopa kestävämpi, jos kolahtaa mutta miinuksena vaatii sen osuman jälkeen hoitoa, ettei kuitu pääse imemään vettä, kun taas alumiinin voi jättää naarmuille / ryppyyn, jos ei esteettisestä puolesta välitä.

Polyeteenistä valmistetulla veneellä voi saavuttaa molempien materiaalien edut, jos roskasäiliötä etäisesti muistuttava ulkomuoto ei haittaa.

Alumiini on sitten ehkä hieman helppohoitoisempi, ei tarvitse vahata, kunhan pyyhkäisee keväällä pesun jälkeen Sinolilla kiiltäväksi.

Pohjaa joutuu kyllä aina pesemään, oli materiaali mikä hyvänsä, jos ei sitten säilytä venettä trailerilla.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Busteri laskettu vesille ja ohjaus jälleen kerran epäkunnossa talven jäljiltä. Rattia kääntämällä moottori ei liiku minnekään. Ratti kääntyy vasemmalle loputtomiin, kääntäessä toisen kaapelin päästä tulee jotain vaijeria ulos (kuvassa vasemmalla). Kokeiltu paukutella ohjauskaapelia ja laittaa CRC:tä. Viimeksi kun tämä ongelma hyökkäsi tuttu kävi katsomassa, en kylläkään muista mitä hän tälle teki. Silloin tosin ratti ei kääntynyt ollenkaan. Mitähän tälle keksisi?



Kyseessä SunBuster R ja Yamaha 20, vm. 1993 ja 2011(?).
Hakisin kyllä uuden simpukan ja vaijerin, niin ei tarvitse koko kesää ihmetellä rikkinäisiä vehkeitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
690
Haet Biltemasta uuden simpukan ja kaapelin? Ei tarvitse sitten vesillä ihmetellä lauenneen ohjauksen kanssa.
Hakisin kyllä uuden simpukan ja vaijerin, niin ei tarvitse koko kesää ihmetellä rikkinäisiä vehkeitä.
Kiitoksia vastauksistanne. Olen itsekin miettinyt noiden uusimista, kokemusta ja tietoa on vain aika heikosti. Jos ostan esim. tuon Bilteman simpukan ja kaapelin, niin menevätkö ne ilman muita uusia osia tuohon nykyiseen järjestelmään?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 594
Hakisin kyllä uuden simpukan ja vaijerin, niin ei tarvitse koko kesää ihmetellä rikkinäisiä vehkeitä.
Näppärä TI-mies toki herkistelee ohjauskaapelin vetotaljan ja kuuman öljyn kanssa, aikaa kannattaa varata se pari viikkoa niin hyvä tulee. Simpukan saa kuntoon avaamalla ja vaihtamalla metalliliuskaa ja taas on priimaa. Jos kaikesta huolimatta ja vastoin kaikkia ennusteita ohjaus hajoaakin juhannusaattona lapset ja anoppi kyydissä, on TI-miehellä aina mukana mela ja pitkiä nippusiteitä joilla saa tehtyä näppärän kahvaohjauksen.

:rofl:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 594
Kiitoksia vastauksistanne. Olen itsekin miettinyt noiden uusimista, kokemusta ja tietoa on vain aika heikosti. Jos ostan esim. tuon Bilteman simpukan ja kaapelin, niin menevätkö ne ilman muita uusia osia tuohon nykyiseen järjestelmään?
Irrotat vanhan kaapelin malliksi ja siitä saat pituuden (oikea pituus on tärkeää) ja moottorinpuoleisen pään, jos siinä on jotain erikoista.

Kaapelit on pääsääntöisesti samanlaisia kahdella eri paksuudella ja ne käyvät vastaavankokoiseen simpukkaan ja moottorin kiinnitykseen.

Kuvan mukaan moottoripäässä on vanhan liiton kiinnitys, jossa kaapelinpää menee suoraan moottorin kiinnikkeeseen ja kuori kiinnittyy varteen. Samanpituinen ja paksuinen kaapeli käynee suoraan tilalle.

Nykyisin toki kaapeli laitetaan kulkemaan rikiputken läpi. Ehkä ei ole mahtunut ko. ratkaisu.

E: Kannattaa varmistaa, että uusi simpukka mahtuu vanhan paikalle, jos on vähän tilaa.

E2: Lisätään sen verran, että jos tila ei riitä, vastaavia simpukoita löytyy vielä markkinoilta ja joku oikea seppä pystyy vanhan myös korjaamaankin. Ja jos simpukka ei ole liikaa kulunut, pelkkä kaapelin vaihtaminenkin riittää. Mutta itse vaihtaisin kummatkin joka tapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 125
alumiini nyt ehkä "huolettomampi" kuin lasikuitu, lasikuitupohjan kanssa on ne ainaiset pesut ja vahaukset keväisin&syksyisin jos aikoo pohjan hyvänä pitää. Järvivesillä ei taida alumiini veneissä se syöpyminenkään olla ongelma, merivesillähän ovat niitä alumiinibotskeja saaneet paskottua on pohjat syöpyneet läpi
Kyllä se alumiini järvessä syöpyy. Sitä varten on keksitty anodit. Järvessä magnesium ja merellä sinkki. ( motonet ja biltema sinkit ei toimi ku eivät syövy ikinä)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 203
Mitkäs sinkit sitten toimii? Ihan sillä kun pitäis varmaan omaan purkkiin keksiä kesäks jostain sinkit. Onko lisäks koneen sisään jotain sinkkejä laitettava kun on raakavesijäähdytteinen Yanmar dieselmotti?
 
Viimeksi muokattu:

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 125
Mitkäs sinkit sitten toimii? Ihan sillä kun pitäis varmaan omaan purkkiin keksiä kesäks jostain sinkit. Onko lisäks koneen sisään jotain sinkkejä laitettava kun on raakavesijäähdytteinen Yamarinin dieselmotti?
Kysy valtuutetusta huoltoliikkeestä mitä löytyy. Toisissa moottoreissa on lohkossa sinkkejä, toisissa ei.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 203
Ei taida finnspeediin olla valtuutettua huoltoliikettä hetkeen ollut :D Yanmarin koneeseen varmaan löytyy =)
 

nandroid

Team Nandroid
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
169
Tarvis pikkasen apuja, eli kyseessä 30 hp yamaha 4-tahti perämoottori jokoa ei lähde käyntiin, startti pyörittää mutta ei anna kipinää

Katsottu/todettu seuraavat seikat
-sulakkeet OK, 3 kpl vihreiden ja keltaisen suojien alla, onko muita?
-ruiskun pumppu käy kun laittaa virrat päälle
-pyöreessä näytössä - (viiva) missä koneen rpm näkyy, mitä tämä tarkoittaa, ei löydy tieto googlella
-turvanarun liitintä rämplätty

Seuraavaksi varmaan pitää ottaa auki hallintalaitteen ja moottorin välinen kaapeliliitos
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Tarvis pikkasen apuja, eli kyseessä 30 hp yamaha 4-tahti perämoottori jokoa ei lähde käyntiin, startti pyörittää mutta ei anna kipinää

Katsottu/todettu seuraavat seikat
-sulakkeet OK, 3 kpl vihreiden ja keltaisen suojien alla, onko muita?
-ruiskun pumppu käy kun laittaa virrat päälle
-pyöreessä näytössä - (viiva) missä koneen rpm näkyy, mitä tämä tarkoittaa, ei löydy tieto googlella
-turvanarun liitintä rämplätty

Seuraavaksi varmaan pitää ottaa auki hallintalaitteen ja moottorin välinen kaapeliliitos
Millainen sytytys tuossa on? Nyt tiedät sanoa ettei tule kipinää, mistä tiedät? Oletko tarkistanut sytkäpuolta mitenkään jos kerta ei kipinää tule?
 

nandroid

Team Nandroid
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
169
Millainen sytytys tuossa on? Nyt tiedät sanoa ettei tule kipinää, mistä tiedät? Oletko tarkistanut sytkäpuolta mitenkään jos kerta ei kipinää tule?
Vika vissin löytynyt, ilmeisesti broidi laittanut ajoneston päälle kaukosäätimestä, testataan kun pääsee töistä kotiin.

Testaus, tulppa irti ja hattu paikoilleen, tulpan runko moottorin metallia vasten ja pyörittää konetta startilla niin näkee jos antaa kipinää.
 
Liittynyt
29.05.2018
Viestejä
338
Kyllä se alumiini järvessä syöpyy. Sitä varten on keksitty anodit. Järvessä magnesium ja merellä sinkki. ( motonet ja biltema sinkit ei toimi ku eivät syövy ikinä)
sinkkianodi ei merellä alumiiniveneissä toimi kunnolla .. on aiheutrtanut niitä syöpymisiä, mieluummin alumiinianodi merelle
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
304
Soutuveneeseen ajattelin hommata sähköperämoottorin uistelua ja järvellä liikkumista varten. Onko noissa halvemmissa (parinsadan) isoja eroja ja mitä suosittelette?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Soutuveneeseen ajattelin hommata sähköperämoottorin uistelua ja järvellä liikkumista varten. Onko noissa halvemmissa (parinsadan) isoja eroja ja mitä suosittelette?
Kaverilla on nyt ollut soutuveneessä MotorGuide ( olisiko R3-55 tai sen edeltäjä ) kiinni neljä kesää, eikä siinä ole ollut mitään valittamista.

Jaksaa työntää kolmea ihmistä ihan hyvin, eikä kuluta edes kohtuuttomasti virtaa, vaan 100 Ah:n akulla ajaa useamman tunnin, lisäksi ei ole vaatinut mitään huoltoa, vaan keväällä kiinni veneeseen ja syksyllä pois, kun vene käännetään ympäri.

Osti sen muistaakseni Honkkarista jostain tarjouksesta alle kolmella sadalla eurolla.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 125
Eilen sain veneen veteen, huomenna olis töiden jälkeen alkoholittelua ja sisäpesua
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 889
Tuli hankittua mökille Buster LX ja nyt en ihan ymmärrä miten sadevesityhjennys toimii, osaisikohan joku valaista kun manuska ei sitä tee? Eli tuossa on takapenkkien alaosassa yksi tyhjennysaukko ja manuskan mukaan pitäisi tyhjentyä kuormattunakin. Näin käykin satamassa, kun on yksi kyydissä, mutta kahden hengen kuormassa alkaa jo tulla vettä sisään. Tämä on ihan ok ja selvää, mutta kun en löydä mistään tyhjennysaukon toista päätä? Ei vesirajan yläpuolella kertakaikkisesti ole mitään aukkoja? Trailerilla ennen vesillelaskua bongasin, että takana aivan alalaidassa on pilssin tyhjennyspropun vieressä joku kumiläppä - eihän se tämä ole sitten? Jos on, niin miten pirussa aina veden alla oleva läppä voi toimia?

Toinen juttu mitä jäin pohtimaan, on anodit. Veneen edellinen omistaja on ajanut sillä meressä, itse sisävesillä. Myyjäliikkeen mukaan anodeita ei tarvitse kuitenkaan vaihtaa. Tarkoittaako tämä, että Buster käyttää siis alumiinianodeita, jotka toimvat sekä järvellä, että merellä? Tästäkään ei manuskassa puhuta sanaakaan. Aika turha koko manuska, kun ei sieltä mitään hyödyllistä tietoa tunnu löytyvän...
 
Viimeksi muokattu:

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 125
Tuli hankittua mökille Buster LX ja nyt en ihan ymmärrä miten sadevesityhjennys toimii, osaisikohan joku valaista kun manuska ei sitä tee? Eli tuossa on takapenkkien alaosassa yksi tyhjennysaukko ja manuskan mukaan pitäisi tyhjentyä kuormattunakin. Näin käykin satamassa, kun on yksi kyydissä, mutta kahden hengen kuormassa alkaa jo tulla vettä sisään. Tämä on ihan ok ja selvää, mutta kun en löydä mistään tyhjennysaukon toista päätä? Ei vesirajan yläpuolella kertakaikkisesti ole mitään aukkoja? Trailerilla ennen vesillelaskua bongasin, että takana aivan alalaidassa on pilssin tyhjennyspropun vieressä joku kumiläppä - eihän se tämä ole sitten? Jos on, niin miten pirussa aina veden alla oleva läppä voi toimia?

Toinen juttu mitä jäin pohtimaan, on anodit. Veneen edellinen omistaja on ajanut sillä meressä, itse sisävesillä. Myyjäliikkeen mukaan anodeita ei tarvitse kuitenkaan vaihtaa. Tarkoittaako tämä, että Buster käyttää siis alumiinianodeita, jotka toimvat sekä järvellä, että merellä? Tästäkään ei manuskassa puhuta sanaakaan. Aika turha koko manuska, kun ei sieltä mitään hyödyllistä tietoa tunnu löytyvän...
veneen peräpeilissä on reikä jonka edessä on mustaläppä estämässä veden sisääntuloa peruuttaessa.. Hyvin se pelaa vaikka onki vedenalla. Pääasa että veden uloslähtöreikä on veslinjan yläpuolella.

Laita magnesium anodit veneeseen ja moottoriin.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 889
veneen peräpeilissä on reikä jonka edessä on mustaläppä estämässä veden sisääntuloa peruuttaessa.. Hyvin se pelaa vaikka onki vedenalla. Pääasa että veden uloslähtöreikä on veslinjan yläpuolella.

Laita magnesium anodit veneeseen ja moottoriin.
Jees kiitokset. Tajusin oman viestini kirjoittamisen jälkeen, että tottahan sadevesityhjennyksen ulostulo voi olla vedenkin alla, kunhan toinen pää vain on päällä. Ei ihan aina sytytä ennen kuin tarkemmin pohtii. Mutta pitääpä nuo anodit tosiaan katsastaa, ne oli muutenkin aika huonossa hapessa, että ei varmaan haittaa vaihtaa.
 

BVK

Liittynyt
25.06.2018
Viestejä
161
Kohta pitäisi hakea puukenkä talvisäilöstä ja rapsutella edellisen omistajan vetämät ja viime kaudella lohkeilleet talomaalit pahimmista paikoista pois ja laittaa fiksumpaa ainetta päälle. Viime keväänä teetin moottorille (Yamaha F20 jostain 2000-luvun alkupuolelta) täyshuollon liikkeessä, mutta nyt persaukisena pitäisi ihmetellä myös se homma itse. Kai tohon moottori- ja vaihdeöljyt ja öljyn ja bensan suodattimet pitää vaihtaa :confused:
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
165
Kohta pitäisi hakea puukenkä talvisäilöstä ja rapsutella edellisen omistajan vetämät ja viime kaudella lohkeilleet talomaalit pahimmista paikoista pois ja laittaa fiksumpaa ainetta päälle. Viime keväänä teetin moottorille (Yamaha F20 jostain 2000-luvun alkupuolelta) täyshuollon liikkeessä, mutta nyt persaukisena pitäisi ihmetellä myös se homma itse. Kai tohon moottori- ja vaihdeöljyt ja öljyn ja bensan suodattimet pitää vaihtaa :confused:
Suodattimien vaihto ajotunneista riippuen, en ole itse vuosittain vaihtanut alle 50h ajomäärällä. Moottoriöljyt värin mukaan, peräöljyt voisi olla hyvä vaihtaa mahd. veden takia.

Onko kaasari ollut talven täynnä bensaa, pienkonebensaa vai tyhjennetty? Omien havaintojen mukaan etenkin pienemmillä koneilla kevät on helpoin kun viimeinen ajokerta syksyllä on pienkonebensiinillä ja letku irti ennen rantaa.
 

BVK

Liittynyt
25.06.2018
Viestejä
161
Suodattimien vaihto ajotunneista riippuen, en ole itse vuosittain vaihtanut alle 50h ajomäärällä. Moottoriöljyt värin mukaan, peräöljyt voisi olla hyvä vaihtaa mahd. veden takia.

Onko kaasari ollut talven täynnä bensaa, pienkonebensaa vai tyhjennetty? Omien havaintojen mukaan etenkin pienemmillä koneilla kevät on helpoin kun viimeinen ajokerta syksyllä on pienkonebensiinillä ja letku irti ennen rantaa.
Kiitos vinkeistä! Ajotunteja tuli varmaan aika tarkalleen tuo 50 viime kesänä, joten ehkä suodattimien vaihto on hätävarjelun liioittelua. Kaasari on ollut talven tyhjänä. Nappailen aina nostoluiskalle tullessa letkun irti ja annan koneen käydä tyhjäksi ennen nostoa, mutta pienkonebensaan en ole vaihtanut, vaan ysikasia on ollut tankissa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 433
Viestejä
4 199 264
Jäsenet
70 907
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom