• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Muut Baana Noux -gravelpyörä

Tilasin tämän pyörän juuri M-koossa itselleni ensimmäiseksi graveliksi, mutta tässä osoittautui olevan ihan liikaa säätämistä täydelle aloittelijalle, mm. satula ja ajoasento tuntuivat tosi huonoilta. Pitää ehkä palauttaa tai sitten katsoa jonkun osaavamman kanssa satula ja säädöt kuntoon. Luulisin kyllä että palautuksia Verkkokauppaan tulee aika paljon, kun testaamismahdollisuutta ei ilmeisesti ole ollut missään liikkeessä ennen ostopäätöstä.
Satula on aika henkilökohtainen ja yksi malli ei todellakaan sovi kaikille. Oma pyörä ei ole vielä saapunut, mutta veikkaan mukana tulevan satulan olevan jonkinlainen kompromissisatula ja jonka vaihdan laadukkaampaan sekä kapeampaan malliin. Ajoasentoa joutuu ihan minkä tahansa pyörän kanssa säätämään ja sitä voi itse lähteä hakemaan aikaisemmin postatun videon avulla. Harvoin menee kerralla nappiin eli kuusiokoloavainta kannattaa pitää mukana pyöräillessä. Jotkut pyörähuollot sekä paikalliset pyöräseurat saattavat auttaa ajoasennon säätämisessä ja sopivamman satulan etsimisessä.
 
Kyllä on pyörä pitkässä kannossa Postilla, eilen yöllä oli saapunut Liedon lajittelukeskukseen ja tänään iltapäivällä siirtynyt Turkuun kuljetukseen. Paitsi että, tuli postista viesti että valitse toimitusaika ja aikaisin mitä tarjosivat oli ensi viikon tiistai :facepalm:

Melkein puolen tunnin jonotuksen perästä sain Postin aspan kiinni, ei osannut sanoa miksi oltais tuomassa vasta ensi viikolla (maanantaina vappu niin silloin ei toki liiku mihinkään), yritti selvittää kuljetuspuoleltakin mutta ei saanut ketään kiinni. Sinne nyt meni viesti sitten että vois tuoda jo huomennakin jos onnistuuu ja soittopyyntö että ottaisivat yhteyttä aikataulusta, aspan kaveri sanoi myös että varmaan onnistuis ainakin saada fillari lähipostiin noudettavaksi jos ei kotiinkuljetus onnaa huomenna.

Saas kattoa miten tää homma nyt sitten menee. Ei nyt sinänsä huvittais hakea pakettia postista itse kun kotiinkuljetuksesta maksoin, mutta on seki nyt perseestä jos joutuu ens viikkoon odottamaan että ne viittii tuoda sen tänne. Aika rauhallista toimintaa kun verkkis lähettänyt fillarin viime viikon perjantaina, jos tässä joutuu ens viikon tiistaihin odottamaan että viittivät tuoda perille...
 
M-runko tuntuu melko pitkän puoleiselta. Omat mitat 176cm, inseam jotain 85cm. Saa nähdä tuleeko laitettua pyörä takaisin verkkokauppaan.
 
M-runko tuntuu melko pitkän puoleiselta. Omat mitat 176cm, inseam jotain 85cm. Saa nähdä tuleeko laitettua pyörä takaisin verkkokauppaan.
Tämä pisti vähän huolestuttamaan M-koon 174cm pitkänä tilaajana. Onko sulla aikaisempaa kokemusta droppitankoisesta pyörästä? Itsellä suurin piirtein samalla geometrialla oleva maantiepyörä se ainaki on sopivan kokoinen mulle.
 
Jäi tuo koko asia vaivaamaan niin paljon, että peruutin äsken oman tilaukseni. Tuon M ja L välissä pitäisi melkein olla se välikoko, joka sopisi itselle. En kehtaa väkisin tehdä tästä sopivaa, kun parannusta nykyiseen tuskin juuri tulisi.

Eli täältä vapautui vielä jollekin halukkaalle L-kokoinen pyörä:

(Se meni nopeasti.)
 
Viimeksi muokattu:
Tämä pisti vähän huolestuttamaan M-koon 174cm pitkänä tilaajana. Onko sulla aikaisempaa kokemusta droppitankoisesta pyörästä? Itsellä suurin piirtein samalla geometrialla oleva maantiepyörä se ainaki on sopivan kokoinen mulle.

Ei ole aiempaa kokemusta. Kyllä toi tuntuu jo paremmalta kuin ensi istumalta, etten taidakaan palauttaa, mutta vaatii kyllä sentin pari lyhyemmän stemmin hankkimista.
 
Ei ole aiempaa kokemusta. Kyllä toi tuntuu jo paremmalta kuin ensi istumalta, etten taidakaan palauttaa, mutta vaatii kyllä sentin pari lyhyemmän stemmin hankkimista.
Tuo oli oma kokemus kanssa ensimmäisen "kippurasarvi" pyörän kanssa. Ensi tuntumat olivat, että eihän tämä ajoasento ole millään tavalla luonnollinen (aivan liian kurottava), mutta kun siihen tottui ja vaihtoi vielä stemmin 2 cm lyhyemmäksi, niin pyörästä tuli ajettava. Tosin en kyllä vieläkään 100% tyytyväinen ole tähän nykyiseen runkoon (white gx ltd 2018, koko 55), vaikka kilsoja tullut useita tuhansia. Se on ollut kuitenkin riittävän hyvä.
 
Itsellä alkoi oikean käden kyynärpää kiusaamaan jo 15km ajon jälkeen. Tottumiskysymys vai säätöä lisää? :rolleyes:

Ajaessa siis ei ongelmaa mutta kun vaihtaa ajo-otetta niin vihloo ikävästi hetken aikaa..
 
No menipäs nämä nopeasti. Mitenköhän tämä Baana vertautuu XXL:n White GX LTD pyörään( white gx ltd)? Sen saisi nyt -20% alennuksella(kunhan ostaa pyörän lisäksi jonkin toisenkin tuotteen). Vai olisiko Baana ollut osien tms. puolesta jotenkin merkittävästi parempi?
 
No menipäs nämä nopeasti. Mitenköhän tämä Baana vertautuu XXL:n White GX LTD pyörään( white gx ltd)? Sen saisi nyt -20% alennuksella(kunhan ostaa pyörän lisäksi jonkin toisenkin tuotteen). Vai olisiko Baana ollut osien tms. puolesta jotenkin merkittävästi parempi?
Hyvä bongaus Baanan missanneille. Olen hieman puolueellinen, koska omistan tämän pyörän aiemman mallin (vuodelta -18). Mutta itse näen tämän itse asiassa jopa hieman parempana vaihtoehtona tai vähintäänkin yhdenveroisena.

Enimmäkseen Shimanon osia, joiden saatavuus ja hintataso SRAM vastaavia parempaa. Tai se on ollut ainakin oma kokemus tämän Apex 1 kanssa. Itse vaihteiston toiminnasta en osaa sanoa, miten GRX400 luokan osat vertaantuu Apexiin. Kuvittelisin niiden olevan kuitenkin hyvin lähellä toisiaan. Henkilökohtaisesti kartan etuvaihtajallisia pyöriä, mutta se on vain oma näkymys (enemmän huollettavaa/säädettävää ja todellisten lisävaihteiden määrä ei suuri).

Rungossakin on myös näköjään korjattu pahimmat puutteet, jotka vielä tästä vanhemmasta löytyy; takahaarukassa lisätilaa, geometria "normaalimpi", rungossa enemmän kiinnityspisteitä ja takanakin läpiakseli(!), jos tulkitsen oikein. :tup:
 
Eilen kasailin ja testasin pyörää. Jarrut oli miten sattuu. Laahasi pahasti ja etujarrun pysäytyskyky oli olematon. Joku osa on vinossa etupuolella kun ottaa kiinni osassa kierrosta, mutta pitää tänään säädellä - ihan luonnollistahan tuo on. Muuten pyörä tuntui hyvältä. En tuosta kyllä 1700 euroa maksaisi millään, mutta tonni on juuri sopiva hinta.

Olen 177 cm ja M-koko vaikutti hyvältä , mutta jos pituus on vähän päälle 170cm, s- koko olisi myös harkinnan arvoinen. Sanoisin, että 174 cm menee vielä m-koolla.
 
Viimeksi muokattu:
Kun vertaa kokotaulukkoa esimerkiksi pyörään Active - Wanted Gravel 511 Apex Black - Maantiepyörä, huomaa S- ja M-koon olevan tässä Baanassa ja linkin pyörässä lähes identtiset annetuista tiedoista. Baanan L-koko taas on jo linkin pyörään verrattuna isompi. Linkin pyörässä on annettu kokosuosituksiksi 48cm 155 – 165cm, 52cm 165 – 176cm ja 56cm 177 – 185cm.
On muuten ilmestynyt tuonne tuotetietoihin stack- ja reach-arvot.
 
Itse uskon @qlizzin tapaan että M-koko pitäisi olla hyvä jos ajajan pituus on 175cm paikkeilla. Runko ei ollut omasta mielestäni kovin suuri ja näemmä julkaistut stack ja reach ovat Canyonin S/M luokkaa, reach jopa XS. Oma tunne on silti edelleen tärkeä koska esim. selän liikkuvuus voi vaikuttaa koko asentoon, ja on ihan oikein olla vähän kriittinen (kunhan ei vainoharhainen) rungon koon kanssa että tulee hankittua sopiva. Jos sitten innostuu pyöräilemään, ymmärtää että runko kaikkein tärkein. Osittain ajokokemus auttaa hahmottamaan mikä johtuu mistäkin ja ainakin keskivartalon asentoon kannattaa aluksi vaikka tietoisesti panostaa niin saa jännitystä pois yläselästä. Googlaamalla vaikka gravel riding position löytyy hieman osviittaa, mutta pienellä varauksella, koska kilpatason rungot ovat välillä aika erimuotoisia.

Suosittelen käymään asiantuntevassa liikkeessä kyselemässä säätöjä jos tuntuu epävarmalta, yleensä tulee ihan mielellään neuvoja. Pk-seudulta apuja saa varmasti ainakin Kivenlahden pyörähuollosta, Bikeworxista, Haagan pyörähuollosta ja Toni&Tonista, mutta varmasti moni muukin käy. Tärkeää on että löytyy henkilö joka ymmärtää noiden päälle ja näkee ajoasentoa.

@Akipunktio en välttämättä huolestuisi jos muuten tuntuu hyvältä, voi vaatia tottumista. Jos ei ensin puutumista, niin tuollainen kiputila vaatii yleensä enemmän ajamista kuin 15km että syntyy rasituksessa. Katsotko ovatko kyynärpäät lukossa ja jos ovat, pohdi, saisitko asennon korjattua niin että kädet ovat hieman koukussa. Se aktivoi keskivartaloa ja vähentää jännitettä kyynärpään ja ranteen lisäksi selästä ja niskasta.

Shimanon GRX on hyvälaatuinen järjestelmä. Se riittää hyvin harrastajalle, joskin on hieman enemmän offroad-painotuksilla kuin Apex ja Tiagra/105. 1 eturatas on tekniikkana nykyään hieman suositumpi kuin 2x11 yksinkertaisuuden tuomien etujen vuoksi, mutta on mielipidekysymys.
 
Ei ole aiempaa kokemusta. Kyllä toi tuntuu jo paremmalta kuin ensi istumalta, etten taidakaan palauttaa, mutta vaatii kyllä sentin pari lyhyemmän stemmin hankkimista.

No juu, ostokrapula alkaa lievittyä ja otetaan sanoja takaisin. Eka pidempi (16km) lenkki takana ilman suurempia kipuja ja kyllä toi ajoasento alkaa pikkuhiljaa asettua kohdalleen kun pari kertaa lenkin aikana ruuvaili satulaa ja tankoa. Nöyrästi kyyryyn niin kyllä se tanko sieltä tulee lähemmäksi. Taidan silti testata lyhyemmällä stemmillä jossain vaiheessa.

Vähän kaipaisi yläotteelle lisäjarrukahvoja mutta taitaa olla tekemätön paikka näille hydraulijarruille..?
 
Sain kuin sainkin pyörän viikonlopuksi, postin seuranta näytti viimeiset kolme päivää että pyörä on vantaan lajittelukeskuksessa, mutta tänään postista soitettiinkin että kotipaketti olisi tulossa.
Pyörä ulos lootasta ja kasaan, ei mitään ulkoista moitittavaa ollut tässä yksilössä ja positiivisena yllätyksenä metallinhohto maalipinta. Jarrut kaipaa vielä säätöä tai ajoa, koitin keskittää ne tyylillä jarrusatula auki -> jarru pohjaan -> jarrusatula kiinni, mutta takajarru laahaa edelleen hieman.

Satulan säädin velogin ohjeella, eli 0,885*86cm(inseam), satula on nyt siis 76cm korkeudella keskiön keskeltä mitattuna ja vaikuttaa sopivalta.
Muutenkin ajoasento ja runkokoko tuntui erittäin hyvältä 20km testilenkin perusteella. Ehkä 1-2cm pidempi stemmi voisi olla vielä parempi meikäläiselle, mutta ensin pitää saada kunnolla kilsoja alle.
Yksi iso ero vanhaan pyörään (white gx lite) verrattuna tuntuu olevan se, että tällä poikkeaa paljon mieluummin pois kestopäällysteeltä. Suodattaa värinöitä paremmin, vaikka whitessäkin on 40mm renkaat ja muutenkin baana on jotenkin ketterämmän tuntuinen.

Sramin vaihdevipu on erittäin mukava käyttää, pelkällä keskisormella vaihtuu vaihteet molempiin suuntiin.

Renkaat ja vanteet on muuten tubeless ready, ei tarvitse kuin tubeless venttiilit ja tiivistysaine hommata niin saa sisurit pois ja hieman painoakin. En toki tiedä onko vanteet valmiiksi teipattu, mutta veikkaisin että on.

Täytyy sanoa että olen enemmän kuin tyytyväinen hankintaan. Livenä näyttävän näköinen ja ei kyllä äkkiseltään uskoisi tonnin pyöräksi.
Mulle tuli siis M-koko, pituus 176cm ja inseam 86cm.

Hauska yksityiskohta tuo emäputki, ihan kuin mallina olisi ollut 0,5l tölkki. :D
 

Liitteet

  • P4281012-Enhanced-NR-2.jpg
    P4281012-Enhanced-NR-2.jpg
    419,2 KB · Luettu: 391
  • P4281008-Enhanced-NR.jpg
    P4281008-Enhanced-NR.jpg
    164,4 KB · Luettu: 391
Renkaat ja vanteet on muuten tubeless ready, ei tarvitse kuin tubeless venttiilit ja tiivistysaine hommata niin saa sisurit pois ja hieman painoakin. En toki tiedä onko vanteet valmiiksi teipattu, mutta veikkaisin että on.

On teipattu juu ja ihan laadukkaan oloisesti vielä. Asia tuli tarkistettua kun sain tänään omani jossa oli etusisänen valmiiksi pahki.

Huomenna testilenkki töihin ja takaisin :cool:
 
On teipattu juu ja ihan laadukkaan oloisesti vielä. Asia tuli tarkistettua kun sain tänään omani jossa oli etusisänen valmiiksi pahki.

Huomenna testilenkki töihin ja takaisin :cool:

Itsellä ei kyllä teippiä ollut, punainen vannenauha vaan. Joka ohjeiden mukaan jätetään varsinaisen teipin alle.

 
Viimeksi muokattu:
Sain kuin sainkin pyörän viikonlopuksi, postin seuranta näytti viimeiset kolme päivää että pyörä on vantaan lajittelukeskuksessa, mutta tänään postista soitettiinkin että kotipaketti olisi tulossa.
Pyörä ulos lootasta ja kasaan, ei mitään ulkoista moitittavaa ollut tässä yksilössä ja positiivisena yllätyksenä metallinhohto maalipinta. Jarrut kaipaa vielä säätöä tai ajoa, koitin keskittää ne tyylillä jarrusatula auki -> jarru pohjaan -> jarrusatula kiinni, mutta takajarru laahaa edelleen hieman.

Satulan säädin velogin ohjeella, eli 0,885*86cm(inseam), satula on nyt siis 76cm korkeudella keskiön keskeltä mitattuna ja vaikuttaa sopivalta.
Muutenkin ajoasento ja runkokoko tuntui erittäin hyvältä 20km testilenkin perusteella. Ehkä 1-2cm pidempi stemmi voisi olla vielä parempi meikäläiselle, mutta ensin pitää saada kunnolla kilsoja alle.
Yksi iso ero vanhaan pyörään (white gx lite) verrattuna tuntuu olevan se, että tällä poikkeaa paljon mieluummin pois kestopäällysteeltä. Suodattaa värinöitä paremmin, vaikka whitessäkin on 40mm renkaat ja muutenkin baana on jotenkin ketterämmän tuntuinen.

Sramin vaihdevipu on erittäin mukava käyttää, pelkällä keskisormella vaihtuu vaihteet molempiin suuntiin.

Renkaat ja vanteet on muuten tubeless ready, ei tarvitse kuin tubeless venttiilit ja tiivistysaine hommata niin saa sisurit pois ja hieman painoakin. En toki tiedä onko vanteet valmiiksi teipattu, mutta veikkaisin että on.

Täytyy sanoa että olen enemmän kuin tyytyväinen hankintaan. Livenä näyttävän näköinen ja ei kyllä äkkiseltään uskoisi tonnin pyöräksi.
Mulle tuli siis M-koko, pituus 176cm ja inseam 86cm.

Hauska yksityiskohta tuo emäputki, ihan kuin mallina olisi ollut 0,5l tölkki. :D

Nyt ainakin tiedän että M sopii myös itselleni varmasti, kun olen saman pituinen. Harmi vaan kun piti odotella muiden kokemuksia turhaan Pitää katsoa muita vaihtoehtoja jos vaikka vastaavaa tulisi aleen.
 
Nyt ainakin tiedän että M sopii myös itselleni varmasti, kun olen saman pituinen. Harmi vaan kun piti odotella muiden kokemuksia turhaan Pitää katsoa muita vaihtoehtoja jos vaikka vastaavaa tulisi aleen.
Äsken sain tilattua M kokoisen. Eli kyllä noita myyntiin vielä tipahtelee, kun tulee palautuksia.
 
Vähän meinaa olla huumori vähissä postin kanssa, fillari ei tullut eilen vaan makaa edelleen Turussa odottamassa kujetusta. Oletettavasti sitten ens viikon tiistaina saan sen, ehkä, koska nyt ei omapostista voi enää valita ollenkaan tuontiaikaa vaan lukee vain että kuski soittaa.

Aika saavutus kaiken kaikkiaan tämä toimitusaika kun verkkis lähetti pyörän viime viikon perjantaina eikä sitä saatu viikossa tuotua noin 150 kilometriä Turun viereen vaan menee ensi viikon puolelle… Ke-to välisenä yönä pyörä oli tullut tuohon 10km päässä olevaan Liedon lajittelukeskukseen mutta eipä se suoraan sieltä lähtenyt jakeluun vaan siirrettiin jostain syystä torstaina Turkuun jossa se nyt edelleen sitten on.

Mä olen kaksi fillaria tilannut aikanaan briteistä (kun olivat vielä EU:ssa) ja ne tuli molemmat sieltä nopeammin perille kuin mitä posti suorittaa helsingistä tänne.

Odottavan aika on pitkä, vai miten se sanonta meni :rolleyes:

Ja jotta vitsi olis täydellinen, tilasin pyörän koska sitä ei viime viikolla ollut Raision myymälässä, nyt näyttää yhtä kipaletta saldot siellä joten fillarin varmaan olis tässä viikolla saanu haettua suoraan myymälästäkin.
 
Piti ostaa tämä työsuhdepyöräksi, kun hinta-laatusuhde vaikuttaisi olevan ok. Ei viitsisi ekasta gravelista maksaa hunajaa, kun ei oo varmuutta tuleeko paljon käyttöä.
Mutta byrokratiat ei taipuneet :lol:
Liisarifirma ei pysty ostamaan kun tuotetta ei saa ostoskoriin. Ja Verkkiksen yritysmyynti on taipumaton:
"Baana Noux -gravelpyörä, L/56 cm -malli oli tarjouksessa ja tarjouserä on myyty loppuun. Valitettavasti tätä mallia ei ole saatavilla työsuhdepyöräksi."
Tarjosin kyllä, että voin hakea pyörän hyllystä, mutta ei kuulemma onnistu työsuhdepyöräksi.
 
Nyt näyttää olevan Pirkkalan verkkiksessä kokeiltavana pyöriä ja sähköpotkulautoja makkaran kera
 
Ja noudettavissa on ihan joka kokoa osasta verkkiksistä kokajan, ja tosiaan myyntiin palautuu yksittäisiä hiljalleen

Muuten kyllä olisin käynyt ihan noutamalla, mutta ei täältä Kuopiosta kannata kuitenkaan ajella hakemaan :) Pitää kyttäillä palautuksia
 
L-koon pyöri tuli eilen kotia. Tänään kasailin ja otin takapihalla vähän tuntumaa, niin ei tuo mitenkään huonolta tuntunut, mutta eiköhän se pienen testilenkin jälkeen selviä miltä tuo uusi ajoasento tuntuu.
 
Eilen saapui pyörä ja tänään pääsin laittamaan ajokuntoon. Vajaan kymppikilsan testailun ja säätelyn jälkeen M-koko tuntuu istuvan hyvin 175cm pitkälle kuljettajalle.

Yleinen laatuvaikutelma on ihan ok, ei mikään ihmeiden tekijä. Jarrusatuloiden kiinnityksissä oli yllättäin torxit kun muualla kuusio. Myös mukana tulleet polkimet olivat keskenään hieman erilaiset, mutta niitä nyt ei käytä kukaan käytä muutoinkaan.

Tuohon hintaan hyvä hankinta ja pienellä lisävarustelulla varmasti oiva peli pidemmäksikin aikaa.

Edit: Sramin service manualia vilkastessa onkin siis tarkoituksella t25 torxilla satulat kiinni, eli eipä mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Satula näyttää kyllä olevan melkoisen alhaalla suhteessa ohjaustankoon. Velogilla on youtubessa hyviä videoita ajoasennosta, aina satulan säädöstä polkimien pyöritystekniikkaan. :D
Suosittelen myös lukkopolkimia ja kenkiä jossain vaiheessa, ne antaa vielä extraboostia ja jaloista löytyy uusia lihaksia. On toi kyllä nätin näköinen pyörä ja livenä varmaan vielä hienompi.


Ja tuon perään voi säätää myös stemmin korkeuden säätöprikoilla sekä sekä ohjaustangon kulman. Tuo stemmi ei näytä olevan kulmalla, joten sitä pyöräyttämällä saatu pieni lisäsäätövara puuttuu. Kannattaa ainakin kokeilla miltä se pyörä tuntuu tiputtamalla stemmiä alas siitä maksimikorkeudesta ennen kuin palauttaa ajoasennon takia. Videon loppupuolella esiteltiin nyrkkisääntöjä millä asentoa voi hakea kohdalleen.

 
Yhdyn tilanneiden, toimituksen vastaanottaneiden ja alkukokoamisen tehneiden joukkoon. Tarjoushinta suhteessa osasarjaan ja runkoon vaikuttaa oikein mainiolta. Oma koeajoni on vielä tekemättä, mutta eiköhän tässä 14vrk sisään yksi kuiva koeajopäivä mahdu.

Olen vähän pyörien kanssa ruuvaillut, mutta en pidä itsenäni missään nimessä ammattitaitoisena pyörämekaanikkona. Huomasin kuitenkin heti, että melkoisella hopulla oli laite kasattu;
  • Omastani piti keskittää takajarrusatulaa monta kertaa kun palat hankasi levyä vasten sen verran hurjasti ettei rengas montaa kierrosta tehnyt telineessä roikkuessaan.
  • Samoiten vaihtajan säädöt oli pielessä kun pienimmillä rattailla ketju rutisi melko ikävästi ja vaihtaminen oli hakevan oloista. Tuli säädettyä vaihtaja täysin uusiksi SRAMin ohjeiden mukaan ja nyt ainakin telineessä testailtaessa vaihtaminen on terävämpää ja tarkempaa eikä ketju rutise millään rattaalla.
  • Sekin oli outoa, että ohjaustanko oli irroitettu stemmistä paketointia varten, mutta stemmi oli kunnon kireydessä mutta silti 10 astetta vinossa.
  • Takajarrun kahvan etäisyyssäätö oli liian "syvällä" ja kahva osui tankoon jarrutettaessa, tämä vaati myös säätöä (säätö kahvan alta).
Yhteenvetona tilaajille, että kannattaa käydä pyörän mekaaniset osat läpi ihan vaikka opetusmielessä niin pääsee heti alusta asti "tikissä" olevan kulkineen kanssa vauhtiin.
 
Oli muuten L kokoa taas Helsingissä. Itse ajattelin nyt ottaa koeajoon koska harmitti kun meni ohi suun. Ite oon 183 ja 85cm niin siinä rajoilla mitä täälläkin puhuttu.
 
Kyllä on pyörä pitkässä kannossa Postilla, eilen yöllä oli saapunut Liedon lajittelukeskukseen ja tänään iltapäivällä siirtynyt Turkuun kuljetukseen. Paitsi että, tuli postista viesti että valitse toimitusaika ja aikaisin mitä tarjosivat oli ensi viikon tiistai :facepalm:

Melkein puolen tunnin jonotuksen perästä sain Postin aspan kiinni, ei osannut sanoa miksi oltais tuomassa vasta ensi viikolla (maanantaina vappu niin silloin ei toki liiku mihinkään), yritti selvittää kuljetuspuoleltakin mutta ei saanut ketään kiinni. Sinne nyt meni viesti sitten että vois tuoda jo huomennakin jos onnistuuu ja soittopyyntö että ottaisivat yhteyttä aikataulusta, aspan kaveri sanoi myös että varmaan onnistuis ainakin saada fillari lähipostiin noudettavaksi jos ei kotiinkuljetus onnaa huomenna.

Saas kattoa miten tää homma nyt sitten menee. Ei nyt sinänsä huvittais hakea pakettia postista itse kun kotiinkuljetuksesta maksoin, mutta on seki nyt perseestä jos joutuu ens viikkoon odottamaan että ne viittii tuoda sen tänne. Aika rauhallista toimintaa kun verkkis lähettänyt fillarin viime viikon perjantaina, jos tässä joutuu ens viikon tiistaihin odottamaan että viittivät tuoda perille...
Elät torstaita ja ihmettelet että välissä on nyt viikonloppu sekä maanantain pyhä joten eikö ole ihan luonnollista että tiistai on ensimmäinen päivä kun voivat sen kuljettaa?
 
Elät torstaita ja ihmettelet että välissä on nyt viikonloppu sekä maanantain pyhä joten eikö ole ihan luonnollista että tiistai on ensimmäinen päivä kun voivat sen kuljettaa?

Eiks tossa perjantaikin ollut välissä ennen viikonloppua..?

Edit: ja pointti kokonaisuudessa siinä että fillari lähetettiin viime viikon perjantaina verkkiksestä eikä posti saanut sitä viikossa taisteltua tänne

edit2: ja tossa kun lueskelee niin täällä on pari tällä viikolla pyörän tilannutta saanut omansa vielä perjantaina mutta mun on vieläkin reissussa. Verkkiskin tosiaan lupaili tilatessa toimitusta ”maanantai-torstai” niin ei se nyt ehkä ihan putkeen mennyt.

Fun fact muuten, tilasin samana päivänä amazon.de:stä kaks aurinkotuolia, ne tuli torstaina 4 tuntia myöhemmin lietoon lajittelukeskukseen kuin fillari ja ne tuotiin perille saman päivänä, mutta jostain syystä fillari meni sen sijaan Turkuun ja tarjottiin kuljetusta kotiin tiistaille…
 
Viimeksi muokattu:
Eiks tossa perjantaikin ollut välissä ennen viikonloppua..?

Edit: ja pointti kokonaisuudessa siinä että fillari lähetettiin viime viikon perjantaina verkkiksestä eikä posti saanut sitä viikossa taisteltua tänne

edit2: ja tossa kun lueskelee niin täällä on pari tällä viikolla pyörän tilannutta saanut omansa vielä perjantaina mutta mun on vieläkin reissussa. Verkkiskin tosiaan lupaili tilatessa toimitusta ”maanantai-torstai” niin ei se nyt ehkä ihan putkeen mennyt.

Fun fact muuten, tilasin samana päivänä amazon.de:stä kaks aurinkotuolia, ne tuli torstaina 4 tuntia myöhemmin lietoon lajittelukeskukseen kuin fillari ja ne tuotiin perille saman päivänä, mutta jostain syystä fillari meni sen sijaan Turkuun ja tarjottiin kuljetusta kotiin tiistaille…
Sehän oli sun omien sanojen mukana vielä iltapäivästä liikkunut torstaina. Ei sitä kotiinkuljetusta yleensä ehdi sopia muutenkaan heti seuraavaksi päiväksi jos se aikaisempana on vielä ollut liikenteessä.
 
Sehän oli sun omien sanojen mukana vielä iltapäivästä liikkunut torstaina. Ei sitä kotiinkuljetusta yleensä ehdi sopia muutenkaan heti seuraavaksi päiväksi jos se aikaisempana on vielä ollut liikenteessä.
Mulle tuli oma pyörä samana päivänä kotiin kun aamulla puol 10 aikaan tuli ilmoitus että on tullut Joensuuhun. Tuntemattomia ovat postin tiet.
 
Yhdyn tilanneiden, toimituksen vastaanottaneiden ja alkukokoamisen tehneiden joukkoon. Tarjoushinta suhteessa osasarjaan ja runkoon vaikuttaa oikein mainiolta. Oma koeajoni on vielä tekemättä, mutta eiköhän tässä 14vrk sisään yksi kuiva koeajopäivä mahdu.

Olen vähän pyörien kanssa ruuvaillut, mutta en pidä itsenäni missään nimessä ammattitaitoisena pyörämekaanikkona. Huomasin kuitenkin heti, että melkoisella hopulla oli laite kasattu;
  • Omastani piti keskittää takajarrusatulaa monta kertaa kun palat hankasi levyä vasten sen verran hurjasti ettei rengas montaa kierrosta tehnyt telineessä roikkuessaan.
  • Samoiten vaihtajan säädöt oli pielessä kun pienimmillä rattailla ketju rutisi melko ikävästi ja vaihtaminen oli hakevan oloista. Tuli säädettyä vaihtaja täysin uusiksi SRAMin ohjeiden mukaan ja nyt ainakin telineessä testailtaessa vaihtaminen on terävämpää ja tarkempaa eikä ketju rutise millään rattaalla.
  • Sekin oli outoa, että ohjaustanko oli irroitettu stemmistä paketointia varten, mutta stemmi oli kunnon kireydessä mutta silti 10 astetta vinossa.
  • Takajarrun kahvan etäisyyssäätö oli liian "syvällä" ja kahva osui tankoon jarrutettaessa, tämä vaati myös säätöä (säätö kahvan alta).
Yhteenvetona tilaajille, että kannattaa käydä pyörän mekaaniset osat läpi ihan vaikka opetusmielessä niin pääsee heti alusta asti "tikissä" olevan kulkineen kanssa vauhtiin.

Vähän offtopiccina; Jarrujen keskittämiseen ihan pätevä apu on shimmilevy, joka sujautetaan jarrulevyn päälle ja rullataan palojen väliin ennen kuin jarrukahvasta kiristetään satula kohdilleen ja pultit kiristetään. Shimmilevy tietenkin poistetaan kun jarrusatula on kiristetty ja ennen kuin lähdetään ajelulle :p. Hommassa vielä velcronauha auttaa pitämään jarrukahvan pohjassa kun rauhassa kiristää jarrusatulan pultit piukkaan. Tämä pieni työkalu on auttanut omissa säädöissä löytämään hankalistakin tapauksista sen vähiten hankaavan kohdan ja lopputuloksena on ollut:
so_good.png
 
Fun fact muuten, tilasin samana päivänä amazon.de:stä kaks aurinkotuolia, ne tuli torstaina 4 tuntia myöhemmin lietoon lajittelukeskukseen kuin fillari ja ne tuotiin perille saman päivänä, mutta jostain syystä fillari meni sen sijaan Turkuun ja tarjottiin kuljetusta kotiin tiistaille…
Aurinkotuolit menee paketteina, mutta pyörät rahtina. Jakelu hoidetaan eri paikasta ja todennäköisesti alihankkijan toimesta.
 
Vähän offtopiccina; Jarrujen keskittämiseen ihan pätevä apu on shimmilevy, joka sujautetaan jarrulevyn päälle ja rullataan palojen väliin ennen kuin jarrukahvasta kiristetään satula kohdilleen ja pultit kiristetään. Shimmilevy tietenkin poistetaan kun jarrusatula on kiristetty ja ennen kuin lähdetään ajelulle :p. Hommassa vielä velcronauha auttaa pitämään jarrukahvan pohjassa kun rauhassa kiristää jarrusatulan pultit piukkaan. Tämä pieni työkalu on auttanut omissa säädöissä löytämään hankalistakin tapauksista sen vähiten hankaavan kohdan ja lopputuloksena on ollut:
so_good.png
Mulla on vastaava työkalu, mutta en kyllä koskaan ole kunnolla tuossa saanut, aina jäänyt laahaamaan. Silmällä laittanut sitten kohdallaan ja sit laahaa.
 
Mulla on vastaava työkalu, mutta en kyllä koskaan ole kunnolla tuossa saanut, aina jäänyt laahaamaan. Silmällä laittanut sitten kohdallaan ja sit laahaa.
Joo ei tuo automaattisesti tarkoita, että ekalla säätökerralla menisi tikkiin, mutta itselläni on kuitenkin ollut avuksi. Hankalimpia tapauksia on levy-pala-satula -kombot, joissa on useita eri hankauskohtia ja yhden kun saa taklattua niin toinen kohta jää hankaamaan. Menee ihan sairauden piikkiin kun noita alkaa säätämään täydelliseksi, ideana on kuitenkin saada rengas pyörimään suht vastuksetta eikä pieni hankaus nyt sunnuntaipyöräilijälle montaa wattia vaikuta.
 
Sehän oli sun omien sanojen mukana vielä iltapäivästä liikkunut torstaina. Ei sitä kotiinkuljetusta yleensä ehdi sopia muutenkaan heti seuraavaksi päiväksi jos se aikaisempana on vielä ollut liikenteessä.

Joo, oli liikkunut, Turkuun, mutta ei perille.
Tähän saakka kaikki kotiinkuljetukset ja yleensäkin paketit mitä mulle on tullu on tuotu/viety perille samana tai seuraavana päivänä siitä kun paketti on saapunut Liedon lajittelukeskukseen. Takaraja on mennyt suunnilleen viidessä aamulla tuleeko samana päivänä vai seuraavana (nyt oli noin 01 aikaan), ja aina on keretty ajankohtaa sopia/soitella tyylillä voitais tuoda kahden tunnin päästä.

Nyt jostain syystä tämä ei ole lähtenyt jakeluun suoraan Liedosta vaan on rontattu välillä Turkuun eikä se sieltä ole enää seuraavanakaan arkipäivänä liikkunut mihinkään.

Tod.näk. syy on jossain postin sisäisessä logistiikkahimmelissä kuten larez tuossa veikkaili. Liekö fillari pakettina sen mallinen että menee eri prosessiin ja siksi liikkuu täällä päässä niin hitaasti. Ei ole tällasia viiveitä omalle kohdalle aiemmin sattunut vaikka rahtinakin tavaraa tullut, ja sit se tietty tulee just tällasen kohdalla mitä odottaa sormet syyhyten niin vituttaa ku pientä oravaa…

Aurinkotuolit menee paketteina, mutta pyörät rahtina. Jakelu hoidetaan eri paikasta ja todennäköisesti alihankkijan toimesta.

Tämähän se varmaan syynä on, ja siellä rahtipäässä nyt joku sitten junnaa.

**

Mut joo, ehkä tää riittää tästä aiheesta niin ei täytetä koko ketjua mun epäonnenpaketin liikkeiden ihmettelyyn.

Palaan asiaan kun se fillari saapuu ja näen mitä kaikkea itse pitää siitä korjata/säätää ennen kuin sillä ajamaan pääsee. Aiempien kirjoitusten pohjalta fillarit ei ole ihan yhtä hyvin säädettyjä kuin pyöräkaupoista tilatut niin voi olla askarteluhetki tiedossa ennen kuin fillari on ajokunnossa.
 
Joo ei tuo automaattisesti tarkoita, että ekalla säätökerralla menisi tikkiin, mutta itselläni on kuitenkin ollut avuksi. Hankalimpia tapauksia on levy-pala-satula -kombot, joissa on useita eri hankauskohtia ja yhden kun saa taklattua niin toinen kohta jää hankaamaan. Menee ihan sairauden piikkiin kun noita alkaa säätämään täydelliseksi, ideana on kuitenkin saada rengas pyörimään suht vastuksetta eikä pieni hankaus nyt sunnuntaipyöräilijälle montaa wattia vaikuta.
Levyt voi olla uusinakin kieroja, joten pelkällä säätämisellä jarruja ei välttämättä saa kuntoon. Mutta kun kerran tekee homman kunnolla, niin ne toimivat kyllä jopa vuosia moitteetta.

Olen havainnut parhaaksi sen, että ensiksi keskittää satulan "keskiarvon mukaan", ja sen jälkeen siirtyy levyn kimppuun. Suoristamiseen on olemassa ihan omia työkalujakin, mutta hyvin pärjää myös pihdeillä.

Ei muuta kun menee hiljaiseen tilaan ja etsii rengasta pyörittämällä kohdan, johon palat laahaavat. Sen jälkeen varmistaa kädellä levyä vääntämällä ja rengasta pyörittämällä oikean taivutussuunnan sekä vääntää hiukan levyä pihdeillä. Tämän kun toistaa riittävän monta kertaa, niin tulee kyllä kuntoon, ellei levy ole poikkeuksellisen kiero tai mäntä jumissa.

Kannattaa myös varmistaa, että akselit on kiinni oikein ja sopivalla kireydellä. Pienikin välys voi johtaa laahaamiseen.
 
Ja tuon perään voi säätää myös stemmin korkeuden säätöprikoilla sekä sekä ohjaustangon kulman. Tuo stemmi ei näytä olevan kulmalla, joten sitä pyöräyttämällä saatu pieni lisäsäätövara puuttuu. Kannattaa ainakin kokeilla miltä se pyörä tuntuu tiputtamalla stemmiä alas siitä maksimikorkeudesta ennen kuin palauttaa ajoasennon takia. Videon loppupuolella esiteltiin nyrkkisääntöjä millä asentoa voi hakea kohdalleen.



Hyvä video Velogilta kuten aina. Pyörän koko ja ajoasennot selkeästi mietityttää.

Olen itse ajanut noin 100km, hyvä pyörä ja vaikka laatuvaikutelmasta on oltu monta mieltä, mielestäni esim. vaijeriviennit on toteutettu hyvällä maulla. Huomioiden toki pyörän hinta, löytyy hienompia kun maksaa tarpeeksi.

Runkokoko on ollut itselleni oikea ja vaikka on muuten hyvä, yläselkää joutuu ojentamaan ehkä aavistuksen liikaa omalle liikkuvuudelle (=taitaa olla aika rajallinen, pitää treenailla liikkuvuutta enemmän, toimistotyö ja maastopyöräily ei oikein auta..) joten ajattelin seuraavaksi koettaa miltä ajaminen muutaman sentin lyhyempänä tuntuu. Voi olla että vaihdan takaisin myöhemmin sillä mitään suurta ongelmaa ei ole esiintynyt.

Verkosta löytyy hyviä ohjeita vaikka millä mitalla, mutta alle vielä kootusti tiivistelmää stemmin vaihdosta niille joista tuntuu että pyörän koko on hyvä mutta tulee jossain vaiheessa tarve/kiinnostus pienelle hienosäädölle. Silloin ohjainkannattimen (ts. stemmin) avulla saadaan säädettyä ajoasentoa pidemmälle/lyhyemmälle tai korkeammalle/matalammalle. Tämä on suositeltavaa ainoastaan, jos runkokoko on todettu oikeaksi, eli ihmeitä ei voi tehdä. Ensisijaisesti tulee hankkia oikea runkokoko mitä voi hienosäätää itselleen sopivaksi.

Huomaathan, että pelkkä tangon suoristus onnistuu löysäämällä näkyvissä olevat kiinnikkeet ja kääntämällä. Allaoleva koskee koko stemmin vaihtamista. Eturengasta voi pitää tarvittaessa jalkojen välissä.

Vaikeusaste: Helppo
Vaadittavat työkalut: Pari kuusiokoloavainta, mielellään joku taso tangolle vaihdon ajaksi
Aika: 10-40 min riippuen kokemuksesta
Alkuperäinen osa: 90mm suoralla kulmalla
Baanaan yhteensopivat osat: 31,8 mm (ohjaustanko) ja 1 1/8 (putki). Näitä löytyy paljon ja edullisesti käytettynä, eikä maksa montaa kymppiä uutenakaan. Gravel-pyörälle mikä pätee myös maantiepyöriin suositus on yleensä, että kannatin ei ole liian lyhyt (min. 60-70mm) ettei ohjaus mene liian herkäksi. Mutta en ole itse niin vakuuttunut että on ongelma. Tyypillisesti stemmit tällaisiin pyöriin ovat 100mm paikkeilla.

Alla asennettava osa on 60mm pitkä 6 asteen kulmalla eli lyhennystä tulee 30mm. Osa asennetaan nyt ylöspäin nostamaan korkeutta testin vuoksi eli nostaa samalla asentoa hieman, mutta Baanassa ajoasennon korkeutta riittää, joten mahdollista on kääntää myöhemmin ympäri kuten Akuko vinkkasi. Myynnissä on myös kulmasäädettäviä stemmejä mikä on helppo vaihtoehto mutta ovat yleensä aika rimpuloita.

Vaiheet
1. Ota ohjaustanko irti neljä kiinnikettä avaamalla ja varo ettei se tipu. Laita se mielellään johonkin asennuksen ajaksi niin ei turhaan roiku vaijereista asennuksen ajan.
2. Avaa vanhan stemmin 2 satulan puolella olevaa kiinnikettä riittävän auki
3. Avaa ohjainlaakerin kansi. Löydät alta ohjainkävyn. Voit halutessasi koettaa nostaa vanhaa stemmiä pois jo tässä vaiheessa, mutta jos et saa sitä siististi irti niin että käpy on paikallaan, kävyn kiinnitys tulee avata kuusiokoloavaimella. (kuva 1)
IMG_1063.jpeg
3.1 Kun käpy alkaa olla löysällä, nosta se ylös esim. pienellä avaimella tai ruuvimeisselillä varovasti nostamalla. (kuva 2)
IMG_1064.jpeg
4. Viimeistään tässä vaiheessa voit nostaa vanhan stemmin ylös. Stemmin alta esiin tulee ohjainputki (kuva 3, missä ohjainlaakerin käpy on irti). Putken alaosassa on kiinni etuhaarukka.
IMG_1065.jpeg
5. Jos tavoite alkaa vähentämään korotuspaloja, integroituja vaijerinkuoria täytyy miettiä. Sitä ei käsitellä tässä.
6. Laita uusi stemmi paikalleen ja työnnä se kunnolla pohjaan. Jos ohjainkäpy on paikallaan eikä uuden stemmin laittaminen onnistu kävyn ollessa paikallaan, irroita käpy vaiheen 3.1 mukaan.
7. Jos olet irroittanut ohjainlaakerin kävyn aiemmin (kohdissa 3 tai 6), laita se seuraavaksi takaisin paikalleen. Voit testata ensin kädessä, miten sen kiristys toimii - käytännössä osa laajenee putkeen kun sitä kiristetään. Helppo tapa kiristää on se, että laajenna se ensin mahdollisimman paljon ja aseta se putkeen. Sen jälkeen pidä sormella kiinni reunasta ja kiristä sopivaan momenttiin. Huomioi, että käpy ei saa jäädä liian löysälle.
8. Asenna seuraavaksi ohjainlaakerin kansi. Kiristä tämä oikeaan, jämäkkään mutta ei tiukkaan momenttiin ennen kuin kiristät satulanpuoleiset kaksi kiinnikettä.
9. Kiinnitä ohjaustanko keskelle neljästä kohtaa ja kiristä. Oikea korkeussuunta on suurinpiirtein niin, että kahvat osoittavat taka-akselin suuntaan.
10. Katso että tanko on suorassa ja kiristä ohjainputken satulanpuoleiset kaksi kiinnikettä.
11. Kiristä lopuksi ohjainlaakerin kansi. Sitten pitäisi olla kunnossa. (kuva 4)
IMG_1068.jpeg

Oikean momentin testaustapoja - ts. pitää olla ehdottomasti riittävän tiukalla (ettei löysty vauhdissa) mutta ei liikaa tai kiristää ohjausta.
- Keula ei saa kolista tiputtaessa 10cm korkeudelta tai työntäessä etujarru pohjassa.
- Keulan tulee silti liikkua sujuvasti ja jos uskaltaa, voi koettaa, että pystyykö ajamaan ilman käsiä pidempään kuin vähän aikaa. Jos ei pysty, keula ei hae paikkaansa luonnollisella tavalla.

Lopputulos
Täytyy vielä vähän ajella, mutta pyörä tuntuu huomattavasti lyhyemmältä muutaman kilometrin testin pohjalta. Eron huomaa jo pelkästään silmällä.

Tämä on helppo ja melko edullinen tapa saada joustovaraa silloin, kun pyörä on jo hankittu ja säädölle on tarve tai muuten preferenssi tietyntyyppiselle asennolle. Eli korostan edelleen että pyörän tulee alunperin olla oikean kokoinen. Baanassa relevanttia voi olla myös sporttisempi ajoasento koska tanko on melko korkealla suhteessa satulaan. Siihen voi vaikuttaa säätämällä stemmiä eli pyörää ei tarvitse välttämättä sen vuoksi hylätä jos muuten hyvä.

Pahoittelut termeistä tai kirjoitusvirheistä. En ole pyörämekaanikko ja kirjoitettu melko pikaisella tahdilla jos olisi jollekin tulevaisuudessa avuksi, esim. tilanteissa jossa on alunperin oltu kokojen välissä kuten monelle väkisin sattuu.
 
Viimeksi muokattu:
S-kokoisella rungolla toe overlappia tuntuu olevan aika paljon. Onko muilla S-runkoisilla samaa kokemusta? Voikohan tuota jotenkin lievittää, uusi harrastus niin mietin onkohan tuossa enemmän kuin tyypillisesti. Ehkä 650-kokoiset renkaat olisi parempia pienempään runkoon. Etenkin liikenteessä liikkuessa huomasi aika selvästi ja pitää olla tarkkana. Sen takia varmaan teknisempien reittien ajo olisi vaikeampaa. Varmaan osittain myös tottumiskysymys. 44-kokoiset lenkkarit kun vaihtaa napakoihin pyöräilykenkiin auttaaa varmaan hieman myös, mutta tuntui ettei edes isoa käännöstä pitäisi tehdä kun jo osuu kenkään.
 
Täällä on kätevä vertailla pyörien geometriaa keskenään. Aika laajasti löytyy varsinkin tunnettujen merkkien malleja monesta kategoriasta: Geometry Geeks
 
Nyt olisi valinnan paikka edessä. Canyonilta tuli Grizl AL 6:sta tilattavaksi ja hieman houkuttelisi Baanan vaihto Canyoniin. Pyörä tulisi bikepacking käyttöön ja Grizlissä olisi paremmin kiinnitys mahdollisuuksia. Toki hintaaki on n. 600€ enemmän. Molemmat on tällä hetkellä tilattuna, Baanan toimitusaika tällä viikolla ja Canyonin toimitusaika menee kesä-heinäkuun vaihteeseen.

Osaako täällä kukaan sanoa miten Canyonin Grizl AL 6 vertautuu tuohon Baana Noux:iin komponenttien puolesta?
 
Grizlissä on Shimano GRX400 2x10 (eli siinä on 2 vaihdetta etuvaihtajassa), kun Baanassa on SRAM Apex 1x11 (vaihtaja ainoastaan takana). Kyseessä on kyllä laadukas osasarja, hankala verrata mutta voi sanoa vain että todennäköisesti riittää pitkälle ja toimii kuten pitääkin. Erona on että Shimanon samantyyppiset road-setit ovat Tiagra ja 105. GRX on suunniteltu enemmän off-road tyyppiseen gravel-ajoon kuin Apex. En ole ajanut sillä muutamaa kilometriä enempää joten en osaa kuvailla eroa tarkkaan, mutta eiköhän se mene myös mm. työmatkakäytössä ihan hyvin. Vaihtaja on Shimanolla hieman erilainen mutta molempiin varmasti tottuu. Shimano taitaa käyttää halvempaa mineraaliöljyä, tai ainakin ennen käytti, mutta eroa ei ajaessa huomaa ja joitakin varaosia saattaa olla hieman helpompi löytää, joskin GRX ei ole Shimanon yleisin osasarja koska on vain gravel-pyörissä joten en mene takuuseen. Enemmän ero vaihteistossa menee tuohon 1x11 vs 2x10 keskusteluun, joista useampi pitää ehkä ensimmäisestä (kuten itse) koska yksinkertaisuudella on etunsa mutta on lopulta mielipidekysymys.

Canyonissa on DT Swissin kiekot, joista on tosin vaikea löytää tietoja eli taitaa olla vain OEM myynnissä Canyonin pyörien mukana. Pyörän paino on samaa luokkaa, joten en osaa arvioida miten paljon paremmat ovat, mutta selkeästi eivät DT Swissin high-end tavaraa (eikä voikaan olla jos koko pyörän hinta on alle 2k). Baanassa on käytännössä lähes halvimmat mitä löytää eli olettaisin noiden olevan hieman tukevammat/laadukkaammat mutta en voi olla varma. Eroa ei tosin välttämättä aluksi huomaa jos paino on sama. EDIT: Tubeless-valmius on ymmärtääkseni myös Canyonilla, mutta kannattaa varmistaa. Se on hyvä bikepacking-käytössä.

Molemmissa pyörissä on läpiakselit edessä ja takana, alumiinirunko, hiilikuituhaarukka, hiilikuitusatulatolppa ja niin edespäin. Ei mitään kalleimpia mahdollisia mutta ok, on noilla spekseillä helppo päivittää ja vaihdella jos tulee tarvetta. Ilmeisesti myös Grizl 6 on hydraulisen levyjarrut, mutta voi korjata jos näin ei ole. Se olisi selkeä miinus Canyonille bikepacking-tyyppisessä käytössä ja ehkä jopa dealbreaker koska jarrutehoa pitäisi olla. Molemmissa on 160mm jarrulevyt.

Rungon geometria ja ulkonäkö ovat hieman erityylisiä. Mielipidekysymys kummasta tykkää. Baana edustaa enemmän oldschool-tyyppistä runkoa jossa vaakaputki on suora, Canyonin runko näyttää ulkoapäin hieman modernimmalta eli vaakaputki on hieman kulmassa ja merkki on muutenkin tunnettu erinomaisista runoistaan. Jos pidät pyörää esim. työpaikalla ulkona, todennäköisemmin Canyon kiinnittää huomion.

Canyonilla on toimiva huoltoverkosto ainakin pääkaupunkiseudulla. Verkkokaupasta en osaa sanoa.

Ihan komponentti komponentilta Canyonissa ei minun silmään ole välttämättä mitään, mikä perustelee koko 500-600e hintaeron Baanan ale-hintaan, mutta pitkäaikaisia investointeja ovat ja pitää miettiä omasta näkökulmasta mikä on kiinnostavin. Osat ovat pääosin mid-rangea. Tosiasia on silti että Canyon on hyvässä maineessa ja jos löydät heiltä oikean koon ja saatavuus ok, olet todennäköisesti tyytyväinen pyörään. Osat ovat tasapainoiset ja perustellut pyörän hintaan nähden kuten Canyonilla aina. Mutta Baana on myös oikein vakuuttava pyörä ja alle tonnilla tuskin löytyy vastaavaa. Kyllä tällä kokonaisuudella hinnat ovat yleensä alkaen 1500 eurosta.

Siinä joitakin eroja mitä tulee itselle äkkiseltään mieleen, muut voi täydentää!
 
Viimeksi muokattu:
Grizlissä on Shimano GRX400 2x10 (eli siinä on 2 vaihdetta etuvaihtajassa), kun Baanassa on SRAM Apex 1x11 (vaihtaja ainoastaan takana). Kyseessä on kyllä laadukas osasarja, hankala verrata mutta voi sanoa vain että todennäköisesti riittää pitkälle ja toimii kuten pitääkin. Erona on että Shimanon samantyyppiset road-setit ovat Tiagra ja 105. GRX on suunniteltu enemmän off-road tyyppiseen gravel-ajoon kuin Apex. En ole ajanut sillä muutamaa kilometriä enempää joten en osaa kuvailla eroa tarkkaan, mutta eiköhän se mene myös mm. työmatkakäytössä ihan hyvin. Vaihtaja on Shimanolla hieman erilainen mutta molempiin varmasti tottuu. Shimano taitaa käyttää halvempaa mineraaliöljyä, tai ainakin ennen käytti, mutta eroa ei ajaessa huomaa ja joitakin varaosia saattaa olla hieman helpompi löytää, joskin GRX ei ole Shimanon yleisin osasarja koska on vain gravel-pyörissä joten en mene takuuseen. Enemmän ero vaihteistossa menee tuohon 1x11 vs 2x10 keskusteluun, joista useampi pitää ehkä ensimmäisestä (kuten itse) koska yksinkertaisuudella on etunsa mutta on lopulta mielipidekysymys.

Canyonissa on DT Swissin kiekot, joista on tosin vaikea löytää tietoja eli taitaa olla vain OEM myynnissä Canyonin pyörien mukana. Pyörän paino on samaa luokkaa, joten en osaa arvioida miten paljon paremmat ovat, mutta selkeästi eivät DT Swissin high-end tavaraa (eikä voikaan olla jos koko pyörän hinta on alle 2k). Baanassa on käytännössä lähes halvimmat mitä löytää eli olettaisin noiden olevan hieman tukevammat/laadukkaammat mutta en voi olla varma. Eroa ei tosin välttämättä aluksi huomaa jos paino on sama. EDIT: Tubeless-valmius on ymmärtääkseni myös Canyonilla, mutta kannattaa varmistaa. Se on hyvä bikepacking-käytössä.

Molemmissa pyörissä on läpiakselit edessä ja takana, alumiinirunko, hiilikuituhaarukka, hiilikuitusatulatolppa ja niin edespäin. Ei mitään kalleimpia mahdollisia mutta ok, on noilla spekseillä helppo päivittää ja vaihdella jos tulee tarvetta. Ilmeisesti myös Grizl 6 on hydraulisen levyjarrut, mutta voi korjata jos näin ei ole. Se olisi selkeä miinus Canyonille bikepacking-tyyppisessä käytössä ja ehkä jopa dealbreaker koska jarrutehoa pitäisi olla. Molemmissa on 160mm jarrulevyt.

Rungon geometria ja ulkonäkö ovat hieman erityylisiä. Mielipidekysymys kummasta tykkää. Baana edustaa enemmän oldschool-tyyppistä runkoa jossa vaakaputki on suora, Canyonin runko näyttää ulkoapäin hieman modernimmalta eli vaakaputki on hieman kulmassa ja merkki on muutenkin tunnettu erinomaisista runoistaan. Jos pidät pyörää esim. työpaikalla ulkona, todennäköisemmin Canyon kiinnittää huomion.

Canyonilla on toimiva huoltoverkosto ainakin pääkaupunkiseudulla. Verkkokaupasta en osaa sanoa.

Ihan komponentti komponentilta Canyonissa ei minun silmään ole välttämättä mitään, mikä perustelee koko 500-600e hintaeron Baanan ale-hintaan, mutta pitkäaikaisia investointeja ovat ja pitää miettiä omasta näkökulmasta mikä on kiinnostavin. Osat ovat pääosin mid-rangea. Tosiasia on silti että Canyon on hyvässä maineessa ja jos löydät heiltä oikean koon ja saatavuus ok, olet todennäköisesti tyytyväinen pyörään. Osat ovat tasapainoiset ja perustellut pyörän hintaan nähden kuten Canyonilla aina. Mutta Baana on myös oikein vakuuttava pyörä ja alle tonnilla tuskin löytyy vastaavaa. Kyllä tällä kokonaisuudella hinnat ovat yleensä alkaen 1500 eurosta.

Siinä joitakin eroja mitä tulee itselle äkkiseltään mieleen, muut voi täydentää!
Kiitoksia asiantuntevasta vastauksesta! Multa löytyy maantiepyörä, jossa on Shimano 105-osasarja joten Shimanon vaihtajat on kyllä tuttuja.

Jos järjellä ajattelisi, Baana olisi parempi vaihtoehto. Ainakin rahallisesti. Mutta pitää vielä miettiä. Tuon Grizl laukkujen kiinnitys mahdollisuudet kiinnostaa jotenkin enemmän. Varsinkin etuhaarukkaan saisi näppärästi telineen kolmella ruuvilla ja siihen kuivapussit kiinni.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 724
Viestejä
4 494 103
Jäsenet
74 285
Uusin jäsen
ImPetriiZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom