Ilmanvaihto eli IV-keskustelu

Liittynyt
01.06.2023
Viestejä
85
Sama kone ja hienosuodatin vaihtoon kerran vuodessa. Karkeasuodattimia 3 kertaa vuodessa. Asuinalue maaseutu.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
323
Kuinka usein ootte vaihtanut iv koneen hienosuodattimen? Defaulttina säädöissä on ollut 1v. Vallox 110 kone kyseessä. Karkeasuodattimia tullut vaihtaneeksi 5-6 kertaa vuodessa. Pölyä ja ötököitä kertyy noihin kyllä. Valloxin sivuilla suositus keväisin ja syksyisin suodattimien vaihto, mutta ei eritelty mitenkään muuten. Ok alueella asutaan ja ei erityisesti "likaisella" ilman alueella.
Sama kone ja 2xvuoteen koko setin vaihto. Likaiset on suodattimet kun vaihtaa, mutta ei mitenkään törkyiset. Tuloilmaventtiileistä joutuu 2-3x vuodessa pyyhkäseen pölyrinkulat pois. Lämmönvaihtimen huuhtelen lämpimällä vedellä kerran kuussa, eikä siitä ulos tuleva vesi ole ainakaan silmin nähtävästi likaista.
 
Liittynyt
01.06.2023
Viestejä
85
Lämmönvaihtimen huuhtelen lämpimällä vedellä kerran kuussa, eikä siitä ulos tuleva vesi ole ainakaan silmin nähtävästi likaista.
Kennon olen pessyt ehkä 3-4 vuoden välein, hiukan useammin ehkä pitäisi mutta ei tuollakaan pesuvälillä ole likavetttä tullut, vain pölyt lähteneet.
 

Coanda

Tulinen kastike
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
312
Sama kone ja 2xvuoteen koko setin vaihto. Likaiset on suodattimet kun vaihtaa, mutta ei mitenkään törkyiset. Tuloilmaventtiileistä joutuu 2-3x vuodessa pyyhkäseen pölyrinkulat pois. Lämmönvaihtimen huuhtelen lämpimällä vedellä kerran kuussa, eikä siitä ulos tuleva vesi ole ainakaan silmin nähtävästi likaista.
Nuo pölyrinkulat ovat lähinnä huonepölyä jonka tuloilman puhallus nakkaa kattoon kiinni. Ei siis tuloilman mukana tulevaa likaa.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 215
Asun rivarissa, jossa on painovoimainen ilmanvaihto. Liesituuletin on kytketty suoraan hormiin. Ikkunoissa on tuuletusventtiilit, mutta epäilen, että korvausilmaa tulee kuitenkin vääriä reittejä, koska liesituuletin on liian "suora putki" ulos. Miten tällaista kannattaisi lähteä tutkimaan? Täällä kävi viime syksynä tyyppi mittailemassa sisä- ja ulkoilman välistä paine-eroa erään muun mittauksen yhteydessä, ja sisällä oli lievä alipaine, joka oli mittaajan mukaan juuri oikea tilanne. Fakta kuitenkin on se, että jos ei ole yhtään ikkunaa auki, ilmanlaatu ei ole hyvä. Oma osaaminen missään rakentamis- ja remontoimisjutuissa on käytännössä nolla.

Älkää sanoko, että ota yhteys isännöitsijään, sillä minä olen tässä kuuden asunnon taloyhtiössä isännöitsijä. Ei meillä ole talossa ketään tällaisiin asioihin perehtynyttä.
 
Liittynyt
09.12.2020
Viestejä
171
Asun rivarissa, jossa on painovoimainen ilmanvaihto. Liesituuletin on kytketty suoraan hormiin. Ikkunoissa on tuuletusventtiilit, mutta epäilen, että korvausilmaa tulee kuitenkin vääriä reittejä, koska liesituuletin on liian "suora putki" ulos. Miten tällaista kannattaisi lähteä tutkimaan? Täällä kävi viime syksynä tyyppi mittailemassa sisä- ja ulkoilman välistä paine-eroa erään muun mittauksen yhteydessä, ja sisällä oli lievä alipaine, joka oli mittaajan mukaan juuri oikea tilanne. Fakta kuitenkin on se, että jos ei ole yhtään ikkunaa auki, ilmanlaatu ei ole hyvä. Oma osaaminen missään rakentamis- ja remontoimisjutuissa on käytännössä nolla.

Älkää sanoko, että ota yhteys isännöitsijään, sillä minä olen tässä kuuden asunnon taloyhtiössä isännöitsijä. Ei meillä ole talossa ketään tällaisiin asioihin perehtynyttä.
Kyllähän sitä voi tehostaa sitä ilmanvaihtoa ilman, että menee ylipaineiseksi. Huippari katolle ja tuuletusventtiileihin jonkin sortin ilmanliikutin ja suodatus. Näin on omassa talossa toteutettu ja ilmanlaatu on hyvä.
 
Liittynyt
08.05.2017
Viestejä
19
Jos nyt onnistuu niin liitteenä pohjakuva ja mittaus pöytäkirja. Pohjakuvasta poiketen keittiö on vaihtunut ulkoseinälle ja liesituuletin on nykyään Bora.

Mitattu teholla 3. Mittaaja sanoi, että venttiileistä loppuu yksinkertaisesti säätövara. Sääti nyt niin pienelle ku sai ilman, että rupeaa viheltämään. Ja silti tulokset noin ja itseasiassa viheltääkin jos pakkasta paljon. Oon käyttänyt nyt vain tehoa 1 tai 2.

Nyt en kyllä muista yhtään, että oliko suodattimet alkuperäiset vai tarvikemallia.

Hinta asiaan, talo Etelä-Pohjanmaalla joten hintaero voi hyvin johtua paikkakunnasta versus joku pk-seutu tms kaupunki.

Ettei tuo olohuoneen "poisto" olisi kiertoilma? Niin sekavan näköinen tuo IV-Kuva ettei saa ainakaan näin näytöltä selvää. Nappaa IV-Koneen sisältä kuva ja katsotaan onko kiertoilma-malli (Voidaan jatkaa myös YV:llä). Se selittäisi paljon, eli siis tulopuhallin "imee" osittain olohuoneesta lämmintä sisäilmaa jonka sekoittaa sitten ulkoa tulevaan raitisilmaan. Ja mitä enemmän kiertoilmaventtiili on auki, sitä vähemmän ulkoa tulee raitista ilmaa -> alipaineen määrä kasvaa. Nämä monesti hankala saada säätöihin tuon kiertoilmaventtiilin ollessa auki.
 
Liittynyt
08.05.2017
Viestejä
19
Asun rivarissa, jossa on painovoimainen ilmanvaihto. Liesituuletin on kytketty suoraan hormiin. Ikkunoissa on tuuletusventtiilit, mutta epäilen, että korvausilmaa tulee kuitenkin vääriä reittejä, koska liesituuletin on liian "suora putki" ulos. Miten tällaista kannattaisi lähteä tutkimaan? Täällä kävi viime syksynä tyyppi mittailemassa sisä- ja ulkoilman välistä paine-eroa erään muun mittauksen yhteydessä, ja sisällä oli lievä alipaine, joka oli mittaajan mukaan juuri oikea tilanne. Fakta kuitenkin on se, että jos ei ole yhtään ikkunaa auki, ilmanlaatu ei ole hyvä. Oma osaaminen missään rakentamis- ja remontoimisjutuissa on käytännössä nolla.

Älkää sanoko, että ota yhteys isännöitsijään, sillä minä olen tässä kuuden asunnon taloyhtiössä isännöitsijä. Ei meillä ole talossa ketään tällaisiin asioihin perehtynyttä.
Painovoimaisessa ilmanvaihdossa ei saisi olla ulospuhaltavaa liesituuletinta, se tekee aina käytettäessä kovan paine-eron ulkovaipan yli ja korvausilma tulee lähes poikkeuksetta muista "poistokanavista". Sama ilmiö voi tulla kesäaikaan, ilman liesituulettimen käyttöä.

Helpoin tapa parantaa ilmanvaihtoa tämmöisessä kohteessa on lisätä järjestelmään huippuimuri sekä tarpeellinen määrä korvausilmaventtiileitä kunnon suodatuksella.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 895
Viestejä
4 223 141
Jäsenet
71 134
Uusin jäsen
risumies1

Hinta.fi

Ylös Bottom