Yrittäjyys ja oma firma

Coanda

Tulinen kastike
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
311
Itse lähetän maksuhuomautuksen eräpäivän jälkeisenä arkena ja sille eräpäivä heti ja jos ei rahoja tipu 5pv sisällä niin 7.5% korko niskaan, viimestään sillon joko tulee rahat tai puhelinsoitto. Varsinkin rakennusfirmat on sellassia etteivät tahdo maksaa, trattauhkauksella tulee sieltäki rahat nopiasti :D Joo ei ehkä asiakasystävällisin lähestymistapa mutta rahat on saatava.
Tiedäthän että se korko (7% tosiaan tänä vuonna) on sitten vuosikorko, eikä mikään kerroin laskun summalle?

Satasen laskulle 7,5% korko ei tee viikossa kuin senttejä.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Tiedäthän että se korko (7% tosiaan tänä vuonna) on sitten vuosikorko, eikä mikään kerroin laskun summalle?

Satasen laskulle 7,5% korko ei tee viikossa kuin senttejä.
Lisätään vielä ettei jokaiseen korkolaskuriin ole luottaminen, koska osa laskee saksalaisen koronlaskutavan mukaan (360pvä/vuosi), joka ei ole korkolain mukaista:

Korkokäsikirja/Vuosikoronlaskutapa – Wikikirjasto

100€ lasku, viivästyskorko 7% = 100*0,07/365 = ~1,92snt/päivä; Seitsemän päivää *7 = viikko = 13,42snt :)

Helpompi opetella itse laskemaan korko manuaalisesti, jossei laskutusohjelma sitä tee, kuin käyttää netin laskureita joista jokainen antaa vähän eri tuloksia.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 834
Niin, eläke ei kerry. Sossusta jne saa rahaa sitten kun sulla ei ole enää omaisuutta mitä myydä ja millä elää pl koti tms.
Laitat tuon 6000€ patjan alle/vuosi ja teet petoksen nostamalla tukia?

Miten tämän foorumin säännöt meni rikokseen opastamisesta tai yllyttämisestä?

Kelaan tulee päivittäin paljon ilmiantoja näistä ja sitten on oikeasti kusessa. Mä en tajua miten ihmiset kuvittelevat että on oikeus petoksella varastaa rahaa valtiolta. @Jebaus ?

PS. Tuo vakuutus voi olla ihan hyvä vinkki.
Höpönlöpö, nyt taas voi tuon mielensäpahoittamisen ja huutelun lopettaa heti alkuunsa.

Peruspäivärahalla, ansiosidonnaisella tai vaikka kassojen maksuilla/vakuutuksilla ei ole MITÄÄN tekemistä omaisuuden kanssa. Vaikka olisi miljoona euroa tilillä niin ihan samalla tavalla ne kuuluu jokaiselle. Niissä huomioidaan ainoastaan tulot eli tietysti jos pääoma tai korkotuloja on niin ne vähennetään.

Tietysti sitten jos lähdetään itkemään niitä asumis ja mitä lie tukia niin tilanne on eri, mutta kuten nyt varmaan arvata saattaa niin ehdottamallani ajatusmallilla tarkoitus tai edes mahdollisuutta ei ole niistää jokaista senttiä mitä irtoaa vaan poimia ne helpot toimeentulon kohteet mihin jokaisella on oikeus.

Ihan vaan ajatusleikkinä niin jos vuodesta ensimmäiset 8kk saat vaikka 600e/kk peruspäivärahaa/jotain muuta tukea, vakuutus kattaa yrityksen kaikki kulut ja sitten viimeisen 4kk aikana tienaat sen 5000e/kk, jää siitä vuodessa kuitenkin tuloja 24800 euroa, siitä veroa ~10% jos sitäkään niin ollaan kuitenkin melkein 2000e/kk mitä jää KÄTEEN vuositasolla 8kk sairaslomasta tai vastaavasta huolimatta. Mielestäni aika hyvin jos tuohon on kaveriksi vielä se puskurirahasto olemassa? Ei tarvitse edes asuntolainan lyhennyksiä lykätä.
 
Viimeksi muokattu:

Kimi625

Vähintäänkin eeppinen näpertelijä.
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
623
Tiedäthän että se korko (7% tosiaan tänä vuonna) on sitten vuosikorko, eikä mikään kerroin laskun summalle?

Satasen laskulle 7,5% korko ei tee viikossa kuin senttejä.
Sen verran kauan laskuja ruksaillu ja yrittäjä jo toisessa polvessa, kaikki ei aina muistu mieleen mutta hommat hoidetaan oikein ja kunnolla.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
110
Prkl ku tässä pähkäilen... oon siis ammatiltani sähköasentaja ja oon tehnyt viimeset 10v sähköhommia... nyt ois tarkotus perustaa yritys jossa teen kuitu sekä sähköhommia aliurakoitsijana.. töitä on 8h/vrk joka vitun päivä eli siis hommiiii on ja myös urakoita tiedossa... mut en vaa osaa päättää kumpi o parempi TMI vai OY ....
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 106
Prkl ku tässä pähkäilen... oon siis ammatiltani sähköasentaja ja oon tehnyt viimeset 10v sähköhommia... nyt ois tarkotus perustaa yritys jossa teen kuitu sekä sähköhommia aliurakoitsijana.. töitä on 8h/vrk joka vitun päivä eli siis hommiiii on ja myös urakoita tiedossa... mut en vaa osaa päättää kumpi o parempi TMI vai OY ....
Tmi jos teet yksin. Oy toisaalta on "uskottavampi" ja kannattaa jos aiot työllistää porukkaa. Onhan noissa toki muitakin eroja, mutta näin simppelisti. :)
 
Viimeksi muokattu:

Ryydike

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
970
OY. TMI olet vastuussa itse veloistasi. OY:n nimiin voit ottaa velkaa ja et ole henkilökohtaisesti vastuussa siitä.
 

Kimi625

Vähintäänkin eeppinen näpertelijä.
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
623
Prkl ku tässä pähkäilen... oon siis ammatiltani sähköasentaja ja oon tehnyt viimeset 10v sähköhommia... nyt ois tarkotus perustaa yritys jossa teen kuitu sekä sähköhommia aliurakoitsijana.. töitä on 8h/vrk joka vitun päivä eli siis hommiiii on ja myös urakoita tiedossa... mut en vaa osaa päättää kumpi o parempi TMI vai OY ....
Nykyään voi alottaa Tmi ja "nostaa" sen Oy:ksi myöhemmin maksamalla osakepääoman etc.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Prkl ku tässä pähkäilen... oon siis ammatiltani sähköasentaja ja oon tehnyt viimeset 10v sähköhommia... nyt ois tarkotus perustaa yritys jossa teen kuitu sekä sähköhommia aliurakoitsijana.. töitä on 8h/vrk joka vitun päivä eli siis hommiiii on ja myös urakoita tiedossa... mut en vaa osaa päättää kumpi o parempi TMI vai OY ....
Pistä Oy vaan heti jos alkupääoman verran on tuohta laittaa, kokemuksella jatkoa varten helpompi.

Tarkempi neuvominen vaatisi tietysti perehtymistä ja tulevaisuuden ennustusta, mutta siis näin yleiseltä kantilta.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
96
Osakeyhtiö on aina uskottavampi. Jos ei sitä paria touhutonnia ole laittaa osakepääomaan niin älä perusta yritystä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 703
Moni sanonut, että KY on pienyrittäjälle edullisin ratkaisu?
No edullisin, mutta sitten jos menee vituralleen, niin velkojat vie tuhkatkin pesästä. Oy:n raunioita saa penkoa ihan rauhassa ilman että yrittäjä kärsii siitä omissa nahoissaan, näin mutkat suoraksi tyyliin.
 

Diziet Sma

Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 404
Sponsorointiin liittyen: Osaisiko joku neuvoa, miten käsitellään kirjanpidossa ulkopuolisen henkilön sponsorointi, joka tehdään lahjoittamalla firman tuotteita? Lasketaanko omakustannushinnalla vai ovh:n mukaan? Tarvitseeko miettiä alvia vai meneekö ilman? Entäs mitkä ovat kaksinkertaisessa kirjanpidossa tällaisen sponsoroinnin tili ja vastatili?
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
51
Sellainen huomio nyt ainakin tästä toiminimiyrittämisestä, että jotkut tahot ei tosiaan pidä uskottavana. En oo saanut ostettua mitään laskulle esim. verkkokaupasta tai cdon:sta. Muutamalla tutulla sama tilanne.

En tiedä saisiko ostettua laskulle tuoreella OY:lläkään, mutta toiminimellä ei ole ainakaan onnistunut. Toki toi ongelma on ratkennut sillä, että on maksanut tuotteet heti, että eipä se nyt niin suuri murhe ole ollut.
 

Kimi625

Vähintäänkin eeppinen näpertelijä.
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
623
Sellainen huomio nyt ainakin tästä toiminimiyrittämisestä, että jotkut tahot ei tosiaan pidä uskottavana. En oo saanut ostettua mitään laskulle esim. verkkokaupasta tai cdon:sta. Muutamalla tutulla sama tilanne.

En tiedä saisiko ostettua laskulle tuoreella OY:lläkään, mutta toiminimellä ei ole ainakaan onnistunut. Toki toi ongelma on ratkennut sillä, että on maksanut tuotteet heti, että eipä se nyt niin suuri murhe ole ollut.
Oy voi leipasta laskulle heti, mutta kait siinä joku raja on, siis summassa.
Jotkut paikat lähtee nimittäin katsomaan viimesintä tilinpäätöstä ja jos sellasta ei ole niin ei tipua luottoakaan saati maksuaikaa jne.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 834
Toiminimellä saa itseasiassa laskulle ihan ilman ongelmia, kun ottaa sen omalle henkilökohtaiselle laskulle. Yleensä vielä halvempi/ilman kuluja klarnan tms kautta kun Oy:lle.

Itsellä ei ole koskaan ollut ongelmaa saada laskulle, tosin monesti maksan nuo alle 500e ostokset suoraan mielummin pois. Sensijaan uusi Oy jos kyseessä niin monet vaativat henkilötakauksen ennen laskutustilin avausta jolloin tilanne onkin taas ihan sama kuin toiminimellä.

En ole koskaan ymmärtänyt tuota pointtia että "Oy:ssä et ole itse vastuussa". Kuka perustaa yrityksen sillä ajatuksella että laskut jätetään maksamatta ja ollaan ns. kusessa? Ja vaikka näin vahingossa kävisi, kyllä siellä verottaja on asiaa selvittämässä ja jos löytyy kirjanpidosta jotain mikä ei täsmää/ole selvitetty niin kyllä se yrittäjä/omistaja/tj/hallituksen jäsenet siitä syytteen saa. Useamman henkilön tunnen joka tämän rumban on käynyt läpi.

Rakennusalalla tullut huomattua, että nämä tmi yrittäjät on ihan samalla viivalla ja toisinaan jopa paremmassa asemassa kuin Oy:t.
Ostaisitko itse palvelun ennemmin siltä tmi yrittäjältä joka vastaa siitä henk.kohtaisella omaisuudella, vai sitä Oy:ltä joka voi pistää pillit pussiin ja irtisanoutua kaikista vastuista jos paska osuu tuulettimen?
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Hyvää yrittäjän päivää vaan kaikille kanssayrittäjille!

Potkii vastaan tänään kovasti, ilmeisesti tarvitsen muistutuksen mitä tähän työnkuvaan kuuluu... :D 13h työpäivä, 3 hydrauliletkua rikki ja 1 hydrauliputki, 1 äijä saikulle, tästä voinee päätellä montako akuuttia ongelmaa oli päivän aikana :btooth:

Tietää kyllä taas miksi nousta aamulla töihin... :D:darra:
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 390
Teen tässä ekoja tuotetilauksia verkkokauppaa varten. Vähän ollaan epämukavuusalueen ulkopuolella mutta ehkä kun saa ekat myynnit niin alkaa helpottaa.

Joulumarkkinoille kun pääsen mukaan niin oon tyytyväinen. Omalta tililtä teen investoinnit ja toiminimellä mennään.

Hyvä harrastus päivätyön ohelle.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Teen tässä ekoja tuotetilauksia verkkokauppaa varten. Vähän ollaan epämukavuusalueen ulkopuolella mutta ehkä kun saa ekat myynnit niin alkaa helpottaa.

Joulumarkkinoille kun pääsen mukaan niin oon tyytyväinen. Omalta tililtä teen investoinnit ja toiminimellä mennään.

Hyvä harrastus päivätyön ohelle.
Rakastaisin tollasta mut liikeidea puuttuu. Mitä sä aloit myymään? Myytkö vaan Suomeen?
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
321
Miten paypal ostot menee yrityksessä ja niiden kirjanpito? Tartteeko tehdä paypaliin oma tunnus yritykselle?
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 390
Rakastaisin tollasta mut liikeidea puuttuu. Mitä sä aloit myymään? Myytkö vaan Suomeen?
Oon vielä niin paranoidi että en kerro tarkempia yksityiskohtia :D Mutta myyn joo vaan Suomeen ja tällä hetkellä näyttää että vaan ulkomailta ostot. Ei oo mitään Alibaba kiinakrääsää.

Mielestäni ihan hyvän markkinaraon oon löytäny.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 834
Miten paypal ostot menee yrityksessä ja niiden kirjanpito? Tartteeko tehdä paypaliin oma tunnus yritykselle?
PayPal on vaan maksupalvelu joten niitä paypaltapahtumia ei tarvitse kirjanpitoon kirjata lainkaan oli sitten kyseessä osto tai myynti.

Sensijaan kuitin ostoksesta tarvitsee eli sinä annat\lähetät asiakkaalle alvillisen kuitin ja samoin kun sinä jotain ostat, saat myös kuitin/tilausvahvistuksen spostiin jonka laitat kirjanpitoon.

Jos et erillistä kuittia paypalostoksesta saa, et voi ostoksesta myöskään vähentää mahdollista arvonlisäveroa. Sitten voit tietysti paypalin kuitin kirjanpitoon lisätä niin saat oston kuitenkin vähennyksiin, periaatteessa tämä vaatii kylkeen vielä esim luottokorttilaskun jolta todellinen summa selviää.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
160
Prkl ku tässä pähkäilen... oon siis ammatiltani sähköasentaja ja oon tehnyt viimeset 10v sähköhommia... nyt ois tarkotus perustaa yritys jossa teen kuitu sekä sähköhommia aliurakoitsijana.. töitä on 8h/vrk joka vitun päivä eli siis hommiiii on ja myös urakoita tiedossa... mut en vaa osaa päättää kumpi o parempi TMI vai OY ....
Kannattaa huomioida että sähköurakointiin tulee olla luvat kunnossa. Se että toimii aliurakoitsijana ei poista sähkötöiden johtajan tarvetta.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
321
PayPal on vaan maksupalvelu joten niitä paypaltapahtumia ei tarvitse kirjanpitoon kirjata lainkaan oli sitten kyseessä osto tai myynti.

Sensijaan kuitin ostoksesta tarvitsee eli sinä annat\lähetät asiakkaalle alvillisen kuitin ja samoin kun sinä jotain ostat, saat myös kuitin/tilausvahvistuksen spostiin jonka laitat kirjanpitoon.

Jos et erillistä kuittia paypalostoksesta saa, et voi ostoksesta myöskään vähentää mahdollista arvonlisäveroa. Sitten voit tietysti paypalin kuitin kirjanpitoon lisätä niin saat oston kuitenkin vähennyksiin, periaatteessa tämä vaatii kylkeen vielä esim luottokorttilaskun jolta todellinen summa selviää.
Käytännössä paypalin kautta tulee menemään virtuaalipalvelin maksut missä lisenssiserveri sekä nettisaitteja.

Eli liitän vaan nykyiseen paypaliin firman pankkikortin ja kuiteista luonnollisesti kopiot kirjanpitäjälle. En meinaa myydä mitään paypalin kautta. Teen ihan paperiset laskut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
598
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
110
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 250
Miksi sitten kyselet yrittäjyysketjussa jos olet työntekijäksi menossa?

Mitäköhän hemmettiä nyt taas. :D
Alunperinhän hän puhui menevänsä johonkin firmaan aliurakoitsijaksi oman perustamansa firmansa kautta. Siinä tapauksessahan hän on itse vastuussa tekemisistään ja oletan, että luvat pitää olla myös kunnossa. Samoin kaikki vastuuvakuutukset ynnä muut, koska hänen firma on vastuussa jos aiheuttaa jotain vahinkoa vaikka tekisikin aliurakoitsijana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
598
Alunperinhän hän puhui menevänsä johonkin firmaan aliurakoitsijaksi oman perustamansa firmansa kautta. Siinä tapauksessahan hän on itse vastuussa tekemisistään ja oletan, että luvat pitää olla myös kunnossa. Samoin kaikki vastuuvakuutukset ynnä muut, koska hänen firma on vastuussa jos aiheuttaa jotain vahinkoa vaikka tekisikin aliurakoitsijana.
Vastuuvakuutukset ovat pakollisia vain jos asiakas vaatii.
Yleensähän isot yritykset ja fiksut ihmiset vaativat että yrityksellä on vastuuvakuutukset.

Ja vastuuvakuutuksen toimintaperiaatekin ymmärretään monesti väärin.

Eli vertauskuvallisesti: jos naulaa naulan vinoon, vastuuvakuutus ei korvaa vinoon naulattua naulaa.
Mutta jos vasara tippuu vaikka asiakkaan päähän-> vastuuvakuutus korvaa.

Toisin sanoen ei korvaa työvirheitä mutta korvaa muut työstä aiheutuneet vahingot.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 834
Kyllä noilla rakennustyömailla kun puhutaan yli 200 000e urakoista käytäntö yleensä on että pääurakoitsijalla on vakuutukset ja tämän lisäksi pääurakoitsijan kuuluu vielä monesti ottaa työmaakohtainen vakuutus.

Harvemmin noissa urakkasopimuksissa on mainittu mitään aliurakoitsijoiden vakuutuksista MUTTA 90% työmaista aliurakoitsijoiden pitää toimittaa yel/tyel tiedot sekä vakuutustiedot pääurakoitsijalle ennenkö on mitään asiaa työmaalle.
Tämä jo ihan siksi, että tilaajavastuulaki määrää pääurakoitsijaa pitämään noista kirjaa, ja ne pitää vielä säilyttää oliko se nyt 3v työmaan valmistuttua.

Tosin toiminimellä/yksityisyrittäjällä nuo vakuutukset ovat halpoja. Itsellä 1milj.e vastuuvakuutus, oikeusturva, tapaturma ja sairausvakuutus 50te asti kaikkinensa jotain 700e vuodessa.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 390
Onkos kukaan joutunut pelaamaan postituksen/postituspalveluiden kanssa? Tässä koitan selvittää mikä on paras tapa laittaa verkkokaupan tuotteet maailmalle.

- Osa tuotteista mahtuu postiluukusta
- Pääsen käymään helposti postissa ja muissakin kuljetusyrityksissä
- Määrät varmaan aluksi jotain 0-100 pakettia/kk
- Paino lähes aina alle 1kg

Hinnat ei kovin korkeita. Esim. postin 3,90€ pikkupaketti olis ihan ok.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 250
Onkos kukaan joutunut pelaamaan postituksen/postituspalveluiden kanssa? Tässä koitan selvittää mikä on paras tapa laittaa verkkokaupan tuotteet maailmalle.

- Osa tuotteista mahtuu postiluukusta
- Pääsen käymään helposti postissa ja muissakin kuljetusyrityksissä
- Määrät varmaan aluksi jotain 0-100 pakettia/kk
- Paino lähes aina alle 1kg

Hinnat ei kovin korkeita. Esim. postin 3,90€ pikkupaketti olis ihan ok.
Postia olen itse joutunut töissä käyttämään. Kannattaa pyytää postilta tarjous, koska en usko, että yritykset mitkä tarjoavat tuota pikkupakettia/pienlähetystä 2 eurolla myisivät sitä ainakaan tappiolla.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
693
Onkos kukaan joutunut pelaamaan postituksen/postituspalveluiden kanssa? Tässä koitan selvittää mikä on paras tapa laittaa verkkokaupan tuotteet maailmalle.

- Osa tuotteista mahtuu postiluukusta
- Pääsen käymään helposti postissa ja muissakin kuljetusyrityksissä
- Määrät varmaan aluksi jotain 0-100 pakettia/kk
- Paino lähes aina alle 1kg

Hinnat ei kovin korkeita. Esim. postin 3,90€ pikkupaketti olis ihan ok.
Laitat noilla spekseillä vaan kaikille kuriirifirmoille ja Postille tarjouskyselyn, liioittelet ehkä hieman kuukausi/vuosivolyymissa ja valitset parhaimman.

Miten muuten te yrittäjät olette päättäneet silloin aikoinaan sen, että mikä idea on tarpeeksi toteuttamiskelpoinen? Onko perustunut ihan puhtaasti laskelmiin vai onko joku pyöräyttänyt firman pystyyn vain suurella itseluottamuksella?
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 390
Laitat noilla spekseillä vaan kaikille kuriirifirmoille ja Postille tarjouskyselyn, liioittelet ehkä hieman kuukausi/vuosivolyymissa ja valitset parhaimman.
Kiitos vastauksesta, näin vähän ajattelin itsekin tässä.

Miten muuten te yrittäjät olette päättäneet silloin aikoinaan sen, että mikä idea on tarpeeksi toteuttamiskelpoinen? Onko perustunut ihan puhtaasti laskelmiin vai onko joku pyöräyttänyt firman pystyyn vain suurella itseluottamuksella?
Mä aloin tätä ideaa viemään eteenpäin kun laskin eka että riskit on melko minimaaliset ja pystyn tekemään palkkatyön ohessa. Ei ole aikaisempaa kokemusta ja idea perustuu oikeastaan ihan perstuntumalle.

Kun aloin laskemaan tarvittavia myyntejä että kattaa noi kulut mitä syntyy, niin tein vaan pahimman mahdollisen laskelman (käytännössä ihan minimaalisia myyntejä) ja arvioin että en joudu köyhäintaloon jos ei lähde lentoon.

Omalle ajalle en laske aikaa koska tod. näk. venyttelisin esaria koneen eessä tai kattoisin leffoja jos en tekis tätä. Lisäksi ihan oppimiskokemuksena hiton hyödyllinen kun voi soveltaa monessakin työpaikassa oppimaansa.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
88
Onkos kukaan joutunut pelaamaan postituksen/postituspalveluiden kanssa? Tässä koitan selvittää mikä on paras tapa laittaa verkkokaupan tuotteet maailmalle.

- Osa tuotteista mahtuu postiluukusta
- Pääsen käymään helposti postissa ja muissakin kuljetusyrityksissä
- Määrät varmaan aluksi jotain 0-100 pakettia/kk
- Paino lähes aina alle 1kg

Hinnat ei kovin korkeita. Esim. postin 3,90€ pikkupaketti olis ihan ok.
Tuo kannatta myös tsekata: Paketin lähettäminen – helposti ja edullisesti. Valitse sopivin | Shipit.fi

Olen lähetellyt sen kautta paketteja, myös ulkomaille.
Omasta mielestäni parempi kuin postin uusi unifaun systeemi..
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Kysytäämpäs täältä mitä on kanssayrittäjät mieltä tällaisesta:

Hämmästyin huomatessani, että kilpailijayritys sekä ainakin yksi heidän jälleenmyyjänsä käyttää Adwords-avainsanana meidän yrityksen tarkkaa nimeä :shifty: Mielipiteitä asiasta?

Pohdin tässä vaihtoehtoja:

- Huomautanko heitä suoraan asiasta? (Hyödyttääkö?)
- Teen saman itse heidän nimellä? (maksaa vähäsen)
- Maksan itseni ylemmäksi (tuntuu tyhmältä)
- Lähden riitelemään markkinaoikeuteen (maksaa hopeaa....:greedy:)
- Käynnistän tuttujen kesken alkuun vaikka parin viikon mittaisen kampanjan, tehden vaikka muutaman kymmenen klikkausta tällä hakusanalla päivässä? (ei välttämättä tehoa jos eivät itse seuraa, eli markkinointi ulkoistettu? Tai sitten ehkä jopa tehokkain tapa? :D)

Pohjaa keskustelulle: Kilpailijan brändin käyttö Google-mainonnassa | LAKIUS Blogi

lakius.fi sanoi:
Mikäli hakusanana on kilpailevan tavaramerkki, mainostettavat tuotteet ovat kilpailevia tuotteita ja mainoksesta ei selkeästi ilmene, että mainostetut tuotteet ovat toista kaupallista alkuperää, voi tavaramerkinhaltija kieltää tavaramerkkinsä käytön hakusanana. Eli avainasia on mahdollinen sekaantuminen kaupallisesta alkuperästä, eli tavaramerkkioikeuden ydinasioista on kyse.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 834
Riippuen alasta, kilpailijasta ja suhteesta asiakkaisiin, aloittaisin itse sissimarkkinoinnilla asiakkaiden puolelta. Pieni ja viaton heitto asiakkaalle sopivaan väliin esim "Ilmeisesti maine on hyvä kun kilpailija x käyttää meidän nimeä omassa markkinoinnissaan" eikä tuota tarvitse sen enempää selventää jos ei asiakkaan puolelta kiinnostusta tule.

Kyllä se juttu siitä sitten leviää ja jossain kohtaa menee sinne kilpailijan korville asti. Ja jos sieltä kyselyä asiasta tulee niin eihän siihen tarvitse kuin kuitata "kyllä asia on huomattu, mutta lähinnä sille on naureskeltu ja todettu että onhan siitä meille kiistaton markkina etu että kilpailija hakee asiakkaita meidän nimellä"
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Riippuen alasta, kilpailijasta ja suhteesta asiakkaisiin, aloittaisin itse sissimarkkinoinnilla asiakkaiden puolelta. Pieni ja viaton heitto asiakkaalle sopivaan väliin esim "Ilmeisesti maine on hyvä kun kilpailija x käyttää meidän nimeä omassa markkinoinnissaan" eikä tuota tarvitse sen enempää selventää jos ei asiakkaan puolelta kiinnostusta tule.

Kyllä se juttu siitä sitten leviää ja jossain kohtaa menee sinne kilpailijan korville asti. Ja jos sieltä kyselyä asiasta tulee niin eihän siihen tarvitse kuin kuitata "kyllä asia on huomattu, mutta lähinnä sille on naureskeltu ja todettu että onhan siitä meille kiistaton markkina etu että kilpailija hakee asiakkaita meidän nimellä"
Otetaan konstilistalle, mutta tämä ei kyllä yksinään riitä.

Ongelma on siis yritysten sekoittuvuus toisiinsa, jota hekin ilmeisesti tuolla hakevat. Kerran ja kaksikin on tullut puhelua "asiakkaalta", että miksei tavara liiku, olen tilannut jo viikko sitten?? No kyllä meillä liikkuu, muttakun soittavat väärään yritykseen eli eivät ole meiltä mitään tilanneetkaan, onneksi näistä tullut useimmiten myös kaupat ja perunut sitten kilpailijalta myöhästyneen tilauksensa :D

Eräs yritys myös loukkaa meidän toiminimeä ihan adwordsin 1. otsikossa :mad: sitäkin pitäisi tässä keretä käsitellä mutta olisihan tässä muutakin puuhaa (tietysti)... :vihellys:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 703
Otetaan konstilistalle, mutta tämä ei kyllä yksinään riitä.

Ongelma on siis yritysten sekoittuvuus toisiinsa, jota hekin ilmeisesti tuolla hakevat. Kerran ja kaksikin on tullut puhelua "asiakkaalta", että miksei tavara liiku, olen tilannut jo viikko sitten?? No kyllä meillä liikkuu, muttakun soittavat väärään yritykseen eli eivät ole meiltä mitään tilanneetkaan, onneksi näistä tullut useimmiten myös kaupat ja perunut sitten kilpailijalta myöhästyneen tilauksensa :D

Eräs yritys myös loukkaa meidän toiminimeä ihan adwordsin 1. otsikossa :mad: sitäkin pitäisi tässä keretä käsitellä mutta olisihan tässä muutakin puuhaa (tietysti)... :vihellys:
Onko se sun yrityksen nimi mitenkään rekisteröity, patenttisuojattu yms? Tuossa muutama vuosi sitten paikkakunnalla pitkään tunnettu yritys, no he eivät tienneet asiasta mitään pitkään aikaa, mutta itselle sattui silmään toinen saman niminen yritys. Joka tosin toimi aivan toisella alalla, joten eivät kilpailleet samoista asiakkaista.
Mutta tunnen omistajan, niin menin kysymään että ihan oikeastiko harjoitatte myös liiketoimintaa x, siellä ja sillä alallakin. Oli vähän että wtf, he omistavat nimen ja ovat patentoineet sen (tai miten se nyt meni), mutta ei mennyt montaa päivää kun sen toisen firman teipit oli kadonneet ikkunasta ja uusi nimi koreili paikalla.

Itse kun olin/oltiin perustamassa firmaa, niin siinäkin oli vääntöä kun vähän saman nimisiä putiikkeja löytyi, ja se nyt oli vaan simppeli kirjainyhdistelmä xxxxx-ala. Saatiin se kuitenkin. Ja noin hölmöjä nimiä löytyy useampikin kappale suomesta. Tämä ei kyllä aiheuttanut mitään sekaannuksia tai muutakaan ongelmaa.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Onko se sun yrityksen nimi mitenkään rekisteröity, patenttisuojattu yms? Tuossa muutama vuosi sitten paikkakunnalla pitkään tunnettu yritys, no he eivät tienneet asiasta mitään pitkään aikaa, mutta itselle sattui silmään toinen saman niminen yritys. Joka tosin toimi aivan toisella alalla, joten eivät kilpailleet samoista asiakkaista.
Mutta tunnen omistajan, niin menin kysymään että ihan oikeastiko harjoitatte myös liiketoimintaa x, siellä ja sillä alallakin. Oli vähän että wtf, he omistavat nimen ja ovat patentoineet sen (tai miten se nyt meni), mutta ei mennyt montaa päivää kun sen toisen firman teipit oli kadonneet ikkunasta ja uusi nimi koreili paikalla.

Itse kun olin/oltiin perustamassa firmaa, niin siinäkin oli vääntöä kun vähän saman nimisiä putiikkeja löytyi, ja se nyt oli vaan simppeli kirjainyhdistelmä xxxxx-ala. Saatiin se kuitenkin. Ja noin hölmöjä nimiä löytyy useampikin kappale suomesta. Tämä ei kyllä aiheuttanut mitään sekaannuksia tai muutakaan ongelmaa.
Eikai se kummempaa patenttisuojausta tarvitse, kun on rekisteröity kaikkiin tarvittaviin instansseihin ja toiminutkin jo vuosia? Eli
Kauppa-, verohallinnon, ennakkoperintä-, arvonlisävero-, ja työnantajarekisterissä?

Toiminimilain Toiminimilaki 128/1979 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ® mukaan olisi silloin yksinoikeus kyseiseen toiminimeen.

Toiminimilaki sanoi:
3 §
Yksinoikeus rekisteröityyn toiminimeen sisältää sen, että toinen elinkeinonharjoittaja ei saa tässä maassa käyttää sellaiseen toiminimeen sekoitettavissa olevaa toiminimeä, ellei näytetä, että toiminimen haltija ei saata kärsiä siitä vahinkoa.
Saman alan yrityksillä voi olla vaikea näyttää toteen, ettei toinen kärsisi vahinkoa toisen nimen käytöstä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Kuinka paljon tulee maksamaan palvelunumero ja tartteeko sen olla 010-alkuinen? Tarkoitus olisi tarjota numeropalvelua ja ottaa siinä pieni siipale tietysti itselleen esim. "Numeronpalvelunhinta on 5€ ja laskutetaan puhelinlaskun yhteydessä. Ilmaista ATK-palvelua tarjotaan numerosta XXX-XXXXXXX, hyvää päivän jatkoa".
Tietysti jatkuva kuukausisoppari on fantastista tehdä asiakkaalle ja täysin automaattinen puhelinvastaaja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 703
Eikai se kummempaa patenttisuojausta tarvitse, kun on rekisteröity kaikkiin tarvittaviin instansseihin ja toiminutkin jo vuosia? Eli
Kauppa-, verohallinnon, ennakkoperintä-, arvonlisävero-, ja työnantajarekisterissä?

Toiminimilain Toiminimilaki 128/1979 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ® mukaan olisi silloin yksinoikeus kyseiseen toiminimeen.



Saman alan yrityksillä voi olla vaikea näyttää toteen, ettei toinen kärsisi vahinkoa toisen nimen käytöstä.
No ehkä noinkin. Sitten vähän oudompi tapaus vuosien takaa. Esiintyvällä taiteilijalla oli taiteilijanimi, mutta se ei ikinä rekannut sitä mihinkään. Sitten bändiriitojen jälkeen entinen kaveri patentoi (tai mulla termit täysin hakusessa, mutta silti) sen taiteilijanimen, mutta suostui myymään tottakai nimen käyttöoikeuden alkuperäiselle artistille, kun sai siitä rahaa - eikä olisi itse tehnyt sillä nimellä yhtään mitään. Kunhan käytti tilaisuuden hyväkseen.
Mutta joo, eipä mulla ole tämän paremmin tietämystä näistä kun muiden kautta.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
No ehkä noinkin. Sitten vähän oudompi tapaus vuosien takaa. Esiintyvällä taiteilijalla oli taiteilijanimi, mutta se ei ikinä rekannut sitä mihinkään. Sitten bändiriitojen jälkeen entinen kaveri patentoi (tai mulla termit täysin hakusessa, mutta silti) sen taiteilijanimen, mutta suostui myymään tottakai nimen käyttöoikeuden alkuperäiselle artistille, kun sai siitä rahaa - eikä olisi itse tehnyt sillä nimellä yhtään mitään. Kunhan käytti tilaisuuden hyväkseen.
Mutta joo, eipä mulla ole tämän paremmin tietämystä näistä kun muiden kautta.
Siinä varmaan kävi juuri niin, että tämä taiteilija koitti vakiinnuttaa nimensä ilman rekisteröintiä, mutta ei onnistunut siinä. Tämä kaveri siten rekisteröi sen, ja tottakai toiminimilain mukaisesti tienasi sillä rahat.

Markkinaoikeudesta löytyykin pari tapausta joissa näistä on katsottu korvauksia, ja tässä nyt mietinkin tuon toisen asiani suhteen mikä on sopiva korvaus toiminimeni (OY) loukkauksesta/käytöstä :think:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 703
Siinä varmaan kävi juuri niin, että tämä taiteilija koitti vakiinnuttaa nimensä ilman rekisteröintiä, mutta ei onnistunut siinä. Tämä kaveri siten rekisteröi sen, ja tottakai toiminimilain mukaisesti tienasi sillä rahat.

Markkinaoikeudesta löytyykin pari tapausta joissa näistä on katsottu korvauksia, ja tässä nyt mietinkin tuon toisen asiani suhteen mikä on sopiva korvaus toiminimeni (OY) loukkauksesta/käytöstä :think:
Nimihän oli vakio, ja on edelleen. Toinen teki temput ja pääsi rahastamaan. Jos en kovin pieleen muista niin nimi palautui hintaan 5000 markkaa ilman mitään oikeudenkäyntejä. Mikä taas on tämänpäivän hinta, niin luulisin että summat ovat suurempia.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 173
OY. TMI olet vastuussa itse veloistasi. OY:n nimiin voit ottaa velkaa ja et ole henkilökohtaisesti vastuussa siitä.
On kyllä aika kehno perustelu sille, että miksi valita osakeyhtiö yli toiminimen. :think:

Ei se nyt niin toimi, että perustat osakeyhtiön ja marssit pankkiin hakemaan 100k€ lainan, pistät firman konkkaan ja pankki jää nuolemaan näppejään. Samat vakuudet sinulta vaaditaan sen lainan takuudeksi kuin jos olisit toiminimi-yrittäjä tai yksityishenkilö. Eli kyllä se talo menee sen osakeyhtiönkin lainan takuudeksi tai sitten jää laina saamatta.

Tuolla vastuun rajoittuvuudella ei ole käytännössä mitään merkitystä minkään tuoreen pikkuyrityksen vinkkelistä.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 435
Viestejä
4 199 394
Jäsenet
70 906
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom