• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Yrittäjyys ja oma firma

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
122
Muutama kyssäri (verosuunnittelua) tmi:llä duunaamisesta:
Harrasteena meinasin hommaa XY tehdä. Infot tähän tai privaan

Alv raja 10ke -> tarkoitus pysyä ja varmaan pysyykin liikevaihto tämän rajan alle ja 99% yksityisten kanssa asiointia.
- Ostan tuotteita alvilla, duunaan palveluita yksityiselle, myyn kokonaisuuden alv0% ?
- Ostan tuotteita alvilla, myyn katteella, alv?
- Ostan tuotteita ulkomailta alvilla, myyn katteella, alv?

Jos ilmoittaudun alv velvolliseksi ->
- Ostan tuotteita 100e +alv, duunaan, lasku asiakkaalle 200e+alv, teen alv erotuksen 24-48=-24 = maksan verokarhulle 24e?

Ostan kamaa, duunaan, annan laskun asiakkaalle, ostan tuotoilla lisää kamaa, tämä kertaa X -> vuoden lopussa tulos 1500e, nostan sen kilometrikorvauksina, onko ok?
Palkkaa (yksityisotto) ei ole tarkoitus ottaa, tulot investointeina kaikkeen "hyödylliseen" tai kuluihin. OK?
 

Kimi625

Vähintäänkin eeppinen näpertelijä.
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
624
Muutama kyssäri (verosuunnittelua) tmi:llä duunaamisesta:
Harrasteena meinasin hommaa XY tehdä. Infot tähän tai privaan

Alv raja 10ke -> tarkoitus pysyä ja varmaan pysyykin liikevaihto tämän rajan alle ja 99% yksityisten kanssa asiointia.
- Ostan tuotteita alvilla, duunaan palveluita yksityiselle, myyn kokonaisuuden alv0% ?
- Ostan tuotteita alvilla, myyn katteella, alv?
- Ostan tuotteita ulkomailta alvilla, myyn katteella, alv?

Jos ilmoittaudun alv velvolliseksi ->
- Ostan tuotteita 100e +alv, duunaan, lasku asiakkaalle 200e+alv, teen alv erotuksen 24-48=-24 = maksan verokarhulle 24e?

Ostan kamaa, duunaan, annan laskun asiakkaalle, ostan tuotoilla lisää kamaa, tämä kertaa X -> vuoden lopussa tulos 1500e, nostan sen kilometrikorvauksina, onko ok?
Palkkaa (yksityisotto) ei ole tarkoitus ottaa, tulot investointeina kaikkeen "hyödylliseen" tai kuluihin. OK?
Aina loppukäyttäjälle luovutettava tavara tai palvelu on alv. velvollista.
Eli ostojen alvit vähennykseen (mene vapaaehtoisesti alvin piiriin)
Ulkomailta on saatavilla uskomaton määrä tuotteita ja osassa on järkyt katteet...MUTTA varaston hankinta on kallista ja pelkkä tilaustuote homma karkottaa asiakkaat sekunnissa.
Älä tilaa EUn ulkopuolelta, aivan armoton paperisota, varsinkin elektroniikan kanssa.
(Jos siinä on minkäänlainen virtalähde = elektroniikkaa)
Tmi on yrityksenä vähän kenkä, oma talous ja firman talous on täysin sama asia. Jos firma saa yhtäkkiä asiakkaalta 2000e niin kyllä sua laskulla siitä muistetaan vaikka et niinsanotusti palkkaa ottaisikaan.
Joku mua fiksumpi voi auttaa xD
Terv. moniyrittäjä (2x Oy, 1x Ky)
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
122
"
Milloin yritystoiminta on arvonlisäverotonta
Yritystoiminta voi olla arvonlisäverotonta, kun yrityksen liikevaihto jää alle 8500 euroon. Silloin koko yrityksen liikevaihto on arvonlisäverotuksessa verovapaata. Käytännössä voi olla arvonlisäverovelvollinen ja laskuttaa alv:t itsellesi, mutta tilikauden lopussa saatkin pitää alv:n itselläsi. Raja on kuitenkin hyvin tarkka ja sen ylittyessä veroja joutuu maksamaan."

Ei ole noita sivuja hetkeen päivitetty, alv raja nykyjään 10ke.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 684
"
Milloin yritystoiminta on arvonlisäverotonta
Yritystoiminta voi olla arvonlisäverotonta, kun yrityksen liikevaihto jää alle 8500 euroon. Silloin koko yrityksen liikevaihto on arvonlisäverotuksessa verovapaata. Käytännössä voi olla arvonlisäverovelvollinen ja laskuttaa alv:t itsellesi, mutta tilikauden lopussa saatkin pitää alv:n itselläsi. Raja on kuitenkin hyvin tarkka ja sen ylittyessä veroja joutuu maksamaan."

Ei ole noita sivuja hetkeen päivitetty, alv raja nykyjään 10ke.
IMO ainoa tilanne milloin alveja ei kannata periä on jos saat siitä huomattavaa kilpailuetua. Mutta jos kauppa käy alvien kanssakin hyvin niin kyllä ne kannattaa niihin laskuihin laittaa. Jos LV pysyy alle rajojen, saat aika hyvän bonuksen kun voit pitää alvit kokonaan tai osittain itselläsi. Ja toisaalta jos raja paukkuu etkä ole alveja perinyt, tulee siitä aika kivat rapsut jälkikäteen maksettavaksi.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 684
Valvooko kukaan maksatko YEL-maksuja?
Eläketurvakeskus valvoo.
Olen ns. kevytyrittäjä Ukko.fi -palvelun kautta. Heidän palvelun kautta voin maksaa YEL-maksut tai vaihtoehtoisesti voin ruksia, että huolehdin itse maksuista. Jos en huolehdi, niin saako kukaan tietää?
Lainaan tähän aimpaa viestiäni ketjusta, korvaa "opiskelet" sanalla "työskentelet":
Sanoit, että opiskelet päätöimisesti. Tällöin voit mielestänit perustella YEL:in maksamattomuutta sillä, että yritystoiminta on pienimuotoista, epäsäännöllistä ja sivutoimista. Sivutoimisuuden voi todistaa esim. siten, että yritysoiminta ei ole este toisen täysipäiväisen työn tekemiselle. Itse olen aikoinaan sivutoimisena vielä ollessani onnistunut em. argumenteilla kuittaamaan Eläketurvakeskuksen selvityspyynnön siitä miksi YELiä ei oltu maksettu.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
122
Opiskelin lisää, jos alvit paukkuu lv:n yli niin tulee alarajahuojennus.

YEL:liä ei tarvitse maksaa jos toiminta vähäistä, toisinsanoen on vakkarityö ja tmi on sivubisnes/harrastus. Aiheesta löysin googlella hyvän stoorin mutta onnistuin hävittämään sen..
Kovastihan ne koittaa tyrkyttää sitä (kuulemma) mutta ei järkeä maksaa jos/kun toiminta on niin pientä.

Tässähän tulee kohta vastattua omaan alkuperäiseen kymykseen..
Kokemuksia toiminimellä harjoittavilta kaivataan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Opiskelin lisää, jos alvit paukkuu lv:n yli niin tulee alarajahuojennus.

YEL:liä ei tarvitse maksaa jos toiminta vähäistä, toisinsanoen on vakkarityö ja tmi on sivubisnes/harrastus. Aiheesta löysin googlella hyvän stoorin mutta onnistuin hävittämään sen..
Kovastihan ne koittaa tyrkyttää sitä (kuulemma) mutta ei järkeä maksaa jos/kun toiminta on niin pientä.

Tässähän tulee kohta vastattua omaan alkuperäiseen kymykseen..
Kokemuksia toiminimellä harjoittavilta kaivataan.
Yeleistä on keskustelua jo aiemmin tässä ketjussa. Pääpointti on että tuo yel-raja ei liity esim toiminimen liikevoittoon, vaan siihen "kuinka paljon tehdystä työstä tulisi maksaa toiselle henkilölle".

Esim jos teet töitä keskimäärin 200 päivän aikana 2h/päivä, ja voisit periaatteessa palkata jonkun tekemään työtä vaikka 15e tuntipalkalla (ei vaadi erityisosaamista) niin yel-työtuloksi jäisi 6000€ mikä on alle YEL-rajan. Tällöil yeliä ei tarvitse ottaa.

Perustelut kannattaa kuitenkin olla valmiina, koska eläketurvalta voi tulla vihaista fanipostia jos et maksa. Itse lähetin jo etukäteen viestiä eläketurvaan jolla varmistin että olen ymmärtänyt asian oikein. Vieläkin yrittivät suostutella ottamaan YELiä koska "se on tosi hieno juttu" mutta myönsivät että pakko ei ole.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Onko kukaan vielä tarkemmin perehtynyt tähän juttuun?

Vuosi aikaa varautua: Tietosuoja-asetus tuo mukanaan jättisakot

Holopainen korostaa, että jatkossa kaikkien henkilötietojen käsittelylle pitää olla lupa.

– Tietojen käsittelyn pitää perustua asiakkaan suulliseen tai sähköiseen suostumukseen. Käytännössä lupa pitää kysyä heti kun uutta asiakassuhdetta ollaan perustamassa.
Onko kukaan edes lukenut tuota EU:n tietosuoja-asetusta? :think:
 

Kimi625

Vähintäänkin eeppinen näpertelijä.
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
624
Onko kukaan vielä tarkemmin perehtynyt tähän juttuun?

Vuosi aikaa varautua: Tietosuoja-asetus tuo mukanaan jättisakot



Onko kukaan edes lukenut tuota EU:n tietosuoja-asetusta? :think:
On tuttu juttu, enemmän esim kirjanpitäjien ongelma ja tosiaan niiden lafkojen ketkä tallentaa asiakkaiden tietoja.
Jos sul on kotona mappi mis on asiakkaille lähetetyt laskut ja niis yhteystiedot ni ei haittaa. Voihan vaikka sähkösen asiakasrekisterin pakata ja salata passun taakse jollain ilmasohjelmalla tjm sellasta :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 057
Uusi tietosuoja-asetus tuottaa melkoisesti duunia omalla alallani. Kaikki työohjeet menee päivitykseen jne.

Tietoa kun tallennetaan asiakkaista mahdollisimman paljon.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
On tuttu juttu, enemmän esim kirjanpitäjien ongelma ja tosiaan niiden lafkojen ketkä tallentaa asiakkaiden tietoja.
Jos sul on kotona mappi mis on asiakkaille lähetetyt laskut ja niis yhteystiedot ni ei haittaa. Voihan vaikka sähkösen asiakasrekisterin pakata ja salata passun taakse jollain ilmasohjelmalla tjm sellasta :D
No mulla on Excel asiakkaista, jossa "kryptattuna" mitä ostanut (semmosilla lyhenteillä ettei niistä kyllä kukaan muu saa selvää :D), milloin lähetetty, toimitustapa, nimi, sposti, puhelinnumero, määränpää (ei tarkkaa osoitetta).

Tarvitseeko tämmöinen tietojen keräys jotain lupia kuten tuossa ekan viestini lainauksessa? Pakkaus ja passut jne. on ongelmista pienimpiä jos sellaisilla selvitään, ihan vain lyhykäisyydessään mitä tuo asetus minimissään velvoittaa?
 

Kimi625

Vähintäänkin eeppinen näpertelijä.
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
624
No mulla on Excel asiakkaista, jossa "kryptattuna" mitä ostanut (semmosilla lyhenteillä ettei niistä kyllä kukaan muu saa selvää :D), milloin lähetetty, toimitustapa, nimi, sposti, puhelinnumero, määränpää (ei tarkkaa osoitetta).

Tarvitseeko tämmöinen tietojen keräys jotain lupia kuten tuossa ekan viestini lainauksessa? Pakkaus ja passut jne. on ongelmista pienimpiä jos sellaisilla selvitään, ihan vain lyhykäisyydessään mitä tuo asetus minimissään velvoittaa?
Jotenkin loogisesti ajatellen en usko että tarvitsee luvan, siis sullahan on vain välttämättömiä asiakastietoja joita on pakko säilyttää jo lainkin puolesta jossain muodossa.
Niinkuin sanoin aiemmin niin kirjanpitäjät/rahotusyhtiöt/teleoperaattorit yms on niitä keiden kannattaa kiinnittää huomiota tietoturvan.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Jotenkin loogisesti ajatellen en usko että tarvitsee luvan, siis sullahan on vain välttämättömiä asiakastietoja joita on pakko säilyttää jo lainkin puolesta jossain muodossa.
Niinkuin sanoin aiemmin niin kirjanpitäjät/rahotusyhtiöt/teleoperaattorit yms on niitä keiden kannattaa kiinnittää huomiota tietoturvan.
Tummensin sen olennaisen, näin itsekin ajattelisin mutta kun kyseessä on EU:n tietosuoja-asetus niin looginen ajattelu on yleensä vähän kaukaa haettua :D

Täällä oli jotain: http://tietosuoja.fi/material/attac...en_valmistautua_EUn_tietosuoja-asetukseen.pdf

En silti vieläkään ole aivan kartalla tuosta, Suomen yrittäjien artikkelissa kun oli tämä:

– Tietojen käsittelyn pitää perustua asiakkaan suulliseen tai sähköiseen suostumukseen. Käytännössä lupa pitää kysyä heti kun uutta asiakassuhdetta ollaan perustamassa.

Tuleeko tästä samanlainen pakollinen ilmoitusjuttu kuin noista kekseistä joista ilmoitellaan joka sivulla: Käyttämällä verkkosivuamme tai asioimalla liikkeessämme annat suostumuksen henkilötietojesi keräämiseen.

...Kohta ei enää mahdu mitään sivulle kun joka asiasta ensin ilmotellaan popuppina ja kysellään lupia :lol:
 

Kimi625

Vähintäänkin eeppinen näpertelijä.
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
624
Tummensin sen olennaisen, näin itsekin ajattelisin mutta kun kyseessä on EU:n tietosuoja-asetus niin looginen ajattelu on yleensä vähän kaukaa haettua :D

Täällä oli jotain: http://tietosuoja.fi/material/attac...en_valmistautua_EUn_tietosuoja-asetukseen.pdf

En silti vieläkään ole aivan kartalla tuosta, Suomen yrittäjien artikkelissa kun oli tämä:

– Tietojen käsittelyn pitää perustua asiakkaan suulliseen tai sähköiseen suostumukseen. Käytännössä lupa pitää kysyä heti kun uutta asiakassuhdetta ollaan perustamassa.

Tuleeko tästä samanlainen pakollinen ilmoitusjuttu kuin noista kekseistä joista ilmoitellaan joka sivulla: Käyttämällä verkkosivuamme tai asioimalla liikkeessämme annat suostumuksen henkilötietojesi keräämiseen.

...Kohta ei enää mahdu mitään sivulle kun joka asiasta ensin ilmotellaan popuppina ja kysellään lupia :lol:
Olis hauska tietää millä asteella tää pätee tukkureihin, mehän siis myydään pääasiassa yrityksille joiden kaikki tiedot on julkisia joka tapauksessa :p
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 843
Onko mitään suosituksia mistä lähteä kyselemään kirjanpitoa vai pitääkö vain laitella sähköpostia googlesta löydettyihin yrityksiin?

7v pitänyt itse exelissä kahdenkertaista kirjanpitoa mutta nyt ei enään jaksa. Pitäisi löytää joku sopiva tekijä jolle voisi kerran kuussa lähettää kuitit/laskut joko sähköisesti tai ihan kirjekuoressa ja sieltä tulisi kerran kuussa sitten tieto missä mennään.
Laskujen maksun, laskutuksen, alv ilmoitukset ja niiden maksun voin hoitaa jatkossa itsekkin.

Tositteita about 400kpl vuodessa ja liikevaihto ~200 000e. Toiminimi mutta suunnitelmissa muuttaa osakeyhtiöksi ja palkata työvoimaa niin siksi tässä vähän ennakoin koska sitä en ala itse enään hoitelemaan.
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Valvooko kukaan maksatko YEL-maksuja?

Olen ns. kevytyrittäjä Ukko.fi -palvelun kautta. Heidän palvelun kautta voin maksaa YEL-maksut tai vaihtoehtoisesti voin ruksia, että huolehdin itse maksuista. Jos en huolehdi, niin saako kukaan tietää? Jättäisin ihan tietoisesti maksamatta koska olen päivätyössä ja sen kautta minulle kertyy eläkemaksuja ja kaikkea muuta turvaa jolloin YEL olisi turhaa.

Hmmm...näin järjellä ajatellen verottaja olis ainoa, joka edes teoriassa vois tuota jotenkin valvoa? (muilla ei ole tietoa) Verottajankaan ydintehtävä ei ole valvoa tuon tyyppisiä asioita vaan lähinnä varmistaa se, että valtio saa omansa aina kun on mahdollisuus. Siis kerätä verot.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 057
Eläketurvakeskus valvoo yrittäjiä ja vakuuttamista. Vakuuttamisvelvollisuutta valvotaan viimeisen vahvistetun verotuksen perusteella ja tuo valvontaraja vaihtelee vuosittain. Tämän vuoden valvontarajaa en juuri nyt muista mutta se lienee jossain 11000 euron hujakoilla.
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
YEL- maksujen vuosityötulo vaikuttaa sitten muuten myös yrittäjän sairausturvaan ja ansioturvaan.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 843
YEL- maksujen vuosityötulo vaikuttaa sitten muuten myös yrittäjän sairausturvaan ja ansioturvaan.
Harmi vaan että summat ovat niin naurettavia että niiden maksamista ei kannata edes harkita jos työtulo jää alle 50000e/vuosi.

Perus kansalainen saa joka tapauksessa kelasta/sossusta sen tonnin kuussa, oli yeliä tai ei. Saadakseen tonnin kuussa yelin kautta pitää sitä maksella ~250€/kk. Saadakseen 2000e kk sairauden/tapaturman vuoksi pitää yeliä maksaa jo 500e/kk eli 6000e vuodessa... Ei MITÄÄN järkeä.

Itse makselen yeliä sen minimin mukaan 150e tjsp/kk, lisäksi laitan säästöön 400-500e/kk pahan päivän varalle.

Lisäksi löytyy tapaturma/sairaus vakuutus joka kattaa hoitokulut ilman ylärajaa ja ansionmenetykset KIRJANPIDON mukaan 50 000e asti em. tapauksissa. Tämä vakuutus maksaa 470e/vuodessa.

Eli säästöön menee 6000e/vuosi jolla eletään sitten jos itse sössitään asiat (tietty kelalta/sossusta tonni kylkeen vielä) tai muuten vakuutuksen kautta tulee ekat 50 000e jonka aikana voi keksiä jotain muuta tekemistä.
 

Kimi625

Vähintäänkin eeppinen näpertelijä.
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
624
Harmi vaan että summat ovat niin naurettavia että niiden maksamista ei kannata edes harkita jos työtulo jää alle 50000e/vuosi.

Perus kansalainen saa joka tapauksessa kelasta/sossusta sen tonnin kuussa, oli yeliä tai ei. Saadakseen tonnin kuussa yelin kautta pitää sitä maksella ~250€/kk. Saadakseen 2000e kk sairauden/tapaturman vuoksi pitää yeliä maksaa jo 500e/kk eli 6000e vuodessa... Ei MITÄÄN järkeä.

Itse makselen yeliä sen minimin mukaan 150e tjsp/kk, lisäksi laitan säästöön 400-500e/kk pahan päivän varalle.

Lisäksi löytyy tapaturma/sairaus vakuutus joka kattaa hoitokulut ilman ylärajaa ja ansionmenetykset KIRJANPIDON mukaan 50 000e asti em. tapauksissa. Tämä vakuutus maksaa 470e/vuodessa.

Eli säästöön menee 6000e/vuosi jolla eletään sitten jos itse sössitään asiat (tietty kelalta/sossusta tonni kylkeen vielä) tai muuten vakuutuksen kautta tulee ekat 50 000e jonka aikana voi keksiä jotain muuta tekemistä.
Pistäs vähän yv:tä mitä kautta tuo tapaturma/sairaus vakuutus on ja oliko mitä ehtoja jne :)
 

Kimi625

Vähintäänkin eeppinen näpertelijä.
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
624
No eiköhän tommoiset yleisluontoiset tiedot kestä laittaa ihan kaikille näkyviin?
Joo totta kai mutta en jaksa riidellä kenenkään kanssa siitä kuuluuko ne nyt tänne vai tonne vai minne ja sinne :D Tää on aika kaikenkattava boardi ainakin nimensä puolesta ainakin.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
321
Mites noi sponsorointi hommat menee? Ajatuksena tietty että oma yritys sponsoroisi joko rahana tai materiaalina mulle. Laittaisin oman firman tarrat näkyville esim. takkiin. Mutta täytyykö urheilla oikeasti jossain kilpasarjassa vai riittääkö harrastelu? Esim. maastopyöräily / pyöräily? Ja onko siitä hyötyä, että "nostaa" omasta firmasta sponsorirahana / materiaalina, lähinnä jos vertaa et nostas vaan palkkaa (josta joutuu tuloveron ym maksaa)
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Mites noi sponsorointi hommat menee? Ajatuksena tietty että oma yritys sponsoroisi joko rahana tai materiaalina mulle. Laittaisin oman firman tarrat näkyville esim. takkiin. Mutta täytyykö urheilla oikeasti jossain kilpasarjassa vai riittääkö harrastelu? Esim. maastopyöräily / pyöräily? Ja onko siitä hyötyä, että "nostaa" omasta firmasta sponsorirahana / materiaalina, lähinnä jos vertaa et nostas vaan palkkaa (josta joutuu tuloveron ym maksaa)
Ei ole mitään kokemusta tuollaisesta mutta olen aika varma, että verottaja puuttuu tuollaiseen erittäin hanakasti.

Kyllä tuo haiskahtaa veronkierrolta ihan minunkin silmääni.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 612
Mites noi sponsorointi hommat menee? Ajatuksena tietty että oma yritys sponsoroisi joko rahana tai materiaalina mulle. Laittaisin oman firman tarrat näkyville esim. takkiin. Mutta täytyykö urheilla oikeasti jossain kilpasarjassa vai riittääkö harrastelu? Esim. maastopyöräily / pyöräily? Ja onko siitä hyötyä, että "nostaa" omasta firmasta sponsorirahana / materiaalina, lähinnä jos vertaa et nostas vaan palkkaa (josta joutuu tuloveron ym maksaa)
"Veronalaista tuloa on urheilijalle annettu palkka, palkkio tai muu palkinto ja hyvitys, mikäli niillä on saajan kädessä rahallista arvoa. Pokaalia ja siihen verrattavia tavanomaisia esinepalkintoja, joilla on vain lähinnä tunnearvoa, ei pidetä veronalaisena tulona. Palkkio voidaan suorittaa myös luontoisetuna. Samoin urheilijan veronalaista tuloa ovat urheilijastatuksen perusteella maksetut muut kuin itse urheilusuoritukseen perustuvat tulot kuten mainospalkkiot ja sponsoritulot."

Urheilijan palkkiot

Uskoisin, että sponsoriraha on aina sponsorirahaa vaikka pyöräilisi vain postilaatikolle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 727
Yksi tuttava oli pitkään työttömänä. Siinä kun aikaa oli, niin en tiedä sitten tarkalleen mitä kautta sekaantui noihin pyramidihuijauksiin, ja sitten oli kokousta ja koulutusta, reissaamista - tämä kaikki tietenkin maksoi aina jotain. Sitten olikin opiskellut rahastulaitoksessa itselleen eräänlaisen tittelin ja diplomin, millä ei ole mitään oikeaa virkaa.

Tässä kohtaa rahaa on palanut vähintään 7k savuna ilmaan. Loppusaldoa en edes tiedä, ja kuluja tulee aina vaan lisää, koska aina jotain uutta ja siitä kurssista sitten maksetaan.

Firmahan oli jo pistetty pystyyn tuossa muutama kk sitten. www sivut löytyy, markkinointi vain facebookin kautta ja sekin huonolla menestyksellä. Paikallisissa lehdissä ei ensimmäistäkään mainosta, no maksaahan se ja menee helposti ohi monelta. Starttirahaa ei ole haettu, tosin ei lainaakaan pankista.

Muutaman kuukauden perusteella ei pidä tehdä vielä mitään hätäisiä johtopäätöksiä, mutta sen minkä olen ymmärtänyt, niin liikevaihto näiltä kuukausilta on muutamia kymmenia, ehkä satoja euroja. Ei kuitenkaan edes tonnia, miinus tellit ja lellit, alvit jne.

Turhan sinisilmäinen, kaikkeen hyvään uskova, liian kiltti mukava ihminen, joka teki tälläisen ratkaisun. Työstä ei tule tuloja koska ei asiakkaita, eikä kyllä menojakaan koska voi kotoa toimia. Mutta ei sillä elä.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Turhan sinisilmäinen, kaikkeen hyvään uskova, liian kiltti mukava ihminen, joka teki tälläisen ratkaisun.
Tiedän näitä myös pari kappaletta, tästä seuraa yleensä ongelmia elämässä, joskus myös meille kanssaihmisille. Yhdestä hudista maksaneena mottoni on että "se päättää joka maksaa", ja kun minä maksan niin menen omalla vaistolla aina. Olkoon tilanne mikä tahansa, mutta liian kilttikään ei saa/voi olla. Yksi kaverikin on tällainen, ja vaikka on itse 100% loppu töistä niin aina lähtee auttamaan vaikka pää kainalossa, hyväähän tämä tosin aina tarkoittaa mutta niin... :vihellys:


Kiinnostaisi myös update mitä kävi / miten menee meidän polttopuukauppiailla @mattnuu joka täällä aiemmin neuvoja kyseli :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 727
Tiedän näitä myös pari kappaletta, tästä seuraa yleensä ongelmia elämässä, joskus myös meille kanssaihmisille. Yhdestä hudista maksaneena mottoni on että "se päättää joka maksaa", ja kun minä maksan niin menen omalla vaistolla aina. Olkoon tilanne mikä tahansa, mutta liian kilttikään ei saa/voi olla. Yksi kaverikin on tällainen, ja vaikka on itse 100% loppu töistä niin aina lähtee auttamaan vaikka pää kainalossa, hyväähän tämä tosin aina tarkoittaa mutta niin... :vihellys:
Ei tuosta hirveää katastrofia voi syntyä. Toki se että liiton rahat ei juokse, eikä kelan korvaukset. Siinä sitä ollaan ukon lompakolla sitten, joka myös on yrittäjä, yhden miehen firmassa - jolla menee ihan ok. Mikään kultakaivos sekään ei ole, mutta tulee toimeen.

Noh, pitää katsella pidemmällä aikavälillä. En kyllä usko että tuolla tulevaisuutta on.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
23
Kiitos kysymästä, mutta polttopuita ei päästy myymään :/ Kauppalaivaan, sekä sen ajolupiin ei riittänyt rahkeita, mutta minä että kaverini kyllä päästiin muihin hommiin :) Ilman kauppalaivaa homma taitaisi olla aika laitonta, selvästi yriotetään innostaa uusia yrittäjiä...
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 843
Pistäs vähän yv:tä mitä kautta tuo tapaturma/sairaus vakuutus on ja oliko mitä ehtoja jne :)
Joo, ei nämä tosiaan mitään salaisuuksia ole, ihan vakuutusyhtiöiden sivuilta löytyy :D

Itselläni tuo vakuutus siis OP:ltä, nimellä "yrittäjän keskeytys/sairaus/tapaturma". Omavastuu tapaturmassa 3vrk ja sairaudessa 14vrk.

Lähinnä siis itsellä juurikin sitä varten, että jos jotain käy vapaa-ajalla tai miksei töissäkin niin saa vuokrat yms maksettua. Pakollisia maksuja pyörii kuitenkin se 3-4te/kk niin on mielestäni ihan hyvä backup tuohon 400e/vuosi hintaan.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Harmi vaan että summat ovat niin naurettavia että niiden maksamista ei kannata edes harkita jos työtulo jää alle 50000e/vuosi.

Perus kansalainen saa joka tapauksessa kelasta/sossusta sen tonnin kuussa, oli yeliä tai ei. Saadakseen tonnin kuussa yelin kautta pitää sitä maksella ~250€/kk. Saadakseen 2000e kk sairauden/tapaturman vuoksi pitää yeliä maksaa jo 500e/kk eli 6000e vuodessa... Ei MITÄÄN järkeä.

Itse makselen yeliä sen minimin mukaan 150e tjsp/kk, lisäksi laitan säästöön 400-500e/kk pahan päivän varalle.

Lisäksi löytyy tapaturma/sairaus vakuutus joka kattaa hoitokulut ilman ylärajaa ja ansionmenetykset KIRJANPIDON mukaan 50 000e asti em. tapauksissa. Tämä vakuutus maksaa 470e/vuodessa.

Eli säästöön menee 6000e/vuosi jolla eletään sitten jos itse sössitään asiat (tietty kelalta/sossusta tonni kylkeen vielä) tai muuten vakuutuksen kautta tulee ekat 50 000e jonka aikana voi keksiä jotain muuta tekemistä.
Niin, eläke ei kerry. Sossusta jne saa rahaa sitten kun sulla ei ole enää omaisuutta mitä myydä ja millä elää pl koti tms.
Laitat tuon 6000€ patjan alle/vuosi ja teet petoksen nostamalla tukia?

Miten tämän foorumin säännöt meni rikokseen opastamisesta tai yllyttämisestä?

Kelaan tulee päivittäin paljon ilmiantoja näistä ja sitten on oikeasti kusessa. Mä en tajua miten ihmiset kuvittelevat että on oikeus petoksella varastaa rahaa valtiolta. @Jebaus ?

PS. Tuo vakuutus voi olla ihan hyvä vinkki.
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
"Veronalaista tuloa on urheilijalle annettu palkka, palkkio tai muu palkinto ja hyvitys, mikäli niillä on saajan kädessä rahallista arvoa. Pokaalia ja siihen verrattavia tavanomaisia esinepalkintoja, joilla on vain lähinnä tunnearvoa, ei pidetä veronalaisena tulona. Palkkio voidaan suorittaa myös luontoisetuna. Samoin urheilijan veronalaista tuloa ovat urheilijastatuksen perusteella maksetut muut kuin itse urheilusuoritukseen perustuvat tulot kuten mainospalkkiot ja sponsoritulot."

Urheilijan palkkiot

Uskoisin, että sponsoriraha on aina sponsorirahaa vaikka pyöräilisi vain postilaatikolle.
Tuollaisesta yleisluontoisesta postaamisesta ei ole kenellekkään hyötyä tässä ketjussa.

Sanomattakin pitäisi olla selvää, että verottaja syynää luupin kanssa kysyjän tarkoittaman sponssisopimuksen koska sponsoroinnin kohden on yrittäjä ITSE. Verottajalla on luonnollisesti veronkierto/piilovoitonmaksu hypoteesi päällä kun tuollaista tutkitaan.

Luonnollisesti jos sponssauksen kohde on yritykseen muuten sidoksia omaamaton ammattiurheilija, jopa jonkintason piirikunnallinen tai valtakunnallinen kyky, ei verottaja sitä mitenkään erillistarkastele. Tässä ei ole siitä kyse.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 612
Tuollaisesta yleisluontoisesta postaamisesta ei ole kenellekkään hyötyä tässä ketjussa.

Sanomattakin pitäisi olla selvää, että verottaja syynää luupin kanssa kysyjän tarkoittaman sponssisopimuksen koska sponsoroinnin kohden on yrittäjä ITSE. Verottajalla on luonnollisesti veronkierto/piilovoitonmaksu hypoteesi päällä kun tuollaista tutkitaan.

Luonnollisesti jos sponssauksen kohde on yritykseen muuten sidoksia omaamaton ammattiurheilija, jopa jonkintason piirikunnallinen tai valtakunnallinen kyky, ei verottaja sitä mitenkään erillistarkastele. Tässä ei ole siitä kyse.
Silti sitä kysyttiin?
Eli noi sponsorihommat menee uskoakseni samalla tavalla riippumatta missä sarjassa kilpailee.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 173
Täysin oikea vastaus. YEL:n voi myös irtisanoa jos esim. alkaa vähentää hommien määrää ja työtulo (käytännössä siis työmäärä) pienenee.

Itse tein näin ja 6kk jälkeen ei ole vielä alettu uhkailemaan mistään suunnasta.
Voi myös irtosanoa takautuvasti vuoden ajalta. Ystävällisesti maksoivat edellisen vuoden YELit tilille, kun irtisanoin mokoman.

Jos yritystoiminta on sivutoimista, niin tuosta yelistä ei jää paskaakaan karttumaan. Eli ehdoton :tup: sen skippaamiselle.

--

Mitenkäs porukka lähettää maksumuistutuksia yksityisille? Itse en ole ikinä lähettänyt ensimmäistäkään, yritystoimintaa takana 11v, mutta hiljalleen alkanut häiritsemään se, miten laskun eräpäivä ei tunnu merkitsevän juuri mitään. Varmaan 15 % laskuista maksetaan kun huvittaa, eli mitä tahansa 7-14pv eräpäivän jälkeen.

Eniten tuossa rassaa se, että koskaan ei oikein voi tietää onko lasku saapunut perille, kun osoitetiedot vastaanotetaan abaut puolet ajasta suullisesti puhelimessa. Joku tekstari/puhelu/sposti, että ei nyt vielä pysty maksamaan korjaisi asian tehokkaasti, mutta eipä ihmisten ego taida sallia tuollaistakaan asiaa tehdä.
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
67
Voi myös irtosanoa takautuvasti vuoden ajalta. Ystävällisesti maksoivat edellisen vuoden YELit tilille, kun irtisanoin mokoman.

Jos yritystoiminta on sivutoimista, niin tuosta yelistä ei jää paskaakaan karttumaan. Eli ehdoton :tup: sen skippaamiselle.

--

Mitenkäs porukka lähettää maksumuistutuksia yksityisille? Itse en ole ikinä lähettänyt ensimmäistäkään, yritystoimintaa takana 11v, mutta hiljalleen alkanut häiritsemään se, miten laskun eräpäivä ei tunnu merkitsevän juuri mitään. Varmaan 15 % laskuista maksetaan kun huvittaa, eli mitä tahansa 7-14pv eräpäivän jälkeen.

Eniten tuossa rassaa se, että koskaan ei oikein voi tietää onko lasku saapunut perille, kun osoitetiedot vastaanotetaan abaut puolet ajasta suullisesti puhelimessa. Joku tekstari/puhelu/sposti, että ei nyt vielä pysty maksamaan korjaisi asian tehokkaasti, mutta eipä ihmisten ego taida sallia tuollaistakaan asiaa tehdä.
No mä en hirveesti asialla päätä vaivaa, kun happanee katon pari päivää, jos ei rahaa näy lähtee muistitus lasku, jos ei reagointia niin sitten perintään
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 186
Mitenkäs porukka lähettää maksumuistutuksia yksityisille? Itse en ole ikinä lähettänyt ensimmäistäkään, yritystoimintaa takana 11v, mutta hiljalleen alkanut häiritsemään se, miten laskun eräpäivä ei tunnu merkitsevän juuri mitään. Varmaan 15 % laskuista maksetaan kun huvittaa, eli mitä tahansa 7-14pv eräpäivän jälkeen.

Eniten tuossa rassaa se, että koskaan ei oikein voi tietää onko lasku saapunut perille, kun osoitetiedot vastaanotetaan abaut puolet ajasta suullisesti puhelimessa. Joku tekstari/puhelu/sposti, että ei nyt vielä pysty maksamaan korjaisi asian tehokkaasti, mutta eipä ihmisten ego taida sallia tuollaistakaan asiaa tehdä.
Vastaan tähän laskun vastaanottajan ominaisuudessa.
Mulla ainakin meinaa paperi- ja sähköpostilaskut nykyään helposti jäädä maksamatta ihan puhtaan unohduksen takia. Suurin osa laskuista kun tulee e-laskuina verkkopankkiin, niin ne harvat mitä tulee paperilla tai mailissa unohtuu todella helposti jos sitä ei syystä X laita samoin tein verkkopankkiin kun se tulee.

Asia, mitä itse arvostan suuresti on muistutusviesti (tekstari/sähköposti) mahdolliseti unohtuneesta laskusta jos myyjä ei ole saanut rahoja eräpäivään mennessä ennen kuin se vitosen hintainen lappu kolahtaa postilaatikkoon. Koen tuon henk.koht. erittäin hyvänä asiakaspalveluna ja asiakasystävällisyytenä, ja mitä olen muiden mielipiteitä kuullut niin en ole ainoa. Samalla tuo myöskin rohkaisisi luultavasti tilapäisestä tilin tyhjenemisestä kärsivää ottamaan yhteyttä ja ilmoittamaan ettei pysty maksamaan ennen palkkapäivää tms.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Mitenkäs porukka lähettää maksumuistutuksia yksityisille? Itse en ole ikinä lähettänyt ensimmäistäkään, yritystoimintaa takana 11v, mutta hiljalleen alkanut häiritsemään se, miten laskun eräpäivä ei tunnu merkitsevän juuri mitään. Varmaan 15 % laskuista maksetaan kun huvittaa, eli mitä tahansa 7-14pv eräpäivän jälkeen.

Eräpäivästä odottelen yleensä sen 3-4vkoa (lakihan vaatii muistaakseni 2vkoa eräpäivästä ennenkuin huomautuksen saa lähettää), sitten muistutusta menemään. Pienemmät eli alle 500€ laskut nyt joskus tuppaa jäämään huomauttamattakin, yleensä se raha kyllä sieltä tulee, mutta jos on mennyt joku 6-8vkoa niin täytyy kyllä jo ehdottomasti laitella huomautusta.

Nyt on kyllä tullut oudosti muutama tapaus, että ei makseta koko laskua, vaikka mitään maksujärjestelyä ei ole sovittu :confused: Hyvä tietysti että maksetaan edes osa, jos ei ole rahaa koko laskuun, mutta outoa kyllä ettei soiteta ja sovita asiaa jotenkin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 173
Asia, mitä itse arvostan suuresti on muistutusviesti (tekstari/sähköposti) mahdolliseti unohtuneesta laskusta jos myyjä ei ole saanut rahoja eräpäivään mennessä ennen kuin se vitosen hintainen lappu kolahtaa postilaatikkoon.
Joo, itse olen soittanut perään ja kysynyt, että onko lasku saapunut perille vai hukkunut postiin tjms. Ovat vain sen verran kiusallisia olleet, että enimmäkseen tullut vain kaikessa hiljaisuudessa annettua maksuaikaa kunnes ollaan jo todella kaukana eräpäivästä.

Täälläkin e-laskut pääosin käytössä, niin ymmärrän tuon unohtamisasian myös. Lähettämiini laskuihin ei tulostu edes viivakoodia niin ne on oikein mahdollisimman nihkeästi maksettaviksi luotu.

Nyt on kyllä tullut oudosti muutama tapaus, että ei makseta koko laskua, vaikka mitään maksujärjestelyä ei ole sovittu :confused: Hyvä tietysti että maksetaan edes osa, jos ei ole rahaa koko laskuun, mutta outoa kyllä ettei soiteta ja sovita asiaa jotenkin.
Heh, eipä ole tälläistä käynyt. Eikös ne jotain tilinhoitomaksua ja korkoa sitten ala perinteisesti perimään, jos osamaksuun asiakas päätyy. :think:
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Heh, eipä ole tälläistä käynyt. Eikös ne jotain tilinhoitomaksua ja korkoa sitten ala perinteisesti perimään, jos osamaksuun asiakas päätyy. :think:
Ei huono idea, voisi asiakaskin saada pikku näpäytyksen kun tajuaa ettei mitään oltu sovittu etukäteen. Joku 5€ tilinhoitomaksu ja normi viivästyskorolla uusi lasku perään :)

Toinen ihmetys oli se kun sovittiin maksu 3. erässä, laitoin laskuun selkeästi eräpäivät ja summat, asiakas tuuppasi jonkun ihan randomsumman sitten maksuun mikä ei ollut mitenkään päin järkevä, no oli edes viite oikein ja summakin oli yli sen ensimmäisen erän :D
 

Kimi625

Vähintäänkin eeppinen näpertelijä.
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
624
Eräpäivästä odottelen yleensä sen 3-4vkoa (lakihan vaatii muistaakseni 2vkoa eräpäivästä ennenkuin huomautuksen saa lähettää), sitten muistutusta menemään. Pienemmät eli alle 500€ laskut nyt joskus tuppaa jäämään huomauttamattakin, yleensä se raha kyllä sieltä tulee, mutta jos on mennyt joku 6-8vkoa niin täytyy kyllä jo ehdottomasti laitella huomautusta.

Nyt on kyllä tullut oudosti muutama tapaus, että ei makseta koko laskua, vaikka mitään maksujärjestelyä ei ole sovittu :confused: Hyvä tietysti että maksetaan edes osa, jos ei ole rahaa koko laskuun, mutta outoa kyllä ettei soiteta ja sovita asiaa jotenkin.
Itse lähetän maksuhuomautuksen eräpäivän jälkeisenä arkena ja sille eräpäivä heti ja jos ei rahoja tipu 5pv sisällä niin 7.5% korko niskaan, viimestään sillon joko tulee rahat tai puhelinsoitto. Varsinkin rakennusfirmat on sellassia etteivät tahdo maksaa, trattauhkauksella tulee sieltäki rahat nopiasti :D Joo ei ehkä asiakasystävällisin lähestymistapa mutta rahat on saatava.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Itse lähetän maksuhuomautuksen eräpäivän jälkeisenä arkena ja sille eräpäivä heti ja jos ei rahoja tipu 5pv sisällä niin 7.5% korko niskaan, viimestään sillon joko tulee rahat tai puhelinsoitto. Varsinkin rakennusfirmat on sellassia etteivät tahdo maksaa, trattauhkauksella tulee sieltäki rahat nopiasti :D Joo ei ehkä asiakasystävällisin lähestymistapa mutta rahat on saatava.
Tässähän puhuttiin kuluttaja-asiakkaista, niille muistaakseni pitäisi antaa tuo 2vkoa eräpäivästä ennenkuin saa huomauttaa, ja siitäkin saa ottaa sen max. 5€ sis. alv. Toisekseen ohjauskorko taisi laskea eli kuluttajille viivästyskorko lain mukaan 7%.

Rakennusfirmat maksaneet meille aina ajallaan, ei ole tarvinnut trattoihin mennä. Myös pienemmiltä tullut aina eräpäivänä.

B2B laskuihin laitan muuten ihan toisen koron kuin kuluttajille jota laissa säädellään, eli yleensä 14 tai 16% :)

Tapasi on kieltämättä aika ärhäkkä, vaikka maksaa eräpäivänä eri pankissa niin eihän se sulla näy heti :vihellys: Kyllähän ne rahat pääasiassa aina saakin, koita pitää kassaa vähän enemmän ettei tarvi heti karhuta :tup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
328
Tässähän puhuttiin kuluttaja-asiakkaista, niille muistaakseni pitäisi antaa tuo 2vkoa eräpäivästä ennenkuin saa huomauttaa, ja siitäkin saa ottaa sen max. 5€ sis. alv. Toisekseen ohjauskorko taisi laskea eli kuluttajille viivästyskorko lain mukaan 7%.

Rakennusfirmat maksaneet meille aina ajallaan, ei ole tarvinnut trattoihin mennä. Myös pienemmiltä tullut aina eräpäivänä.

B2B laskuihin laitan muuten ihan toisen koron kuin kuluttajille jota laissa säädellään, eli yleensä 14 tai 16% :)

Tapasi on kieltämättä aika ärhäkkä, vaikka maksaa eräpäivänä eri pankissa niin eihän se sulla näy heti :vihellys: Kyllähän ne rahat pääasiassa aina saakin, koita pitää kassaa vähän enemmän ettei tarvi heti karhuta :tup:
Korkoahan sitten voi periä ihan ekasta eräpäivän jälkeisestä päivästä alkaen. Luottokorttifirmat ainakin ärhäkästi laskuttavat sentit kun on mennyt maksu päivällä yli eräpäivän.

Sent from my LG-D855 using Tapatalk
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Korkoahan sitten voi periä ihan ekasta eräpäivän jälkeisestä päivästä alkaen. Luottokorttifirmat ainakin ärhäkästi laskuttavat sentit kun on mennyt maksu päivällä yli eräpäivän.

Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Toki, mutta edelleen ei kai huomautusta saa yksityishenkilölle lähettää ennenkö 2vkoa on eräpäivästä mennyt, eikös vain?
 

Kimi625

Vähintäänkin eeppinen näpertelijä.
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
624
Tässähän puhuttiin kuluttaja-asiakkaista, niille muistaakseni pitäisi antaa tuo 2vkoa eräpäivästä ennenkuin saa huomauttaa, ja siitäkin saa ottaa sen max. 5€ sis. alv. Toisekseen ohjauskorko taisi laskea eli kuluttajille viivästyskorko lain mukaan 7%.

Rakennusfirmat maksaneet meille aina ajallaan, ei ole tarvinnut trattoihin mennä. Myös pienemmiltä tullut aina eräpäivänä.

B2B laskuihin laitan muuten ihan toisen koron kuin kuluttajille jota laissa säädellään, eli yleensä 14 tai 16% :)

Tapasi on kieltämättä aika ärhäkkä, vaikka maksaa eräpäivänä eri pankissa niin eihän se sulla näy heti :vihellys: Kyllähän ne rahat pääasiassa aina saakin, koita pitää kassaa vähän enemmän ettei tarvi heti karhuta :tup:
Samoilla ehdoilla lonttaan karhua yksityisille ku firmoillekki :D onkos se tippunu tuo korkoprosentti? :O
Kassa on hyvässä kuosissa mutta on kustu linssiin menneisyydessä sen verran ettei enään niin sanotusti kiinnosta muiden tekosyyt :D
 

Kimi625

Vähintäänkin eeppinen näpertelijä.
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
624
Kävin tarkistamassa ja tosiaan 2vk yksityisille asiakkaille sekä tuo mainittu 7% ja yrityksille saa laittaa heti ja koron määrittää se kohtuullisuusraja. Maksuhuomautuksen saa laittaa heti mutta 5e lisämaksua ei saa pyytää ennen 2vk kulumista yksityisiltä.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Kävin tarkistamassa ja tosiaan 2vk yksityisille asiakkaille sekä tuo mainittu 7% ja yrityksille saa laittaa heti ja koron määrittää se kohtuullisuusraja. Maksuhuomautuksen saa laittaa heti mutta 5e lisämaksua ei saa pyytää ennen 2vk kulumista yksityisiltä.
Jees ja yrityksille voi laittaa 40€ huomautuksen, mutta koen sen itse aivan liian kovana (luontaantyöntävänä), mulla ollut laskuissa 8€+alv = ~10€ joka mielestäni vielä ihan ok. Ei viitsi asiakkaita karkottaa vahingossakaan kun ei kassavajetta ole, ja muutama euro sinne tänne :D
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 588
Viestejä
4 216 304
Jäsenet
71 080
Uusin jäsen
TonyR

Hinta.fi

Ylös Bottom