Yliopisto/AMK työn ohessa

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
113
Onkos täällä ihmisiä jotka on työn ohessa suorittanyt yliopisto tai AMK-tutkinnon?

Koittanut katsella jotain sopivaa koulua minkä voisi suorittaa työn ohessa mutta aika heikko tarjonta ainakin pääkaupunkiseudulla.
Lähinnä jotain ohjelmointiin liittyvää linjaa katsellut, tietotekniikkaa yliopistolla tai sitten tieto- ja viestintätekniikkaa AMK:ssa.

Mistään ei oikein tahdo löytyä infoa luentojen läsnöolopakoista tai että voiko niitä yleensäkkään suorittaa jotenkin järkevästi niin että ei tarvitsisi käydä koululla joka päivä tai edes joka viikko?

Jos jollain on kokemuksia tai vinkkejä niin kertokaa ihmeessä!

Edit. Lisätään nyt vielä että työkseni tehnyt 8 vuotta koodailua ja kaikkea tietokoneisiin liittyvää. Tämän takia ei ole halua mennä koululle opettelemaan perusteita vaan mielellään suorittaisi ne vaan tentteinä pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 477
Sitä kutsutaan monimuodoksi. Haet vaan koulutuksen ja valitset monimuodon toteutustavaksi. Ahotoinnilla saat myös hyväksi luettua osaamista mutta väistämättä suurin osa koulusta tulee olemaan täysin turhaa paskaa, joka on vaan pakko suorittaa, jos sen tutkinnonhaluaa. Työharjoittelujen ajaksi sitten opintovapaata, jossei palkallisena onnistu.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
301
Pääsääntöisesti yliopistoissa ei ole läsnäolovelvollisuutta.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Tästä oli viime vuonna puhetta toisessa ketjussa, lainaan suoraan omat omat aiemmat viestini alle. Alkaa homma olemaan loppusuoralla itsellä, vaikka viivästynyt pahasti työ- ja yksityiselämän kiireiden takia. Oppari ja kaksi kurssia kesken, sitten on homma paketissa.

Jos löydät sopivan etälinjan, niin suosittelen niitä ennemmin kuin perinteisiä monimuotoja jos etäopiskelun konsepti sopii sinulle. Säästyy kauheasti aikaa kun ei tarvitse mennä luennoille iltaisin vaan riittää kun istahtaa koneen ääreen kotona. Ainakin HAMKissa homma pelaa sangen mallikkaasti.

Etäluennot myös yleensä nauhoitetaaan ja tehtävät tehdään ”valmiina päivänä x” omaan tahtiin, joten ei haittaa vaikkei livenä pääsisi aina mukaan. Harvassa olleet kurssit, joissa on pakko olla luennoilla läsnä.

Itse vedän parhaillaan tietojenkäsittelyn tradenomin tutkintoa läpi etänä työn ohessa. Homma toimii yllättävänkin hyvin, luennot etänä Webexin yli ja harjoitukset palautetaan Moodleen jne, eipä sitä lähiopetusta paljoa kaipaile ainakaan IT-puolella. Kouluna itsellä HAMK, jossa paikan päällä olen käynyt kerran kun opiskelut alkoivat ja toisen kerran tarvitsee mennä muistaakseni esittelemään opinnäytetyö. Muuten kaikki hoituu ihan oikeasti etänä koneen välityksellä.

Olen tykännyt etäopiskelumallista todella paljon, sopii erityisen hyvin kaltaiselleni introvertille jolla on riittävästi pakollista sosiaalista kanssakäymistä jo työn puolesta. Eroja voi koulujen välillä tietysti olla, mutta HAMKissa ollaan oltu todella joustavia monissa asioissa, otettu hyvin huomioon aikuisten (mahdollisesti perheellisten) täysiaikaisesti työskentelevien opiskelijoiden tarpeet ja velvoitteet, ja homma on toiminut kaikin puolin erinomaisen hyvin. Voin suositella :tup:
Tuolla on AHOT-menettely (Aiemmin Hankitun Osaamisen Tunnistaminen ja tunnustaminen) kyllä aivan uskomattoman sujuvaa. Itse sain vedettyä sivuaineet täyteen kaikenlaista ICT-alkuista erikoiskurssia työhistorialla laajakaistapuolelta. Samaten aiemmista opinnoista sai hyväksilukua tehokkaasti, tuli aiemmin kokeiltua elektroniikan opiskelua AMK:ssa ja vanhoista opinnoista sain AHOToitua elektroniikan sivuaineeksi tutkintoon yhdistelemällä sähkötekniikan, elektroniikan ja insinöörimatikan kursseja pakettiin. Lisäksi kaikki suoritetut äidinkielen ja vieraiden kielten kurssit meni hakemuksen täyttämällä suoraan suorituksiksi, eli vanhat kesken jääneet opinnot sai hyödynnettyä uuteen tutkintoon todella sujuvasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
113
Etäopiskelu olisi se paras itselle mutta toi tradenomi taitaa olla ainut minkä voi etänä suorittaa suomessa.
Ei tradenomissa varmaan mitään vikaa ole mutta itse mielummin kävisin tuon tieto- ja viestintätekniikan puolen tai sitten yliopiston.Tota ei vaan järjestetä edes monimuotona tässä Vantaan ympäristössä.
Kyselin myös muista AMK kouluista miten onnistuisi tuon tekeminen etänä mutta vastaus oli aina että "on lähiopetusta ja pitää olla paikalla mutta opettajien kanssa voi neuvotella". Eli ensin pitäisi päästä kouluun sisään ja sitten ruveta neuvottelemaan että onnistuuko..

@kjns
Miten vapaasti tuohon tradenomin koulutuksen sisältöön voi itse vaikuttaa? Eikös tuo ole vähän enemmän markkinointiin tms. suuntautuva?
Onko siinä jotain rajoitteita mitä yamk tai maisterin tutkintoa noilla papereilla voi alkaa suorittamaan?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Etäopiskelu olisi se paras itselle mutta toi tradenomi taitaa olla ainut minkä voi etänä suorittaa suomessa.
Ei tradenomissa varmaan mitään vikaa ole mutta itse mielummin kävisin tuon tieto- ja viestintätekniikan puolen tai sitten yliopiston.Tota ei vaan järjestetä edes monimuotona tässä Vantaan ympäristössä.
Kyselin myös muista AMK kouluista miten onnistuisi tuon tekeminen etänä mutta vastaus oli aina että "on lähiopetusta ja pitää olla paikalla mutta opettajien kanssa voi neuvotella". Eli ensin pitäisi päästä kouluun sisään ja sitten ruveta neuvottelemaan että onnistuuko.

Miten vapaasti tuohon tradenomin koulutuksen sisältöön voi itse vaikuttaa? Eikös tuo ole vähän enemmän markkinointiin tms. suuntautuva?
Onko siinä jotain rajoitteita mitä yamk tai maisterin tutkintoa noilla papereilla voi alkaa suorittamaan?
Suurin ero tietojenkäsittelyn tradenomin (tai yleisemmin lyhennettynä it-tradenomin) tutkinnnon ja tietotekniikan insinööri (AMK) tutkinnon välillä on se, että tuolla liiketalouden puolella opetus keskittyy enemmän erilaisten tietojärjestelmien (esim. ERP/CRM) ja tekniikoiden käytön, toiminnan ja ylläpidon opiskelemiseen, kun taas inssipuolella on sitten sitä teoriaakin opinnoissa mukana, paikasta ja linjasta riippuen inssiopintoihin voi sisältyä esim. elektroniikan/sähkötekniikan opintoja, signaalitekniikkaa ja haastavampaa matematiikkaa mitä tradelinjoilla taas ei ole. Ohjelmoinnissa tradepuolella keskityttiin työasema, palvelin ja web-puolen ohjelmointiin (C#/++, html, php, css, sql, Win skriptit) ja käyttöliittymäsuunnitteluun, kun inssipuolella sitten voi löytyä vaikka C-kurssi sulautetuille tai vastaavaa. Peruskurssit ovat kyllä sisällöltään aika 1:1 molemmissa, ainakin oman kokemuksen mukaan, mutta myöhemmissä kursseissa painotetaan ehkä vähän eri asioita. Nämä on kyllä melko oppilaitoskohtaisia, joten eroja voi olla ihan koulujenkin välillä. Verkkopuolella taas inssit yleensä menee "lähemmäs rautaa", ja paikasta riippuen voi suorittaa mahdollisesti CCNA certtejä, kun taas tradepuolella keskitytään vaikkapa verkon tietoturvaan, Active Directoryyn, lähiverkon palveluihin ja verkkokaupparatkaisuihin.

Myyntiä ja markkinointia tuolla ei juurikaan ainakaan omissa opinnoissa ole ollut, valinnaisina niitä toki voi ottaa liiketalouden puolelta jos tykkää. Valinnaisilla kursseilla voi vaikuttaa jossain määrin omien opintojensa sisältöön, mutta sapluunan sieltä saa kyllä muuten valmiina. Kursseja voi myös jossain määrin vaihdella. Itse esim. suoritin toisen oppilaitoksen tarjoaman Cybersecurity-kurssin kun aikanaan oman vuosikurssin tietoturvakurssi oli jäänyt suorittamatta, ja korvasin kolme 5op kurssia suorittamalla vapaasti valittavissa tarjolla olleen 15op Big Data/BI kurssin. Muutenkin swappailu yleensä onnistuu aika helposti, ainakin HAMKissa, joka on erittäin joustava oppilaitos. Periaate on, että kunhan saat pisteet täyteen ja opinnot on relevantteja, niin sieltä voidaan jotain siirtää pois ja vaihtaa uutta tilalle. Opintoja on pystynyt poimimaan paitsi oman koulun tarjonnasta, niin myös muista verkoston AMKeista, ja olisipa esimerkiksi Helsingin yliopiston Cybersecurity MOOC heilahtanut opintoihin jos sen olisi suorittanut, koska kurssista olisi saanut opintopisteitä avoimen yliopiston kautta. Sieltä varmaan saa myös suoritella ohjelmointi-MOOCeja jos niistä tarjoillaan noppia kuten cs-kurssista olisi saanut. Yleensä kaikki mistä saa suomalaisia opintopisteitä voi tunkea tutkintoon ainakin pienellä neuvottelulla, kumppanikouluista helpoiten koska sieltä suoritukset uivat suoraan järjestelmien välillä.

Jatko-opintojen puolesta YAMK-tutkinto on koulutusalakohtainen, eli liiketalouden puolelta valmistunut tradenomi ei voi hakea tekniikan ja liikenteen insinööri YAMK-tutkintoon, vain liiketalouden tradenomi YAMK-tutkintoon. Tällä hetkellä tietojenkäsittelyn YAMK-tutkintoja ei näytä olevan olemassa, vaan nuo ovat kaikki liiketalouden opintoja.

Yliopistoon voi tietysti aina hakea, hakukelpoisuus sulla ilmeisesti on jo nyt kun sitä kerran mietit, eikä se katoa mihinkään vaikka tradenomiksi valmistut (ellei ne muuta lakia ja rajaa suoritettavien tutkintojen määrää). Hyväksilukuja vanhasta tutkinnosta käsittääkseni on mahdollista saada, määristä en osaa sanoa. Joskus on järjestetty jotain valmiiksi suunniteltuja muuntokoulutuksiakin, mutta ne ovat yleensä olleet tradenomi->KTM tai insinööri->DI.

Voi olla, että it-trade->DI koulutukselle ei ole niin kauheasti kysyntää, omassakin ryhmässä aika iso osa opiskelijoista oli sellaisia, joka työskentelee jo it-alalla, mutta tulivat tuonne hakemaan muodollisen pätevyyden ja tutkinnon vaikka siksi, että halusivat edetä vastuullisempiin tehtäviin, ja joku myös mainitsi, että asiakkaat vaativat monesti esim. projektinjohtajilta vähintään AMK-tutkinnon, joten sellainen on hankittava jos mielii niihin hommiin päästä. Samalla siinä näppärästi tietysti täydensi osaamista jos oma ammattaito oli esim. koodauksen puolella niin tuolta saa sitten hyvää yleistietoa toiminnanohjausjärjestelmistä sun muusta mistä voi olla hyötyä oman työn kannalta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
240
Suoritin tradenomi amk-tutkinnon kemi-tornion amkissa 2010, käytännössä kokonaan etänä. Paikalla kävin 2,5 vuoden aikana 2 kertaa. Tutustumassa ja suorittamassa Ruotsin suullisen.

Sama putki menossa yamk-puolella, kurssit kasassa ja opinnäytetyö vaiheessa.

Vaatii itsekuria, mutta sopi itselle ainakin hyvin kun oli kokonaan ajasta ja paikasta riippumatonta. Ja työpaikalle pystyi tekemään suurimman osan kouluhommista. Työnantajakin tuki ja jousti hyvin.

It-hommia taustalla se 20 vuotta ja halusin muodollisen pätevyyden.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
673
Muutama vaihtoehto johon on tullut törmättyä kun katsellut vastaavia vaihtoehtoja yamkin suorittamiselle täysin etänä. Yleensä kannattaa työnantajan kanssa neuvotella onko esimerkiksi ok tehdä yksi päivä sisään esim ma-to ja sitten pe-su voi käyttää opiskeluun jne.

Tieto- ja viestintätekniikka, Insinööri (AMK) - Monimuoto-opetus, kontaktikerrat pääsääntöisesti kaksi kertaa kuukaudessa pe - la.

Etä- ja verkko-opiskelu - Lapin AMK - tästä tulee sellainen mielikuva että olisi täysin etänä tehtävissä kun puhutaan oikein virtuaalikampuksesta, kysymällä/soittamalla selvinnee tarkemmin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
45
Itse olen myös miettinyt työn ohessa suorittavani amkin. Turussa on kyllä kouluja, mutta tuota monimuoto/etäopiskelumahdollisuutta ei ymmärtääkseni ole.
Jos pystyy lähes kokonaan etänä suorittamaan ei sillä sinänsä ole väliä kuinka kaukana koulu on.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Itse olen myös miettinyt työn ohessa suorittavani amkin. Turussa on kyllä kouluja, mutta tuota monimuoto/etäopiskelumahdollisuutta ei ymmärtääkseni ole.
Jos pystyy lähes kokonaan etänä suorittamaan ei sillä sinänsä ole väliä kuinka kaukana koulu on.
Etää ei Turun AMK:sta löydy, mutta monimuotoa kyllä. Etää varten suosittelen HAMKia, on vielä suht lähellä ja siellä ainakin homma toimii hienosti.

Edit: tuolta voit katsoa mitä nyt on tarjolla Tutkinnot – Turun ammattikorkeakoulu
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Onko porukalla kokemuksia ja mielipiteitä nykyään tuosta monimuodosta? Itse haluaisin lähteä opiskelemaan takaisin IT-alaa (tieto- ja viestintätekniikka), mutta samalla on pakko käydä töissä, koska asuntolainat ynnä muuta. Sitten taas olen logistiikkahommissa töissä, joten en kyllä pysty yhtään hyödyntämään opintoja työpaikalla (oppimisympäristö, näyttö, tms), ellen saa tietenkin sovittua jotain asian suhteen.

Toinen vaihtoehto olisi mennä päiväopiskeluun, ja tehdä illat töitä, mutta en näkisi tätä vaihtoehtona. Vararikko iskisi.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 764
Kannattaa tutustua aikuiskoulutustukeen. Vaikka opinnot eivät olisi monimuotoa, niin aikuiskoulutustuen kanssa väkisellä tunteja kalenteriin survomalla ja olemalla virallisesti kahdessa paikassa yhtäaikaa ja vanhoja opintoja hyväksilukemalla saa yhteen vuoteen survottua uskomattoman paljon opintopisteitä. Toisena vuotena ehtii jo juosta yhtäaikaa koulussa ja töissä. Harjoittelut tekniikan alalla ovat muutenkin lähes poikkeuksetta palkallista, joten 30op tippuu pois siitä. Päättötyön voi kirjoittaa työn ohessa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Onko porukalla kokemuksia ja mielipiteitä nykyään tuosta monimuodosta? Itse haluaisin lähteä opiskelemaan takaisin IT-alaa (tieto- ja viestintätekniikka), mutta samalla on pakko käydä töissä, koska asuntolainat ynnä muuta. Sitten taas olen logistiikkahommissa töissä, joten en kyllä pysty yhtään hyödyntämään opintoja työpaikalla (oppimisympäristö, näyttö, tms), ellen saa tietenkin sovittua jotain asian suhteen.

Toinen vaihtoehto olisi mennä päiväopiskeluun, ja tehdä illat töitä, mutta en näkisi tätä vaihtoehtona. Vararikko iskisi.
Oman kokemuksen perusteella helppoa ja hauskaa. Toki ei varmasti kaikille.

Itselle tuo monimuoto sopii erityisen hyvin siksi, että opin parhaiten kun saan itse opiskella omilla ehdoilla, eikä tarvitse istua luokkahuoneessa ja mennä jonkun ennalta päätetyn kaavan mukaan. Tänä keväänä pitäisi saada paperit ulos, suorituksen kokonaiskesto 3v, IT-ala AMK:ssa.

Voisiko nykyisellä työnantajalla olla jotain sellasta hommaa, jota voisi näyttötyössä hyödyntää? Vai onko teidän organisaatio keskittynyt pelkästään logistiikkaan, ja IT-puolen hoitaa joku ulkopuolinen taho?

EDIT2: Hyvällä tuurilla saattaa olla mahdollista suorittaa oppari etätyönä. Muistin juuri, että vastaavista tuli itselle muutamia tarjouksia.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 200
Olen aiemmin monimuotona opiskellut sairaanhoitajaksi ja nyt parhaillaan opinnot menossa IT-puolelle (AMK). Ja kaikki nämä tapahtuneet täyspäiväisen työnteon ohessa. Homma on aika paljon itsestä kiinni. Minulle tämä kaikki on sopinut hyvin, sillä kauan asiaa pohdin ja koin "tarvetta järkevälle vapaa-ajan tekemiselle". Hoitoalalla läsnäolopäiviä oli enemmän, muutama per kk ja ennen harjoittelujaksoja viikon verran. IT-alalla taas läsnäolopäiviä on 1-2kpl per lukukausi (yleensä 1pv, alussa taisi joku 2pv jaksokin olla). IT-alalla etätyöskentely mahdollistuu helpommin, joten iltaluentoja on kiireisimpinä aikoina muutamana iltana viikossa klo 17-20 välillä. Läsnäolopakko on tainnut olla vain kieliopinnoissa ja joku ryhmä/projektijuttu tietyt tunnit. Kaikki luennot nauhoitetaan, joten ne voi katsoa itselle sopivana hetkenä myöhemmin. Silloin tosin joutuu turvautumaan sähköpostiin tai puhelimeen, jos opettajalta jotain haluaa kysellä. Tehtäviä tulee toki kohtuu paljon ja kiire voi tulla, jos kaiken jättää viimetippaan "teen sitten lähempänä viimeistä palautuspäivää" mentaliteetilla (tämä melko yleistä opiskelijoiden keskuudessa). Esimerkkinä jossain vaikkapa Java-koodauskurssilla saattaa olla lopputehtävinä yhteensä 2-3 toimivaa ohjelmaa ja palautuspäivä muutaman kuukauden päässä kun lukukausi päättyy. Samaan aikaan voi mennä toinen ohjelmointikurssi, jossa käydään fronttia ja siellä viikottaiset deadlinet tehtävissä. Sitten voi olla esim. joku matikan kurssi ja kielten kurssi samana lukukautena. Se, että käytkö yhdelläkään luennolla matkan varrella (missä näihin ohjeistusta tulee) on omasta itsestä kiinni.

Mutta itse kyllä lämpimästi suosittelen. 100% työntekoa ja perhe-elämä kahden pienen lapsen isänä on tässä ainakin ihan mukavasti onnistunut. Iso hyöty toki on siitä, jos pystyy työn lomassa jotain opintoihin liittyvääkin tekemään. Mutta välttämätöntä tämä ei ole, vaatii vain itseltä taas iltaisin ja viikonloppuisin enemmän (tein aiemmin työtä jossa pystyi paikoin aikojen peruuntuessa tuntejakin käyttämään opintoihin, esim. matikkaan) ja nyt taas työtä jossa se ei ole mahdollista.

Unohtui vielä mainita, että harjoittelujaksot riippuu taas paikasta mihin menee. Niitä voi IT-alalla aika hyvin itse muokkailla haluamaansa ajankohtaan. Sairaanhoitajana oli enemmän vaatimuksia, että mitä piti olla käytynä ennen tiettyjä jaksoja. Itse olen nyt lykkäillyt harjoittelujaksoja opintojen loppuvaiheeseen, jolloin ajatuksena rykäistä kaikki kerralla pois ja saada paremmin jalkaa oven väliin. Osa myös tehnyt näitä harjoitteluja jo silloin palkallisena. Toki jos on jatkuvassa työsuhteessa, niin voit hakea myös aikuisopiskelutukea (olettaen, että työkokemusta on se 8v ja ollut nykyisessä työsuhteessa ainakin vuoden). Sairaanhoitajana tätä tuli käytettyä joitain kuukausia, mutta nyt IT-puolella ei taida tarvetta olla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 001
Avoimessa yliopistossa itse olen opiskellut töiden ohessa. Alusta loppuun kaikki etänä. Tosin kun yöt meni opiskellessa nukkumisen sijaan niin nyt pidän vähän taukoa ennen jatko-opintoja. Vaikka kellon ajat ja päivämäärät milloin opiskelee on vapaasti valittavissa, niin kyllä noihin aika paljon aikaa palaa.
 
Liittynyt
03.02.2020
Viestejä
1
Onkos täällä ihmisiä jotka on työn ohessa suorittanyt yliopisto tai AMK-tutkinnon?

Koittanut katsella jotain sopivaa koulua minkä voisi suorittaa työn ohessa mutta aika heikko tarjonta ainakin pääkaupunkiseudulla.
Lähinnä jotain ohjelmointiin liittyvää linjaa katsellut, tietotekniikkaa yliopistolla tai sitten tieto- ja viestintätekniikkaa AMK:ssa.

Mistään ei oikein tahdo löytyä infoa luentojen läsnöolopakoista tai että voiko niitä yleensäkkään suorittaa jotenkin järkevästi niin että ei tarvitsisi käydä koululla joka päivä tai edes joka viikko?

Jos jollain on kokemuksia tai vinkkejä niin kertokaa ihmeessä!

Edit. Lisätään nyt vielä että työkseni tehnyt 8 vuotta koodailua ja kaikkea tietokoneisiin liittyvää. Tämän takia ei ole halua mennä koululle opettelemaan perusteita vaan mielellään suorittaisi ne vaan tentteinä pois.
En itse suosittele ainakaan täysipäiväistä työtä opintojen ohelle. Läsnäolopakkoa ei ainakaan omassa yliopistossani ole juuri yhtään, joten se ei ole ongelma. Ongelmaksi sen sijaan muodostuu ajankäyttö jos haluaa ehtiä myös viettämään vapaa-aikaa opintojen ja työn lisäksi. AMK:sta minulla ei ole kokemusta, mutta kyllä ainakin yliopistossa tietotekniikalla (jota siis itse opiskelen) kursseihin kuluu melko paljon aikaa jos ne haluaa käydä kunnolla. Tällä alalla moni käy opintojen ohella osa-aikaisesti töissä, koska 2-3 vuoden opiskelun jälkeen alan töitä alkaa jo löytyä. Suurella osalla tuo osa-aikainen työkin kuitenkin venyttää opintojen kestoa, ja niillä jotka lähtevät suoraan täysipäiväisiin töihin opinnot usein jäävät lähes kokonaan. Itse aloitin vasta osa-aikaiset työt ja kyllä se tuo uusia haasteita omaan ajankäyttöön, joskin tähän varmasti vaikuttaa tottumattomuus.

En sano etteikö olisi mahdollista opiskella täysipäiväisten töiden ohella, mutta kyllä se tulee tuomaan suuria haasteita ajankäyttöön jos tosiaan haluaa ehtiä myös harrastaa jotain sekä välillä rentoutua.

EDIT: Toki moni kurssi voi mennä aika helposti läpi jos on jo valmiiksi osaava tyyppi vuosien työkokemuksella. Ota kuitenkin huomioon että yliopistossa on myös teoreettisia kursseja, ja osa kursseista ei muutenkaan välttämättä osu juuri sinun osaamisalueellesi (riippuen toki tietotaitojesi laajuudesta). Ja puhun tässä vain omista kokemuksistani, tietotekniikan tutkinto-ohjelmissa on vaihtelua ihan Suomen sisälläkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
113
Jahas tästä onkin vierähtänyt jo tovi.

Yliopiston suhteen luovutin kun ei suoraan kouluilta kysyessä osattu etukäteen vastata että onko noita läsnöolopakkoja vai ei. Vastaukset oli aina että näkee sitten kun kurssit alkaa mutta se on siinä kohtaa vähän liian myöhäistä, jos on jo pääsykokeet ja kaikki hoidettu.
Töitä en itse halua koulun takia lopettaa, koska en koe siitä olevan niin paljoa hyötyä että kannattaisi 3-4 vuotta uhrata.

Avoimessa yliopistossa nyt tehnyt kursseja ja tarkoitus olisi saada nuo luettua hyväksi kun/jos pääsee AMK:n puolelle. Ainakin koulujen nettisivuilla oli infoa että lukukaudessa riittää muutama päivä paikallaoloa, joten tämä sopii itselle oikein hyvin.

Nyt kevään haussa ei vaan ollut täällä kehä-3:n kieppeillä mitään tieto- ja viestintätekniikan monimuotoa, joten joutuu vähän pidemmälle menemään.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Laitetaan tänne. Mistähän kannattaisi lähteä lukemaan kevään AMK pääsykokeisiin? Löytyykö jotain fiksua sivustoa tai kirjoja vaikka kirjastosta. Ihan päättömänä ei viittis lähtee kirjoja lainailee. Tietäisi etukäteen mitä hakea

YouTubesta löytyi pari hyvää videoo lähinnä mitä ne saattavat sisältää. Oppimateriaali on enemmänkin kadoksissa, ja enemmänkin miten lähtisi toteuttamaan.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 737
Eikö ne amkin pääsykokeet muuttunu nyt niiksi yhteisiksi kokeiksi jotka oli ihan yleistä paskaa
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Eikö ne amkin pääsykokeet muuttunu nyt niiksi yhteisiksi kokeiksi jotka oli ihan yleistä paskaa
Juuri löysin tiedon että näin taitaa olla. "Ei voi valmistautua ennakkoon". Se ei kuitenkaan tarkoita etteikö kannattais kerrata asioita. Työelämässä ollut jo niin pitkään, että briiffaus tekisi terää. No, kahtelen tarkemmin noita, eiköhän jotain keksi.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 737
Itse kun sen kävin joskus vuosi sitten niin matikan perushommia oli (en hakenut tekniselle jne niin ei ollut vaikeampaa matematiikan osiota), perus luetun ymmärtämistä englanniksi ja suomeksi (esimerkiksi joku tieteellisen artikkelin pätkä), päättelyhommia esimerkiksi tilastoista jne.. Sanosin että pitkälle pääsee kun kertailee englannin ja matematiikan perushommat. Englanti jos ei taitu kuin vettä valaen niin lueskella jotain vaikeampaa tekstiä.

Edit: Ja silloin se oli ekaa kertaa "kokeilussa" se tentti siis, voi olla että on ihan erilainen nykyään
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Kiitokset. Tosiaan sähkö- ja automaatiotekniikka / tieto- ja viestintätekniikka kiikarissa.

Mutta kertaan moiset nyt ainakin läpi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
111
Alkaa ensimmäinen vuosi koneinssin monimuoto-opintoja lähestyä loppuaan, 37,5 tuntia töitä viikossa ja to-pe illat koululla. Välillä on raskasta ja kevyellä viikolla ei pääse koskaan, mutta on tämä myös palkitsevaa. Ja vaikka työ ja opiskelu vie paljon aikaa, ehtii tässä silti pitää parisuhdetta ja vanhaa omakotitaloa yllä, sekä juoksuttamaan koiria ja takomaan pleikkaria ihan riittämiin ;)

Opettajat ovat jaksaneet kokoajan toistella monimuoto-ryhmien selvästi parempaa opintomenestystä, päiväpuolen opiskelijoihin verrattuna, johtuu ilmeisesti korkeammasta opiskelu motivaatiosta.

Pääsykoe oli viimevuonna pelkkää matikkaa ripauksella fysiikkaa. Ammattikoulu-pohjalla ja yli kymmenen vuoden koulutauon jälkeen, treeniin oli suuri apu tästä

tehoopaskansi.jpg


Suosittelisin hakemaan kirjastosta, mutta niistä ei taida yhdestäkään tällähetkellä saada niteitä ulos pääsykokeisiin nähden riittävän ajoissa.
 
Liittynyt
24.03.2019
Viestejä
81
Puoliso opiskeli työn ohella itsensä tradenomiksi. Suurin ongelma taisi olla ryhmätöiden organisointi, kun osa porukasta oli opintovapaalla ja osa teki täyttä työviikkoa. Aika raskasta näytti toisinaan olevan, mutta sai vedettyä läpi ajallaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
49
Kiitos tuosta teho-opas kirja vihjeestä, tilasin verkkokaupasta 28.90€+pk. Itsekin miettinyt amk opiskelua työn ohessa ja uskon että tosta voi olla itselle hyvinkin hyötyä (ja ehkä jälkikasvukin voi tarvita).
 
Liittynyt
25.11.2018
Viestejä
305
Kiitos tuosta teho-opas kirja vihjeestä, tilasin verkkokaupasta 28.90€+pk. Itsekin miettinyt amk opiskelua työn ohessa ja uskon että tosta voi olla itselle hyvinkin hyötyä (ja ehkä jälkikasvukin voi tarvita).
Kirjastosta löytyy myös muita valmennuskirjoja, ne on ihan päteviä
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 877
Alkaa ensimmäinen vuosi koneinssin monimuoto-opintoja lähestyä loppuaan, 37,5 tuntia töitä viikossa ja to-pe illat koululla. Välillä on raskasta ja kevyellä viikolla ei pääse koskaan, mutta on tämä myös palkitsevaa. Ja vaikka työ ja opiskelu vie paljon aikaa, ehtii tässä silti pitää parisuhdetta ja vanhaa omakotitaloa yllä, sekä juoksuttamaan koiria ja takomaan pleikkaria ihan riittämiin ;)
Allekirjoittaneella lähenee ensimmäinen lukukausi loppuaan, sähkö ja automaatiotekniikkaa monimuotona (ja koska korona, niin nyt 100% verkko-opintoina). Samat fiilikset, ihan törkeen raskaita viikkoja, töiden jälkeen sapuskaa naamaan ja yöhön asti kouluhommia. Omakotitalon ylläpito on ottanut vähän osumaa, mitä nyt minimit saa tehtyä ja emäntä vähän nurisee, mutta itsehän tätä minulle ehdotti. Opinnot on tasan yhtä vaativia, kuin päiväpuolen opinnotkin, ei mitään löysiä ole.

Tällä hetkellä noin 50% on tippunut kelkasta ja veikkaan että tippuu vielä lisää. Siellä oli porukkaa jotka oli rakentamassa taloa, joilla oli pieniä lapsia jne. Kaikki taisivat tipahtaa. Osa jäi töistä vapaalle, että selviäävät ja muutama sissi kuten minä, uhraa kaiken elämän opinnoille, jotta voi vetää töiden ohella.

Opettajat ovat jaksaneet kokoajan toistella monimuoto-ryhmien selvästi parempaa opintomenestystä, päiväpuolen opiskelijoihin verrattuna, johtuu ilmeisesti korkeammasta opiskelu motivaatiosta.
Joo, itse pääsin lukion läpi aikanaan rimaa pahasti hipoen, kun ei todellakaan napannut opiskelu. Samoin yliopistotutkinto tuli surffailtua aika heikoilla arvosanoilla, mutta koska harrastus (nörttäys), niin meni läpi. Mutta nyt kun aloitin nää sähköhommat siksi kun homma aikuisten oikeasti kiinnostaa, niin motivaatio on täysin eri tasolla ja so far kaikki arvosanat 5. Kyllä motivaatio on kumma juttu, jotenkin kismittää, että miks helvetissä lukiossa ei muka voinut asiat kiinnostaa, kun olisi ollut niiiiiiin paljon helpompaa kun ei jatkuvasti ilmassa leiju uhkaa, että tippuu lopullisesti kelkasta...

Edit: Ennen opintoja kertasin peruskoulun matematiikan tällä: Avoinoppikirja.fi | Oppikirjoja avoimella lähdekoodilla! . Tuosta oli törkeästi hyötyä, koska ensimmäisen lukukauden matematiikan opinnot näytti olevan täysin peruskoulutason matematiikka, joten kun oli kerrannut, niin pystyi surffailemaan matematiikan kurssin läpi, samoin alan opinnot helpottui merkittävästi, kun heti suoraan osasi alkaa pyörittelemään yhtälöitä ilman käynnistysvaikeuksia. Suurin osa kanssaopiskelijoiden vaikeuksista tuntuisi liittyvän juurikin matematiikkaan.

Toisella lukukaudella kai mennään sitten lukiotason matematiikkaan, pitäisi vähän kertailla sitäkin kesän aikana...
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
624
Molemmat työn ohessa. Ensin tradenomi ja sen jälkeen humanistinen maisterin paperi yliopistossa ihan eri alalta.
 
Liittynyt
12.05.2019
Viestejä
77
Itä-Suomen yliopistossa tietojenkäsittelytieteistä aika vähän läsnäolopakollisia juttuja. lähinnä kielikurssit. Ohjelmoinnit yms. aika pitkälti netissä tätä nykyä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Tästä varmaan olisi myös apua tekniikan alan opiskeluun: Pääsyopas 2020 ammattikorkeakoulutukseen : matemaattiset taidot, matemaattis-luonnontieteelliset taidot, Tammertekniikka, Tammertekniikka | Booky.fi

Ei viitsisi molempia ostaa. Kumpihan ajaisi asian paremmin?

E: Kirjasto on ainakin täällä 13.5 asti suljettu ellei muutoksia tule.
Mie laitoin tuon kirjan teho-oppaan sijaan tulemaan. Hieman kalliimpi, mutta luulisi olevan vielä pävitetympää tietoa kirjassa. Laitan mietteitä kun rupean tutkimaan.
 
Liittynyt
12.05.2019
Viestejä
77
Helsingin yliopiston MOOC-kurssien kautta tuskin enää pääsee mukaan tutkinto-ohjelmaan, mutta eikös siinäkin ole se aikatauluton versio olemassa. Eli tee vaikkapa kesä niitä tehtäviä, niin pitäisi aika moneen paikkaan Suomessa saada jonkinlaista opintopistehyvistystä/hyväksilukuja. Tässä oli omaa suunnitelman tynkää työttömän kesän varalta :)
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Matematiikkaa nyt kerrannut niin huhheijaa kun sellaiset 8 vuotta viimeksi kun matikkaa kunnolla käyttänyt. Joutunee ihan kunnolla kertaaman jopa ihan perusjuttuja. Pikkuhiljaa se hyvä tulee, täytyy optimistisena pysyä. Muutenkaan tuo matikka ei oikein ole ollut vahvinta alaa. Toki kunnon opiskelu/kertaus tekee hyvää kun haen opiskelemaan sähkö -ja automaatiotekniikkaa / tieto -ja viestintätekniikkaan. Yli kuukausi vielä armonaikaa sentään.

Tuli mieleen, että löytyykö jostain jotain hyvää materiaalia Suomen ja englannin kielioppiin? Ei vissiin ihan simppelitehtäviä mikäli vauva.fi palstaan uskomista. Päätöksentekotaidot uskoisin menevän läpi ilman suurempaa vaivaa.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 877
Matematiikkaa nyt kerrannut niin huhheijaa kun sellaiset 8 vuotta viimeksi kun matikkaa kunnolla käyttänyt. Joutunee ihan kunnolla kertaaman jopa ihan perusjuttuja. Pikkuhiljaa se hyvä tulee, täytyy optimistisena pysyä. Muutenkaan tuo matikka ei oikein ole ollut vahvinta alaa.
Sen verran sanon, että peruskoulussa ja lukiossa opetettiin matematiikkaa ihan päin helvettiä (IMO), enkä kyllä sen pohjalta yhtään ihmettele, että ihmisillä on niin suuria vaikeuksia peruskoulutason matematiikassa. Oikeastaan sama pätee muihinkin luonnontieteisiin.

Itse olen kokenut aika monta "ahaa" elämystä katsomalla luonnontieteitä käsitteleviä youtube-videoita. Asiat ovat alkaneet aukeamaan ihan eri tavalla mitä peruskoulussa koskaan. Enkä ole yksin, kaikissa hyvissä opetusvideoissa on mieletön määrä vastaavia kommentteja. Eli kantsii tarkastaa youtuben tarjonta.

Sama homma nyt sähkötekniikan opinnoissa, täysin mahdotonta tajuta asioiden oikeaa olemusta amk:n tarjoaman oppimateriaalin perusteella. Sen sijaan olen tapittanut youtube-videoita vaikka miten ja sen jälkeen vielä lukenut amk:n matskut läpi ja tehnyt harjoitukset.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Sen verran sanon, että peruskoulussa ja lukiossa opetettiin matematiikkaa ihan päin helvettiä (IMO), enkä kyllä sen pohjalta yhtään ihmettele, että ihmisillä on niin suuria vaikeuksia peruskoulutason matematiikassa. Oikeastaan sama pätee muihinkin luonnontieteisiin.

Itse olen kokenut aika monta "ahaa" elämystä katsomalla luonnontieteitä käsitteleviä youtube-videoita. Asiat ovat alkaneet aukeamaan ihan eri tavalla mitä peruskoulussa koskaan. Enkä ole yksin, kaikissa hyvissä opetusvideoissa on mieletön määrä vastaavia kommentteja. Eli kantsii tarkastaa youtuben tarjonta.

Sama homma nyt sähkötekniikan opinnoissa, täysin mahdotonta tajuta asioiden oikeaa olemusta amk:n tarjoaman oppimateriaalin perusteella. Sen sijaan olen tapittanut youtube-videoita vaikka miten ja sen jälkeen vielä lukenut amk:n matskut läpi ja tehnyt harjoitukset.
Minäpä tsekkaan mitä kaikkea löytyy. Onko antaa jo suoriltaan vinkkiä hakusanaan tai linkkiä videoihin?
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 877
Minäpä tsekkaan mitä kaikkea löytyy. Onko antaa jo suoriltaan vinkkiä hakusanaan tai linkkiä videoihin?
Olen mennyt sillä taktiikalla, että etsin vaan sopivilla hakusanoilla videoita ja kilkkailet niitä auki, kunnes löytyy hyvä. En oikein muista mitkä kaikki sisälööntuottajat tekivät hyviä videoita, ainakin Khan Academyllä on paljon hyviä.

Ei opetusvideo, mutta aiheeseen liittyen:

 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Sen verran sanon, että peruskoulussa ja lukiossa opetettiin matematiikkaa ihan päin helvettiä (IMO), enkä kyllä sen pohjalta yhtään ihmettele, että ihmisillä on niin suuria vaikeuksia peruskoulutason matematiikassa. Oikeastaan sama pätee muihinkin luonnontieteisiin.

Itse olen kokenut aika monta "ahaa" elämystä katsomalla luonnontieteitä käsitteleviä youtube-videoita. Asiat ovat alkaneet aukeamaan ihan eri tavalla mitä peruskoulussa koskaan. Enkä ole yksin, kaikissa hyvissä opetusvideoissa on mieletön määrä vastaavia kommentteja. Eli kantsii tarkastaa youtuben tarjonta.

Sama homma nyt sähkötekniikan opinnoissa, täysin mahdotonta tajuta asioiden oikeaa olemusta amk:n tarjoaman oppimateriaalin perusteella. Sen sijaan olen tapittanut youtube-videoita vaikka miten ja sen jälkeen vielä lukenut amk:n matskut läpi ja tehnyt harjoitukset.
Sama homma oli itsellä AMK:n matematiikan kanssa. Lineaarialgebrat ynnä muut oli aivan täyttä hepreaa, eikä opetusmateriaalista ymmärtänyt yhtään mitään. Google käteen ja tunnin verran ihmettelyä internetin ihmeellisessä maailmassa, niin ymmärsin täysin mistä on kysymys.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Kiitos vinkeistä. Nettiä täytyypi hyödyntää. Vaikea muistella peruskoulussa opetuksen tasoa, kun oma motivaatio oli mitä oli silloin yläasteella. Toki matikka oli jotain 7-8 tasoa silloin. Nyt lähinnä kun ei ole käyttänyt mitään pitkiin aikoihin ja nuo kertaukseen tehdyt kirjat eivät oikein tuo mitään pinnalle varsinkin hieman haastavissa tehtävissä, joutunee ihan oikeasti hyödyntää jotain tuttua joka osaa opettaa uusiksi tiettyjä kaavoja ja sääntöjä.

E: Tuo Khan Academy jo vaikuttaa nopeasti tutkailtuna erittäin pätevältä seurata. Siitä lähdetään.
E2: Hetken katsoneen sai jo murtolukuihn ihan uuden näkökulman. Pakkoha tuo on lähteä perusasioista jotta osaa sitten vaikeimpia laskuja. Jos perusasiast ei ole kunnolla hallussa niin ei ole mitään toivoa osata vaikeampia yhtälöitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.11.2018
Viestejä
305
Itselläni 15v edellisistä opiskeluista ja nyt syksyllä aloitin amk opiskelut. Matematiikka on se suurin hankaluus fysiikan ohessa, mutta tuo khan academy on kyllä auttanut todella paljon, myös opetus.tv:ssä on paljon selkeyttäviä videoita. Pelkäsin että olisin enemmänkin "pihalla" matematiikassa mutta yllättävän hyvinhän tuo on mennyt
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Itselläni 15v edellisistä opiskeluista ja nyt syksyllä aloitin amk opiskelut. Matematiikka on se suurin hankaluus fysiikan ohessa, mutta tuo khan academy on kyllä auttanut todella paljon, myös opetus.tv:ssä on paljon selkeyttäviä videoita. Pelkäsin että olisin enemmänkin "pihalla" matematiikassa mutta yllättävän hyvinhän tuo on mennyt
Itselläni myös aiheuttaa matematiikka/fysiikka enemmän tai vähemmän ahdistusta. Varmasti polkee menneestä miten suhtautunut aineisiin. Noiden kanavien lisäksi onko suositella jotain muutakin? Toki nopeasti löytää kaikennäköistä ihan pelkästään "mathematic lessons" tms hakusanoilla.

Joka tapauksessa se positiivinen suhtautuminen matematiikkaan ja fysiikkaan, sekä se, että harjoittelee, tulosta ja oppia varmasti tulee. Pitkäjänteistä touhua.

Elektroniikka-asentajan koulutus pohjalla eikä noitakaa asioita oikein enää muista. Ollut ihan muulla alalla töissä. Pikkuhiljaa..

E: Yhtälöt <- Tällä sivustolla on myös aika rautalanka meininki. Ainakin yhtälöistä heti uutta tietoa kun 10 minuuttia jaksoin lukea.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Vaikka youtube onkin hyvä työkalu itseopiskeluun, ostin myös tuon 'Teho-opas amk-insinöörikoulutukseen pyrkijöille" ja tämä kirja on todella paljon parempi kuin tuo 'pääsyopas 2020 ammattikorkeakoulutukseen (matemaattiset taidot..)'. Ihan tiedoksi jotka arpoo näiden välillä. Tuo ensimmäinen on vielä puolet halvempi.
 
Liittynyt
11.03.2017
Viestejä
101
Onko kukaan suorittanut tekniikan alan YAMK-tutkintoa työn ohessa? Millasen panostuksen vaatii esim. perus-AMK-tutkintoon verrattuna?

Opintopistemäärä taitaa yamkissa olla puolet pienempi/a, joten luulisi olevan siltä osin leppoisampi kokonaisuus. Ja tietysti ei tarvitse suorittaa perusmatikoita, -fysiikoita ym. pänttäyskursseja, vaan kaikki opinnot käytännössä ovat omaan alaan liiittyviä, syventäviä opintoja, joten mielenkiinnon/motivaation luulisi pysyvän paremmin yllä.

Syksyllä alkaisi oman alan YAMK-koulutus, joka semisti kiinnostaisi, mutta tuo ajankäyttö näin uraputkessa olevana pienten lasten isänä arveluttaa.
 
Liittynyt
23.08.2019
Viestejä
23
Onko kukaan suorittanut tekniikan alan YAMK-tutkintoa työn ohessa? Millasen panostuksen vaatii esim. perus-AMK-tutkintoon verrattuna?

Opintopistemäärä taitaa yamkissa olla puolet pienempi/a, joten luulisi olevan siltä osin leppoisampi kokonaisuus. Ja tietysti ei tarvitse suorittaa perusmatikoita, -fysiikoita ym. pänttäyskursseja, vaan kaikki opinnot käytännössä ovat omaan alaan liiittyviä, syventäviä opintoja, joten mielenkiinnon/motivaation luulisi pysyvän paremmin yllä.

Syksyllä alkaisi oman alan YAMK-koulutus, joka semisti kiinnostaisi, mutta tuo ajankäyttö näin uraputkessa olevana pienten lasten isänä arveluttaa.
Moro

Itse kävin Automaatiotekniikan YAMK tutkinnon vuosina 2017-2018 Tampereen ammattikorkeakoululla. Tämä oli siis kokonaisuudessaan 60op. Koulutus oli suunniteltu suoritettavaksi niin, että joka toinen viikko oli pe ja la lähiopetusta, mutta muuten pääasiassa etäilyä. Tosiaan "yleisaineita" ei ainakaan tuossa koulutuksessa ollut.

Riippuen opettajasta kurssien haastavuus vaihteli alemman AMK ylä- tai alapuolella. Paljon oli laajempia raportteja/ryhmätöitä, mitä piti annetusta aiheesta tehdä ja tenttejä ei ollut kuin kahdessa kurssissa. Työmäärällisesti ne kurssit oli helpompia, missä oli tentti.

Itse ainakin koin, että koulutuksesta oli minulle hyötyä ja uusia ovia on avautunut koulun päätyttyä. Palkkakin on noussut ~1000€/kk. Tosin vaikea sanoa paljonko tuosta loppuviimein on koulutuksen ansiota. All and all olen ainakin itse suositellut kaikille YAMK suorittamista, oli muut mitä mieltä vaan.
 
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 077
Hain monimuoto opiskelua lvi insinööriksi. Kokemuksien lukeminen yllä rupesi hieman epäilyttämään haukkaanko liian suuren palan kakkua, kun muksujakin on 4 alle kouluikäistä Saisipa kokemusta ruuhkavuosista
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
321
Mä kävin töitten ja tosin yhden vastasyntyneen lapsen ohella LVI-AMK:n. Kyllä välillä, mutta harvoin tuli hetkiä että kaikki huutaa: vaimo, koira, muksu, opettaja, itte. Mutta muuten on varmasti todella paljon ihmisestä kiinni miten helpoksi sen kokee, osa luokkakavereista valitteli kuinka vaikeaa on, mutta itselleni ei ollut vaikeaa kuin ruotsin kurssi. Laskupää ku on kunnossa (varmaan tekniikan alat kaikki) niin pärjää kyllä todella helpolla. Lähinnä ajankäyttö oli se tuskailu, jätinkin usein "kotiläksyt" tekemättä jos oli tieto ettei vaikuta kurssien läpipääsyihin. Itse silloisessa elämäntilanteessa otin vain ja ainoastaan tavoitteeksi valmistua, arvosanoista viis (ei ollut siis tarvetta vaihtaa työpaikkaa jne.) Vähän ihmettelinkin että onpa aika helppoa päästä inssiksi. Sain lopulta valmistus papruihin kuitenkin 4 keskiarvon mielestäni todella vähällä ja valmistuin suunniteltua aikaa noin 4 kk myöhemmin kun lopputyö jäi vähemmän yllättäen roikkumaan.

Nyt sit piruuttaan (5 vuoden jälkeen) hain Teknilliseen yliopistoon (LUT) ja siellä vuosi takana monimuotona. Täytyy kyllä sanoa, että on aivan eri maailma ja toki kiinnostavakin, tehtävien annot on jotenkin hemmetin epäselvät varmasti tarkoituksella sillä niistä pitää itse yrittää päätellä mitä oikeen vastaukseksi halutaan. Kuvastaa kyllä hyvin työelämää LVI-inssin tehtävässäkin kun halutaan joku selvitys ja jos selvityksen tilaaja ei ihan tiedä termejä ja syy-seuraussuhteita niin silloin täytyy tosiaan selvittää eka että mitä se selvityksen pyytäjä nyt mahtaa tehdä sillä selvityksellä ja sen jälkeen alettava pähkäilemään sitä.
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
595
Tämän osion voisi nimetä "Opiskelut" tai muuksi vastaavaksi, opiskelijoita on varmasti tällä foorumilla paljon, niin yliopistoissa, kuin AMK ja YAMK opinnoissa, eikä täällä taida olla mitään yleistä osiota opiskelu aiheisille keskusteluille.

Itse opiskelen nyt kolmatta vuotta koneinsinööri linjaa amk:ssa ja vuosi sitten piti tehdä valinta erikoistuuko tuotekehitykseen vai tuotantotekniikkaan, en tiennyt kumman sitä valitsisi, joten valitsin tuotantotekniikan ja valinnaisia tuotekehityksen puolelta. Nyt on kuitenkin alkanyt mietityttämään pitäisikö vielä vaihtaa sinne tuotekehityksen puolelle. Kumpikohan linja on parempi mahdollisten jatkokoulutuksien YAMK tai DI kannalta?
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
535
Tämän osion voisi nimetä "Opiskelut" tai muuksi vastaavaksi, opiskelijoita on varmasti tällä foorumilla paljon, niin yliopistoissa, kuin AMK ja YAMK opinnoissa, eikä täällä taida olla mitään yleistä osiota opiskelu aiheisille keskusteluille.
...
Parempi idea varmaankin olisi avata oma ketju tuolle yleiselle "opiskelu" -aiheelle. Tämä työn-ohessa on kuitenkin hyvin spesifi homma, ja on mukava lukea siihen liittyvät asiat täältä. Aiheeseen: itselläni on ollut ajatuksena opinnot työn ohessa LUT:ssa (Lahti). Onko jollain kokemuksia LUT:ssa opiskelusta (Lahti), ja etenkin tuosta työn ohessa opiskelusta? Tämä linja on ollut mielessä Software Product Management and Business - Master's Programmes - www.lut.fi
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
192
Muutama tuttu on töiden ohella LUTin opintoja suorittanut. Yleisesti olleet tyytyväisiä. Opinnot on nimen omaan tarkoitettu suoritettavaksi töiden ohella, joten aikataulussa ei ole yksittäisiä tunteja keskellä arkipäiviä. Tuosta mainitsemastasi ohjelmasta ei ole tietoa, mutta muissa ollut tiiviitä kokonaisuuksia perjantaisin ja lauantaisin, sekä itsenäistä työskentelyä yksin tai ryhmissä. Ainahan opiskelu töiden ohella vaivannäköä vaatii, mutta ymmärtääkseni LUTilla on parhaat yliopistotason kokonaisuudet tarjolla tekniikan ja kauppatieteiden osalta Suomessa aikuisopiskelijoille.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 070
Markkinointi yliopistossa? Onko tässä päivässä kiinni olevaa, vai jotain historian lätinää? Markkinoinnissahan pitäisi tänä päivänä ymmärtää verkkokauppaa, alustataloutta, vaikuttajamarkkinointia, hakukonemainontaa, hakukoneoptimointia, markkinointiautomaatiota yms. Ollaanko yliopistoissa yhtään kartalla nykyaikaisen markkinoinnin suunnittelusta ja toteutuksesta? Tampereeen yliopisto nyt lähinnä kiinnostaisi.
 
  • Tykkää
Reactions: Jha
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 412
Viestejä
4 160 198
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom