Ylikuumentuminen

Liittynyt
16.05.2026
Viestejä
2
Moi kaikki,

Tarvitsen hieman apua tietokoneen kanssa, sillä laite kärsii oudosta ylikuumenemisongelmasta. Kone käy kuumana kahdessa tilanteessa:

  1. Pelatessa (mikä on sinänsä tavallisempaa raskaassa kuormituksessa).
  2. Aina kun pelipöytään osuu kovaa, tai tietokoneeseen osuu.
Omat epäilykseni liittyvät siihen, että jokin komponentti (kuten prosessorin jäähdytin) on löysällä ja tärähdys liikuttaa sitä sen verran, että kontakti prosessoriin katkeaa.

Onko teillä kokemusta vastaavasta? Mistä kannattaisi lähteä liikkeelle ja miten tämän voisi korjata turvallisesti? Kyseessä on nitro 50 acer pöytäkone.

Kiitos vinkeistä!
 
Siis ihanko oikeasti lämmöt nousevat kun pöytää kolhaisee? Vai tapahtuuko jotain muuta, esim. kaatuminen, jonka perusteella oletat koneen olevan kuumentunut?
 
Siis ihanko oikeasti lämmöt nousevat kun pöytää kolhaisee? Vai tapahtuuko jotain muuta, esim. kaatuminen, jonka perusteella oletat koneen olevan kuumentunut?
Ei, kun esimerkiksi pelaan, ja esimerkiksi käsi osuu pöytään, näyttö tummenee ja tuulettimet alkavat huutamaan.
 
Laita tietokoneen alle jotain iskua pehmentävää, jos et muuta löydä niin käsipainolevyt.
 
Ei, kun esimerkiksi pelaan, ja esimerkiksi käsi osuu pöytään, näyttö tummenee ja tuulettimet alkavat huutamaan.
Meillä oli tuommoinen tilanne ja syyksi paljastui usb-liitännällä kiinni oleva ulkoinen HDD. Loppui kun sen irrotti ja nykyään käytän sitä vain satunnaisesti. En koskaan laiskuuttani kokeillut, johtuiko viallisesta usb-portista vai johdosta vai jostain muusta. Meni juuri noin kun kone tärähti, eli kuva pois, tuulettimet täysille ja pakko tehdä hard reset.
Voi toki johtua jostain muustakin, siis joku kontaktihäiriö sisukaluissa. Mutta noista ulkoisista laitteista on helppo aloittaa, eli ei-välttämättömät laitteet ensin irti ja jos vika jatkuu, näppis ja hiiri kiinni eri portteihin kuin yleensä ovat.
 
Vaihdoin cpu jäähdyttimen,eteen 10 cm lisätuuletin ja kovalevy teline pois.tippui lämmöt 40c.nyt kone toimii kuin unelma.
Tämä jäähy sopii ainakin i5 11400f prossuihin tolla emolla.

IMG_20251016_104130930~2.jpg


17802110718327355987521124190651.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Vaihdoin cpu jäähdyttimen,eteen 10 cm lisätuuletin ja kovalevy teline pois.tippui lämmöt 40c.nyt kone toimii kuin unelma.
Tämä jäähy sopii ainakin i5 11400f prossuihin tolla emolla.

IMG_20251016_104130930~2.jpg


17802110718327355987521124190651.jpg
Jos lämmöt tippuu 40astetta, niin 100% varmasti alkuperäisen jäähyn kontakti ei ole ollut kunnossa.
 
Olematon ilman kierto ehkä tehtaan huonot tahnat.yli 95c tippui n40 c.kovalevykelkka oli 10 popniitillä ja usealla ruuvilla,piti porata irti sitten sai eteen alas normi noctuan tuulettimen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 286
Viestejä
5 246 824
Jäsenet
83 467
Uusin jäsen
eetuzzi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom