Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 488
Jos taloudessa on kaksi autoa joista toinen on perinteinen polttis, niin heikkoa latausmahdollisuutta voi hieman paikata sillä että vaihtaa kulkuvälineitä päiväksi kesken viikkoa ja jättää sähköauton lataamaan / ajaa sillä pienemmän reissun. Sinänsä yksivaihelatauksen mahdollisuus rajoitettunakin on parempi kuin monen kerrostaloasujan tilanne, missä ei ole lainkaan omaa latausmahdollisuutta. Toki kerrostalossa saattaa ne julkiset asemat sitten olla lähempänä.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 259
Voisit itsekin lukea. Kysyjä lataa 5pv viikossa 8h 11kW laturilla eli tuo 1-vaihe kotona ei ole se pääasiallinen latauspaikka.
Joo kysyjä ei tosiaan ollut itsekään sitä mieltä että lataisi kovin paljoa kotona.
Minä sitten rupesin miettimään että tuo 150km/pvä voisi kuitenkin olla mahdollista jollekin muulle samassa tilanteessa, jos töissä ei olisikaan latausta, mutta sähköauto kiinnostelisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 238
Voisit itsekin lukea. Kysyjä lataa 5pv viikossa 8h 11kW laturilla eli tuo 1-vaihe kotona ei ole se pääasiallinen latauspaikka.
Joo kysyjä ei tosiaan ollut itsekään sitä mieltä että lataisi kovin paljoa kotona.
Minä sitten rupesin miettimään että tuo 150km/pvä voisi kuitenkin olla mahdollista jollekin muulle samassa tilanteessa, jos töissä ei olisikaan latausta, mutta sähköauto kiinnostelisi.
Opetelkaa nyt saatana lukemaan. Tässä ensimmäinen viesti, mistä teidän skenaariogeneraattori lähti keulimaan. Mitään muuta en halunnut sanoa. /loppu.
Kysyjän 150 km päivässä on kyllä sellainen määrä, että en lähtis pelleilemään yhdellä vaiheella. Kyllä se tuon 11 kW halvalla hinnalla töissä vaatii, että kannattaa. Kysyjän kannattaa huomata se asia, että varmaan tuolla hinnalla muutkin työntekijät kiinnostuvat lataamisesta eli ruuhkaa voi olla.
 

jpp

Liittynyt
07.12.2021
Viestejä
255
Mitään muuta en halunnut sanoa.
Aivan. Sanoit kuitenkin aika paljonkin muuta eli taisi sinun satugeneraattori lähteä hieman ylikierroksille. Vai mitä ne sinun "auton lataus kuormanhallinnan kanssa -> suihkusta tulee kylmää vettä" yms jutut olivat?

Mutta eiköhän kaikille tullut selväksi, että kysyjän kilometreillä ei tule mitään ongelmia, kun kotona 1-vaihe lataus ja töissä 11kW.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 354
Jos taloudessa on kaksi autoa joista toinen on perinteinen polttis, niin heikkoa latausmahdollisuutta voi hieman paikata sillä että vaihtaa kulkuvälineitä päiväksi kesken viikkoa ja jättää sähköauton lataamaan / ajaa sillä pienemmän reissun. Sinänsä yksivaihelatauksen mahdollisuus rajoitettunakin on parempi kuin monen kerrostaloasujan tilanne, missä ei ole lainkaan omaa latausmahdollisuutta. Toki kerrostalossa saattaa ne julkiset asemat sitten olla lähempänä.
Ei tuossa ole kyllä oikein järkeä. Sähköauton hankintaa kun alkaa suunnittelemaan, niin aina pitäisi olla ensimmäinen suunniteltava asia se kotilatausmahdollisuus vähintään 11 kW a)yhdelle autolle, b)kahdelle autolle.

Muuten tulee elämästä ennemmin tai myöhemmin lainatun osuuden kaltaista kikkailua.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 404
Mikään saatavilla oleva latausteho kotona ei poista sen hitautta. Jos voi "kikkailla" niin hyvä asiahan se on.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 904
Sähköauton hankintaa kun alkaa suunnittelemaan, niin aina pitäisi olla ensimmäinen suunniteltava asia se kotilatausmahdollisuus vähintään 11 kW a)yhdelle autolle, b)kahdelle autolle.
Osittain samaa mieltä. Joko töissä tai kotona kannattaa olla 11 kW latausmahdollisuus, niin silloin pystyy säännöllisesti lataamaan edullisesti ja se tuo joustavuutta vs. esim. 1x8A lataus sukosta. Jos kilometrejä tulee maltillisesti, niin yksivaiheinen tai julkisiin nojautuminen voi riittää. 1x8A vaatii säännöllisesti lataukseen kytkemisen ja häviöt ovat varsinkin talvella isot.

Mikään saatavilla oleva latausteho kotona ei poista sen hitautta. Jos voi "kikkailla" niin hyvä asiahan se on.
En ymmärrä mitä tarkoitat? 11 kW riittää vallan mainiosti. Likimäärin kuuden tunnin aikana yöllä saa auton tyhjästä 80% tasoon. Vai tarkoititko yksivaihelatausta?

Sähköauton erinomainen ominaisuus on se, että sen voi ladata 1) työpäivän tai 2) yön aikana, kun auto ylivoimaisesti suurimmalla osalla seisoo tyhjän panttina.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 488
Ei tuossa ole kyllä oikein järkeä. Sähköauton hankintaa kun alkaa suunnittelemaan, niin aina pitäisi olla ensimmäinen suunniteltava asia se kotilatausmahdollisuus vähintään 11 kW a)yhdelle autolle, b)kahdelle autolle.

Muuten tulee elämästä ennemmin tai myöhemmin lainatun osuuden kaltaista kikkailua.
Sinänsä samaa mieltä että kotilataus on se joka korostaa sähköauton hyviä puolia. Mutta kummasti sähköautoja ostetaan myös kerrostaloihin ilman omaa latauspistettä, ja käsittääkseni esim. Briteissä hyvin yleistä ettei talojen infra riitä lataamiseen.

Toin vain esiin keinon mitä voi käyttää jos vara-autona on polttomoottorikäyttöinen pirssi ja pelkää sitä talven pakkasviikkoa millä oma kotilataus ei riitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 122
Ei tuossa ole kyllä oikein järkeä. Sähköauton hankintaa kun alkaa suunnittelemaan, niin aina pitäisi olla ensimmäinen suunniteltava asia se kotilatausmahdollisuus vähintään 11 kW a)yhdelle autolle, b)kahdelle autolle.

Muuten tulee elämästä ennemmin tai myöhemmin lainatun osuuden kaltaista kikkailua.
Itselläni vain lämmitystolppa kotona, josta voi ladata. Toki töissä ilmainen 11kW jossa lataan suurimman osan latauksiata, mutta aika monenlaiset ajot sujuisivat schuko laturillakin.

Ilman tuota työpaikan ilmaista laturia olisi toki hankalampaa ja kalliimpaa.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 354
Hyviä näkökantoja koti/työpaikkalautkseen. 11 kW on juuri se teho, joka riittää yön aikana halvalla sähköhinnalla akun täyteen latukseen tai 80% jos siihen rajoittaa. Toimii myös työpäivän aikana. Äkkilähtöjen turvaajaksi siitä ei ole.

Ensin talouteen tulee se ensimmäinen sähköauto ja ennemmin tai myöhemmin myös se kakkosauto muuttu sähköiseksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 122
Hyviä näkökantoja koti/työpaikkalautkseen. 11 kW on juuri se teho, joka riittää yön aikana halvalla sähköhinnalla akun täyteen latukseen tai 80% jos siihen rajoittaa. Toimii myös työpäivän aikana. Äkkilähtöjen turvaajaksi siitä ei ole.

Ensin talouteen tulee se ensimmäinen sähköauto ja ennemmin tai myöhemmin myös se kakkosauto muuttu sähköiseksi.
Riippuu tietysti vähän missä asuu, mutta jos nyt tulee joku super kiireinen äkkilähtö niin silloin voinee ajaa 10 minuutiksi pikalaturiin? Harvalla varmaan tulee ihan yllättäen ajoa vaikka 500km päähän niin että pitää lähteä heti, eikä kerkeä yhtään ladata pikalaturissa? Toki nyt tähänkin joku tulee kertomaan, että ei voi ikinä ostaa sähköautoa koska kerran elämässä voi tulla niin kiireinen lähtö ettei ehdi ladata, mutta eipä siinä, jos tykkää maksaa sen takia koko elämänsä kalliista bensasta niin tokihan niin saa tehdä.

11kW aika optimi lataus nopeus koska monessa paikassa voisi olla hankalaa/kallista saada paljoa enempää tehoa lataukseen päivittämättä sähköliittymää kalliimpaan ja moni autokin tukee vain 11kW AC latausta. Ja tuolla hyvin tosiaan kerkee lataamaan yön aikana täyteen.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 259
Ei tuossa ole kyllä oikein järkeä. Sähköauton hankintaa kun alkaa suunnittelemaan, niin aina pitäisi olla ensimmäinen suunniteltava asia se kotilatausmahdollisuus vähintään 11 kW a)yhdelle autolle, b)kahdelle autolle.

Muuten tulee elämästä ennemmin tai myöhemmin lainatun osuuden kaltaista kikkailua.
Aika vahvaa liioittelua. Näkisin tuon tarpeelliseksi siinä vaiheessa kun vuosittaiset kilsat ovat siellä 100tkm luokassa. Tai jos auto on erittäin janoinen. Meillä on ykkösautona täyssähkö (ID.4 77kWh), johon tulee kilsoja ehkä 30 tuhatta vuodessa ja käytännössä ladataan joka toinen yö 11kW:n laturilla (ID Charger) n. 40-80%. Toisena autona plugari (ajot 15-20tkm/vuosi), jota lataillaan toisella 11kW:n laturilla (e-Tap voimavirtapistokkeessa, mutta auto lataa yhdestä vaiheessa) joka yö ja tarvittaessa päivällä lyhempiä jaksoja siten että suurin osa ajoista menee sähköllä. Tuon plugarin kohdalla oli aika merkittävä parannus kun matkalaturin tilalle tuli tuo 16A:n lataus, mutta jos vaihdettaisiin kakkosauto järkevämpään eli täyssähköön vaikka 40 kWh:n akulla niin 8A riittäisi ihan hyvin sille. Jos olisin vaihtamassa kämppää niin kelpuuttaisin ihan helposti sellaisen, mistä saa ykkösautolle 1x16A ja toiselle 1x8A.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 629
Yhden vaiheen latauksella pärjää todella pitkälle, varsinkin jos saa sen 16A. Pienemmälläkin pärjää. Itsellä on 1*16A lataus kotona ja ajelen yli 40tkm vuodessa 60kWh akkuisella autolla, työmatka 155km kun siellä käyn pari kolme kertaa viikossa.

Aivan helposti menee noi ajot yhdellä vaiheella, ei mitään ongelmaa. Vaikka joutuisi joka päivä käymään töissä, niin ainoastaan kovimmilla peräkkäisillä pakkasilla (alle -20c) voisi tulla ongelmaa ettei ihan ehtisi aamuksi lataamaan päivän aikana kulutettua määrää. Mutta noita kelejä on vuodessa maksimissaan viikon tai kaksi eteläsuomessa, ja kaupassa käydessä voisi ottaa extravirtaa niinä muutamina päivinä vuodessa.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 449
Pääseekö jossain Suomessa koeajamaan Peogeot e5008? Mltös huonoa tuossa? Mites pösön adaptiivinen vakkari ja kaistavaht/autopilot.
 
Liittynyt
26.08.2024
Viestejä
2
Pääseekö jossain Suomessa koeajamaan Peogeot e5008? Mltös huonoa tuossa? Mites pösön adaptiivinen vakkari ja kaistavaht/autopilot.
Adaptiivinen vakkari toimii erinomaisesti paitsi sateella. Autopilot, no joo vaihtelevasti. Aurinkoisella säällä, suoralla tiellä ja missä on hyvät viivat toimii. Muutoin meno on kulmikasta. Milloin ollaan melkein rengas keskiviivalla ja milloin pientareella. Käytän lähinnä erikoistapauksissa alle minuutin kerrallaan. Pitää etsiä joku osoite puhelimella tai kirjoittaa lyhyt tekstari. Ei tämä mikään autopilotti ole. Ratinkääntelijä korkeintaan.

Ihan kiva ominaisuus olla olemassa. En haluaisi toisaalta olla enää ilmankaan. Se on ihan kätevää, että mukana on aina ”sähköinen apukäsi” joka ajaa autoa tarvittaessa lyhyen matkan. Ruuhkassa todella kiva jos ei ajeta ”oikeasti” vaan rullaillaan jonossa. Siihen tämä on täydellinen. Jos ajatuksena on ottaa esim. torkut kesken ajon moottoritiellä, niin sanotaanko että puolen tunnin sisään on auto lunastuksessa. Ollaan vielä kaukana edes Teslan tasosta.

Vaarallisinta näissä ”autopiloteissa” on kun uusi ja näihin apuvälineisiin tottumaton kuljettaja saa sen ensimmäisen 30 km aikana väärän turvallisuuden tunteen siitä, että näihin voi luottaa kuten lentokoneiden autopilotteihin.

Ainakin tämä Peugeotin autopilotti voi ajattaa sinut vaikka päin tietyömaan keiloja tai työkoneita. Joskus tämä rakkine tajuaa virheensäkin niin myöhään, ettei edes ihminen voisi enää tilannetta pelastaa. Jyrkkään 40 km/h mutkaan lähdetään ajamaan vakionopeudensäätimen pyyntinopeutta 100 km/h riippumatta pysyykö siinä vauhdissa edes tiellä. Puolessa välissä mutkaa autopilotti tempaisee rattia kun tajuaa, että ollaan luisumassa ulkokaarteen puoleiseen ojaan. Samassa käännöksen g-arvo ylittää sallitun parametrin ja autopilotti kytkee itsensä pois päältä. Nyt sinulla on käsissä auto, jonka on menossa ojaan ja jolla on vauhtia kaksi kertaa liikaa. Edes ihminen ei välttämättä enää tilannetta voi pelastaa. Peugeotin autopilotti ei osaa lukea edes karttaa tai vaihtaa kaistaa, toisin kuin Teslan, joten ei kyseessä ole mikään autopilotti vaan ratinkääntelijä.

Mielestäni autoteollisuus pitäisi lainsäädännöllä pakottaa kertomaan avoimesti ne ominaisuudet, mitä kunkin automallin ”autopilotista” puuttuu. Ei voi olla että hämärien markkinointitermien alla on niin erilaisia järjestelmiä. Pahimmillaan tässä voi joku menettää henkensä, kun toinen auto älyää hidastaa mutkaan ja toinen ei.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
251 606
Viestejä
4 383 258
Jäsenet
72 790
Uusin jäsen
Valtuutettu

Hinta.fi

Ylös Bottom