Yleistä keskustelua sähköautoista

jpp

Liittynyt
07.12.2021
Viestejä
233
Kannattaa miettiä tuota ilpiä siltä kannalta, että mitä se kabiinin lämmitys oikeasti voi viedä. Perinteiset auton sisälämppärit ovat 2 kW luokkaa teholtaan ja sillä saa auton saunaksi. Jos nyt kuitenkin leikkii, että tarvis 3 kW lämpöä ja ilppi voi ehkä leikata 2/3 tuosta, niin aikalailla tyhjän kanssa ILPillä leikkiminen. Tesla taitaa olla ainoa, joka on virittänyt koko lämpökierron akkuihinkin asti mukaan? Akkujen lämmitykseenhän sitä tehoa saa hukattua enemmän. Miillä useamman talven kokemuksen pohjalta ILP olisi ollut täysin merkityksetön lisävaruste.
Ei nämä sun arviot pidä mitenkään paikkaansa kabiinin lämmityksen osalta. Sähköautothan ei liikkuis yhtään mihinkään tuollaisilla tehokulutuksilla kabiinin suuntaan. Viime talvena kovissa pakkasissa Ioniq 5:n isoon kabiinin lämmitykseen kului mitätön osuus energiasta (10%) ja vaikka sen kertois 5:llä, joka on utopiaa ILPille, niin ollaan silti alle 10 kW tehoissa. Sisälämppärithän noissa on maksimissaan jotain 6-10 kW luokkaa. Miissä saa 7 kW menemään kun joka ikinen sähkölaite on täysillä, sauna on valmis -20 kelissä viidessä minuutissa. Oli keli mikä hyvänsä, niin ajonopeus dominoi täysin kulutusta oman kokemuksen mukaan.
Aika iso ero tuossa 2kW vs 10kW. Jos 10kW kulutuksesta saa 2/3 pois, niin kyllähän siinä auton liikuttamiseen jää enemmän energiaa.

Ja perus polttiksen 2kW sisälämppäri ei kyllä pakkasella autoa saunaksi lämmitä ja sitten kovilla pakkasilla ei sulata parissa tunnissa edes ikkunoita kunnolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 165
Aika iso ero tuossa 2kW vs 10kW. Jos 10kW kulutuksesta saa 2/3 pois, niin kyllähän siinä auton liikuttamiseen jää enemmän energiaa.

Ja perus polttiksen 2kW sisälämppäri ei kyllä pakkasella autoa saunaksi lämmitä ja sitten kovilla pakkasilla ei sulata parissa tunnissa edes ikkunoita kunnolla.
Mietis nyt vähän itsekin mitä se tuo ääritilanteen täysin epärealistinen 4-6 kWh ero oikeasti merkkaa. Ei hevon vattuakaan, kun sen auton kulutus kuitenkin huitelee 20-30 kWh/100km välillä joka tapauksessa. ILPillä se on parempi, mutta absoluuttinen pakko olla. Ei todellakaan. Siitähän tässä oli puhe.

En tiedä millä "2 kW" vehkeellä ja mitä autoa olet autoja yrittänyt lämmitellä, mutta kyllä tuo Calixin 2,1 kW ainakin sitikan C5 saa ihan liian lämpimäksi kelistä riippumatta. Pienessä miissä 6,5 kW vastuksilla menee hetkessä tukalaksi.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
960
Jotenkin muistelen että 6kw/h olisi näyttänyt Enyaq kulutukseksi paikallaan ollessa kun starttasi ulkoa jossain -25c pakkasessa. Voin muistaa väärinkin mutta pienen kerrostalosaunan harvian kiukaan verran sieltä sähköa kulutettiin, ja aika nopsaan kyllä lämpeni mielestäni.
Toki vähenee aika nopeasti tuo kulutus kun saa hytin lämmitettyä.
Ja siis ilmalämpöpumppu onpi tässä.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 233
Mietis nyt vähän itsekin mitä se tuo ääritilanteen täysin epärealistinen 4-6 kWh ero oikeasti merkkaa. Ei hevon vattuakaan, kun sen auton kulutus kuitenkin huitelee 20-30 kWh/100km välillä joka tapauksessa. ILPillä se on parempi, mutta absoluuttinen pakko olla. Ei todellakaan. Siitähän tässä oli puhe.

En tiedä millä "2 kW" vehkeellä ja mitä autoa olet autoja yrittänyt lämmitellä, mutta kyllä tuo Calixin 2,1 kW ainakin sitikan C5 saa ihan liian lämpimäksi kelistä riippumatta. Pienessä miissä 6,5 kW vastuksilla menee hetkessä tukalaksi.
Calixin 2,1 kW ei riitä C5:n kabiinin lämmittämiseen kuin paikallaan@-20 C. Maantienopeuden viimassa saat laittaa kaksi Calixia, eikä hampaiden kalisemattomuudelle silti saa takuuta ilman täsmälämmittimiä (penkki, ratti, säteily).


@zepi :n 40 kW hukkalämpö ei tarkoittanut sitä, että se kaikki tarvittaisiin matkustamon lämmitykseen, vaan että sillä saa kabiininKIN lämpimäksi. Suurin osa siitä 40 kW:sta on luovutettava harakoille moottoritilan, pakoputken ja pakokaasun kautta, koska muuten sisälle tulisi aivan liian kuuma.


Jos ILPillä säästää 3 kW, riippuu sen merkitys nopeudesta:

1. Keskinopeus 100 km/h, akun netto 57,5 kWh (josta käytetään keskeltä 80 %, eli 46 kWh):

ILP 23 kWh/100 km -> latausväli 200 km

Ilman ILP 26 kWh/100 km -> latausväli 177 km

Joillekin tuo 23 km merkkaa.


2. Keskinopeus taajamassa 30 km/h:

ILP 6 kW / 0,3 = 20 kWh/100 km -> latausväli 230 km

Ilman ILP (6 kW + 3 kW) / 0,3 = 30 kWh/100 km -> latausväli 153 km


Hitaammassa taajama-ajossa ero onkin jo 77 km, mutta toisaalta aika harva autoilee noin pitkiä matkoja taajamassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 340
Ei tuo ilp mikään välttämättömyys tosiaan ole, mutta kiva kuitenkin
En kyllä suoraan sanottuna usko Audin kuvaajaa alkuunkaan. Eihän autoa tarvitse lämmittää ollenkaan jossain +15-20C kelissä, joten miten siitä lämpöpumpusta voisi hyötyä mitään?

Mutta siis tosiaan pointtinani oli, että kun ajelee 100km/h vauhtia autolla joka polttaa 6l/100km bensaa, niin kemiallista energiaa vapautuu moottorissa n. 57kW teholla. Siitä about 20 menee auton eteenpäin viemiseen ja loput 37 sitten menee lämppäri asennosta riippuen osittain ohjaamoon ja loput ulkoilmaan.

Monissa tilanteissa 2kW riittää, mutta kunnon kylmällä ja vauhdeissa, ei se riitä vielä mihinkään. Tosin silloin ei kyllä ILP:kään tuota riittävästi kun autoon tuskin halutaan laittaa aivan parasta ultrakylmällä lämmittävää mallia.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 348
Kyllä autoa pitää jäähdyttää sisätilojen osalta tuossa +15-20C lämpötilassa. Riippuu jonkin verran auton väristä, sisustuksen väristä ja auringon paisteen kulmasta että kuinka paljon, mutta pitää kuitenkin.
 
Liittynyt
19.03.2020
Viestejä
115
Niin, törmäsin tuohon ajomoottorihommaan. Ilmeisesti jäähdytysnestettä vuotaa moottorin sisään, auto haistaa suurjännitepuolen ohivuodon ja auto kuolee täysin leikaten sillä hetkellä. Tuleekohan maahantuoja yhtään vastaan jos autolla on ajettu alle 160tkm? Teslalla vastaava vika menisi voimalinjan takuuseen.

Paljonko ilmajousituksen komponentit maksavat? Tarvitseeko sitä murehtia alle 200tkm ajetussa?
FB:n etron ryhmässä joku oli kysynyt selkeästi yli 100tkm ajettuun suomi-autoon hintaa niin <2k€ töistä ja audi maksaa moottorin. Ei halpa, mutta ei aivan järjetön hinta. Omani oli ostaessa 110tkm ajettu ja tiedostan riskin tuosta, vaikka toisaalta joillain on FB:n mukaan jo reilusti enemmän kilometrejä ilman ongelmia.
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 756
Jostain syystä kummiskin esim sähköbussit lämpenevät webastolla.
No tässä syynä lienee energian varastoiminen. Polttoaineessa on ihan hitokseen energiaa per litra, ja se on kevyttä kantaa mukana. Lämmityksessä se energia saadaan hyvin käyttöön, ainoastaan ne palokaasut menee harakoille. Jos lämpö tulisi akuista, pitäisi mukana raahata todella isoja akkuja. Eli korvataan se paskalla hyötysuhteella toimiva polttomoottori paremmalla tekniikalla, mutta otetaan lämpö edelleen polttoaineesta.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 233
Rimacilta on tulossa Nevera R.

Joku sanoi hiljattain, ettei yli paritonninen auto voi olla Nurburgringillä nopea, johon taisin kommentoida (tai sitten viesti jäi lähettämättä), että paremmat renkaat ja parempaa aeroa, niin Neveran 7:05 ajasta voi lähteä puolikin minuuttia pois.

Uudessa ärrässä on sen verran parempaa rengasta ja siipeä, että voinee odottaa noin 6:4x aikoja, eli ehkä jopa tuotantoautojen kolmannelle sijalle käyttövoimasta riippumatta.

Takana on 335/30 ZR21, ja kesy Misukan PS4 on vaihtunut ratakelpoisiin Cup 2:iin. Downforce 4 kN@350 km/h, eli 15 % lisäystä. Jarrujen jäähdytystä on parannettu.

Nuo ovat ne jutut, mihin kaipasin parannusta, kun katsoin Neveran menoa. Voimalinjasta ei jäänyt kiinni, vaan mutkanopeuksista ja jarrutuksista.

Noiden lisäksi auto on 35 kg aiempaa kevyempi ollen nyt 2265 kg. Moottoritehoa on nostettu, 1,55 MW, eli 2107 hv. Kiihdytys 0-300 sujuu puolisen sekuntia aiempaa nopeammin 8,66 sekunnissa. Kasvatetun tehon on mahdollistanut pienemmän sisäisen resistanssin akku (kenno 22 mohm -> 15 mohm). Kapasiteetti tosin on kymmenyksen pienempi.

Täydet 1,55 MW irtoaa SoC 60-100 %.





Edit. No joo, eipä olekaan odotettavissa ihan noin suurta parannusta, sillä vanhan Neveran 7:05 olikin ajettu Cup 2 R:llä vakioiden PS4:n sijaan. Alle seiskan tullee silti pääsemään.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
968
Tosin yksi valituksenaihe minulla on - kuka keksi, että kaksipuolainen ratti olisi hyvä ajatus? Se näyttää niin pervolta, että itse en sellaisella suostuisi ajamaan (kuten en Skodillaceilla, joissa alapuola on nyysitty). Kolmepuolaisen ratin saa vain kalleimmassa GT-Linessa.
Rattiko vain? Mun silmään toi koko tekele näyttää niin pervolta ettei edes Cybertruck, Ioniq 6 tai Daciat yllä samaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 165
Calixin 2,1 kW ei riitä C5:n kabiinin lämmittämiseen kuin paikallaan@-20 C. Maantienopeuden viimassa saat laittaa kaksi Calixia, eikä hampaiden kalisemattomuudelle silti saa takuuta ilman täsmälämmittimiä (penkki, ratti, säteily).
Niin no, harvemmin sitä calixis on sen verran pitkän johdon päässä, että autolla ajellaan... Pikkupakkasilla ioniq 5 vie kabiinin lämmitykseen noin 0,5 kW satkun vauhdissa. Ilpin vaikutus pois, niin ollaan edelleen alle 2 kW.

e: Yleensä pidän sisälämmön 19-20 astetta riippuen vähän vaatetuksesta.

Jos ILPillä säästää 3 kW, riippuu sen merkitys nopeudesta:

1. Keskinopeus 100 km/h, akun netto 57,5 kWh (josta käytetään keskeltä 80 %, eli 46 kWh):

ILP 23 kWh/100 km -> latausväli 200 km

Ilman ILP 26 kWh/100 km -> latausväli 177 km

Joillekin tuo 23 km merkkaa.


2. Keskinopeus taajamassa 30 km/h:

ILP 6 kW / 0,3 = 20 kWh/100 km -> latausväli 230 km

Ilman ILP (6 kW + 3 kW) / 0,3 = 30 kWh/100 km -> latausväli 153 km

Hitaammassa taajama-ajossa ero onkin jo 77 km, mutta toisaalta aika harva autoilee noin pitkiä matkoja taajamassa.
Ei tässä edelleenkään ollut kyse siitä etteikö ILP auttaisi. Vaan kuten sinunkin laskusi osoitti, kohtuullisen vähäpätöinen ero. Tiputat 5-10 km/h nopeutta, niin tuo 23 km tulee kulutuksesta takas. Vastaavasti taajama-ajossa teet pari ylimääräistä pysähdystä, niin kabiinin uudelleenlämmitys heittää kulutuksen ihan taivaisiin. Oli sitten ilp tai ei. Olis kyllä aika kusematta lappiin, jos köröttelee reilu 7 h putkeen 30 km/h. Normaalissa sekakäytössä keskinopeus lienee siinä 50-70 km/h välillä useimmilla, jolloin omat ajovalinnat dominoi täysin varmasti ilpin vaikutukseen nähden.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
594
Rattiko vain? Mun silmään toi koko tekele näyttää niin pervolta ettei edes Cybertruck, Ioniq 6 tai Daciat yllä samaan.
Niin se nykyään on, koeta totutella siihen. ;)

Ei vaan, minun mielestäni tuo on laatikoksi varsin tyylikäs. Tosin keula on aavistuksen lyhyt omaan makuuni ja perää kohti laskeva kattolinja herättää hieman epäluuloja. Mutta hyvin funkkis design kokonaisuudessaan!
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 482
Miten voisi olla kun sähkölämmityksen hyötysuhde on käytännössä 100%? Webastossa palokaasujen mukana menee sentäs jotain hukkaan.
Kun se sähkö otetaan verkosta ja häviöllisellä laturilla työnnetään akkuun häviöllisesti, josta se sitten myöhemmin häviöllisesti puretaan ulos, tekee jo tiukkaa että ollaan edes 90% hyötysuhteessa, johon halvalla kiinalaisellakin lämppärillä pääsee, viimeistään kun sen on säätänyt.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 005
10% menee pakoputken kautta hukkaan. Tai pieni hukka myös paloilmapuhaltimen ja kiertovesipumpun pyörittämiseen, mutta se on vähäistä.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 467
Kun se sähkö otetaan verkosta ja häviöllisellä laturilla työnnetään akkuun häviöllisesti, josta se sitten myöhemmin häviöllisesti puretaan ulos, tekee jo tiukkaa että ollaan edes 90% hyötysuhteessa, johon halvalla kiinalaisellakin lämppärillä pääsee, viimeistään kun sen on säätänyt.
Ja öljynjalostuksessa ja jakeluverkossa ei tule häviöitä? Melko typerää verrata toisen energiamuodon käytön loppupäätä toisen koko jakeluketjuun.

Sen näkökulman ymmärrän paremmin, missä polttoainetta muutetaan lämmöksi kolme kertaa tehokkaammin kuin mitä siitä saa liike-energiaa. Sähkössä lämpöä ei tule juurikaan tehokkaammin kuin sitä liikettä.
 

jpp

Liittynyt
07.12.2021
Viestejä
233
Mietis nyt vähän itsekin mitä se tuo ääritilanteen täysin epärealistinen 4-6 kWh ero oikeasti merkkaa. Ei hevon vattuakaan, kun sen auton kulutus kuitenkin huitelee 20-30 kWh/100km välillä joka tapauksessa. ILPillä se on parempi, mutta absoluuttinen pakko olla. Ei todellakaan. Siitähän tässä oli puhe.

En tiedä millä "2 kW" vehkeellä ja mitä autoa olet autoja yrittänyt lämmitellä, mutta kyllä tuo Calixin 2,1 kW ainakin sitikan C5 saa ihan liian lämpimäksi kelistä riippumatta. Pienessä miissä 6,5 kW vastuksilla menee hetkessä tukalaksi.
Itsellä se kulutus pyörii kyllä siellä 15-25 talvella pakkasesta riippuen ja kyllä se helposti ILPin säästö sopivassa kelissä tarkoittaa, että ilman sitä ei pakkasilla menisi tampere-helsinki-tampere lataamatta.

Edellisessä farmari polttiksessa oli 2,1kW Defa ja ei sillä kovalla pakkasella kyllä kunnolla lämpimäksi saa. Sen verran hukkuu jatkuvasti ulos lämpöä, että ei siitä tule saunaa vaikka sitä 24/7 pyörittäisi ellei sitten kevääseen asti odottele. Tuo 6,5kW:lla tukalaksi on aika eri asia, kun tehoa kolminkertainen määrä ja pienet tilat lämmitettävänä.

Hienoja vertailuja kyllä sinulla. "Miten ei 2 kW vehje riitä ison auton lämmitykseen, kun kyllä pikkuauto menee tukalaksi 6,5kW lämmittimellä" :rofl:
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 839
Paha lonkalta arvioida mikä olis käyntilämpöisen polttiksen lämmityslaitteen teho pakkasella, nekin vaihtelee... Kennon koot, paksuudet...

Korjatkaa jos tiedätte enemmän, mutta muistaakseni esim E-Tron 55 tullessa siinä oli ero, että Eurooppa mallissa lämmityslaite oli ~7kW, mutta Nordic oli 11kW.
 
Liittynyt
02.06.2022
Viestejä
976
Kuinka moni on ajatellut, ettei sillä sähköautolla ehkä voi ajaa sinne kaupan parkkihalliin.
Tämä myös johtaa tulevaisuudessa rakentamisen hinnan nousuun ja sama koskee teiden kunnossapidon kustannuksia.

 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 756
Kuinka moni on ajatellut, ettei sillä sähköautolla ehkä voi ajaa sinne kaupan parkkihalliin.
Tämä myös tulevaisuudessa johtaa rakentamisen hinnan nousuun.

Varmaan yhtä moni kuin sitäkin että esim. Volvon XC90 tai Mercedes GLE polttomoottoriversiollakaan ei saa tuonne ajaa. Ei tää pelkästään sähköautoja koske kun nuo isot SUV:t on painavia ihan polttomoottorillakin. Toki kannattaa otsikoida sähköautojen kautta niin saa enemmän klikkauksia.
 
Liittynyt
30.04.2024
Viestejä
348
Varmaan yhtä moni kuin sitäkin että esim. Volvon XC90 tai Mercedes GLE polttomoottoriversiollakaan ei saa tuonne ajaa. Ei tää pelkästään sähköautoja koske kun nuo isot SUV:t on painavia ihan polttomoottorillakin. Toki kannattaa otsikoida sähköautojen kautta niin saa enemmän klikkauksia.
Olihan siinä Porsche ja Volvokin mainittu mutta klikkiotsikot on klikkiotsikoita.
 
Viimeksi muokattu:

mhj

Liittynyt
09.08.2024
Viestejä
19
Kuinka moni on ajatellut, ettei sillä sähköautolla ehkä voi ajaa sinne kaupan parkkihalliin.
Tämä myös johtaa tulevaisuudessa rakentamisen hinnan nousuun ja sama koskee teiden kunnossapidon kustannuksia.

Et sitten edes lukenut uutista? Ei ole rakentamisen hinta nousemassa mihinkään kun lähes 10 vuotta sitten on määritelty raja 3000 kiloon.

”Vuodesta 2016 lähtien ympäristöministeriön määrittämä ehdoton painoraja on ollut 3 000 kilogrammaa autoa kohden.”
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
250 051
Viestejä
4 356 841
Jäsenet
72 555
Uusin jäsen
Glutex

Hinta.fi

Ylös Bottom