Yleistä keskustelua sähköautoista

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 347
En edelleenkään ymmärrä mitä ne välttämättömät asetukset ovat. Eikö kukaan selviä liikenteessä omasta pihasta lähimmälle isommalle väylälle ilman opastimia, missä voi sitten hiljalleen naputella osoitteen kerran pari vuodessa? Poislukien erikoistapaukset missä ajellaan vaimon saviruukkuja asiakkaille monta kertaa illassa eri puolille kaupunkia.
Ne välttämättömät asetukset on käyty tässä ketjussa läpi moneen otteeseen viimeisen viikon aikana. Että jos muutaman sivun viitsit selata taaksepäin, niin varmasti löytyy.

Navigaattorin osalta se ongelma on hidas käynnistyminen, jolloin työkeikoilla pitää ensimmäiset risteykset ajaa hyvin usein sokkona. Tyypillisesti esimerkiksi aamulla hotellista lähtiessä.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 466
Ne välttämättömät asetukset on käyty tässä ketjussa läpi moneen otteeseen viimeisen viikon aikana. Että jos muutaman sivun viitsit selata taaksepäin, niin varmasti löytyy.

Navigaattorin osalta se ongelma on hidas käynnistyminen, jolloin työkeikoilla pitää ensimmäiset risteykset ajaa hyvin usein sokkona. Tyypillisesti esimerkiksi aamulla hotellista lähtiessä.
Olen kyllä lukenut ne viime sivut, ja mitään välttämättömiä asetuksia ei ole tullut vastaan. Se että sinä et voi lähteä autolla liikkeelle ilman ylinopeusvaroituksen mutea ja navigaattorin asettamista ei tee niistä asetuksista missään määrin välttämättömiä, vaikka työmatkalla joutuu pahimmassa tapauksessa 25 sekuntia odottamaan. Keskustelu olisi hedelmällisempää jos et käyttäisi noin yliampuvia adjektiiveja.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
894
ei sähköautoilijat kerkee oottelee kuten diselin hehkuttajat.. heti o mentävä ja täysiä, jotta keretään kiukuttelee laturille kui toi vielkin tossa noin hitaasti lataa mä lataisin nopeemin, ja si oon kuitenkin kahvella ja pullalla pitkään ko auto jo täys...
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 347
Olen kyllä lukenut ne viime sivut, ja mitään välttämättömiä asetuksia ei ole tullut vastaan. Se että sinä et voi lähteä autolla liikkeelle ilman ylinopeusvaroituksen mutea ja navigaattorin asettamista ei tee niistä asetuksista missään määrin välttämättömiä, vaikka työmatkalla joutuu pahimmassa tapauksessa 25 sekuntia odottamaan. Keskustelu olisi hedelmällisempää jos et käyttäisi noin yliampuvia adjektiiveja.
Skoda Enyaq coupe RS 2023
1.Täysin kelvoton kaistavahti, joka pitää joka kerta ajoon lähtiessä kytkeä pois päältä hitaasti käynnistyvän näytön syövereistä
2. Kaukovaloautomatiika pitää joka kerta kytkeä ajoon lähtiessä päälle uudestaan. Tämä sentään onnistuu viikseä työntämällä, mutta paremmissa toteutuksissa valittu toiminta pysyy päällä yli ajokertojen
3. Näytön/gps:n käynnistymisaika 2-60 sekuntia. Ei riipu sijainnista, eikä auta vaikka auton appista on valittu "herätystoiminto" jonka pitäisi herätellä auto jos vaikka laittaa lämmityksen tai ilmastoinnin appin kautta päälle.

Muut voivat kertoa lisää siitä nopeuspiipparista ja aloittaa pimputtelun 1 km/h kuvitteellisesta ylinopeudesta.

Ei mene paljon paremmin kyllä Teslallakaan Ostin Teslan, ja se vei minut sekä ilojen että kauhujen äärelle | HS.fi
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
967
Siellä varmaan pistetään huollossa kaikki pysyvästi off ja nauretaan hölmöille jotka tuota kuuntelee.
Jeps. Sama juttu kun EGR:ien ja kusikilkkeiden kanssa. Kaikki pois ja huolettomia kilometrejä.

Täällähän tuotakin alettiin nyt tietysti valvoa, tai en tiedä onko katsureilla vielä siihen vehkeitä, mutta ainakin aletaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 395
Skoda Enyaq coupe RS 2023
1.Täysin kelvoton kaistavahti, joka pitää joka kerta ajoon lähtiessä kytkeä pois päältä hitaasti käynnistyvän näytön syövereistä
2. Kaukovaloautomatiika pitää joka kerta kytkeä ajoon lähtiessä päälle uudestaan. Tämä sentään onnistuu viikseä työntämällä, mutta paremmissa toteutuksissa valittu toiminta pysyy päällä yli ajokertojen
3. Näytön/gps:n käynnistymisaika 2-60 sekuntia. Ei riipu sijainnista, eikä auta vaikka auton appista on valittu "herätystoiminto" jonka pitäisi herätellä auto jos vaikka laittaa lämmityksen tai ilmastoinnin appin kautta päälle.

Muut voivat kertoa lisää siitä nopeuspiipparista ja aloittaa pimputtelun 1 km/h kuvitteellisesta ylinopeudesta.

Ei mene paljon paremmin kyllä Teslallakaan Ostin Teslan, ja se vei minut sekä ilojen että kauhujen äärelle | HS.fi
Ei tullut mieleenkään että tuollaisia toteutuksia olisi ihan uusissa autoissa. Bemarin i4 kokemukset vastaavista jutuista:

1. En edes tiedä mistä kaistavahti menee pois päältä eikä ole ollut syytä selvittää koska se ei millään tavoin häiriköi ajamista, paitsi jos tyypilliseen bmw tyyliin koittaa vaihtaa kaistaa ilman vilkkua.
2. Kaukovaloautomatiikka on ollut päällä ostohetkestä lähtien.
3. Näyttö ja gps on aina päällä autoon sisälle tultaessa. En tiedä mikä on se hetki kun herättelee itsensä mutta uskoisin olevan sen ku autosta kuuluu sellainen pieni sähköinen surahdus lähestyttäessä mutta kuitenkin vielä niin kaukana että ei avaa lukkoja.

Itsellä myös -23 malli mutta siinä ei vielä tuota piippailevaa nopeusjuttua, pelkästään vilkuttaa hetken hudissa rajoitusmerkkiä.

Automaattiohjauksessa ratin hiplaustunnistus on todella jees. Senku vähä edes pitää jotenkin kiinni, tai ei edes tarvitse pitää kiinni mutta jos 3 sormea osuu rattiin samaan aikaan niin on tyytyväinen, 2 sormella saattaa joskus valitella.
 

TLA

Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
450
Olen tässä jo hetken harkinnut plugarihybridin vaihtoa täyssähköön; muuten suurin osa selvää, mutta rengastuksesta pari kysymystä foorumilaisille:
1. Mitä Enyaq kokoluokan autoja löytyy, missä rengastus olisi sama sekä etu-, että taka-akselilla? Ilmeisesti kaikissa MEB pohjaisissa (Ford mukaanlukien) eriparirenkaat akselien välillä?
2. Mitä kokemuksia on renkaiden kulumisesta esim. Enyaq/ID4, kuluvatko takarenkaat nopeammin ja kuinka pitkään ovat kestäneet? Onko nelivetomalleissa käytännön eroa tämän suhteen?
3. Voiko rengastuksen kuitenkin muuttaa samaksi akselien välillä/onko rekisteriotteessa sallittu? Ajatuksena jos uuteen autoon esimerkiksi tilaisi talvirenkaat yhtenäisellä koolla.

Ihmettelyn taustalla ajatuksena tietenkin kuluttaa renkaita tasaisemmin ja mahdollisesti säästää rengaskuluissa, kun koko autohistoriani ajan on aina ollut omissa autoissa joka kulmassa saman koon renkaat ja olen saman puolen renkaita kausivaihdon yhteydessä pyöritellyt etu-taka välillä.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 369
Olen tässä jo hetken harkinnut plugarihybridin vaihtoa täyssähköön; muuten suurin osa selvää, mutta rengastuksesta pari kysymystä foorumilaisille:
1. Mitä Enyaq kokoluokan autoja löytyy, missä rengastus olisi sama sekä etu-, että taka-akselilla? Ilmeisesti kaikissa MEB pohjaisissa (Ford mukaanlukien) eriparirenkaat akselien välillä?
2. Mitä kokemuksia on renkaiden kulumisesta esim. Enyaq/ID4, kuluvatko takarenkaat nopeammin ja kuinka pitkään ovat kestäneet? Onko nelivetomalleissa käytännön eroa tämän suhteen?
3. Voiko rengastuksen kuitenkin muuttaa samaksi akselien välillä/onko rekisteriotteessa sallittu? Ajatuksena jos uuteen autoon esimerkiksi tilaisi talvirenkaat yhtenäisellä koolla.

Ihmettelyn taustalla ajatuksena tietenkin kuluttaa renkaita tasaisemmin ja mahdollisesti säästää rengaskuluissa, kun koko autohistoriani ajan on aina ollut omissa autoissa joka kulmassa saman koon renkaat ja olen saman puolen renkaita kausivaihdon yhteydessä pyöritellyt etu-taka välillä.
Model Y on samanlaiset renkaat edessä ja takan pl. Performance malli.
 
  • Tykkää
Reactions: TLA
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 748
Ei tullut mieleenkään että tuollaisia toteutuksia olisi ihan uusissa autoissa. Bemarin i4 kokemukset vastaavista jutuista:

1. En edes tiedä mistä kaistavahti menee pois päältä eikä ole ollut syytä selvittää koska se ei millään tavoin häiriköi ajamista, paitsi jos tyypilliseen bmw tyyliin koittaa vaihtaa kaistaa ilman vilkkua.
2. Kaukovaloautomatiikka on ollut päällä ostohetkestä lähtien.
3. Näyttö ja gps on aina päällä autoon sisälle tultaessa. En tiedä mikä on se hetki kun herättelee itsensä mutta uskoisin olevan sen ku autosta kuuluu sellainen pieni sähköinen surahdus lähestyttäessä mutta kuitenkin vielä niin kaukana että ei avaa lukkoja.

Itsellä myös -23 malli mutta siinä ei vielä tuota piippailevaa nopeusjuttua, pelkästään vilkuttaa hetken hudissa rajoitusmerkkiä.

Automaattiohjauksessa ratin hiplaustunnistus on todella jees. Senku vähä edes pitää jotenkin kiinni, tai ei edes tarvitse pitää kiinni mutta jos 3 sormea osuu rattiin samaan aikaan niin on tyytyväinen, 2 sormella saattaa joskus valitella.
Tähän nopeuspimputukseen liittyen katsoin jostain videosta että i4 ratissa olevaan ohjelmoitavaan nappiin saa myös laitettua toiminnoksi tuon kytkemisen pois. Kaistavahti lähtee pois painamalla viiksen päästä pitkään.

Volkkarin id7 saa näytön yläreunaan ikonin josta nopeuspimputuksen saa päältä yhdellä klikkauksella.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
386
Olen tässä jo hetken harkinnut plugarihybridin vaihtoa täyssähköön; muuten suurin osa selvää, mutta rengastuksesta pari kysymystä foorumilaisille:
1. Mitä Enyaq kokoluokan autoja löytyy, missä rengastus olisi sama sekä etu-, että taka-akselilla? Ilmeisesti kaikissa MEB pohjaisissa (Ford mukaanlukien) eriparirenkaat akselien välillä?
2. Mitä kokemuksia on renkaiden kulumisesta esim. Enyaq/ID4, kuluvatko takarenkaat nopeammin ja kuinka pitkään ovat kestäneet? Onko nelivetomalleissa käytännön eroa tämän suhteen?
3. Voiko rengastuksen kuitenkin muuttaa samaksi akselien välillä/onko rekisteriotteessa sallittu? Ajatuksena jos uuteen autoon esimerkiksi tilaisi talvirenkaat yhtenäisellä koolla.

Ihmettelyn taustalla ajatuksena tietenkin kuluttaa renkaita tasaisemmin ja mahdollisesti säästää rengaskuluissa, kun koko autohistoriani ajan on aina ollut omissa autoissa joka kulmassa saman koon renkaat ja olen saman puolen renkaita kausivaihdon yhteydessä pyöritellyt etu-taka välillä.
En ole huomannut nelivetoisena mitään ihmeellistä kulumisen osalta renkaissa. Ainoastaan ensiasennus-kesäpirellit oli muuten vaan vähän persiistä sekä fiiispohjalla 1-2mm vähemmän pintoja kuin nyt tilalle tulleet uudet ecocontact 6Q:t.

Mikään ei muuten estä vaihtamasta joka kulmaan vaikka 235:t vs. sekarengastus, kunhan kantavuus riittää. 19"-vanteet ainakin itsellä on yhtä leveät.

Isossa kuvassa uudehkon auton kuluissa renkaiden osuus on tasolla aivan sama, jos tarve jumppaa akselilta toiselle noita.
 
  • Tykkää
Reactions: TLA

mhj

Liittynyt
09.08.2024
Viestejä
17
Olen tässä jo hetken harkinnut plugarihybridin vaihtoa täyssähköön; muuten suurin osa selvää, mutta rengastuksesta pari kysymystä foorumilaisille:
1. Mitä Enyaq kokoluokan autoja löytyy, missä rengastus olisi sama sekä etu-, että taka-akselilla? Ilmeisesti kaikissa MEB pohjaisissa (Ford mukaanlukien) eriparirenkaat akselien välillä?
2. Mitä kokemuksia on renkaiden kulumisesta esim. Enyaq/ID4, kuluvatko takarenkaat nopeammin ja kuinka pitkään ovat kestäneet? Onko nelivetomalleissa käytännön eroa tämän suhteen?
3. Voiko rengastuksen kuitenkin muuttaa samaksi akselien välillä/onko rekisteriotteessa sallittu? Ajatuksena jos uuteen autoon esimerkiksi tilaisi talvirenkaat yhtenäisellä koolla.

Ihmettelyn taustalla ajatuksena tietenkin kuluttaa renkaita tasaisemmin ja mahdollisesti säästää rengaskuluissa, kun koko autohistoriani ajan on aina ollut omissa autoissa joka kulmassa saman koon renkaat ja olen saman puolen renkaita kausivaihdon yhteydessä pyöritellyt etu-taka välillä.
Voi muuttaa samoiksi. Tarkista ensin että onko vanteet yhtä leveitä ja samalla ET-arvolla, niin sitten on ihan sama vaikka laittais yhtä leveät kumit ja vaihtelee paikkaa.

Monessa autossa on takana leveämmät vanteetkin. Silloin niitä ei oikeen enää pyöritellä akseleiden välillä vaan on vaihdettava vanteetkin.

Itse ensi töikseni myin OEM renkaat pois ja ostin tarvikevanteet tilalle juuri tästä syystä.
 
  • Tykkää
Reactions: TLA
Liittynyt
10.07.2024
Viestejä
14
Volvossa eroa on sekä vanteen leveydessä että et:ssä. Aika samaan tahtiin ovat kuluneet ensimmäisen 15 000 km aikana, eli kierrättämisellä tuskin paljon voittaisi. Taitaa olla juuri peruste eri leveyksille, että kuluisivat samaan tahtiin. Pöhkö asia Volvossa on (tai ainakin oli) lähinnä ensiasennusrenkaana oleva all season rengas. Koemielessä ajoin noilla ensimmäisen talven, mutta vaikka tiellä pysyinkin, seuraavan talven ajan oikeilla kitkoilla. Stressittömämpää liukkailla. Michelinin cross climate on lisäksi meluisampi kuin esimerkiksi vuosi sitten koeajoautossa ollut pirelli. Eli tuon vuoksi ei optimi kesärenkaanakaan, vaikka muuten toimii ihan hyvin. Kuluisi vaan pian siihen jamaan, että nuukakin ilkeäisi vaihtaa tilalle hyvät ja mahdollisimman hiljaiset kesärenkaat. Varmaan tämän syksyn lisäksi vielä ensi kesäkausi noita pitää kuunnella. En sitten tiedä, onko uusissa Volvoissa enää tätä samaa rengaspöhköyttä. Toivottavasti ei.
 
  • Tykkää
Reactions: TLA
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 096
Mistä johtuu ettei sähköauton toimintamatka ja keskikulutus vastaa toisiaan?

Esim. Audi Q4 Sportback 50 e-tron Quattro
Akun kapasiteetti: 77 kWh
Kulutus: 17,8 kWh / 100 km
Toimintamatka: 495 km

MUTTA Laskettuna toimintamatka meneekin seuraavasti 77 kWh jaetaan 17,8 kertaa 100 = 432 km
Mistä toimintamatkaan saatiin ylimääräiset 63 km vai onko tähän liittyvä kulutus mitattu jollain aivan eri menetelmällä tai ympäristössä?
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 096
Kulutuksessa auton sisäiset lataushäviöt mukana.
Tarkoitetaan varmaan Type2 latausta 11 kW latausteholla, jossa hyötysuhde vaihtelee 84 - 87 % välillä. Tuon auton kohdalla hyötysuhde olisi runsaat 87 %.

Aika kesäisissä cityolosuhteissa saa ajella, jos tuolla Audilla saisi ajettua täydellä tankilla 500 kilsaa putkeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 193
2. Mitä kokemuksia on renkaiden kulumisesta esim. Enyaq/ID4, kuluvatko takarenkaat nopeammin ja kuinka pitkään ovat kestäneet? Onko nelivetomalleissa käytännön eroa tämän suhteen?
En osaa tarkkaan sanoa talvi ja kesärenkailla ajettuja metrejä mutta reilu 50tkm ajetussa alkoi olemaan takarenkaat aavistuksen kuluneemmat. Noin 4 mm oli pintaa jäljellä.
 
  • Tykkää
Reactions: TLA
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
410
Olen tässä jo hetken harkinnut plugarihybridin vaihtoa täyssähköön; muuten suurin osa selvää, mutta rengastuksesta pari kysymystä foorumilaisille:
1. Mitä Enyaq kokoluokan autoja löytyy, missä rengastus olisi sama sekä etu-, että taka-akselilla? Ilmeisesti kaikissa MEB pohjaisissa (Ford mukaanlukien) eriparirenkaat akselien välillä?
2. Mitä kokemuksia on renkaiden kulumisesta esim. Enyaq/ID4, kuluvatko takarenkaat nopeammin ja kuinka pitkään ovat kestäneet? Onko nelivetomalleissa käytännön eroa tämän suhteen?
3. Voiko rengastuksen kuitenkin muuttaa samaksi akselien välillä/onko rekisteriotteessa sallittu? Ajatuksena jos uuteen autoon esimerkiksi tilaisi talvirenkaat yhtenäisellä koolla.

Ihmettelyn taustalla ajatuksena tietenkin kuluttaa renkaita tasaisemmin ja mahdollisesti säästää rengaskuluissa, kun koko autohistoriani ajan on aina ollut omissa autoissa joka kulmassa saman koon renkaat ja olen saman puolen renkaita kausivaihdon yhteydessä pyöritellyt etu-taka välillä.
Menee saman kokoiset kokoa en muista ulkoa omassa erikokoa. Kuluminen tavanomaista tai maltillisempaa. Kesäeturenkaita ei uusittu ikään pintaa n. 5mm 3 kesän ja 79tkm aikana josta puolet ehkä kesällä. Takaset meni kiven vuoksi uusiksi toisesta kiven mentyä läpi n.5mm kohdalla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
249 763
Viestejä
4 351 158
Jäsenet
72 494
Uusin jäsen
Alhoritmi

Hinta.fi

Ylös Bottom