Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 801
En nyt tiedä millaisia salmalähtöjä autolla pitäisi suorittaa, olkoot auto mikä tahansa, mutta kyllähän siinä liikkeellelähdössä hetki menee.

1. istu autoon.
2. auto pälle
3. turvavyö päälle
4. vilkaisu ympäristöön että lähtö OK
5 menoksi

Kyllä tuossa pakosti menee hetkinen, ei tarvitse tyhjänpanttin odotella. Tuskin sähkiksellä yytään sen nopeammin suoriutuu. Ei tuo autosta ole kiinni vaan kuskista.
Taitaa oven kahvaan tarttumisesta noin 5sekuntia mennä niin olet jo Teslalla liikenteessä.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 339
En nyt tiedä millaisia salmalähtöjä autolla pitäisi suorittaa, olkoot auto mikä tahansa, mutta kyllähän siinä liikkeellelähdössä hetki menee.

1. istu autoon.
2. auto pälle
3. turvavyö päälle
4. vilkaisu ympäristöön että lähtö OK
5 menoksi

Kyllä tuossa pakosti menee hetkinen, ei tarvitse tyhjänpanttin odotella. Tuskin sähkiksellä yytään sen nopeammin suoriutuu. Ei tuo autosta ole kiinni vaan kuskista.
Turvavyöpiippari alkaa varoittamaan 20-25 km/h nopeudessa. Minä ainakin kytken turvavyön kun auto on jo liikkeellä. Kyllä sillä 1-2 sekuntia säästää liikkellelähtöajassa. Lisäksi kotipihalla on auto aina parkerattu peruuttamalla, niin mitä erillisä ympäristöön vilkaisuja ei tarvitse tehdä.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
879
Mä en kans ymmärrä, id3 lähtee kans liikenteeseen nopeemin ko mä kerkeisisin vaikkei infortaiment ois heränny ni auto on jo ajovalmis.. perse penkiin samalla ko painaa jarrua ja valkaa D/B tai R ni jo liikkuu, mutta tarvetta ei oo ikinä niin nanosekunnissa lähtee ajoonkin jo
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 810
Mua vituttaa jo tuo 2s käynnistysviive mikä Teslassa on, en tiedä onko se raudan rajoite, epäilen kylläkin, että se on joku "turvallisuusominaisuus" ettei auto heti liikahda sadasosasekunnissa kun iskee jarrupoljinta ja heilauttaa tikkua eteen tai taakse.

Mut haluaisin sen pois, että saa lentävän lähdön! :joy:
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 328
Uutena (odottavana) sähköautoilijana voin kysellä hölmöjä. Onko sähkisten teho/vääntökäyrissä eroa autojen välillä ? Eli jotkut panostaa nopeaan lähtemiseen ja jotkut toimvat paremmin liikeellä olevissa kiihdytyksissä.

Luin tuossa yhden revikan jossa mainittiin jotain tämänsuuntaista.....
 
Liittynyt
15.01.2021
Viestejä
147
Kyllä tuossa pakosti menee hetkinen, ei tarvitse tyhjänpanttin odotella. Tuskin sähkiksellä yytään sen nopeammin suoriutuu. Ei tuo autosta ole kiinni vaan kuskista.
nojoo, vaikkapa bensa-mersulla 4 sek, teslalla ehkä 2. Prosentuaalisesti iso ero - käytännössä ei niin väliksi. Mutta siihen nopeampaan tottuu. (bensa-mersussa pitää renkata mm. auto-start pois päältä, media päälle/pois jne - ja kun ei ole ollut varaa sähköpenkkeihin, niin niitä pitää säätää jne) . Mersun peruutuskamera on kyllä 20x parempi kun ei likaannu.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 339
Mä en kans ymmärrä, id3 lähtee kans liikenteeseen nopeemin ko mä kerkeisisin vaikkei infortaiment ois heränny ni auto on jo ajovalmis.. perse penkiin samalla ko painaa jarrua ja valkaa D/B tai R ni jo liikkuu, mutta tarvetta ei oo ikinä niin nanosekunnissa lähtee ajoonkin jo
Tämä keskustelu liikkeelle lähdöstä lähti liikkeelle siitä että joitakin ei haitannut infonäytö/gps:n hidas käynnistyminen. Heidän mukaansa sitä voi aivan hyvin odotella kymmeniä sekuntejä (joka ikinen kerta liikkeelle lähtiessä). Täytyy ottaa huomioon, että näissä nyksyisissä autoissa on välttämättömiä asetuksia, joita pitää joka kerta laittaa/muuttaa liikkeelle lähtiessä ja ne kaikki ovat riippuvaisia tuosta ajotietokoneen käynnitymisajasta. Itsekin kellotin työpäivän jälkeen laitteistolle 48 sekunnin tiimalasin pyörityksen, ennen kuin sille pystyi tekemään mitään asetuksia.

Auton liikkeellelähtöaika ei ole ollut ongelma tietääkseni kenellekkään. Sen sijaan on aivan älytöntä, että kun niitä asetuksia ja kohteen osoitteita pitäisi laittaa, niin se tapahtuu aina liikkeelle lähdön yhteydessä ja silloin juuri se laitteisto ei ole toimintakunnossa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 390
Tämä keskustelu liikkeelle lähdöstä lähti liikkeelle siitä että joitakin ei haitannut infonäytö/gps:n hidas käynnistyminen. Heidän mukaansa sitä voi aivan hyvin odotella kymmeniä sekuntejä (joka ikinen kerta liikkeelle lähtiessä). Täytyy ottaa huomioon, että näissä nyksyisissä autoissa on välttämättömiä asetuksia, joita pitää joka kerta laittaa/muuttaa liikkeelle lähtiessä ja ne kaikki ovat riippuvaisia tuosta ajotietokoneen käynnitymisajasta. Itsekin kellotin työpäivän jälkeen laitteistolle 48 sekunnin tiimalasin pyörityksen, ennen kuin sille pystyi tekemään mitään asetuksia.

Auton liikkeellelähtöaika ei ole ollut ongelma tietääkseni kenellekkään. Sen sijaan on aivan älytöntä, että kun niitä asetuksia ja kohteen osoitteita pitäisi laittaa, niin se tapahtuu aina liikkeelle lähdön yhteydessä ja silloin juuri se laitteisto ei ole toimintakunnossa.
Mitä nämä joka kerta ajoon lähtiessä pakollisesti säädettävät asetukset ovat?
Bemari ainakin lähtee tasan niillä asetuksilla millä sen on parkkiin jättänytkin poislukien kaistavahti mutta se toimii siinä niin upean hienostuneesti ettei sitä tule koskaan täpättyä pois.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 810
Onko Tesla ainoa jolle voi lähettää reitin etukäteen puhelimesta? Jotenki olis kutina, että nuo Vollet, Polet ja Rellut eli A.A käyttistä pyörittävät osais saman? :hmm:
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 339
Mitä nämä joka kerta ajoon lähtiessä pakollisesti säädettävät asetukset ovat?
Bemari ainakin lähtee tasan niillä asetuksilla millä sen on parkkiin jättänytkin poislukien kaistavahti mutta se toimii siinä niin upean hienostuneesti ettei sitä tule koskaan täpättyä pois.
Tarpeet ovat yksilöllisiä ja autojen ominaisuuksista riippuvaisia. Minun tapauksessa Skoda Enyaq-autossa on täysin kelvoton kaistavahti, joka pitää joka kerta ajoon lähtiessä erikseen kytkeä pois päältä. Lisäksi kaukovaloautomatiikkaa pitää joka kerta ajoon lähtiessä kytkeä erikseen manuaalisesti päälle. Uusimmissa autoissa on nopeusrajoitusvaroitusjärjestelmä, joka alkaa varoittamaan 1 km/h nopeuden ylityksestä. Kaikki nämä (ja muitakin) valinnat/pois kytkennät pitää tehdä manuaalisesti joka ikinne kerta. Täisin järjetontähän se on, mutta niillä on mentävä. Lisää tulee koko ajan.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 339
Kai se navigointi on se pullonkaula, jos sitä tarvitsee heti liikkeellelähdössä ensisekunneilta.
Navigoinnin käyntii lähtö on ongelma vieraalla paikkakunnalla kun hotellin (hotellin tilalla voi olla muukin paikka kuin hotelli) pihasta lähtiessä pitää useampi risteys ajaa sokkona ennen kuin vehje suostuu heräämään henkiin. Kaupunkiympäristössä tämä ongelma toistuu.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 328
Onko Tesla ainoa jolle voi lähettää reitin etukäteen puhelimesta? Jotenki olis kutina, että nuo Vollet, Polet ja Rellut eli A.A käyttistä pyörittävät osais saman?
No ei. Ainakin Android Autoon on pystynyt laittamaan osoitteen valmiiksi jo ikuisuuden.
Eli puhelimella määrittelee paikan, niin autoon astuessa määränpää on valmikksi autossa saatavilla. ( toki kun kaikki tapahtuu puhelimen kautta )

Olisi kiva kuulla miten asia on Android Automotiven kanssa. Toimiiko yhtä jouhevasti ?
( varsinkin kun seuraava kulkine on Android Automotiven päälle kyhätty systeemi )
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 741
Mitä nämä joka kerta ajoon lähtiessä pakollisesti säädettävät asetukset ovat?
Bemari ainakin lähtee tasan niillä asetuksilla millä sen on parkkiin jättänytkin poislukien kaistavahti mutta se toimii siinä niin upean hienostuneesti ettei sitä tule koskaan täpättyä pois.
ISA pimputus ja lisäksi ehkä se kaistavahti.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
942
Onko Tesla ainoa jolle voi lähettää reitin etukäteen puhelimesta? Jotenki olis kutina, että nuo Vollet, Polet ja Rellut eli A.A käyttistä pyörittävät osais saman? :hmm:
Myös Leafin Apissa on mahdollisuus tähän, mutta olen tottunut käyttämään Wazea navigointiin ja Carplay osaa tuoda tuon kartan näytölle. Sama pätee näihin yleisimpiin puhelimesta löytyviin navigaattoreihin, jotka toimivat myös hyvin.
Teslalle ei voi lähettää reittiä. Vain päätepisteen.
Leafin Apista löytyy mahdollisuus myös välietappeihin, eli reitin lähetys pitäisi onnistua. Pitääkin kokeilla joku päivä.
 

mhj

Liittynyt
09.08.2024
Viestejä
4
Vanhemmista volkkareista (eli ei uusimmista ID7 ja ID3/4 facelifteistä) saa sen kauhean kaistavahdin OBDelevenillä ohjelmoitua pysyvästi pois. Varmaan sama toimii Enyaqissakin. Paljon muutakin pientä säätöä saa aika helposti tehtyä, hintaa on jotain roposia-kymppejä riippuen ohjelman lisenssistä.

Onko Tesla ainoa jolle voi lähettää reitin etukäteen puhelimesta? Jotenki olis kutina, että nuo Vollet, Polet ja Rellut eli A.A käyttistä pyörittävät osais saman? :hmm:
Volvoon saa suoraan Google mapsista, on yksi kätevimmistä ratkaisuista mitä on tullut testattua.
 

Torz

Premium-jäsen
Liittynyt
17.02.2017
Viestejä
367
Teslalle ei voi lähettää reittiä. Vain päätepisteen.
Kyllä nykyään voi sovelluksessa lisätä välietappeja ja lähettää koko roskan autoon. Uskoakseni se myös toimii. Tosin itsellä tuo sovelluksen navigointi on laginen (S22 Ultra) ja kuumentaa puhelimen, niin en sitä juuri tykkää käyttää.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 379
Kyllä nykyään voi sovelluksessa lisätä välietappeja ja lähettää koko roskan autoon. Uskoakseni se myös toimii. Tosin itsellä tuo sovelluksen navigointi on laginen (S22 Ultra) ja kuumentaa puhelimen, niin en sitä juuri tykkää käyttää.
Jos käyttää Google Mapsia? Siitä tässä taidettiin keskustella.

Teslan oma antaa lisätä mutta miten tuolla edes hakee kohteen?
 

Torz

Premium-jäsen
Liittynyt
17.02.2017
Viestejä
367
Jos käyttää Google Mapsia? Siitä tässä taidettiin keskustella.

Teslan oma antaa lisätä mutta miten tuolla edes hakee kohteen?
Sovelluksen sijainti-valikossa on navi. Se on kyllä paljon huonompi (raskauden lisäksi) kuin auton oma tai Google Maps.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 379
Sovelluksen sijainti-valikossa on navi. Se on kyllä paljon huonompi (raskauden lisäksi) kuin auton oma tai Google Maps.
Joo. Ei ihan niin intuitiivinen. Aluksi kun sen avaa se tarjosi latureita. Sitten piti painaa X että antoi kirjoittaa osoitetta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 085
Jos käyttää Google Mapsia? Siitä tässä taidettiin keskustella.

Teslan oma antaa lisätä mutta miten tuolla edes hakee kohteen?
Teslan äpillä voi lisätä välietappeja vaikka kuinka monta. Ja haku toimii ihan kuten google mapsilla, vai mitä tarkoitit? Senkun kirjoittaa osoitteen minkä haluaa osoite kenttään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
249 497
Viestejä
4 359 820
Jäsenet
72 412
Uusin jäsen
dog4life

Hinta.fi

Ylös Bottom