Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 271
Infran pitäisi ennemmin kehittyä siihen suuntaan, että samasta pömpelistä olisi mahdollista ottaa letku kiinni useampaan autoon vaikka lataamaan pystyisi vain vähäisemmällä määrää autoista. Tällöin kun parkkipaikat olisivat pömpelin edessä ja takana voisi tuplamäärä autoja olla kytkettynä ja laturin äly heittäisi latauksen myöhemmin tulleeseeen autoon, kun ekan auton lataus loppuu tai muut parametrit täyttyvät.
Kempowerihan toimii juuri noin - kun latausteho laskee, satelliitit vapauttavat 25kW paloissa muille autoille.

Jos saitille tulee 1MW tehoa, siihen voinee ihan hyvin pistää 12-16 letkua ja ”yleensä” kaikki saa hyvin juissia ja ruuhka aikanakin ne muutaman lehtipihvimussuttajan ja muuten vaan 50kW liruttelijan tehot vapautuvat muille sloteille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 086
Kempowerihan toimii juuri noin - kun latausteho laskee, satelliitit vapauttavat 25kW paloissa muille autoille.
Ei tuo vaan yhtään lohduta, kun letkuja ei ole enemmää kuin samanaikaisesti lataamassa olevia. Kuormantasaus sinällään eri pisteiden välillä ei kai nyt mikään uusi juttu muutenkaan ole.

e: Eli yhdessä Kempowerin 2-paikkaisessa voisi hyvin olla 4 letkua, joista laturi arpoo seuraavan latamaan, kun edellinen lopettaa.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 839
Ainakin itselläni auton sovellus ilmoittaa kun latausraja tulee vastaan, eli ei tarvitse vilkuilla erikseen. En koe muiden huomioimista naurettavana.
No tarviihan sinun sitä puhelinta vilkuilla, jos meinaat huomata sen sovelluksen ilmoituksen. Menee kyllä totaalisen naurettavaksi, jos omaa ruokailuakin pitää häiritä ja vaikeuttaa sillä, että pitää leikkiä jotain hyväntekijää joka lähtee kesken ruokailun siirtelemään autoaan jotta joku muu pääsee hieman aiemmin lataamaan.

Se on aika mykistävää, että jonkun sähköautoilijan mielestä on ihan ok seisottaa autoa vartti latauspaikalla tyhjän panttina. Jos joutuisi odottamaan sen vartin täydellä latauskentällä jonkun jälkiruoan loppuun asti paikan vapautumista, luultavasti silloin asia ei olisikaan ihan ok.
Jos ne paikat ovat täynnä, niin todennäköisesti siitä kerkeää joku muukin lataaja lähtemään suunnilleen samoilla minuuteilla kuin hyväntekijää leikkivä jättää ruokansa lautaselle jäähtymään vain siksi että saa olla hyvä ihminen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.07.2024
Viestejä
12
Vetoketju on eri asia ja kyllä se myös toimii silloin, kun esimerkiksi kaksi eri suunnasta tulevaa jonoa yhdistyvät. Esimerkkini kuvaa tilannetta esimerkiksi Helsingin sumppukohdissa, joissa härskeimmät käyttävät vetoketjua silkkaan etuiluun. Juuri ennen Junatien siltaa idästä tullessa on paikka, jossa vetoketju toimii niin kuin pitää.
Siitä muutama sata metriä itään taas on paikka, jossa kusipäät etuilevat Itäväylällä. Jos siinä kaikki toimisivat kuten ilmeisesti mielestäsi pitäisi, junatielle kahden kaistan vetoketjulla pyrkisivät tukkisivat kokonaan yhden keskustaan menevän kaistan.
Lännestä samaan sumppuun tullessa etuilijat ajavat vasenta kaistaa. Jos kaikki tekisivät niin, tuo vetoketju tukkisi Teollisuuskadulta Mäkelänkadulle kääntyvän liikenteen. Onneksi kaikki eivät ole kusipäitä.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 203
Niinkuin aiemmin kirjoiteltiin ei nuo absoluuttiset matkat taida olla kovin hyvin vertailukelpoisia kun korkeintaan saman vertailun sisällä. Esim. Tässä Ioniq 5 mitattu 35 m. Hyundai Ioniq 5 77.4 kWh AWD review

Juuri tuota vuosimallia pajerosta en ole ajanut mutta vanhemman ja tuoreemman perusteella en pitäisi sitä minään esimerkkinä miten jarrut tulee toteuttaa. Etenkin kun ajoprofiili voi tuollaisella vähän Pajeroa sähäkämmällä laitteella olla hiukan eri. Pysähtyy näemmä kuitenkin kohtuullisesti, ainakin kerran satasesta.

En ole mikään autoinsiinööri niin en tiedä mutta ehkä ne isommat levyt on myös halvempi tehdä kuin vaikka isompi 6-mäntäinen satula. Mitä se sitten vaikuttaa jousittamattomaan tai pyörivään massaan niin en tiedä. Äkkiseltään voisi kuvitella että mahdollisimman ohut ja halkaisijaltaan pieni levy isolla satulalla olisi paras kun mitataan yksittäistä täysjarrutusta tai vaikka auton kulutusta.

16” vanteet korkealla kumilla voisi olla mielenkiintoinen kokeilla tälläisessa normi autossa. Maastureissahan ne toimii oikeen hyvin kunhan ei mutkissa yritä erikoisia.
Suora vertailukelpoisuus, jolla selviäisi tarkka paremmuusjärjestys, ei ollut tarkoituskaan, vaan vain osoittaa, että sähköauton verran painava auto voi pysähtyä asiallisesti 15-16"-vanteilla. Tavallinen sähköautoilija saisi lukuisia hyötyjä, jos vannekoko olisi 18-21" sijaan järkevämpi 16-17".

Mielestäni se tuli osoitetuksi, kun kolmen esimerkin ka. oli 41,1 m, ja ottaa huomioon 80-luvun ABS-tekniikan hitauden sekä sen aikaisten renkaiden heikomman pidon.

Sen voi suoraan sanoa, että tuollaisia 35 metrin jarrutusmatkoja on turha odottaa Suomen asfaltilla. En muista yhtään sellaista, vaikka olen lukenut TM:aa yli 39 vuotta (ja toki jälkikäteen lukenut isän vanhoista lehdistä/näköislehdistä monia 50-, 60- ja 70-luvun koeajoja ja vertailuja). Noita minun 41 metrin esimerkkejä ei siis pidä verrata johonkin ulkomaan huipputuloksiin.

Tarkistin muistin virkistämiseksi viimeiset 2,5 vuotta, ja parhaat olivat 37 m. Normaalit hyvät jarrut ovat noin 40 m, ja sitä paremmissa tuloksissa vaikuttaa paljon rengasvalinta, lämpötila jne. Joistakin autoista oli jäänyt jarrutusmatka testaamatta kelin takia. Jarrutusmatka oli testattu 87 autosta 2,5 vuoden aikana, ja matkat olivat neljää lukuunottamatta 37-45 m. Noiden neljän tulos oli poikkeuksellisen heikko (jopa 53 m) renkaiden (M + S tai talvirengas) takia. Jätin nuo kuivan asfaltin jarrutukseen sopimattomilla renkailla varustetut suosiolla ulkopuolelle, ja tein kännykällä liitteenä olevan histogrammin 83 automallin jarrutusmatkoista 100-0.

Jarrutusmatkojen ka. 2022:
40,08 m

Ka. 2023:
40,36 m

Ka. 2024:
40,50 m

Kaikkien 83 automallin ka. oli 40,27 m. Se ei ole edes metriä parempi kuin niiden kolmen lonkalta nimeämäni 15-16" 80- ja 00-luvun auton ka, 41,1 m. Näin jälkikäteen olisi mahdollista poimia kirsikoitakin:

39,8 m, Jaguar Sovereign 3.6, 1863 kg (EU-omamassa), 220/65R15

39,4 m, sama mutta Sovereign 4.0, sekin 15"

Raskaita autoja nuokin, ja pysähtyivät 80-luvun ABS-tekniikalla ja 15"-vanteiden sisään sopivilla jarruilla lyhyemmällä matkalla kuin keskimääräinen 2022-2024 automalli.


En edelleenkään näe, miksei reilu paritonnisiin sähköautoihin voisi tehdä sen kokoisia jarruja, jotka mahdollistaisivat 16-17"-vanteet.

Vihjailit vähän, että 16"-korkeaprofiiliset saattaisivat taipua mutkissa. Näin olisikin, jos yrittäisi 16-tuumaisilla väkisin saada yhtä suuren halkaisijan kuin Ioniq 5:n 235/55R19:ssä. En tarkoittanut sitä, vaan profiili voisi olla edelleen sama 55 ja leveys 205 tai 215, jolloin ilmatila olisi hieman matalampi, eikä mutkassa olisi juuri enempää löllymistä kuin 19-tuumaisilla 235/55:llakaan.

Mielestäni nykyisillä renkaiden/vanteiden hinnoilla ja vanteiden massoilla/ilmanvastuksilla ei kannattaisi reilu paritonnisissa sähköautoissa tähdätä 70-75 cm:n ulkohalkaisijaan, vaan noin 65 cm tai aavistus alle olisi kaikin puolin taloudellisempi (rengaskulu, vannekulu, energiakulu, pidempi range, lyhyemmät latausajat, tusinan pikalaturin sijaan riittäisi investoida 11:een).
 

Liitteet

Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
945
Heh, kuka nyt oikeasti lähtee kesken ruokailun siirtelemään autoa pois laturista :) Ei kukaan. Siitä nyt ei kenenkään maailma järky, jos auto siinä vartin vielä seisoo akun tultua täyteen.
Hep! Olen käynyt monastikkin reissussa ollessa siirtämässä auton pois laturilta kesken ruokailun, jos on lataus päättynyt. Ihan jotta laturi vapautuu muille. Tuohan on sama kuin tankkaisi fossiiliauton ja jättäisi seisomaan siihen pumpun eteen siksi aikaa kun lampsii syömään. Mut kukin tyylillään.
 
Liittynyt
01.12.2018
Viestejä
135
Tottakai auto siirretään kun lataus valmistuu, jos paikkoja ei ole vapaana. Ja ei se latauksen valmistumisen ilmoitus mitään puhelinta vaadi kaivamaan, kun ranteeseenhan ne ilmoitukset jokaisella niinkin edistyneellä ihmisellä kun sähköautoilija tulee. ;) Mutta onhan se vähän huonoa suunnittelua ajoittaa syöntipaussi niin että ei ehdi latauksen aikana syödä.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 312
Hep! Olen käynyt monastikkin reissussa ollessa siirtämässä auton pois laturilta kesken ruokailun, jos on lataus päättynyt. Ihan jotta laturi vapautuu muille. Tuohan on sama kuin tankkaisi fossiiliauton ja jättäisi seisomaan siihen pumpun eteen siksi aikaa kun lampsii syömään. Mut kukin tyylillään.
Tässä on olemassa kahdet eri säännöt, eli kaksoistandardit niin kuin nykyisin on tapana kutsua:

1. standardi. Jos on tavallisella päiväaikaisella latauspaikalla, kuten kaupan piha, huoltoasema tai muu vastaava paikka jossa päivällä vierailee paljon lataajia, pitää auto siirtää pois välittömästi latauksen saavutettua tavoitetason.

2. standardi koskee hotelleja ja muita yöpymispaikkoja. Siellä tyypillisesti on tarjolla hidaslautauspaikkoja ja lisäksi asiakkaille iltaohjelmistoa eli "virvoitusjuomien" juomista. 2. tapauksissa ei tarvitse autoa lähteä siirtämään keskellä yötä vaan aiemmin saapuneet voittavat käyttöönsä yön yli kestävät paikat.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 839
Ei ole vielä itselle koskaan sattunut tilannetta, että akku olisi ehtinyt täyteen ruokailun aikana, mutta täytyy rehellisesti sanoa, että ei tulisi kuuloonkaan, että jättäisin ruuat lautaselle jähtymään siksi, että lähtisin siirtämään autoa laturilta pois, etenkin kun olen siitä kuitenkin heti ruokailun päätyttyä lähdössä muutenkin.
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 710
Kappas, eipä ole tullut huomattua että Mersun EQC on kuopattu jo vuosi sitten.

"In an email sent to Motor1, Jan Weber, International EQ-Product Communications at Mercedes, confirmed that the EQC was actually discontinued in the second quarter of 2023. That's right—the last electric crossover was assembled more than a year ago."

Joo ei kai EQC:stä ole saanut uusia tehdastilauksia sisään enää todella todella pitkään aikaan. Pahintahan on että tuossa on nyt iso väli EQB:n ja EQE SUV:n välillä ja ei mitään tietoa milloin tulee EQC:n korvaaja.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 858
2. standardi koskee hotelleja ja muita yöpymispaikkoja. Siellä tyypillisesti on tarjolla hidaslautauspaikkoja ja lisäksi asiakkaille iltaohjelmistoa eli "virvoitusjuomien" juomista. 2. tapauksissa ei tarvitse autoa lähteä siirtämään keskellä yötä vaan aiemmin saapuneet voittavat käyttöönsä yön yli kestävät paikat.
Kakkostapauksessa auton avaimet jätetään respaan että voivat siirtää sen pois latauksen päätyttyä, näin ainakin monessa paikassa euroopassa.
 
Liittynyt
27.02.2022
Viestejä
768
No tarviihan sinun sitä puhelinta vilkuilla, jos meinaat huomata sen sovelluksen ilmoituksen. Menee kyllä totaalisen naurettavaksi, jos omaa ruokailuakin pitää häiritä ja vaikeuttaa sillä, että pitää leikkiä jotain hyväntekijää joka lähtee kesken ruokailun siirtelemään autoaan jotta joku muu pääsee hieman aiemmin lataamaan.



Jos ne paikat ovat täynnä, niin todennäköisesti siitä kerkeää joku muukin lataaja lähtemään suunnilleen samoilla minuuteilla kuin hyväntekijää leikkivä jättää ruokansa lautaselle jäähtymään vain siksi että saa olla hyvä ihminen.
Pieni vaiva, laittaa vaikka äänet päälle. Itseä lähinnä huvittaa, että kuinka suuri asia siitä auton siirtämisestä yritetään tehdä + kaikki nämä ”hyväntekijä” kommentit siihen päälle… Minä minä minä jne. :rolleyes:
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
557
Pieni vaiva. Itseä lähinnä huvittaa, että kuinka suuri asia siitä auton siirtämisestä yritetään tehdä + kaikki nämä ”hyväntekijä” kommentit siihen päälle…

Minä minä minä jne. :rolleyes:
Olet varmaan niitä samoja, jotka bensapumpulla alkaa tööttäillä takana, jos tankkauksen jälkeen käy hakemassa kuitin ja käyttää 5-10 sekuntia siihen, että kirjoittaa käynnistyksen yhteydessä matkamittarilukeman ylös kuittiin?

On toki epäkohteliasta tukkia pikalatauspaikka pidemmäksi ajaksi vain koska voi. Mutta ihan samaa voisi sanoa plugariautoilijoista, jotka lykkäävät autonsa kiinni hidaslaturiin ja imevät siitä tunnissa pari hassua kilowattia. Joku sähköautoilija voisi oikeasti tarvita sitä latauspaikkaa.

Tai entä ne, jotka tulevat laturille kylmällä akulla? Auto seisoo laturilla 50 minuuttia latauksessa ja lähtee heti akun täytyttyä. Törkeää latauspaikan tukkimista! Kun voisi ajaa vähän pillurallia, saapua lämpimällä akulla ja ladata 30 minuutissa täyteen! Pillurallikuskille jää vielä 20 minuuttia aikaa lorvia ABC:n noutopöydässä akun täytyttyä ennen kuin auto on seissyt laturilla sen saman 50 minuuttia kuin kylmällä akulla lataamista yrittänyt torvelo.

Jos asia on ongelma, niin latausoperaattorien kuuluu puuttua siihen. Eli laskuttaa siitäkin ajasta, kun auto seisoo ruudussa. Mielellään myös jos auto ottaa liian vähän vastaan pikalaturin kapasiteetista. Tyhmää lirutella 20 kW latausteholla viimeisiä prosentteja johonkin pikkukirppuun.
 
Liittynyt
27.02.2022
Viestejä
768
Olet varmaan niitä samoja, jotka bensapumpulla alkaa tööttäillä takana, jos tankkauksen jälkeen käy hakemassa kuitin ja käyttää 5-10 sekuntia siihen, että kirjoittaa käynnistyksen yhteydessä matkamittarilukeman ylös kuittiin?

On toki epäkohteliasta tukkia pikalatauspaikka pidemmäksi ajaksi vain koska voi. Mutta ihan samaa voisi sanoa plugariautoilijoista, jotka lykkäävät autonsa kiinni hidaslaturiin ja imevät siitä tunnissa pari hassua kilowattia. Joku sähköautoilija voisi oikeasti tarvita sitä latauspaikkaa.

Tai entä ne, jotka tulevat laturille kylmällä akulla? Auto seisoo laturilla 50 minuuttia latauksessa ja lähtee heti akun täytyttyä. Törkeää latauspaikan tukkimista! Kun voisi ajaa vähän pillurallia, saapua lämpimällä akulla ja ladata 30 minuutissa täyteen! Pillurallikuskille jää vielä 20 minuuttia aikaa lorvia ABC:n noutopöydässä akun täytyttyä ennen kuin auto on seissyt laturilla sen saman 50 minuuttia kuin kylmällä akulla lataamista yrittänyt torvelo.

Jos asia on ongelma, niin latausoperaattorien kuuluu puuttua siihen. Eli laskuttaa siitäkin ajasta, kun auto seisoo ruudussa. Mielellään myös jos auto ottaa liian vähän vastaan pikalaturin kapasiteetista. Tyhmää lirutella 20 kW latausteholla viimeisiä prosentteja johonkin pikkukirppuun.
Oleta minun puolestani mitä tahdot. :geek: Tuleeko siitä täyden auton _parkkeerauksesta_ nyt jotenkin hyväksyttävämpää, kun listasit myös muita ongelmia? Pienempi paha, jolla puolustella omaa käyttäytymistään?

What about..?

*Edit* Mutta tulipahan monta harmituksen aiheitta samassa viestissä, joka on sinällään jännä, kun eihän sen pikku odottelun pitäisi kenenkään maata kaataa tjs.? Vartti sinne, toinen tänne. Jatkakaa. :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 586
Eikös aika monessa pikalaturissa kuitenkin tule "sakkoa" pitkästä latausajasta? Ei toki akun täyttymisen mukaan vaan tietyn latausajan ylityttyä. Itselläni ei ole ainaskaan niinkään ollut ongelmia noiden pikalatureiden kanssa vielä. Sen sijaan perus 22kW laturin kanssa hiersi kyllä eräs tilanne huolella kesälomilla reissatessa. Yhden pienemmän kaupungin keskustassa oli tasan 2 latauspaikkaa, molemmat tuollaisia hitaita ja joku piti autoaan siinä vielä 100% akulla ainakin 2-3h ennen häipymistään ellei jopa kauemmin. Katsoin saapuessani tuohon laturille, että tällä oli jo täysi akku ja oli tässä kohtaa ollut laturilla päälle 2h. Kävin tunnin kiertelemässä muualla ja auto oli edelleen siinä sekä sovelluksen perusteella tästä meni vielä tunti tai kaksi kunnes kyseinen latauspaikka lopulta vapautui. Kaupungin kahdesta latauspaikasta varasi siis toisen 5-6h ajaksi ja tuosta valtaosan roikotti 100% akulla. Kivaa oli kytätä ja jännätä milloin jompikumpi autoista lähtee, että pääsee lataamaan omaa ~30% varauksella olevaa autoa hidaslaturilla sen n. 2h selviytyäkseen matkalla seuraavaan kohteeseen (reitti jonka varrella ei liiemmin latureita ollut). Noh, onneksi toisen laturin päässä ollut auto häippäsi välissä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
557
Oleta minun puolestani mitä tahdot. :geek: Tuleeko siitä täyden auton _parkkeerauksesta_ nyt jotenkin hyväksyttävämpää, kun listasit myös muita ongelmia? Pienempi paha, jolla puolustella

What about..?
Lähinnä ihmettelen sitä, että autoa ei saisi pitää laturissa minuuttiakaan ylimääräistä. Joo, kolmen tunnin seisottaminen akku täynnä, koska nauttii Michelin-ravintolan koko menun... Se on vähintäänkin epäkohteliasta ja se voisi puolestani olla rikollistakin.

Kokonaan toinen asia on joku perus ABC mättö. Siinä vaiheessa kun se yhden ruokalajin ihme on pöydässä, niin se on aika nopeasti nautittu. Jos tulee 5 minuuttia odottelua, niin sitten tulee. Ei kai nyt jumaleissön kukaan lähde vesiklosetistakaan käsiä pesemättä ja sepalus auki irrottelemaan latauskaapeleita ja sitten palaa pyyhkimään? Joku roti ja kohtuus...

Mutta nää on näitä. Vähän sama juttu kuin mitä joku täällä kertoi... eli oli kuskannut liikuntarajoitteista tuttavaa ja ajanut Bemarin invapaikalle. Sivullisilta oli tullut yrmeitä ilmeitä ja käsimerkkejäkin, kunnes oli painanut lasiin vammaisen pysäköintitunnuksen. Ihan samaa ärsyyntymistä tämä jo ladattujen autojen lyhytaikainen seisominen laturilla.

Jos olette kiireisiä, ostaako polttomoottoriauto. Silloin hoituu tankkaus hyvin nopeasti ja harvoin joutuu jonottelemaankaan muutamaa minuuttia kauemmin.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
557
Eikös aika monessa pikalaturissa kuitenkin tule "sakkoa" pitkästä latausajasta? Ei toki akun täyttymisen mukaan vaan tietyn latausajan ylityttyä. Itselläni ei ole ainaskaan niinkään ollut ongelmia noiden pikalatureiden kanssa vielä. Sen sijaan perus 22kW laturin kanssa hiersi kyllä eräs tilanne huolella kesälomilla reissatessa. Yhden pienemmän kaupungin keskustassa oli tasan 2 latauspaikkaa, molemmat tuollaisia hitaita ja joku piti autoaan siinä vielä 100% akulla ainakin 2-3h ennen häipymistään ellei jopa kauemmin. Katsoin saapuessani tuohon laturille, että tällä oli jo täysi akku ja on roikkunut piuhan perässä päälle 2h. Kävin tunnin kiertelemässä muualla ja oli edelleen siinä sekä sovelluksen perusteella tästä meni vielä tunti tai kaksi kunnes kyseinen latauspaikka lopulta vapautui. Kivaa oli kytätä ja jännätä milloin jompikumpi autoista lähtee, että pääsee lataamaan omaa ~30% varauksella olevaa autoa sen n. 2h selviytyäkseen matkalla seuraavaan kohteeseen. Noh, onneksi toisen laturin päässä ollut auto häippäsi välissä.
Ainakin ABC:llä noita on, joo. Mutta foorumin ärsyyntyjät ovat ehtineet jo ärsyyntyä siinä vaiheessa, kun veloitus alkaa.

Miten ABC-latauksen ruuhkamaksu toimii?

Ruuhkamaksu on minuuttiperusteinen veloitus, joka astuu voimaan tietyn latausajan jälkeen. Maksu alkaa joko 45, 60, 90 tai 120 minuuttia latauksen aloittamisen jälkeen, vaikka lataus olisi vielä käynnissä tai jo päättynyt. Ruuhkamaksu päättyy vasta, kun latauspistoke irrotetaan autosta.

Ruuhkamaksu on käytössä vain osalla latausasemista. Ruuhkamaksu voi olla käytössä joko latausaseman kaikissa latauspisteissä tai osassa niistä. ABC-mobiilista voi tarkistaa, onko valitulla latausasemalla tai -pisteellä ruuhkamaksu käytössä. ABC-mobiili-sovelluksen avulla asiakas voi aloittaa auton latauksen ja seurata lataustapahtuman etenemistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 163
Suora vertailukelpoisuus, jolla selviäisi tarkka paremmuusjärjestys, ei ollut tarkoituskaan, vaan vain osoittaa, että sähköauton verran painava auto voi pysähtyä asiallisesti 15-16"-vanteilla. Tavallinen sähköautoilija saisi lukuisia hyötyjä, jos vannekoko olisi 18-21" sijaan järkevämpi 16-17".

Mielestäni se tuli osoitetuksi, kun kolmen esimerkin ka. oli 41,1 m, ja ottaa huomioon 80-luvun ABS-tekniikan hitauden sekä sen aikaisten renkaiden heikomman pidon.

Sen voi suoraan sanoa, että tuollaisia 35 metrin jarrutusmatkoja on turha odottaa Suomen asfaltilla. En muista yhtään sellaista, vaikka olen lukenut TM:aa yli 39 vuotta (ja toki jälkikäteen lukenut isän vanhoista lehdistä/näköislehdistä monia 50-, 60- ja 70-luvun koeajoja ja vertailuja). Noita minun 41 metrin esimerkkejä ei siis pidä verrata johonkin ulkomaan huipputuloksiin.

Tarkistin muistin virkistämiseksi viimeiset 2,5 vuotta, ja parhaat olivat 37 m. Normaalit hyvät jarrut ovat noin 40 m, ja sitä paremmissa tuloksissa vaikuttaa paljon rengasvalinta, lämpötila jne. Joistakin autoista oli jäänyt jarrutusmatka testaamatta kelin takia. Jarrutusmatka oli testattu 87 autosta 2,5 vuoden aikana, ja matkat olivat neljää lukuunottamatta 37-45 m. Noiden neljän tulos oli poikkeuksellisen heikko (jopa 53 m) renkaiden (M + S tai talvirengas) takia. Jätin nuo kuivan asfaltin jarrutukseen sopimattomilla renkailla varustetut suosiolla ulkopuolelle, ja tein kännykällä liitteenä olevan histogrammin 83 automallin jarrutusmatkoista 100-0.

Jarrutusmatkojen ka. 2022:
40,08 m

Ka. 2023:
40,36 m

Ka. 2024:
40,50 m

Kaikkien 83 automallin ka. oli 40,27 m. Se ei ole edes metriä parempi kuin niiden kolmen lonkalta nimeämäni 15-16" 80- ja 00-luvun auton ka, 41,1 m. Näin jälkikäteen olisi mahdollista poimia kirsikoitakin:

39,8 m, Jaguar Sovereign 3.6, 1863 kg (EU-omamassa), 220/65R15

39,4 m, sama mutta Sovereign 4.0, sekin 15"

Raskaita autoja nuokin, ja pysähtyivät 80-luvun ABS-tekniikalla ja 15"-vanteiden sisään sopivilla jarruilla lyhyemmällä matkalla kuin keskimääräinen 2022-2024 automalli.


En edelleenkään näe, miksei reilu paritonnisiin sähköautoihin voisi tehdä sen kokoisia jarruja, jotka mahdollistaisivat 16-17"-vanteet.

Vihjailit vähän, että 16"-korkeaprofiiliset saattaisivat taipua mutkissa. Näin olisikin, jos yrittäisi 16-tuumaisilla väkisin saada yhtä suuren halkaisijan kuin Ioniq 5:n 235/55R19:ssä. En tarkoittanut sitä, vaan profiili voisi olla edelleen sama 55 ja leveys 205 tai 215, jolloin ilmatila olisi hieman matalampi, eikä mutkassa olisi juuri enempää löllymistä kuin 19-tuumaisilla 235/55:llakaan.

Mielestäni nykyisillä renkaiden/vanteiden hinnoilla ja vanteiden massoilla/ilmanvastuksilla ei kannattaisi reilu paritonnisissa sähköautoissa tähdätä 70-75 cm:n ulkohalkaisijaan, vaan noin 65 cm tai aavistus alle olisi kaikin puolin taloudellisempi (rengaskulu, vannekulu, energiakulu, pidempi range, lyhyemmät latausajat, tusinan pikalaturin sijaan riittäisi investoida 11:een).
Hyvää dataa jaksoit kaivaa :thumbsup:

Muistatko onko jarrujen häipymisessä tapahtunut muutosta nykypäivän ja noiden vanhempien laitteiden välillä? Itse muistelen että monesta tehokkaammasta -00 alun perheautosta TM usein valitti jarrujen häipyvän lämmetessään. Tietysti hyvin marginaalinen ongelma suurimmalle osalle meistä.

Jos renkaan halkaisija lähdettäisiin pudottamaan reilusti niin eikö sitten murheeksi ala tulemaan maavara / vetoakseleiden kulmat? Etenkin kun ne ei voi olla sellaiset polkuautosta tutut enään. Tälläkin palstalla monesti moitittu ettei 18cm oikein riitä CUV/Crossover/”SUV” autolle.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 654
Viestejä
4 317 711
Jäsenet
72 082
Uusin jäsen
juu736f

Hinta.fi

Ylös Bottom