Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 366
Tämä pitää toki paikkaansa mutta akun lämpiäminen suoraan DC suurteholatauksella lienee hyvinkin akkukohtaista. DC latauksessa hyötysuhde on karkeasti arvioituna noin 95 % ja AC latauksessa 85 % johtuen auton sisäisen laturin ja tasasuuntauksen aiheuttamasta häviöistä. Tuo 10 % huonompi hyötysuhde purkautuu luonnollisesti lämpönä, ja auton sisäisellä laturilla ja sen tasasuuntaajalla on luonnollisesti oma käyttöikänsä.

Aika ajoin kuulee väitteitä, että akun kestävyyden kannalta kannattaa suosio hidasta AC latausta 11 tai 22 kW teholla riippuen auton mallista, ja vastaavasti DC latausta tulisi käyttää vain harvoin matka-ajoissa, jotta akun kapasiteetti tai käyttöikä ei kärsisi.

Yhtenä olennaisena tekijänä mainittakoon vielä lämpötilan vaikutus. Pakkasella DC lataus on luonnollisesti hitaampaa, jolloin olettaisi tämän olevan hyvästä akun eliniän kannalta, ja vastaavasti akun esilämmitys ennen DC latausta syö akun elinikää.
Eihän se ac laturin häviö lämmöksi sinne akkuun mene. Kyllä se akku itsessään viileämpänä pysyy ac laturilla pienemmällä teholla kuin dc pikalaturilla.

Akun eliniälle merkittävintä on se kuinka paljon sitä ladataan "täysillä". Pakkasella se täysillä lataaminen tapahtuu pienemmällä teholla, niin että akun kulumisen kannalta se 30kW latausteho vastaa hyvinkin kesällä 300kW lataustehoa.

Esilämmitys tietysti lisää akun käyttösyklejä, ja sitä kautta syö elinikää, mutta ei se toteutuva suurempi latausteho sitä varsinaisesti tee.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 386
Fordin/GM:n Ultium (jos muistan oikein että oli Fordin/GM:n) on muistaakseni myös modulaarinen MEB:n tapaan.
Tämä taisi olla vielä pidemmälle kehitetty. Eli ohjauselektroniikka mukana moduulissa. Voi vaihtaa yksi kerrallaan moduulit vaikka kokonaan eri akkukemian malleihin.

Ellei ne ole muuttuneet siitä kuin viimeksi aiheesta luin.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 043
Eihän se ac laturin häviö lämmöksi sinne akkuun mene. Kyllä se akku itsessään viileämpänä pysyy ac laturilla pienemmällä teholla kuin dc pikalaturilla.

Akun eliniälle merkittävintä on se kuinka paljon sitä ladataan "täysillä". Pakkasella se täysillä lataaminen tapahtuu pienemmällä teholla, niin että akun kulumisen kannalta se 30kW latausteho vastaa hyvinkin kesällä 300kW lataustehoa.

Esilämmitys tietysti lisää akun käyttösyklejä, ja sitä kautta syö elinikää, mutta ei se toteutuva suurempi latausteho sitä varsinaisesti tee.
Mihin lämpöhäviö sitten karkaa, laturin omaan jäähdytinsiiliin? :asif:

En ymmärrä väitettä pakkasessa latauksen vaikutuksesta akun elinikään, jos akun lämpötila ei kuitenkaan ole noussut merkittäväksi ladattaessa rajoitetulla teholla esim. 30 kW sen sijaan että esilämmitetyllä akulla saisi sen 150 kW.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 187
Mihin lämpöhäviö sitten karkaa, laturin omaan jäähdytinsiiliin? :asif:

En ymmärrä väitettä pakkasessa latauksen vaikutuksesta akun elinikään, jos akun lämpötila ei kuitenkaan ole noussut merkittäväksi ladattaessa rajoitetulla teholla esim. 30 kW sen sijaan että esilämmitetyllä akulla saisi sen 150 kW.
Häviö katoaa DC laturilla latauslaitteen tehoelektroniikkaan ja AC laturilla latauslaitteen tehoelektroniikkaan, ensimmäinen sijaitsee auton ulkopuolella, jälkimmäinen sisäpuolella. Saattaa olla että siellä on joku siili ja ainakin DC laitteiden osalta siellä on ihan tuuletinkin.

Mua kiinnostaa se että aiheutuuko AC laturin käyttämisestä pakkasella enemmän akun kulumista kuin DC laturilla, sillä AC laturi saattaa ladata suuremmalla teholla alkuvaiheessa, ennen kuin akku on lämmennyt. Loogisesti näin tietysti olisi.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 043
Häviö katoaa DC laturilla latauslaitteen tehoelektroniikkaan ja AC laturilla latauslaitteen tehoelektroniikkaan, ensimmäinen sijaitsee auton ulkopuolella, jälkimmäinen sisäpuolella. Saattaa olla että siellä on joku siili ja ainakin DC laitteiden osalta siellä on ihan tuuletinkin.

Mua kiinnostaa se että aiheutuuko AC laturin käyttämisestä pakkasella enemmän akun kulumista kuin DC laturilla, sillä AC laturi saattaa ladata suuremmalla teholla alkuvaiheessa, ennen kuin akku on lämmennyt. Loogisesti näin tietysti olisi.
Anteeksi jos kuulostan tyhmältä, mutta eikös tällä logiikalla pakkasella kuormitus kohdistu juurikin DC-latauslaitteeseen eikä varsinaisesti auton akkuun?

Jos akku ei ole ehtinyt vielä kuumentua tavoitelämpötilaan tai on jopa vielä kylmänä, millä tavalla nominaalista huomattavasti pienempi DC-latausteho kuormittaisi akkua yhtä paljon, tai jopa enemmän kuin valmiiksi esilämmitetyllä akulla, jota voidaan syöttää nominaalisella teholla.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
614
Mua kiinnostaa se että aiheutuuko AC laturin käyttämisestä pakkasella enemmän akun kulumista kuin DC laturilla, sillä AC laturi saattaa ladata suuremmalla teholla alkuvaiheessa, ennen kuin akku on lämmennyt. Loogisesti näin tietysti olisi.
Autohan sen päättää millä teholla ladataan pakkasellakin, oli sitten AC tai DC latauksesta kyse. Olisi aika outoa jos auto pyytäisi omalta sisäisestä laturiltaan enemmän virtaa pakkasella kuin CCS-piuhan yli pikalaturilta.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 187
Autohan sen päättää millä teholla ladataan pakkasellakin, oli sitten AC tai DC latauksesta kyse. Olisi aika outoa jos auto pyytäisi omalta sisäisestä laturiltaan enemmän virtaa pakkasella kuin CCS-piuhan yli pikalaturilta.
Se on totta, siksi joskus sitä vähän mietinkin. Oma Tesla lataa DC:llä kylmään akkuun ensialkuun 7kW, joka käytetään kaikki akun lämmitykseen. Sen sijaan AC:lla tulee suoraan 11kW, josta ei kerrottu että kuinka paljon kuluu lämmitykseen. En asiaa sen enempää jaksanut tutkia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 366
Siis sitä akun lataustehoahan rajoitetaan pakkasella, mutta samalla ladataan niin kovaa kun vaan pystytään särkemättä akkua, tämä tietysti rasitta aakkua kun sitä piskataan niin kovaa kun uskalletaan.

Samoin lämpimässäkin kelissä pikalaturilla ladataan akkua niin kovaa kun pystytään särkemättä akkua/tai niin kovaa kun laturista lähtee.

Eli lämpöisellä kelillä se pikalataus ei välttämättä ole se akun maksimi.

Ihan samoilla periaatteilla sitä akun lataustehoa säädellään myös ac latauksessa, mutta käytännössä se ac laturi työntää lähes aina täysillä, kun sen täysiä on paljon vähemmän kuin pikalaturin. Ei niin etteikö tietysti ole myös mahdollista että ac latauksella käytetään jotain erilaista latausvirtakäyrää, jos valmistaja on sen katsonut tarpeelliseksi, esim akkua ei ole tarpeen lämmittää niin paljoa, jotta se kykenee ottamaan turvallisesti vastaan ac laturin maksimin, jolloin isompi osa energiasta laitetaan suoraan akkuun sen sijaan että sitä yritetään tarpeettomasti lämmittää.

Itse akun häviö on sama samalla akkuun menevällä latausvirralla riippumatta siitä ladataanko ac vai dc laturilla, mutta ac laturi itsessään ei toimi häviöttömästi. Ac laturin hukkalämpö menee kai yleensä taivaan tuuliin, mutta teknisesti on kyllä mahdollista että se on nestejäähdytetty ja hukkalämpöä käytetään myös akunlämmittämiseen jos sille on tarvetta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 405
Viestejä
4 310 891
Jäsenet
71 818
Uusin jäsen
P4nique

Hinta.fi

Ylös Bottom