Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 268
Maantiellä on syytä sitten tietää etukäteen mm. nopeusrajoitusten vaihtelut, koska muutenhan rullailemalla todennäköisesti ylittää rajoituksen.

Kumpikin on hyvä juttu ja paras olisi minusta kombo opd + valinta ilman regenerointia.
Automaattinen regenerointi ja adaptiivinen vakionopeudensäädin olisi tietty varmaan se helpoin valinta. Tällöin regeneroidaan mahdollisimman vähän, mutta kun liikenne lisääntyy niin regeneroidaan enemmän.

Manuaalinen optimointi on toki varmaan edelleen lähelle sitä parasta, mutta jos teknisiä ominaisuuksia haetaan niin edellä mainitut asiat ovat varmaan ihan käyttökelpoisia.

Yleisesti kulutukseen liittyen tuskin ne perinteiset asiat ovat hirveästi muuttuneet. Kuskin mieliala jos perinteisesti on vaikuttanut jopa sen 20% kulutukseen niin eiköhän kuskin käyttäytyminen ole edelleen todella tärkeää vaikka kuinka paljon teknisiä apuvälineitä kulutuksen laskuun olisi.

Äkkiä voisi kuvitella että jarruilla vietetty aika auton laskemana olisi hyödyllisempi tieto kuin regeneroinnin määrä. Tällöin autokin voisi kertoa pitäisikö niitä välillä käyttää kunnolla ja toisaalta miten vähällä käytöllä arkiajossa pääsisi. Ehkä regeneroinnin voimakkuuden määrät koko regeneroinnista olisivat myös hyödyllistä tietoa kun voisi optimoida sitä vähäisemmän regeneroinnin määrää.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 048
Kumpikin on hyvä juttu ja paras olisi minusta kombo opd + valinta ilman regenerointia.
Itse ajan maantiellä D:llä ilman regenerointia, mutkatiellä regen 1 tai 2 niin voi mutkiin vähän hiljentää vain kaasua himmaamalla ja matelut B:llä jolloin regen maksimilla (4)
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 360
Itsellä regenerointi yleensä siinä asennossa että auto rullaa ja reget tulee mukaan jorrupolkimen kanssa.

Rekoista löytyvä vakkari, joka antaa vauhdin tippua ennen mäenhuippua ja kerää sen takaisin alamäessä olisi oiva virransäästäjä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 378
Rekoista löytyvä vakkari, joka antaa vauhdin tippua ennen mäenhuippua ja kerää sen takaisin alamäessä olisi oiva virransäästäjä.
Sehän tästä puuttuisikin, että henkilöautotkin alkaa puutumaan mäkiin, että saadaan säästettyä vähän sähköä. Ihan ku maanteillä meno ei olisi valmiiksikin jo tarpeeksi pumppaavaa :lol:
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 158
Ennenvanhaa ainakin jos oli firman auto niin kannatti rekisteröidä joulukuussa. Oli sitten heti kuukauden päästä vuoden vanha ja se vaikutti johonkin verotukseen.
Yksityisellä ei ole verotukseen liittyvää pelkoa, mutta kyllähän se yksityiselläkin auto vanhenee kuukaudessa vuodella tuossa skenariossa. Tiedä siitä sitten onko joskus sitä eteenpäin myytäessä mitään etua ( luulisi olevan ).

Taidan nyt toppuutella itseäni pari kuukautta ja laitaa nimiä papereihin vasta sitten ja rekisteröinti heti 25 vuoden alussa.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 048
Sehän tästä puuttuisikin, että henkilöautotkin alkaa puutumaan mäkiin, että saadaan säästettyä vähän sähköä. Ihan ku maanteillä meno ei olisi valmiiksikin jo tarpeeksi pumppaavaa :lol:
Hiluxilla on tommonen, se antaa mäen puoleen väliin nopeuden laskea, sit panikoi ja lyö hanaa niin paljon että jos mäen päällä on kamera se tulee varmasti antaan sulle sakot.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
357
Itse ajan maantiellä D:llä ilman regenerointia, mutkatiellä regen 1 tai 2 niin voi mutkiin vähän hiljentää vain kaasua himmaamalla ja matelut B:llä jolloin regen maksimilla (4)
Ja D regeneroi ainakin Volkkarissa myös, manuaalisesti jarrupolkimella. Vaimo jostain ihme syystä ajaa kesää talvea B moodissa, koska on helppoa ja kivaa. Itse raivostuin samantien tuohon, kun tottunut jo polttiksilla rullaamaan ja moottorijarruttamaan risteyksiin mahdoton ennakoida kun auto vetää heti liinat kiinni.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 048
Ja D regeneroi ainakin Volkkarissa myös, manuaalisesti jarrupolkimella. Vaimo jostain ihme syystä ajaa kesää talvea B moodissa, koska on helppoa ja kivaa. Itse raivostuin samantien tuohon, kun tottunut jo polttiksilla rullaamaan ja moottorijarruttamaan risteyksiin mahdoton ennakoida kun auto vetää heti liinat kiinni.
Juu, meidän hybridissä on ongelma kun B0 estää regeneroinnin ja hidastaa vain kitkajarruilla
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
848
Itse ajan lähes aina regen lowlla, joka vastaa aikalailla automaattivaihteisen polttiksen moottorijarrutusta. Adaptiivista regeniä olen aina välillä kokeillut, mutta aina päätynyt takaisin lowlle. Tuo adaptiivinen siis rullaa, jos edessä ei ole ketään ja nostaa lineaarisesti regeniä, jos edellä ajava lähestyy. Kuulostaa hyvältä, mutta minusta se on hankala, kun ikinä ei tiedä mitä kaasupolkimen nosto tekee. Lisäksi hämää, kun regen voi olla voimakaskin, mutta sitten mateluvauhdissa se lähteekin pois ja pitää älytä hypätä jarrulle pysäyttämistä varten.

Käytännössä siis käytän vain D asentoa suurimmaksi osaksi, mutta ruuhkaisessa kaupunkiajossa, olen todennut B moodin tarjoaman opd:n käteväksi myös. Isojen teiden ruuhkat taas menee vakkarilla, joka hoitaa käytännössä kaiken pysäyttämisistä ohjaukseen itsekseen. Tarpeeksi hitaasti kun madellaan, niin edes rattiin ei tarvitse koskea. En varsinaisesti optimoi kulutusta, vaan ajomukavuutta näillä valinnoilla, mutta ne saattaa olla vahingossa myös kulutuksen kannalta ihan hyvät vaihtoehdot. Ehkä tuo adaptiivinen rullaus voisi olla vielä marginaalisesti parempi.
 
Liittynyt
04.05.2018
Viestejä
126
Ja D regeneroi ainakin Volkkarissa myös, manuaalisesti jarrupolkimella. Vaimo jostain ihme syystä ajaa kesää talvea B moodissa, koska on helppoa ja kivaa. Itse raivostuin samantien tuohon, kun tottunut jo polttiksilla rullaamaan ja moottorijarruttamaan risteyksiin mahdoton ennakoida kun auto vetää heti liinat kiinni.
Eikö regen ala heti, kun keventää poljinta? Tarvitseeko tosiaan vetää liinat kiinni jotta regeneroi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 752
Sehän koko D tilan pointti on, että siinä regen on jarrun takana ja auto rullaa muuten pääasiassa vapaasti.
Itse myös oikeastaan tykkään tuosta D tilasta. Eli Volvo V60 D6 rullaa vapaalla D tilassa (ei muuta säätöä edes). Jarrulla sitten regen.

Peugeot e-2008 ei saa rullaamaan ollenkaan, paitsi "kaasua" hieman painamalla, joka on minusta turhan hankalaa.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 622
Itse myös oikeastaan tykkään tuosta D tilasta. Eli Volvo V60 D6 rullaa vapaalla D tilassa (ei muuta säätöä edes). Jarrulla sitten regen.

Peugeot e-2008 ei saa rullaamaan ollenkaan, paitsi "kaasua" hieman painamalla, joka on minusta turhan hankalaa.
Sama homma, tulee käytännössä ainoastaan D:llä ajeltua. Itsellä myös taustalla ajatus siitä että kun jarrua tulee aktiivisesti painettua niin se on ehkä paremmin takaraivossa kun tulee se tiukka tilanne jossa pitää oikeasti jarruttaa kunnolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 125
D päällä saa ratin läpysköistä säädettyä regenin tasoa. Mutta taitaa MEBeissä ainakin palautua lähdössä aina nollalle.

KIA:ssa myös vastaava mutta siinä taitaa aina palautua 1 tai auto asentoon.

Se on kyllä ihme näissä vehkeissä että penkin asennot, radiokanavat ym kyllä muistetaan kuskin mukaan mutta sitten melkein kaikki ajamiseen liittyvä pitää resetoida kun auton sammuttaa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 360
Sehän tästä puuttuisikin, että henkilöautotkin alkaa puutumaan mäkiin, että saadaan säästettyä vähän sähköä. Ihan ku maanteillä meno ei olisi valmiiksikin jo tarpeeksi pumppaavaa :lol:
Ei tuo vaadi muuta kuin adaptiivisuuden taaksepäin. Jos takana on tilaa niin ajaisi noin ja jos siellä on joku kontissa niin jatkaisi tasaista tahtia.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
245 672
Viestejä
4 288 870
Jäsenet
71 712
Uusin jäsen
eonosity1

Hinta.fi

Ylös Bottom