Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 137
Osaako VAGit ilmajousituksen automaattisen säädön sijainnin mukaan kuten Teslat? Eli saat korotuksen valmiiksi, kun auto tietää tulevansa tiettyyn paikkaan.
Tuolla lailla sanotaan hinnastossa, Joku automatiikka siinä on.

Mukautuva ilmajousitus
· Jatkuvasti mukautuva vaimennusjärjestelmä etu- ja taka-akseleilla.
· Perustasossa 28 mm vakioalustaa matalampi ajokorkeus.
· Automaattinen ajokorkeuden säätö ja vaimennus takaavat erinomaisen ajomukavuuden ja paremman ajodynamiikan.
· Alustan korkeudet Audi drive selectin avulla auton ollessa paikallaan (alustan korkeus mukautuu automaattisesti ajossa):
"korotus": +45 mm, "offroad": +28 mm, "Tasapainoinen/comfort": +/- 0mm, dynamic/efficiency": -20 mm.
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 653
Tehdäänkö tuo ”kovuuden” säätö Audissa jotenkin ilmajousta säätämällä? Mersussa ainakin ilmalla säädetään vain korkeus, iskareissa sitten kivireki ja comfort säädöt.
Paha mennä sanomaan kun ei ole autoakaan vielä nähtävissä, mutta olettaisin että perinteisellä kaavalla mennään, ja korkeus+comfort taso on bundlattu comfort, sport, sport+ yms. asetusten taakse. Olisin aika yllättynyt jos saa säädettyä korkeimman maavaran ja kovimman kivireen yhtäaikaa, tai vastaavasti matala alusta ja löysä.
 
Liittynyt
05.12.2021
Viestejä
183
Tuolla lailla sanotaan hinnastossa, Joku automatiikka siinä on.
Automatiikka varmaan pelaa useimmissa tilanteissa kameroiden avulla tai jousituksen toimintaa seuraamalla, mutta lähinnä meinasin voiko kuljettaja itse painaa näytöltä nappia, joka kertoo autolle että nostapa aina tässä kohdassa jousitusta.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 158
Automatiikka varmaan pelaa useimmissa tilanteissa kameroiden avulla tai jousituksen toimintaa seuraamalla, mutta lähinnä meinasin voiko kuljettaja itse painaa näytöltä nappia, joka kertoo autolle että nostapa aina tässä kohdassa jousitusta.
Onko mielessä joku talliinajo, pitkän tietyämaan jotain kaapeli/putki ylityksi, jyrkempiä hidaste töyssyjä. pihapolun kivin jne. Kuullostaa ihan hyödylliseltä, no ehkä siihen sitten alkaa luottaan hitusen liikaa. Vähän riippuu myös siitä käsikäytön näppäryydestä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 969
Sitikassa vastaavan järjestelmän suurin heikkous oli tilatiedon viive. Painat nappia ja hetken jälkeen vasta päivittyi. Nykyajan näytöillä tietysti paljon helpompi esittää mikä asetus on käytössä. Nimim. jouset yläasennossa melkein motarille.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
449
Sitikassa vastaavan järjestelmän suurin heikkous oli tilatiedon viive. Painat nappia ja hetken jälkeen vasta päivittyi. Nykyajan näytöillä tietysti paljon helpompi esittää mikä asetus on käytössä. Nimim. jouset yläasennossa melkein motarille.
Missä näin? C5 mallisethan nyt laskeutuu automaattisesti ajokorkeuteen muistaakseni n. yli 30km/h nopeudessa vaikka olisit pistänyt itse ylimpään ajoasentoon ja vanhemmissa sitikoissa korkeudensäätö on toteutettu täysin mekaanisesti. Mekaanisissa voi unohtaa korkeuden mihin haluaa eikä auto lähde sitä säätämään, mutta kyllä sen ihan parin metrin ajamisen jälkeen persauksessa tuntee ettei nyt olla ajokorkeudessa.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
440
Onko mielessä joku talliinajo, pitkän tietyämaan jotain kaapeli/putki ylityksi, jyrkempiä hidaste töyssyjä. pihapolun kivin jne. Kuullostaa ihan hyödylliseltä, no ehkä siihen sitten alkaa luottaan hitusen liikaa. Vähän riippuu myös siitä käsikäytön näppäryydestä.
Model S toiminut tämä todella hyvin. Ei ole kertaakaan unohtanut paikkaa jossa olen kertaalleen korottanut autoa itse napista. Yleensä just tietyt hidastetöyssyt, pihat joissa korkea reuna tai tosi jyrkkä "liuska" tms. Talvella tuo oli myös hyvässä käytössä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
43
ID7 Farmariin tullut uusia värejä ja Black Style paketti. Nyt näyttää omaan silmään todella hyvältä King Red metallivärillä ja siihen musta katto/Black style paketti. Taitaa olla seuraava työsuhdeauto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 742
ID7 Farmariin tullut uusia värejä ja Black Style paketti. Nyt näyttää omaan silmään todella hyvältä King Red metallivärillä ja siihen musta katto/Black style paketti. Taitaa olla seuraava työsuhdeauto.
Tuollainen suht kirkas punainen. Ei ole onneksi Tesla tyyliin 3000€ väri, vaan taisi olla jotain 150€ ja mustasta paketista taisi olla 400€ lisää. Noin 60k€.

Screenshot_20240621_134707_Opera.jpg


Ihan pirteä 286hv, jonka itsekin koeajoin, paitsi että ei ollut farmari. Neliveto tulee hieman myöhemmin.

Koeajoin myös Peugeot e-3008, joka myös olo kiva auto. Peugeot vaan huomattavasti pienempi?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 328
Näkisin että enemmän miinus kuin bonus. Paitsi jos auton DC-DC konvertteri on niin tehokas että 400V laturistakin saa laturin maksimit, mutta veikkaan että saa 100kW tai vähemmän. En nyt pikaisella googlauksella löytänyt Macanin/Q6:n konvertterin tehoa.
Onko noissa 800v systeemeissä tosiaan jokin dcdc muunnin siellä? Mä olen aina kuvitellut että siellä on vaan kontaktorit jolla akku jaetaan latauksen ajaksi 2x400V akuksi?

Audi on vaan mitoittanut moottori(t) niin että se pääsee liikkeelle mäkilähdössä 2400kg massan kanssa. Muita valmistajia ei ole kiinnostanut optimoida vetomassoja kun tää peräkärryhomma on pohjoismaiden ulkopuolella aika marginaalista. Ehkä vastaisuudessa joku valmistaja iskee momentinmuuntimen toisen sähkömoottorin eteen ja sitten ei ainakaan liikkellelähtömomentti enää rajoita vetomassaa..
Momentinmuuntimen sijaan jokin planeettavaihteisto toimisi ehkä helpommin. Samaan tapaan kuin valmistajat 70-luvulla lisäsivät ylivaihteen vaan lisäämällä vaihdelaatikon perään kytkettävän planeettavaihteen.

Olettaisin, että ilmapusseilla saa sentään sitikan hydrauliseen huojuvaan torniin nähden paremman tuntuman. Sinällään ei siinäkään mitään ongelmaa leppoisassa ajossa ole, mutta en välttämättä haluaisi kokeilla sähköauton tehoilla vastaavaa tuntumaa.
Ilmalla (tai oikeastaan kaasulla) se sitikkakin laitetaan huojumaan. Jos se kaasupallo pääsee sieltä tyhjäksi jousitus on aivan rautakanki. Se leijuminen on ihan tietoinen päästös sitikalta.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 517
Onko noissa 800v systeemeissä tosiaan jokin dcdc muunnin siellä? Mä olen aina kuvitellut että siellä on vaan kontaktorit jolla akku jaetaan latauksen ajaksi 2x400V akuksi?



Momentinmuuntimen sijaan jokin planeettavaihteisto toimisi ehkä helpommin. Samaan tapaan kuin valmistajat 70-luvulla lisäsivät ylivaihteen vaan lisäämällä vaihdelaatikon perään kytkettävän planeettavaihteen.


Ilmalla (tai oikeastaan kaasulla) se sitikkakin laitetaan huojumaan. Jos se kaasupallo pääsee sieltä tyhjäksi jousitus on aivan rautakanki. Se leijuminen on ihan tietoinen päästös sitikalta.
Hyny/KIA se 400V->800V muunnos tehdään auton sähkömoottorilla. Toteuksia varmaan monenlaisia.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 201
Onko noissa 800v systeemeissä tosiaan jokin dcdc muunnin siellä? Mä olen aina kuvitellut että siellä on vaan kontaktorit jolla akku jaetaan latauksen ajaksi 2x400V akuksi?
Taycanissa kai on 50kW:n muunnin ja lisävarusteena taisi saada 100kW. Korealaisissa sitten tuo muunnos sähkömoottorilla, jolla saadaan 400V laturista n. 100kW ja VAG:n uusissa malleissa (Q6, Macan) sitten tuo jako, jolla saadaan max. 135kW ja luulen että SoC:n kasvaessa tehot tippuvat siten että aina saadaan puolet 800V latauskäyrän tehosta.

Jos pitäisi valita noista niin ottaisin korealaisen ratkaisun, mutta jos Q6:n latauskäyrän loppupää olisi parempi niin sitten tuo jako kahteen 400V:n pakettiin olisi parempi ja onhan se hyvä että välissä ei ole mitään laitetta, jonka hyötyshde on kuitenkin alle 100%.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 176
Oli tullut Q6:sen suomikonfiguraattorikin vihdoin audin sivuille.
Eurot vilisi kun konfiguroin.:itku: => :thumbsup:
Köyhä ja kitsas kun olen, niin odottelen esittelyautoja tai jotain yritysliisareita joita alkaa saada perusvarusteltuna vähän reilun vuoden päästä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 137
Ihan mielenkiinnosta kurkistin Macanin hinnastoa kun tuo Q6 helposti nousee Macanin hintoihin.
Joo, samanhintaiseksi Q6:sen saa helposti, mutta kun kurkkaa Macanin lisävarustehinnastoa , niin silloin vasta alkaakin Eurot vilisemään x 5. Macinin hinnasto on 10 siivua ja on jo sellaisenaan jo mielenkiintoista luettavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 969
Käytetty Macan ja rahalla takuu siihen. Taycania sais tuolla reseptillä jo ihan siedettävään hintaan, mutta turhan matala auto makuuni.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 351
Tila- ja perheautoista tulossa tälle vuotta ilmeisesti myös Peogeot e-5008 (kaatukohan etupenkki kuten vanhoissa malleissa), Ford Tourneo Connect electrick ja Citroen E-Berlingo. Kialla tietysti tuo EV-9 jne. ja Volvon EX90

Kiva ois noita muitakin katsella, mutta kyllä harvaan autoon nykyiset turvaistuimet mahtuu selkä menosuuntaan ainakaan. Kolmet siis.
Tuo on kyllä hyvä toi V2L liisäntyminen; toivottavasti Teslakin tohon sortuu ja laittaa halpismalleihinkin.
 
Liittynyt
04.05.2021
Viestejä
22
Tila- ja perheautoista tulossa tälle vuotta ilmeisesti myös Peogeot e-5008 (kaatukohan etupenkki kuten vanhoissa malleissa), Ford Tourneo Connect electrick ja Citroen E-Berlingo. Kialla tietysti tuo EV-9 jne. ja Volvon EX90

Kiva ois noita muitakin katsella, mutta kyllä harvaan autoon nykyiset turvaistuimet mahtuu selkä menosuuntaan ainakaan. Kolmet siis.
Tuo on kyllä hyvä toi V2L liisäntyminen; toivottavasti Teslakin tohon sortuu ja laittaa halpismalleihinkin.
Mahtaakohan noista jotakin saada nelivetoisena? Muuten olisi oivia pelejä omiinkin tarpeisiin mutta tarvitsisi järkevän etenemiskyvyn.

EV9 ja EX90 kyllä joo toki mutta tavallisena kansalaisena ei ole varaa omakotitalon hintaiseen autoon.
 
Liittynyt
11.06.2020
Viestejä
295
En tiedä onko tämmösiä ollu ennen sähkövatkaimissa mutta Hyundain N-osasto ainakin yrittää pitää motorsporttia hengissä mm. feikki -vaihteistolla joka sisältää rajoittimenkin :geek:.

 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 137
Kuinkas paljon sähköautoilijoista on pörssisähkön kanssa tekemisissä, vain onko joukossa myös määräaikaisen sopparin omistajia ?

Monesti keskusteluissa ei mainota että se siirtomaksu kuitenkin on olemassa sähkösopparista riippumatta, joten ero ei nyt ihan valtava loppupelissä ole ?
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 037
Kuinkas paljon sähköautoilijoista on pörssisähkön kanssa tekemisissä, vain onko joukossa myös määräaikaisen sopparin omistajia ?

Monesti keskusteluissa ei mainota että se siirtomaksu kuitenkin on olemassa sähkösopparista riippumatta, joten ero ei nyt ihan valtava loppupelissä ole ?
siirtomaksuissa on hurjia eroja alueellisesti, kalliin siirron alueella on "ilmaisen" sähkön aikaan eroa jopa 2-3x halvimpiin
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
699
Kuinkas paljon sähköautoilijoista on pörssisähkön kanssa tekemisissä, vain onko joukossa myös määräaikaisen sopparin omistajia ?

Monesti keskusteluissa ei mainota että se siirtomaksu kuitenkin on olemassa sähkösopparista riippumatta, joten ero ei nyt ihan valtava loppupelissä ole ?
Kiinteellä hinnalla täällä 5c kwh tammikuun loppuun, mutta näin kesäisin lataan vaan ku paneeleista tulee et nettovartti pysyy just miinuksella, ja juuh asun stanan kalliilla carunan siirrolla, lähes tuplat menis siirtoon jos lataisin tolla kiinteellä hinnalla
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 742
Kuinkas paljon sähköautoilijoista on pörssisähkön kanssa tekemisissä, vain onko joukossa myös määräaikaisen sopparin omistajia ?

Monesti keskusteluissa ei mainota että se siirtomaksu kuitenkin on olemassa sähkösopparista riippumatta, joten ero ei nyt ihan valtava loppupelissä ole ?
Itsellä oli talvella toistaiseksi voimassaoleva sopimus. Nyt sitten pörssi. Saattaa olla että taas talveksi toistaiseksi voimassaoleva.

7 vrk keskihinta 1.09 snt/kWh
28 vrk keskihinta 4.87 snt/kWh
Plus se pieni lisämaksu.

Jos katsoin oikein, niin:
Siirtomaksu 3,21 snt/kWh
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
245 379
Viestejä
4 284 212
Jäsenet
71 648
Uusin jäsen
AaKaarlela

Hinta.fi

Ylös Bottom