Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
Oleellista tuossa Teslan casessa oli se että se tapahtui Suomessa, oireet olivat alkaneet jo takuuaikana ja ilmoitus viasta tehtiin 1kk virallisen takuun päättymisen jälkeen. Tulos = ei minkäänlaista vastaantuloa Teslalta tai maahantuojalta ja lasku 12600 euroa.

Toinen todellinen esimerkki Suomesta: Appiukon Toytan moottori alkoi kilisemään 130 tkm:n kohdalla. Autossa oli ollut takuu 3v/100tkm joka oli mennyt siis jo reilusti pitkäksi. Auto toki oli huollettu merkkiliikkeessä huolto-ohjelman mukaisesti. Tulos = Toyota toimitti uuden moottorin ja merkkiliike vaihtoi sen tilalle. Lasku 0 euroa. Paskaksi mennyt moottori lähti valmistajalle tutkittavaksi.
Niin mitä koitat sanoa? Molempia tapauksia on olemassa ja yhden perusteella on turha vetää johtopäätöksiä minkään valmistajan suhteen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Sitä että tuo Teslan palvelu on esimerkki huonosta asiakassuhteen hoidosta ja siitä että asiakkasta ei pidetä minkään arvoisena.
Toisaalta takuuaika on takuuaika. Ja tuossahan on vielä kovin pitkä takuukin. Kuinka monta vuotta vanhaan autoon pitäisi saada takuuna uusi akku? 10v, 20v, 30v? Kyllä 8 vuottakin on jo aika pitkä ikä autolle.

Ehkä vähän eri jos takuu olisi 2 vuotta ja akku hajoaisi 2v ja 1kk päästä, mutta jos akku hajoaa 8 vuoden päästä. Lisäksi vähän oma moka jos ei ilmoita takuu ongelmista takuu aikana.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 140
Eli alle 20tkm vuosiajolla tuplasti kalliimpi sähköauto on halvempi? Ei ainakaan 5 vuotta riitä, tuskin edes 10v.
Vastaava sähkäri ei kyllä ihan tuplasti kalliimpi ole, tosin sähkäreitä ei ihan joka lähtöön ole edes olemassa, mutta jos ei puhuta jostain 200k autoista, niin kyllä se sähköauto tulee edullisemmaksi vaikka ihan siinä kolmenvuoden pätkässä.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
Sitä että tuo Teslan palvelu on esimerkki huonosta asiakassuhteen hoidosta ja siitä että asiakkasta ei pidetä minkään arvoisena.
Niin, ei kai ketään muuta ole väittänytkään. Mutta edelleenkin, se on yksi auto ja yksi tapaus liki 2 miljoonasta toimitetusta autosta (nopea googlaus), joten olen vieläkin sitä mieltä, että aivan turha vetää johtopäätöksiä tuosta tapauksesta koko Teslasta ja asiakassuhteen hoitamisesta. Epäilen suuresti, että Toyotakaan kaikkiin 200 miljoonaan (tms.) toimitettuun autoon olisi ollut moottoria vaihtamassa jos ne kaikki olisi hajonnut 30tkm takuun jälkeen, joten taaskin aivan turha vetää johtopäätös, että näin aina Toyotalla toimittaisiin. Kumpi on ollut yleisempää? Jaa-a, paha sanoa, mutta tehdään vaan yksittäisten tapausten perusteella johtopäätökset.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 605
Sinänsä toivoisin että 8 vuotta ei tule olemaan kypsä sähköautojen akuille. Jos 8 vuoden päästä tulee 15 k remppa niin voi näkyä jälleenmyyntiarvoissa. Itse en ainakaan uskaltaisi tällä hetkellä ostaa takuun ohittanutta autoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Sinänsä toivoisin että 8 vuotta ei tule olemaan kypsä sähköautojen akuille. Jos 8 vuoden päästä tulee 15 k remppa niin voi näkyä jälleenmyyntiarvoissa. Itse en ainakaan uskaltaisi tällä hetkellä ostaa takuun ohittanutta autoa.
Osalle akuista varmaan on, samaan tapaan kun osa polttomoottoreista hajoaa 8v ikäisenä. Useimmat sitten kestääkin pidempään. Tosin akut kuluvat kokoajan ja joku 40v vanha polttomoottori voi olla ihan hyvä, mutta 40v vanha litiumakku tuskin toimii ollenkaan. En usko että 20v vanhakaan akku toimii kovin hyvin enää, joten jos akkujen hinnat eivät tule todella paljon alas niin aikanaan ei ole enää mitään tonnin pommi autoja olemassakaan, kuten nykyään kun akku on kokonaan kuollut niin auto on aika turha jos sen arvo muuten olisi alle 1000€ ja uuden akun hinta 10k€.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
998
Sinänsä toivoisin että 8 vuotta ei tule olemaan kypsä sähköautojen akuille. Jos 8 vuoden päästä tulee 15 k remppa niin voi näkyä jälleenmyyntiarvoissa. Itse en ainakaan uskaltaisi tällä hetkellä ostaa takuun ohittanutta autoa.
Tuota ihmettelenkin, että maahan tuodaan 2013-2014 mallisia autoja joilla ajettu jo lähemmäs 100000km tai yli. Silti hintapyyntö lähes 20k€.
Parempia myytäviä kai ne olisi joissa vielä jonkin verran akkutakuuta voimassa. Itse ostin maaliskuussa 3v vanhan 20000km ajetun samaan hintaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 798
Toisaalta takuuaika on takuuaika. Ja tuossahan on vielä kovin pitkä takuukin. Kuinka monta vuotta vanhaan autoon pitäisi saada takuuna uusi akku? 10v, 20v, 30v? Kyllä 8 vuottakin on jo aika pitkä ikä autolle.

Ehkä vähän eri jos takuu olisi 2 vuotta ja akku hajoaisi 2v ja 1kk päästä, mutta jos akku hajoaa 8 vuoden päästä. Lisäksi vähän oma moka jos ei ilmoita takuu ongelmista takuu aikana.
Sitä tarina ei kerro oliko vika alkanut jo takuuaikana vai oliko asiassa keksitty ns. hätävale.

Sitä minä hieman ihmettelen asiassa (jos vika tosiaan alkanut jo aiemmin), että miksi Tesla ei hyväksynyt "kohtuullisen ajan puitteissa" tehtyä ilmoitusta viasta. Tai virhevastuuta ottanut osin kontolleen. Toki kun asialla on ovat jenkkilakimiehet ja jenkeistä tuleva ohjeistus, niin en yhtään ihmettele miten tilanne meni tähän. Hirveitä tappeluita noillahan on ollut paskalaatuisesta uudesta autostakin.

e: Taitaapi olla niin, että jos itselle ikinä tulee akkutakuun loppumisen lähellä olevaa autoa alle, niin se saattaa "varmuuden vuoksi" "kehittää" oireita, joiden takia valmistajan on syytä tarkastaa akun kunto juuri ennen takuun päättymistä. Toki luulis tuollaisen testin hoituvan sen verran pienellä vaivalla, että itse maksettunakin kustannus lienee marginaalinen.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
924
Näkyy noita sähköautoja olevan jonkun verran liikkeellä nyt kesälomakautena pohjoisessakin.
Kilpisjärvellä huristeli aika usein Teslaa ohi ja ainakin yksi Model Y veti ihan kiitettävän kokoista teli-asuntovaunua perässään.
Alaspäin tullessa Muonion SEO:n latauspisteellä (fortum recharge?) oli latausonoa. Kaks latauspaikkaa, yksi Audi ja yksi VW latauksessa ja kaksi Audia jonotti vieressä.

Ei tarvinnut jäädä itse jonottamaan kun ei ole (vielä) sähköautoa alla.
Mutta tuli todettua ekan kerran omin silmin että latausjonoja on.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
998
Näkyy noita sähköautoja olevan jonkun verran liikkeellä nyt kesälomakautena pohjoisessakin.
Kilpisjärvellä huristeli aika usein Teslaa ohi ja ainakin yksi Model Y veti ihan kiitettävän kokoista teli-asuntovaunua perässään.
Alaspäin tullessa Muonion SEO:n latauspisteellä (fortum recharge?) oli latausonoa. Kaks latauspaikkaa, yksi Audi ja yksi VW latauksessa ja kaksi Audia jonotti vieressä.

Ei tarvinnut jäädä itse jonottamaan kun ei ole (vielä) sähköautoa alla.
Mutta tuli todettua ekan kerran omin silmin että latausjonoja on.
Kyllä, vastaan on tullut täälläkin. Vaunun vedossa en ole nähnyt, mutta sähköauto sopii kyllä väännön puolesta hyvinkin vetohommiin kunhan saadaan akkuihin riittävästi kapasiteettia. Karavaanaritouhuun täytyy sitten saada myös matkaparkkeihin ja leirintäalueille latausmahdollisuus. Toisaalta onhan niissä jo sähköpaikat valmiina, että siinä mielessä voi hitaalla jo ladata, mutta taitaa suurimmalla osalla leirintäalueista olla sallittu ottaa vaan ns ”valosähköä”. Muutenhan tuo lataus onnistuisi varsin kätevästi, kun yleensä noissa paikoissa ainakin yön yli ollaan. Tulevaisuudessa vaunupaikalla kaksi liitäntää, vaunulle ja autolle :)
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
839
Näkyy noita sähköautoja olevan jonkun verran liikkeellä nyt kesälomakautena pohjoisessakin.
Kilpisjärvellä huristeli aika usein Teslaa ohi ja ainakin yksi Model Y veti ihan kiitettävän kokoista teli-asuntovaunua perässään.
Alaspäin tullessa Muonion SEO:n latauspisteellä (fortum recharge?) oli latausonoa. Kaks latauspaikkaa, yksi Audi ja yksi VW latauksessa ja kaksi Audia jonotti vieressä.

Ei tarvinnut jäädä itse jonottamaan kun ei ole (vielä) sähköautoa alla.
Mutta tuli todettua ekan kerran omin silmin että latausjonoja on.
Itse en ole joutunut jonottamaan vielä kertaakaan, joskin olen ladannut julkisella latauspaikalla alle 10 kertaa. Tilannetta on helpottanut huomattavalla tavalla se, että ABC-asemille on rakennettu runsain määrin latausinfraa ja lisää on tulossa Lapin osalta tilanne on heikompi, koska sieltä niitä ei juurikaan löydy, mutta muilta osin tilanne on sielläkin parantunut. S-ketjun osalta toivottavaa olisi se, että kilowatti-perusteista hintaa laskettaisiin omakustannetasolle eli 15 sentin tuntumaan tai sen alle, jotta AC-latureille olisi enemmän käyttöä ja jotta niiden yhteydessä olevat parkkipaikat tulisi hyödynnetyksi.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 481
Ei noiden rakentaminen ole hyväntekeväisyyttä, varsinkaan kun kilpailu on rajallista samaan aikaan kun kustannukset kasvaa.

Joten toiveet yrityksien osalta infran rakentamisen ja niiden palvelun tarjoamisen omakustanne hintaan herramme inflaation vuonna 2022... :rolleyes:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 034
Itse en ole joutunut jonottamaan vielä kertaakaan, joskin olen ladannut julkisella latauspaikalla alle 10 kertaa. Tilannetta on helpottanut huomattavalla tavalla se, että ABC-asemille on rakennettu runsain määrin latausinfraa ja lisää on tulossa Lapin osalta tilanne on heikompi, koska sieltä niitä ei juurikaan löydy, mutta muilta osin tilanne on sielläkin parantunut. S-ketjun osalta toivottavaa olisi se, että kilowatti-perusteista hintaa laskettaisiin omakustannetasolle eli 15 sentin tuntumaan tai sen alle, jotta AC-latureille olisi enemmän käyttöä ja jotta niiden yhteydessä olevat parkkipaikat tulisi hyödynnetyksi.
Hinnan laskeminen kyllä lähinnä pahentaa tilannetta kaikilla tavoilla kun sitten siellä ovat roikkumassa kaikki - nekin jotka eivät oikeasti latausta tarvitse mihinkään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
952
Onko kokemusta kauanko Trafilla menee että käsittelevät noi sähköautotukihakemukset? TIlaussopimuksella sen nyt hain että saa rahat varattua, ensirekisteröintiä odotellessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
839
Ei noiden rakentaminen ole hyväntekeväisyyttä, varsinkaan kun kilpailu on rajallista samaan aikaan kun kustannukset kasvaa.

Joten toiveet yrityksien osalta infran rakentamisen ja niiden palvelun tarjoamisen omakustanne hintaan herramme inflaation vuonna 2022... :rolleyes:
Palvelu voi olla myös sisäänvetotuote, jolla saadaan lisättyä muiden palveluiden ja tavaroiden myyntiä.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 481
Ei noilla perustamiskuluilla. Ja kun ne laturikentät kuitenkaan eivät ole tyhjillään, vanhat S-asemat jo laajentaa ensimmäisiään, onneksi Kempower skaalaa nätisti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 035
Hemmetti, kun tuon Ioniq 5:n takapenkki on 2,5 hengelle suunniteltu. Muuten tuo uusi malli olisi ollut erittäin varteenotettava noilla kasvaneilla rangeilla. Enyaq myös samalla viivalla, mutta sen hinnat tuntuvat karkaavan nyt.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
Palvelu voi olla myös sisäänvetotuote, jolla saadaan lisättyä muiden palveluiden ja tavaroiden myyntiä.
Tietenkin voi, mutta ei se silti siitä välttämättä mitenkään kannattavaa tee. Toiseksi, taitaa suurin osa latureista kuulua toiselle yhtiölle, kuin se liikkeen piha/tontti/halli missä ovat, jolloin jos noiden kuluja haluttaisiin kattaa esim. ruokamyynnin katteella, niin olisi aika mielenkiintoinen himmeli. Ja ei, en tiedä tarkalleen miten näitä pyörittävät ja rahaa siirtelevät nykyisellä mallilla, joten tätäkin saattaa olla käytössä kyllä.

Mutta esim. Sellossa on nyt ilmaiset latauspisteet, en tiedä kauanko vielä, mutta varmuudella voin sanoa, ettei kaikista latauksista tule lisää asiakkaita taikka, että se lisääntynyt myynti suoraan näkyisi Sellon tuloissa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 173
Näkyy noita sähköautoja olevan jonkun verran liikkeellä nyt kesälomakautena pohjoisessakin.
Kilpisjärvellä huristeli aika usein Teslaa ohi ja ainakin yksi Model Y veti ihan kiitettävän kokoista teli-asuntovaunua perässään.
Alaspäin tullessa Muonion SEO:n latauspisteellä (fortum recharge?) oli latausonoa. Kaks latauspaikkaa, yksi Audi ja yksi VW latauksessa ja kaksi Audia jonotti vieressä.

Ei tarvinnut jäädä itse jonottamaan kun ei ole (vielä) sähköautoa alla.
Mutta tuli todettua ekan kerran omin silmin että latausjonoja on.
Kilpisen nurkka on haastava paikka, norskit puskee siitä Suomeen niin loma aikohin on laturit lujilla.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
839
Hemmetti, kun tuon Ioniq 5:n takapenkki on 2,5 hengelle suunniteltu. Muuten tuo uusi malli olisi ollut erittäin varteenotettava noilla kasvaneilla rangeilla. Enyaq myös samalla viivalla, mutta sen hinnat tuntuvat karkaavan nyt.
Jos itse olisin ostamassa jompaa kumpaa, saattaisin harkita pienemmällä akulla varustettua versiota. Itse olen huomannut sen, että akuston täyttä kapasiteettia ei tule juurikaan käytettyä vaikka mahdollista olisi ajaa 500 kilsan etappeja.
 
Liittynyt
09.11.2017
Viestejä
76
Ei noiden rakentaminen ole hyväntekeväisyyttä, varsinkaan kun kilpailu on rajallista samaan aikaan kun kustannukset kasvaa.

Joten toiveet yrityksien osalta infran rakentamisen ja niiden palvelun tarjoamisen omakustanne hintaan herramme inflaation vuonna 2022... :rolleyes:
Sisäänheittotuotteena toimii, saa asiakkaan tulemaan kauppaan. Todella harvoin jaksaa jumittaa parkissa istuen latauksen ajan, vaan lähden ennemmin kauppaan käppäilemään ja ostan aina jotain pientä. Varmaan siitä ostosta ja latauksesta jää kaupalle jotain katetta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 035
Jos itse olisin ostamassa jompaa kumpaa, saattaisin harkita pienemmällä akulla varustettua versiota. Itse olen huomannut sen, että akuston täyttä kapasiteettia ei tule juurikaan käytettyä vaikka mahdollista olisi ajaa 500 kilsan etappeja.
Pienempi akkuinen ei ole vaihtoehto kyllä, koska lasten harrastukset vievät pelimatkojen osalta pk-seudulta vuosittain Turku/Tampere/Jyväskylä -akselille. Lisäksi mökille olisi kiva päästä lataamatta välillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
787
Itse en ole joutunut jonottamaan vielä kertaakaan, joskin olen ladannut julkisella latauspaikalla alle 10 kertaa. Tilannetta on helpottanut huomattavalla tavalla se, että ABC-asemille on rakennettu runsain määrin latausinfraa ja lisää on tulossa Lapin osalta tilanne on heikompi, koska sieltä niitä ei juurikaan löydy, mutta muilta osin tilanne on sielläkin parantunut. S-ketjun osalta toivottavaa olisi se, että kilowatti-perusteista hintaa laskettaisiin omakustannetasolle eli 15 sentin tuntumaan tai sen alle, jotta AC-latureille olisi enemmän käyttöä ja jotta niiden yhteydessä olevat parkkipaikat tulisi hyödynnetyksi.
Nykyinen 20snt / kWh on kyllä tämän päivän sähkön hinnoilla hyvinkin kilpailukykyinen. Tämän päivän hinnoilla se kotilataaminenkin maksaa sen 20snt / kWh, niin miksi sitä sähköä pitäisi julkisesta laturista halvemmalla saada? Ruuhkia vaan saadaan aikaiseksi, jos olisi kannattavampaa siellä S-ryhmän laturissa roikkua kotilaturin sijaan.
 
Liittynyt
09.11.2017
Viestejä
76
Nykyinen 20snt / kWh on kyllä tämän päivän sähkön hinnoilla hyvinkin kilpailukykyinen. Tämän päivän hinnoilla se kotilataaminenkin maksaa sen 20snt / kWh, niin miksi sitä sähköä pitäisi julkisesta laturista halvemmalla saada? Ruuhkia vaan saadaan aikaiseksi, jos olisi kannattavampaa siellä S-ryhmän laturissa roikkua kotilaturin sijaan.
Tämä. Toivottavasti vaan nuo julkiset laturit myös seuraa sähkön hintakehitystä jos se meneekin jossain vaiheessa alaspäin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 034
Eikö tuo ioniq5 nyt ole aika perinteinen hatchback-korimalli - mitä nyt auto on vähän isompi kuin yleensä hatchbackeissä on totuttu?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 034
Mikä tuommoinen ”WLTP kaupungissa” on? Markkinointimiehen unelma?

Tuolla on noita selityksiä kolmannella kotimaisella:
The combined range according to WLTP, i.e. 517 km in the case of our example of the Volkswagen ID.4, is obtained by dividing the measured energy content without charging losses by the electricity consumption from the weighted average of the two full WLT-Cycles. The City range is obtained by dividing the same by the values from the City cycle (keeping in mind that these are the Low and Medium speed subcycles), i.e. 701 km for the ID.4.

Eli tuo WLTP city-range lasketaan noista WLTP-testin sisällä olevista low + medium speed osuuksien kulutuksista.

Kaupunkirange on ihan realistinen lukema monilla ihmisille - osa ei aja ikinä missään muualla kuin kaupungissa ja joku wolt-kuski joka veivaa päivästä toiseen kehä1:sen sisällä on aika eri tilanteessa vs. pelkkää motaria / maantietä ajava myyntitykki.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 553
Miillä meni kaupunkiajossa heittämällä yli 300km akullisella. Senhän "oikea" WLTP range on jotain 210? 220?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
976
Kaupunkirange on ihan realistinen lukema monilla ihmisille - osa ei aja ikinä missään muualla kuin kaupungissa ja joku wolt-kuski joka veivaa päivästä toiseen kehä1:sen sisällä on aika eri tilanteessa vs. pelkkää motaria / maantietä ajava myyntitykki.
Kaupunkirangella ei vaan todellisuudessa ole ~mitään väliä. Noiden WLTP-testin low + medium osuuksien keskinopeus on noin 30 km/h, joten tuo Ioniq 5:n 710 km "WLTP kaupungissa" kertoo lähinnä sen, että autolla voi ajaa vaikka 24 tuntia putkeen kaupunkiajoa. Toisin sanoen akku ei tule koskaan loppumaan kesken päivän aikana. Mikään sähköauto ei kuluta paljoa kaupungissa, koska ilmanvastuskerroin ei pääse merkittävään rooliin.

Jos ajatellaan tosielämän tarpeita, niin itseäni kiinnostaisi erityisesti autojen range esimerkiksi 120 km/h nopeudessa, kuten esim. Bjorn Nyland testaa (linkki alla).
Tällaisessa testissä Ioniq 5 (2021) tarjoaa vain 289 km rangen, kun M3LR kipittää 422 km matkan. Bjornin 1000 km testi paljastaa mikä käytännön vaikutus tällä erolla on. M3LR etenee 1000 km matkan ajassa 09:20, kun Ioniq 5 tarvitsee siihen tasan 10 tuntia.

Akun loppuminen tulee nimenomaisesti vastaan kun ajetaan pitkiä siirtymiä nopealla nopeudella, tai kun vedetään peräkärryä. Päivittäisessä töihin ja takaisin ajossa itsellenikin riittäisi teoriassa noin 30 kWh akku, mutta juurikin pitkillä matkoilla tai kärryä kiskoessa tuo M3LR:n noin 75 kWh kapasiteetti tulee tarpeen.


Bjorn Nylandin lista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 034
Kaupunkirangella ei vaan todellisuudessa ole ~mitään väliä. Noiden WLTP-testin low + medium osuuksien keskinopeus on noin 30 km/h, joten tuo Ioniq 5:n 710 km "WLTP kaupungissa" kertoo lähinnä sen, että autolla voi ajaa vaikka 24 tuntia putkeen kaupunkiajoa. Toisin sanoen akku ei tule koskaan loppumaan kesken päivän aikana.

Jos ajatellaan tosielämän tarpeita, niin itseäni kiinnostaisi erityisesti autojen range esimerkiksi 120 km/h nopeudessa, kuten esim. Bjorn Nyland testaa (linkki alla).
Tällaisessa testissä Ioniq 5 (2021) tarjoaa vain 289 km rangen, kun M3LR kipittää 422 km matkan. Bjornin 1000 km testi paljastaa mikä käytännön vaikutus tällä erolla on. M3LR etenee 1000 km matkan ajassa 09:20, kun Ioniq 5 tarvitsee siihen tasan 10 tuntia.

Akun loppuminen tulee nimenomaisesti vastaan kun ajetaan pitkiä siirtymiä nopealla nopeudella, tai kun vedetään peräkärryä. Päivittäisessä töihin ja takaisin ajossa itsellenikin riittäisi teoriassa noin 30 kWh akku, mutta juurikin pitkillä matkoilla tai kärryä kiskoessa tuo M3LR:n noin 75 kWh kapasiteetti tulee tarpeen.


Bjorn Nylandin lista.
Kyllä kait kaupunkirangella on siinä mielessä väliä, että kaikilla ei ole kotilatausmahista. On ihan kätevää jos auto kulkee kolmen viikon ajot yhdellä lataussessiolla kauppakeskuksen parkkihallista. Tai sillä että käy kerran käymässä kaverin okt:n pihassa ostamassa 11kW laturista sähköt autoon.

Mutta sen takiahan noista voi ilmoittaa pari eri lukemaa. Itse mietin kyllä ihan suoraan noita 1000km aikoja, koska _minulle_ se on todella relevantti testi. Väittäisin kuitenkin, että 95%:lle autoilijoista se on melkolailla turha testi, koska todella harva ajelee noin pitkiä päiväsiirtymiä yhdeltä istumalta. Itse tosiaan teen tuota vähän väliä, mutta suurin osa muista ei.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Kaupunkirangella ei vaan todellisuudessa ole ~mitään väliä. Noiden WLTP-testin low + medium osuuksien keskinopeus on noin 30 km/h, joten tuo Ioniq 5:n 710 km "WLTP kaupungissa" kertoo lähinnä sen, että autolla voi ajaa vaikka 24 tuntia putkeen kaupunkiajoa. Toisin sanoen akku ei tule koskaan loppumaan kesken päivän aikana.

Jos ajatellaan tosielämän tarpeita, niin itseäni kiinnostaisi erityisesti autojen range esimerkiksi 120 km/h nopeudessa, kuten esim. Bjorn Nyland testaa (linkki alla).
Tällaisessa testissä Ioniq 5 (2021) tarjoaa vain 289 km rangen, kun M3LR kipittää 422 km matkan. Bjornin 1000 km testi paljastaa mikä käytännön vaikutus tällä erolla on. M3LR etenee 1000 km matkan ajassa 09:20, kun Ioniq 5 tarvitsee siihen tasan 10 tuntia.

Akun loppuminen tulee nimenomaisesti vastaan kun ajetaan pitkiä siirtymiä nopealla nopeudella, tai kun vedetään peräkärryä. Päivittäisessä töihin ja takaisin ajossa itsellenikin riittäisi teoriassa noin 30 kWh akku, mutta juurikin pitkillä matkoilla tai kärryä kiskoessa tuo M3LR:n noin 75 kWh kapasiteetti tulee tarpeen.


Bjorn Nylandin lista.
Ilmanvastuskerroin aika oleellinen. Ioniq6 näyttää aika virtaviivaiselta, jos vertaa vaaralliseen SUV-trendiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 034
ID Aero & Ioniq 6 ovat ainakin omasta mielestäni aika kiinnostavia autoja. Jos Hyundai saa fiksailtua nuo coldgate / rapidgate ongelmansa lataukseen liittyen ja ilmanvastuskertoimen viilaus nostaa rangea motarilla mukavasti, niin se on kyllä todella houkutteleva auto.

Myös ID Aeron tuotantomalli saattaisi olla potentiaalinen valinta - VW konserni on saanut MEB-autojensa latauskäyriä paremmalle tolalle ja infotainment-softan parannukset + akun esilämmitykset jne. tuntuvat vähitellen ilmestyvän softapäivityksinä, joten hyvältä näyttää.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 208
Tällaisessa testissä Ioniq 5 (2021) tarjoaa vain 289 km rangen, kun M3LR kipittää 422 km matkan. Bjornin 1000 km testi paljastaa mikä käytännön vaikutus tällä erolla on. M3LR etenee 1000 km matkan ajassa 09:20, kun Ioniq 5 tarvitsee siihen tasan 10 tuntia.

Akun loppuminen tulee nimenomaisesti vastaan kun ajetaan pitkiä siirtymiä nopealla nopeudella, tai kun vedetään peräkärryä. Päivittäisessä töihin ja takaisin ajossa itsellenikin riittäisi teoriassa noin 30 kWh akku, mutta juurikin pitkillä matkoilla tai kärryä kiskoessa tuo M3LR:n noin 75 kWh kapasiteetti tulee tarpeen.
Tuollainen 40 minuutin ero 1000km:n matkalla on täysin merkityksetön ellei tuollaista matkaa aja joka viikko. Jos tuollaisen 1000km reissun tekee kerran kaksi vuodessa perheen kanssa (esim. etelästä Lappiin) niin tuo 40 minuuttia häviää hetkessä matkustajien tarvitsemiin jaloittelu-, wc- ja ruokataukoihin ja autot ovat oikeasti ihan yhtä nopeita, koska auto itsessään ei ole hidastava tekijä.

Paljon oleellisempaa itsestä on se oma tarve. Esimerkiksi jos on mökki 250km päässä, johon mennään useasti vuoden aikana, ja pääseekö sinne perille ilman välilatausta ja perillä voi taas ladata akun täyteen. Vai pitääkö matkalla aina pysähtyä lataamaan. Nämä on sellaisia jonka jokaisen pitää itse miettiä mitä on valmis tekemään. Jonkun auton pikkuakkuinen versio saattaa hyvin riittää >95%:iin arkiajoista, mutta mökille se ei aivan riitä jonne mennään 5 kertaa vuodessa. Voisiko noina 5 kertana vuodessa pysähtyä lataamaan vartiksi välissä ja jatkaa matkaa. Ottaisi siis pikkuakkuisen version, säästäisi useamman tonnin hankintahinnassa ja käyttää pari tuntia vuodessa enemmän latailuun. Nämä kaikki ovat hyvin henkilökohtaisia valintoja ja mietiskelyjä.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
839
ID Aero & Ioniq 6 ovat ainakin omasta mielestäni aika kiinnostavia autoja. Jos Hyundai saa fiksailtua nuo coldgate / rapidgate ongelmansa lataukseen liittyen ja ilmanvastuskertoimen viilaus nostaa rangea motarilla mukavasti, niin se on kyllä todella houkutteleva auto.

Myös ID Aeron saattaisi olla potentiaalinen valinta - VW konserni on saanut MEB-autojensa latauskäyriä paremmalle tolalle ja infotainment-softa + akun esilämmitykset jne. tuntuvat vähitellen ilmestyvän softapäivityksinä, joten hyvältä näyttää.
Ioniq 6 on jakanut kyllä mielipiteitä. Itse pidän sen ulkonäöstä joskaan en sen sisätiloista aivan yhtä paljoa. Kun se on mahdollista, aion kuitenkin kysäistä tarjousta siitä. Toivottavasti matala ilmanvastuskerroin näkyisi myös kulutuksessa, joskaan en aivan usko siihen, että se kykenisi alittamaan M3:n kulutuksen.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Kaupunkirangella ei vaan todellisuudessa ole ~mitään väliä. Noiden WLTP-testin low + medium osuuksien keskinopeus on noin 30 km/h, joten tuo Ioniq 5:n 710 km "WLTP kaupungissa" kertoo lähinnä sen, että autolla voi ajaa vaikka 24 tuntia putkeen kaupunkiajoa. Toisin sanoen akku ei tule koskaan loppumaan kesken päivän aikana. Mikään sähköauto ei kuluta paljoa kaupungissa, koska ilmanvastuskerroin ei pääse merkittävään rooliin.

Jos ajatellaan tosielämän tarpeita, niin itseäni kiinnostaisi erityisesti autojen range esimerkiksi 120 km/h nopeudessa, kuten esim. Bjorn Nyland testaa (linkki alla).
Tällaisessa testissä Ioniq 5 (2021) tarjoaa vain 289 km rangen, kun M3LR kipittää 422 km matkan. Bjornin 1000 km testi paljastaa mikä käytännön vaikutus tällä erolla on. M3LR etenee 1000 km matkan ajassa 09:20, kun Ioniq 5 tarvitsee siihen tasan 10 tuntia.

Akun loppuminen tulee nimenomaisesti vastaan kun ajetaan pitkiä siirtymiä nopealla nopeudella, tai kun vedetään peräkärryä. Päivittäisessä töihin ja takaisin ajossa itsellenikin riittäisi teoriassa noin 30 kWh akku, mutta juurikin pitkillä matkoilla tai kärryä kiskoessa tuo M3LR:n noin 75 kWh kapasiteetti tulee tarpeen.


Bjorn Nylandin lista.
Kaupunkirangella ei varmastikaan ole sinulle väliä ja kaupunkiajoilla suurinosa pääsee lataamaan riittävän usein pysähdyksillä. Poikkeuksena toki taksit, uberit, wolt-kuskit yms, joille sillä on kaikista eniten merkitystä. Itsellänikin on ajot lyhyitä pääosin, joten akun koko ei ole merkityksellinen päivittäisiin ajoihin. Muutamia kertoja vuodessa täytyy käydä ~500km päässä sekä useammin ~200km päässä. Onhan selkeää, että M3LR on mukavampi tällöin, mutta kannattaako muutamalle ajolle vuodessa laittaa liikaa painoarvoa? Jokaisella on kuitenkin omat tarpeet kuten sinulla on kärryn vetäminen ja sehän merkitsee tällöin enemmän.

Tosielämän tarpeista pitkän matkan/nopean nopeuden ajoilla ei ole kovinkaan suurta merkitystä suurimmalle osalle autoilijoista, joten voisi sanoa ettei sillä ole mitään väliä. 1000km kertamatkoja säännöllisesti tekee todella pieni promillen tuhannesosa autoilijoista, jotta tuolla aikaerolla matkassa olisi ~mitään väliä.

Bjornin testit ovat sopivan epätieteellisiä testejä laittaa autoja ominaisuuksien puolesta taulukkoon ja mahdollista vertailla suurta määrää eri sähköautoja toistensa kanssa. Tämä on jotain mitä kukaan muu ei tällä hetkellä tarjoa. Se ei kuitenkaan tarkoita, että niiden testien tuloksista kannattaa tehdä liian suuria johtopäätöksiä.

Edit. Piti kirjoittaa vielä, että tuo Ioniq 5 on aikamoinen laatikko vaikuttaen luultavasti kulutukseen aika paljon kun taasen M3 on virtaviivainen. Tietämättä tarkempia speksejä vaikea sanoa ilman vastuksesta, mutta ainakin ulkonäöllisesti olisi helppo väittää I5 olevan aika huono pitkään ajoon 120km/h nopeuksilla. Näitä nopeuksia ei muuten edes pääse ajamaan Suomessa kuin muutamilla tieosuuksilla kun suurin osa on max 100km/h.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
976
Paljon oleellisempaa itsestä on se oma tarve. Esimerkiksi jos on mökki 250km päässä, johon mennään useasti vuoden aikana, ja pääseekö sinne perille ilman välilatausta ja perillä voi taas ladata akun täyteen. Vai pitääkö matkalla aina pysähtyä lataamaan.
Kaupunkirangella ei varmastikaan ole sinulle väliä ja kaupunkiajoilla suurinosa pääsee lataamaan riittävän usein pysähdyksillä.
Pointtini oli se, että sähköauton mainostaminen kuluttajalle "toimintamatka kaupungissa jopa 710 km" on irrallaan tosielämän tarpeista ja on omiaan lisäämään väärinymmärryksiä autojen rangeista. Sitten ihmetellään kun samalla autolla ei pääse Helsingistä Turkuun ja takaisin lataamatta. Kaikkein olennaisinta on ymmärtää pokkuksen (lainaus) sanoin esimerkiksi auton kyvyt palvella omia toistuvia matkoja. Tätä ymmärrystä toimintamatka kaupungissa ei paranna, ja valmistajat eivät valitettavasti ole kovin kyvykkäitä lisäämään ostajien ymmärrystä tästä.

Kun kerron ajavani sähköautolla (Model 3 LR), niin joka ikinen on kysynyt auton toimintamatkaa. Yleinen vastaukseni on, että 300 kilometriä pääsee käytännössä tilanteesta riippumatta, ja sopivissa olosuhteissa yli 500.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 417
Kaupunki range on kovinkin oleellinen Pekingissa missa kellaan ei ole kotilatausta ja 99% ajosta on alle 50 kmh nopeudella.

Lonkalta tekisi mieli sanoa etta Peking on yhta iso markkina kuin Suomi. Vaikka tulot ovat pienia niin ihmiset laittavat ihan alyttomasti rahaa suhteessa asuntoon ja autoon.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Kaupunkirangella ei varmastikaan ole sinulle väliä ja kaupunkiajoilla suurinosa pääsee lataamaan riittävän usein pysähdyksillä. Poikkeuksena toki taksit, uberit, wolt-kuskit yms, joille sillä on kaikista eniten merkitystä. Itsellänikin on ajot lyhyitä pääosin, joten akun koko ei ole merkityksellinen päivittäisiin ajoihin. Muutamia kertoja vuodessa täytyy käydä ~500km päässä sekä useammin ~200km päässä. Onhan selkeää, että M3LR on mukavampi tällöin, mutta kannattaako muutamalle ajolle vuodessa laittaa liikaa painoarvoa? Jokaisella on kuitenkin omat tarpeet kuten sinulla on kärryn vetäminen ja sehän merkitsee tällöin enemmän.

Tosielämän tarpeista pitkän matkan/nopean nopeuden ajoilla ei ole kovinkaan suurta merkitystä suurimmalle osalle autoilijoista, joten voisi sanoa ettei sillä ole mitään väliä. 1000km kertamatkoja säännöllisesti tekee todella pieni promillen tuhannesosa autoilijoista, jotta tuolla aikaerolla matkassa olisi ~mitään väliä.

Bjornin testit ovat sopivan epätieteellisiä testejä laittaa autoja ominaisuuksien puolesta taulukkoon ja mahdollista vertailla suurta määrää eri sähköautoja toistensa kanssa. Tämä on jotain mitä kukaan muu ei tällä hetkellä tarjoa. Se ei kuitenkaan tarkoita, että niiden testien tuloksista kannattaa tehdä liian suuria johtopäätöksiä.

Edit. Piti kirjoittaa vielä, että tuo Ioniq 5 on aikamoinen laatikko vaikuttaen luultavasti kulutukseen aika paljon kun taasen M3 on virtaviivainen. Tietämättä tarkempia speksejä vaikea sanoa ilman vastuksesta, mutta ainakin ulkonäöllisesti olisi helppo väittää I5 olevan aika huono pitkään ajoon 120km/h nopeuksilla. Näitä nopeuksia ei muuten edes pääse ajamaan Suomessa kuin muutamilla tieosuuksilla kun suurin osa on max 100km/h.
Pitäisi melkein olla joku ilmanopeusmittari, jos haluaisi tieteellistä dataa ettei tuuli sotke tuloksia.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Pointtini oli se, että sähköauton mainostaminen kuluttajalle "toimintamatka kaupungissa jopa 710 km" on irrallaan tosielämän tarpeista ja on omiaan lisäämään väärinymmärryksiä autojen rangeista. Sitten ihmetellään kun samalla autolla ei pääse Helsingistä Turkuun ja takaisin lataamatta. Kaikkein olennaisinta on ymmärtää pokkuksen (lainaus) sanoin esimerkiksi auton kyvyt palvella omia toistuvia matkoja. Tätä ymmärrystä toimintamatka kaupungissa ei paranna, ja valmistajat eivät valitettavasti ole kovin kyvykkäitä lisäämään ostajien ymmärrystä tästä.

Kun kerron ajavani sähköautolla (Model 3 LR), niin joka ikinen on kysynyt auton toimintamatkaa. Yleinen vastaukseni on, että 300 kilometriä pääsee käytännössä tilanteesta riippumatta, ja sopivissa olosuhteissa yli 500.
Tuo on erittäin hyvin paikaansa pitävä ja range on hankala aihe kun lataus on toistaiseksi kohtuullisen pitkä prosessi, ja siinäkin on yksi ongelmakohta liittyen tähän samaan markkinointiin. Ei auta, että sähköautoilua puolustavat kertoo kuinka lataus 20-80% kestää, niin ja niin monta minuuttia, mutta todellisuus latauspisteillä iskee päin näköä, kun jonotat omaa vuoroasi 30-60 minuuttia kiireisimpinä vuodenaikoina. Talvella kun akulla ei pääsekään normaalia matkaa, niin tuo korostuu hyvin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 208
Toisaalta tuota rangea myös katsotaan välillä ihan liikaa, kun mietitään sitä kerran viidessä vuodessa tehtävää Lapinmatkaa, vaikka 99%:a omista ajoista oikeasti onnistuisi sillä yli 30kWh akullisella autolla. On sellaisiakin kuskeja, jotka eivät käytännössä ikinä lähde 50km kauemmaksi kotoa autolla. Tärkeintä olisi siis omistajien ja myyjien ymmärtää millainen se oma tarve oikeasti on suurimman osan ajasta eikä takertua niihin muutamiin yksittäisiin ajokertoihin.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 302
Kaupunkirangella ei vaan todellisuudessa ole ~mitään väliä. Noiden WLTP-testin low + medium osuuksien keskinopeus on noin 30 km/h, joten tuo Ioniq 5:n 710 km "WLTP kaupungissa" kertoo lähinnä sen, että autolla voi ajaa vaikka 24 tuntia putkeen kaupunkiajoa. Toisin sanoen akku ei tule koskaan loppumaan kesken päivän aikana. Mikään sähköauto ei kuluta paljoa kaupungissa, koska ilmanvastuskerroin ei pääse merkittävään rooliin.

Jos ajatellaan tosielämän tarpeita, niin itseäni kiinnostaisi erityisesti autojen range esimerkiksi 120 km/h nopeudessa, kuten esim. Bjorn Nyland testaa (linkki alla).
Tällaisessa testissä Ioniq 5 (2021) tarjoaa vain 289 km rangen, kun M3LR kipittää 422 km matkan. Bjornin 1000 km testi paljastaa mikä käytännön vaikutus tällä erolla on. M3LR etenee 1000 km matkan ajassa 09:20, kun Ioniq 5 tarvitsee siihen tasan 10 tuntia.

Akun loppuminen tulee nimenomaisesti vastaan kun ajetaan pitkiä siirtymiä nopealla nopeudella, tai kun vedetään peräkärryä. Päivittäisessä töihin ja takaisin ajossa itsellenikin riittäisi teoriassa noin 30 kWh akku, mutta juurikin pitkillä matkoilla tai kärryä kiskoessa tuo M3LR:n noin 75 kWh kapasiteetti tulee tarpeen.


Bjorn Nylandin lista.
M3LR ja Ioniq 5 ovat hyvin erilaisia autoja, sedan vs SUV/CUV, mutta ihan samaa mieltä toimintasäteestä sinänsä. Kaupunkiluvut ovat merkityksettömiä. Motarirange vaikuttaa paljon siihen, miten käytännöllistä autolla on ajaa pitkiä matkoja.

Itselläni on yksi suht yleinen 250 kilometrin matka enimmäkseen moottoritietä, ja sitä en uskaltaisi M3SR+:lla vetää kesäisin ilman välilatausta. Talvisin on täysin selvää, että ladata täytyy ja kunnolla. Tuohon tuo uuden Ioniqin vähän reilu 300 km moottoritierange taas riittäisi ainakin kesäkaudella.
 
Viimeksi muokattu:

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 271
Tosielämän tarpeista pitkän matkan/nopean nopeuden ajoilla ei ole kovinkaan suurta merkitystä suurimmalle osalle autoilijoista, joten voisi sanoa ettei sillä ole mitään väliä. 1000km kertamatkoja säännöllisesti tekee todella pieni promillen tuhannesosa autoilijoista, jotta tuolla aikaerolla matkassa olisi ~mitään väliä.
Olisiko sinulla jotakin lähdettä tuolle "promillen tuhannesosa autoilijoista" ?

Itse kävin eilen ajamassa 800 km työhön liittyvää ajoa länsirannikkoa pitkin. Oma havainto oli useiden autojen kanssa mentiin pitkiä matkoja yhtämatkaa ja niin on usein muulloinkin. Eiliseltä toinen havainto oli että tienpäällä ei tullut vastaan yhtään sähköautoa, yksikään sähköauto ei ohittanut minua enkä minä en ohittanut yhtään sähköautoa. Eli selvästikkään ei vieläkään ole sähköautoja arkipäivisin liikenteessä pidemmillä reiteillä. Kaupunkien läheisyydessä näkyi muutama.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 155
Onko kokemusta kauanko Trafilla menee että käsittelevät noi sähköautotukihakemukset? TIlaussopimuksella sen nyt hain että saa rahat varattua, ensirekisteröintiä odotellessa.
Ei ole auto tullut vielä, mutta hakemus on tehtynä. Joka ikinen kerta kun tuonne on tarvinnut asioida (alkuperäinen hakemus + muutos auton toimituspäivään) niin vastauksessa on mennyt noin kuukausi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 034
Itselläni on yksi suht yleinen 250 kilometrin matka enimmäkseen moottoritietä, ja sitä en uskaltaisi M3SR+:lla vetää kesäisin ilman välilatausta. Talvisin on täysin selvää, että ladata täytyy ja kunnolla. Tuohon tuo uuden Ioniqin vähän reilu 300 km moottoritierange taas riittäisi ainakin kesäkaudella.
Miksi?

TB on testannut SR+:lla ~19-24 kelissä 290-315km rangea ja nollakelissä 290-300km lukemia useampaankin otteeseen 120km nopeudella.

Long Rangella -16C kelissä 120kmh vauhtia (laitonta suomessa) range oli 304km. Jos vauhdin pudottaa lailliseen nopeuteen, niin range on varmaankin luokkaa 320km tai enemmänkin vaikka pakkasta olisi ihan kunnolla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 569
Viestejä
4 204 423
Jäsenet
70 918
Uusin jäsen
Velpsu1221

Hinta.fi

Ylös Bottom