- Liittynyt
- 19.11.2016
- Viestejä
- 4 434
sisätilat id buzz
Liitteet
-
201,8 KB Katsottu: 340
Aika reilu naamiointi sielläkin.sisätilat id buzz
Onpa tuo matkustomo aika pienen näköinen näissä kuvissa. Yllättävän pieni, kun vertaa konseptikuviin.sisätilat id buzz
Voisi elätellä toivoa että hinta olisi ID4 tasoa tai ei ainakaan paljoa yli. Todennäköisesti turha toivo.Onpa tuo matkustomo aika pienen näköinen näissä kuvissa. Yllättävän pieni, kun vertaa konseptikuviin.
Ei kai tuosta pienimmällä akulla voi juuri ID.4:ää enempää pyytää. Toki sitten eri asia että riittääkö se pienin...Voisi elätellä toivoa että hinta olisi ID4 tasoa tai ei ainakaan paljoa yli. Todennäköisesti turha toivo.
Muistaakseni Buzzeja piti tulla kahta eri pituutta ja akseliväliä, eli lyhyempi noin 4,7 m ja 3 m(?) ja pidempi noin 5 m ja 3,3 m.Selvästi lyhyempi kuin Model S tuo perusteella mutta superlyhyt nokka tarkoittanee hyviä sisätiloja. Osaako joku ID4 omistaja kommentoida tuota leveyttä Buzzin sisältä, onko levempi kuin ID4?
Kyllä, kesällä 2023 tulee viistoperä ja SW-farmarimalli e-308:sta. Akun nettokapasiteetti 50kWh ja kulutukseksi luvataan normaaliajossa jopa niin alhaisia lukemia kuin 12,5 kWh/100km, osasyynä ainakin Peugeotin itse kehittämä uusi sähkömoottori. Se ois silloin ~400km range, vähän naftiksi jää silti ajateltuna sitä mille kohderyhmälle farkut yleensä on..Sen verran vielä farkku asiaan niin olihan tolta Peugeotilta tulossa sellaisia, malli taisi olla e-308.
Meinasiko akku loppua vai mikä paskuus tuossa oli? Mäkkäreiden pikalaturit taitanee toimia C&D verkostoon, eli samalla lätkällä pitäis toimia kun noi Prismojen pihoilla olevat laturitkin.Noniin... Nyt nähdään sähköautojen paskuus... Helsinki-Joensuu Tesla Model 3 Performancella neljän hengen ja tavaroiden kanssa loskassa ja sateessa. Vinkkejä otetaan vastaan. Better route plannerillä jo plottasin reitin mutta tuo taas ei löydä esim Prismojen ja muiden latauspisteitä mikä aiheuttaa lievää ongelmaa. Ja miten esim nuo Mäkkäreiden pikalaturit. Pitääkö rekisteröityä vai miten?
Niin ja joo... onko kenelläkään ideaa miten ratkoa ihana asia mikä ilmeni ensimmäistä kertaa eilen loskasateessa ja roiskeessa. Huutelee että näkyvyys tutkilla liian huono. Anturit puhtaat ellei vettä lasketa. Cruise kytkeentyi pois eikä suostu enää aktivoitumaan kuin pysähtymisen ja auton ns sammutuksen jälkeen ja silloinkin tovin kuluttua taas pois päältä. Varsin vittumainen kun normi cruise katoaa myös.
Piti sanoa että reissu tulee tapahtumaan tänään . Eli nähdään onko kuinka helppo tai hankala. Ja en tosiaan tiedä yhtään ja prismoissa on ollut aina abc lataus itsellä käytössä Helsingissä.Meinasiko akku loppua vai mikä paskuus tuossa oli? Mäkkäreiden pikalaturit taitanee toimia C&D verkostoon, eli samalla lätkällä pitäis toimia kun noi Prismojen pihoilla olevat laturitkin.
Et mitenkään, tuo on Teslan ominaisuus (eikä niitä turhia varoituksia valitettavasti saa pois näytöstä mitenkään muuten kuin oppimalla olemaan ajattelematta et aivan sama mitä siellä ruudulla vilkkuu).Niin ja joo... onko kenelläkään ideaa miten ratkoa ihana asia mikä ilmeni ensimmäistä kertaa eilen loskasateessa ja roiskeessa. Huutelee että näkyvyys tutkilla liian huono. Anturit puhtaat ellei vettä lasketa. Cruise kytkeentyi pois eikä suostu enää aktivoitumaan kuin pysähtymisen ja auton ns sammutuksen jälkeen ja silloinkin tovin kuluttua taas pois päältä. Varsin vittumainen kun normi cruise katoaa myös.
6 tien kautta jos tulet (itse tykkään ajaa tuota kautta, tosin polttiksella), niin abrb:n mukaan riittää yksi n.25min lataus Lappeenrannan superchargerilla.Noniin... Nyt nähdään sähköautojen paskuus... Helsinki-Joensuu Tesla Model 3 Performancella neljän hengen ja tavaroiden kanssa loskassa ja sateessa. Vinkkejä otetaan vastaan. Better route plannerillä jo plottasin reitin mutta tuo taas ei löydä esim Prismojen ja muiden latauspisteitä mikä aiheuttaa lievää ongelmaa. Ja miten esim nuo Mäkkäreiden pikalaturit. Pitääkö rekisteröityä vai miten?
Niin ja joo... onko kenelläkään ideaa miten ratkoa ihana asia mikä ilmeni ensimmäistä kertaa eilen loskasateessa ja roiskeessa. Huutelee että näkyvyys tutkilla liian huono. Anturit puhtaat ellei vettä lasketa. Cruise kytkeentyi pois eikä suostu enää aktivoitumaan kuin pysähtymisen ja auton ns sammutuksen jälkeen ja silloinkin tovin kuluttua taas pois päältä. Varsin vittumainen kun normi cruise katoaa myös.
Prismojen pihoille tulevat uudet laturit ovat ABC-latausta. Vanhemmat taas voivat olla oikeastaan minkä tahansa operaattorin. Mäkkäreillä on Rechargen laturit, joissa toimii esimerkiksi C&D.Meinasiko akku loppua vai mikä paskuus tuossa oli? Mäkkäreiden pikalaturit taitanee toimia C&D verkostoon, eli samalla lätkällä pitäis toimia kun noi Prismojen pihoilla olevat laturitkin.
Ainiin kun siellä etelän mailla on ne ABC laturit. Täällä Sawossa ei niitä ole vielä näkynyt. Mikkelissä olen ainakin ladannut mäkkärissä C&D lätkällä, sen kautta ajaisin muutenkin tuon reitin. Aikalailla puolessa välissä, jos et hurjastele hirveitä ja täydellä akulla lähdet niin senhän pitäis riittää ihan hyvin ”yhden pysähdyksen taktiikalla”? Siinä on vieressä myös useampi muu laturi kaupan pihalla jos tuo mäkkärin laturi sattuu olemaan varattu.Piti sanoa että reissu tulee tapahtumaan tänään . Eli nähdään onko kuinka helppo tai hankala. Ja en tosiaan tiedä yhtään ja prismoissa on ollut aina abc lataus itsellä käytössä Helsingissä.
Ei niitä täälläkään joka Prismassa tai edes ABC:illa ole, mutta lopuissa on aika sekalaisesti eri operaattoreita.Ainiin kun siellä etelän mailla on ne ABC laturit. Täällä Sawossa ei niitä ole vielä näkynyt.
Yhdellä PITÄISI päästä mutta isompi ongelma on tuo ettei rehellisesti tiedä miten tuolla Joensuun päässä lataa ja millä. Katsoin että tuo Mäkkärin lataus olisi ainakin universaali ja helppo. Netistä katsoin että pitäisi txt lataus/app lataus ilman tägiä tms mutta mikä on totuus?Ainiin kun siellä etelän mailla on ne ABC laturit. Täällä Sawossa ei niitä ole vielä näkynyt. Mikkelissä olen ainakin ladannut mäkkärissä C&D lätkällä, sen kautta ajaisin muutenkin tuon reitin. Aikalailla puolessa välissä, jos et hurjastele hirveitä ja täydellä akulla lähdet niin senhän pitäis riittää ihan hyvin ”yhden pysähdyksen taktiikalla”? Siinä on vieressä myös useampi muu laturi kaupan pihalla jos tuo mäkkärin laturi sattuu olemaan varattu.
Jos "pelottaa" niin varmin lienee Joensuun päässä K-lataus Pilkon citymarketilla?Yhdellä PITÄISI päästä mutta isompi ongelma on tuo ettei rehellisesti tiedä miten tuolla Joensuun päässä lataa ja millä. Katsoin että tuo Mäkkärin lataus olisi ainakin universaali ja helppo. Netistä katsoin että pitäisi txt lataus/app lataus ilman tägiä tms mutta mikä on totuus?
Ei pelotus sinällään mutta pitää vaan tietää miten päästä takaisinkin aka missä ladata täyteen kun ei ole optiota ladata perillä olevalla mökillä.Jos "pelottaa" niin varmin lienee Joensuun päässä K-lataus Pilkon citymarketilla?
Latauskartta.fi on aika toimiva näyttämään Suomessa noita latauspisteistä, sieltä olen itse noilla syrjäseuduilla kurkkinut missä on latureita saatavilla (filtteröi oman makunsa mukaan vaan mitä haluaa näkyville).@burmanm onko suositella toista ohjelmaa. Tosiaan ei täällä etelässä ole ollut ongelmaa ajaa Prismaan tms ja ainoa missä on tarvinnut tähän mennessä muualla ladata on Jumbon parkkihallin jollain randomilla.
Toivottavasti mökki ei ole Joensuusta pohjoisen suuntaan, on nimittäin todella heikko latauverkosto jos lähdet esim.Kolin suuntaan.Ei pelotus sinällään mutta pitää vaan tietää miten päästä takaisinkin aka missä ladata täyteen kun ei ole optiota ladata perillä olevalla mökillä.
Eei onneksi. Varsin lähellä keskustaa.Toivottavasti mökki ei ole Joensuusta pohjoisen suuntaan, on nimittäin todella heikko latauverkosto jos lähdet esim.Kolin suuntaan.
Joensuulaisena Model 3LR-kuskina voin kertoa että ei ongelmaa saada sähköä.Yhdellä PITÄISI päästä mutta isompi ongelma on tuo ettei rehellisesti tiedä miten tuolla Joensuun päässä lataa ja millä. Katsoin että tuo Mäkkärin lataus olisi ainakin universaali ja helppo. Netistä katsoin että pitäisi txt lataus/app lataus ilman tägiä tms mutta mikä on totuus?
Myyjä sanoi jo viime vuoden puolella ihan suoraan, ettei usko että ainakaan M50:tä ehtisi saamaan ennen 2023, jos laittaa tilauksen sisään ja 40:llä tilanne ei ollut muistaakseni paljoa parempi.Kellään BMW i4 ennakotilaus sisällä? Mitään tietoa toimitusajoista? Jotain huhua kuulin että yli vuosi menis.
Vastatuuli vaikuttaa paljo. Kuorma ei niinkään ku vauhtiin on päästy.Ensikokemuksia matka-ajosta Teslalla. Model 3 repii ihan törkeällä kulutuksella kun kuorma kasvaa ja ajaa maantietä. Normi raskaan kaasujalan keskikulutus PK-seudulla pyöriessä 200 mikä onkaan, nyt 230+, oli jopa 260. Keli - 3c, tuulta ja lunta. Ja tottakai eilen tosiaan cruise sanoi etten suostu toimimaan tässä kelissä.
Hitailla nopeuksilla toki kuormakin vaikuttaa. Oikein hitaasti ajaessa 10% lisäys kuormassa lisää 10% liikkumiseen tarvittavaa energiaa, koska vierintävastus kasvaa. Maantienopeuksilla sitten ilmanvastus vie voiton energiankulutuksessa.Vastatuuli vaikuttaa paljo. Kuorma ei niinkään ku vauhtiin on päästy.
Tuulilasin jutussa viime kesänä oli Buzz 40k€ pienillä akulla (60) ja 60k€ isolla akulla (100). Eli käytännössä tullee olemaan samat hinnat kuin ID4.Voisi elätellä toivoa että hinta olisi ID4 tasoa tai ei ainakaan paljoa yli. Todennäköisesti turha toivo.
Jokin bitti vinossa tai akku liian kylmä. Latasin superchargerilla akun ja putosi kulutus sinne 160wh/km. Ja luonnollisesti ilman cruisea kiroillen. Tuli ajettua ekaa kertaa auto 5% rajalle. Varoitus tuli laturille peruuttaessa.Oho, kulutus kasvaa huonossa kelissä ja isolla kuormalla. En ole yllättynyt. Tuskin on Teslan tai edes sähköautojen vika?
Kuulostaa et Buzz korvaa entisen Touranin mallistossa sitten, jos näin on.Tuulilasin jutussa viime kesänä oli Buzz 40k€ pienillä akulla (60) ja 60k€ isolla akulla (100). Eli käytännössä tullee olemaan samat hinnat kuin ID4.
Akun lämmitys se syö. Sitä on toki optimoitu kun nyt tullut näitä päivityksiä korjaamaan ILPia.Ensikokemuksia matka-ajosta Teslalla. Model 3 repii ihan törkeällä kulutuksella kun kuorma kasvaa ja ajaa maantietä. Normi raskaan kaasujalan keskikulutus PK-seudulla pyöriessä 200 mikä onkaan, nyt 230+, oli jopa 260. Keli - 3c, tuulta ja lunta. Ja tottakai eilen tosiaan cruise sanoi etten suostu toimimaan tässä kelissä.
Yep, totta.Hitailla nopeuksilla toki kuormakin vaikuttaa. Oikein hitaasti ajaessa 10% lisäys kuormassa lisää 10% liikkumiseen tarvittavaa energiaa, koska vierintävastus kasvaa. Maantienopeuksilla sitten ilmanvastus vie voiton energiankulutuksessa.
Tesla syöttää tosiaan wh/km. Itselle nyt kohtuu sama mikä yksikkö kunhan on vertailukelpoinen ajolerrasta toiseen. Takuulla parempia metodejakin toki olisi.Näyttääkö nuo autot suoraan kulutuksen Wh/km, kun noita lukemia tänne tippuu? Tuntuisi järkevämmältä seurata kWh/100km. Harvemmin polttiksissakaan mainintana kulutuksesta esim. 62ml/km. Voihan nuo helposti päässään veivata, mutta varmaan monelle aiheuttaa hämmennystä. Akkujen kootkin usein kuitenkin kWh, joten loogista olisi kulutuksiakin aina seurailla kWh/100km...
Oman polttiksen kulutus oli noin 0,065 mm² ja omistusaikanani ajoin sillä noin 60 Mm. (enkä yhtään tykkimiestä). Dieseliä siis poltin n. 3,9 m³. Rahaa luokkaa 6 000 € polttoaineeseen.Harvemmin polttiksissakaan mainintana kulutuksesta esim. 62ml/km.
Yllättävän vähällä on mennyt.Oman polttiksen kulutus oli noin 0,065 mm²
Joo, luettavuuden kannalta olisi tietysti parasta jos aina kaikissa yhteyksissä käytettäisiin SI-standarin mukaista sievennetyintä muotoa, kuten tuossa olin käyttänytkin. Valitettavasti esimerkiksi polttisten yhteydessä on vakiintunut järjettömiä kertoimia kuten joku 100 km. 65l / Mm olisi paljon helpompi kuin 6,5l / 100 km.Olisko kuitenkin parempi käyttää vakiintunutta kerrointa
Hieman OT mutta eikö tuo merkintä tarkoita 0,065 neliömillimetriä?SI -standardissahan on se hyvä puoli, että vaikka vakiintunut käytäntö olisi ilmoittaa kulutus muodossa 0,065 mm²
Joo olishan se kätevää, polttoainettakin voitaisiin myydä MJ-hinnalla (vaikka Dieseliä 5 snt / MJ)^Eikös SI-järjestelmän mukaisin tapa olisi ilmoittaa J/m niin voisi kätevästi verrata eri käyttövoimiakin?
No, sama se miten olisi, kunhan joku käytänto vakiintuisi. Jos nyt monet autot näyttää Wh/km ja sitten kuitenkin näkyy noita kWh/100km myös siellä täällä. Wateista nyt harvemmin muutenkaan puhutaan, joten omasta mielestä jälkimmäinen saisi jäädä. Pinta-alan mukaan ilmoittaminen menee kyllä iteltä jo ohi.?Joo, luettavuuden kannalta olisi tietysti parasta jos aina kaikissa yhteyksissä käytettäisiin SI-standarin mukaista sievennetyintä muotoa, kuten tuossa olin käyttänytkin. Valitettavasti esimerkiksi polttisten yhteydessä on vakiintunut järjettömiä kertoimia kuten joku 100 km. 65l / Mm olisi paljon helpompi kuin 6,5l / 100 km.
Jos haluat ottaa edellisen viestini vakavasti, niin pointti oli ehkä se, että jos polttisten kanssa on vakiintunut pöljiä käytäntöjä, niin miksi ne pitäisi siirtää sellaisenaan sähköautoihin kun yksiköt muuttuu joka tapauksessa.
SI -standardissahan on se hyvä puoli, että vaikka vakiintunut käytäntö olisi ilmoittaa kulutus muodossa 0,065 mm², niin olisi silti helppo ymmärtää että 10 kilometrille kuluu 0,65 litraa, 100 kilometrille 6,5 litraa ja 1000 kilometrille 65 litraa.
Briteillä on vähän vaikeampaa, kun 43,5 UK MPG = 0.0001008 "²
Saivarteluahan tuo onkin. Yhtä hyvin joku voisi nähdä niin, että mm² tarkoittaa kuutiometriä (eli m*m²)Pinta-alan mukaan ilmoittaminen menee kyllä iteltä jo ohi.?
Ennakoin itse sitä että toimintamatka kasvaa siitä 100 kilometristä megametriin*, ja siksi ehdotin samoilla perusteilla kWh/Mm yksikköä.Toisaalta toimintamatkan ja lataustarpeen arvionti on helpompaa, kun yksikkönä on kWh/100km, kun ollaan samassa kertaluokassa akun kapasiteettien ja toimintamatkan kanssa.
Äänestän vakiinnutettavaksi yksiköksi kWh/100km.