Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 982
Ootko pyrres ajanut sähköistä versiota vai tavallista? Se meinaa tekee sen eron… Koeajoin ennen ostoa kaasuversion ja se oli kuin 80-luvun fiestalla olis pistänyt menemään. Nostalgiamielessä hetken hauska, mutta liikenteessä jäisi jalkoihin.

Sähköllä sama auto on hiljainen ja kaupungissa kulkee enemmän kuin hyvin. Miellyttävä ja ketterä ajaa, vakaa myös (hetkellisesti) kovemmin ajettaessa. Kaikki peruspalikat löytyy ja talvella saa nopeasti (etänä) sulaksi ja lämpimäksi. Mahtuu ruutuun kuin ruutuun. Käyttö ei maksa juuri mitään. Halpa hankintahinta antaa anteeksi puutteet sisustassa yms., mut oikeasti oletin sen olevan paljon huonompi kuin sit olikaan. Täydellinen ”täytyy mennä hakemaan asia x” yms. tarkoituksiin. Vaivaton fiilis.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 652
Ootko pyrres ajanut sähköistä versiota vai tavallista? Se meinaa tekee sen eron… Koeajoin ennen ostoa kaasuversion ja se oli kuin 80-luvun fiestalla olis pistänyt menemään. Nostalgiamielessä hetken hauska, mutta liikenteessä jäisi jalkoihin.

Sähköllä sama auto on hiljainen ja kaupungissa kulkee enemmän kuin hyvin. Miellyttävä ja ketterä ajaa, vakaa myös (hetkellisesti) kovemmin ajettaessa. Kaikki peruspalikat löytyy ja talvella saa nopeasti (etänä) sulaksi ja lämpimäksi. Mahtuu ruutuun kuin ruutuun. Käyttö ei maksa juuri mitään. Halpa hankintahinta antaa anteeksi puutteet sisustassa yms., mut oikeasti oletin sen olevan paljon huonompi kuin sit olikaan. Täydellinen ”täytyy mennä hakemaan asia x” yms. tarkoituksiin. Vaivaton fiilis.
Polttis oli joo. Ja hei, ei haukuta fiestaa :D. Ajelin kaverin MK1 Fiestalla pari kertaa ja oli niin paljon tehoa litran koneessa että ei käsissä meinannut pysyä ja aikanaan hyvin varusteltu että oli jopq apparin puoleinen sivupeili. Pakko sanoa että ei voinut muuta kuin hymyillä joka kerta ajaessa, oli niin uhm.... Spesiaali kokemus :D.

Ja juu kuten sanottua, sopii käyttötarkoitukseen yms mutta en itse näkisi sitä parempana autona. Ja en siis tarkoita että se olisi paska, ei vain sovi omaan käyttöön/makuun yms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 982
Polttis oli joo. Ja hei, ei haukuta fiestaa :D. Ajelin kaverin MK1 Fiestalla pari kertaa ja oli niin paljon tehoa litran koneessa että ei käsissä meinannut pysyä ja aikanaan hyvin varusteltu että oli jopq apparin puoleinen sivupeili. Pakko sanoa että ei voinut muuta kuin hymyillä joka kerta ajaessa, oli niin uhm.... Spesiaali kokemus :D.

Ja juu kuten sanottua, sopii käyttötarkoitukseen yms mutta en itse näkisi sitä parempana autona. Ja en siis tarkoita että se olisi paska, ei vain sovi omaan käyttöön/makuun yms.
Vm. 80 mk 1 (0,957 l) Fiestalla on aina paikka sydämessä vaikka sen laturi ei 1-tien jyrkkää alamäkeä Paimiossa kestänytkään. Eikä takaluukku teräksistä kierrätyspaperi”kontin” kulmaa ale-marketin pihalla. Sähkö-miillä ajo on vaan jotenkin niin vaivatonta ”mikroautoilua”, et se on vaan miellyttävämpi valinta kaupunkipyörittelyyn. Monellakin tapaa ekan auton fiilis, senkun runttaa menemään. Ajamisen ulkopuolella toki lämmittää sekin, että hieman epäuskoisesti edelleen ihmettelen, miten noin paljon autoa sai noin halvalla.

e: Et pokkuksen kanssa samoilla linjoilla vaikkei tuota syytä niin osaa selittää. Riittävän moni asia osuu kohdalleen kokonaisuudessa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 652
Vm. 80 mk 1 (0,957 l) Fiestalla on aina paikka sydämessä vaikka sen laturi ei 1-tien jyrkkää alamäkeä Paimiossa kestänytkään. Eikä takaluukku teräksistä kierrätyspaperi”kontin” kulmaa ale-marketin pihalla. Sähkö-miillä ajo on vaan jotenkin niin vaivatonta ”mikroautoilua”, et se on vaan miellyttävämpi valinta kaupunkipyörittelyyn. Monellakin tapaa ekan auton fiilis, senkun runttaa menemään. Ajamisen ulkopuolella toki lämmittää sekin, että hieman epäuskoisesti edelleen ihmettelen, miten noin paljon autoa sai noin halvalla.

e: Et pokkuksen kanssa samoilla linjoilla vaikkei tuota syytä niin osaa selittää. Riittävän moni asia osuu kohdalleen kokonaisuudessa.
Jostain syystä pisti kuvaus Fiestan ominaisuuksista hymyilyttämään ja toi kaikki muistot omista vanhoista romuista :D. Se fiilis kun revit kuskin paikalta kännissä olevaa muijaasi sisälle autoon kun hän päätti avata vahingossa oven 40kmh vauhdissa vasemmalle kääntyvässä mutkassa (kuuli oven avausvipua kiinnipitokahvaksi ja turvavöitä ei tuon ikäisessä ollut vakiona). Tai kun yrität epätoivoisesti saada bensatankin luukkua auki kun alijäätynyt vesi oli jäädyttänyt tankin luukun, sen salvan sekä lukkopesän kun auto aivan huuruilla lähialueen ainoalla bensiksellä joka sattui olemaan kylmäasema :D. Luonnollisesti lukkosulaa, kuumaa vettä tms ei liikaa ollut saatavilla eikä ollut edes kusihätä.

Pitäisi ehkä ihan mielenkiinnosta käydä koeajamassa Mii sähköisenä. Tuo kuvaus mikroautoilusta kaupungissa ei itseasiassa kuulosta yhtään huonolle kuvaukselle moisesta jos on kerran polttisversiota parempi.
 
Viimeksi muokattu:

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 867
Mikäs siinä nyt niin erikoista, että kakkos tai kolmosautoksi on päätynyt joku epämääräinen möhkäle, joka ei enää sinällään vastaa käyttötarvetta?
No eihän tässä silloin ole kyse siitä että vaihdetaan polttis sähkikseen vaan siitä että vaihdetaan käyttötarpeeseen väärä (ja turhan kallis) ajoneuvo fiksumpaan. :facepalm:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 449
Jos nykyisen bensamersun vaihtaisin johonkin pieneen sähköautoon, joka maksaisi 20k ja mersun nykyinen arvo on ehkä 7k, niin minun nykyisillä kilometreillä sähköauto kannattaa 12:sta vuoden ajon jälkeen.

Käytin tuota laskuria siis. Kulutus 10.5l sadalle ja ajoa 6800km vuodessa. Ei siis mitään järkeä edes miettiä sähköautoa näillä kilometreillä, eikä siinä sähköautossa ole edes avattavaa kattoa niinkuin nykyisessä.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 300
Minä tein myös laskennan edellisen diesel-mersun tiedoilla verrattuna uuteen sähköautoon.

Toki otin työsuhdehybridin todellisuudessa, että siten tämä oli kuvitteelinen testi.

Päästöissä sähköauto voittaa 3-4 vuotiaan diesel mersun 4. vuotena ja kustannussääströssä sähköauto päihittää diesel-mersun vasta 11. vuotena


1641663890466.png


1641664040210.png
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 320
Minulla on nyt yli 2kk ollut e2008. Kysy pois jos joku askarruttaa.
Miten talvella range? Entä kuinka nopeaa tuo ottaa pikalaturilla virtaa? Mitään moitittavaa nyt hieman pidemmån käytön jälkeen? Pösöjä ajellut sukulaisilla ja tutuilla ja olihan mulla itsellänikin yksi, joten aika hyvä kokemus löytyy siitä millainen autona pösö on ja itse siihen luotan ranskalaisista eniten. Mutta miten tuo sähköpuoli siinä toimii?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
141
Minä tein myös laskennan edellisen diesel-mersun tiedoilla verrattuna uuteen sähköautoon.

Toki otin työsuhdehybridin todellisuudessa, että siten tämä oli kuvitteelinen testi.

Päästöissä sähköauto voittaa 3-4 vuotiaan diesel mersun 4. vuotena ja kustannussääströssä sähköauto päihittää diesel-mersun vasta 11. vuotena
Tässähän toki laskuri olettaa, että kummankin auton jäännösarvo on 0 €. Sitten jos mietitään auton arvonalenemaa ja mitä esim. 5 vuoden kuluttua tuosta 34k€ dieselautosta jää käteen vs. sähköautosta, niin saattaa luvut näyttää vähän erilaiselta. Jos nyt vedetään mustavalkoisesti ja oletetaan kummankin auton arvon puolittuvan 5:ssä vuodessa, mikä ei varmasti kaukana ole totuudesta, niin ei ihan 11:tä vuotta tarvitsekaan odottaa ennen kuin sähköauto tulee kannattavammaksi vaihtoehdoksi.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Jos omalla rahalla ostaisin niin ottaisin Skodan jo ihan noiden rattinappien takia. ID-ryhmän hipaisunäppäimet on todella syvältä käytettävyyden osalta ja näin talvella niiden käytöstä ei tule yhtään mitään vähänkin paksumpien hanskojen kanssa.
Mersuissa kanssa on muutama hipaisunappi ratissa ja talvella ottaa kontaktia takin suusta. Todella huonoja.
 

vokE

Tukijäsen
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
576
Miten talvella range? Entä kuinka nopeaa tuo ottaa pikalaturilla virtaa? Mitään moitittavaa nyt hieman pidemmån käytön jälkeen? Pösöjä ajellut sukulaisilla ja tutuilla ja olihan mulla itsellänikin yksi, joten aika hyvä kokemus löytyy siitä millainen autona pösö on ja itse siihen luotan ranskalaisista eniten. Mutta miten tuo sähköpuoli siinä toimii?
Olen tällä hetkellä kodassa näpit jäässä, joten kovin pitkää viestiä en viitsi kirjoittaa, mutta muutama kokemus löytyy mun viestihistoriasta. Niitä lukiessa kannattaa huomioda, että meillä on kotona vain hidas lataus, 8A. Siitö syystä oikein kovilla pakkasilla on ollut hiukan stressiä, pääseekö seuraavana päivänä enää vaikka töihin ja sieltä hakemaan lasta mummulasta, kun edellisenä päivänä on ollut niin paljon ajoa ettei yön aikana ole ehtinyt latautua kuin puoleen akut. Kaikki tämä stressi tietysti katoaa, kun kotona on nopeampi laturi. Tai jos töissä pääsisi lataamaan. Eikä tämä kritiikki edes varsinaisesti koske e2008 autoa itsessään, vaan kaikki autoja joilla akun kapasiteetti on alle 50kw.

Pikalaturissa ollaan aika harvoin käyty, kerran otti todella huonosti (Löytyy viesteistä) ja se kyllä "pilasi" reissun ja stressasi niin perkeleesti että pääseekö kotiin. Voi olla, että johtui laturista, en tiedä. Huomenna on suunnitelmissa mennä pikalaturin kautta kotiin, saas nähdä miten käy.

Lyhyesti sanoisin että oikein kovilla pakkasilla (-20c) kannattaa asennoitua siihen, että 150km pääsee. Pessimisti ei pety, jne. -15c en uskaltaisi edes yrittää Tre-Hki väliä lataamatta, mutta kun lähennellään nollaa niin yli 200km voisi päästäkin. Tästä oli jollain täällä joku blogipostauskin, katsopa jos löydät.

Autosta noin ylipäätään olen tykännyt todella paljon, minulla on GT malli melkein kaikilla herkuilla niin ajo on oikein mukavaa. Toki esim. tänään huomasi ettei kaksi isoa rinkkaa mahdu auton peräluukkuun. Kännykkä appi toimii joskus ja jouluna, mutta mitä olen hiukan sivusta seurannut niin eipä se muillakaan valmistajilla aina ihan täydellisesti toimi.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 300
Tässähän toki laskuri olettaa, että kummankin auton jäännösarvo on 0 €. Sitten jos mietitään auton arvonalenemaa ja mitä esim. 5 vuoden kuluttua tuosta 34k€ dieselautosta jää käteen vs. sähköautosta, niin saattaa luvut näyttää vähän erilaiselta. Jos nyt vedetään mustavalkoisesti ja oletetaan kummankin auton arvon puolittuvan 5:ssä vuodessa, mikä ei varmasti kaukana ole totuudesta, niin ei ihan 11:tä vuotta tarvitsekaan odottaa ennen kuin sähköauto tulee kannattavammaksi vaihtoehdoksi.
Minulla oli auton vaihto ajankohtainen viime vuonna. Käytännössä suuri osa uusien tai uudehkojen käytettyjen autojen ostajista dumppaa käytetyn auton vaihossa liikeeseen ja maksettavaksi jää väliraha, joka on siis se oleellinen numero. Niin minullakin.

Minun tapauksessa välirahaolettamat 2020 olivat seuraavanlaiset:

- Vaihto uudempaan diesel-autoon 2 vuotta vanhaan, jollaisia minulla oli ollut useita aiemminkin: väliraha 15 000 euroa
- Vaihto uuteen sähköautoon: väliraha 30 000 euroa
- Vaihto työsuhdeleasinhybridiin: väliraha 0 euroa. Toki möin sen oman vanhan auton ja sain siitä maksun, mutta en laita sitä tähän näkyville, kun ei ole oleelline tieto.

Kyllä tuo sähköauto minun tapauksessa oli taloudellisessa mielessä kaikista huonoin vaihtoehto ja takaisinmaksuaika todella pitkä kuten nuo laskurin kuvatkin osoittavat.

Änyway: seuraava auto tullee olemaan sähköauto, mutta omai rahoja en siihenkään aio kiinni laittaa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
141
Minulla oli auton vaihto ajankohtainen viime vuonna. Käytännössä suuri osa uusien tai uudehkojen käytettyjen autojen ostajista dumppaa käytetyn auton vaihossa liikeeseen ja maksettavaksi jää väliraha, joka on siis se oleellinen numero. Niin minullakin.

Minun tapauksessa välirahaolettamat 2020 olivat seuraavanlaiset:

- Vaihto uudempaan diesel-autoon 2 vuotta vanhaan, jollaisia minulla oli ollut useita aiemminkin: väliraha 15 000 euroa
- Vaihto uuteen sähköautoon: väliraha 30 000 euroa
- Vaihto työsuhdeleasinhybridiin: väliraha 0 euroa. Toki möin sen oman vanhan auton ja sain siitä maksun, mutta en laita sitä tähän näkyville, kun ei ole oleelline tieto.

Kyllä tuo sähköauto minun tapauksessa oli taloudellisessa mielessä kaikista huonoin vaihtoehto ja takaisinmaksuaika todella pitkä kuten nuo laskurin kuvatkin osoittavat.

Änyway: seuraava auto tullee olemaan sähköauto, mutta omai rahoja en siihenkään aio kiinni laittaa.
Jep, onhan se oleellinen numero sekin, mutta yhtälailla tuo luku on eri 5 vuoden kuluttua sen dieselin ja sähköauton välillä seuraavaan autoon vaihdettaessa.

Toki tässä tapauksessa verrataan lisäksi pari vuotta vanhaa dieselautoa uuteen sähköautoon. Ymmärrän, että sähköautojen osalta valikoima on suht suppea vielä, eikä vaihtoehtoja välttämättä käytetyistä vielä löydy. Vuoden-parin kuluttua niitäkin alkaa tosin löytymään jo paljon enemmän, jolloin vertailusta käytetyn diesel/bensa-auton ja sähköauton osalta tulee hieman reilumpi.

En itse vielä edes omista sähköautoa, joten en yritä tässä mitenkään niiden puolesta puhua, mutta pieni huomio vaan kun noita kannattavuuslaskelmia tekee. :)
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Minulla oli auton vaihto ajankohtainen viime vuonna. Käytännössä suuri osa uusien tai uudehkojen käytettyjen autojen ostajista dumppaa käytetyn auton vaihossa liikeeseen ja maksettavaksi jää väliraha, joka on siis se oleellinen numero. Niin minullakin.

Minun tapauksessa välirahaolettamat 2020 olivat seuraavanlaiset:

- Vaihto uudempaan diesel-autoon 2 vuotta vanhaan, jollaisia minulla oli ollut useita aiemminkin: väliraha 15 000 euroa
- Vaihto uuteen sähköautoon: väliraha 30 000 euroa
- Vaihto työsuhdeleasinhybridiin: väliraha 0 euroa. Toki möin sen oman vanhan auton ja sain siitä maksun, mutta en laita sitä tähän näkyville, kun ei ole oleelline tieto.

Kyllä tuo sähköauto minun tapauksessa oli taloudellisessa mielessä kaikista huonoin vaihtoehto ja takaisinmaksuaika todella pitkä kuten nuo laskurin kuvatkin osoittavat.

Änyway: seuraava auto tullee olemaan sähköauto, mutta omai rahoja en siihenkään aio kiinni laittaa.
Näinhän se on. Itse tuossa katselin käytettyjä plug in Mersuja niin 20 tonnia enemmän olisi joutunut niistä pulittamaan. 20 tonnilla saa aika paljon bensaa. Tarkoitus siis ajella autolla niin kauan kun se toimii ja korjauskustannukset järkeviä. Eli rahamielessä noissa ei ole mitään järkeä.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 300
Jep, onhan se oleellinen numero sekin, mutta yhtälailla tuo luku on eri 5 vuoden kuluttua sen dieselin ja sähköauton välillä seuraavaan autoon vaihdettaessa.

Toki tässä tapauksessa verrataan lisäksi pari vuotta vanhaa dieselautoa uuteen sähköautoon. Ymmärrän, että sähköautojen osalta valikoima on suht suppea vielä, eikä vaihtoehtoja välttämättä käytetyistä vielä löydy. Vuoden-parin kuluttua niitäkin alkaa tosin löytymään jo paljon enemmän, jolloin vertailusta käytetyn diesel/bensa-auton ja sähköauton osalta tulee hieman reilumpi.

En itse vielä edes omista sähköautoa, joten en yritä tässä mitenkään niiden puolesta puhua, mutta pieni huomio vaan kun noita kannattavuuslaskelmia tekee. :)
Lainaan tätä viestiä mutta en ole eri mieltä.

Sähköautoja on Suomen teillä tällä hetkellä alle 1%. Nyt kun yhä suurempi osa ihmisistä katselee ja miettiin sähköauton hankintaa, on käytännössä ainut vaihtoehto uusi sähköauto. Käytetynkin sähköauton voisi ostaa, mutta ei niitä ole isommille ostajamäärille tällä hetkellä.

Tästä aiheutuu tuo minun ja muutaman muunkin tuoma huomio, että tällä hetkellä, kun hankkii sähköauton omilla rahoillaan, kasvaa väliraha aina tuon +15000 euroa suuremmaksi, kuin normaalikaupassa samankalaiseen autoon ja siitä seuraa tuo pitkä takaisinmaksuaika.

Toki tilanne muuttuu tässä lähivuosien aika. Käytettyjenkin sähköautojen määrä ja saatavuus paranee ja toisaalta perinteisillä polttoaineilla kulkevien autojen hyvityksen laskevat.

Tällä hetkellä uuden sähköauton hankinta on useimmille kallis harrastus.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 581
Riippuu aika paljon, että mitä on ostamassa. Paljonko esim. maksaa Bmw i4 M50 vastine polttomoottori puolella. Entä ID.4 GTX Tiquan vastine.

GTX ja Tiguan nelivetoisina hyvillä tehoilla taitaa olla aikalailla samanhintaiset ostohinnaltaan. Bemarille sitten taitaa jo olla aika vaikea löytää vastinetta Bmw:n mallistosta samaan hintaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 263
Onko tuo paremmuus Miin kohdalla sellaista hei tää on sen verran symppis ja omaa persoonaa, sen verran paska että on symppi ja omaa persoonaa vai ihan legit parempi? Näen ehdottomasti Miin käyttötarkoituksen ja sen sopivuuden siihen. Tuki vain kerran ajettua moisella ja uhm... Mielikuva ei kyllä ollut kovin hyvä. Ainoa mikä itsellä jäi mieleen oli se miten paljon se toi mieleen 60-70-luvun kansanautot mm penkkiensä, ns perusvarusteiden puutteen takia joka teki siitä tavallaan symppiksen :D
En nyt ihan ymmärtänyt kysymystä tuon symppis vertailun osalta, mutta Mii on oikeasti hyvä, jos oma ego ei pane vastaan ajamasta mopoauton kokoisella autolla, jonka sisustus on kauttaaltaan kovaa ämpärimuovia tai maalattua peltiä. En ole tähän mennessä ajanut autoa, joka on yhtä vaivaton ja näppärä ajaa taajamassa. Suorituskyky on vähintäänkin riittävä taajamassa ja ajettavuudessakaan ei ole suurempaa valitettavaa. Huonolla säällä maantiellä auto ei ole vahvimmillaan, mutta on sielläkin huonompia ajettu. Varusteitahan tästä löytyy todella hyvin hintaluokka huomioiden. Suuri osa auton hyvyydestä tulee varmasti sähkön myötä: moottorin vääntö ja välitön reagointi, hiljaisuus, nykimätön ajo sekä alhainen painopiste akkujen ansiosta.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 174
Jos nykyisen bensamersun vaihtaisin johonkin pieneen sähköautoon, joka maksaisi 20k ja mersun nykyinen arvo on ehkä 7k, niin minun nykyisillä kilometreillä sähköauto kannattaa 12:sta vuoden ajon jälkeen.

Käytin tuota laskuria siis. Kulutus 10.5l sadalle ja ajoa 6800km vuodessa. Ei siis mitään järkeä edes miettiä sähköautoa näillä kilometreillä, eikä siinä sähköautossa ole edes avattavaa kattoa niinkuin nykyisessä.
No eipä se kovin kannattavaa ole noin vähillä ajoilla vaihtaa sähköön (tuskin muihinkaan uusiin autoihin), mutta tuo 12 vuotta tuo mieleen, ettet syöttänyt vuotuisia veroja, vakuutusta, katsastuksia, huoltoja, renkaita ja korjauksia laskuriin. Kulutus kuitenkin oli peräti 10,5 l/100 km, joten vähistä ajoista huolimatta ei pitäisi kestää ihan noin kauan.

Kokeilin Autokalkulaattoria 7 k€ ja 20 k€ hankintahinnoilla. Pääsin 12 vuoteen, kun nollasin kaiken muun paitsi energiakulut (10,5 l ja 17 kWh oletushinnoilla). Korkotaso pääomalle oli 2 %.
Rahaa ja pääomakuluja palanut 12 vuodessa:
Bensa 27 110 €
Sähkö 27 475 €

Otetaan vuotuiset verot mukaan, 315 € ja 140 €, jolloin sähkö on edullisempi 11 vuoden kohdalla:
Bensa 28 711 €
Sähkö 28 327 €

En osaa sanoa vanhan Mersun vakuutuksista/kaskon tarpeesta, joten lätkäisen sillekin 500 €/a, jolloin 11 vuoden kohdalla:
Bensa 34 211 €
Sähkö 33 817 €

Mersuun ja pikkusähkikseen kahdet renkaat per 6 v, yhteensä 150 €/a ja 100 €/a. Mesen katsastus 30 €/a ja uuden sähkiksen keskimäärin 15 €/a. Mesen huollattaminen normaalisti 250 €/a ja isompi 500 €:n huolto neljän vuoden välein. Pikkusähkis 150 €/2v/30 tkm -> 75 €/a. Kustannukset ovat suunnilleen tasan 9 vuoden kohdalla:
Bensa 32 881 €
Sähkö 32 618 €

Nyt ollaan "enää" yhdeksässä vuodessa. Suurimmat kysymysmerkit ovat korjauskuluissa tuon 9 vuoden aikana sekä jäännösarvon määrässä.

Mersulla taisi olla nyt ikää 22 vuotta. Se olisi jakson lopussa 31-vuotias. Jäännösarvon luulisi käyttöautona pidetyllä olevan luokkaa 1-3 k€, eli laitetaan 2 k€.

Pikkusähkis, josta on vuotta aiemmin loppunut akkutakuu ja mittarissa on 6 800 km * 9 = 61 tkm, voisi olla 4-8 k€, eli laitetaan 6 k€. Vaikka takuuta ei ole, niin uskoisin monen pidempää työmatkaa ajavan ottavan riskin tuollakin hinnalla, koska säästöpotentiaali on niin suuri. Nettiautossa pyydetään 11v Fiat 500e:stä 10 k€ ja 9v Leafista 11 k€.

Meselle 2 k€ ja sähkikselle 6 k€ jäännösarvoa, jolloin tasapeli on jo kuuden vuoden kohdalla:
Bensa 21 926 €
Sähkö 21 754 €

Oikeastaan nyt pitäisi arvioida ja laskea jäännösarvo 6 v kohdalla, eli 28 v/xxx tkm bensa vs. 6 v/41 tkm sähkis. Heitän hatusta 3 k€ ja 10 k€, jolloin tasapeli tulee neljän vuoden kohdalla:
Bensa 14 562 €
Sähkö 14 406 €

Hippa jatkuu, eli neljän vuoden kohdalla j.arvot 26 v/xxx tkm bensalle 4 k€ ja 4 v/27 tkm sähkölle 14 k€, jolloin tasapeli on jo kahden vuoden kohdalla:
Bensa 8 057 €
Sähkö 8 028 €

En jaksa jatkaa enempää. Loppuun pitää kuitenkin muistuttaa unohdetuista korjauskuluista. Uudessa sähköautossa viat korjataan takuun piikkiin ensimmäiset 2-5 vuotta tai vieläkin kauemmin. Sen sijaan 22-24-vuotiasta 6-sylinteristä Mersua joutunee korjaamaan välillä isommallakin rahalla. Näiden korjauskulujen huomioiminen muuttaisi laskelmaa.

Mersun asemaa parantaisi, jos sen vakuutus onkin esim. ilman kaskoa alle 500 €/a ja jos huollotkin suorittaa itse. Myös se auttaisi, jos ajaisi renkailla yli 6 vuotta, mutta Liikenneturva tykännee kyttyrää.
 
Liittynyt
15.01.2020
Viestejä
343
Olen tällä hetkellä kodassa näpit jäässä, joten kovin pitkää viestiä en viitsi kirjoittaa, mutta muutama kokemus löytyy mun viestihistoriasta. Niitä lukiessa kannattaa huomioda, että meillä on kotona vain hidas lataus, 8A. Siitö syystä oikein kovilla pakkasilla on ollut hiukan stressiä, pääseekö seuraavana päivänä enää vaikka töihin ja sieltä hakemaan lasta mummulasta, kun edellisenä päivänä on ollut niin paljon ajoa ettei yön aikana ole ehtinyt latautua kuin puoleen akut. Kaikki tämä stressi tietysti katoaa, kun kotona on nopeampi laturi. Tai jos töissä pääsisi lataamaan. Eikä tämä kritiikki edes varsinaisesti koske e2008 autoa itsessään, vaan kaikki autoja joilla akun kapasiteetti on alle 50kw.

Pikalaturissa ollaan aika harvoin käyty, kerran otti todella huonosti (Löytyy viesteistä) ja se kyllä "pilasi" reissun ja stressasi niin perkeleesti että pääseekö kotiin. Voi olla, että johtui laturista, en tiedä. Huomenna on suunnitelmissa mennä pikalaturin kautta kotiin, saas nähdä miten käy.

Lyhyesti sanoisin että oikein kovilla pakkasilla (-20c) kannattaa asennoitua siihen, että 150km pääsee. Pessimisti ei pety, jne. -15c en uskaltaisi edes yrittää Tre-Hki väliä lataamatta, mutta kun lähennellään nollaa niin yli 200km voisi päästäkin. Tästä oli jollain täällä joku blogipostauskin, katsopa jos löydät.

Autosta noin ylipäätään olen tykännyt todella paljon, minulla on GT malli melkein kaikilla herkuilla niin ajo on oikein mukavaa. Toki esim. tänään huomasi ettei kaksi isoa rinkkaa mahdu auton peräluukkuun. Kännykkä appi toimii joskus ja jouluna, mutta mitä olen hiukan sivusta seurannut niin eipä se muillakaan valmistajilla aina ihan täydellisesti toimi.
Yksi typeryys on että etälämmitys vaatii akuston olevan vähintään 50% tasolla käynnistykseen. Rangen arvioiminen on täysin arpomista verrattuna Korean ihmeisiin verrattuna(Ioniq, Kona, Niro jne.)
Ajoltaan kokoluokkaan nähden erinomainen ja hiljainen.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 652
En nyt ihan ymmärtänyt kysymystä tuon symppis vertailun osalta, mutta Mii on oikeasti hyvä, jos oma ego ei pane vastaan ajamasta mopoauton kokoisella autolla, jonka sisustus on kauttaaltaan kovaa ämpärimuovia tai maalattua peltiä. En ole tähän mennessä ajanut autoa, joka on yhtä vaivaton ja näppärä ajaa taajamassa. Suorituskyky on vähintäänkin riittävä taajamassa ja ajettavuudessakaan ei ole suurempaa valitettavaa. Huonolla säällä maantiellä auto ei ole vahvimmillaan, mutta on sielläkin huonompia ajettu. Varusteitahan tästä löytyy todella hyvin hintaluokka huomioiden. Suuri osa auton hyvyydestä tulee varmasti sähkön myötä: moottorin vääntö ja välitön reagointi, hiljaisuus, nykimätön ajo sekä alhainen painopiste akkujen ansiosta.
Ajan takaa esim tilannetta että auton erikoiset ominaisuudet, puutteet tai jopa viat saavat aikaan sen että autolle syntyy "persoona" ja nuo mahdolliset ongelmat tai erikoisuudet vaihtuvat nauruksi ja huviksi eikä niitä muistella pahalla. Esimerkkinä vaikka itsellä ollut XR3i avo joka piti tuntea että sen sai edes käyntiin ilman että ilmanotto pamahti halki (piti olla aina tuubi pikaliimaa hanskalokerossa että sai liimattua kasaan jos poksahti, auto jota käytettiin tila-autona koska katon sai auki, kytkin otti niin oudossa paikassa että kukaan joka ajoi autoa ensimmäistä kertaa sammutti auton, kaikki rämisi, putki oli joku jälkiasennus joka roikkui huomattavasti vakiota alempana ja raapi ties missä. Silti auto toimi, ajoin sillä paljon, muistelen sitä lämmöllä ja harmittelen että myin pois koska siihen paska kasaan vain kiintyi ja viat antoi anteeksi ja niille vain nauroi.

Tuossa Miissä mitä itse ajoin oli asioita mitkä näin että voisivat omistaessa kääntyä moisiksi mutta normi random ajossa eivät hauskoja asioita. Se kun joudut miettimään missä ei voi hidastaa jotta auto jaksaa kiihtyä motarille, se kun tuntui kuin olisin ajanut pörisevää koirankoppia jne jne :D.

Edelleen, voi legit olla hyvä auto monelle. Polttiksena ei itselle kyllä maistunut ja sähköistys todennäköisesti poistaa monenmonta ongelmaa tuohon omaan kokemukseen verrattuna. Huomiona muös että omani oli mallia aikaisia vuosimalleja.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 449
Teslaa voi kyllä kehua siitä, että on mietitty sähköautoja muustakin näkökulmasta kuin pelkästään rahansäästöstä. Tuotu sellainen erikoisempi merkki perinteisempien autojen rinnalle. Mietitty asioita ihan uudesta näkökulmasta ja on myös ollut pokkaa toteuttaa tyhmpiäkin ideoita.

Harvoin nämä autot on pelkkiä kulkuvälineitä ja jos miettii sähköautoilun alkuaikoja ja jotain peruskotteroita mitä silloin oli tarjolla, niin kyllä joku Model S esim edelleen näyttää ihan hienolta tai Model 3:sen kojetaulu on jotain ihan muuta kuin mitä autoissa on totuttu näkemään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 982
No eihän tässä silloin ole kyse siitä että vaihdetaan polttis sähkikseen vaan siitä että vaihdetaan käyttötarpeeseen väärä (ja turhan kallis) ajoneuvo fiksumpaan. :facepalm:
Mitä helvettiä sä nyt sekoilet :confused: Eihän tuossa mitenkään esitetty, että sähköön oltais menty vain sähkön vuoksi. Vaan todettu, että vaihtamalla saa tuon rahallisen hyödyn. Laskutapaa tuohon rahalliseen hyötyyn tuossa arvuuteltiin ja esitin yhden näkemyksen miten näennäisesti ristiriitainen kommentti oli nähnyt päivänvalon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 982
Ajan takaa esim tilannetta että auton erikoiset ominaisuudet, puutteet tai jopa viat saavat aikaan sen että autolle syntyy "persoona" ja nuo mahdolliset ongelmat tai erikoisuudet vaihtuvat nauruksi ja huviksi eikä niitä muistella pahalla. Esimerkkinä vaikka itsellä ollut XR3i avo joka piti tuntea että sen sai edes käyntiin ilman että ilmanotto pamahti halki (piti olla aina tuubi pikaliimaa hanskalokerossa että sai liimattua kasaan jos poksahti, auto jota käytettiin tila-autona koska katon sai auki, kytkin otti niin oudossa paikassa että kukaan joka ajoi autoa ensimmäistä kertaa sammutti auton, kaikki rämisi, putki oli joku jälkiasennus joka roikkui huomattavasti vakiota alempana ja raapi ties missä. Silti auto toimi, ajoin sillä paljon, muistelen sitä lämmöllä ja harmittelen että myin pois koska siihen paska kasaan vain kiintyi ja viat antoi anteeksi ja niille vain nauroi.
Ei miissä ole varsinaisesti vikoja, jos jättää kokoluokan ja ei-sähkö alustan tuomat omituisuudet kuten vaihdekeppi, halogeenit ja perinteinen avaimesta kääntämällä käynnistys pois. Ainoa valituksen aihe on paska kaistavahti, joka tykkää keskikorokkeista. Kai tuo pieni koko sitten voi olla ”symppis”. Tarkoituksenmukainen auto.

Tuossa Miissä mitä itse ajoin oli asioita mitkä näin että voisivat omistaessa kääntyä moisiksi mutta normi random ajossa eivät hauskoja asioita. Se kun joudut miettimään missä ei voi hidastaa jotta auto jaksaa kiihtyä motarille, se kun tuntui kuin olisin ajanut pörisevää koirankoppia jne jne :D.
Käy ajamassa se sähköversio, tämä kiihtyvyys- ja pärinäkommentti on aika koominen tuon suorituskykyyn nähden. Polttisversion huolet ei sähkö(tasku)rakettia kosketa. Motarillekin ehtii vaivatta vaikka varsinainen vahvuus on 0-50-0 km/h liikennevalohumpassa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 652
Ei miissä ole varsinaisesti vikoja, jos jättää kokoluokan ja ei-sähkö alustan tuomat omituisuudet kuten vaihdekeppi, halogeenit ja perinteinen avaimesta kääntämällä käynnistys pois. Ainoa valituksen aihe on paska kaistavahti, joka tykkää keskikorokkeista. Kai tuo pieni koko sitten voi olla ”symppis”. Tarkoituksenmukainen auto.

Käy ajamassa se sähköversio, tämä kiihtyvyys- ja pärinäkommentti on aika koominen tuon suorituskykyyn nähden. Polttisversion huolet ei sähkö(tasku)rakettia kosketa. Motarillekin ehtii vaivatta vaikka varsinainen vahvuus on 0-50-0 km/h liikennevalohumpassa.
Saisivat oikeasti tehdä VW:llä eUP GTI:n tai Seat Mii Cupran tms. Voisi olla pirun hauska laite jos tekisivät oikeasti hyvän alustan. Moni hot hatch fani on kironnut kun sähköautot yhdistetään jatkuvasti vain kiihtyvyyteen suoralla ja hauskoja sähköautoja ei järkevässä hintaluokassa ole. On vain perusmalleja. Hyvin tehdyllä hot hatchillä tuota saisi oikein mukavasti rikottua. Sopivan pienen kokoluokan auto (max Fiesta/Polo/Yaris), hyvä alusta, sopivan paljon tehoa että löisi vastaaville polttiksille jauhoja suuhun (menemättä kuitenkaan naurettavuuksiin) eikä häpeäisi alustansa puolesta mutkissa ollen ennenkaikkea hauska ajaa. Voisi tuoda paljon ominaisuuksia millä leikkiä vs polttomoottoriset niin sisustaan, ominaisuuksiin kuin itse ajamiseenkin (esim äänet, turha piilotella sähkömoottoreiden ääntä vaan tuoda se rehdisti esiin että sähkömoottorinkin ääni voi olla hauska, itse ainakin tykkään kun tulee sellainen pieni suihkumoottori/avaruusalus meininki kun kaasua painaessa kuuluu sopivasti nopeuden tahdissa nouseva sähkömoottorin ääni, saisi tehdä hullua muotoilua, rakennella sisustaan sitä ja tätä kivaa boy racer settiä ja kokeilla uusia näkökulmia ilman että "normikansa" pahastuu). Tuon jos saisi edes etäisesti fiksuun hintaan niin voisin hyvinkin harkita vaihtoa takaisin pienempään.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Käy ajamassa se sähköversio, tämä kiihtyvyys- ja pärinäkommentti on aika koominen tuon suorituskykyyn nähden. Polttisversion huolet ei sähkö(tasku)rakettia kosketa. Motarillekin ehtii vaivatta vaikka varsinainen vahvuus on 0-50-0 km/h liikennevalohumpassa.
Eikö tämän nuhapumpun suorituskyky käyty jo moneen kertaan läpi näissä ketjuissa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 982
Eikö tämän nuhapumpun suorituskyky käyty jo moneen kertaan läpi näissä ketjuissa?
Ketjutappiotako taas oot hakemassa vai miksi tästä koet tarpeen jälleen itkeä? Viimeksikin se ulina lakkas, kun se sit kuitenkin kiihtyi ihan kivasti.

Mut oikeasti sähkö- ja polttismiin erosta tässä puhuttiin tällä kertaa ja ei siinä yhteydessä voi liikaa korostaa miten paljon sähköinen voimalinja tekee ko. auton hyväksi. Ts. miten väärän kuvan auton polttisversiosta saa.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 309
Olen sähkömiitä ajanut eikä tuota kaupunkikäyttöön tarkoitettua koppimopoa kannata verrata edes oikeisiin autoihin. Kiihtyvyys 0-50 vastaa vespa-skootteria ja hyytyy sen jälkeen täysin. Hinta oli toki hyvin edullinen ja kannattava ostos jos tällaiselle oli tarvetta, käyttökustannuksetkin jäävät pieniksi.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 073
Olen sähkömiitä ajanut eikä tuota kaupunkikäyttöön tarkoitettua koppimopoa kannata verrata edes oikeisiin autoihin. Kiihtyvyys 0-50 vastaa vespa-skootteria ja hyytyy sen jälkeen täysin. Hinta oli toki hyvin edullinen ja kannattava ostos jos tällaiselle oli tarvetta, käyttökustannuksetkin jäävät pieniksi.
Kiihtyvyys sähkö Miillä 0-50kmh/h kestää 3,4s. Vertailun vuoksi esim. Corolla 2.0 hybridillä kestää 3,5s ja 1.2tsi Fabialla 3,7s.
0-100km/h onkin jo eri asia, Corollalla menee alle 8s ja Fabialla reilut 9s, Miillä kestää pieni ikuisuus lähes 13s.
Tuskin kukaan väittää että tuo Mii olisi nopea maantienopeuksissa? Kaupunkinopeuksissa tuo on kuitenkin varmasti ripeämmässä puoliskossa ja Vespa skootteriin tuota lienee turha tosissaan verrata?
Ps. Vespoja on saatavilla 50cc - 300cc malleja ja myös sähköinen löytyy, pitäisi tarkentaa mihin verrataan.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
556
Melkoiset setit ollu taas täällä. :D Joku vaihtanut jostain auton kokoisesta autosta pikku koppiin ja sitten taputetaan selkään, että kuinka taloudellista on. Sama kun vaihtaisi farmari Modeon Toyota Aygoon ja kehuisi kuinka taloudellista on vaikka tarvetta tilalle vielä olisi! :rofl:

Miksi näissä sähköauto vertailussa on vaikeaa edes pitää auton KOKO jotenkin järjellisissä rajoissa? Sisustan laatu sun muut nyt on subjektiivista ja niistä kiistely on sitten oma juttunsa.

Tää sama pelleily oli joka päiväista 5-6v sitten kun jokainen Teslafani vertas Model S Mersun S-sarjaan ja Bemarin 7-sarjaan vaikka noi autot oli 30cm pidempiä ja sisusta oli eri planeetalta. Kyllä oli halpaa paitsi sitten kun otettiin oikea vertailu kohta eli, se Mersun E-sarja tai bemarin 5-sarja niin se vertailu ei ollutkaan enään nii yksi selitteinen.

Jos 100ke autossa 15ke Dacian sisusta ei haitannut ja 0-100km/h on ainoa mittari niin Tesla Model S oli no-brainer.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 750
Kiihtyvyys sähkö Miillä 0-50kmh/h kestää 3,4s. Vertailun vuoksi esim. Corolla 2.0 hybridillä kestää 3,5s ja 1.2tsi Fabialla 3,7s.
0-100km/h onkin jo eri asia, Corollalla menee alle 8s ja Fabialla reilut 9s, Miillä kestää pieni ikuisuus lähes 13s.
Tuskin kukaan väittää että tuo Mii olisi nopea maantienopeuksissa? Kaupunkinopeuksissa tuo on kuitenkin varmasti ripeämmässä puoliskossa ja Vespa skootteriin tuota lienee turha tosissaan verrata?
Ps. Vespoja on saatavilla 50cc - 300cc malleja ja myös sähköinen löytyy, pitäisi tarkentaa mihin verrataan.
Minusta Seat Mii:llä ajaisi jopa maantiellä, mutta siellä tuo huono kiihtyvyys ei ole niin hyvä juttu, jos joutuu ohittamaan ja autoja tulee vastaan.

Esim vaikka Nissanissa on "vain" 150hv, niin kiihtyvyys taisi olla 7.9s 0-100km/h. Eikä id.3 204hv kiihtyvyys ole kovin paljoa parempi. Ilmeisesti Corolla 2.0 Hybrid kiihtyy aika samaan Nissan Leafin kanssa.

Kaupungissahan Mii on omiaan, kun kesällä voi lähteä kaasu pohjassa, eikä auto sudi ja kiihtyy ihan riittävästi :)

Ketjutappiotako taas oot hakemassa vai miksi tästä koet tarpeen jälleen itkeä? Viimeksikin se ulina lakkas, kun se sit kuitenkin kiihtyi ihan kivasti.

Mut oikeasti sähkö- ja polttismiin erosta tässä puhuttiin tällä kertaa ja ei siinä yhteydessä voi liikaa korostaa miten paljon sähköinen voimalinja tekee ko. auton hyväksi. Ts. miten väärän kuvan auton polttisversiosta saa.
Vaikkapa 0-50 nopeus Mii:llä on hyvä. Mutta sitten vaikka 80->130km/h on aika surkea. Koska ei 82hv ihmeisiin tietenkään pysty :) Ihan kiva auto kumminkin kokoonsa nähden.

Edit: Miissä asetukset ei pysy muistissa ja ilp puuttuu. Mutta ei tietysti halvassa pienessä autossa kaikkea voi olla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 982
Vaikkapa 0-50 nopeus Mii:llä on hyvä. Mutta sitten vaikka 80->130km/h on aika surkea. Koska ei 82hv ihmeisiin tietenkään pysty :) Ihan kiva auto kumminkin kokoonsa nähden.
Näinhän minä käytännössä kirjoitin, mut jostain syystä tästä tulee aina itkua. Käytännön tasolla ei ole ollut isommissakaan nopeuksissa mitään ongelmaa liikenteessä (kehillä yms.), yli 100 km/h vauhteja ajaen ei pitkälle pötkitä. Maantiellä rekan ohi en välttämättä lähtis.
Edit: Miissä asetukset ei pysy muistissa ja ilp puuttuu. Mutta ei tietysti halvassa pienessä autossa kaikkea voi olla.
Siis pysyyhän suurin osa asetuksista muistissa :D Sisälämpö ja kaistavahti ei, vaikka nekin saisi koodattua. Ilpin puutteen takia käyttäytyy loogisesti kulutuksen suhteen, olis kyl mielenkiintoista tietää paljonko range on-off-on tyylisessä pätkäajolämmityksessä paranisi ilpillä.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 309
Niin puhuin Vespan skoottereista. En teinimopoista. Hyvin ne kiihtyvät kaupunkinopeuksissa.
 

vokE

Tukijäsen
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
576
Yksi typeryys on että etälämmitys vaatii akuston olevan vähintään 50% tasolla käynnistykseen. Rangen arvioiminen on täysin arpomista verrattuna Korean ihmeisiin verrattuna(Ioniq, Kona, Niro jne.)
Ajoltaan kokoluokkaan nähden erinomainen ja hiljainen.
Joo, ehdottomasti. Musta tuntuu, että Pösö on ohjelmoitu niin että kun akut on 100%, niin läväytä ruutuun mainostettu WLTP-luku. Ihan sama vaikka pihalla olisi -20c. Tuntuu myös, että auto ei opi minun ajotavastani mitään, ja käytä sitä laskemaan rangea.

Pikalaturista kun kerta kysyttiin niin taas tänään kävi perinteinen. Ajoin Kempowerin 150 kW pikalaturille ja akkuja oli 19% jäljellä ainakin Kempowerin sivun mukaan. Prosenttejahan ei auto edes kerro vaan näyttää vaan kilometrit. Prosentit näkyy applikaatiosta. Ajattelin tietysti että tokihan se nyt nopeasti sitten lataa. Vaan mitäpä vielä, tasan tunnissa sain ladattua 23 kWh (eli 19% -> 78%). Koko latauksen ajan Kempowerin sivu sanoi että auto rajoittaa latausta, ja latausnopeudet vaihteli 21-27 kW välillä, mitä nyt sitä jokusen kerran vilkaisin.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 201
^Harmillisen huonosti lataa...pitäisi kyllä saada edes se 50kW että pidemmät matkat taittuisivat jotenkin.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 320
Jos talvilataus on tärkeä osa kriteereissä niin ei jää kuin Tesla ja Volvo/Polestar. Mitkään muut ei osaa lämmittää akkua laturille mentäessä. Toistaiseksi.
Lähinnä ongelma on se, että hidas lataus yhdistettynä pieneen rangeen ei oikein toimi. Mulla tulee välillä semmoisia 150km suunta päiväreissuja. Tuon voisi talvikelissä taittaa ilman pysähdystä 100% varauksella. Mutta jos ei määränpäässä pysty ladata kuin tuollaista heikohkoa nopeutta, niin ei vaan oikein toimi. Eri asia jos pääsisin sen 300km talvikelissä, jolloin voisi ladata yön hitaammin. Eli joko nopea lataus tai lisää rangea. Polestar 2 kyllä kinostelee
 
Liittynyt
15.01.2020
Viestejä
343
Joo, ehdottomasti. Musta tuntuu, että Pösö on ohjelmoitu niin että kun akut on 100%, niin läväytä ruutuun mainostettu WLTP-luku. Ihan sama vaikka pihalla olisi -20c. Tuntuu myös, että auto ei opi minun ajotavastani mitään, ja käytä sitä laskemaan rangea.

Pikalaturista kun kerta kysyttiin niin taas tänään kävi perinteinen. Ajoin Kempowerin 150 kW pikalaturille ja akkuja oli 19% jäljellä ainakin Kempowerin sivun mukaan. Prosenttejahan ei auto edes kerro vaan näyttää vaan kilometrit. Prosentit näkyy applikaatiosta. Ajattelin tietysti että tokihan se nyt nopeasti sitten lataa. Vaan mitäpä vielä, tasan tunnissa sain ladattua 23 kWh (eli 19% -> 78%). Koko latauksen ajan Kempowerin sivu sanoi että auto rajoittaa latausta, ja latausnopeudet vaihteli 21-27 kW välillä, mitä nyt sitä jokusen kerran vilkaisin.
Paljon tuo tunnin lataus kustansi?
 
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
501
Jos talvilataus on tärkeä osa kriteereissä niin ei jää kuin Tesla ja Volvo/Polestar. Mitkään muut ei osaa lämmittää akkua laturille mentäessä. Toistaiseksi.
Ei sekään edes niin haittaa, jos akusto ei ole esilämmitetty laturille saapuessa, mutta SE mikä todella nyppii on jos pikkupakkasella istut tunnin suurteholaturilla, mutta auto ei sinä aikanakaan pysty lämmittämään akkujaan mihinkään järjelliseen lämpötilaan. Siis kuten tuossa edellä raportoitiin että lataus pysyi koko tunnin ajan 21-27 kW välillä, en tosin tiedä mikä oli @vokE ulkolämpötila em. tapauksessa. Mutta onko jollakulla tietoa eri automallien testeistä/eroista tässä suhteessa?

Elän luulossa (korjatkaa tarvittaessa), että autossa kuin autossa homma on sentään hoidettu niin, että pikalaturista otettavaa virtaa ohjataan akuston lämmityslaitteelle ns. maksimit niin kauan, kuin auto rajoittaa latausta alhaisen lämpötilan takia. Jolloin se on sitten lämmityslaitteen tehosta kiinni, että lämpeneekö akut vai ei. (Tietysti sen lisäksi, että kennojen lataaminen itsessäänkin samanaikaisesti lämmittää niitä.)
 

vokE

Tukijäsen
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
576
Ei sekään edes niin haittaa, jos akusto ei ole esilämmitetty laturille saapuessa, mutta SE mikä todella nyppii on jos pikkupakkasella istut tunnin suurteholaturilla, mutta auto ei sinä aikanakaan pysty lämmittämään akkujaan mihinkään järjelliseen lämpötilaan. Siis kuten tuossa edellä raportoitiin että lataus pysyi koko tunnin ajan 21-27 kW välillä, en tosin tiedä mikä oli @vokE ulkolämpötila em. tapauksessa. Mutta onko jollakulla tietoa eri automallien testeistä/eroista tässä suhteessa?

Elän luulossa (korjatkaa tarvittaessa), että autossa kuin autossa homma on sentään hoidettu niin, että pikalaturista otettavaa virtaa ohjataan akuston lämmityslaitteelle ns. maksimit niin kauan, kuin auto rajoittaa latausta alhaisen lämpötilan takia. Jolloin se on sitten lämmityslaitteen tehosta kiinni, että lämpeneekö akut vai ei. (Tietysti sen lisäksi, että kennojen lataaminen itsessäänkin samanaikaisesti lämmittää niitä.)
Tänään aamulla oli joku -10 kun rykäistiin auto kylmiltä käyntiin keskeltä metsää. Oli koko yön siis metsätien reunassa. Matkaa laturille oli ~30km, keskinopeus sinne ajettaessa varmaan ~60kmh
 
Liittynyt
15.01.2019
Viestejä
13
Jonkinlainen akun lämmitys pitäisi kai e-2008:ssa olla, mutta tuo tuntuu omien kokemusten mukaan lämpiävän vain ajamalla. Lyhyen ajon (= alle puolet akusta) tuntuu nopeus olevan juurikin 20-30kw kevyelläkin pakkasella, mutta pidemmän ajon päätteeksi tulee paljon paremmin.

Loppiaisen aikana tuli ajeltua Tampereen seudulta Itä-Suomeen ja takaisin, yhteensä vähän yli 1000km ja pikalatureilla tuli vietettyä kiitettävästi aikaa. Menomatkalla Jyväskylässä 25%->80% tuli n. 40kw teholla ja seuraava lataus Kuopiossa jo 60-70kw. Ulkolämpötila vaihteli -8...-15 välillä mennessä. Paluumatkalla pakkasta oli parhaimmillaan -25, mutta yhtälailla tuntuu akku lämpiävän kunhan kilometrejä tulee alle. Toki kulutus tuntuu hyppäävän tuolla alle 20kwh/100km lukemista 24kwh/100km jossain -15 ja -20 välillä, ilmesesti ILP ei jaksa enää lämmittää kun on kunnolla kylmää...

Oma e2008 on ollut siis vajaa 2kk ja 5000km ajossa ja pari näitä pidempiä reissuja on tullut ajettua, koitan jossain kohtaa kirjoitella vähän tarkemmin kokemuksia ja lukemia.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
964
Elän luulossa (korjatkaa tarvittaessa), että autossa kuin autossa homma on sentään hoidettu niin, että pikalaturista otettavaa virtaa ohjataan akuston lämmityslaitteelle ns. maksimit niin kauan, kuin auto rajoittaa latausta alhaisen lämpötilan takia. Jolloin se on sitten lämmityslaitteen tehosta kiinni, että lämpeneekö akut vai ei. (Tietysti sen lisäksi, että kennojen lataaminen itsessäänkin samanaikaisesti lämmittää niitä.)
No tuossa juuri testasin -20 asteeseen pakkasessa ID3 58kWh. Aamulla lähtö kylmällä autolla. 150 km Kotkaan (moottoritietä 105km/h) ja siellä suoraan 50kW laturille. Akkua vajaa 30% kun pääsin perille. Ei se lataus kauheasti yli 40kW noussut puolessa tunnissa. Aloittaessa taisi olla 35kW.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
501
No tuossa juuri testasin -20 asteeseen pakkasessa ID3 58kWh. Aamulla lähtö kylmällä autolla. 150 km Kotkaan (moottoritietä 105km/h) ja siellä suoraan 50kW laturille. Akkua vajaa 30% kun pääsin perille. Ei se lataus kauheasti yli 40kW noussut puolessa tunnissa. Aloittaessa taisi olla 35kW.
Tuo on kyllä kesäkelilläkin normaalitilanne, ettei latausteho nouse juuri yli 40 kW noilla 50 kW latureilla. Hetkellisesti voi käväistä ehkä 45:ssä, mutta kyllä se normi latausteho on ~40kW@50kW laturi ja vastaavasti ~80kW@100kW laturi. Näin ainakin ID:issä ja varmaan monissa muissakin autoissa.
 

KUK

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
522
Tesla taitaa olla ainut, mistä etutavaratila löytyy.
Kyllä aika monessa se tavaratila on, ehkei noissa jotka on merkin toimesta muutettu polttomoottori --> sähkö.

Mutta esim. Polestarissa on ....



Itse en käytä tilaa, helpompi latauskaapeli/ostokset on ottaa sähköisesti aukeavasta takakontista.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 581
Suomalaisten omistajien käyttökokemusten perusteella näyttäisi, että Teslassa (Model 3) etutavaratila on olemassa puolet vuodessa. Ilmeisesti lukitus usein jäätyy siten, että sitä ei saa auki. Monet suosittelevat ja tuntuisivat pitävän frunkin tyhjänä talven ja säilyttävät latausjohdot yms. takakontissa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 747
Viestejä
4 296 293
Jäsenet
71 697
Uusin jäsen
taaplaaja

Hinta.fi

Ylös Bottom