Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 030
Moni huutelee 22kW laturista, mutta monellako teistä huutelijoista riittää nallit rahkeet? 35A pääsulakkeetkaan ei riitä kun talossa on muuten normaali 20-luvun kulutus eli kuormanhallinta pitää olla tai 63A pääsulakkeet.

Nim.merk 35A sivustahuutistelija 11kW lataavalla autolla. :kahvi:
22kW voi ladata myös julkisilla latureilla ja kyllähän se mukavasti tuplaa esim. Raflasyömisen aikana saadun latauksen määrän.

Se paljonko tuosta kukakin hyötyy on sitten toinen tarina - auto tarvitsee tuplatehoiset tasasuuntaukset, mikä maksaa rahnaa. Itse en maksaisi montaa saturaista tuosta lisävarusteesta, mutta ehkä joku toinen maksaakin?

35A sulakkeilla ja kuormanhallinnalla 22kW type2-laturi on mitä mainioin tapa hyödyntää halvat pörsissähkön tunnit, joten ei se mitenkään turha ole ainakaan noiden 100kWh akkuisten isompien autojen kanssa kun saa tuplahyödyt halvoista tunneista heiluvan sähkön hinnan aikaan.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 657
Ottaa huomioon että pikalaturilla saa sen 22kWh monessa tapauksessa alle 10 minuuttiin. Kotona lataavalle jää reissussakin ne todelliset hyödyt pieniksi.

Tulee mieleen kaksi kertaa tässä 150tkm aikana missä 22kW laturista olisi ollut pieni hyöty. Mutta toinen niistä paikoista on nyt miinoitettu pikalatureilla joten siitä 22kW varusteesta ei enää olisi hyötyä.

Jos tekniikka kehittyy ja saadaan samalla hinnalla 22kW tasasuuntaaja niin miksei. Mutta tonnikin on minulle liikaa siitä lisästä.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
863
Ottaa huomioon että pikalaturilla saa sen 22kWh monessa tapauksessa alle 10 minuuttiin. Kotona lataavalle jää reissussakin ne todelliset hyödyt pieniksi.
Jeps. Ei tulisi tien päällä kuuloonkaan latailla noin hitailla latureilla. +100kWh pitää tulla tai mesta vaihtuu nanosekunnissa. Himassa toi tosiaan olisi ihan asiallinen, mutta ainakin toistaiseksi pakko pärjätä 11:sta.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 219
Lisävarusteena nyt ei pääsääntöisesti juuri mikään ole hintansa arvoinen (tai tienaa hintaansa takaisin). Asiointilatureita löytyy kuitenkin paljon, joka mielestäni paikkaa pikalatureiden puutetta ihan hyvin 22kw teholla. Renault/Nissanilla tuo on vakio-ominaisuus, joka on sitten tietty suhteessa vielä järkevämpi kun siitä ei tarvitse maksaa extraa.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 481
Onhan sille tiettyjä etuja, tyyliin lapsiperhe suuntaa kauppareissullaan ostoshelvettiin kuten Ideapark tmv jossa vierähtää 2-4h. Siinä saa tyhjällä akulla asiointilataukselle hyötyä verrattuna tavalliseen, mutta vähemmistössä kokonaisuutta ajatellen.

Kaipa se silti lisävarustelistalla vois olla, ottakoon kuka haluaa.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 390
Lisävarusteena nyt ei pääsääntöisesti juuri mikään ole hintansa arvoinen (tai tienaa hintaansa takaisin). Asiointilatureita löytyy kuitenkin paljon, joka mielestäni paikkaa pikalatureiden puutetta ihan hyvin 22kw teholla. Renault/Nissanilla tuo on vakio-ominaisuus, joka on sitten tietty suhteessa vielä järkevämpi kun siitä ei tarvitse maksaa extraa.
Itselle ainakin nuo 22kw laturit ollu ihan ok jos päivän mittaan on akku kulunut ja tulee parin tunnin pysähdys. Siinä saa hyvin virtaa jo parissa tunnissa että pääsee himaan takaisin. Eipä nyt kovin isoja säästöjä noista kerry, mutta ei tartte istua pikalaturilla jos saa tarpeeksi mehua 22:sta.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 219
Juu ja mitä plugarilla tässä on 2-3 vuotta ajeltu niin reissussa asiointilataus on ihan normikauraa. Sen olen omassa käytössä huomannut että pikalatureita sisältäviin pisteisiin on ainakin toistaiseksi pysähdytty harvoin, mutta asiointilatauksia on ko. paikoissa ollut yleensä aina tarjolla (vaikka siis ei olla etukäteen otettu sen kummemmin selvää, tökätään kiinni jos paikka on).

Ymmärrän toki pikalatauksen hyödyn jos se matkan taittuminen on etusijalla, mutta kun itsellä se matka on samalla tavalla osa sitä mielenkiintoista reissua ja pysähdyksetkin sitten kuvastavat sitä (ovat ne sitten pysähdyksiä katsomaan koskia tai jotain vanhaa puutaloaluetta). Ei pikalatauksen voittanutta jos tarkoitus on vain pääreittejä pitkin päästä kohteeseen.

Toki latureiden lisääntyminen vähentää tämmöisiä ongelmia yleisesti, mutta onhan se toisella tavalla mukavaa ensin lasketella se aamupäivä ja mennä vasta sitten siirtämään autoa kuin odotella pikalatauksen valmistumista seurata muita vasta sitten sinne rinteeseen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 550
CATL julkistanut uutta LFP-akkua. Korkeat lataustehot, myös kylmässä. Ja parantunut energiatiheys.

CATL said the new EV battery is the world’s first with 4C ultra-fast charging and +620 miles (1,000 km) CLTC long-range capabilities. The new battery can gain a one-km range in as little as one minute. Even at extreme temperatures as low as -20°C (-4°F), the new battery offers superfast charging.

To improve the energy density, CATL introduced its in-house 3D honeycomb material. As a result, the Shenxing Plus has an energy density of 205 Wh/kg, comparable to most traditional NCM batteries.

 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 097
CATL julkistanut uutta LFP-akkua. Korkeat lataustehot, myös kylmässä. Ja parantunut energiatiheys.

CATL said the new EV battery is the world’s first with 4C ultra-fast charging and +620 miles (1,000 km) CLTC long-range capabilities. The new battery can gain a one-km range in as little as one minute. Even at extreme temperatures as low as -20°C (-4°F), the new battery offers superfast charging.

To improve the energy density, CATL introduced its in-house 3D honeycomb material. As a result, the Shenxing Plus has an energy density of 205 Wh/kg, comparable to most traditional NCM batteries.

Mitähän tuossa ”...can gain a one-km range on as little as one minute" pitäisi lukea? Jopa Mii lataa nopeammin.

Jos laskee 4C ja 1000 km perusteella, niin rangea tulee parhaimmillaan 66,7 km/min (4 * 1000 km / 60 min). Tutumpana yksikkönä hetkellisesti 4000 km/h.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 657
Mitähän tuossa ”...can gain a one-km range on as little as one minute" pitäisi lukea? Jopa Mii lataa nopeammin.

Jos laskee 4C ja 1000 km perusteella, niin rangea tulee parhaimmillaan 66,7 km/min (4 * 1000 km / 60 min). Tutumpana yksikkönä hetkellisesti 4000 km/h.
Noissa kiinalaisten jutuissa tulee usein kirjoitus tai käännösvirheitä. Luin jostain uudesta yangwang sedanista artikkelia mutta kuvien perusteella on kyseessä selkeästi farkku/shooting brake. Sokeakaan sitä ei luulisi sedaniksi joten joku translaattori kusee näissä
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
CATL julkistanut uutta LFP-akkua. Korkeat lataustehot, myös kylmässä. Ja parantunut energiatiheys.

CATL said the new EV battery is the world’s first with 4C ultra-fast charging and +620 miles (1,000 km) CLTC long-range capabilities. The new battery can gain a one-km range in as little as one minute. Even at extreme temperatures as low as -20°C (-4°F), the new battery offers superfast charging.

To improve the energy density, CATL introduced its in-house 3D honeycomb material. As a result, the Shenxing Plus has an energy density of 205 Wh/kg, comparable to most traditional NCM batteries.

Kenen akkuja se Tesla ja VAG nyt käyttämään?
Ois kyllä napakka akku! Näitä sitä on odoteltu.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 657
Kenen akkuja se Tesla ja VAG nyt käyttämään?
Ois kyllä napakka akku! Näitä sitä on odoteltu.
Tesla käyttää omia NMC akkuja jotka on valmistettu omassa tehtaassa sekä Panasonicin yhteistyönä ja LG(NMC), CATL(LFP) ja BYD(LFP) akkuja.

VW käyttää ainakin CATL ja LG. Ehkä myös Gotion?.

Noin nopealla googlettelulla
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 094
Akut paranee siihen tahtiin, että toivottavasti autovalmistajat alkavat tehdä vakiokokoisia akkukoteloita. Olisi aika kova juttu laittaa tuota uutta CATL akkua korvaamaan jonkun vaikka 2020 tehdyn auton akku, jonka seurauksena range tuplaantuisi. Tuo akku ei edes tarvitisisi mitään lämmitystä jos latautuu vauhdilla -20 asteessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 979
Akut paranee siihen tahtiin, että toivottavasti autovalmistajat alkavat tehdä vakiokokoisia akkukoteloita.
Tuskin tulee tapahtumaan ellei esim. EU pakota.

Firmat on omia etujaan suojelevia, ahneita kusipäitä lähtökohtaisesti ja mikään mikä uhkaa omaa myyntiä ei tule tapahtumaan ellei ole pakko.

Olisihan tuo tietysti loistava asia ja EU voisi tästä ottaa koppia.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 481
Sähköautoryhmässä oli taannoin joltain alan ihmiseltä juttua muistaakseni Kanadan messuilta, mainitsi siinä, et isot valmistajat menis yhteensä tuon modularisaation kanssa ja alettaisiin standardisoida akkuja, ettei jokainen tee omanlaistaan vaan tulis pieni, keskikoko ja suuri; sama akku eri valmistajilta.
 
Liittynyt
19.11.2022
Viestejä
310
Autoja nyt on kovin monenlaisia, pituudeltaan, leveydeltään ja autoon sopivan akun korkeuden suhteen.

Vaikea nähdä kokoja standardoitavan. Tai laveammin, on vaikea nähdä taloudellista järkeä akun vaihtamisesta johonkin vanhaan ruoskaan, ellei se akku ole rikki. Ja siinäkin tapauksessa useimmiten kannattanee laittaa koko romu kierrätykseen vanhentuneine järjestelmineen, ennemmin kuin alkaa laittamaan siihen ainakaan uutta akkua.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 657
Liian monta muuttujaa, akkupaketteja integroidaan
kokoajan tiiviimmin muuhun autoon.

Esimerkiksi alustan osia kiinnitetään akkupaketin kulmiin, jolla säästetään tilaa ja saadaan enemmän kapasiteettia.

Tämä on vaikea toteuttaa jos on vaikka vain 3 standardiakkua. Tai sitten energiatiheys kärsii. Se ei tässä kohtaa ole toivottua.

Jos starttiakun koossa saisi 100kWh niin eihän sillä sitten ole enää väliä.

Kun ei ole standardoitu polttomoottoreita niin toivon että ei akkujakaan. Saataisiin vielä kohtuu persoonallisia autoja
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
814
Autoja nyt on kovin monenlaisia, pituudeltaan, leveydeltään ja autoon sopivan akun korkeuden suhteen.

Vaikea nähdä kokoja standardoitavan. Tai laveammin, on vaikea nähdä taloudellista järkeä akun vaihtamisesta johonkin vanhaan ruoskaan, ellei se akku ole rikki. Ja siinäkin tapauksessa useimmiten kannattanee laittaa koko romu kierrätykseen vanhentuneine järjestelmineen, ennemmin kuin alkaa laittamaan siihen ainakaan uutta akkua.
Tämä olis aika helposti ratkaistavissa standardikokoisilla moduleilla. Järkeähän tuossa tulisi siten, että vanha akku menee materiaaleineen kierrätykseen (saat uuden akun halvemmalla) tai uusiokäyttöön energiavarastoksi.

Oliko Stellantiksella vai kenellä jo valmius käyttää jopa saman akun sisällä eri kemiaan perustuvia moduleita
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 416
Lasketaanko tuo CATL 4C latausteho 10%-80% väliltä vai vieläkin kapeammalta alueelta? Ärsyttävä yksikkö tuo C kun kaikki tietavat ettei latausteho voi olla vakio kaikilla varausasteilla.

205 Wh/kg arvolla tulee täysperä rekan akun painoksi 3700kg jos otetaan arvoiksi 5h * 150kw = 750 kwh.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
562
Mitähän tuossa ”...can gain a one-km range on as little as one minute" pitäisi lukea? Jopa Mii lataa nopeammin.

Jos laskee 4C ja 1000 km perusteella, niin rangea tulee parhaimmillaan 66,7 km/min (4 * 1000 km / 60 min). Tutumpana yksikkönä hetkellisesti 4000 km/h.
Se range on kiinalaisen CLTC-mittaustavan mukaan, josta voi lohkaista neljänneksen pois että päästään reaalimaailman lukuihin. Ei silti, ~3000km/h latausnopeus on komea saavutus sekin. Aina haukutaan Kiinalaisia kopioinnista, mutta kyllä tässä CATL osoittaa olevansa globaalia kärkeä myös tuotekehityksessä.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 481
Mielenkiintoinen tilaisuus Torontossa. Isot autovalmistajat & kemianteollisuuden jätit kertomassa, miten sähköautojen akut muuttumassa ihan lähivuosina. Lyhyesti;
- Aivan kuten ns vakioalustat autoissa nykyään, niin myös akkuihin tulossa "Unicell"-rakenne. Tarkoittaa käytännössä sitä, että akkujen sisäiset kennot ovat ulkomuodoiltaan ja liitynnöiltään vakioituja.
- Autonvalmistajat saavat etua, koska ei tarvitse muuttaa designia autojen välillä. Sama malli (vaikkapa Audi A4) voidaan myydä halvemmilla akkukennoilla "kansanmallina" ja raaserimpaan versioon vaihdetaan tiukemmat, esim SSD-kennot.
- Kuluttajalle tuo rakenne mahdollistaa huokeammat tuotteet ja varsinkin paremman eliniän odotteen. Jo nykyäänkin akkujen takuut ovat luokkaa 8 vuotta, tuon jälkeen voidaan vain vaihtaa vikaantuneet komponentit ja joissain tapauksissa jopa parantaa ajoneuvon suorituskykyä.
- Latausnopeudet ja varaustiheydet ovat nousemassa aika huimaa vauhtia...
Kovasti kehittyy tekniikka!
Sarjassamme akkumoduleita maailmalta, osa 2.

Viime viikolla kerroin Toronton tilaisuudesta ja sen kommenteissa käsiteltiin mm VAG:n julkista materiaalia "Unicell"-rakenteesta. Tänään pääsin keskustelemaan BYD:n edustajien kanssa Abu Dhabin World Future Energy Summitissa heidän näkemyksestään - ja ihan sama juttu oli heilläkin. Yhdellä modulimitoituksella mennään, sisuskalut tulevat vaihtelemaan. Tällä kertaa kuvakin onnistui.

Suhteessa läntisiin kilpakumppaneihin BYD:in vakiomodulit ovat huomattavan hoikkia ja pitkiä. Syitä tähän on varmastikin monia, mutta tehtaan edustajat eivät suostuneet tuosta mitään avaamaan. Yksi merkittävä tekijä on kuitenkin se, että siinä missä läntiset kilpailijansa keskittyvät auton akkuihin, niin BYD tekee myös sähkömarkkinoille tarkoitettuja akkuja samoilla moduleilla. Tämä ei ole ihan vähäpätöinen juttu - sähkömarkkinoilla ollaan totuttu käyttämään aiemmin jopa ihan tavallisia lyijyakkuja koska paino/tila ei yleensä ole ongelma ainakaan siinä määrin, kuin mitä autoissa on. Investointikustannus €/kWh sitä vastoin on. Tätä samaahan on myös Tesla yrittänyt, mutta ainakaan toistaiseksi ei ole lyönyt läpi. BYD:in tyypit kertoivat kyllä massiivisista tulevista investoinneista noihin energiamarkkinoidenkin akkuihin. Aika sitten näyttää, miten lyö läpi. Energia-akkupaketeista kuva kommenteissa.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 657
En nyt käsitä mitä käytännön eroa tuossa on nykytilanteeseen. Jos ostat 2170 kennoja niin niissä on mitat ja liitännät samat kuin toisen valmistajan 2170 kennossa. Jos ei olisi samat mitat niin ei se ole enää 2170 kenno
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 979
Onkohan tuossa nyt sekoitettu kenno ja moduuli keskenään noissa käännöksissä/jutuissa.

Toki energiatiheydeltään ja kemialtaan erilaisia voi olla ulkomuodon pysyessä samana 2170:nä tms.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 657
Mulle tulee vain olo että nyt kehitetään pöhinää tyhjästä. On selvää kun katsoo nyt jo markkinoilla olevia autoja että sama valmistaja pyrkii käyttämään samoja komponentteja mahdollisimman paljon eri autoissa. Jossain kohtaa tulee silti tilanne että auto on niin erilainen että täytyy kehittää erilainen ratkaisu.

Omaan korvaan kuulostaa siltä että koitetaan selittää yksinkertaista asiaa mahdollisimman monimutkaisesti
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 614
Jätin ihan piruuttaan DC-laturiin kauppamatkalla ja lataus loppui kun painoi sitä latausluukussa olevaa painiketta, kuten ohjekirjassa ohjeistettu? Se virhe kyl alkuun kävi kun sormella sohasin vain sitä kokonaisuutta missä lukko&ajastus kuvakkeet on niin eihän se ole nappi ens alkuunkaan vaan pitää painaa sitä pientä ajastimen kuvaketta.
Tänään taas näyttää facen puolella latausverkosto nyt ryhmässä noussut keskusteluun tämä, että stellantiksen vehkeissä ei voi dc latausta lopettaa autosta käsin. Jollain ollut siis juurikin ongelmia ST1 lataus & lähimaksu kanssa päättää latausta opelissa.
Kirsikkana kakun päälle vielä se että st1 aspa ei osannut auttaa ja lyönyt luurin kiinni.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 437
Tänään taas näyttää facen puolella latausverkosto nyt ryhmässä noussut keskusteluun tämä, että stellantiksen vehkeissä ei voi dc latausta lopettaa autosta käsin. Jollain ollut siis juurikin ongelmia ST1 lataus & lähimaksu kanssa päättää latausta opelissa.
Kirsikkana kakun päälle vielä se että st1 aspa ei osannut auttaa ja lyönyt luurin kiinni.
Niin mikä juttu tää on? Onko se auto vieläkin siinä laturissa kiinni?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 030
CATL julkistanut uutta LFP-akkua. Korkeat lataustehot, myös kylmässä. Ja parantunut energiatiheys.

CATL said the new EV battery is the world’s first with 4C ultra-fast charging and +620 miles (1,000 km) CLTC long-range capabilities. The new battery can gain a one-km range in as little as one minute. Even at extreme temperatures as low as -20°C (-4°F), the new battery offers superfast charging.

To improve the energy density, CATL introduced its in-house 3D honeycomb material. As a result, the Shenxing Plus has an energy density of 205 Wh/kg, comparable to most traditional NCM batteries.

Jos spekseissä ei ole mitään kauhean pahoja *) merkkejä ja pieniä pränttejä, niin nämä olisivat kyllä mainio tapa saada A / B /C segmentin autoja joissa on siedettävä range ja latausnopeus kelpaa vähän pidempäänkin matkaan.

Puhe NMC-kennoihin vertaamisesta tiheyden suhteen on kyllä huuhaata kun tyypillinen Korealainen halpis-kennotkin ovat luokkaa 260-270Wh/kg.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
814
Puhe NMC-kennoihin vertaamisesta tiheyden suhteen on kyllä huuhaata kun tyypillinen Korealainen halpis-kennotkin ovat luokkaa 260-270Wh/kg.
En tiedä minkälaista halpiskennojakin halvempia ovat tuohon jo kuukauden vanhaan Ioniq 5 N:ään kaivaneet, kun siinä on vaan 173 Wh/kg.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 097
En tiedä minkälaista halpiskennojakin halvempia ovat tuohon jo kuukauden vanhaan Ioniq 5 N:ään kaivaneet, kun siinä on vaan 173 Wh/kg.
RC-autoissa nimenomaan kalliimmissa akuissa on pieni energiatiheys, koska on kapasiteetin sijaan tähdätty suureen tehoon, mitä tarvitaan nopeus- tai kiihdytysajossa.

Ioniq 5 N on tehomalli, joten eikös se ole vaan hyvä asia, että akussa ei ole maksimoitu energiaa per kilo, vaan mieluummin tehoa per kilo?


RC-autoon löytyy samalta valmistajalta (SMC) erilaisia akkuja. Kalliimmissa ja tehokkaammissa pienemmän sisäisen resistanssin akuissa on enemmän massaa per kapasiteetti.

HC (High Capacity) 22,2 V 5500 mAh:
-660 g
-120 C
-122,1 Wh
-185 Wh/kg (koko akku johtoineen liittimineen)
-79,95 USD

SRD (Speed Run Drag) 22,2 V 5300 mAh:
-832 g
-250 C
-117,7 Wh
-141 Wh/kg (koko akku johtoineen liittimineen)
-134,95 USD


Näköjään 5 N:ssä on kuitenkin suurempi energiatiheys kuin tavallisessa Ioniq 5:ssä, 173 Wh/kg vs. 162,2 Wh/kg. Lisäksi samaan tilavuuteen on saatu mahtumaan 84 kWh vs. 77,4 kWh.

Sitten pitää vielä varmistua, ettei vahingossa vertaile omenoita appelsiineihin, eli koko akkupaketin energiatiheyttä pelkän akkukennon energiatiheyteen. Esitteen arvot Ioniqille ovat todennäköisesti koko akkupaketille, ja zepi puhui pelkistä kennoista.
 

Liitteet

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
814
Ioniq 5 N on tehomalli, joten eikös se ole vaan hyvä asia, että akussa ei ole maksimoitu energiaa per kilo, vaan mieluummin tehoa per kilo?
Eiköhän siellä ole tehty kompromissi, jota on vain tuunattu hieman enemmän tehoa kohti.

Sitten pitää vielä varmistua, ettei vahingossa vertaile omenoita appelsiineihin, eli koko akkupaketin energiatiheyttä pelkän akkukennon energiatiheyteen. Esitteen arvot Ioniqille ovat todennäköisesti koko akkupaketille, ja zepi puhui pelkistä kennoista.
Ymmärrän kyllä hyvin mistä on kyse. Veikkaan, että Zepi puhui kennoista ja CATL akusta. Tätä juuri halusin alleviivata.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 481
Viestejä
4 200 801
Jäsenet
70 911
Uusin jäsen
laskostaja

Hinta.fi

Ylös Bottom