Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 779
Niin jätin tuosta sanomatta että Scandinaviassa citymaasturit ovat oudon hyljeksittyjä verrattuna farmariin. Itsellenikin olisi perheellisenä farmari ennen sedania mutta silti se citymaasturi olisi mieluisin sähköisenä.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Mutta miksi ihmeessä ei pakata farkkua kattoon asti jos tarkoitus roudata kamaa? Se on vähän kuin sanoisi että Model 3:een menee enemmän tavaraa kuin täyskorkeaan Sprinteriin jos ei käytetä muuta kuin frunkia?
Siis tottakai pakataan. Toin vain ton väliverhon havainnollistamaan sitä eroa siinä kontin koossa. Se väliverhon yläpuolinen tila on oikeasti todella pieni, eikä se ole edes täysimääräisesti käytettävissä.. Koska sitä ei tuossakaan voinut aivan taakse asti pakata, jotta kontti mahtui kiinni.

Pointti olikin siinä, että se 10cm syvempi kontti tuo lisätilaa litroissa lähes saman verran kuin tuo farkun yläosa, mutta käyttökelpoisempana. Ja kun siihen lisätään lattian alla iso tila ja frunkki, niin kokonaismäärä on aika rajusti isompi jo.
 
Liittynyt
14.01.2021
Viestejä
210
Mutta miksi ihmeessä ei pakata farkkua kattoon asti jos tarkoitus roudata kamaa? Se on vähän kuin sanoisi että Model 3:een menee enemmän tavaraa kuin täyskorkeaan Sprinteriin jos ei käytetä muuta kuin frunkia?
Koska kaikissa farkuissa ei ole mitään, mikä estäisi tavaroiden valumista niskaan kolaritilanteessa, eli se on laitonta, vaikeeta ja vaarallista. Mm. Enyaqiin tavaratilan ja matkustamon välinen verkko on lisävaruste ja en muista, että esim. Teslan MY:ssä sellaista olisi edes saatavilla. Kuinka monen hiihtolomamatkaajan olet nähnyt vetävän farkussa liinoilla niitä "ylilastejaan" jotenkin kiinni?

Sitten tuohon pulatunnuksen taulukkovertailuun:
Enyaqiin maahantuoja mylläsi noita varustetasoja tuossa 80 -> 85 uudistuksessa ja vähän on sellainen kutina, että sitä on myllätty sen jälkeenkin.
HUD:n saa (vain?) ottamalla "Style Businessline" -varustelun pelkän Businesslinen sijaan (Tai L&K). Hinta pomppaa 3 tonnia, mutta siinä tulee muistaakseni myös lämmitettävä tuulilasi vakiona ja paremmat popit. Lisäksi jos alusta on liian tiukka omaan makuun, niin sähköinen alusta edellyttää sitä Styleä ja siihen Ultra-pakettia, jolloin hinta +6k.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 313
Voithan toki vaihtoehtona ostaa sähköisen alustan Teslaan. En näe kovin ihmeellisenä että varusteiden hintoja säädellään silloin tällöin, varsinkin kun nuo ovat usein maahantuojien säädettävänä millaisia varusteita vakiona mihinkin versioon tulee tai vähintäänkin mitä versioita tulee yleensäkään saataville ja miten konfiguroitavia ne ovat.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 889
Koska kaikissa farkuissa ei ole mitään, mikä estäisi tavaroiden valumista niskaan kolaritilanteessa, eli se on laitonta, vaikeeta ja vaarallista. Mm. Enyaqiin tavaratilan ja matkustamon välinen verkko on lisävaruste ja en muista, että esim. Teslan MY:ssä sellaista olisi edes saatavilla. Kuinka monen hiihtolomamatkaajan olet nähnyt vetävän farkussa liinoilla niitä "ylilastejaan" jotenkin kiinni?
Tämä. Siksi en itse tuosta Y:stä niin innostu kun siihen ei taida tavaratilan verkkoa saada rahallakaan. Eli siitä reilu 800l tilasta joku 300 on todellisuudessa käytettävissä lähinnä vain joidenkin kevyiden takkien ym. kuormaamiseen.

Tosin ei meillä nykyisessä autossakaan tilanne juuri parempi ole ja on sillä pärjätty. Aika moista survomista vaan vaatii esim. juuri hiihtolomilla että kaiken saa mahtumaan. Seuraavaan autoon haluaisin vähän enemmän käyttökelpoista tilaa.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Tämä. Siksi en itse tuosta Y:stä niin innostu kun siihen ei taida tavaratilan verkkoa saada rahallakaan. Eli siitä reilu 800l tilasta joku 300 on todellisuudessa käytettävissä lähinnä vain joidenkin kevyiden takkien ym. kuormaamiseen.

Tosin ei meillä nykyisessä autossakaan tilanne juuri parempi ole ja on sillä pärjätty. Aika moista survomista vaan vaatii esim. juuri hiihtolomilla että kaiken saa mahtumaan. Seuraavaan autoon haluaisin vähän enemmän käyttökelpoista tilaa.
Toi X on aika tilaihme kun suksetkin saa lattian alle:
IMG_5875.jpeg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 087
Pointti olikin siinä, että se 10cm syvempi kontti tuo lisätilaa litroissa lähes saman verran kuin tuo farkun yläosa, mutta käyttökelpoisempana
No tämä pätee vain tiettyyn rajaan asti.

Leveä, korkea ja kohtuullisen syvä kontti on kertaluokkaa käyttökelpoisempi mitä litroissa sama, mutta syvempi.

Sieltä kontin perältä on oikeasti hanurista talven kurakelillä kaivaa jotain tavaraa, kun pitää varoa likaamasta housuja.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
No tämä pätee vain tiettyyn rajaan asti.

Leveä, korkea ja kohtuullisen syvä kontti on kertaluokkaa käyttökelpoisempi mitä litroissa sama, mutta syvempi.

Sieltä kontin perältä on oikeasti hanurista talven kurakelillä kaivaa jotain tavaraa, kun pitää varoa likaamasta housuja.
Se riippuu ihan mitä kuskailee. Jos jotain huonekalulaatikoita tai vastaavia kuskailee paljon ni farkku ois paljon parempi ollu. Mut tälleen puolen vuoden jälkeen en oo farkkua kaivannut ollenkaan, vaikka 20v vedin käytännös pelkästään farmariautoilla.

Vissiin kaks kertaa ollu tilanne missä tähän ei ois joku mahtunut. Mutta nekin saatiin sit osiin siten et mahtui.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 363
Siis tottakai pakataan. Toin vain ton väliverhon havainnollistamaan sitä eroa siinä kontin koossa. Se väliverhon yläpuolinen tila on oikeasti todella pieni, eikä se ole edes täysimääräisesti käytettävissä.. Koska sitä ei tuossakaan voinut aivan taakse asti pakata, jotta kontti mahtui kiinni.
Model 3 speksit:

Leveys 94cm (kapeimmasta kohtaa alhaalla)
Leveys 78cm (ylimmässä kohtaa)
Syvyys 107cm (penkit ylhäällä)
Korkeus 45cm

Litrat (94x107x45) = 453L

Lattialokero:
leveys 68cm (levein kohta)
syvyys 45cm (syvin kohta)
korkeus 30cm

Litrat (68x45x30) = 9L
Yht. 462L

C5:

Leveys 111cm
Syvyys 106cm (penkit ylhäällä)
Korkeeus 85cm

Litrat (111x106x85) = 1000L

Vaikka Model 3:lle antaisi lisälitroja ottamalla takatilasta leveimmän kohdan ja ottaisi C5:sta pois kattoviiston viemät litrat niin en edelleenkään suostu uskomaan että Model 3 imee enemmän tavaraa, se frunkin tuoma reilu 80 litraa ei sekään muuta tätä radikaalisti.

Pelkästään tuo 45cm korkeus Model 3:ssa on naurettavan vähän.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 889
Toi X on aika tilaihme kun suksetkin saa lattian alle:
Ok. Miten tää littyy Y:hyn ja muihin vastaavan hintaisiin mistä edellä keskusteltiin?

Tosin offtopicina mainittava, että ei tuohon mahtuisi edes puolet meidän suksista - ja sitten vielä lumilaudat päälle :D. Ja X:ään ei saa boksia tai pyörätelineitä katolle niin se on ihan no-go meille.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Model 3 speksit:

Leveys 94cm (kapeimmasta kohtaa alhaalla)
Leveys 78cm (ylimmässä kohtaa)
Syvyys 107cm (penkit ylhäällä)
Korkeus 45cm

Litrat (94x107x45) = 453L

Lattialokero:
leveys 68cm (levein kohta)
syvyys 45cm (syvin kohta)
korkeus 30cm

Litrat (68x45x30) = 9L
Yht. 462L

C5:

Leveys 111cm
Syvyys 106cm (penkit ylhäällä)
Korkeeus 85cm

Litrat (111x106x85) = 1000L

Vaikka Model 3:lle antaisi lisälitroja ottamalla takatilasta leveimmän kohdan ja ottaisi C5:sta pois kattoviiston viemät litrat niin en edelleenkään suostu uskomaan että Model 3 imee enemmän tavaraa, se frunkin tuoma reilu 80 litraa ei sekään muuta tätä radikaalisti.

Pelkästään tuo 45cm korkeus Model 3:ssa on naurettavan vähän.
En tiedä mistä nuo mitat on. Mutta mä mittasin itse mitalla syksyllä kun autot oli vierekkäin. Leveys oli sama (oli siinä sentin ero muistaakseni). Syvyys oli 10cm eroa ja itseasiassa sekin oli lattian tasolta. Sitikassa se kontin kohta penkeissä oli tosi paljon viistompi kuin kolmosessa. Ja korkeus sentilleen sama siijen väliverhoon asti. Ja sit toki sitikka isompi sit siitä ylöspäin.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Model 3 speksit:

Leveys 94cm (kapeimmasta kohtaa alhaalla)
Leveys 78cm (ylimmässä kohtaa)
Syvyys 107cm (penkit ylhäällä)
Korkeus 45cm

Litrat (94x107x45) = 453L

Lattialokero:
leveys 68cm (levein kohta)
syvyys 45cm (syvin kohta)
korkeus 30cm

Litrat (68x45x30) = 9L
Yht. 462L

C5:

Leveys 111cm
Syvyys 106cm (penkit ylhäällä)
Korkeeus 85cm

Litrat (111x106x85) = 1000L

Vaikka Model 3:lle antaisi lisälitroja ottamalla takatilasta leveimmän kohdan ja ottaisi C5:sta pois kattoviiston viemät litrat niin en edelleenkään suostu uskomaan että Model 3 imee enemmän tavaraa, se frunkin tuoma reilu 80 litraa ei sekään muuta tätä radikaalisti.

Pelkästään tuo 45cm korkeus Model 3:ssa on naurettavan vähän.
En tiedä mistä nuo mitat on. Mutta mä mittasin itse mitalla syksyllä kun autot oli vierekkäin. Leveys oli sama (oli siinä sentin ero muistaakseni). Syvyys oli 10cm eroa ja itseasiassa sekin oli lattian tasolta. Sitikassa se kontin kohta penkeissä oli tosi paljon viistompi kuin kolmosessa. Ja korkeus sentilleen sama siijen väliverhoon asti. Ja sit toki sitikka isompi sit siitä ylöspäin.
Ok. Miten tää littyy Y:hyn ja muihin vastaavan hintaisiin mistä edellä keskusteltiin?

Tosin offtopicina mainittava, että ei tuohon mahtuisi edes puolet meidän suksista - ja sitten vielä lumilaudat päälle :D. Ja X:ään ei saa boksia tai pyörätelineitä katolle niin se on ihan no-go meille.
Saahan noita käytettynä ihan samaan rahaan.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 225
Koska kaikissa farkuissa ei ole mitään, mikä estäisi tavaroiden valumista niskaan kolaritilanteessa, eli se on laitonta, vaikeeta ja vaarallista.
Ainakin omassa on ylimääräinen väliverkko kiintea varuste. ( "rullaverho" ) Verkon voi vetää matkustamon ja tavaratilan väliin myös takapenkin selkänojat käännettynä eli etupenkkien taakse. Normaalitilanteessa väliverkko on takapenkin ja tavaratilan välissä näin haluttaessa. Tavaratilan suoja suoja myös sähköinen, eli menee tavaratilan päälle automattisesti kun takaluukun sulkee ja menee pois takaluukun avautuessa. Olen olettanut että totta kai kaikissa farkuissa on jokin väliverkko "pakollinen" varuste , juurikin tuon turvallisuuden takia.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 363
Koska kaikissa farkuissa ei ole mitään, mikä estäisi tavaroiden valumista niskaan kolaritilanteessa, eli se on laitonta, vaikeeta ja vaarallista. Mm. Enyaqiin tavaratilan ja matkustamon välinen verkko on lisävaruste ja en muista, että esim. Teslan MY:ssä sellaista olisi edes saatavilla. Kuinka monen hiihtolomamatkaajan olet nähnyt vetävän farkussa liinoilla niitä "ylilastejaan" jotenkin kiinni?
Siis nyt ei ollut kyse mistään hiihtolomamatkasta vaan muuttokuorman viemisestä. Joo, ei ole turvallista kuljettaa kassakaappia katonrajassa mutta nyt oli kyse ilmeisen poikkeuksellisesta tilanteesta jossa oli tarkoitus saada mahd. paljon kamaa kyytiin.

En tiedä mistä nuo mitat on. Mutta mä mittasin itse mitalla syksyllä kun autot oli vierekkäin. Leveys oli sama (oli siinä sentin ero muistaakseni). Syvyys oli 10cm eroa ja itseasiassa sekin oli lattian tasolta. Sitikassa se kontin kohta penkeissä oli tosi paljon viistompi kuin kolmosessa. Ja korkeus sentilleen sama siijen väliverhoon asti. Ja sit toki sitikka isompi sit siitä ylöspäin.
Mitat haettu netistä ja sanoohan nyt ihan noi kuvatkin että C5 farkkuun menee enemmän kamaa kuin Model 3:een.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 843
Yllätys, kun mittaavat litrat ihan toisella tapaa kuin muut. Björnin banaanilaatikkotestissä ei sitten kuitenkaan ole niin tilava.
Olen vertaillut huolella Y:tä ja Ionic 5:sta vierekkäin konttien osalta, en nettikeskustelujen perusteella vaan fyysisesti autojen ollessa pysäköitynä 60 cm toisistaan. Kyllä, Björnin testissä Ioniciin meni enemmän banaanilaatikoita. Käytännön elämässä valkkaisin kontin osalta ilman epäröintiä Y:n. Se on selvästi tilavampi. Kun pitää oikeasti saada tavaraa mukaan, niin tason alla oleva tila on iso lisä. Normaalisti jemmaan siellä sukolaturia ja jotain harvoin käytettävää. Sivukoteloihin menee mm. type2-johto kätevästi, EA-kamat, turvaliiviä jne. Yritän siis sanoa, että Tesla Y:n kontti on tilava ja lisäkoteloineen todella tilava. Sen päälle vielä yli 100 litran frunkki.

Muodon puolesta pidän pystyperä Enyaqin konttia parhaana, vaikka kontin pohja ei ole kontin luukun reunan tasolla. Se on julmetun iso kuutio ja siten käytännöllinen.

Paras kuitenkin olisi, kun konttien osalta annettaisiin seuraavat tiedot:

Mielestäni Björnin banaanilaatikkotesti on epäkäytännöllinen, vaikkakin testaajalle helppo. Itse pitäisin neljästä tiedosta:
1) Absoluuttinen litratilavuus (jonkin standardi, tosin ymmärtääkseni Tesla ei näitä kumartele)
2) Suurin sisään mahtuva esine, mitat / tilavuus
3) Hieman muotoutuvien 60l putkikassien määrä
4) Lentolaukkujen (eli isojen 75cm ruumaan menevien matkalaukkujen) määrä
Kohta 2) osalta tarkoitan kuution muotoista esinettä.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Mitat haettu netistä ja sanoohan nyt ihan noi kuvatkin että C5 farkkuun menee enemmän kamaa kuin Model 3:een.
Joo mennään sillä, ei mul oo tarvetta vängätä tollasesta asiasta kun olen itse kuskannut kolmosella enemmän kamaa vieläpä niin että takapenkki oli tyhjä ja sitikassa ei ollut. Eli kolmoseen meni selvästi enemmän tavaraa. Ei hetkauta mua miten joku muu uskoi asian olevan. Joten mennään sillä että sitikkaan meni enemmän vaikka käytäntö osoittanut toisin.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 363
Joo mennään sillä, ei mul oo tarvetta vängätä tollasesta asiasta kun olen itse kuskannut kolmosella enemmän kamaa vieläpä niin että takapenkki oli tyhjä ja sitikassa ei ollut. Eli kolmoseen meni selvästi enemmän tavaraa. Ei hetkauta mua miten joku muu uskoi asian olevan. Joten mennään sillä että sitikkaan meni enemmän vaikka käytäntö osoittanut toisin.
Eli siis Model 3:een meni enemmän tavaraa penkit ylhäällä kuin C5 farkkuun penkit alhaalla?
 

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 031
Paras kuitenkin olisi, kun konttien osalta annettaisiin seuraavat tiedot:
Itselle riittäisi kaksi eri tilavuutta.

1) Kontin normaali esillä oleva tila hattuhyllyn/näkösuojaan saakka. Eli ei mitään sivulokeroita, kannen alla olevia tiloja tms.

2. Maksimi eli kaikki kontissa oleva tila täytettynä kattoon asti lokeroineen.

Nyt kaikki ilmoittaa mitä ilmoittaa ja osalla merkeistä tiedosta ei voi oikein sanoa mitään. Esim 3-sarjan BMW sedanin kontti on valmistajan mukaan 480L ja farkun 500L. Todellisuudessa eroa on vähän enemmän kuin ~4%.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 889
Nyt kaikki ilmoittaa mitä ilmoittaa ja osalla merkeistä tiedosta ei voi oikein sanoa mitään.
Olen itse ollut siinä käsityksessä että ainakin eurooppalaiset valmistajat ja suuri osa muistakin vakiintuneista merkeistä ilmoittaa tilavuuden standardilla, eli litran kuutioita pinottuna takamatkustajien selkänojan yläreunaan saakka. Tuo on ihan vertailukelpoinen data.

Tosin nykyisin nämä välipohjat ja lisäsyvennykset sotkee kun aina ei voi tietää onko ne mukana mitassa vai ei.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Model 3 speksit:

Leveys 94cm (kapeimmasta kohtaa alhaalla)
Leveys 78cm (ylimmässä kohtaa)
Syvyys 107cm (penkit ylhäällä)
Korkeus 45cm
Oli nyt vielä pakko hakea mitta.
- Syvyys 110cm isoimmillaan ja 107cm pienimmillään.
- Leveys kapeimmallaan 100cm ja leveimmillään 137cm
- korkeus 55cm

Luukkukin on 50x110.

Eli ei nuokaan mitat kyllä netistä löytyen kovin paikkaansa pidä.

Edit: ja sitikassa syvyys oli 10cm vähemmän, sen nyt muistan ku oon siitä kaverille viestin erikseen laittanu.

Edit2: sä sait sitikan tilavuudeksi 1000l kun ilmoitettu on 535, teslassa ilmoitettu 561l.
 
Viimeksi muokattu:

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Eli siis Model 3:een meni enemmän tavaraa penkit ylhäällä kuin C5 farkkuun penkit alhaalla?
Ei, vaan penkit ylhäällä, mutta sitikassa lapset joutu ottaa jalkoihin ja keskipenkille tavaraa ja koira oli apukuskin jaloissa. Kolmosessa jaloissa ei ollu tavaraa kellään ja koira oli keskipenkillä.

Koska se takakontin lattian alla oleva tila ja frunkki oli niin iso. Olin siis tyhjentänyt tuota varten latauskaapeleista jne jotta tila oli maksimi käytössä.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 363
Oli nyt vielä pakko hakea mitta.
- Syvyys 110cm isoimmillaan ja 107cm pienimmillään.
- Leveys kapeimmallaan 100cm ja leveimmillään 137cm
- korkeus 55cm

Luukkukin on 50x110.

Eli ei nuokaan mitat kyllä netistä löytyen kovin paikkaansa pidä.

Edit: ja sitikassa syvyys oli 10cm vähemmän, sen nyt muistan ku oon siitä kaverille viestin erikseen laittanu.


Tuossa video jossa Model 3 mitataan. Vai onko sulla Highland ja siinä eri mitat?

Ei, vaan penkit ylhäällä, mutta sitikassa lapset joutu ottaa jalkoihin ja keskipenkille tavaraa ja koira oli apukuskin jaloissa. Kolmosessa jaloissa ei ollu tavaraa kellään ja koira oli keskipenkillä.

Koska se takakontin lattian alla oleva tila ja frunkki oli niin iso. Olin siis tyhjentänyt tuota varten latauskaapeleista jne jotta tila oli maksimi käytössä.
Sorry, menee yli ymmärryksen edelleen. Mitkään tiedossa olevista mitoista ei vaan saa tuota selitettyä.
 
Liittynyt
13.05.2020
Viestejä
13
Oli mielestäni hyvä lista. Jotain minua kiinnostavia hajahuomioita:
- Yllättävän halpa ID.4 tuolla listalla kyllä on.
- Ariyalla selkeästi isoin akku mutta toiseksi pienin toimintamatka; tosin kaikkien toimintamatka ovat osapuilleen samat, ja muistikuvani mukaan Ariya pärjäsi jossain (viimevuotisessa) talvitestissä hyvin ettei toimintamatka pienentynyt talvella yhtä paljon kuin monilla muilla.
- Se on sääli ettei ID.4:ssä ja Ariyassa ole camp-modea, no itse asiassa ei ole kuin Teslalla ja Volvolla, tuon mukaan? Luulin että korealaisilla on joku sellainen myös? Muilla autoillako sitten istutaan talvella kylmässä autossa laturilla, eikä uskalla kesäkuumalla jättää koiraa/lapsia/anoppia autoon kun käväisee kuppilassa yhdellä? Vähän kyllä meinasin että seuraavassa sähköautossani pitäisi olla myös camp mode.
- Mitä tuosta listalta ei näe on että Ariyassa kai on myös mahdollisuus 22kW AC-lataukseen (muissa kaiketi 11kW), jos sillä merkitystä on. Minulle se olisi merkittävä plussa, mutta ilmankin varmasti pärjää.
Kyllä EV6:sta löytyy utility-mode, on tullut itsekin yövyttyä pari yötä Kian kontissa.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476


Tuossa video jossa Model 3 mitataan. Vai onko sulla Highland ja siinä eri mitat?
2019 vuosimallin perffi.

Tesla tosiaan ilmoittaa kokonaistilavuuden näin:
Front Trunk: 88 L
Behind 2nd row: 561 L
Maximum total cargo volume with 5 passengers: 649 L

Vastaavasti sitikka penkit ylhäällä 535l

Eli kyllä siellä ihan valmistajien omien ilmoitusten mukaankin enemmän litroja on.

Edit: ja esim tuon videon eka mitta. 94cm. Mulla sama kohta on 100cm, tai no 99,5 tms jos millilleen aletaan kattoo.
Syvin kohta videolla 107cm, mulla 110cm.

Edit2: ja esim tuolla ylhäällä tolla kapenee aivan älyttömästi toi verhoilu, mulla ei.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 363
Eli kyllä siellä ihan valmistajien omien ilmoitusten mukaankin enemmän litroja on.
Et tainnut lukea yhtään tätä ketjua? Nuo valmistajien ilmoitukset on mitä on ja varsinkin Tesla on kunnostautunut siinä että ilmoitetaan sitä sun tätä kun ei ole mitään pakottavaa standardia tavaratilan mittauksille.

Jokainen jolla on edes yksi toimiva silmä näkee samantien kuvista että C5 farkku imee enemmän kamaa kuin Model 3 kun lyödään kamaa kattoon asti, en tajua miksi tätä vastaan tappelet. Jos sinä olet saanut Model 3:een menemään enemmän tavaraa niin sitten on varmaan ollut ongelma auton pakkaajassa kuin tilavuudessa.

Edit: ja esim tuon videon eka mitta. 94cm. Mulla sama kohta on 100cm, tai no 99,5 tms jos millilleen aletaan kattoo.
Ei ole merkitystä tuolla mittaerolla, joskin ihmetyttää miten voi olla 6cm eroa tuossa kohtaa. Videon auto ilmeisesti 2017/2018 (6v vanha video) mallia, tuskin mikään on muuttunut 2019 perffiin verrattuna?
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 195
2019 vuosimallin perffi.

Tesla tosiaan ilmoittaa kokonaistilavuuden näin:
Front Trunk: 88 L
Behind 2nd row: 561 L
Maximum total cargo volume with 5 passengers: 649 L

Vastaavasti sitikka penkit ylhäällä 535l

Eli kyllä siellä ihan valmistajien omien ilmoitusten mukaankin enemmän litroja on.

Edit: ja esim tuon videon eka mitta. 94cm. Mulla sama kohta on 100cm, tai no 99,5 tms jos millilleen aletaan kattoo.
Syvin kohta videolla 107cm, mulla 110cm.

Edit2: ja esim tuolla ylhäällä tolla kapenee aivan älyttömästi toi verhoilu, mulla ei.
TM on mitannut 107 cm pituudeksi.


Model 3 performance 2019:

Trunk:
Leveys 108-134 cm
Pituus 107/173 cm
Korkeus 51 cm

Frunk:
Leveys 71 cm
Pituus 40 cm
Korkeus 25 cm

Tilavuus 10 l -mittalaatikoilla:
360 l (lattian päällä)
50 l (lattian alla)
70 l (frunk)

Pehmeitä nyssäköitä mahtuisi enemmän.


Citroen C5 Tourer 2009:

Leveys 111 cm
Pituus 109/174 cm
Korkeus 52/77 cm

Tilavuus 10 l mittalaatikoilla:
520 l
(1462 l ilmoitettu penkit kaadettuna)


Näiden perusteella tavaratilan pituudessa ei ole eroa, tai Tesla on sentin pari lyhyempi.

Itse pakkaisin nyssäköitä jonkin verran enemmän C5:een, jos takapenkkiä ei voisi kaataa. Kattoon asti 77 cm korkeuden hyödyntäminen tuo enemmän litroja ja puristaa tehokkaammin ilmat nyssäköistä, kuin useampaan matalaan tilaan pakkaaminen.

Veikkaan kokemuksen Teslan paremmuudesta tulevan siitä, että se ylitti niin reilusti korimallin odotukset. Underdog onkin lähes mestari.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
En tiedä mitä autoja mulla on ja on ollut, mutta nuo on mun yksilöistä mitalla mitattuja siten et autot oli syksyllä vierekkäin ja sitikassa se oli noin 100cm se syvyys. Ja todellisuus oli ihan jotain muuta, kun se penkin selkänoja oli niin viistossa, että sinä oli käyttökelpoista tilaa alle 5cm korkeudelta.

Ja mittailin niitä juuri siksi kun en käsittänyt miten sinne sitä tavaraa mahtui niin paljon enemmän. Tilavuudeltaan takakontit on yllättävänkin lähellä toisiaan sen käyttökelpoisen tilan osalta ja tosiaan teslan takalattian tila (joka noissa sun löytämissä etenkin korkeuden puolesta on liian matala ainakin) ja frunkki toi sen verran enemmän tilaa, että takapenkille menevät tavarat mahtui niihin ja vielä enemmän.

Mut ei tää johda mihinkään. Kyllä mä näen että videolla on 94cm, tai no en näe, kuulen kun se sanoo sen, enkä mä sitä epäile. Ja mulla samassa kohdassa 6cm eroa. Auto toki ulkonaantuonti, mutta tuohon aikaan kaikki tuli jenkkien tehtaalta joten en tiedä mistä erot johtuu. Y mallissa on moniakin eroja eri tehtaiden välillä mut tässä se ei selitä sitä.

Edit: tuossa tm testissä takakontin leveys on ollut 108-134, kun mulla on 100-137. Et eroa tuolla tm versiollakin videon versioon, että mun versioon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 363
Itse pakkaisin nyssäköitä jonkin verran enemmän C5:een, jos takapenkkiä ei voisi kaataa.
Nyt oli kyse ns. lattiasta kattoon pakkauksesta, tuo TM testi on vain hattuhyllyyn/näkösuojaan asti mitattu. Kuvasta näkee että kun vedetään kattoon asti niin litroja tulee satoja lisää, myös 10L kuutioilla.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 195
Nyt oli kyse ns. lattiasta kattoon pakkauksesta, tuo TM testi on vain hattuhyllyyn/näkösuojaan asti mitattu. Kuvasta näkee että kun vedetään kattoon asti niin litroja tulee satoja lisää, myös 10L kuutioilla.
Lattiasta kattoon minä tarkoitinkin, koko 77 cm korkeus, muttei takapenkin kaatoa. Silloin saisin Citikkaan nyssäköitä arviolta 750 l vs. Teslaan normi + lattian alle + frunk arviolta yhteensä 10 % vähemmän. Ilmat puristuvat paremmin korkeassa tilassa, joten käytännössä Tesla jää yli 10 % pienemmäksi.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
PS. Vaikka tuulilasi ei lämpee ni eikö y:ssä silti pyyhkielien kohta lämpee?
Tuo ei korvaa mitenkään tuulilasin lämmitystä, vaikka hyvä että sentään jotain on (vaikka tuon saman saa sillä että nostaa pyyhkimiä talvella hieman niin että puhallus osuu siihen).

Eli kyllä siellä ihan valmistajien omien ilmoitusten mukaankin enemmän litroja on.
Valmistaja voi mitata kontit eri tavoilla ja ilmoittaa eri tavoilla, siitä se ero tulee. Niitä on useampaa standardia, saksalaiset (ja yleensä eurooppalaiset) käyttävät yhtä ja Tesla mitä ilmeisemmin käyttää omaansa, koska mitat eivät osu mitenkään kohdalle. Jos toisella kuutioon mahtuu 500l ja toisella 1200l, niin onhan se ihmeellistä.

Kyseessä ei ole siis teoreettisesti laskettu tila, ainakaan saksalaisilla, vaan tietynlaisilla 1 litran laatikoilla laskettu mitta. Silloin esim. penkin vinous 1cm erollakin voi vaikuttaa tulokseen, jos tuo pieni laatikko ei mahdu sinne väliin enää. Samalla tavalla Björnin testissä banaanilaatikoiden mahtumiseen vaikuttaa penkkien asento.

Vaikka Model 3:ssa on kokoonsa nähden iso tavaratila (ja sinne olen tunkenut vaikka kuinka paljon tavaraa, penkit laskettuna olen jopa kokonaisen lisäsängyn saanut mahtumaan sisään), niin ei se yhtäkkiä kasva ihan toisiin luokkiin vain sen takia mitä jossain paperissa lukee. Ei se kuitenkaan veny mihinkään suuntaan.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
niin ei se yhtäkkiä kasva ihan toisiin luokkiin vain sen takia mitä jossain paperissa lukee. Ei se kuitenkaan veny mihinkään suuntaan.
Ei tietenkään. Mä katoin koko tilavuuksia ilmoitusten mukaan vasta äsken tän keskustelun vuoksi. Alunperin mittasin autot vierekkäin vain siksi kun se tosielämän käytännön testi näytti että tossa on paremmat tilat kuin siinä sitikassa ja en uskonut sitä vaikka itse näin.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Ei tietenkään. Mä katoin koko tilavuuksia ilmoitusten mukaan vasta äsken tän keskustelun vuoksi. Alunperin mittasin autot vierekkäin vain siksi kun se tosielämän käytännön testi näytti että tossa on paremmat tilat kuin siinä sitikassa ja en uskonut sitä vaikka itse näin.
En tiedä citikasta mitään, niin siihen en osaa sanoa. Hyvää vertailua saa muihin autoihin esim. Autogefühlin arvosteluissa, kun sillä on aina oma mitta mukana.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
En tiedä citikasta mitään, niin siihen en osaa sanoa. Hyvää vertailua saa muihin autoihin esim. Autogefühlin arvosteluissa, kun sillä on aina oma mitta mukana.
Mä oon todennu että ainoan vertailun saa itse katsomalla.
Tässä nyt käynyt kaikkia mahdollisia sähkiksiä koeajamassa ja on kyllä tilankäytön kannalta teslaa lukuunottamatta aivan lastenkengissä siihen mitä sähköautorakenne mahdollistaisi.
EV9kin oli jäätävän kokoinen laiva, mutta oli siinäkin niin ihme outouksia ettei mitään järkeä ja tilaa hukattu oudosti ilman järkevää syytä.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Mä oon todennu että ainoan vertailun saa itse katsomalla.
Silmä ja omat ajatukset huijaavat silti todellisuudesta, jos lähdet tuosta ajattelutavasta, niin saat juuri tuollaisen lopputuloksen. Jos tavaratilan verhoilu on eri värinen, näet sen tilan eri kokoisena. Kovin objektiivinen tapa tuo ei ole jos sinne kuutioon saa mahtumaan eri määrän tavaraa.

Mutta jätetään tämä tähän, itsekin uskon siniseen autoon mahtuvan enemmän tavaraa kuin valkoiseen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 393
Ruumisautona myös ihan ylivertainen kapistus.
Ei farkku ole soveltunut ruumisautoksi vanhojen fullsize jenkkifarkkujen poistuttua. Ruumisautot ovat käytännössä aina koritehtaan tekemiä erikoisvalmisteisia autoja nykyään, ja jostain syystä ne tehdään pääsääntöisesti sedanista.

No juridisesti ruumisautoina on myös paljon pakuja, mutta nuo ovat lähinnä sitä perus rahtihommaa varten, kun raatoja roudataan paikasta toiseen, yleisestihän ruumis/hautausautolla tarkoitetaan sitä seremoniallista laitetta, jota käytetään kun kuollutta "kunnioitetaan".
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Silmä ja omat ajatukset huijaavat silti todellisuudesta, jos lähdet tuosta ajattelutavasta, niin saat juuri tuollaisen lopputuloksen. Jos tavaratilan verhoilu on eri värinen, näet sen tilan eri kokoisena. Kovin objektiivinen tapa tuo ei ole jos sinne kuutioon saa mahtumaan eri määrän tavaraa.

Mutta jätetään tämä tähän, itsekin uskon siniseen autoon mahtuvan enemmän tavaraa kuin valkoiseen.
Miten ne silmät mittanauhan kanssa valehtelee? Tai esim koiran häkin sijoittelun kanssa. Joko mahtuu, tai ei mahdu, tai jää tilaa käyttämättä huonon muotoilun vuoksi jne…
Tai esim joku ex30 frunkki. Sinne ei latauskaapeli mahtunut. Itellä mahtuu kolme kaapelia ja kauppakassit ja koirasuoja ja vielä menis. Ei siinä tarvi uskoa silmiään…
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 313
Id7 vaikuttaa Björnin Ekassa testissä aika vähäruokaiselta tuossa nollan asteen päällä, kun pääsee lähes Model S plaid lukemaan (joka ajettiin kuivalla kun tämä testi märällä):
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 363
Miten ne silmät mittanauhan kanssa valehtelee? Tai esim koiran häkin sijoittelun kanssa. Joko mahtuu, tai ei mahdu, tai jää tilaa käyttämättä huonon muotoilun vuoksi jne…
Tai esim joku ex30 frunkki. Sinne ei latauskaapeli mahtunut. Itellä mahtuu kolme kaapelia ja kauppakassit ja koirasuoja ja vielä menis. Ei siinä tarvi uskoa silmiään…
No tässä on nyt esitetty sinulle ne mitat useampaan kertaan, aika monesti "haluan uskoa" ajaa yli terveen järjen monessakin asiassa.
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
606
Id7 vaikuttaa Björnin Ekassa testissä aika vähäruokaiselta tuossa nollan asteen päällä, kun pääsee lähes Model S plaid lukemaan (joka ajettiin kuivalla kun tämä testi märällä):
Näyttäisi menevän model 3:sen kanssa samoihin tässä vertailussa:
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 313
No otin vertailuna tuosta videolta ja Björn ihan kehui kulutusta ja loput saat kaivaa ihan itse Björnin excelistä. Onhan näitä vähän vastaavia muitakin testejä viime päivinä tullut jotka antavat vähän samaan suuntaan antavia johtopäätöksiä.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
No tässä on nyt esitetty sinulle ne mitat useampaan kertaan, aika monesti "haluan uskoa" ajaa yli terveen järjen monessakin asiassa.
Jotka vaihtelee vuosimallista ja jostain muusta riippuen. Videon mitat on pienemmät kuin mun autossa ja TM testaamatta mitat on vielä joiltain osin isommat kun mulla. Eli noissa on todella rajusti eroja.

Sit taas esim sitikassa lattiapinta-alasta takapenkkien muodon vuoksi oli käyttökelvotonta iso osa kun penkit oli niin jyrkässä kulmassa.
Eli ei niistä netistä löytyvistä mitoista voi tehdä edes suuntaa-antavia oletuksia kun erot noin rajuja. Siksi just ne pitää ite käydä kattomassa.
Ja minäkin mittasin silloin ne vierekkäin pihalla ja pienempi se oli kuin tuossa kolmosen yksilössä.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 363
Jotka vaihtelee vuosimallista ja jostain muusta riippuen. Videon mitat on pienemmät kuin mun autossa ja TM testaamatta mitat on vielä joiltain osin isommat kun mulla. Eli noissa on todella rajusti eroja.
Tää on todella mielenkiintoista, joku voisi käydä mittaamassa oman Model 3:nsa samalla tavalla kuin tuossa videossa niin nähdään paljonko ne vaihtelee. Jotenkin vaikea kuvitella että Teslalla nuo sisämitat on muuttuneet rajusti vuosimallien välillä tai ainakin itsellä mennyt täysin ohi jos näin on käynyt.

Sit taas esim sitikassa lattiapinta-alasta takapenkkien muodon vuoksi oli käyttökelvotonta iso osa kun penkit oli niin jyrkässä kulmassa.
Mä en tätäkään suostu uskomaan että kovin suuria eroja istuimien kulmissa, tyyliin toisessa 90 astetta pystyssä ja toisessa 45 astetta vinossa.

Veikkaan että tuossa hämää se kun Model 3 on niin pirun matala kontti niin penkkien kulma vaikuttaa pienemmältä kuin oikeasti on.

Näiden kuvien perusteella mitään massiivista eroa kulmissa ei ole, toki kuvakulmat ei ihan samoja joten tämä nyt silmämääräisesti, speksejä ei taida olla missään.
 

Liitteet

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Tää on todella mielenkiintoista, joku voisi käydä mittaamassa oman Model 3:nsa samalla tavalla kuin tuossa videossa niin nähdään paljonko ne vaihtelee. Jotenkin vaikea kuvitella että Teslalla nuo sisämitat on muuttuneet rajusti vuosimallien välillä tai ainakin itsellä mennyt täysin ohi jos näin on käynyt.
Tää olis tosiaan kiva tietää, en ole itekään tälläistä ennen tiennyt.
Videolla lienee sitä ns ekaa mallisarjaa jota ei edes Eurooppaan tuotu koskaan. Et sikäli siinä voi olla isojakin eroja maailmanlaajuiseen versioon nähden.
2021 alkaen sit erot on taas tosi isoja, mut käsittääkseni 2019-2020 on suht sama auto. En tiedä mikä vuosimalli tuossa TM jutussa oli, mutta siinä missä videolla leveys 94cm, mulla 100cm, onkin tekniikan maailmassa jo 108cm. Eli ei puhuta enää ihan pienistä eroista :D

Mä en tätäkään suostu uskomaan että kovin suuria eroja istuimien kulmissa, tyyliin toisessa 90 astetta pystyssä ja toisessa 45 astetta vinossa.
Ei istuma-asennossa olekaan juuri mitään eroa. Vaan se penkin selkänojan rakenne on paksumpi sitikassa ja paksunee ylöspäin ja se kulma on selvästi jyrkempi siinä sen vuoksi. Tai näin mä oletan, koska se ei muuten tuota eroa selitä. Melkein ison ongelma koko sitikan takakontissa oli just se miten paljon sieltä jäi hukkatilaa piiloon jos vaikka jonkun laatikon laittoi. Samanlainen laatikko tuossa ja se väli jää selvästi pienemmäksi. Eli selkänoja kontin puolelta on pystympi. Voiko tämä selittyä jotenki sillä et farkussa penkin rakenne täytyy olla vankempaa, koska sitä ei tueta varsinaisesti ylhäältä mitenkään, siinä missä sedanissa kiinteä hattuhylly ja penkki siinä kiinni. Tai sit on vaan yksinkertaisesti suunnittelussa mietitty miten tuo muotoillaan kontin puolelta. En tiedä, mutta se eri on käsittämättömän suuri. En mä muissa 2010 tai sen jälkeen tehdyissä oo mielestäni törmännyt noin jyrkkään kulmaan.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
442
Mä oon todennu että ainoan vertailun saa itse katsomalla.
Tässä nyt käynyt kaikkia mahdollisia sähkiksiä koeajamassa ja on kyllä tilankäytön kannalta teslaa lukuunottamatta aivan lastenkengissä siihen mitä sähköautorakenne mahdollistaisi.
EV9kin oli jäätävän kokoinen laiva, mutta oli siinäkin niin ihme outouksia ettei mitään järkeä ja tilaa hukattu oudosti ilman järkevää syytä.
Mua kiinnostaa EV9. Voisitko avata enemmän noita outouksia? En ole käynyt katsomassa vielä.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Mua kiinnostaa EV9. Voisitko avata enemmän noita outouksia? En ole käynyt katsomassa vielä.
Siis ei siinä mitään ihmeellisiä oo, mut yks mikä nyt tulee esimerkiksi mieleen on siinä etupenkkien välissä käsinojan alla. Käsinoja nousee tyypilliseen tapaan, mutta se lokero on suhteellisen matala, mutta takapenkillä lattian tasolla on siinä kohdin syvennys. Sinällään kiva idea. Mutta kun se syvennys on niin syvä, että mulla meni käsi melkein olkapäätä myöden sinne. Mahtuis varmaan 12 pack lonkeroa :D mutta jotta pääsisin viimeiseen tavaraan käsiksi, jouduin menee käytännössä polvilleen takalattialle. Voi vaan kuvitella miten mikä tahansa esine on jarruttaessa siellä edessä. Kukaan joka autoa siinä katseli ei oikein ymmärtänyt ajatusta tuon taustalla.

Sit ei liity tilankäyttöön, mutta jos kolmannella rivillä istut niin sääliksi käy kuskin puolella istuvaa. Nimittäin vasempaan nilkkaan puhaltaa polttavan kuumaa ilmaa, mutta oikealla puolen ei ole edes suulaketta ilmalle. Toisaalta fiksusti takana on myös mukitelineet, mutta sitten ei saa käsiä enää minnekään. :D
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Id7 vaikuttaa Björnin Ekassa testissä aika vähäruokaiselta tuossa nollan asteen päällä, kun pääsee lähes Model S plaid lukemaan (joka ajettiin kuivalla kun tämä testi märällä):
Nämä alkaa olemaan niitä ekoja testejä lämpöpumpulla varmaankin? Ne Brittiversion kauhisteluthan oli kaikki PTC-vastuksilla olevia (jota siis ei täällä edes myydä).
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
451

~2025 on MG:n vuosi. :comp:
Ymmärtääkseni myös perus MG4:stä pitäisi tulla ehosteltu malli vielä tämän vuoden loppupuoliskolla, eli suomeen ehkä joskus ensi vuonna?
" As for the brand’s EV plans, it is said to be already developing a facelifted version of the MG4 with a thoroughly upgraded interior."
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 060
Jotka vaihtelee vuosimallista ja jostain muusta riippuen. Videon mitat on pienemmät kuin mun autossa ja TM testaamatta mitat on vielä joiltain osin isommat kun mulla. Eli noissa on todella rajusti eroja.

Sit taas esim sitikassa lattiapinta-alasta takapenkkien muodon vuoksi oli käyttökelvotonta iso osa kun penkit oli niin jyrkässä kulmassa.
Eli ei niistä netistä löytyvistä mitoista voi tehdä edes suuntaa-antavia oletuksia kun erot noin rajuja. Siksi just ne pitää ite käydä kattomassa.
Ja minäkin mittasin silloin ne vierekkäin pihalla ja pienempi se oli kuin tuossa kolmosen yksilössä.
Ajoin useita vuosia 508:lla, joka on käytännössä hyvin lähelle tuota C5:sta vastaava rakenne. Ei ne penkin ole mitenkään jyrkässä kulmassa, enemmän kyse on Teslan epämukavan pystyistä penkeistä jos mistään. En tiedä mitä nyssyköitä olet autoosi kasannut ja miten, mutta myös kolmosta pakanneena minun äärimmäisen vaikea uskoa väitettäsi. Jonkun tietyn mallisen tavaran kanssa kolmosen muodot voivat tuoda jonkun edun, mutta yleisellä tasolla vertailet nyt aikalailla suorakaiteen muotoista pitkää autoa perästä voimakkaasti laskevaan saippuapalaan. Siitä ei isompaa saa vaikka miten ottais jokaisen kuopan käyttöön. Mutta ihan vapaasti saat pitää mielipiteesi. Halusin vain todeta tämän, kun korostit että pitää itse kokeilla.

e: C5/pösö takapenkki mihinkään paksune ylöspäin :D Ihan tasapaksu lättänä.
e2: Vilkaisin muuten vielä kuvista, että C5:n takaluukku on jyrkempi kuin mun entisessä 508:ssa ja autona 10 cm pidempi. Ei varsinaisesti paranna sun väitteiden uskottavuutta.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
247 143
Viestejä
4 308 469
Jäsenet
71 990
Uusin jäsen
Harri Toivonen

Hinta.fi

Ylös Bottom