Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 805
Jos tietää, ettei arkiajossa tarvitse täyteen ladattua akkua ja autosta helppo säätää rajaksi 80 tai 90% niin miksei sitä tekisi? Ehkä sillä autolla ajetaan vuosi kauemmin.

Vähän sama kuin roskien kierrätys: Jos läheltä löytyy biojäteastia, niin miksei sitä erikseen keräisi vaikka olisi vähemmän säätämistä heittää kaikki sekajätteeseen.

Pienistä puroista iso joki ja niin edelleen.
Vietkö biojätteetkin eteenpäin vajaan sangon kanssa? Miksi mä tahallani kasvattaisin latauskertojen määrää? Pienistä puroista... vaan takas sinnepäin.

No vähän on kalliimpi käyttöesine kuin joku tonnin iPhone. Käyttöikäkin toivottavasti pitempi kuin puhelimella. Jotkut saattaa jopa ostaa uuden auton ja ajaa sen ns. paaliin saakka. Harva niin tekee, mutta tiedän useita jotka ostaneet uuden auton yli 10 vuotta sitten ja edelleen ajelevat samalla vehkeellä ilman edes aikomusta vaihtaa uuteen. Joten sinänsä ymmärrän että autosta ja akusta halutaan pitää huolta.
En minä ketään kiellä säätämästä akun kanssa, ihan vapaasti saa räpeltää. Omista lähtökohdista puhuin, auto ei mun alla (5v.) takuun loppumista tule näkemään, niin ihan puhdas käyttöesine.
 
Liittynyt
08.02.2021
Viestejä
104
Vietkö biojätteetkin eteenpäin vajaan sangon kanssa? Miksi mä tahallani kasvattaisin latauskertojen määrää? Pienistä puroista... vaan takas sinnepäin.
Tottakai vien vajaan sangon jos tarve vaatii, mutta huomaan biojätevertaukseni olleen tarpeeton tässä aiheessa.

Täsmennän vastaustani: En keksi syytä, miksi sinun pitäisi kasvattaa latauskertojen lukumäärää, mutta jollekulle muulle auton pidempi elinkaari voi merkitä jotakin, vaikkei siitä välttämättä itse hyötyisi mitään.
Luulin sinun kysyvän aihetta yleisemmin.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 000
Eikös niissä akuissa ole ne ”turvarajat” ettei se akku mene ihan täyteen koskaan? Saa huoletta ladata aina 100% mut onkin todellisuudessa 90-95%.
Talvellahan siitä tulee melkoista säätämistä, jos akun lämmitystä aikoo käyttää, kun lataa joka yö sen akun täyteen, kun piuha kiinni. Viikon lähtöajat autolle sunnuntai-iltana, jos joka päivä lähtöaika sama ja auto hoitaa loput. Huolehtii vaan, että johto on kiinni.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 000
Pitäisi löytää 16A matkalaturi volkkariin (ID3) siksi aikaa kun varsinaiset latausasemat saadaan taloyhtiölle hankittua. Onko suositella jotain hyvää ja halpaa? Suko - type 2 versio siis hakusessa, Satmaticin latausboksi saa toimia laturina nyt väliajan.
Tässä 6-16A, mun auton mukana tuli tällainen. On ollut hyvä. Töpselin lämpöäkin valvoo. Jos jossain pistorasian kunto epäilyttää niin voi käyttää 6A.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 877
Tässä 6-16A, mun auton mukana tuli tällainen. On ollut hyvä. Töpselin lämpöäkin valvoo. Jos jossain pistorasian kunto epäilyttää niin voi käyttää 6A.
Kannattaa huomata sitten tuo pituus, eli kokonaismitta 5m. Itsellä riittää juuri ja juuri 7m kaapeli talon seinästä (latausasema) autolle
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
852
Maksaa se aina vaivaa ja luo mahdollisuuden tilanteelle, että unohtaa nostaa rajaa ylös kun tarve onkin pidempi. Ihan sama, jos joku tykkää säätää, mutta itse en ainakaan pistä tikkuakaan ristiin sen takia, että omistaja nro x. saattaa ehkä saada vähän paremman akun. Turha säätö on turhaa säätöä. Käyttöesine autokin on siinä missä puhelin, en minä senkään akun suojelun perään kyttää. Ei maailma lopu, jos akun vetää kerran pari viikossa 100 %:iin.

e: Minkä takia se pitäisi ladata joka päivä 80%? Siitähän sitä vaivaa vasta tulisikin.
Itse en ainakaan jaksaisi joka päivä repiä johtoja. Lataa sen 1-2 kertaa kuussa 80% ja jos pisempää ajoo tiedossa, niin 100%.
Mitä sitä turhaan latailee sataan, jos ei ole tarve? Mikäli lataan 2 kertaa kuussa tuon akun täyteen, niin se on sen liki 1100km rangee yhteensä, joka vastaa liki samaa mitä edellisellä dieselillä tankkaus kerran kuussa ja 1100km ajoa.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 000
Kannattaa huomata sitten tuo pituus, eli kokonaismitta 5m. Itsellä riittää juuri ja juuri 7m kaapeli talon seinästä (latausasema) autolle
Totta, pari metriä sais olla pituutta lisää. Piti itsekin siitä mainita, mutta unohdin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 805
Tottakai vien vajaan sangon jos tarve vaatii, mutta huomaan biojätevertaukseni olleen tarpeeton tässä aiheessa.

Täsmennän vastaustani: En keksi syytä, miksi sinun pitäisi kasvattaa latauskertojen lukumäärää, mutta jollekulle muulle auton pidempi elinkaari voi merkitä jotakin, vaikkei siitä välttämättä itse hyötyisi mitään.
Luulin sinun kysyvän aihetta yleisemmin.
Kysymys oli suora vastaus Fact0ryn kommenttiin, että lataa ennemmin päivittäin 80 %. Tulkitsin hänen tarkoittavan, että "pitäisi" pitää akku aina 80%:ssa, joka olisi kovin rasittavaa ainakin minun mielestä. Mitä vähemmän töpseliä kiinni sen parempi.

Itse en ainakaan jaksaisi joka päivä repiä johtoja. Lataa sen 1-2 kertaa kuussa 80% ja jos pisempää ajoo tiedossa, niin 100%.
Mitä sitä turhaan latailee sataan, jos ei ole tarve? Mikäli lataan 2 kertaa kuussa tuon akun täyteen, niin se on sen liki 1100km rangee yhteensä, joka vastaa liki samaa mitä edellisellä dieselillä tankkaus kerran kuussa ja 1100km ajoa.
Entäs jos yksi täysi lataus onkin 200-250 km? 80% lataus alkaa harmittaa aikalailla nopeammin. Kääntäen voisi kysyä, että jos noin harvoin joudut lataamaan, niin onko 100% asti laataamisesta edes haittaa. Ei. Jotkut valmistajathan sitä jopa suosittavat tekemään säännöllisesti.

Tässä on ihan samasta ilmiöstä kyse, kun aikanaan bensan "päivittäisestä" tankkauksesta (huonosti osuva tankin koko) hyppäs kerran viikossa diesilillä tankkaukseen. Pikku asia, iso "helpotus". En minä ainakaan ehdoin tahdoin halua itseäni ampua polveen sillä, että jätän molemman pään "varmuudet" huomioiden liki puolet akusta jatkuvasti käyttämättä ja rassaan laturia kiinni paljon aiempaa enemmän. Jahka tuo isoakkuinen vehje joskus pihaan saapuu, niin jatkan samalla linjalla, koska silloin viimeistään 100% latausten määrä jää kk- ja vuositasolla hyvin pieneksi.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Missä ei saa? Jos siis puhutaan esim. As Oyn tolppapaikasta.

Sähköautoissa sieltä kaapelista ei tule virtaa jos auto ei lähetä ns. "herätettä" vrt. tyhmät lohkolämmittimien johdot joissa virta tulee kokoajan läpi ja joku napero voi käydä työntämässä rautanaulan plus ja miinusnavan välille tms..

Itse jätän aina tolpan ympärille odottelemaan, ensin tuli naapureiden eläkeläisiltä napinaa mutta kun homman selitti muutamaan (5-10) kertaan ei enää valitusta tule. Tietysti jos lataa myös töissä ja on vain 1 kaapeli ei liene ongelmaa, mutta itse lataan vain kotosalla niin siellä aina valmiina.
Esim. meidän taloyhtiössä.

Toki kieltoa vastaan voi alkaa tapella ja selittää että toisinkuin lohkolämmitinpiuhassa, latauskaapelissa ei mene kuin heikkovirta kunnes se on kiinnitetty sähköautoon ja neuvottelut yms. on käyty läpi onnistuneesti latauksen aloittamiseksi, mutta hyviä ovat keksimään lisäsyitä miksei sitä saa jättää roikkumaan, kuten että talvella huoltoyhtiön lumiaura saattaa ottaa johtoon kiinni ja repiä koko tolpan irti joka sitten osuu kovalla voimalla taloon ja talo romahtaa iskun voimasta, tai että se roikkuva johto on ihan vain ruman näköinen ja sitä myötä alentaa taloyhtiön asuntojen arvoa, tms... Kielletään kaiken varalta, jos jotain friikkiä kuitenkin sattuisi.

En jaksa alkaa tapella tuota vastaan, toistaiseksi. Ootellaan ensin hetki kun joku tai jotkut muutkin parkkipaikalla ryhtyvät sähköautoilijoiksi, hieman ihmettelen että näinkin kauan on mennyt ja vieläkin olen taloyhtiön ainoa sähköautolataaja, mutta en ihmettelisi josko kohtakin tulisi lisää, ainakin monet ovat kovasti kysyneet kokemuksia sähköautoilusta.

Yksi tyyppi tosin latasi lataushybridiään lämmitystolpasta ja kun häntä kiellettiin, hän alkoi selitellä ettei siitä ole mitään haittaa ja ainakin talvella lohkolämmittäjät saattavat hyvinkin käyttää enemmän sähköä kuin hän jne., mutta taloyhtiön hallitus ei taipunut ja taisi hän muuttaakin perheineen paritaloon muualle. Semmoista sattuu kun ei käytä hattuu.

No, en sano että se piuhan irroitus ja kiinnitys kaksi kertaa päivässä muutenkaan niin paha rasti on. Itseasiassa tärkein syy miksi haluaisin pitää piuhan suko-pistorasiassa koko ajan kiinni on kuvitelmani siitä että sen jatkuva irroitus ja kiinnitys rikkoo ajan kanssa pistorasian (ja sitä myötä koko lataustolppa menee vaihtoon), varsinkin kun se on supersuko joka on kovin tiukan tuntuinen että ihan voimalla saa vetää piuhaa irto tolpasta. Mutta kai se on suunniteltu kestämään tuhansia kiinnityksiä ja irroituksia, joten ehkä turhaan mietin asiaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 039
Kysymys oli suora vastaus Fact0ryn kommenttiin, että lataa ennemmin päivittäin 80 %. Tulkitsin hänen tarkoittavan, että "pitäisi" pitää akku aina 80%:ssa, joka olisi kovin rasittavaa ainakin minun mielestä. Mitä vähemmän töpseliä kiinni sen parempi.

Entäs jos yksi täysi lataus onkin 200-250 km? 80% lataus alkaa harmittaa aikalailla nopeammin. Kääntäen voisi kysyä, että jos noin harvoin joudut lataamaan, niin onko 100% asti laataamisesta edes haittaa. Ei. Jotkut valmistajathan sitä jopa suosittavat tekemään säännöllisesti.

Tässä on ihan samasta ilmiöstä kyse, kun aikanaan bensan "päivittäisestä" tankkauksesta (huonosti osuva tankin koko) hyppäs kerran viikossa diesilillä tankkaukseen. Pikku asia, iso "helpotus". En minä ainakaan ehdoin tahdoin halua itseäni ampua polveen sillä, että jätän molemman pään "varmuudet" huomioiden liki puolet akusta jatkuvasti käyttämättä ja rassaan laturia kiinni paljon aiempaa enemmän. Jahka tuo isoakkuinen vehje joskus pihaan saapuu, niin jatkan samalla linjalla, koska silloin viimeistään 100% latausten määrä jää kk- ja vuositasolla hyvin pieneksi.
Mitä mä nyt en tajua? Saavut kotiin auto 50%:ssa ja et kytke piuhaa koska et viitsi kovin usein piuhaa kytkeä. Ja sen jäleen perustelet 100%:iin lataamista sillä, että 80% ei riitä?

Miten sä selviät sen 50% kanssa kun 80% ei piisaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 805
Mitä mä nyt en tajua? Saavut kotiin auto 50%:ssa ja et kytke piuhaa koska et viitsi kovin usein piuhaa kytkeä. Ja sen jäleen perustelet 100%:iin lataamista sillä, että 80% ei riitä?

Miten sä selviät sen 50% kanssa jos 80% piisaisi?
Lataan 100 % ja ajan x päivää 20-25 % asti, repeat. Jos lataan 80 % asti, niin ajan y päivää. Ongelma tulee siitä, että y < x. Talvella ongelma vielä korostuu, kun autot (2 kpl) vaatisivat latausta käytännössä molemmat joka päivä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
852
Esim. meidän taloyhtiössä.

Toki kieltoa vastaan voi alkaa tapella ja selittää että toisinkuin lohkolämmitinpiuhassa, latauskaapelissa ei mene kuin heikkovirta kunnes se on kiinnitetty sähköautoon ja neuvottelut yms. on käyty läpi onnistuneesti latauksen aloittamiseksi, mutta hyviä ovat keksimään lisäsyitä miksei sitä saa jättää roikkumaan, kuten että talvella huoltoyhtiön lumiaura saattaa ottaa johtoon kiinni ja repiä koko tolpan irti joka sitten osuu kovalla voimalla taloon ja talo romahtaa iskun voimasta, tai että se roikkuva johto on ihan vain ruman näköinen ja sitä myötä alentaa taloyhtiön asuntojen arvoa, tms... Kielletään kaiken varalta, jos jotain friikkiä kuitenkin sattuisi.
Lähinnä tuossa on se, että se tolppaan jätetty laturi lähtee aika herkästi varkaan matkaan, tolpan kansi vääntyy kuitenkin about millä vaan auki ja laturi toriin myyntiin. Ladatessa se kuitenkin on lukossa myös auton päästä, niin ei ole yhtä hellppo saada ehjänä.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Lähinnä tuossa on se, että se tolppaan jätetty laturi lähtee aika herkästi varkaan matkaan, tolpan kansi vääntyy kuitenkin about millä vaan auki ja laturi toriin myyntiin. Ladatessa se kuitenkin on lukossa myös auton päästä, niin ei ole yhtä hellppo saada ehjänä.
Itse mietin tuohon ratkaisuksi latausjohdon kiinnittämistä tolppaan parilla nippusiteellä ja ihan jollain tiukaksi vedetyllä ketjulukolla, niin ei ainakaan ilman työkaluja lähtisi irti. Silloin se ei myöskään riippuisi niin irstaasti siinä kaikkien lasten ja mummojen nähtävillä.

Tosin sitten jos haluaisi latailla sukolla muuallakin, pitäisi ostaa toinenkin suko-latausjohto, toista autossa pidettäväksi. No, sattuneesta syystä minulla onkin niitä kaksi koska eka ostamani osasi vain 10A ja 16A latauksen, ja halusin sellaisen joka pystyy myös 8A tai jopa 6A, jos jossain mummolassa on pakko ladata 100v vanhasta pistorasiasta.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Tuo on kyllä irrationaalista joillakin pelätä noita irrallaan roikkuvia laturin päitä. Hyvänen aika kun niitä on ihan sellaisiakin latureita olemassa, joissa on kiinteä kaapeli, eli sitä ei edes voi irrottaa silloin kun autoa ei ole latauksessa :)
 
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
609
Itse mietin tuohon ratkaisuksi latausjohdon kiinnittämistä tolppaan parilla nippusiteellä ja ihan jollain tiukaksi vedetyllä ketjulukolla, niin ei ainakaan ilman työkaluja lähtisi irti. Silloin se ei myöskään riippuisi niin irstaasti siinä kaikkien lasten ja mummojen nähtävillä.

Tosin sitten jos haluaisi latailla sukolla muuallakin, pitäisi ostaa toinenkin suko-latausjohto, toista autossa pidettäväksi. No, sattuneesta syystä minulla onkin niitä kaksi koska eka ostamani osasi vain 10A ja 16A latauksen, ja halusin sellaisen joka pystyy myös 8A tai jopa 6A, jos jossain mummolassa on pakko ladata 100v vanhasta pistorasiasta.
Polkupyöriin tarkoitettu U-lukko voisi olla sopivan kokoinen lämmitystolpan ympäri. Eli heittää lukon latauskaapelin päälle tolppaan, niin pistokepään ei pitäisi mahtua lukosta läpi.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 000
Polkupyöriin tarkoitettu U-lukko voisi olla sopivan kokoinen lämmitystolpan ympäri. Eli heittää lukon latauskaapelin päälle tolppaan, niin pistokepään ei pitäisi mahtua lukosta läpi.
Olis siis markkinoita kehitellä latausjohdon lukitsin :)
Vaikka semmoinen mihin autosta irroitettavan pään saisi säältä samalla suojaan ja lukittua.
Muuten kyllä ihmettelen tuon johdon irroittamisvaikeutta, onhan sitä lohkolämmittimen johtoakin nypitty vuosikymmeniä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 116
Uuden auton saa monesti 0-2% rahoituksella ja käteiset tungettuna oikeastaan ihan mihin tahansa sijoituksiin tuottoa tulee aika paljon enemmän niin miksi ostaa käteisellä vaikka se tililtä löytyisikin?

Käytännössähän kaikki mahdollinen kannattaisi ostaa pätkällä ihan ruokaostoksista lähtien, jos oletetaan että taloudenhallinta on muuten kunnossa.
Olen nyt selaillut eri autoliikkeiden tarjoamia rahoituksia ja esimerkkinä 61800€ maksava Tesla 3 LR maksaa rahoituksella 10550,76€ enemmän Rinta-Joupilla.

Mistä näitä 0% rahoituksia voisi etsiä?
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Olen nyt selaillut eri autoliikkeiden tarjoamia rahoituksia ja esimerkkinä 61800€ maksava Tesla 3 LR maksaa rahoituksella 10550,76€ enemmän Rinta-Joupilla.

Mistä näitä 0% rahoituksia voisi etsiä?
Ainakin Hyundaille oli noita 1% rahoitustarjouksia ilman muita kuluja. Tiedä sitten onko enään voimassa.

Wetterin sivuilla ainakin vielä maininta ja esimerkkilaskelma. Tuo tarjous oli alkukesästä vielä otsikolla "Hyundai triplaa hankintatuen". Sittemmin vielä auton listahintakin noussut.

*KONA Electric Style 64 kWh 204 hv, CO2-päästöt 0 g/km. Korkeajänniteakun takuu on 8 vuotta tai 160 000 km, kumpi ensin täyttyy. Valtion sähköauton hankintatuki vain yksityishenkilöille. Rahoitusesimerkki: auton hinta 40 786 €, vaihtoauto/käsiraha 2 042,17 €, rahoitettava osuus 38 743,83 € (perustamiskulu 0 €), sopimusaika 72 kk, korko 1 %, kk-erä 395 € (käsittelymaksu 0 €). Viimeinen suurempi erä 12 235,80 €. Todellinen vuosikorko 1 %. Luottokustannukset 1 536,86 €, luotto ja luottokustannukset yht. 40 280,69 €. Maksimi luoton määrä 60 000 €. Rahoituksen tarjoaa DNB Auto Finance Oy,

 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
Teslan kaapelia taas saatavilla.
99€ Teslan verkkokaupassa ilmaisella toimituksella.

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
827
Kumpihan noista valehtelee, vaiko molemmat? Perstuntumalla kulutus pitäisi olla lähempänä tuota 14 kuin 18, sillä akulla kyllä ajelee lähes aina vähintään sen 400 km. Ja jos pienmpiä nopeuksia osuu matkalle, niin reilusti vielä enemmän. Kulutuksena se tarkottaisi reilusti alle 16 kWh/100 km kulutuksia.

Olen kuitenkin aina ollut siinä uskossa, että nuo sähköauton kulutusmittarit osaavat aika tarkasti kertoa käytetyn sähkön oikein. Onkohan tässä yhtälössä nyt joku asia, mitä en ota huomioon? Autona Kia e-Niro, sikäli kun sillä merkitystä on.
Molemmat valehtelevat. Tai ehkeivät valehtelekaan, mutta kertovat erilaisia totuuksia. Prosenttinäytöt eivät tuppaa olemaan lineaarisia vs käytössäoleva energiamäärä. Auton kulutusmittari taas näyttää yleensä akusta otettua energiamäärää eikä seinästä otettua energiamäärää (ja siten pitäisi näyttää 'liian pientä' kulutusta). Päästäksesi lähemmäs todellisuuden numeroita pitäisi katsoa paljonko energiaa kuluu, kun akku ladataan täyteen tuon käytön jälkeen. Vasta sitten voi arvailla lisää.
 
Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
260
Molemmat valehtelevat. Tai ehkeivät valehtelekaan, mutta kertovat erilaisia totuuksia. Prosenttinäytöt eivät tuppaa olemaan lineaarisia vs käytössäoleva energiamäärä. Auton kulutusmittari taas näyttää yleensä akusta otettua energiamäärää eikä seinästä otettua energiamäärää (ja siten pitäisi näyttää 'liian pientä' kulutusta). Päästäksesi lähemmäs todellisuuden numeroita pitäisi katsoa paljonko energiaa kuluu, kun akku ladataan täyteen tuon käytön jälkeen. Vasta sitten voi arvailla lisää.
Ehkä autolla ajaessa oleellisempaa on juuri se akusta otettu energiamäärä koska sen akun suuruus on tiedossa, jolloin voidaan tehdä jotain range ennustuksia.
 

ykii

Lizard of Oz
Tukijäsen
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
683
Teslan kaapelia taas saatavilla.
99€ Teslan verkkokaupassa ilmaisella toimituksella.

Kiitti vinkistä. Tämä taitaa olla edullisin aito Mennekes-kaapeli, vaikkakin 4 metrin pituudella hiukan nafti. Tilaukseen meni!
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
925
Teslan kaapelia taas saatavilla.
99€ Teslan verkkokaupassa ilmaisella toimituksella.

Voiskin aloittaa sen sähköauton hankinnan hankkimalla pelkän latauskaapelin ensin.
Tosin taskussa on jo Fortumin lataustagi.
Ehkä se jonkun vuoden päästä on ladattava autokin. :)
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Voiskin aloittaa sen sähköauton hankinnan hankkimalla pelkän latauskaapelin ensin.
Tosin taskussa on jo Fortumin lataustagi.
Ehkä se jonkun vuoden päästä on ladattava autokin. :)
Halpahan tuo kyllä on, mutta tuo Type2 - Type2 kaapeli ehkä turha kun pikalatausasemilla ne kaapelit kiinteästi valmiina. Tietysti jotain julkisia latureita on joissa tuollaista tarvii, mutta ne niitä sellaisia hitaampia malleja. Sitten kotilatauksessa tarvitsee vain, jos hankkii kotilatausaseman jossa ei ole kaapelia mukana.
Ehkä hyvä olisi olla varalta mukana myös tuommoinen, mutta itse ainakin toistaiseksi pärjännyt ilman.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
953
Halpahan tuo kyllä on, mutta tuo Type2 - Type2 kaapeli ehkä turha kun pikalatausasemilla ne kaapelit kiinteästi valmiina. Tietysti jotain julkisia latureita on joissa tuollaista tarvii, mutta ne niitä sellaisia hitaampia malleja. Sitten kotilatauksessa tarvitsee vain, jos hankkii kotilatausaseman jossa ei ole kaapelia mukana.
Ehkä hyvä olisi olla varalta mukana myös tuommoinen, mutta itse ainakin toistaiseksi pärjännyt ilman.
Joo itse en myöskään hirveän nopeasti tälle käyttökohteita keksi.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
Halpahan tuo kyllä on, mutta tuo Type2 - Type2 kaapeli ehkä turha kun pikalatausasemilla ne kaapelit kiinteästi valmiina. Tietysti jotain julkisia latureita on joissa tuollaista tarvii, mutta ne niitä sellaisia hitaampia malleja. Sitten kotilatauksessa tarvitsee vain, jos hankkii kotilatausaseman jossa ei ole kaapelia mukana.
Ehkä hyvä olisi olla varalta mukana myös tuommoinen, mutta itse ainakin toistaiseksi pärjännyt ilman.
Joo näinhän se on, go-e chargerissa kun ei ole kaapelia kiinteänä. Tosin taitaa sitäkin saada kiinteällä piuhalla, mutta itse ostin pelkän latausyksikön ilman kaapelia.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Joo itse en myöskään hirveän nopeasti tälle käyttökohteita keksi.
Motonetin AC laturit vaatii oman kaapelin. Vaan nekään ei ole enään ilmaisia. Ja vaikka olisikin, aika pitkään ja useaan otteeseen pitäisi Motonetin parkkipaikalla roikkua jotta sieltä "tienaisi" tuon 99€ takaisin.
Tiedä sitten miten suomen ulkopuolella reissatessa. Onko tuolle tarvetta esim. jossain Viro - Latvia - Liettua - Puola -akselilla? On nimittäin suunnitelmissa käydä sähköautolla joku roadtrippi jossain vaiheessa...
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
Halpahan tuo kyllä on, mutta tuo Type2 - Type2 kaapeli ehkä turha kun pikalatausasemilla ne kaapelit kiinteästi valmiina. Tietysti jotain julkisia latureita on joissa tuollaista tarvii, mutta ne niitä sellaisia hitaampia malleja. Sitten kotilatauksessa tarvitsee vain, jos hankkii kotilatausaseman jossa ei ole kaapelia mukana.
Ehkä hyvä olisi olla varalta mukana myös tuommoinen, mutta itse ainakin toistaiseksi pärjännyt ilman.
Joo itse en myöskään hirveän nopeasti tälle käyttökohteita keksi.
No en nyt ehkä turhaksi sanoisi varmaan yleisintä julkisen laturin tyyppiä mihin tuo menee. Onko se kaikille sitten tarpeellinen niin toki varmasti vaihtelee ihan ajoprofiilistä, asuinpaikasta jne riippuen. Itse olen keksinyt paljonkin käyttöä, lataus leffan aikana, lounaalla, kaupassa jne.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
364
Halpahan tuo kyllä on, mutta tuo Type2 - Type2 kaapeli ehkä turha kun pikalatausasemilla ne kaapelit kiinteästi valmiina. Tietysti jotain julkisia latureita on joissa tuollaista tarvii, mutta ne niitä sellaisia hitaampia malleja. Sitten kotilatauksessa tarvitsee vain, jos hankkii kotilatausaseman jossa ei ole kaapelia mukana.
Ehkä hyvä olisi olla varalta mukana myös tuommoinen, mutta itse ainakin toistaiseksi pärjännyt ilman.
Varmaan käyttötapauksia ja tarpeita on kaikenlaisia.. Esim itse taas lataan 70-80% kerroista juuri tuollaisella t2-piuhalla. Talonyhtiöllä Walle 64:t type2 & suko -rasioilla ja taas mökillä 500m päässä on Virran 11kW johon samaa piuhaa tarvitaan.

BTW - jos itse olisin hallituksessa, kieltäisin kanssa kaikki puolikiinteät nippuside yms viritykset ihan näön vuoksi :cool: Aivan hillittömän näköisiä säätöjä jo nyt näkee, joten joko kiinteät piuhat identtisellä setillä tai jokainen saa sen verran nähdä vaivaa, että piuhat noukitaan mukaan.
 

ykii

Lizard of Oz
Tukijäsen
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
683
Halpahan tuo kyllä on, mutta tuo Type2 - Type2 kaapeli ehkä turha kun pikalatausasemilla ne kaapelit kiinteästi valmiina. Tietysti jotain julkisia latureita on joissa tuollaista tarvii, mutta ne niitä sellaisia hitaampia malleja. Sitten kotilatauksessa tarvitsee vain, jos hankkii kotilatausaseman jossa ei ole kaapelia mukana.
Ehkä hyvä olisi olla varalta mukana myös tuommoinen, mutta itse ainakin toistaiseksi pärjännyt ilman.
Mulla on go-e charger, jossa ei ole kiinteätä kaapelia. Tämä 4m letku saa olla kiinteästi laturissa kiinni ja voi sitten tarvittaessa vaihtaa pidempään jos latauspaikka vaihtuu.

EDIT: Autoa ei minullakaan vielä ole, mutta toki infra pitää miettiä jo valmiiksi ja mahdollisuuksien mukaan myös toteuttaa. :)
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Mulla on go-e charger, jossa ei ole kiinteätä kaapelia. Tämä 4m letku saa olla kiinteästi laturissa kiinni ja voi sitten tarvittaessa vaihtaa pidempään jos latauspaikka vaihtuu.

EDIT: Autoa ei minullakaan vielä ole, mutta toki infra pitää miettiä jo valmiiksi ja mahdollisuuksien mukaan myös toteuttaa. :)
Harkitsin myös vastaavaa, mutta en keksinyt mitä etua tuosta olisi hintaan nähden. Eli yli 600€ + erillinen kaapeli min 99€.
Hankin sitten paljon halvemman siirrettävän 3-vaihepistorasiaan kytkettävän mallin jossa kaikki tarvittava mukana, myös se Type-2 kaapeli. joku Tietoset eLoad tms se taisi olla.
 

ykii

Lizard of Oz
Tukijäsen
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
683
Harkitsin myös vastaavaa, mutta en keksinyt mitä etua tuosta olisi hintaan nähden. Eli yli 600€ + erillinen kaapeli min 99€.
Hankin sitten paljon halvemman siirrettävän 3-vaihepistorasiaan kytkettävän mallin jossa kaikki tarvittava mukana, myös se Type-2 kaapeli. joku Tietoset eLoad tms se taisi olla.
Jep, tuo go-e oli mun tarpeisiin sopivan nörttivehje. Saa integroitua Home Assistantiin ja tarvittaessa tehtyä mitä vain automaatioita (ei sillä että välttämättä tekisin). Ainakin teoriassa voisi aurinkopaneelien ylituottoa käskyttää go-e:lle autoon puskettavaksi.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
Jep, tuo go-e oli mun tarpeisiin sopivan nörttivehje. Saa integroitua Home Assistantiin ja tarvittaessa tehtyä mitä vain automaatioita (ei sillä että välttämättä tekisin). Ainakin teoriassa voisi aurinkopaneelien ylituottoa käskyttää go-e:lle autoon puskettavaksi.
Kotiautomaatio myös itsellä syynä ko. laturin hankintaan. Nörtti kun on.. :D
 
Liittynyt
09.11.2017
Viestejä
76
Halpahan tuo kyllä on, mutta tuo Type2 - Type2 kaapeli ehkä turha kun pikalatausasemilla ne kaapelit kiinteästi valmiina. Tietysti jotain julkisia latureita on joissa tuollaista tarvii, mutta ne niitä sellaisia hitaampia malleja. Sitten kotilatauksessa tarvitsee vain, jos hankkii kotilatausaseman jossa ei ole kaapelia mukana.
Ehkä hyvä olisi olla varalta mukana myös tuommoinen, mutta itse ainakin toistaiseksi pärjännyt ilman.
Sen kerran kun olisit tarvinnut, niin kyllä harmittaa kun ei ollutkaan. Mulla tuli auton mukana enkä missään nimessä jättäisi pois matkasta koskaan.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Halpahan tuo kyllä on, mutta tuo Type2 - Type2 kaapeli ehkä turha kun pikalatausasemilla ne kaapelit kiinteästi valmiina. Tietysti jotain julkisia latureita on joissa tuollaista tarvii, mutta ne niitä sellaisia hitaampia malleja. Sitten kotilatauksessa tarvitsee vain, jos hankkii kotilatausaseman jossa ei ole kaapelia mukana.
Ehkä hyvä olisi olla varalta mukana myös tuommoinen, mutta itse ainakin toistaiseksi pärjännyt ilman.
Aika monissa kauppakeskuksissa, lentoaseman pysäköinnin latauksessa yms. noita tarvitsee, välillä sillä saa (vielä) jopa ilmaistakin latausta.

Lisäksi esim. mun lähi-Lidlissä on kaksi isoa pömpeliä joissa on kiinteät CCS/Chademo/type2 johdot (4 latauspaikkaa), ja kaksi AC-latauspaikkaa joissa tarvitsee sitten tuollaista omaa johtoa. Arvatenkin noille CCS/Chademo-paikoille on aina tunkua, kun taas ne type 2 missä tarvitsee omaa johtoa ovat useammin vapaana, jos siis haluaa ilmaiseksi latailla ostosten yhteydessä. Ymmärrettävästi useimmat haluavat 50kW (vai onko se nykyisin laskettu 30kW) DC-latauspaikoille, jos saavat ladattua AC-paikoilla vain 11kW tai jopa hitaammin.

Toisaalta minun on helppo puhua koska:
- autossani ei edes ole DC-pikalatausmahdollisuutta, joten vähän pakko käyttää type 2 AC-latauspisteitä
- autoni osaa 22kW AC-latauksen kun useimmissa autoissa se on puolet tuosta (11kW), tai vielä vähemmän jos auto osaa vain yksivaihelatauksen
- autoni mukana tuli perusvarusteena tuollainen 22kW type2-type2 kaapeli joten en joutunut sellaista erikseen edes ostamaan...

Mutta joo, useimmille sähköauton omistajille varmaan on vähän mietinnän paikka kuinka paljon tuollaiselle tulee käyttöä. Jos käy usein asioilla jossain jossa tuollaisia AC-latauspaikkoja on tarjolla (halpoja tai jopa ilmaisia), sitten voi hyvinkin kannattaa.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Motonetin AC laturit vaatii oman kaapelin. Vaan nekään ei ole enään ilmaisia. Ja vaikka olisikin, aika pitkään ja useaan otteeseen pitäisi Motonetin parkkipaikalla roikkua jotta sieltä "tienaisi" tuon 99€ takaisin.
Tiedä sitten miten suomen ulkopuolella reissatessa. Onko tuolle tarvetta esim. jossain Viro - Latvia - Liettua - Puola -akselilla? On nimittäin suunnitelmissa käydä sähköautolla joku roadtrippi jossain vaiheessa...
Kyllä minä ainakin pitäisin type2-type2 piuhaa pitkillä matkoilla varalta mukana, aivan kuten pitäisin suko-type2 latauspiuhaa. Ihan sen varalta jos ei sittenkään ole DC-laturia lähistöllä (mutta AC-latauspistorasioita olisi), tai se DC-laturi on varattu tai rikki tms. Ainakin jos menee jonnekin vähemmän tutulle suunnalle.

Onhan noita type2 AC-latauspisteitä aika pilvin pimein kun niiden pystyttäminen lienee niin paljon halvempaa kuin DC-laturipömpelin pystytys järeämpine sähköjohtoineen. Esim. kauppakeskuksissa saattaa monesti olla vain noita type2 AC-latauspaikkoja (lähinnä mietin esim. Kaaren ja Sellon kauppakeskuksia joissa eniten käyn, en muista nähneeni niissä DC-latauspaikkoja mutta AC-latauspaikkoja on molemmissa pitkät rivit), tai esim. Helsinki-Vantaan lentoaseman yhden pysäköintitalon koko kolmas kerros on kai nyt varattu kokonaan sähköautojen lataukselle; en käynyt tarkistamassa mutta luulen että kaikki latauspaikat sielläkin ovat noita type2 AC-latauspaikkoja joissa tarvitsee oman johdon). Tai jos hotelli jossa yöpyy tarjoaa latausmahdollisuutta parkkipaikallaan, lienee se yleensä joko type2 tai suko.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
925
Tervetuloa Iisalmeen. Tästä kaupungista ei löydy ainuttakaan kunnon latauspistettä, kaikki on noita 11kw/22kw AC-latauspaikkoja joissa sitten tarvitsee type2-kaapelia.
Lähimmät oikeat latauspaikat on etelässä Lapinlahdella (50kw) ja pohjoisessa Sukevalla (225kw?)

Eikä taida löytyä naapurikunnista Kiuruvesi, Vieremä, Pielavesi akselilta myöskään kuin 11kw/22kw paskeita.

Kai tuo on yksi tapa saada matkalaiset jäämään edes vähän pidemmäksi aikaa kylään kun joutuu laturilla virumaan kauemmin. Tai sitten paahtamaan ohi seuraavalle kylälle jossa on kunnollinen latauspaikka.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 302
Motonetin AC laturit vaatii oman kaapelin. Vaan nekään ei ole enään ilmaisia. Ja vaikka olisikin, aika pitkään ja useaan otteeseen pitäisi Motonetin parkkipaikalla roikkua jotta sieltä "tienaisi" tuon 99€ takaisin.
Tiedä sitten miten suomen ulkopuolella reissatessa. Onko tuolle tarvetta esim. jossain Viro - Latvia - Liettua - Puola -akselilla? On nimittäin suunnitelmissa käydä sähköautolla joku roadtrippi jossain vaiheessa...
Esim. Virossa on paljon sellaista vanhempaa laturikantaa, jossa on yksittäinen pömpeli joko Chademo & type 2 tai CCS & type 2 (Enefit Volt ym.). Jos pikalaturi on varattu tai mallia, joka ei omaan autoon sovellu, tuolla peruslatauksellakin voi paikkaan tutustuessa saada sen verran lisää toimintamatkaa, ettei tarvitse erikseen etsiä pikalaturia.

Ainakaan en roadtripillä ottaisi riskiä siinä, että jokin lataustapa ei olisi käytössä. Autossa on aina mukana kaikki suko-laturista lähtien.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Esim. Virossa on paljon sellaista vanhempaa laturikantaa, jossa on yksittäinen pömpeli joko Chademo & type 2 tai CCS & type 2 (Enefit Volt ym.). Jos pikalaturi on varattu tai mallia, joka ei omaan autoon sovellu, tuolla peruslatauksellakin voi paikkaan tutustuessa saada sen verran lisää toimintamatkaa, ettei tarvitse erikseen etsiä pikalaturia.

Ainakaan en roadtripillä ottaisi riskiä siinä, että jokin lataustapa ei olisi käytössä. Autossa on aina mukana kaikki suko-laturista lähtien.
Niinpä. Uutena sähköautoilijana (jollainen itsekin olen) pitää myös muistaa huomioida, että latauspisteissä ja pikalatureissa voi olla vikoja. Aina pitäisi olla useita latausmahdollisuuksia varalla mietittynä, kun lähtee reissuun.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 173
Tervetuloa Iisalmeen. Tästä kaupungista ei löydy ainuttakaan kunnon latauspistettä, kaikki on noita 11kw/22kw AC-latauspaikkoja joissa sitten tarvitsee type2-kaapelia.
Lähimmät oikeat latauspaikat on etelässä Lapinlahdella (50kw) ja pohjoisessa Sukevalla (225kw?)

Eikä taida löytyä naapurikunnista Kiuruvesi, Vieremä, Pielavesi akselilta myöskään kuin 11kw/22kw paskeita.

Kai tuo on yksi tapa saada matkalaiset jäämään edes vähän pidemmäksi aikaa kylään kun joutuu laturilla virumaan kauemmin. Tai sitten paahtamaan ohi seuraavalle kylälle jossa on kunnollinen latauspaikka.
Sinne on tulossa cittarin pikalataus , anoppilan reissut helpottuu sit itellä :p
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
852
Voiskin aloittaa sen sähköauton hankinnan hankkimalla pelkän latauskaapelin ensin.
Tosin taskussa on jo Fortumin lataustagi.
Ehkä se jonkun vuoden päästä on ladattava autokin. :)
Mitä pulimallin sähköautoja täälä porukka ostaa, jos ei tule kaapeleita mukana?
Itsellä tuli ainakin shuko, 16A punainen pistoke ja type2 kaapeli
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Tervetuloa Iisalmeen. Tästä kaupungista ei löydy ainuttakaan kunnon latauspistettä, kaikki on noita 11kw/22kw AC-latauspaikkoja joissa sitten tarvitsee type2-kaapelia.
Lähimmät oikeat latauspaikat on etelässä Lapinlahdella (50kw) ja pohjoisessa Sukevalla (225kw?)

Eikä taida löytyä naapurikunnista Kiuruvesi, Vieremä, Pielavesi akselilta myöskään kuin 11kw/22kw paskeita.

Kai tuo on yksi tapa saada matkalaiset jäämään edes vähän pidemmäksi aikaa kylään kun joutuu laturilla virumaan kauemmin. Tai sitten paahtamaan ohi seuraavalle kylälle jossa on kunnollinen latauspaikka.
Riippuu tietenkin siitä onko asiaa Iisalmeen (että viettäisi siellä sen tunnin tai pari lataillen 11/22kW AC:lla), vai ainoastaan ohiajamassa.

Sekä DC että AC-latausasemille on paikkansa ja roolinsa, en näe että AC-latausasemat olisivat poistumassa vaikka DC-latureita tuleekin lisää. AC-latausasemat sopivat hyvin asiointilatureiksi paikkoihin joihin ihminen menee tekemään muutakin, edes käymään kaupassa, tai ravintolassa, harrastamassa (kuntosalin paikoitus) tai muilla asioilla. Puhumattakaan hotellit ja motellit jotka ehkä haluavat tarjota latausmahdollisuuden asiakkailleen (tosin monille niistäkin riittäisi mielestäni jopa suko-latausmahdollisuus, jos auto tuppaa olemaan parkissa koko yön ja niitä on monta jotka haluavat latailla koko yön).

AC-latauspaikan, varsinkin jos siinä ei ole laskutusta, pystyttäminen esim. asiakkaita varten on paljon halvempaa kuin DC-laturiaseman perustaminen. Siksi on luonnollista että niitä tuntuukin ilmestyvän paljon nopeammin ja herkemmin varsinkin kaikenlaisten kauppakeskusten yms. yhteyteen.

DC-latausasemat sitten puoltavat asemaansa enemmän esim. moottoriteiden varsilla, bensa-asemilla jne Eli paikoissa minkä läpi ihmiset tosiaankin ovat lähinnä pyrkimässä jonnekin, ja haluavat viettää aikaa paikalla enintään käydäkseen pissalla ja hakeakseen sämpylän, tai ei edes sen vertaa. Toki takseja ja muita ammattisähköautoilijoita varten DC-pikalatausasemia tarvitaan myös taajamiin, sähkötakseilla ei ole aikaa venailla paria tuntia AC-latauksen perässä, jos sattuu olemaan niin paljon pitkiä ajoja että tarvitsee nopeaa lisälatausta kesken työpäivän eikä saa kestää latailu lyhyttä lounastaukoa pidempään.

Katselin tuossa just yksi päivä jenkkiläisen Tesla-tubettajan avautumista siitä miten huonosti Las Vegasissa oli Teslan superchargereita (verrattuna käyttäjämäärään), tai siis että hän ja kaverinsa Tesla joutuivat jonottamaan niille ja jonottaminen oli aikamoista härdelliä jonossa etuilijoineen jne. Hänellä oli siinä ihan hyviä pointteja, kuten että DC-latausasemien yleistymistä rajoittaa se etteivät ne välttämättä ole ainakaan vielä mikään kovin kannattava bisnes (iso alkuinvestointi, ja onko kalliille DC-latausasemalle vielä tarpeeksi asiakkaita jotka ovat valmiita maksamaan tarpeeksi premiumia lataussähköstään jotta alkuinvestoinnin saa kuoletettua järkevässä ajassa ja jopa tehtyä joskus voittoakin), ja yhtenä parannuksena asiaan hän ehdottikin että myös AC-peruslatausasemia tarvitaan paljon lisää koska monille tosiaan riittää niissä latailu päivän aikana, ja sitten DC-pikalatausasemat riittävät paremmin niille joilla on oikeasti kiire latailunsa kanssa, esim. läpiajajat.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Mitä pulimallin sähköautoja täälä porukka ostaa, jos ei tule kaapeleita mukana?
Itsellä tuli ainakin shuko, 16A punainen pistoke ja type2 kaapeli
Olen käsittänyt että useimmissa täyssähkäautoissa tulee vakiona mukana vain max 1x8A AC-lataukseen pystyvä suko-"tilapäismatkalatauskaapeli". Renault Zoe:ssa puolestaan ei tullut mitään suko-latauskaapelia vaan perusvarustus oli 22kW AC-lataukseen pystyvä paksu type2-type2 latauskaapeli, ja lisävarusteena olisi saanut Renaultin arvokkaan yli 700€ maksavan suko-matkalatauskaapelin.

Jätin Renaultin ylihintaisen suko-latauskaapelin hyllyyn ja ostin verkkokaupasta parilla sadalla hyvin toimivan suko-latauskaapelin. Tosin ensin ostin asioista mitään tietämättä mallin joka osaa ladata vain 10A tai 16A, ostin myöhemmin vielä rinnalle toisen suunnillen samanhintaisen joka osaa 6A/8A/10A/12A/16A. Halusin että on kaiken varalta sellainen jolla saa rajoitettua myös 8A tai jopa alemmaksi, kun auton päästä sitä en voi rajoittaa.
 

ykii

Lizard of Oz
Tukijäsen
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
683
Mitä pulimallin sähköautoja täälä porukka ostaa, jos ei tule kaapeleita mukana?
Itsellä tuli ainakin shuko, 16A punainen pistoke ja type2 kaapeli
Kyllä mullakin auton mukana tulee type2 -kaapeli, mutta tuon toisen kaapelin ajattelin jättää "kiinteästi" talliin go-e -laturiin kiinni, toinen kulkee auton mukana matkassa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 149
Onko jossain julkisia 11 tai 22kw latureita joissa on kiinteä kaapeli?

Se piuha kuitenkin kuluu ja vaurioituu helposti joka on selvä kuluerä latausasemassa. Nuo nopeammat laturit on pakko varustaa kiinteällä kaapelilla, jos pykälät tai tekniikka taipuisi asiakkaan kaapeliin niin varmasti nekin pitäisi omalla kaapelilla käyttää.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 986
Onko jossain julkisia 11 tai 22kw latureita joissa on kiinteä kaapeli?

Se piuha kuitenkin kuluu ja vaurioituu helposti joka on selvä kuluerä latausasemassa. Nuo nopeammat laturit on pakko varustaa kiinteällä kaapelilla, jos pykälät tai tekniikka taipuisi asiakkaan kaapeliin niin varmasti nekin pitäisi omalla kaapelilla käyttää.
Lidl.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 039
Onko jossain julkisia 11 tai 22kw latureita joissa on kiinteä kaapeli?

Se piuha kuitenkin kuluu ja vaurioituu helposti joka on selvä kuluerä latausasemassa. Nuo nopeammat laturit on pakko varustaa kiinteällä kaapelilla, jos pykälät tai tekniikka taipuisi asiakkaan kaapeliin niin varmasti nekin pitäisi omalla kaapelilla käyttää.
Eikö samalla tavalla myös se laturin type2-kosketin kulu kun asiakkaat työntävät sinne random-kuntoisia omia kaapeleitaan joita on raahattu maassa ja jossa on kiviä ja männynkäpyjä liittimen sisällä?

Se liittimen vaihto on paljon vaikeampaa kuin type2-kaapelin vaihto.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Onko jossain julkisia 11 tai 22kw latureita joissa on kiinteä kaapeli?

Se piuha kuitenkin kuluu ja vaurioituu helposti joka on selvä kuluerä latausasemassa. Nuo nopeammat laturit on pakko varustaa kiinteällä kaapelilla, jos pykälät tai tekniikka taipuisi asiakkaan kaapeliin niin varmasti nekin pitäisi omalla kaapelilla käyttää.
Sanottiin jo, mutta siis Lidleissä näkyy molempia. Niitä isoja pömpeleitä joissa on kolme kiinteää kaapelia (CCS (DC). Chademo (DC) ja type2 (AC)), ja sitten pienempiä pömpeleitä joissa on kaksi type2 (AC) latauspistoketta, joihin laittaa oma piuha.

En muista olenko missään muualla nähnyt, Lidlin erikoisuus.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 878
Viestejä
4 207 076
Jäsenet
70 994
Uusin jäsen
kinkku777

Hinta.fi

Ylös Bottom