Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 797
Miten laskelmassa oli oletettu arvon lasku? Sillähän saa tulosta ruuvattua ihan miten haluaa. Nykyhetkellä esim. olisi varmaan aika epäreilua olettaa samantahtinen arvonalenema.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 271
Joku rapakon takana taas laskenut vertailua Model 3:n ja Toyota Camryn välillä 5 vuoden käyttöajalle.
5 vuotta ja 60 000 mailia, ja tuolla ajalla Model 3 tule tämän laskelman mukaan 6600$ kalliimmaksi.
Aika yllättävää että fossiiliauto olisi edullisempi käyttää 5 vuoden ajalla.
Toki tuo laskelma ei ihan käy tänne eurooppaan ja pohjolaan suoraan, mutta ihan mielenkiintoinen laskelma. Että ei se sähköauton omistaminen ei aina ole lompakolle edullisinta kohtuu pitkälläkään ajalla.

Tuollahan tuon voi jokainen käydä itse laskemassa -- Autokalkulaattori - Ilmastopaneeli.fi

Käytetyn dieselauton kun vaihtaa uuteen sähköautoon, niin heti 10. vuotena pääsee taloudellisesti voitolle.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
839
Tuollahan tuon voi jokainen käydä itse laskemassa -- Autokalkulaattori - Ilmastopaneeli.fi

Käytetyn dieselauton kun vaihtaa uuteen sähköautoon, niin heti 10. vuotena pääsee taloudellisesti voitolle.
Nykytilanteessa sähköautolla voi jopa tehdä rahaa, eli kun auton saa pitkän odotuksen jälkeen, sen voi joissakin tapauksissa myydä samantien hyvällä voitolla eteenpäin. Uuden tai uudehkon polttomoottoriauton kohdalla tilanne on aivan erilainen. Kun tiedustelin vaihtotarjousta uuteen sähkikseen ja kerroin omasta alle kolmivuotiaasta vähän ajetusta vaihtoautostani, kysyi myyjä huolestuneena, että ei kai se vain ole diesel. Sain sellaisen käsityksen, että sitä ei olisi otettu edes vastaan, jos olisin vastannut myöntävästi.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 408
Nykytilanteessa sähköautolla voi jopa tehdä rahaa, eli kun auton saa pitkän odotuksen jälkeen, sen voi joissakin tapauksissa myydä samantien hyvällä voitolla eteenpäin. Uuden tai uudehkon polttomoottoriauton kohdalla tilanne on aivan erilainen. Kun tiedustelin vaihtotarjousta uuteen sähkikseen ja kerroin omasta alle kolmivuotiaasta vähän ajetusta vaihtoautostani, kysyi myyjä huolestuneena, että ei kai se vain ole diesel. Sain sellaisen käsityksen, että sitä ei olisi otettu edes vastaan, jos olisin vastannut myöntävästi.
Nyt on tosissaan myyjän markkinat myös käytetyille sähköautoille, koska toimitusajat uusille ovat pitkiä. Sattumalta katsoin uutisia jokunen päivä sitten, jossa autoliikkeen edustaja sanoi, että kyllä dieselautoille on kysyntää edelleen, jos auto on tarpeeksi iso tai esim. maasturi, mutta pienten ja keskisuurten dieselautojen kysyntä on sakannut. Sanoi, että kyllä ottavat kaikki autot vaihdossa, mutta hyvityshinnaksi tulee tiettyjen autojen osalta niin huono, koska myyntiajat ovat pitkiä ja tästä tulee liikkeelle suht paljon kuluja, että käytännössä se tarkoittaa, ettei kukaan vie uudehkoa pikkudieseliä tarjolle, kun siitä ei saa mitään.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 094
ID Buzz suomi hinnat julkaistaan ilmeisesti perjantaina. Ainakin Jyväskylässä.

" Kohta sitä meinaan saa… ID Buzz meillä Jyväskylän Autotarvikkeella nähtävänä torstaina 19.5. ja hinnastot julkaistaan heti perään perjantaina. "
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Tuollahan tuon voi jokainen käydä itse laskemassa -- Autokalkulaattori - Ilmastopaneeli.fi

Käytetyn dieselauton kun vaihtaa uuteen sähköautoon, niin heti 10. vuotena pääsee taloudellisesti voitolle.
Riippuu paljonko ajaa. Minä arvioin kalkulaattorissa että minulla voisi tulla ajokilometrejä esim. 35000km vuodessa, ja tuon kalkulaattorin mukaan kolmannen vuoden jälkeen sähköauto olisi maksanut itsensä takaisin. (Lokakuusta nykyhetkeen on kilometrejä kertynyt nyt jo yli 16000, ja tällä välillä oli aika paljon etäpäiviä joiden painoarvo on vähenemään päin).

On myös eri asia miettiä luopuisiko nykyisestä täysin toimivasta polttomoottoriautosta josta ei vaihdossa välttämättä paljoa saisi, vai tilanne jossa autoa ei ole ollenkaan tai joutuu joka tapauksessa hankkimaan uuden (käytetyn) auton, ja siinä vaiheessa miettii tulevan autonsa käyttövoimaa.

Minä valitsin viime syksynä täyssähköauton eikä ole tippaakaan kaduttanut. Paljon on tapahtunut asioita sen jälkeen jotka tekivät ostosta entistäkin järkevämmän (polttoaineiden hintojen raju nousu, sähköautojen hintojen nousu jne.).
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 134
Joku rapakon takana taas laskenut vertailua Model 3:n ja Toyota Camryn välillä 5 vuoden käyttöajalle.
5 vuotta ja 60 000 mailia, ja tuolla ajalla Model 3 tule tämän laskelman mukaan 6600$ kalliimmaksi.
Aika yllättävää että fossiiliauto olisi edullisempi käyttää 5 vuoden ajalla.
Toki tuo laskelma ei ihan käy tänne eurooppaan ja pohjolaan suoraan, mutta ihan mielenkiintoinen laskelma. Että ei se sähköauton omistaminen ei aina ole lompakolle edullisinta kohtuu pitkälläkään ajalla.

Kyllä varmaan euroopassakin on paikkoja joissa päästään samaan tulokseen. Jos sähkö on kallista ja bensa halpaa, niin noinhan siinä käy, ja yleisesti ottaen yhdysvalloissa tilanne on tuo, vaikka alueellisesti eroja onkin.

Suomessahan tilanne on päinvastainen, meidän sähkö on samalla lailla tosi halpaa kuten jenkeissä bensa.
 
Liittynyt
19.10.2018
Viestejä
153
Tuollahan tuon voi jokainen käydä itse laskemassa -- Autokalkulaattori - Ilmastopaneeli.fi

Käytetyn dieselauton kun vaihtaa uuteen sähköautoon, niin heti 10. vuotena pääsee taloudellisesti voitolle.
Olipas kätevä kalkulaattori. Nykyisellä tilanteella kun laskin (hullujen päivien pösö tulossa) niin 3,5 vuoden kohdalla päästöt ja säästöt kääntyvät sähköauton eduksi. Auto vaihtuisi joka tapauksessa lähitulevaisuudessa niin nämä ovat aika hyvinkin vertailtavissa. Toki jos sähköautot eivät olisi järkevöityneet niin bensa-auton ostaisin vuoden-pari käytettynä.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
31
Eipä olis muutama kk sitten arvannut, että tulee tilattua sähköauto näinkin pian. Onhan noita seurannut lähes 10 vuotta jo.

Tuli siis tilattua Ioniq 5 rwd style varustuksella ja vetokoukulla. Toimitus luvattu nyt 3/23. Takaveto mallin saa myyjän mukaan nopeammin.

Valinta kriteereinä vs. Tesla M3: tavaratilat, vetokyky 1600kg, ulkonäkö ja Teslan mahdolliset laatuongelmat, mistä ei tunnu löytyvän oikein luotettavaa tietoa. Teslan etuna on toki latausverkko, mutta sekin on väistymässä, kun Tesla avaa niitä muille autoille.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
Eipä olis muutama kk sitten arvannut, että tulee tilattua sähköauto näinkin pian. Onhan noita seurannut lähes 10 vuotta jo.

Tuli siis tilattua Ioniq 5 rwd style varustuksella ja vetokoukulla. Toimitus luvattu nyt 3/23. Takaveto mallin saa myyjän mukaan nopeammin.

Valinta kriteereinä vs. Tesla M3: tavaratilat, vetokyky 1600kg, ulkonäkö ja Teslan mahdolliset laatuongelmat, mistä ei tunnu löytyvän oikein luotettavaa tietoa. Teslan etuna on toki latausverkko, mutta sekin on väistymässä, kun Tesla avaa niitä muille autoille.
Pitkälle on Ioniqin saantikin venähtänyt jo, vaikkakaan ei ihan niin pitkä vielä mitä muilla merkeillä. Volkkarin ID4 kohdalla taidetaan puhua jo 2024 vuodesta.
Maaliskuussa kun I5 tilasin niin toimitus uudelle autolle olisi ollut syys-/lokakuussa. Itsellä kävi tuuri siinä mielessä, että putkesta löytyi vapaa auto juuri niillä varusteilla mitä halusin sekä oikean värisenä. Luovutus omassa autossa lienee ajankohtainen n. 6 viikon päästä.
 

KUK

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
503
Sateella ja kauppakassina ioniq. Kuivalla polle.
Siis mitä?:hmm:

Kyllä se pollekin kestää sadetta siinä missä joku muukin :lol:

Ymmärtäsin jos kyseessä Polestar 1 eli jolla ajeltas satunnaisesti, mutta sehän ei olekaan täyssähkö :cool:
 

KUK

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
503
PS2 2022 - pilot-paketti ja kaksi moottoria
- kaksi c-usbia edessä - ei sitten ladata mikrousbipuhelinta tuosta - ja ainoa 12 V takakontissa
- ei huomaa rajoituksia (rajoitus 40, auto ehdottaa 100; rajoitus 50, auto ehdottaa 60)
--- yksi oikea avain ja loput eli pulikka ja puhelin toimivat vain, jos radioliikenteessä ei ole häiriöitä
+++ kosketusnäyttö on paremmin ulottuvilla ja helpompi osua
- olen jo ehtinyt saada vahingossa hätävilkut päälle ja vaihteen vapaalle käden levätessä keskikonsolilla
+++ kaasupolkimen vaste minulle sopiva eli voin ajaa myös rauhallisesti - esim. Kia ev6 awd oli aika repivä
+ voi lukita ja avata kaikista ovista
- ei voi tarkistaa menikö ovi lukkoon, koska sormien laittaminen kahvan taakse avaa lukituksen - paitsi yhdellä sormella oikeasta kohdasta vetämällä
--- piti jättää varusteita pois, koska plus-paketti olisi tuonut pakollisen lasikaton ja tuo ei kestä Oulun moottoritiellä montaa päivää
++ vakkari päälle yhdellä painalluksella
++ regen-tilavavaihto suoraan pois-max (menee hitaasti perille - valitsen pois, nostan jalan kaasulta ja regen ehtii olla vielä hetken päällä)
++ regen-säätö myös vakkari päällä
- regen-rattikahvat puuttuvat, pitää olla kosketusnäytöstä ajotila valittuna
- sivupeileistä vaikea hahmottaa rengaslinjaa, koska auton sivu peittää näkyvyyden/peili lähellä ikkunaa
- ei renkaiden etu-taka-kierrätystä (offset eri edessä ja takana tms., ehkä enemmän takavetoisten ongelma)
+++ etuvaloissa leveyttä ja pituutta
- kuskin lattia erikoisen muotoinen
Itsellä PS2 2021 LR DM Pilot&Plus .... 8tkm / 6kk ja hieman tuntemuksia noihin kommenteihisi....
- tunnistin ei välillä tosiaan huomaa kylttejä tai hakee jostain tietokannasta ihan väärän nopeusrajoituksen
- itsellä kaksi oikeaa avainta sport-avaimen lisäksi (puhelinta en käytä avaimena)
- Pluspaketin itse halusin vaikken tuosta lasikatosta pidäkään
- OnePedalDrive:a en ole alkukokeilun jälkeen käyttänyt, 90% ajoista vakkari päällä ja pidän auton vapaasta rullauksesta
- kuskin lattian muotoilu itseäkin aluksi ihmetytti, mutta siihen tottui aika nopeaan eli en enään huomioi sitä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 797
Nyt kyllä heräsi mielenkiinto mikä siinä kuskin lattiassa on erikoista? En äkkiseltään onnistunut löytämään kuvaa, jossa näkyisi.
 

KUK

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
503
Nyt kyllä heräsi mielenkiinto mikä siinä kuskin lattiassa on erikoista? En äkkiseltään onnistunut löytämään kuvaa, jossa näkyisi.
Lattia on huomattavasti penkin etupuolelta korkeampi kuin itse polkimien kohdalta eli ei ole silleen "suora". Aluksi oli vaikea löytää jalalle luonnollista asentoa esim. vakkarilla ajettaessa .

Tuossa RHD-mallin jalkatilasta kuva ....
1652947266575.png
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
172
Tänään itsellä ensimmäinen sähköautokokemus Porsche Taycan 4s. Uskomattoman hieno laite. Auto tuntui leijailevan tien päällä vaikka kyseessä on painava ja iso auto. Ohjaustuntuma oli erittäin hyvä ja ratti oli omaan kätöseen juuri täydellisen kokoinen. Sport asetuksilla alusta jäykkeni mukavasti ja kulkua tuntui tulevan lisää. Comfortilla ajeltiin/ajelin suurimman osan ajasta ja auto on kyllä hämmästyttävän hiljainen vaikka alla on 20" kiekot. En kyllä yhtään ihmettele miksi nämä ovat niin suosittuja.
 
Liittynyt
21.02.2021
Viestejä
201
Eipä olis muutama kk sitten arvannut, että tulee tilattua sähköauto näinkin pian. Onhan noita seurannut lähes 10 vuotta jo.

Tuli siis tilattua Ioniq 5 rwd style varustuksella ja vetokoukulla. Toimitus luvattu nyt 3/23. Takaveto mallin saa myyjän mukaan nopeammin.

Valinta kriteereinä vs. Tesla M3: tavaratilat, vetokyky 1600kg, ulkonäkö ja Teslan mahdolliset laatuongelmat, mistä ei tunnu löytyvän oikein luotettavaa tietoa. Teslan etuna on toki latausverkko, mutta sekin on väistymässä, kun Tesla avaa niitä muille autoille.
Saako tuon tällä hetkellä alle 50k€, eli hankintatuen piiriin? Listahinta taitaa mennä yli ja vielä jos metallivärin ottaa niin menee lisää.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Saako tuon tällä hetkellä alle 50k€, eli hankintatuen piiriin? Listahinta taitaa mennä yli ja vielä jos metallivärin ottaa niin menee lisää.
Kyllä ainakin itse olisin saanut helposti Ioniq 5:n hankintatuen piiriin, mutta en tilannut autoa lähinnä pitkästä toimitusajasta johtuen. Luovutus olisi mennyt keväälle 2023. Lisäksi auto olisi ollut 73 kWh akulla ilman akun esilämmitystä laturille. MY23 autoihin tulee 77 kWh akku ja akun esilämmitys laturille navigoitaessa. Tosin siitä ei ole tietoa tuleeko akun esilämmitys päivityksenä 73 kWh autoihin vai ei.

Tilasin sitten e-208:n, jonka pitäisi tulla jo heinä-elokuun vaihteessa. Vaikka tuossakaan ei ole akun esilämmitystä laturille niin hintaluokkakin on aivan eri. Lämpöpumppu uudesta e-208:stakin sentään löytyy. En tiedä löytyykö 2021 mallista, tämä kannattaa tarkistaa mikäli käytettyä etsii.

Taustatietona lisättäköön vielä, että minulla ei ole aiempaa kokemusta sähköautolla ajamisesta. Edellinen auto oli Corolla hybridi. Melkein jo tilasin samanlaisen, mutta aika nopeasti vaakakuppi kääntyi omalla kohdallani sähköauton puolelle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Renault julkisti eilen konseptiauton, Scenic Vision. Käyttövoimana sähkö ja vety.



"Varsinainen oivallus on pieni 16 kilowatin polttokenno, jolla akkua voidaan ladata pitkillä matkoilla. Ensi vuosikymmenellä, kun vedyn jakelun infrastruktuuri on saatu rakennettua, Scenic Visionilla voi ajaa pysähtymättä 800 kilometriä. Sen jälkeen hiilikuituisen vetysäiliön voi tankata täyteen vajaassa viidessä minuutissa."
En epäile etteikö tankkiin saisi mahtumaan vetyä 800km toimintasäteeseen niinkuin Toyota Miraissa, mutta tuo polttokennohan on aivan kuppaisen tehoinen? Riittääkö lataushäviöiden jälkeen edes suht verkkaiseen 80km/h maantievauhtiin, kumminkin saisi olla sen verran reserviä että 40kwh akkuun riittää sähköä kiihdytyksiin tai reippaampaan moottoritieajoon?
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
984
Riittääkö lataushäviöiden jälkeen edes suht verkkaiseen 80km/h maantievauhtiin, kumminkin saisi olla sen verran reserviä että 40kwh akkuun riittää sähköä kiihdytyksiin tai reippaampaan moottoritieajoon?
Se on Renault, ei sillä kuulu kiihdytellä tai ajaa reippaasti motarilla. :whistling:
 
Liittynyt
05.05.2019
Viestejä
134
Jos tuo polttokenno toimii samalla tavalla kuin Bmw i3 Rex, eli mikäli tiedät tarvitsevasi pidempää rangea, laita polttokenno heti päälle kun lähdet liikenteeseen. Tällöin polttokenno tekee alusta asti lisää virtaa akkuun, jolloin kovin nopeasti ei tule vastaan tilannetta, että koko ajon vaatima sähkö pitäisi saada ainoastaan polttokennolta. i3 rex on kai tehoiltaan 25kw ja silläkään ei pysty tekemään sähköä moottoritieajon vaatimaa määrää, toki tuo on 10 vuotta vanhaa tekniikkaa ja vanha skootterin moottori valjastettuna sähkögeneraattoriksi, oletettavasti tässä uudessa hyötysuhteet tms. ovat paljon paremmat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 797
Yhdistetty pikalataus ja vedyn täyttö ei liene ihan ekana tulossa huoltoasemien valikoimiin, äkkiseltään tuntuisi hieman riskialttiilta :whistling:

e: Kylmän pohjolan näkökulmasta joku 6 kW lämpökennokin auttaisi valtavasti vaikka akkuun ei menisi yhtään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
951
Sähköautoa pohdin tulevaksi autoksi pitkän työmatkan vuoksi. Ajoa tulisi päivässä 170km yhteensä pelkkää työmatkaa käytännössä kaikki motaria eli kesällä 120km/h ja talvella 100km/h, mahdolliset arjen pikkuajot siihen päälle vielä. Paljokohan pitäisi akkukapasiteettia olla että kesät talvet pääsee ajelemaan ilman että tarvitsee hampaita kiristellä että riittääkö range? Vähän epäilen ettei edes ID3 58kwh akulla onnistu kun WLTP lupaillaan noin 400km, mutta taitaa tuo käyttöskenaario olla sähköautolle ja rangelle se pahin mahdollinen.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Sähköautoa pohdin tulevaksi autoksi pitkän työmatkan vuoksi. Ajoa tulisi päivässä 170km yhteensä pelkkää työmatkaa käytännössä kaikki motaria eli kesällä 120km/h ja talvella 100km/h, mahdolliset arjen pikkuajot siihen päälle vielä. Paljokohan pitäisi akkukapasiteettia olla että kesät talvet pääsee ajelemaan ilman että tarvitsee hampaita kiristellä että riittääkö range? Vähän epäilen ettei edes ID3 58kwh akulla onnistu kun WLTP lupaillaan noin 400km, mutta taitaa tuo käyttöskenaario olla sähköautolle ja rangelle se pahin mahdollinen.
Tietenkin auton valinta hieman helpottuisi mikäli olisi mahdollisuus ladata autoa työpaikalla. Tai jos matkan varrella sattuisi olemaan 150 kWh laturi, jossa tehdä lyhyt välilataus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 797
Miillä talvella 32 kWh riittää satkulla ajaen noin 100 km eli hyvin rajoilla tuo 58 kW menis. Toisaalta suurimman osan ajasta onnistunee. Huolettomuuden näkökulmasta tarvitset isomman akun.

e: Tuo välilataus on tietysti aina optio. Vuoden kokemuksella Tku-Hki välistä en ehkä siihen lähtisi, jos hintaero isompaan akkuun säilyy siedettävänä. Laturit alkaa ruuhka-aikoina olemaan jo täynnä ja tilanne ei taatusti parane kuin huomattavasti pidemällä aikavälillä.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
Sähköautoa pohdin tulevaksi autoksi pitkän työmatkan vuoksi. Ajoa tulisi päivässä 170km yhteensä pelkkää työmatkaa käytännössä kaikki motaria eli kesällä 120km/h ja talvella 100km/h, mahdolliset arjen pikkuajot siihen päälle vielä. Paljokohan pitäisi akkukapasiteettia olla että kesät talvet pääsee ajelemaan ilman että tarvitsee hampaita kiristellä että riittääkö range? Vähän epäilen ettei edes ID3 58kwh akulla onnistu kun WLTP lupaillaan noin 400km, mutta taitaa tuo käyttöskenaario olla sähköautolle ja rangelle se pahin mahdollinen.
Pitäisi mennä kyllä kesät talvet tuo 58kw akku tuon 170km. Huomiona kuitenkin se että sähköautossa tuo 120km/h nopeus nostaa kulutusta aikalailla talvella toki taas sitten pakkanen.

E: siinä tulikin yllä hyvää pohdintaa.
EE: Mitä tulee omiin kokemuksiin ID3 kyydissä niin kollegan kanssa ajettiin juuri pariviikkoa takaperin juuri tuollainen n. 170km matka. n. 100km/h vauhtia. Kulutus oli muistaakseni n. 19-20kw/100km luokkaa. Joten talvella voi tosiaan hieman naftiksi tuo mahdollisesti jäädä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
951
Tietenkin auton valinta hieman helpottuisi mikäli olisi mahdollisuus ladata autoa työpaikalla. Tai jos matkan varrella sattuisi olemaan 150 kWh laturi, jossa tehdä lyhyt välilataus.
Joo unohtui mainita että lataus onnistuu ainoastaan kotona. Menee jo muutenkin tunti per suunta matkaan niin ei siihen kyllä millään jaksaisi ympätä joka päivälle pysähdystäkin pelkän latailun vuoksi.

Kylläpä se melkein on katseltava varmaan suoraan niitä ~80kwh versioita, ei tarvitse ainakaan stressata pakkas-aamuina että pääseekö takaisin kotiin.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Kova pakkanen ja isot ajonopeudet syö kyllä paljon virtaa. Monissa autoissa motarinopeudet myös kesällä on hankalia rangen kannalta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 797
Pakkasellakin toki pystyt ajonopeutta alentamalla tiettyyn pisteeseen saakka kompensoimaan kulutusta, mutta kun kuulostaa pysyvältä pitkältä työmatkalta, niin tee itsellesi tosiaan palvelus ja hanki isompi akku.

e: Miillä pääsee motarivauhtia pidemmälle kuin talvella satasta. Id.3 on paremmin muotoiltu ja muutenkin kaupunkilaatikkoa paremmin kovaan vauhtiin tarkoitettu, niin nopeus ei liene se suurin ongelma. Talvellakin noissa on lämpöpumppu muistaakseni apuna, toki lämmitettävä tila on myös Miitä isompi.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 811
Pitäisi mennä kyllä kesät talvet tuo 58kw akku tuon 170km. Huomiona kuitenkin se että sähköautossa tuo 120km/h nopeus nostaa kulutusta aikalailla talvella toki taas sitten pakkanen.

E: siinä tulikin yllä hyvää pohdintaa.
EE: Mitä tulee omiin kokemuksiin ID3 kyydissä niin kollegan kanssa ajettiin juuri pariviikkoa takaperin juuri tuollainen n. 170km matka. n. 100km/h vauhtia. Kulutus oli muistaakseni n. 19-20kw/100km luokkaa. Joten talvella voi tosiaan hieman naftiksi tuo mahdollisesti jäädä.
64kwh Soulilla (vm.2020) ajelen itse turku-salo väliä päivittäin (120km eestaas) ja talvellakin riitti joka toinen päivä lataus. Niro/Kona on sama tekniikka.

Ensi talveksi on myös kotilataus, joten jatkossa pääsee lämmitetyllä autolla liikenteeseen :D
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Täytyisi saada lisää latausmahdollisuuksia työpaikkojen yhteyteen, helpottaisi monessakin mielessä sähköautoiluun siirtymistä. Vielä kun saataisiin 22 kWh latauspisteitä kadunvarsiparkkeihin. Tuolla saisi 11 kWh laturilla varustetun auton käytännössä aina täyteen työpäivän aikana riippumatta minkä kokoinen akku autossa on.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
951
Luultavasti joko juuri Korealaiseen tai Volkkarin alustaan pohjautuvat auto tännekkin tulee, pääsee mukavasti sähköauton makuun sitten 2024 alkaen kun laittaa tilauksen sisään piakkoin.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 811
Eilen ajoin salosta turkuun vanhaa tietä piikkiöön asti, raadelman risteyksestä motarille, sitä kaarinaan jossa motonetin laturilla auto täyteen. Sitten motaria turun keskustaan ja kaupan kautta kotipihaan. 15.x kwh/100km oli kulutus, ilmastointi 18.5C koko ajan ja puhallustakin päällä. Iso osa matkasta on satasen aluetta.

Pienimmillään oli tuossa yksi aamu pelkkää kaupunkipyörittelyä, kulutus alle 10 kunnes tuli mäki vastaan jonka päällä kohde oli.

Näin yleisesti ottaen kulutus heittelee ihan hitosti. Joku aamu ajan motaria koko matkan muun liikenteen mukana ja perillä mittarissa lukee 17.7 kulutus. Seuraavana päivänä se on 23, reitti ja ajonopeus about sama.

e-Soul ei ole se kaikkein virtaviivaisin peltilaatikko: kulutus nousee 80-100-120 aika lailla. Mielummin ajelen semmosta satasta muutenkin, rengasmelua on vähemmän. Vakkari päällä yleensä tikkari+4 asennossa.

About 9000km keskikulutus on 19.8 tällä hetkellä, kevään tullen se alkoi laskemaan 20.3:sta alaspäin.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Luultavasti joko juuri Korealaiseen tai Volkkarin alustaan pohjautuvat auto tännekkin tulee, pääsee mukavasti sähköauton makuun sitten 2024 alkaen kun laittaa tilauksen sisään piakkoin.
Kannattaa vielä pohtia onko akun esilämmitykselle navigoitaessa laturille tarvetta, sillä kummankaan konsernin tämän hetkiset autot eivät pysty sitä tällä hetkellä tekemään. Ainakin Tesla ja Polestar 2 kykenevät tähän jo nyt, joten latausnopeudet 150 kWh laturilla ovat aivan toista luokkaa pakkasella kuin VW/Hyundai. Hyundai Ioniq 5:n on valmistaja luvannut akun esilämmityksen laturille ensi vuoden tuotannon autoihin, joissa akun kapasiteettia kasvatetaan 73:sta 77 kWh:n. Tällaista ei tosin pysty vielä tilaamaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
951
Kannattaa vielä pohtia onko akun esilämmitykselle navigoitaessa laturille tarvetta, sillä kummankaan konsernin tämän hetkiset autot eivät pysty sitä tällä hetkellä tekemään. Ainakin Tesla ja Polestar 2 kykenevät tähän jo nyt, joten latausnopeudet 150 kWh laturilla ovat aivan toista luokkaa pakkasella kuin VW/Hyundai. Hyundai Ioniq 5:n on valmistaja luvannut akun esilämmityksen laturille ensi vuoden tuotannon autoihin, joissa akun kapasiteettia kasvatetaan 73:sta 77 kWh:n. Tällaista ei tosin pysty vielä tilaamaan.
Onhan tuo tärkeä ominaisuus, samoin se että esilämmitys pihasta toimii mutkattomasti sekä akun että sisätilojen osalta kun ollaan vielä piuhan päässä. En ole vielä kerinnyt perehtymään täysin kaikkiin malleihin että nämä löytyisivät mutta on kyllä uskomattomia lapsentauteja vielä kun tällaisia asioita pitää edes miettiä, ja sitten että asiaa ei mahdollisesti saa edes ratkaistua pelkällä softapäivityksellä vaan pitää olla tietty MY.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Tuon akun esilämmityksen nopealle laturille navigoitaessa saaminen softapäivityksellä kuntoon näyttää olevan jostain syystä hankala toteuttaa. Ainakin VW on lupaillut, mutta ei ole toteutunut.
 
Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
256
Sitä en ymmärrä, miksi tuo esilämmitys pitää toteuttaa jollain "navigoidessa laturille" tyylillä. Eikös teslakin osaa sen vain superchargereille navigoidessa ja muilla latureilla ladataan sitten kylmää?
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Onhan tuo tärkeä ominaisuus, samoin se että esilämmitys pihasta toimii mutkattomasti sekä akun että sisätilojen osalta kun ollaan vielä piuhan päässä. En ole vielä kerinnyt perehtymään täysin kaikkiin malleihin että nämä löytyisivät mutta on kyllä uskomattomia lapsentauteja vielä kun tällaisia asioita pitää edes miettiä, ja sitten että asiaa ei mahdollisesti saa edes ratkaistua pelkällä softapäivityksellä vaan pitää olla tietty MY.
Kun vielä saisivat sen akun esilämmityksen (lataamista varten) manuaaliseksi ettei tarvitse tutulle latausasemalle aina navigoida, vain sen takia että esilämmitys menisi päälle. Entä jos auton navigaattori ei edes tunne kyseistä latausasemaa?

Joissain sähköautoissa muistaakseni tuollainen manuaalinen latausesilämmitys on, tai oli tulossa.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Sitä en ymmärrä, miksi tuo esilämmitys pitää toteuttaa jollain "navigoidessa laturille" tyylillä. Eikös teslakin osaa sen vain superchargereille navigoidessa ja muilla latureilla ladataan sitten kylmää?
Just kommentoin samaa. Muistikuvani oli että parissa joko olemassaolevassa tai tulevassa sähköautossa olisi myös manuaalinen esilämmitys, mutta en muista missä...

Joskus liika pakotettu automatisointi on vain... liikaa.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Sitä en ymmärrä, miksi tuo esilämmitys pitää toteuttaa jollain "navigoidessa laturille" tyylillä. Eikös teslakin osaa sen vain superchargereille navigoidessa ja muilla latureilla ladataan sitten kylmää?
Nissan Ariyaan tulee nappi, jota painamalla lähtee akun esilämmitys päälle.
Käsittääkseni Teslassa toimii nykyään akun esilämmitys navigoitaessa myös joillekin muille latureille kuin Superchargereille. Joku Teslan omistajista voinee vielä vahvistaa tämän.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Täytyisi saada lisää latausmahdollisuuksia työpaikkojen yhteyteen, helpottaisi monessakin mielessä sähköautoiluun siirtymistä. Vielä kun saataisiin 22 kWh latauspisteitä kadunvarsiparkkeihin. Tuolla saisi 11 kWh laturilla varustetun auton käytännössä aina täyteen työpäivän aikana riippumatta minkä kokoinen akku autossa on.
Pelkkä 1x8A latauskin on varmaan useimmille ihan ok, jos edes sillä teholla saa ladattua työpäivän aikana niin kivasti ehtii tuoda lisälatausta akkuun, vaikka sillä ei pisimpiä työmatka-ajoja kokonaan voikaan kuitata.

Ajelen 120km (2x60km) työmatka-ajoja päivässä ja päälle muitakin ajoja, ja mulle riittää se että saan edes jollain 1x8A tai 1x10A latailtua töissä (en oikeasti tarvitsisi edes sitä, kyllä mä helposti pääsen töihin ja kotiin yhdellä latauksella, vievät työmatkat yhteensä ehkä 40-50% akun latauksesta; 52kWh akku). 11kW lataus alkaisi olla jo vähän liioittelua, varsinkin kun latailijoita alkaa olla useampia (pitääkö heille kaikille järjestää oma 11kW laturi, vai käyvätkö he työpäivän aikana vaihtelemassa piuhaa ja siirtelemässä autoja kesken työpäivän, jotta kaikki saavat ladattua 11kW laturista)?

Mieluummin vaikka kolme 1x16A latauspaikkaa, kuin yksi 11kW (3x16A).

Oma työnantaja toi esille myös sen ettei tarkoituksena suinkaan ole se että sähköautoilijat tulevat tarkoituksella akku tyhjänä töihin latailemaan ilmaista sähköä akku täyteen (siksi ei olla hommaamassa mitään 11kW latureita työpaikalle). Lähinnä noilla latauspaikoilla on se tarkoitus että saa latausta sen verran että pääsee turvallisesti takaisin kotiin, tai edes lähimmälle pikalatausasemalle. Mielestäni tuo on ihan ok perustelu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 797
Minusta tuo koko akun esilämmitys on ihan ylihypetetty juttu. Ei se normaalissa käytössä ole mikään iso dealbreaker, jos se kuitenkin jollain järkevällä vauhdilla lataa. Lataustarvekin vaihtelee niin paljon, monesti itsellä olisi esim. tarve saada pikkuisen lisää lähes täyteen akkuun, että pääsee paikkaan x, jonka lähellä saapumissuunnassa ei ole sopivaa pikalaturia. Siinä ei paljon coldgate enää tunnu…
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Pelkkä 1x8A latauskin on varmaan useimmille ihan ok, jos edes sillä teholla saa ladattua työpäivän aikana niin kivasti ehtii tuoda lisälatausta akkuun, vaikka sillä ei pisimpiä työmatka-ajoja kokonaan voikaan kuitata.

Ajelen 120km (2x60km) työmatka-ajoja päivässä ja päälle muitakin ajoja, ja mulle riittää se että saan edes jollain 1x8A tai 1x10A latailtua töissä. 11kW lataus alkaisi olla jo vähän liioittelua, varsinkin kun latailijoita alkaa olla useampia (pitääkö heille kaikille järjestää oma 11kW laturi, vai käyvätkö he työpäivän aikana vaihtelemassa piuhaa ja siirtelemässä autoja kesken työpäivän, jotta kaikki saavat ladattua 11kW laturista)?

Mieluummin vaikka kolme 1x16A latauspaikkaa, kuin yksi 11kW (3x16A).

Oma työnantaja toi esille myös sen ettei tarkoituksena suinkaan ole se että sähköautoilijat tulevat tarkoituksella akku tyhjänä töihin latailemaan ilmaista sähköä akku täyteen (siksi ei olla hommaamassa mitään 11kW latureita työpaikalle). Lähinnä noilla latauspaikoilla on se tarkoitus että saa latausta sen verran että pääsee turvallisesti takaisin kotiin, tai edes lähimmälle pikalatausasemalle. Mielestäni tuo on ihan ok perustelu.
Ihan hyviä pointteja! Tuolla 11 kWh latausmahdollisuudella ajattelin niitä, jotka tulevat kauempaa töihin. Tosin lienee hankala/mahdoton toteuttaa käytännössä tasapuolisesti. Kadunvarsipysäköintiin silti mielestäni olisi paikallaan 22 kWh latauspisteiden lisääminen. Tosin kuka maksaa valtio, kunnat, EU?
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Minusta tuo koko akun esilämmitys on ihan ylihypetetty juttu. Ei se normaalissa käytössä ole mikään iso dealbreaker, jos se kuitenkin jollain järkevällä vauhdilla lataa. Lataustarvekin vaihtelee niin paljon, monesti itsellä olisi esim. tarve saada pikkuisen lisää lähes täyteen akkuun, että pääsee paikkaan x, jonka lähellä saapumissuunnassa ei ole sopivaa pikalaturia. Siinä ei paljon coldgate enää tunnu…
Vähän samanmielinen olen, tosin varmaan syynä se että nykyisessä autossani ei edes ole DC-pikalatausmahdollisuutta, vaan max 22kW AC-lataus, joka on riittänyt tähän asti tarpeisiini erinomaisesti (ja vaikka olisikin, se CCS DC-latauskin olisi ollut max 50kW tehoinen tälle automalllille)

Ei se mulle seuraavassa sähköautossa varmaan mikään dealbreaker ole, mutta ihan kiva jos sellainen on, jos tulee se kuuluisa talvireissu Lappiin ja on ihan pakko saada puristettua välilataukset kymmeneen minuuttiin eikä mitään alle 100kW lataustehoja siedetä. Tosin kuten sanottu, toivottavasti sen sitten saa ihan manuaalisesti päälle kun itse haluaa.

EDIT: Sen verran vedän takaisin että jos joutuu latailemaan minuuttihintaisissa pikalatauspaikoissa, niin ok, sitten esilämmityksen puuttuminen saattaa alkaa tuntua jo lompakossakin kun latausaika venyy ja vanuu. Olen itse niin tuudittautunut ajatukseen että lataan enintään kWh-hinnoitelluilla latauspisteillä, en minuuttihintaisilla.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 278
Viestejä
4 193 066
Jäsenet
70 896
Uusin jäsen
sussu

Hinta.fi

Ylös Bottom