- Liittynyt
- 21.10.2016
- Viestejä
- 3 277
Jep, just katsoin Munron videon, jossa pellit edelleen oli ihan perseellään.Kannattaa tsekkaa auto uudestaan nyt faceliftin jälkeen.
Jep, just katsoin Munron videon, jossa pellit edelleen oli ihan perseellään.Kannattaa tsekkaa auto uudestaan nyt faceliftin jälkeen.
Ja sitten katson sen toisen videon missä onkin kk myöhemmin tehty ja priimaa.Jep, just katsoin Munron videon, jossa pellit edelleen oli ihan perseellään.
Toki ei ajaessa eroa ole mutta se että jos pitää päästä liikennevirran mukaan niin 90hp vs 1000hp on iso ero.Mutta PK-seudulla ongelmana on edelleen ettei valtavastakaan kiihtyvyydestä ole mitään hyötyä jos edessä on aina joku. Ja täällähän on aina joku edessä. Liikennevirtaan ja vakkari päälle, ajokokemus on siellä Kehä III:lla aivan sama niin 1000 hp Teslalla kuin 90 hp Nissan Micralla. Jurnutetaan jonkun perseessä kiinni ja toivotaan Teslassa ettei vakkari vedä liinoja kiinni itsekseen ja takana olija takakontissa.
Kyllähän se varmaan jollekin on riittävä ja varmaan vanhemmiten itsellekin. Mutta vrt 200hp dieseliin se on hidas kun painaa tallaa pohjaan.Mä olen pk-seudulla ajanut kohta 20 vuotta ja ei ole ongelmia ollut millään autolla. Näköjään meitä kuskeja on hirveän paljon eritasoisia taidoiltaan, jos näkee ongelmaksi 8,5s kiihtyvällä autolla liikenteeseen liittymisen. 15 vuotta sitten tuollaiset autot olivat harvassa ja silloinkin jo autoilla pärjättiin liikenteessä.
Olen jo kahdesti koeajanut id4:n eikä sen suorituskyvyssä ole mitään ongelmaa. Ihan riittävä kaikkeen mahdolliseen ajoon Suomessa. Tuohan on 4-koppaisen Golf GTI:n suorituskyky ja käytännössä id4 vielä parempi. Eihän id4 millään mittarilla nopea ole, mutta täysin riittävä liikenteeseen.
Olen nähnyt useamman raportin ID3:sta, joihin vuotaa vettä sisään sateella..Jaa nää olikin näitä Tesla miehiä taasHiljainen auto on mukava ajaa. Ja ehkä sellainen joka ei vuoda vettä tiivisteistä siellä syyskeleillä.
Tai sitten ihmiset arvostavat laatua ja huoltoverkostoa eikä 0-100 jonneilut enään jaksa sytyttää.En ymmärrä ihmisiä, jotka varta vasten maksimoivat arjen harmauden ja tylsyyden ostamalla mahdollisimman mitäänsanomattoman, halvan ja hitaan perhevankkurin. Sen tulee tietysti olla Skoda, VW tai Toyota, ettei naapuri tule kateelliseksi.
Linkkiä kiitosOlen nähnyt useamman raportin ID3:sta, joihin vuotaa vettä sisään sateella..
Ja käyttökustannuksiltaan ehkä jopa edullisimmasta mahdollisesta autosta (model 3 sr+). Ehkä ei tosiaan kateus vaan joku tällainen perisuomalainen asenne että toinen ei saa onnistua itseä paremmin. Eli toivotaan että tunteita herättävän Tesla-merkkisen auton ostajalle tulee joku kirous siinä mukana ettei itse työntänytkään kättä yhtä ikävään paskaan. Eli toivotaan että esim. Teslan pellit on vinossa tai akku hajoaa mielellään jo takuuaikana eikä sitä korjata tai muuten vaan auto osoittautuu kelvottomaksi. Muutenhan oman hankinnan huonous realisoituu (polttisten hintojen romahdus, kalliit käyttökustannukset, huollot sekä korjaukset ja poliitikkojen polttiksia rokottaa politiikka).Eiköhän tuo kateus argumentti ole jo vähän kulahtanut. Nyt puhutaan kuitenkin vain keskihintaisesta autosta.
Just tuollaisesta kulimallin Model 3:sta puhuin. Viimeistely ja laatuvaikutelma kaukana siitä mitä sen pitäisi olla.Puhutko Bemarista? Mulla on Teslan M3:ssa on oikein suorat pellit ja multicoat-maali.
Linkkiä kiitos
Tämä juuri, ei liikenteessä ongelmat yleensä ole tehoista kiinni, vaan kuskeista.Se on totta, että suurin osa autoilijoista ei uskalla painaa kaasua kun pitäisi kiihdyttää. Eikä johdu autosta, eikä myöskään ole vaan Suomessa, vaan saman todennut esim. USA:ssa missä kaikilla on vähintään jokin 3.3 V6 automaatti ja silti lähdöt ovat hitaita.
On se muuttunut paljon. Ei mulla ainakaan Kiinan kolmosessa mitään ongelmia ole itse kokoamislaadun kanssa. Jenkkiversiot on edelleen toinen juttu, Tesla tuon Model 3 forumin perusteella lähetti aika monelle suomalaiselle viestin et frunk ei sit toimi koska ne on asennettu kaikki väärin, mutta luovutus on päivänä X.Just tuollaisesta kulimallin Model 3:sta puhuin. Viimeistely ja laatuvaikutelma kaukana siitä mitä sen pitäisi olla.
Kyllä, toki kaikki sähköautot ovat Suomessa hyvin edullisia kustannuksiltaan kun ei jouduta maksamaan veroja kaikesta mahdollisesta (vielä).Ja käyttökustannuksiltaan ehkä jopa edullisimmasta mahdollisesta autosta (model 3 sr+).
Tämä tosin koskee kaikkia merkkejä kun suomalaiset kommentoivat. Tässäkin threadissa näkee että ID4/Enyaq on maailman surkein auto, koska joku ei pääse polkupyörää karkuun 204 hp:lla.Ehkä ei tosiaan kateus vaan joku tällainen perisuomalainen asenne että toinen ei saa onnistua itseä paremmin. Eli toivotaan että tunteita herättävän Tesla-merkkisen auton ostajalle tulee joku kirous siinä mukana ettei itse työntänytkään kättä yhtä ikävään paskaan
Mutta meidän 85D 12/2015 ei vuoda vettä mistään ja on ihan yhtä hiljainen maantiellä ku ex F10 Bmw 520D xdrive.Jaa nää olikin näitä Tesla miehiä taasHiljainen auto on mukava ajaa. Ja ehkä sellainen joka ei vuoda vettä tiivisteistä siellä syyskeleillä.
Ne isommat Teslat onkin kaikkien arvosteluiden mukaan laatupelejä, ja muuta ei voisi 100k+ hinnassa odottaakkaan. Jengi tykkää vaan näköjään kilahtaa kun Tesla edes vilahtaa missään...Tää paska ei kuulu tähän ketjuun.
Mutta meidän 85D 12/2015 ei vuoda vettä mistään ja on ihan yhtä hiljainen maantiellä ku ex F10 Bmw 520D xdrive.
Nyt takas aiheeseen!!
On se kumma et Tesla herättää heti köyhät/esson baarin/ muuten vaan rasittavat ihmiset ulisee. Iha sama mihin ketjun tekee ni aina on joku itkemässä laadusta tai ei tarvi kiihtyä ku ehtii muutenkin.
Jos Tesla ei itsellä innosta tai ei ole se oma valinta niin sitten ostaa jonku muun. Mailma on autoja tännä, kuin myös valinta on ihmisestä kiinni. Toinen tahtoo että on karvaratti, toinen että kulkee, toinen jotta on pieni ja söpö.
Ylläpito vois muistuttaa.
On sitä tullut ajettua monia Model 3:sta hauskempiakin autoja. Ei sillä kiihtyvyydellä niin väliä, jos auto on muuten ajo-ominaisuuksiltaan luokkaa välttävä.M3SR+ on juuri ja juuri riittävän nopea että sillä ajaminen on hauskaa, mutta nilkka on suorana aika usein. Seuraavaan autoon täytyy saada sekuntti pois kiihtyvyydestä.
Myös Teslattomuus on toisille red flag. Jos joku meinaa sähköautoa eikä edes harkitse teslaa, niin kauhea kyseenalaistus, että miten voi olla ostamatta Teslaa.Tesla on vähän kuin Apple. Red flag joillekin. Itse tosin pääsen liikennevirtaan plugarillakin ja Miillä ei kyllä jäänyt autosta kiinni kertaakaan. En ymmärrä miten taidoton kuski pitää olla jos ei ohi pääse tai liittymään voi mennä ellei ole 4sek autoa alla. Eiköhän se ole vaan enemmänkin omasta näyttämisen halusta kiinni, et on alla jotain tehokasta tai "tehokasta". Jos ei Suomessa 2000-luvun autolla pärjää liikenteessä, kannattaa siirtyä julkiseen liikenteeseen.
Eikö se ole ihan validia ihmetellä, miksi ei edes harkitse monelta osin parasta vaihtoehtoa jos sähköautoa on hankkimassa?Myös Teslattomuus on toisille red flag. Jos joku meinaa sähköautoa eikä edes harkitse teslaa, niin kauhea kyseenalaistus, että miten voi olla ostamatta Teslaa.
Ne isommat Teslat onkin kaikkien arvosteluiden mukaan laatupelejä, ja muuta ei voisi 100k+ hinnassa odottaakkaan. Jengi tykkää vaan näköjään kilahtaa kun Tesla edes vilahtaa missään...
edit. Mulla vielä plugarissa reilu vuos jäljellä. Sen jälkeen pitäisi johonkin täyssähköön vaihtaa hintaluokassa 60-70k. No voin sanoa että kaikkien arvosteluiden perusteella se ei ole Tesla. S-malleihin ei vaan massi riitä, ja jos riittäisi niin Porsche olisi merkki. Siis jos mulla ikinä riittäisi massit yli 100k autoon.
Jos litraisella Oculla on pärjännyt niin ei varmasti ole pettymystä luvassa. 1,4 ja 1,5 TSI:n ohituskiihtyvyys olisi hieman takavetoista Enyaqia parempi vaikka 0-100 samassa ajassa taittuukin.Suomalaisilla teillä vika on täysin kuljettajan, jos ei tuollaisella alle yhdenksän sekunnin kiihtyvällä autolla pääse ohi. Viimeiset vuodet on suhailtu litraisella Octavialla, eikä yhtäkään ohitusta ole jäänyt silläkään tekemättä tehojen vuoksi.
Ei ole, mikäli auto ei paina todella paljon ja sillä autolla osaa ajaa.Toki ei ajaessa eroa ole mutta se että jos pitää päästä liikennevirran mukaan niin 90hp vs 1000hp on iso ero.
Ehkä jos paremmuudelle olisi joku yleismaailmallinen absoluuttinen mittari, mutta kun se on täysin subjektiivinen asia.Eikö se ole ihan validia ihmetellä, miksi ei edes harkitse monelta osin parasta vaihtoehtoa jos sähköautoa on hankkimassa?
Listaan voisi myös lisätä olemattoman malliston. Olikohan kuukausi pari sitten ainakin tilanne, että Suomesta pystyi uutena ostamaan vain yhtä mallia eli kolmosta.Minusta on yhtälailla myös monia syitä pitää Teslaa ylivoimaisesti huonoimpana sähköautona.
Hyviä pointteja. Itselle model 3 ei kelpaa onnettoman pienen peräluukun takia. Y:tä harkitessa seuraavaksi autoksi, mutta ei heti vaan joskus.Ehkä jos paremmuudelle olisi joku yleismaailmallinen absoluuttinen mittari, mutta kun se on täysin subjektiivinen asia.
Minusta on yhtälailla myös monia syitä pitää Teslaa ylivoimaisesti huonoimpana sähköautona. Esim. Huoltoverkoston täydellinen puuttuminen suurimmasta osasta maata tekee siitä monelle suoraan poissuljetun vaihtoehdon.
Esim. itselleni olisi täysi no-go, että lähin huolto- ja takuupalveluita tarjoava liike olisi 200km päässä.
Samoin myös se on monille blocker, että ainoa tarjolla oleva edes etäisesti edullinen malli on pieni/keskikokoinen Sedan. Jos joku on ostamassa farmaria / SUV:ia / hatchbackia, niin ainakin itse ymmärrän 110%:sesti ettei Tesla ole edes harkintalistalla.
Perusteletko hieman "surkeaa laatua"? Omat kokemukset Model3:sta eivät puolla tuollaista väitettä. Samoin käyttöliittymän kritiikkiä on vähän vaikea ymmärtää, jos vaihtoehtona on Enyaq. No, kukin tavallaan..Sähköauto tulossa tännekkin jossain kohtaa, syyt miksi se ei ole Model3:
-Surkea laatu
-Melu
-Sisustan ankeus
-Käyttöliittymä
-Ei AndroidAutoa/CarPlaytä
-Pieni takakontti
Pari kohtaa listassa syy myös miksei ID3:sta tänne ilmesty, tällä hetkellä Enyaq vaikuttaa potentiaalisimmalta mutta luulen että otan jonkun käytetyn bensahybridin vielä välissä 1-2v ajaksi ennenkuin sähköauto tulee alle.
Aika hyvin noita on sulle perusteltukin jo aikaisemmin mutta kosketusnäytön kautta on todella surkeata säätää jotain pyyhkimiä yms ottaen vielä huomioon Model3:n surkean sadetunnistimen (tai jota ei siis oikeasti ole).Perusteletko hieman "surkeaa laatua"? Omat kokemukset Model3:sta eivät puolla tuollaista väitettä. Samoin käyttöliittymän kritiikkiä on vähän vaikea ymmärtää, jos vaihtoehtona on Enyaq. No, kukin tavallaan..
Perustuuko tämä omaan kokemukseen vai palstan Tesla-vihaajien toistamiin mantroihin? Ei itselläni ole ollut ongelmia sadetunnistimen kanssa. Eikä niiden pyyhkinten säätäminen kosketusnäytön kauttakaan mitenkään ”todella surkeata” ole, mutta eipä sitä käytännössä joudu tekemäänkään.Aika hyvin noita on sulle perusteltukin jo aikaisemmin mutta kosketusnäytön kautta on todella surkeata säätää jotain pyyhkimiä yms ottaen vielä huomioon Model3:n surkean sadetunnistimen (tai jota ei siis oikeasti ole).
En näe mitään tarvetta Android Autolle tai Carplaylle Teslassa. Auton oma käyttöliittymä on niin hyvä että se riittää täysin ja muiden autojen käyttöliittymät tuntuvat antiikkisilta kun Teslaan on tottunut.Käyttöliittymään liittyy myös Android Auton ja Carplayn puute, tämä on iso miinus monelle ja todella antiikkista Teslan osalta.
Lisäksi pyyhkijän aktivointi onnistuu viiksestä painamalla jos haluaakin pyyhkäistä eikä automaatio jostain syystä ole samaa mieltä. 20tkm kokemuksella vaihtelevissa sääolosuhteissa ei ole kyllä tarvinut kosketusnäyttöön koskea pyyhinten aktivoimiseksi.Perustuuko tämä omaan kokemukseen vai palstan Tesla-vihaajien toistamiin mantroihin? Ei itselläni ole ollut ongelmia sadetunnistimen kanssa. Eikä niiden pyyhkinten säätäminen kosketusnäytön kauttakaan mitenkään ”todella surkeata” ole, mutta eipä sitä käytännössä joudu tekemäänkään.
Model 3:ssa olisi paljonkin parannettavaa, mutta noiden mainittujen osalta ei niinkään.Sähköauto tulossa tännekkin jossain kohtaa, syyt miksi se ei ole Model3:
-Surkea laatu
-Melu
-Sisustan ankeus
-Käyttöliittymä
Oma hyvin lyhyt kokemus plus youtubesta tullut näitä katsottua. Ei hyvä.Perustuuko tämä omaan kokemukseen vai palstan Tesla-vihaajien toistamiin mantroihin? Ei itselläni ole ollut ongelmia sadetunnistimen kanssa. Eikä niiden pyyhkinten säätäminen kosketusnäytön kauttakaan mitenkään ”todella surkeata” ole, mutta eipä sitä käytännössä joudu tekemäänkään.
No moni hevosmies näki auton turhana kun heppakyyti riitti niin hyvin.En näe mitään tarvetta Android Autolle tai Carplaylle Teslassa. Auton oma käyttöliittymä on niin hyvä että se riittää täysin ja muiden autojen käyttöliittymät tuntuvat antiikkisilta kun Teslaan on tottunut.
Tähän vahva eri, varsinkin matkanopeuksissa rengasmelu on kertaluokkaa suurempi kuin 3-sarjan bemarissa tai C-sarjan Mesessä. Rengasmelu on itselleni nykyään deal-breaker eli autot jossa renkaat kuuluu pahasti läpi matkanopeuksissa lentää pois ostolistalta heti.Melutaso on ihan sama kuin 3-sarjan Bemarissa. Ei hyvä, mutta aivan siedettävä.
Ei tarvitse olla nappulaviidakko mutta puhdas kosketusnäyttökin on karmea käytettävyydeltään. Ja sisusta on ennemminkin ankea kuin "pure nordic" mutta nämä ovat makuasioita.Sisusta on minimalistinen ja avara. En ymmärrä, millä tavalla se olisi ankea? Pitäisikö olla hillitön nappulaviidakko kuin Airbusin ohjaamossa?
Jep, ja lähtisinkin siitä että AndroidAuto/Carplay räpellykset ja ylipäätään suurin osa muista autojen käyttöliittymistä edustaa tässä vertailussa sitä hevosmiestä jos Teslan käyttöliittymään verrataanNo moni hevosmies näki auton turhana kun heppakyyti riitti niin hyvin.
Makuasioitahan nämä on tiettyyn pisteeseen asti, mutta pelkkä kosketusnäyttö (+ ratin takana olevat viikset) toimii kyllä Teslassa aika hiton hyvin. Ei varmaan kaikille sovi ja voi olla että jos on päättänyt ettei tykkää kosketusnäytöistä, ei niihin sitten oikein sopeudukaan.Ei tarvitse olla nappulaviidakko mutta puhdas kosketusnäyttökin on karmea käytettävyydeltään. Ja sisusta on ennemminkin ankea kuin "pure nordic" mutta nämä ovat makuasioita.
Voit olla Teslasta mitä mieltä tahansa mutta aika kiistämätöntä on se että Teslan älypuhelin integraatio on täydellisen surkea vrt vaikka ID4. Vaikea kuvitella käyttävänsä mitään niin antiikkista kuin Teslalla on.Jep, ja lähtisinkin siitä että AndroidAuto/Carplay räpellykset ja ylipäätään suurin osa muista autojen käyttöliittymistä edustaa tässä vertailussa sitä hevosmiestä jos Teslan käyttöliittymään verrataan![]()
Mitä siitä puuttuu? Puhelut ainakin tulee hyvin vastattavaksi auton näytöltä ja Teslan mobiilisovellus itsessään on hyvinkin käyttökelpoinen ja selkeä.Voit olla Teslasta mitä mieltä tahansa mutta aika kiistämätöntä on se että Teslan älypuhelin integraatio on täydellisen surkea vrt vaikka ID4. Vaikea kuvitella käyttävänsä mitään niin antiikkista kuin Teslalla on.
Onhan tuo todella antiikkista, jos auto ei tue kahta suurinta mobiilikäyttöjärjestelmää. Eihän sitä tietenkään lahkolaiset ymmärrä vaikka kuinka yrittää rautatankoa vääntää. Muilla merkeillä se on ollut tätä päivää jo useampia vuosia.Voit olla Teslasta mitä mieltä tahansa mutta aika kiistämätöntä on se että Teslan älypuhelin integraatio on täydellisen surkea vrt vaikka ID4. Vaikea kuvitella käyttävänsä mitään niin antiikkista kuin Teslalla on.
Siinäpä oikein teknologiakuningas, jos puhelut tulee näytölle vastattavaksi. Tuo on ollut autoissa jo yli 10 vuotta.Mitä siitä puuttuu? Puhelut ainakin tulee hyvin vastattavaksi auton näytöltä ja Teslan mobiilisovellus itsessään on hyvinkin käyttökelpoinen ja selkeä.
Juu, ihmettelinkin että mitä muuta tarvitaan puhelimesta Teslaan.Siinäpä oikein teknologiakuningas, jos puhelut tulee näytölle vastattavaksi. Tuo on ollut autoissa jo yli 10 vuotta.
No lähes kaikki, wazet, whatsappit, audiobookit, kalenterit, mailit jneMitä siitä puuttuu? Puhelut ainakin tulee hyvin vastattavaksi auton näytöltä ja Teslan mobiilisovellus itsessään on hyvinkin käyttökelpoinen ja selkeä.
Ikäväähän tässä on se, että kehityksen suunta menee osittain vielä jopa alaspäin Teslan kanssa, kun jatkossa ajosuunta valitaan näytöltä ja vilkkuja joutuu arpomaan hipaisunäppäimiltä ratista ja samoin äänitorvea. Tämä vielä yhdistettynä epätoimivaan yoke-rattiin niin ajoelämys on taattu.Aika hyvin noita on sulle perusteltukin jo aikaisemmin mutta kosketusnäytön kautta on todella surkeata säätää jotain pyyhkimiä yms ottaen vielä huomioon Model3:n surkean sadetunnistimen (tai jota ei siis oikeasti ole).
Kalenterit kyllä saa käsittääkseni synkattua. Kaikkia mobiiliappeja ei varmaan Teslasta löydy, mutta enpä itse kaipaa niitä lainkaan auton näytölle. Toki jos tuo on se kriteeri joka tekee mielestäsi Teslasta "todella surkean", niin sitten tosiaan kannattaa katsella muita automerkkejä.No lähes kaikki, wazet, whatsappit, audiobookit, kalenterit, mailit jne
Mitä ikinä sitä kännykällä tulee tehtyäkään
ID4:n käyttöjärjestelmää voit muokata vaikka maailman tappiin, ja se on silti n. 10 vuotta perässä Teslaa käytettävyydeltään. Mutta mitäpä sillä väliä jos mielestäsi ID4 käyttöjärjestelmä on sähköautojen aateliaLisäksi kolmosen typeryyksiä on hanksikaslokeron avaaminen jostain valikon takaa eikä käyttöjärjestelmää voi muokata mieluisakseen (valikkojen paikkojen muokkaus) kuten esim. ID4 / Enyaq:ssa voi.
En kyllä noin missään sanonut, mutta näinhän se oli saksalaisessa laajahkossa sähköautojen testissä todettu. Tesla taisi multimediaominaisuuksiltaan olla joukon häntäpäätä ellei jopa viimeinen.Mutta mitäpä sillä väliä jos mielestäsi ID4 käyttöjärjestelmä on sähköautojen aatelia![]()
Tää on kyllä aika kyseenalaista, enemmän sitä tykkää Teslan spotify sovelluksesta kuin car play rajoitetusta vastaavasta. Waze ainoa puute omaan makuun, book beatin saa nyt samalla vaivalla päälle puhelimestakin.En kyllä noin missään sanonut, mutta näinhän se oli saksalaisessa laajahkossa sähköautojen testissä todettu. Tesla taisi multimediaominaisuuksiltaan olla joukon häntäpäätä ellei jopa viimeinen.
YouTube ja Netflix tuntuu todella erikoiselta tarpeelta autossa, mutta varmaan joissain erikoistilanteissa hyvä. En tosin koskaan ole liikkumattomassa autossa ole koskaan niin kauaa omikseni istunut, että osaisin kuvitella noille tarvetta. Spotifyn käyttökin vastaa aika lailla radiota, niin sen ominaisuuksia en ole edes havainnut arvioida - eikä toki Teslan versiosta ole riittämiin kokemustakaan.Tää on kyllä aika kyseenalaista, enemmän sitä tykkää Teslan spotify sovelluksesta kuin car play rajoitetusta vastaavasta. Waze ainoa puute omaan makuun, book beatin saa nyt samalla vaivalla päälle puhelimestakin.
Plussana sitten youtube, netflix yms. jotka ei car playllä toimi ollenkaan isolla näytöllä. Lisäksi teslassa yksi isoimmista jutuista pienet asiat kuten dog mode. Ihan eri tasolla kuin vanhassa volkkarin lataushybridissä, jolla jäähdytys ja lämmitys pysy maksimissaan vartin päällä. Helpottaa elämää esimerkiksi mökkimatkalla kaupassa käydessä merkittävästi.
Eikä voi. Siitä puuttuu esimerkiksi niinkin yksinkertainen asia kuin lähtöajan säätäminen. Jos haluaa laittaa auton lämpenemään klo X (tai että akku on täynnä hetkellä X), niin pitää mennä auton sisälle, koska Teslan mobiiliapp ei kykene siihen. Eli Tesla on ottanut mallia siitä miten webasto toimii 80-luvun Hiacessa.Lisäksi mobiili-appsi(t) toimii hyvin ja sen kautta voi tehdä kaikki tärkeimmät asiat
Noh jotkut tykkää äidistä ja joku tyttärestä. Car play oli itsellä käytössä nelisen vuotta ennen Teslaa parissa eri autossa. Ainoa mitä olen kaivannut on Waze. Soittolistat sun muut nyt synkkaantuu suoraan Teslan spotify sovellukseen automaattisesti. Äänikomentoja en ikinä ole oikein käyttänyt, mitä nyt välillä latausluukun avaa sillä Teslassa.YouTube ja Netflix tuntuu todella erikoiselta tarpeelta autossa, mutta varmaan joissain erikoistilanteissa hyvä. En tosin koskaan ole liikkumattomassa autossa ole koskaan niin kauaa omikseni istunut, että osaisin kuvitella noille tarvetta. Spotifyn käyttökin vastaa aika lailla radiota, niin sen ominaisuuksia en ole edes havainnut arvioida - eikä toki Teslan versiosta ole riittämiin kokemustakaan.
Omasta mielestä ylivoimaisesti tärkeimpiä CarPlayn valtteja ovat PodCastien / kuunnelmien PC/Mac/iOS/Android synkronoitu helppo käyttö suoraan näytöltä, sekä äänikomentojen toimivuus. Esim. itse käynnistelen nykyään useimmiten musiikin/PodCastin/minkälien puhekomennolla, soitan kaikki puhelut ja vastaan asiakkaiden viesteihin puhekomennoilla. Jopa tuo viestittely toimii yksinkertaisten vastausten osalta, kuin junan vessa. Nimenomaan suomenkieli on syystä tai toista ainakin allekirjoittaneella viimein hyväksyttävällä tasolla.
Kaikkineen kosketusnäytön hapuilu multimedian perustoiminnoissa tuntuu jo vanhahtavalta vanhassa autossa, kun CarPlayllä varustetussa Passatissa saa itse ajamiseen keskittyen hoitaa ne joko puheella tai sen kummemmin mitään katsomatta kojetaulun nappulasta. Kaikkineen nimenomaan CarPlay mahdollistaa nyt jotakin, mitä en voinut tehdä jo vuonna 2015 bluetoothilla. Boonuksena CarPlay mahdollistaa nämä hienot jutut nyt jopa niissä 2015 vm autoissa, jossa se CarPlay on vain saatavilla.
Erityisen mukavaa on, kun vuokra-autossa tai ajoittain alla olevassa firman autossa on CarPlay. Kaikki jo selkärangassa olevat tutut komennot ja jutut löytyy juuri samasta paikasta, kuin omastakin autosta.
Kaikkineen on iso harmi, että jotkut automerkit joko tukevat CarPlayta mallistossaan rajallisesti tai ei ollenkaan. Oma multimedia ja viestintäkäyttö on kyllä CarPlayttomissa autoissa omien kokemusten mukaan isosti rajattu.
Täytyy toki myöntää, että viimeisintä 7 bemaria eikä EQS-mersua ole tullut testattua, mutta ainakin Vagin viritelmä oli heikko esitys verrattuna CarPlayn antamiin mahdollisuuksiin. Lisäksi yksinkertaisemmassa käytössä, kuten radion kuuntelussa tai vaikka Spotifyn käynnistyksessä CarPlayllä ei taida olla mitään merkitystä.
Olet silloin niitä harvoja, jotka ei joko koskaan ole nähnyt sadetunnistinta, tai ei tahdo myöntää sen olevan surkea. Viimeksi tästä asiasta kun keskusteltiin Model 3 forumilla niin 99% ihmisistä koki sen surkeaksi. Jopa Teslafanisivusto kuten Electrekissa se koetaan surkeana. Sitten joukossa on aina jostain syystä ne 1-2 ihmistä, joilla ei koskaan ole ikinä mitään ongelmaa missään Teslan jutuissa.Perustuuko tämä omaan kokemukseen vai palstan Tesla-vihaajien toistamiin mantroihin? Ei itselläni ole ollut ongelmia sadetunnistimen kanssa. Eikä niiden pyyhkinten säätäminen kosketusnäytön kauttakaan mitenkään ”todella surkeata” ole, mutta eipä sitä käytännössä joudu tekemäänkään.
Android Auto toisi Model 3:lle mukavia ominaisuuksia, kuten toimivan navigaation. Olisi kiva jos navigaattoriin saisi niinkin alkeelliset asiat kuin välietapit, lisättyä muut laturit, lisättyä vaikkapa valvontakamerat, paremman näkymän, etc. Sitten jos haluaisi jotain näitä muita asioita, niin saisi omat musasoftansa (eikä tarvitsisi aina kännykän näytöltä niitä laittaa) ja jos on sitä mieltä että "multimedia is nice", niin toimiva selain tulisi sitä kautta, samoin videosovellukset etcEn näe mitään tarvetta Android Autolle tai Carplaylle Teslassa. Auton oma käyttöliittymä on niin hyvä että se riittää täysin ja muiden autojen käyttöliittymät tuntuvat antiikkisilta kun Teslaan on tottunut.
Eiköhän se ollut esimerkki missä Tesla on muita jäljessä kun ei tue CarPlay / Android Autoa. Ei siihen ole mitään järkevää syytä muuta kuin että Elon haluaa vain omat rahastuksensa sinne (hänhän unelmoi omasta Tesla app storesta). Kalenterin saa kyllä synkattua Teslan näytölle, mutta en tiedä toimiiko se integraatio mitenkään. Saako siitä painettua suoraan navigaattorille osoitteen kalenterimerkinnästä? Tai soitettua puhelun kalenterimerkinnästä? Vai pitääkö sitä varten kaivaa puhelin, katsoa tieto ja näppäillä se käsin?Kalenterit kyllä saa käsittääkseni synkattua. Kaikkia mobiiliappeja ei varmaan Teslasta löydy, mutta enpä itse kaipaa niitä lainkaan auton näytölle. Toki jos tuo on se kriteeri joka tekee mielestäsi Teslasta "todella surkean", niin sitten tosiaan kannattaa katsella muita automerkkejä.
Chillataan hieman, nää on vaan autoja. Teslan kalenterisync toimii ihan hyvin ja laittaa navin automaattisesti kohteeseen jos osoite kutsussa. Tai voi käydä manuaalisesti napauttamassa sen auton näytöltä. Lisäksi google mapsiin jos laittaa kohteen, sen saa suoraan auton naviin.Olet silloin niitä harvoja, jotka ei joko koskaan ole nähnyt sadetunnistinta, tai ei tahdo myöntää sen olevan surkea. Viimeksi tästä asiasta kun keskusteltiin Model 3 forumilla niin 99% ihmisistä koki sen surkeaksi. Jopa Teslafanisivusto kuten Electrekissa se koetaan surkeana. Sitten joukossa on aina jostain syystä ne 1-2 ihmistä, joilla ei koskaan ole ikinä mitään ongelmaa missään Teslan jutuissa.
Itse säädin tänäänkin useampaan kertaan ruudulta pyyhintänopeutta, koska automaatti ei taaskaan osannut pyyhkiä järkevällä nopeudella. Valitettavasti Teslassa ei voi edes säätää sen herkkyyttä.
Android Auto toisi Model 3:lle mukavia ominaisuuksia, kuten toimivan navigaation. Olisi kiva jos navigaattoriin saisi niinkin alkeelliset asiat kuin välietapit, lisättyä muut laturit, lisättyä vaikkapa valvontakamerat, paremman näkymän, etc. Sitten jos haluaisi jotain näitä muita asioita, niin saisi omat musasoftansa (eikä tarvitsisi aina kännykän näytöltä niitä laittaa) ja jos on sitä mieltä että "multimedia is nice", niin toimiva selain tulisi sitä kautta, samoin videosovellukset etc
Aivan samat puutteet kuin kaikissa muissa autoissa. Auton omasta käyttöliittymästä ja hankaluudesta soittaa edes edelliseen numeroon jo puhuttu aiemmin, se kalpenee jopa 15-vuotta vanhalle Audin MMI 2G:lle valitettavasti. En jaksa käydä tätä keskustelua enää uudestaan, koska olet sitä mieltä ettei ratissa saa olla nappeja vaan on parempi ettei katso tietä. Tämä käytiin jo kerran läpi aiemmin, kelaa sieltä sinulle selitettynä miten asiat toimivat helpommin. Vertaus siihen "jonkun Teslafanin mielestä tää on vuosituhansia muita edellä" ei oikein jaksa naurattaa. Tuntuu edelleen samalta mantralta kuin 90-luvulla olevat printerrit joissa on kosketusnäppäimet, koska ne on niin hot ja edellä kaikkea. Unohdetaan se käytettävyys ja laitetaan vähän bling bling, niin kyllä menee taas läpi.
Eiköhän se ollut esimerkki missä Tesla on muita jäljessä kun ei tue CarPlay / Android Autoa. Ei siihen ole mitään järkevää syytä muuta kuin että Elon haluaa vain omat rahastuksensa sinne (hänhän unelmoi omasta Tesla app storesta). Kalenterin saa kyllä synkattua Teslan näytölle, mutta en tiedä toimiiko se integraatio mitenkään. Saako siitä painettua suoraan navigaattorille osoitteen kalenterimerkinnästä? Tai soitettua puhelun kalenterimerkinnästä? Vai pitääkö sitä varten kaivaa puhelin, katsoa tieto ja näppäillä se käsin?
Näinhän se on, makuja ja käyttötapoja on monia. Toisaalta taas aina välillä tulee vastaan toimintatyylejä, joita ei yksinkertaisesti huomannutkaan kokeilla, jonka vuoksi kannattaa olla avoin uusille jutuille.Noh jotkut tykkää äidistä ja joku tyttärestä. Car play oli itsellä käytössä nelisen vuotta ennen Teslaa parissa eri autossa. Ainoa mitä olen kaivannut on Waze. Soittolistat sun muut nyt synkkaantuu suoraan Teslan spotify sovellukseen automaattisesti. Äänikomentoja en ikinä ole oikein käyttänyt, mitä nyt välillä latausluukun avaa sillä Teslassa.
Ite koen täysin päinvastoin. On huono, kun infotainmentin multimediaosio ei vastaa ja synkkaa lähes 100% pääasiallisten medioiden nauttimiskanavien kanssa. Multimedian käytettävyyden kannalta on erittäin tärkeää, että kesken jäänyttä median nauttimista voi jatkaa tasan siitä, mihin viimeksi jäin. Ite CarPlaykin on vielä vajavainen, koska aivan kaikkeen sekään ei vielä veny.Lähinnä se että on erillinen systeemi koko muusta auton infotainmentistä on huono, toki sillä saadaan hyvin lisää ominaisuuksia autoihin joihin ei muuten tule ominaisuuksia päivityksillä. Tähän aivan mahtava tuote. Kuitenkin minusta eri kategoriassa Teslan kanssa. Kovasti odotan mitä Polestarin Android automotive OS tuo tullessaan (eri kuin android auto). Se saattaa tulevaisuudessa viedä Teslaakiin kovalla kädellä, toivottavasti saa hyvin tuulta alle ja vie Teslankin kehitystä eteenpäin. Avoin SDK ja App store pitäisi Teslaankin saada.