Yleistä keskustelua sähköautoista

Eikö se mula lopu kun laittaa turvavyön kiinni?

Sitä turvavyötä on hankala laittaa kiinni, kun istuu kuskin penkillä ja ajaa. Mä en yleensä tajua laittaa turvavyötä kiinni kun heitä läppärilaukun takapenkille ja se pimputus kyllä hieman kyrsii.
 
Siis myös turvavyö pimputuksen?
Sitä en kyllä testannut, kun tapana on ajaa turvavyö päällä. Mutta ellen nyt ihan väärin muista, ihan pienessä nopeudessa tuokaan ei pimputa. Tai sitten sekoitan Volvoon. Se tietysti ihan hyvä jos antaa esimerkiksi siirtää autoa pihassa ilman konsertin alkamista ja muistaakseni tuossakin siis oli niin.
 
Sitä turvavyötä on hankala laittaa kiinni, kun istuu kuskin penkillä ja ajaa. Mä en yleensä tajua laittaa turvavyötä kiinni kun heitä läppärilaukun takapenkille ja se pimputus kyllä hieman kyrsii.
Vaihtelee varmaan automalleittain, mutta itsellä ei ole ikinä läppäri penkillä aiheuttanut konserttia.
 
Mahtaa olla painava läppäri kun pimputuksen aiheuttaa :)
Mutta onhan tuo suunnittelumoka jos tuollainen esine jo laukaisee pimputuksen.
 
Sitä turvavyötä on hankala laittaa kiinni, kun istuu kuskin penkillä ja ajaa. Mä en yleensä tajua laittaa turvavyötä kiinni kun heitä läppärilaukun takapenkille ja se pimputus kyllä hieman kyrsii.
Parempi opella laittamaan se laukku suosiolla jalkatilaan kuin poistaa turvavyöpimputin. Äkkijarrutuksessa tai kolarissa penkiltä lentävä läppäri on turha riski.
 
Parempi opella laittamaan se laukku suosiolla jalkatilaan kuin poistaa turvavyöpimputin. Äkkijarrutuksessa tai kolarissa penkiltä lentävä läppäri on turha riski.

Kyllä mä laitan repun mitä kannan omassa selässä, ihan penkille, en halua kuraa ja paskaa lattiamatoilta reppuun ja sitä kautta mun selkään.

Kolarissa se lentävä läppäri on riski ihan missä tahansa, paitsi vyötettynä kiinni, se on puoli sekuntia kun kassi tulee sieltä lattialta naamaan kolarissa jos on tullakseen.
 
han ensimmäinen asia mikä koodataan autosta pois on turvavöistä valittaminen, valo saa palaa, mutta ääntä ei lähde.
Miten se valo siellä mittaristossa voi takapenkillä istujoita informoida, että pitäisi laittaa turvavyö? Ei mitenkään.

Omasta mielestä tuo turvavyöpimputin on ihan aiheesta ja erittäin hyödyllinen. Muista pimputtimista olen sitten hieman eri mieltä.
 
Miten se valo siellä mittaristossa voi takapenkillä istujoita informoida, että pitäisi laittaa turvavyö? Ei mitenkään.

Omasta mielestä tuo turvavyöpimputin on ihan aiheesta ja erittäin hyödyllinen. Muista pimputtimista olen sitten hieman eri mieltä.

Kuljettaja on vastuussa, että kaikilla on vyöt kiinni ja omassa autossa varoitusvalot palaa taustapeilin kohdalla katossa.
 
Omassa pimputtaa yli 20km/h nopeuksissa. En itse henkilökohtaisesti ymmärrä noista valitusta, mutta jos kuski haluaa ilman noita ajella niin käyttää sitten niitä klipsuja. Sinänsä ymmärrän jos jotain palstoja kierretään katselemassa ja ovesta noustaan ja istutaan jatkuvasti jossain yksityisellä hidasvauhtisella metsätiellä niin noissa on joku pointti.

Muussa käytössä en sitten ymmärrä yhtään. Jos pitää roudata romua niin laittaa sen joko jalkatilaan tai laittaa turvavyöllä kiinni (itsellä taisi viimeksi olla isohko kaiutin etupenkillä tai sitten tuo reppu). Itse jos en takakonttiin laita niin yleisemmin päätyy kuskin taakse jalkatilaan kun sillä puolella harvemmin on porukkaa. Ja ruo on repulle aika tiukka sovitus.

Kun nyt sähköautoissa ollaan, niin se klipsi voi olla myös tarpeellinen jos ei halua että auto "sammuttaa" itseään jatkuvasti jos pitää portteja tms. availla tai vaikka mökillä raivataan jotain ojan laitaa ja raivaustähteet heitetään peräkärryyn ja liikutetaan autoa työn mukana eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:
Parempi opella laittamaan se laukku suosiolla jalkatilaan kuin poistaa turvavyöpimputin. Äkkijarrutuksessa tai kolarissa penkiltä lentävä läppäri on turha riski.

Se riski on analysoitu ja hyväksytty. Parin kilon painoinen läppärilaukku ei kovin paljon kineettistä energiaa keräisi taajamanopeuksien törmäyksessä.

Sen sijaan se kerää aika paljon likaa sieltä jalkatilasta.
 
Miten se valo siellä mittaristossa voi takapenkillä istujoita informoida, että pitäisi laittaa turvavyö? Ei mitenkään.

Omasta mielestä tuo turvavyöpimputin on ihan aiheesta ja erittäin hyödyllinen. Muista pimputtimista olen sitten hieman eri mieltä.
Ainakin meillä kotoa lähtiessä vaimo touhuaa vieressä aina jotain niin, ettei meinaa muistaa vyötä kiinnittää. Ja kun tosiaan ihan pienessä nopeudessa ei vielä herjaa, niin on tuo nyt pimputtimien fiksuimmasta päästä. Toisen ihan fiksun bongasin just eilen tuota pikkuista testaillessa. Antoi ihan selvän äänimerkin silloin, kun testimielessä olin ajamassa ulos kaistalta ilman vilkun käyttöä. Tuo siis maltillisen ohjausliikkeen lisäksi. Kyllä pimputuksenkin silloin hyväksyy, jos se voi ihan oikeasti pelastaa hengen...
 
Kun nyt sähköautoissa ollaan, niin se klipsi voi olla myös tarpeellinen jos ei halua että auto "sammuttaa" itseään jatkuvasti jos pitää portteja tms. availla tai vaikka mökillä raivataan jotain ojan laitaa ja raivaustähteet heitetään peräkärryyn ja liikutetaan autoa työn mukana eteenpäin.
Tämä on kyllä ärsyttävä ominaisuus nykyautoissa. Polttisaikana tuon sai kierrettyä laittamalla start-stopin pois päältä, jolloin se ei sammuttanut virtoja (tai moottoriakaan) ovea avatessa. Mutta sähköautossa kun ei ole moista nappulaa, niin se sitten sammuu aina, ellei tosiaan ole vyö kiinni. Kun olisi edes joku kikka millä saisi jätettyä päälle, tyyliin vaihde vapaalle ja kässäri päälle, mutta ei. Nämä kokemukset siis Bemarilla, jotkut sähköautot taitaa jäädä päälle edelleen, mutta ne on vähemmistössä.
Ainakin meillä kotoa lähtiessä vaimo touhuaa vieressä aina jotain niin, ettei meinaa muistaa vyötä kiinnittää. Ja kun tosiaan ihan pienessä nopeudessa ei vielä herjaa, niin on tuo nyt pimputtimien fiksuimmasta päästä. Toisen ihan fiksun bongasin just eilen tuota pikkuista testaillessa. Antoi ihan selvän äänimerkin silloin, kun testimielessä olin ajamassa ulos kaistalta ilman vilkun käyttöä. Tuo siis maltillisen ohjausliikkeen lisäksi. Kyllä pimputuksenkin silloin hyväksyy, jos se voi ihan oikeasti pelastaa hengen...
Bemarissa tuo pimputus alkaa melko korkeassa nopeudessa, tyyliin neljässäkympissä. Mutta lisäksi siinä on aika, että vaikka ajaisi hitaasti, niin lopulta alkaa pimputtaa. Käytännössä siis voi ajaa vaikka postilaatikolta kotiin ilman vyötä, eikä vielä ala valittaa. Minusta saisi olla noin merkistä riippumatta, mutta monet taitaa pimputella lähes heti. Jenkkiautot pimputtaa jo siinä kohtaa, kun laittaa virrat päälle ilman vyötä.

Näiden takia auto pitää koeajaa ennen ostoa, kun nämä systeemit toimii niin erilailla. Itse en voi sietää mitään turhia pimputuksia ja omasta mielestä kaistavahtikin lukeutuu näihin. Ratin tärinä ja ohjausliike riittää, ei siinä piipitystä tarvita lisäksi. En myöskään halua aina vakkaria käyttäessä pimputusta, tyyliin Tesla. Kaistavahti itsessäänkin kyllä toimii varsin erilailla käyttökelvottoman ja avustavan väliltä. Onneksi omassa on herkkyyssäätö ja miedoin asetus on jopa ihan kelvollinen. Silloin se puuttuu toimintaan vain vaaratilanteessa eli sulkuviivaa ylittäessä tai jonkun ollessa kuolleessa kulmassa. Muuten voi vaihtaa kaistaa vaikka ilman vilkkua, eikä se siitä suutu. Mutta eihän bemarikuskit ikinä niin tekisi... Jostain syystä Neue Klassessa auto silti vilkuttaa automaattisesti, jos kaistaa meinaa vaihtaa ilman vilkkua.
 
Kyllähän tuo turvavyöpimputin on ihan hyvä ratkaisu eikä sitä tulisi mieleenkään ottaa pois.

Ajat ovat muuttuneet, tuleepa mieleen 90-luvulta kun eräs tuttavaperheen isä oli Volvoa ostamassa uutena ja kynnyskysymykseksi muodostui tuo pimputin, ostaja sanoi ettei osta autoa jossa tuollainen on johon myyjä kysyi että lyödäänkö kaupat lukkoon jos pimputin otetaan pois. Tähän myöntävä vastaus ja myyjä haki sivuleikkurit joilla katkaisi pimputtimen johdon. Kaupat tulivat. Enään ei taitaisi onnistua.
 
Tämä on kyllä ärsyttävä ominaisuus nykyautoissa. Polttisaikana tuon sai kierrettyä laittamalla start-stopin pois päältä, jolloin se ei sammuttanut virtoja (tai moottoriakaan) ovea avatessa. Mutta sähköautossa kun ei ole moista nappulaa, niin se sitten sammuu aina, ellei tosiaan ole vyö kiinni. Kun olisi edes joku kikka millä saisi jätettyä päälle, tyyliin vaihde vapaalle ja kässäri päälle, mutta ei. Nämä kokemukset siis Bemarilla, jotkut sähköautot taitaa jäädä päälle edelleen, mutta ne on vähemmistössä.

Bemarissa tuo pimputus alkaa melko korkeassa nopeudessa, tyyliin neljässäkympissä. Mutta lisäksi siinä on aika, että vaikka ajaisi hitaasti, niin lopulta alkaa pimputtaa. Käytännössä siis voi ajaa vaikka postilaatikolta kotiin ilman vyötä, eikä vielä ala valittaa. Minusta saisi olla noin merkistä riippumatta, mutta monet taitaa pimputella lähes heti. Jenkkiautot pimputtaa jo siinä kohtaa, kun laittaa virrat päälle ilman vyötä.

Näiden takia auto pitää koeajaa ennen ostoa, kun nämä systeemit toimii niin erilailla. Itse en voi sietää mitään turhia pimputuksia ja omasta mielestä kaistavahtikin lukeutuu näihin. Ratin tärinä ja ohjausliike riittää, ei siinä piipitystä tarvita lisäksi. En myöskään halua aina vakkaria käyttäessä pimputusta, tyyliin Tesla. Kaistavahti itsessäänkin kyllä toimii varsin erilailla käyttökelvottoman ja avustavan väliltä. Onneksi omassa on herkkyyssäätö ja miedoin asetus on jopa ihan kelvollinen. Silloin se puuttuu toimintaan vain vaaratilanteessa eli sulkuviivaa ylittäessä tai jonkun ollessa kuolleessa kulmassa. Muuten voi vaihtaa kaistaa vaikka ilman vilkkua, eikä se siitä suutu. Mutta eihän bemarikuskit ikinä niin tekisi... Jostain syystä Neue Klassessa auto silti vilkuttaa automaattisesti, jos kaistaa meinaa vaihtaa ilman vilkkua.
Kamalimpia ovat pimputukset, joiden syystä ei ole hajuakaan. Vievät huomion ja hämmentävät, eli aiheuttavat vain vaaraa. Tuo jokaisen rajoituskyltin kohdalla pimputtava oli hyvä esimerkki siitä. Sai kyllä jonkin aikaa ajaa ennen kuin tajusi, mitä helvettiä se oikein pimputtelee. Jokseenkin idioottimainen koko toiminto, mutta onneksi saa pysyvästi pois.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 530
Viestejä
5 046 527
Jäsenet
80 903
Uusin jäsen
K2bizza

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom