Toyota julkaisu Bz4x Touringin hinnoittelun vihdoin tällä viikolla:
Miten tuon nyt ottaa, mutta minusta mielenkiintoinen tuote. 21mm maavara, 380hv nelivedolla ja 669 litran tavaratila olisi aika kiva yhdistelmä Suomessa. Range ei ole varsinkin nelivedon hinta huomioiden mitenkään erikoinen, mutta jos tilat on niin hyvät kuin antaa ymmärtää, niin onhan tässä perheelliselle tilaa.
Pitää katsoa miten Subarun E-Outback hinnoitellaan, koska kyse on samasta autosta. Subarulla Solterra ainakin on tonneja edullisempi kuin perus Bz4x.
Pienempi bZ4X sai paljon kuraa julkaisussa, koska siinä oli yksivaihe-AC, pieni akku, suuri akkubufferi, pikalatausrajoitus noin 90 kWh/24 h, ei akun esilämmitystä ja ajotietokone näytti muista valmistajista poiketen kulutuksen lataushäviöineen. Pientä akkua ja akun esilämmitystä lukuunottamatta kaikki korjattiin päivityksellä puolisen vuotta ensikoeajojen jälkeen, mutta maine oli jo mennyt. Parin vuoden kohdalla lisättiin akun esilämmitys.
Nyt uudessa bZ4X Touringissa on edellismallin päivitysten lisäksi:
-Suurempi akku, 71,0 net/74,7 brutto
-pikalatausraja 260 kWh/24 h
-Korin pituus +140 mm...
-...josta kaikki tavaratilaan, eli sitä on peräti 669 l
-Korkeutta +70 mm, mikä tuo osan tavaratilan uusista litroista
-Nelivedossa 380 hv (0-100 noin 4,4-5,5 s)
-Tavaratilassa vakiona normaali suko-rasia, josta saa ottaa 1,5 kW
Voipi tulla aika suosittu malli, koska hinta ei noussut juuri yhtään, mutta nyt tilat riittävät paremmin lapsiperheille. Maavarankin pitäisi olla kärkipäätä, noin 210 mm. Miinuksena kulutus ei ole pienin mahdollinen, koska perä on melko pysty ("farkku-SUV") ja autolla on korkeutta muhkeat 167 cm. Akkuturva on Tojon normaali 10 v/1 milj. Perä näyttää erilaiselta (pystympi, normaalit takavalot) kuin lyhyemmässä bZ4X:ssä. Kun akkukin on suurempi, niin en usko vanhan mallin maineen enää pahemmin verottavan myyntiä.
-iso SUV ison farmarin peräkontilla (>= 600 l)
-neliveto
-Maavara 210 mm
-noin 4,4-5,5 s 0-100
-Perävaunu 1500 kg
-Akun esilämmitys
-Virran ulosotto kontissa, 1,5 kW
=51,9 k€
Vaikka kriteereistä poistaisi kiihtyvyyden ja maavaran, niin ainoat kilpailijat olisivat:
Smart #5, noin 5 k€ kalliimpi
Xpeng G9, +20 k€
M-B GLC 400 4-Matic, +20 k€
Jos tinkisi virran ulosotosta, niin löytyisi Tesla Model Y AWD, mutta:
-Se on 3,2 k€ kalliimpi
-Siinä tavaratila on erittäin muhkea vain Muskin oman poikkeavan mittaustavan mukaisilla litroilla
-Maavaraa on 40 mm vähemmän
-ei V2L
-laatu ja jälleenmyyntiarvo on Teslaa
Noiden lisäksi löytyisi Mustang ja uusi M-B GLB 350, joista puuttuu V2L ja hintaa on 10-15k enemmän.
Jää nähtäväksi, käykö kauppa Suomessa niin hyvin kuin veikkailen, vai vieläkö vanha maine painaa.
Edit. Hyvä huomio
@psxgamer , ihmettelinkin hieman tuota vaatimatonta 5,5 s vs. 280 kW/2110 kg, mutta kirjoitin sen silti. Nyt tarkemmin mietittyäni uskon Toyotan korjaavan lukemaksi noin 4,7 s. Jos vääntöä onkin reilummalla kädellä, niin toki 4,4 s olisi mahdollinen. Jos 5,5 s kuitenkin pitää paikkansa, niin sitten vääntöä ei ole paljon, eli on taajamassa suhteessa hitaahko, mutta maantieohituksissa nopeampi kuin normaali 5,5 sekunnin auto.
Edit2. Veikkaan bZ4X Touringin peräkontin pituudeksi 113 cm, mikä on 8 cm enemmän kuin 2024 Model Y:ssä.
Toyota bZ4X Touringin vakuuttava muotoilu, saatavilla oleva voimakas neliveto ja riittävä toimintamatka antavat sinulle varmuutta suunnata entistä pidemmälle.
www.toyota.fi