Yleistä keskustelua autoista

Vähän erikoinen tilanne, jos 65 tkm ajetussa autossa olisi palat loppu. Jos autoa ei ole tutkittu, niin ei sille myyjälle kannata kertoa kuin oireista, eikä omista epäilyistä. Jos paloissa ei olisi pintaa lainkaan, niin se kirskunta olisi kuulunut jo koeajolla. Ei ne viikossa mene sellaiseen kuntoon, että alkavat ääntää.
 
Vähän erikoinen tilanne, jos 65 tkm ajetussa autossa olisi palat loppu. Jos autoa ei ole tutkittu, niin ei sille myyjälle kannata kertoa kuin oireista, eikä omista epäilyistä. Jos paloissa ei olisi pintaa lainkaan, niin se kirskunta olisi kuulunut jo koeajolla. Ei ne viikossa mene sellaiseen kuntoon, että alkavat ääntää.
No eipä kuulunut vaan nimenomaan tuossa pakitustilanteessa ja tietyin speksein.
Se menee niille vielä hoitoon, joten pyydän tarkistamaan ne jarrut samalla.
Edit: kun vaihtavat kuitenki renkaat, niin voivat samalla kattoa. Tai jos ei voi niin jo on kummallista touhua.
 
Vähän erikoinen tilanne, jos 65 tkm ajetussa autossa olisi palat loppu. Jos autoa ei ole tutkittu, niin ei sille myyjälle kannata kertoa kuin oireista, eikä omista epäilyistä. Jos paloissa ei olisi pintaa lainkaan, niin se kirskunta olisi kuulunut jo koeajolla. Ei ne viikossa mene sellaiseen kuntoon, että alkavat ääntää.

Olisko siellä satulat jumissa? Minkä ikäinen auto nimimerkillä @KAREK ?
 
Jarrut on kulutusosia enkä laskisi jarrupalojen tai levyjen vaihtoa korjaamiseksi vaan normaaliksi huolloksi.
Liike voinee osallistua kuluihin, mutta tuskin 100% osuudelta, sillä ajoneuvo tulee parempaan kuntoon kuin voisi ikä ja kilometri huomioiden olettaa, jos alle vaihdetaan uutta palikkaa.
 
Vähän erikoinen tilanne, jos 65 tkm ajetussa autossa olisi palat loppu. Jos autoa ei ole tutkittu, niin ei sille myyjälle kannata kertoa kuin oireista, eikä omista epäilyistä. Jos paloissa ei olisi pintaa lainkaan, niin se kirskunta olisi kuulunut jo koeajolla. Ei ne viikossa mene sellaiseen kuntoon, että alkavat ääntää.
Tuo jarrujen kesto johtuu autosta.

Mulla paku jossa takajarrut kestävät 50-60tkm. Eikä siis yksittäinen sarja, vaan nyt 5. kierros menossa. Ilmeisestikin jarrut ovat jotenkin väärin toteutettu kun noin taajaan menevät, mutta ei niissä sinänsä toiminnallisesti ongelmaa ole.
 
Jarrut on kulutusosia enkä laskisi jarrupalojen tai levyjen vaihtoa korjaamiseksi vaan normaaliksi huolloksi.
Liike voinee osallistua kuluihin, mutta tuskin 100% osuudelta, sillä ajoneuvo tulee parempaan kuntoon kuin voisi ikä ja kilometri huomioiden olettaa, jos alle vaihdetaan uutta palikkaa.
Se keskeisin pointti tässä lienee se, että jos ne on loppu, niin miksei se käynyt ilmi.

Sinällään ne palat ja levyt ei niin hunajaa maksa, etteikö niihin voisi osallistua, kun sitä ajoaikaa tulee samalla lisää.
Työ on toisen mokoman, mutta joka on taas ns. heidän pussiin ellen sitte "joudu" viemään toisaalle.

Mutta katellaan nyt mitä tuumaavat ja löytävätkö ongelman...
 
Vähän erikoinen tilanne, jos 65 tkm ajetussa autossa olisi palat loppu. Jos autoa ei ole tutkittu, niin ei sille myyjälle kannata kertoa kuin oireista, eikä omista epäilyistä. Jos paloissa ei olisi pintaa lainkaan, niin se kirskunta olisi kuulunut jo koeajolla. Ei ne viikossa mene sellaiseen kuntoon, että alkavat ääntää.
Työntömitalla otin mitan levyn pinnasta palan takapintaan ja näytti 11mm.
Kaipa tuolla on vielä pintaa, kun edellisen kulkineen uudet palat oli noin 14mm per pala.

Toki se sisempi pala vois olla kaput, kun en sitä päässyt mittomaan ilman renkaan irrotusta, mutta tuskin sekään.

Joku siellä kuitenkin ahistaa.
 
Tuntuuko kenestäkään muusta siltä, että nuo google mapsin arvioimat matka-ajat on ainakin pidemmille matkoille aika optimistisia? Ehkä sitten ajan itse vain liian hitaasti, mutta tuntuu siltä että noihin aikoihin on aika vaikea päästä jos on vähänkään jotain hidastetta esim. rekkaa tiellä. Vaatisi sen, että loput ajasta sitten painelee ylinopeutta, siltä ainakin itsestä tuntuu.
 
Tuntuuko kenestäkään muusta siltä, että nuo google mapsin arvioimat matka-ajat on ainakin pidemmille matkoille aika optimistisia? Ehkä sitten ajan itse vain liian hitaasti, mutta tuntuu siltä että noihin aikoihin on aika vaikea päästä jos on vähänkään jotain hidastetta esim. rekkaa tiellä. Vaatisi sen, että loput ajasta sitten painelee ylinopeutta, siltä ainakin itsestä tuntuu.

Sama huomio. En sitten tiedä minkälainen algoritmilottokone noita matka-aikoja arpoo.

Toisaalta lyhytkin kusipaussi venyy herkästi vartin mittaiseksi, varsinkin jos ei ole sooloreissusta kyse. Lisäksi tietyöt ja muut hankalasti ennakoitavat tapahtumat kasvattavat toteumaa.
 
Riippuu varmastikin mistä mihin tuo reittisuunnitelma on tehty. Kesäaikaan se aika-arvio pitää aika hyvin kutinsa, jos ei ylimääräisiä pysähtele matkalla. En osaa sanoa, missä määrin maps osaa huomioida mm. talvinopeusrajoitukset yms, jotka kuitenkin pidemmillä siirtymillä näkyvät jo matka-ajassa. Tietyöt yms muut pidemmät pysäytykset se ei ainakaan huomioi.
 
Ainakin noihin arvioihin on hyvä laskea ihan reippaasti lisää päälle, jos haluaa olla perillä johonkin tiettyyn aikaan mennessä.
 
Tuntuuko kenestäkään muusta siltä, että nuo google mapsin arvioimat matka-ajat on ainakin pidemmille matkoille aika optimistisia? Ehkä sitten ajan itse vain liian hitaasti, mutta tuntuu siltä että noihin aikoihin on aika vaikea päästä jos on vähänkään jotain hidastetta esim. rekkaa tiellä. Vaatisi sen, että loput ajasta sitten painelee ylinopeutta, siltä ainakin itsestä tuntuu.

Mielestäni nimenomaan pitkillä matkoilla ennuste on pessimistinen, ainakin kesäisin. Toki tähän kokemukseen vaikuttaa varmaan sekin, millaisia teitä ajelee - joillakin reiteillä on enemmän liikennettä, enemmän rekkoja, vähemmän ohitusmahdollisuuksia, huonompi tie...

Kaupunkiajo on se, missä ennuste voi heittää. 20 minuutin matkasta voi nopeasti tulla 25 minuutin matka, jos joutuu pysähtymään useampiin punaisiin liikennevaloihin ja istumaan koko syklin niissä. Toisaalta jos valot on myötäiset, niin voi päästä minuutin-pari allekin.
 
Tuntuuko kenestäkään muusta siltä, että nuo google mapsin arvioimat matka-ajat on ainakin pidemmille matkoille aika optimistisia? Ehkä sitten ajan itse vain liian hitaasti, mutta tuntuu siltä että noihin aikoihin on aika vaikea päästä jos on vähänkään jotain hidastetta esim. rekkaa tiellä. Vaatisi sen, että loput ajasta sitten painelee ylinopeutta, siltä ainakin itsestä tuntuu.
Ainakin tuolla Keski-Euroopassa pyöriessä Mapsin arviot ovat pitäneet hyvinkin paikkansa. Sanoisin, että enemmänkin pessimistisiä. Toki eihän se ota kusitaukoja yms. huomioon. Mutta aika hyvin tuohon uskaltaa nykyisin luottaa. Kotimaassa vähemmän käyttänyt pidemmillä matkoilla. Lyhyillä siirtymillä jo muutama rekka tai liikennevallot saattaa tehdä suurta eroa arvioon.
 
Samat kokemukset. Jos vedetään vaikka TRE-Levi tai TRE-Sodankylä tmv. pidempi reissu, on se mennyt nopeammin kuin googlen arpoma matka-aika. Taas PK seudulla aika usein tuntuu tekevän tiukkaa vaikka ajaisi reippaastikin.
 
Ei vissiin kovin yleistä, että koko tie suljetaan vähäksi aikaa huonon kelin takia? Noh, joskus näinkin.

Siis tienpinta tasaista jäätä ja sen päälle sataa vettä.

Näin eteläisessä suomessa, lähes joka talvinen ilmiö, parhaimmillaan useamman kerran. Ei nuo poronpurijat vaan osaa ajaa liukkaalla.

Sinänsä todella hankala keli myös hiekoitusautolle, kun se hiekoitinhan on aina auton perässä, eli se joutuu itse ajamaan sillä kaljamalla.

E: Tosin kyllähän etelässäkin tiet suljetaan, tai sulkeutuu, kun päätiet menee tuohon kuntoon.
 
Siis tienpinta tasaista jäätä ja sen päälle sataa vettä.

Näin eteläisessä suomessa, lähes joka talvinen ilmiö, parhaimmillaan useamman kerran. Ei nuo poronpurijat vaan osaa ajaa liukkaalla.

Sinänsä todella hankala keli myös hiekoitusautolle, kun se hiekoitinhan on aina auton perässä, eli se joutuu itse ajamaan sillä kaljamalla.

E: Tosin kyllähän etelässäkin tiet suljetaan, tai sulkeutuu, kun päätiet menee tuohon kuntoon.
Hieman nyt kyllä epäilen että siellä etelässä on jatkuvasti tällaiset kelit...

 
Hieman nyt kyllä epäilen että siellä etelässä on jatkuvasti tällaiset kelit...
En minä ainakaan muista että olisi ollut täällä eteleässä ( PK seutu ) tuollaista vuosikausiin. Ainakan niillä teillä mitä minä ajelen. Joskus jotain alijäähtynyttä vettä tullut hieman tielle, mutta ei se ole mitään isompaa aiheuttanut. Ja kerran pari talvessa on oikeasti liukas keli, mutta se on johtuu tyypillisesti tamppaanunesta lumesta joka muuttuu tienpinnalla jääksi.
 
Ei tietysti pääteillä, mutta tästä kun lähden tuonne kuntakeskukseen tuota "meidän" kylätietä kulkemaan, niin kyllä useamman kerran vuosikymmenessä on tuollainen keli jossa tien pinnalla on XX mm paksu jääkerros (joka on muodostunut siitä survoutuneesta lumesta) ja kunnon vesisade sen kaverina. Ei tuota nyt sentään joka talvi ole, mutta ei se nyt missään tapauksessa ennenkuulumatonta ole. Kävellen sinne tielle on ihan turha yrittää, mutta kyllä siinä nastarenkain pystyy ajelemaan. Ei tietysti kovaa.

Muistan joskus kouluaikana kun tuollaisessa kelissä linja-auto veti yhden kallistavan mutkan niin että etupyörät olivat ulkokaarteessa omalla kaistalla, ja takapyörät valuivat hitaasti sisäkaistaa pitkin. Ei se kyllä ojaan mennyt, mutta oli kyllä aika hurja fiilis. Loppumatkasta ei juuri pysäkeillä ollut enää ihmisiä odottamassa, kun olivat luovuttaneet.
 
Hieman nyt kyllä epäilen että siellä etelässä on jatkuvasti tällaiset kelit...

Meillä mökille vievä tie on sen kymmeniä kilometrejä tuollainen keväällä kun alkaa päivät olemaan plussalla. Ei mikään päätie, mutta kitkarenkailla ei tee mitään, eikä vajaavetoinenkaan pihaan pääse edes nastoilla.

Neliveto + nastat ja piennarta pitkin pitänyt joskus mennä että pääsee pihaan viimeisen ylämäen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 373
Viestejä
4 519 291
Jäsenet
74 616
Uusin jäsen
erikyll

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom