Yleismittarin syvempi olemus

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 924
Hei kertokaan mulle viisaat, miksi helvetissä jokainen asia minkä vastusta mittaan, antaa täysin kummallisia lukemia tai ei lukemia lainkaan.
Mulla on siis ohjeessa näin:
1599840748607.png


Saan yleismittarilla 1-2 pinnin vastukseksi 1.420k ohm kun "kaasu" on kiinni (pitäisi olla 2.15k)
Saan yleismittarilla 1-2 pinnin vastukseksi 2.59k ohm kun "kaasu" on auki (pitäisi olla 6.76k)

Lukemat on täysin erilaisia kuin mitä pitäisi olla, joten mikäli osa ei ole paskana, niin onko yleismittarissa jotain sellaista mitä minun pitää mittaushetkellä ymmärtää. En koske käsin johtimiin.. mikä muu voi aiheuttaa täysin erilaisia tuloksia?
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 081
Hei kertokaan mulle viisaat, miksi helvetissä jokainen asia minkä vastusta mittaan, antaa täysin kummallisia lukemia tai ei lukemia lainkaan.
Mulla on siis ohjeessa näin:


Saan yleismittarilla 1-2 pinnin vastukseksi 1.420k ohm kun "kaasu" on kiinni (pitäisi olla 2.15k)
Saan yleismittarilla 1-2 pinnin vastukseksi 2.59k ohm kun "kaasu" on auki (pitäisi olla 6.76k)

Lukemat on täysin erilaisia kuin mitä pitäisi olla, joten mikäli osa ei ole paskana, niin onko yleismittarissa jotain sellaista mitä minun pitää mittaushetkellä ymmärtää. En koske käsin johtimiin.. mikä muu voi aiheuttaa täysin erilaisia tuloksia?
Eipä siinä paljon muuta kuin tuo käsin koskeminen pitäisi olla.

Sitten on tietysti mahdollista että mittarissa on liian tyhjä patteri ja siksi mittaa väärin.
Oletko kokeillut mitä mittari näyttää mittajohdot yhdessä ?
Oletko mitannut tiedetyn kokoista vastusta, näyttääkö sillä oikein ?
Jos mittari on ok niin sitten voisi olettaa että mitattava laite on eri kuin tuossa manuaalissa mainittu tai siinä oin joku vialla.
 
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
108
Jos on sähköt päällä niin resistanssimittari näyttää aivan mitä sattuu.

Muutaman kilon resistanssilla ei juuri haittaa vaikka koskis johtoihin, koska ihmisen resistanssi DC:llä on puolen megaohmin luokkaa. Monessa tapauksessa se vaan parantaa mittaustulosta kun voi sormilla painaa kunnon kontaktin probeen.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 866
Jos haet puolan ensiön huippujännitettä niin sen ehkä saa, tosin Fluke ja muut saman hintaiset taitaa olla ainoita tarpeeksi nopeita.
Kuten @Ormu mainitsi oskilloskooppi olisi myös oikea mittalaite, siinäkin jännitteet huomioiden.
Toision jännite eli tulpalle menevä on hankalampi mitata, suoraan mittaamalla saa vain mittarin rikki. Eli skoopille sikakallis suurjännitemittapää ja/tai lisäksi iso kasa Mohm luokan vastuksia jaoksi.
En aivan joko ymmärtänyt kysymystä tai sitten en vastauksia. Eli jos tässä on kyseessä joku oikeasti wanha auto, on tilanne eri. Mutta oikeastaan missä tahansa uudessa puola saa jatkuvasti jännitteen ja sen lisäksi liipaisupulssin. Kunnossa olevassa jännite ei käytännössä merkittävästi notku ja liipaisun pituus / jänniteteso taas on selvitettävissä oikeastaan vain skoopilla. Jos taas perinteinen puola ja katkoja, on lähinnä skooppi se, jolla saa oikeasti luotettavia lukemia ensiöpuolelta.

Tulpalle menevää on tosiaan turha yrittää normikaluilla mitata eikä läheskään jokaisessa autossa ole edes mahdollisuutta sellaiseen.

Eli mitähän oikeasti oli ajatus mitata ja mitä mittauksella on ajatus saavuttaa? On oikeastaan helpoin neuvoa jos kerrotaan, millainen lopputulos halutaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 924
En aivan joko ymmärtänyt kysymystä tai sitten en vastauksia. Eli jos tässä on kyseessä joku oikeasti wanha auto, on tilanne eri. Mutta oikeastaan missä tahansa uudessa puola saa jatkuvasti jännitteen ja sen lisäksi liipaisupulssin. Kunnossa olevassa jännite ei käytännössä merkittävästi notku ja liipaisun pituus / jänniteteso taas on selvitettävissä oikeastaan vain skoopilla. Jos taas perinteinen puola ja katkoja, on lähinnä skooppi se, jolla saa oikeasti luotettavia lukemia ensiöpuolelta.

Tulpalle menevää on tosiaan turha yrittää normikaluilla mitata eikä läheskään jokaisessa autossa ole edes mahdollisuutta sellaiseen.

Eli mitähän oikeasti oli ajatus mitata ja mitä mittauksella on ajatus saavuttaa? On oikeastaan helpoin neuvoa jos kerrotaan, millainen lopputulos halutaan.
Tällainen ohje:

"If your meter has a peak voltage function - try measuring peak voltage on the black and white wires going to coil - typically it will be about 100v - if the voltage is good and you have a new plug, try a new wire and cap and finally a coil. "

No mullahan ei ollut peak voltage -mittaria, jos mä oikein ymmärsin. Siis kaksi mittaria kotoolta löytyy, toinen on Fluke DT850L ja toinen Mastech MS8301D.
Kyseessä on mönkijä. Multa puuttuu kipinä laitteesta ja etenen steppi kerrallaan yrittäen selvittää missä vika on. Haasteita tässä on sen takia, että mä en ole ikinä sisäistänyt yleismittarin käyttöä enkä sähköistäkään oikeastaan ymmärrä kun perusasiat. Resistanssin osaan mielestäni mitata, mutta häiritsee kaiken mitattavan täysin eri luokan tulokset kuin mitä huoltomanuaali kertoo. Tai no itse asiassa noin puolet mitatuista vastuksista näytti oikeaa tulosta, joten ehkä osat ovat ajan saatossa kulahtaneet tai sitten ovat rikki. Jos arvo saa olla esim. + - 15% niin olen katsonut, että osuuko skaalaan. Ei osassa osu..
Mutta tahtoisin tuon yhden mustan puolalle menevän johdon tilanteen selvittää, joten ymmärtääkseni pitäisi katsoa ensinnäkin onko johto päästä päähän toimintakykyinen. Tämän osaan tehdä, yleismittarilla "ääni" valinta päälle ja toinen mittausjohto toiseen päähän ja toinen toiseen. Jos ääntä kuuluu niin hyvä. Peak voltage menee yli hilseen ja tämä tarvitsi nyt sitten erillistä parempaa laitetta..
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 081
Tällainen ohje:

"If your meter has a peak voltage function - try measuring peak voltage on the black and white wires going to coil - typically it will be about 100v - if the voltage is good and you have a new plug, try a new wire and cap and finally a coil. "
Aika mielenkiintoinen jännite jos puhutaan puolan ensiöstä...
Edit: onha se varmaan mahdollista että tulee noinkin iso piikki. Tosin ainakaan oma mittari ei ole tarpeeksi nopea eli skooppi olisi oikea mittalaite.
Mutta jos kerrot vehkeen mallin ja huoltomanuska/kytkis löytyy jostain niin voi arvata paremmin.

Ja tietysti tesistansseja mitattaessa mitattavat pitäisi olla irti muusta kytkennästä...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 586
Mä kyllä yrittäisin mitata peak arvon syöttämällä diodin kautta DVM:n napoihin kytkettyä konkkaa, joku 100n varmaan riittää?

En ole moottorimiehiä mutta tuo 100V tuntuu yllättävän pieneltä, jo perinteisillä katkojan kärjillä saadaan useampi !00 volttia (resonanssi konkan ja puolan välillä)
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 081
Mä kyllä yrittäisin mitata peak arvon syöttämällä diodin kautta DVM:n napoihin kytkettyä konkkaa, joku 100n varmaan riittää?

En ole moottorimiehiä mutta tuo 100V tuntuu yllättävän pieneltä, jo perinteisillä katkojan kärjillä saadaan useampi !00 volttia (resonanssi konkan ja puolan välillä)
Totta, piti oikein virkistää muistia... 200-400v piikit on ilmeisesti yleisiä ainakin autoissa, mönkijässä voi olla vähän pienempi puola ja siten vähän pienempi piikkikin.
Toisaalta uusissa elektronisissa sytytyksissä on todennäköisesti filtteri pienentämässä piikkiä kun >400v fetit ja transistoritkin on melko harvassa... sen puoleen n. 100v voisi olla ihan ok.

Mutta mennään alkuperäiseen ongelmaan eli kipinän puuttumiseen.
Vaihtoehtoja:
- tulppa
- tulppajohto
- puola
- johto/johdot puolan ja ohjaimen välissä
- ohjain
- ohjaimen anturi
- ohjaimen syöttö

Noista sitten helpoimmasta alkaen mittaamaan onko ok.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Hei kertokaan mulle viisaat, miksi helvetissä jokainen asia minkä vastusta mittaan, antaa täysin kummallisia lukemia tai ei lukemia lainkaan.
Mulla on siis ohjeessa näin:


Saan yleismittarilla 1-2 pinnin vastukseksi 1.420k ohm kun "kaasu" on kiinni (pitäisi olla 2.15k)
Saan yleismittarilla 1-2 pinnin vastukseksi 2.59k ohm kun "kaasu" on auki (pitäisi olla 6.76k)

Lukemat on täysin erilaisia kuin mitä pitäisi olla, joten mikäli osa ei ole paskana, niin onko yleismittarissa jotain sellaista mitä minun pitää mittaushetkellä ymmärtää. En koske käsin johtimiin.. mikä muu voi aiheuttaa täysin erilaisia tuloksia?
Jos mittaat tuota "liittimen takaa", eli niin että se johtosarja on yhtenäinen, sä mittaan sillä yleismittarilla tuon mitattavan kohteen vastuksen lisäksi ecun sisäistä vastusta
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 924
Jos mittaat tuota "liittimen takaa", eli niin että se johtosarja on yhtenäinen, sä mittaan sillä yleismittarilla tuon mitattavan kohteen vastuksen lisäksi ecun sisäistä vastusta
Tuolloin kun mittasin (ongelmaa ei siis enää ole eikä liittynyt edes tähän kytkimeen), niin eculle menevä johtosarja oli irti ja mittasin tuon kytkimen resistanssia. Tuolloin ymmärtääkseni tulokset pitäisi olla juuri ne mitä service manualissa mainitaan. En silti saanut mitään järjellistä.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 396
Vaihtoehdot kai on että kytkin on viallinen, mittari on viallinen, mittasit väärin tai service manuaalissa virhe.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 640
Viestejä
4 186 869
Jäsenet
70 774
Uusin jäsen
Berch

Hinta.fi

Ylös Bottom