Yleismittarin syvempi olemus

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Funtsailin tuossa tänään, että mikähän mahtaa olla periaate, jolla ns. yleismittari tekee virtamittauksen?

Onko joku mahdollisesti perehtynyt asiaan? Nopea googelointi internetisskään ei tuottanut mainittavaa tulosta.

Miten on mahdollista, että 20 euron huoltoasemamittarillakin pitäisi olla mahdollista mitata jopa 10 A DC-virtoja? Onko turvallista hommaa?

Millaisia laatueroja on 20 euron kiinalaisen vs. 400 euron Fluken välillä? Onko mittausperiaatteessa eroa? Tarkkuudessa varmaan tietysti on komponenttivalinnoista ja huolellisesta kalibroinnista alkaen. Turvallisuudesta puhumattakaan.

Kovin paljon kysymyksiä joihin en ainakaan itse osannut äkkiseltään mitään sanoa. Kiitollinen jos jollakin täällä sattuisi olemaan näkemyksiä tai edes linkkejä asiaa käsitteliin aiheisiin.

20 kiinalaisissa on ainakin mittapiuhat sen verta naurettavan näköistä rihmaa, että olisin ihan oikeasti huolissani 10 A mittauksessa piuhojen liikalämpiämisestä.
 
Tuo 10A mittaus noissa perus yleismittareissa perustuu shunttivastukseen. Oikeasti mittari mittaa siis millivoltteja shuntin yli. Vaikuttaa tietysti hieman mittaustulokseen tuo, mutta menee tuollaisen laitteen toleranssiin.

Pidemmänpäälle johdot alkavat varmasti lämpenemään jos sillä 10A virtaa mittailee, mutta ei noita ole tarkoitettu mihinkään kiinteään asennukseen, vaan hetkellisen ivrran mittaamiseen.
 
Monessa mittarissa isojen virtojen mittaukselle on annettu joku maksimiaika, esim. 30 sekuntia.

Pienempien virtojen mittauksessa käytettävä mittausvastus voi kai olla suhteellisen isokin. Muistelisin, että joku vanha Ericssonin puhelin ei suostunut käynnistymään, kun yleismittari oli akun kanssa sarjassa ja käytössä 200 mA alue.
 
Jos pelkää johtojen sulamista on olemassa esim. flukella on 2500A AC alue pihtimittaukselle. Omissa mittauksissa mitatussa vs. laskelmissa oli mittaus heitto 1A. Heittoahan saa tietty jos on muita johtimia ympärillä, ja koulussa vanha ope myös näytti kikan että jos pyörittää pihtimittarin pihtiin lisää lenkkejä mitattavasta johdosta voi mittaus tulos muuttua.

Eli blurriksen kysymys oli, "Onko mittausperiaatteessa eroa?" asia kiinnostaa myös itseäni.

Omiin vesipumppu käynnistys virran mittaamiseen ja traktorin valojen sulakekoon mittaamiseen johtimista on onnistunut 50€ perus pihtimittarilla.
 
Viimeksi muokattu:
Jos pelkää johtojen sulamista on olemassa esim. flukella on 2500A AC alue pihtimittaukselle. Omissa mittauksissa mitatussa vs. laskelmissa oli mittaus heitto 1A. Heittoahan saa tietty jos on muita johtimia ympärillä, ja koulussa vanha ope myös näytti kikan että jos pyörittää pihtimittarin pihtiin lisää lenkkejä mitattavasta johdosta voi mittaus tulos muuttua.

Eli blurriksen kysymys oli, "Onko mittausperiaatteessa eroa?" asia kiinnostaa myös itseäni.

Omiin vesipumppu käynnistys virran mittaamiseen ja traktorin valojen sulakekoon mittaamiseen johtimista on onnistunut 50€ perus pihtimittarilla.
"Voi" :facepalm:
virta tuplaantuu jos magneettikenttään perustuvan mittaukseen meet pyörittelee lenkkejä.

Ps.
Kinkkien halvat pihtivirtamittarit ac tai dc näyttää about yhtähyvin kuin kallis fluke.
 
"Voi" :facepalm:
virta tuplaantuu jos magneettikenttään perustuvan mittaukseen meet pyörittelee lenkkejä.
Niiiin. Noh kerroppas seuraavaksi mitä se sitten tekee mittaustuloksen tarkkuudelle vai miksi jätit kertomatta oleellisen?
Vai halusit heti haukkua tyhmäksi? Nyt hieman enemmän tietoa sisältävää keskustelua pliis.
 
Niiiin. Noh kerroppas seuraavaksi mitä se sitten tekee mittaustuloksen tarkkuudelle vai miksi jätit kertomatta oleellisen?
Vai halusit heti haukkua tyhmäksi?
Se ei muutu "jonkin verran" vaan tasan tarkkaan kertautuu lenkkien määrällä. Tämä ei sinällään vaikuta mittauksen tarkkuuteen jos ollaan jo valmiiksi oikealla alueella.

Mittareissa on mukana tarkkuustoleranssi.
 
poistan:syy tuli ääneen ajattelemisesta aika kovaa vittuilua

Lähinnä sitä myös ajattelin että tuleeko induktiota jos niitä lenkkejä alkaa olla paljon pyöritettynä pihtiin että se vaikuttaisi mittaus tuloksiin.

edit: (snip) just olin autolle lähdössä ja tajusin että mittasinhan traktorista virran pihtimittarilla ja traktorissa on DC että kyllä pihtimittarilla onnistuu DC mittauskin.
Edit:2 epäasiallisuudet pois
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä jopa noissa huoltoasemamittareissa on tuo 10A virtashuntti usein aika paksuhko. Perus yleismittarilla nuo on mielestäni aina shunttimittauksia. Toki poikkeuksiakin varmaan on, enkä nyt puhu pihtivirtamittareista. Niissä "yleisimmät" on induktio (AC) ja virtahaarukan vuon staattisen kentän (DC virralla) mittaus hall-anturilla. Hall-anturia voidaan AC:llakin käyttää tietyille taajuuksille asti.

Omassa Uni-T 51E** kiinaihmeessä on pienemmillä virta-alueilla melko suuria shunttivastuksia. Muistaakseni uA-alueella jotain 150 ohmin luokkaa. Tämmöinen vehje kuitenkin riittää mulle, kun jännitteet on pienet. Toisaalta, tuo kyseinen Uni-T ei ole ihan enää 20€ mittari. Koululla vertasin muutama vuosi sitten HP:n pöytämittariin, ja lukemat oli samat kaikilla mittausalueilla oman mittarin näytön tarkkuudella (4-desimaalia).

Mitä oon noita purkuvideoita joskus katsellut, niin Flukeissa on lähinnä paremmat suojaukset. Paksuja keraamisia sulakkeita, enemmän mov:eja, kalliita vastuksia ja opareita. Saa melkoinen salama mennä läpi, että Fluke räjähtää käsille. Näistä ja tietty brändistä tulee hintaa.

EDIT: malli olikin **UT61E, miten hitossa oon kirjoittanu väärin ku laite on ollu koko päivän tossa naaman edessä... :dead:
 
Viimeksi muokattu:
Current sensing techniques - Wikipedia

Tuossahan nuo on aika näppärästi listattu, jos haluaa lisää tietoa tietyn tyyppisestä mittauksesta niin se on aika helppo googlettaa vaikka aloittaja ei siinä onnistunutkaan.

Esim.
"Mittaus tapa" + current measurement principle

National instruments tarjoaa aika kattavan tietopaketin melkein aiheesta kuin aiheesta.
 
Hmmm.. kertaantuuko se vai jakaantuuko se. Pitää mennä kokeilemaan (naapuri just soitti apua, kokeilen sen jälkeen) muistelin että jos ei pihtimittarissa riittänyt Ampeeri alue pystyi sitä jakamaan laittamalla lenkkejä lisää. Sinä väität että se kertautuu o_O noh illalla testaan.
Lähinnä sitä myös ajattelin että tuleeko induktiota jos niitä lenkkejä alkaa olla paljon pyöritettynä pihtiin että se vaikuttaisi mittaus tuloksiin. mutta kello on nyt 15:09 pitää lähteä jeesaamaan naapuria.. tulen iltasella takaisin.
Ja muutenkin ap kyseli DC mittaamisesta eikä AC, korjasinkin jo ekaan postaukseen joka osottautui offtopikiksi.

edit: jaha eilen käytin iskän hautajaisissa alprazolamia ja aivot näköjään lyövät vieläkin tyhjää, just olin autolle lähdössä ja tajusin että mittasinhan traktorista virran pihtimittarilla ja traktorissa on DC että kyllä pihtimittarilla onnistuu DC mittauskin. koitan siistiä tekstiä iltasella.
En malta odottaa testisi lopputulosta :kahvi:
 
Yleismittarit taitaapi mitata jotain 10-20 A ja pihtimittarit enemmän. Kyllä mä luulisin, että pihtimittarilla on turvallisempi mittailla, kun ei tartte johtoja irroitella vaan suoraan johdosta.
Tommonen 20 euron Uni-T 51E on varmaan ihan pätevä ja siinä on nuo mittajohtimet niin on melkein kuin yleismittari. Siis ei ole, kun ei mittaa DC-virtoja ollenkaan. No ehkä tommonen 50€ vehje sitten?--> failaa toki mA-alueella, mutta joku 5€ yleismittari hoitaa sen alueen varmaan ihan tarpeeksi hyvin.

En myöskään löytänyt röyhkeää vertailua Fluken ja 5€ mittarin välillä. Kuitenkin mitä kattelin jotain EEVblogin yleismittaritestejä kattelin niin UNI-T:ssä on korkeahko hintalaatusuhde.

Niin siis OT, mutta turvallisuus pointti kuitenkin.
 
En malta odottaa testisi lopputulosta :kahvi:

Se ei muutu "jonkin verran" vaan tasan tarkkaan kertautuu lenkkien määrällä.
Mittasin 13.7V dc virtalähteellä 16x3w led valoa ja pihtimittari antoi 1 johdin 3.39A 2 johdinta antoi 4.8A 3 johdinta 7,5A
eli lainaus MrCasual "Se ei muutu jonkin verran vaan tasan tarkkaan kertautuu lenkkien määrällä."

Tuohon saatuun mittaus tulokseen taisi olla jokin laskukaava. Ei ole itse tarvinnut laskeskella sähkömagnetismia 25vuoteen.

Mr Casual varmaan osaa selittää miksi tulokset eivät tasan tuplaantunut?
Edelleen kiinnostaa kuinka luotettava tuo mittaus tulos on pihtimittarilla.

Jos oli liian heikko virta niin pyörittämällä lisää lenkkejä pihtimittariin sai virran määrää suuremmaksi ja mittaus tulosta oikeammaksi, mutta oikea tulos piti jotenkin laskea, enkä enää muista miten.
MrCasual ilmeisesti tietää kuinka se piti laskea.

Toistan
MrCasual Nyt hieman enemmän tietoa sisältävää keskustelua pliis.
 
Viimeksi muokattu:
Mittasin 13.7V dc virtalähteellä 16x3w led valoa ja pihtimittari antoi 1 johdin 3.39A 2 johdinta antoi 4.8A 3 johdinta 7,5A
eli lainaus MrCasual "Se ei muutu jonkin verran vaan tasan tarkkaan kertautuu lenkkien määrällä."

Tuohon saatuun mittaus tulokseen taisi olla jokin laskukaava. Ei ole itse tarvinnut laskeskella sähkömagnetismia 25vuoteen.

Mr Casual varmaan osaa selittää miksi tulokset eivät tasan tuplaantunut?
Edelleen kiinnostaa kuinka luotettava tuo mittaus tulos on pihtimittarilla.

Jos oli liian heikko virta niin pyörittämällä lisää lenkkejä pihtimittariin sai virran määrää suuremmaksi ja mittaus tulosta oikeammaksi, mutta oikea tulos piti jotenkin laskea, enkä enää muista miten.
MrCasual ilmeisesti tietää kuinka se piti laskea.

Toistan
MrCasual Nyt hieman enemmän tietoa sisältävää keskustelua pliis.
Selitin jo, jos viet johdon kerran läpi niin virta on mitä pihtivirtamittari sanoo toleransseissa. Jos viet saman johdon uudestaan läpi niin se on kaksinkertainen jne. Kuinka tarkkaan se on kaksinkertainen riippuu mittaristasi.

Jos halusit tietää miksi näin käy niin sama virta kulkee kaksi kertaa mittarisi läpi :dead:
 
Jepulis, soitin wanhan liiton mestarille, että mitenkä ennen aikaan mitattiin kiinteällä tasavirta pihtimittarilla virta kun mittarissa oli vain tietty mittaus alue, ja selvisihän se. Vinkki kahdella lenksulla sitä ei pystynyt suoraan laskemaan. Mutta eihän nyky digiajan mittaajilla asia edes kiinnosta, kuhan on sinnepäin...
 
Jepulis, soitin wanhan liiton mestarille, että mitenkä ennen aikaan mitattiin kiinteällä tasavirta pihtimittarilla virta kun mittarissa oli vain tietty mittaus alue, ja selvisihän se. Vinkki kahdella lenksulla sitä ei pystynyt suoraan laskemaan. Mutta eihän nyky digiajan mittaajilla asia edes kiinnosta, kuhan on sinnepäin...
Kyllä sitä edelleen käytetään sähkökeskusten virtamuuntimissa jos on käytössä analoginen osoitus. Tosiaan mittareille sillä ei ole tuon taivaan merkitystä.

Toki jos sinun vaihtoehtotodellisuus olisi totta että virta puolittuisi niin sille alkaisi olemaankin jo käyttöä.
 
hmm. aikaisemmassa postauksessa ihan mittasinkin että mitattu virta nousee mitä enemmän johtimesta laittaa lenkkejä mittarin pihtiin. Olet kyllä vieläkin erittäin negatiivinen ja päällekäyvä.

Ei näköjään päästy edes ap:n tekemään kysymykseen että "Onko mittausperiaatteessa eroa?"
kun heti olit ap:täkin haukkumassa että tuolta löytyy kaikki tieto. Joka vie englannin kieliselle sivustolle. :facepalm:
Ei tässä muuta, laitoin mistercasuaalin ignoreen.
 
Viimeksi muokattu:
hmm. ei virta jakaannu, aikaisemmassa postauksessa ihan mittasinkin että mitattu virta nousee mitä enemmän johtimesta laittaa lenkkejä mittarin pihtiin. Olet kyllä vieläkin erittäin negatiivinen ja päällekäyvä.

Ei näköjään päästy edes ap:n tekemään kysymykseen että "Onko mittausperiaatteessa eroa?"
kun heti olit ap:täkin haukkumassa että tuolta löytyy kaikki tieto. Joka vie englannin kieliselle sivustolle. :facepalm:
Ei tässä muuta, laitoin mistercasuaalin ignoreen.
:kahvi: totuus satuttaa.
 
Funtsailin tuossa tänään, että mikähän mahtaa olla periaate, jolla ns. yleismittari tekee virtamittauksen?

Onko joku mahdollisesti perehtynyt asiaan? Nopea googelointi internetisskään ei tuottanut mainittavaa tulosta.

Miten on mahdollista, että 20 euron huoltoasemamittarillakin pitäisi olla mahdollista mitata jopa 10 A DC-virtoja? Onko turvallista hommaa?

Millaisia laatueroja on 20 euron kiinalaisen vs. 400 euron Fluken välillä? Onko mittausperiaatteessa eroa? Tarkkuudessa varmaan tietysti on komponenttivalinnoista ja huolellisesta kalibroinnista alkaen. Turvallisuudesta puhumattakaan.

Kovin paljon kysymyksiä joihin en ainakaan itse osannut äkkiseltään mitään sanoa. Kiitollinen jos jollakin täällä sattuisi olemaan näkemyksiä tai edes linkkejä asiaa käsitteliin aiheisiin.

20 kiinalaisissa on ainakin mittapiuhat sen verta naurettavan näköistä rihmaa, että olisin ihan oikeasti huolissani 10 A mittauksessa piuhojen liikalämpiämisestä.

Saahan kalliimmankin mittarin rikki jos sitä väärin käyttää. Tuolla testattu muutamia erimerkkisiä ja mallisia mittareita, hieman nauratti kun wanhasta fluken mittarista lenti kiertokytkin irti . Mutta halvemmat mittarit näyttää pamahtavan nasevammin.



Tuolla ihan suomenkielellä millä tavoin voidaan sähkövirtaa mitata
Sähkövirta – Wikipedia
lainaus wikipedia: "Pihtivirtamittarin toiminta perustuu virtaa kuljettavan johtimen ympärille muodostuvan magneettikentän mittaamiseen: pihti toimii muuntajan sydämenä, pihdin sisällä oleva johdin toimii muuntajan ensiönä ja mittarin sisällä on toisiokäämitys."
 
Viimeksi muokattu:
Heh, ei jaksa lukea koko ketjua läpi. Kuitessiikin, rankaisin joskus moista 20mk/5e mittaria. Suoraan paskasta auton starttiakusta, näyttämä meni toki yli 20A alueen, ja mittarin shuntti valaisi läpi kuoren...

No eipä se enää ollut kovinkaan tarkka, kun shunttilanka paloi poikki :D

Kyseessä oli sen verran vanha mittari, että johtoja ei tarvinnut viikon välein ehjätä, kuten nykypaskoissa...
 
Funtsailin tuossa tänään, että mikähän mahtaa olla periaate, jolla ns. yleismittari tekee virtamittauksen?

Puhutaan siis ilmeisesti digitaalisista yleismittareista.

Pienemmillä virta-alueilla (milli- tai jopa mikroampeerit) on todennäköisesti erilaisia ratkaisuja, mutta suurilla virroilla yleismittarin sisällä virran kulkureitti on helppoa jakaa kahtia niin että varsinaisen mittauspiirin kautta kulkee vain määrätty murto-osa kokonaisvirrasta.

Current divider - Wikipedia

Kun mitattava virta on näin tarvittaessa skaalattu sopivampiin rajoihin, DC-puolella sen jälkeen yleensä sovelletaan Ohmin lakia, eli mitataan kuinka suuren jännitteen virta aiheuttaa pieniohmisen tarkkuusvastuksen (shunttivastuksen, kuten Pakana sanoi) yli. AC-puolella on sitten vielä huomioitava että mitattava virta ei välttämättä ole sinimuotoista, mutta halpismittari ei tätä välttämättä tee.

Analoginen virtamittari voi toimia "suoremmin", muutamallakin erilaisella toimintaperiaatteella:

Ammeter - Wikipedia

Miten on mahdollista, että 20 euron huoltoasemamittarillakin pitäisi olla mahdollista mitata jopa 10 A DC-virtoja? Onko turvallista hommaa?

Millaisia laatueroja on 20 euron kiinalaisen vs. 400 euron Fluken välillä? Onko mittausperiaatteessa eroa? Tarkkuudessa varmaan tietysti on komponenttivalinnoista ja huolellisesta kalibroinnista alkaen. Turvallisuudesta puhumattakaan.

20 kiinalaisissa on ainakin mittapiuhat sen verta naurettavan näköistä rihmaa, että olisin ihan oikeasti huolissani 10 A mittauksessa piuhojen liikalämpiämisestä.

Huolenaiheesi on ihan oikea.

Halpismittareiden mukana tulevasta ohjelappusesta löytyy yleensä 10 A virtamittausalueen kohdalta lause joka sanoo suunnilleen: "jos mittaat yli X ampeerin virtoja, mittari saa olla kytkettynä virtapiiriin enintään Y sekuntia kerrallaan ja sitten sen on annettava jäähtyä vähintään Z sekuntia/minuuttia." Ja tämä pätee siis myös riittävän paksujen mittapiuhojen kanssa, eli kysymyksessä on mittarin sisällä olevien komponenttien kuumeneminen. Jos arvot olisivat esimerkiksi luokkaa 10 sekuntia mittausta / 5 minuuttia taukoa, lienee aika selvää että mittaria ei ole oikeasti suunniteltu jatkuvaan käyttöön noin isoille virroille.

Ja mikäänhän ei vaadi että yleismittarin mukana tulevien mittapiuhojen pitäisi olla käyttökelpoiset kaikkiin mahdollisiin mittaustilanteisiin koko mittarin luvatulla toiminta-alueella, eli isojen virtojen kanssa ei kannata sokeasti luottaa siihen että mittarin mukana tulevat peruspiuhat olisivat oikea tai edes kelvollinen ratkaisu, vaan ihan oikeasti katsoa näyttääkö homma järkevältä ihan johtojen paksuudesta alkaen. Esimerkiksi Flukelta saa eri käyttötarkoituksiin erilaisia mittausjohtosarjoja: hituvirtahommiin kivoja notkeita silikonipäällysteisiä ja isoille virroille sitten järeämpiä.

Esimerkiksi EEVBlogin youtube-kanavalta löytyy juttua yleismittareista ja kuvia niiden sisuskaluista: laita Youtuben hakuun vaikka "EEVBlog multimeter teardown" niin pitäisi alkaa löytyä.
 
Olen käyttänyt ebaysta hall-anturiin perustuvia arduinolle tarkoitettuja moduleita viimeaikoina aika paljo. Ovat esimerkiksi näppäriä kun pitää häiritsemättä laitteita saada määritettyä virran suunta. Moisella on esimerkiksi helppo irroittaa ison vuotovirran älykäs ylläpitolaturi akusta. Tarvi kuin seurata onko laturin puolel jännite ja jos virta kulkee akkuun päin on ylläpitolaturi verkkovirras. Samalla tiedolla voi käynnistää esim. sähköisen akunlämmittimen ja mahdollisesti myös dieselsuodattimen lämmittimen. Toki tuon voisi myös napata erillisellä verkkomuuntajalla mutta sit pitäis olla enemmän haaroittajia et pistokkeet riittä lohko+sisälämppäri+ylläpito lisäksi.

Kuinka tarkasti noilla saa mitattua? Oletko testaillut ja verrannut esim. tarkaksi tiedetyn yleismittarin antamaan virtalukemaan? (Siis olettaen että käyttää vähän järkeään ja katsoo vähän mittauspaikan päälle ettei siinä ole suuria virhelähteitä vieressä)


Puhutaan siis ilmeisesti digitaalisista yleismittareista.

No joo, sori unohtui mainita. Ei sitä enää nykyään osaa edes ajatella että niitä on yleismittareita analogisiakin....

Mutta miksei analogisenkin toiminta kiinnosta, ainahan se on lisää tietoa pollaan. Kiitos muuten hyvästä vastauksestasi!
 
Kokeilin mitata 5€ yleismittarilla(830 siis se peruskinukki) pelkästään verkkojännitettä niin kyllä välähti ja sen pituinen sen mittarin tarina.
Onko muut uskaltanut kokeilla samaa?
 
Heh, ei jaksa lukea koko ketjua läpi. Kuitessiikin, rankaisin joskus moista 20mk/5e mittaria. Suoraan paskasta auton starttiakusta, näyttämä meni toki yli 20A alueen, ja mittarin shuntti valaisi läpi kuoren...

No eipä se enää ollut kovinkaan tarkka, kun shunttilanka paloi poikki :D

Niinpä niin, vaikka auton akku olisi huonokuntoinenkin, sieltä irtoaa kyllä todennäköisesti hetken aikaa reilusti enemmän kuin 20 A. Hyväkuntoinen akku kuumentaa akun päälle navat oikosulkemaan tiputetun kiintoavaimen aika äkkiä polttavan kuumaksi... joskin sen jälkeen akku ei välttämättä enää ole hyväkuntoinen.

Ja noissa halpismittareissa on yleensä virtamittausalueen liitäntöjen kohdalla sellainen taikasana kuin "UNFUSED", eli ylikuormitustilanteessa tosiaan shunttivastus tai muu heikko kohta toimii sulakkeena...

Paremmissa mittareissa virtamittauksessakin on sulake varmistamassa että jos virtamittauspuoli tulee ylikuormitetuksi, mittari ei sula mittaajan käteen.

Kokeilin mitata 5€ yleismittarilla(830 siis se peruskinukki) pelkästään verkkojännitettä niin kyllä välähti ja sen pituinen sen mittarin tarina.
Onko muut uskaltanut kokeilla samaa?

Muoks: löytyipä tuollaisen yleismittarin ohje:
http://www.all-sun.com/manual/Dt830_en.pdf

Sivulla 5:
830-mittarin ohje sanoi:
5. "10A" JACK:
Plug in connector for red (Positive) test lead for current ( between
200mA and 10A ) measurement. There is no fuse for "10A" jack.
To use safely, each measurement can not last for more than 10
seconds, and the interval between each measurement must be
more than 15 minutes
.

10 sekuntia mittausta ja 15 minuuttia jäähdyttelyä... hah!

Kysymys kuuluu, mikä oli mittausalueasetus, ja oliko johdot oikeissa liittimissä?
Yleensä virtamittaukselle on ainakin toiselle mittausjohdolle oma liittimensä, ja jos virtamittausasennossa olevat mittajohdot menee tyrkkäämään vaikka pistorasiaan, niin oikosulkuhan siitä tulee.

Kun mitataan jännitettä jonkin komponentin yli, yleismittari kytketään mitattavan komponentin rinnalle ja tällöin mittarin sisäisen vastuksen tulee olla mahdollisimman suuri jotta mittarin kytkeminen vaikuttaisi mitattavaan asiaan mahdollisimman vähän.

Kun taas mitataan jonkin komponentin läpi kulkevaa virtaa, mittari kytketään mitattavan komponentin kanssa sarjaan ja tällöin mittarin sisäisen vastuksen tulee olla mahdollisimman pieni mittausvirheen välttämiseksi.

Jos jännitemittaukseen asetettu yleismittari väärinkytketään sarjaan mitattavan komponentin kanssa, komponentti näkee ison sarjavastuksen eikä yleensä saa tarpeeksi virtaa toimiakseen. Tällöin yleensä mitään ei mene rikki, jos mittarin jännitekesto vain riittää tapaukseen.

Jos taas virtamittaukseen asetettu yleismittari väärinkytketään mitattavan komponentin rinnalle, tai vaikka pistorasiaan, se on käytännössä hyvin sama asia kuin oikosulkisit mitattavan komponentin. Tällöin jostain voi tulla savut ulos!
 
Viimeksi muokattu:
Ei kun mittasin verkkojännitettä ja kyllä asetus oli oikein, mutta välitön ritinärätinä välähdyksen kanssa. Ehkä se yleismittari oli Tiistai-kappale, että toimi pikkujutuissa ainakin sitä ennen.
Jaahas se siis taisi mennä sen takia rikki, kun ei ollut laitetta välissä..doh. Kuitenkin esim. Fluke kestäisi tuollaista mittaustapaa?

830 ei pitäisi olla ihan paska siinä mielessä, että ei ole väliä miten ne johdot laittaa, kun näissä pelkissä digitaalivirtamittareissa, jos muistaakseni menee laittamaan akun plus puolelle johdot niin savut pääsee, että pitää laittaa akun miinus navan välille. Tälläinen kuitenkin kestää jatkuvaa mittausta. 10A versiossa on se shuntti valmiina "rautanaula" ja aivan samanlainen näyttää olevan 830 sisuksissakin.
Tota vaan en käsitä miksei 830 kestäisi kuin vaan 10 sekuntin mittauksen.
 
Kuinka tarkasti noilla saa mitattua? Oletko testaillut ja verrannut esim. tarkaksi tiedetyn yleismittarin antamaan virtalukemaan? (Siis olettaen että käyttää vähän järkeään ja katsoo vähän mittauspaikan päälle ettei siinä ole suuria virhelähteitä vieressä)

Semmoinen hall-ilmiöön perustuva anturi kuin ACS712, mitä noi Arduinokaupat näyttäis myyvän (Sparkfunit yms.), virhe näyttäisi olevan jotain ± 1,5%. Varmaan sellainen kuin luvataankin, koska valmistaja on ihan nimekäs Allegro Microsystems inc. Kyseistä anturia on 5A, 20A ja 30A, jossa tuo mV/A herkkyys vaihtelee. Tietty absoluuttiseen virheeseen vaikuttaa aika pitkälti myös näytteenoton tarkkuus tuolla alueella.

Etuna tuossa piirissä on varmaan se, ettei tartte suunnitella sitä shunttivastuksen mittaamista, koska tuo piiri on aika nobrainer heittää kytkentään. Ja ulostuleva jännitekin on aika tarkalleen virran aaltomuoto. Hmm, tässähän rupee aivonystyrät raksuttamaan, kun pohtii, mihin kaikkeen tuota voisi hyödyntää. :think:
 
Kuitenkin esim. Fluke kestäisi tuollaista mittaustapaa?

Kyllä kestää ja vähän halvemmatkin merkit kestää. Eihän 230 VAC tsekkaaminen saa yleismittaria särkeä volttimittauksella. Mittari on tuossa mittaustilassa niin isossa impedanssissa, ettei sieltä pitäisi paljon virtoja läpi mennä eikä särkyä mitään.

Minkähän merkkinen ritsa sulla oli käytössä tuota testiä tehdessä?
 
Semmoinen hall-ilmiöön perustuva anturi kuin ACS712, mitä noi Arduinokaupat näyttäis myyvän (Sparkfunit yms.), virhe näyttäisi olevan jotain ± 1,5%. Varmaan sellainen kuin luvataankin, koska valmistaja on ihan nimekäs Allegro Microsystems inc. Kyseistä anturia on 5A, 20A ja 30A, jossa tuo mV/A herkkyys vaihtelee. Tietty absoluuttiseen virheeseen vaikuttaa aika pitkälti myös näytteenoton tarkkuus tuolla alueella.

Etuna tuossa piirissä on varmaan se, ettei tartte suunnitella sitä shunttivastuksen mittaamista, koska tuo piiri on aika nobrainer heittää kytkentään. Ja ulostuleva jännitekin on aika tarkalleen virran aaltomuoto. Hmm, tässähän rupee aivonystyrät raksuttamaan, kun pohtii, mihin kaikkeen tuota voisi hyödyntää. :think:

Tuosta projekti ACS712:lle --> Current adapter Virhe tuossa vähän suurempi, mutta eiköhän virhekertoimella saa paremmaksi, kun ei taida olla ihan toleransseissaan
 
Kyllä kestää ja vähän halvemmatkin merkit kestää. Eihän 230 VAC tsekkaaminen saa yleismittaria särkeä volttimittauksella. Mittari on tuossa mittaustilassa niin isossa impedanssissa, ettei sieltä pitäisi paljon virtoja läpi mennä eikä särkyä mitään.

Minkähän merkkinen ritsa sulla oli käytössä tuota testiä tehdessä?

Siis tuo "830". Noissa on aina tuo numerosarja. Voi toki olla, että nykyään on kehittyneempiä "830":siä. Ei kait sillä merkillä ole väliä? King Kong vaikka vai onko noita ritsoja testailtu keskenään?
 
Ei kun mittasin verkkojännitettä ja kyllä asetus oli oikein, mutta välitön ritinärätinä välähdyksen kanssa. Ehkä se yleismittari oli Tiistai-kappale, että toimi pikkujutuissa ainakin sitä ennen.
Jaahas se siis taisi mennä sen takia rikki, kun ei ollut laitetta välissä..doh. Kuitenkin esim. Fluke kestäisi tuollaista mittaustapaa?

Ota ihmeessä se kärähtänyt halpismittari auki ja katso missä kohtaa näkyy palojälkiä, ja koeta sitten miettiä miksi näin saattoi käydä. (On aina mukavampaa oppia jonkun toisen, vaikka kiinalaisen, virheistä kuin omistaan.)

Oli aluevalinta miten tahansa, jos mittarissa on erilliset liittimet virtamittaukselle ja mittajohdot ovat virtamittauspaikoissa, mittajohtojen välissä on käytännössä kohtuullisen jämäkkä oikosulku.

Ja tuollaisen kiinalaisen mittarin eristysvälit voivat olla ihan mitä sattuu, eli ennen verkkojännitteen tarjoamasta tuollaiselle ensimmäistä kertaa vilkaisisin vähintään sen sisään ja katsoisin että siellä ei ole mitään typeryyksiä, vaikkapa siksi että joku juotosklimppi on väärässä paikassa.

Jos laitat Fluken jännitteenmittausasentoon mutta mittapiuha on virranmittausliitännässä, Fluke piippaa vihaisesti ja näytöllä näkyy "LEAd" osoittamassa että valittu mittaus ja piuhojen kytkentäpaikat eivät nyt täsmää keskenään ja asia on korjattava ennen kuin alkaa mittaamaan yhtään mitään.

Jossain toisessa "paremmassa" mittarimerkissä on muistaakseni järjestetty niin että valintakytkin ohjaa samalla mekaanisesti muoviset sulkulevyt "väärien" mittausliitäntöjen päälle. Jos mittari on jännitteen/vastuksen mittausasennossa, et voi laittaa johtoja vääriin liittimiin... ja vastaavasti et voi ilman törkeämpää väkivaltaa kääntää valintakytkintä virtamittaukselle jos mittajohdot ovat paikallaan jännite/vastusmittauksen liittimissä. Sama myös toisinpäin, eli kun mittarin valintakytkimen + johdot on vaihtanut virtamittaukselle, sitä ei voi kääntää takaisin jännite/vastusmittauksen puolelle ottamatta ensin virtamittausliittimessä olevaa mittajohtoa irti.

Fluken 10A virtamittauspaikan kohdalla lukee taikasana "FUSED", eli jos lykkäät Fluken mittaamaan virtaa joka on isompi kuin 10 A, siitä yksinkertaisesti vain palaa sulake. Se sulake ei sitten ole ihan maailman yleisintä mallia ja pitää korvata täsmälleen vastaavalla jos aikoo saada tarkkoja mittaustuloksia eikä vain jotain sinne päin.

830 ei pitäisi olla ihan paska siinä mielessä, että ei ole väliä miten ne johdot laittaa, kun näissä pelkissä digitaalivirtamittareissa, jos muistaakseni menee laittamaan akun plus puolelle johdot niin savut pääsee, että pitää laittaa akun miinus navan välille. Tälläinen kuitenkin kestää jatkuvaa mittausta. 10A versiossa on se shuntti valmiina "rautanaula" ja aivan samanlainen näyttää olevan 830 sisuksissakin.
Tota vaan en käsitä miksei 830 kestäisi kuin vaan 10 sekuntin mittauksen.

Toki tuossa varoitustekstissä on turvamarginaalia mukana. Vaan kuinkahan paljon? Seuraa pieni laskuharjoitus.

Auton akusta on tarjolla, ja esim. starttimoottoria pyöritettäessä myös otetaan, hetkellisesti hyvin suuri virta, kylmällä moottorilla vaikka 200 ampeeria. Jos siinä välissä on yleismittarin virtamittauksen shunttivastus, paljonkos tehoa siinä shunttivastuksessa muuttuukaan lämmöksi?

Teho P = jännite U * virta I. Virta on se mitä kuorma suostuu ottamaan, koska virtaa mittaava yleismittari vastustaa virran kulkua mahdollisimman vähän. Eli siis vaikka se 200 A.

Jännite U on tässä tapauksessa se jännite joka tuossa tilanteessa muodostuu mittarin shunttivastuksen yli.
U = shunttivastuksen resistanssi R * virta I.

Kun nämä kaavat pistetään yhteen, saadaan P = R * I^2.

Eli oli shunttivastuksen arvo mikä hyvänsä, siihen hukkuva teho kasvaa suhteessa mitattavan virran toiseen potenssiin. Jännitteen suuruudella tai pienuudella ei ole vaikutusta asiaan.

Jos mittari on suunniteltu mittaamaan 10 A virtaa, ja shunttivastus on vaikka yhden ohmin suuruinen, silloin shunttivastus lämpenee täyttä 10 A virtaa mitattaessa sadan watin teholla. Ehkä sen sittenkin kannattaa antaa välillä jäähtyä vähäsen...

Sitten jos pannaan se tuohon auton akun mittaustilanteeseen ja revitään starttimoottorille vaikka kohtuulliset 100 A.
Nyt samaa shunttivastusta lämmittämässä onkin jo kymmenen kilowattia tehoa. Satakertainen ylikuormitus.

Ai toit auton talvipakkasesta mitattavaksi, ja startin pyörittäminen viekin vaikka sen 200 A? Se on sitten 1 ohmi * (200 A)^2 = 40 000 W shunttivastuksessa lämmöksi. Ylikuormituskerroin 400... veikkaisin että toimintasavu poistuu varsin vikkelään.

Pihtivirtamittarit on sitten asia erikseen: nehän mittaavat viime kädessä virran aikaansaamaa magneettikenttää, ja erityisesti DC-virtapihtien kanssa ongelma on pikemminkin se että Hall-efektin tuottama magneettikenttä ja siitä mitattavaksi syntyvä jännite on hyvin pieni, usein millivolttiluokkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ota ihmeessä se kärähtänyt halpismittari auki ja katso missä kohtaa näkyy palojälkiä, ja koeta sitten miettiä miksi näin saattoi käydä. (On aina mukavampaa oppia jonkun toisen, vaikka kiinalaisen, virheistä kuin omistaan.)

Oli aluevalinta miten tahansa, jos mittarissa on erilliset liittimet virtamittaukselle ja mittajohdot ovat virtamittauspaikoissa, mittajohtojen välissä on käytännössä kohtuullisen jämäkkä oikosulku.

Ja tuollaisen kiinalaisen mittarin eristysvälit voivat olla ihan mitä sattuu, eli ennen verkkojännitteen tarjoamasta tuollaiselle ensimmäistä kertaa vilkaisisin vähintään sen sisään ja katsoisin että siellä ei ole mitään

Jos laitat Fluken jännitteenmittausasentoon mutta mittapiuha on virranmittausliitännässä, Fluke piippaa vihaisesti ja näytöllä näkyy "LEAd" osoittamassa että valittu mittaus ja piuhojen kytkentäpaikat eivät nyt täsmää keskenään ja asia on korjattava ennen kuin alkaa mittaamaan yhtään mitään.

Jossain toisessa "paremmassa" mittarimerkissä on muistaakseni järjestetty niin että valintakytkin ohjaa samalla mekaanisesti muoviset sulkulevyt "väärien" mittausliitäntöjen päälle. Jos mittari on jännitteen/vastuksen mittausasennossa, et voi laittaa johtoja vääriin liittimiin... ja vastaavasti et voi ilman törkeämpää väkivaltaa kääntää valintakytkintä virtamittaukselle jos mittajohdot ovat paikallaan jännite/vastusmittauksen liittimissä. Sama myös toisinpäin, eli kun mittarin valintakytkimen + johdot on vaihtanut virtamittaukselle, sitä ei voi kääntää takaisin jännite/vastusmittauksen puolelle ottamatta ensin virtamittausliittimessä olevaa mittajohtoa irti.

Fluken 10A virtamittauspaikan kohdalla lukee taikasana "FUSED", eli jos lykkäät Fluken mittaamaan virtaa joka on isompi kuin 10 A, siitä yksinkertaisesti vain palaa sulake. Se sulake ei sitten ole ihan maailman yleisintä mallia ja pitää korvata täsmälleen vastaavalla jos aikoo saada tarkkoja mittaustuloksia eikä vain jotain sinne päin.



Toki tuossa varoitustekstissä on turvamarginaalia mukana. Vaan kuinkahan paljon? Seuraa pieni laskuharjoitus.

Auton akusta on tarjolla, ja esim. starttimoottoria pyöritettäessä myös otetaan, hetkellisesti hyvin suuri virta, kylmällä moottorilla vaikka 200 ampeeria. Jos siinä välissä on yleismittarin virtamittauksen shunttivastus, paljonkos tehoa siinä shunttivastuksessa muuttuukaan lämmöksi?

Teho P = jännite U * virta I. Virta on se mitä kuorma suostuu ottamaan, koska virtaa mittaava yleismittari vastustaa virran kulkua mahdollisimman vähän. Eli siis vaikka se 200 A.

Jännite U on tässä tapauksessa se jännite joka tuossa tilanteessa muodostuu mittarin shunttivastuksen yli.
U = shunttivastuksen resistanssi R * virta I.

Kun nämä kaavat pistetään yhteen, saadaan P = R * I^2.

Eli oli shunttivastuksen arvo mikä hyvänsä, siihen hukkuva teho kasvaa suhteessa mitattavan virran toiseen potenssiin. Jännitteen suuruudella tai pienuudella ei ole vaikutusta asiaan.

Jos mittari on suunniteltu mittaamaan 10 A virtaa, ja shunttivastus on vaikka yhden ohmin suuruinen, silloin shunttivastus lämpenee täyttä 10 A virtaa mitattaessa sadan watin teholla. Ehkä sen sittenkin kannattaa antaa välillä jäähtyä vähäsen...

Sitten jos pannaan se tuohon auton akun mittaustilanteeseen ja revitään starttimoottorille vaikka kohtuulliset 100 A.
Nyt samaa shunttivastusta lämmittämässä onkin jo kymmenen kilowattia tehoa. Satakertainen ylikuormitus.

Ai toit auton talvipakkasesta mitattavaksi, ja startin pyörittäminen viekin vaikka sen 200 A? Se on sitten 1 ohmi * (200 A)^2 = 40 000 W shunttivastuksessa lämmöksi. Ylikuormituskerroin 400... veikkaisin että toimintasavu poistuu varsin vikkelään.

Pihtivirtamittarit on sitten asia erikseen: nehän mittaavat viime kädessä virran aikaansaamaa magneettikenttää, ja erityisesti DC-virtapihtien kanssa ongelma on pikemminkin se että Hall-efektin tuottama magneettikenttä ja siitä mitattavaksi syntyvä jännite on hyvin pieni, usein millivolttiluokkaa.

Se tapahtui vuosia sitten ja mittari lensi roskikseen. Toki avasin sen ja jonkin verran mustunut piirilevy, jos nyt muistan oikein niin siinä kiekkoalueellakin oli kärtsäysjälkiä, että jos siellä eristysväli petti.

Kyllä piuhanpaikat tiedän. Siinä mittarissa oli oikein selvästi eroteltu tuo 10A niin kuin näin--> http://www.robotroom.com/Multimeter-Reviews/DT-830B-digital-multimeter.jpg

Miksei tälläinen sitten kärvene jatkuvassa käytössä--> DC 100V 10A Voltmeter Ammeter Volt Amp Voltage Ampere Tester uk | eBay Noissa 10A malleissa on tuo shunttivastus suoraan mittarissa.
 
Se tapahtui vuosia sitten ja mittari lensi roskikseen. Toki avasin sen ja jonkin verran mustunut piirilevy, jos nyt muistan oikein niin siinä kiekkoalueellakin oli kärtsäysjälkiä, että jos siellä eristysväli petti.

Kyllä piuhanpaikat tiedän. Siinä mittarissa oli oikein selvästi eroteltu tuo 10A niin kuin näin--> http://www.robotroom.com/Multimeter-Reviews/DT-830B-digital-multimeter.jpg

Miksei tälläinen sitten kärvene jatkuvassa käytössä--> DC 100V 10A Voltmeter Ammeter Volt Amp Voltage Ampere Tester uk | eBay Noissa 10A malleissa on tuo shunttivastus suoraan mittarissa.
Koska:
Working voltage of Meter itself:DC 4 - 30V(The maximum input voltage can not exceed 30V. Otherwise the meter will be burned)
Working current of Meter itself:≤20mA
Voltage Measuring range: DC 0 - 100V
Current Measuring range: DC 0 - 10A

....tuo on vain näyttö.
 
Koska:
Working voltage of Meter itself:DC 4 - 30V(The maximum input voltage can not exceed 30V. Otherwise the meter will be burned)
Working current of Meter itself:≤20mA
Voltage Measuring range: DC 0 - 100V
Current Measuring range: DC 0 - 10A

....tuo on vain näyttö.

Siis sen mittarin käyttöjännite on 4-30V niin mitä sitten? Virta- ja jännitemittari se on. Pikkasen kannattaisi vähän tota mölinää hillitä..
 
Miksei tälläinen sitten kärvene jatkuvassa käytössä--> DC 100V 10A Voltmeter Ammeter Volt Amp Voltage Ampere Tester uk | eBay Noissa 10A malleissa on tuo shunttivastus suoraan mittarissa.

Tuossa on varmaan käytetty ihan oikeaa shunttivastusta joka on ihan oikeasti mitoitettu niin että maksimivirrallakin lämmöntuotto pysyy kohtuullisissa rajoissa, ja vastaavasti hyväksytty se että jännite shuntin yli (joka on siis suorassa suhteessa virtaan) jää vastaavasti pienemmäksi.

Halpisyleismittarissa käytettävät komponentit ovat todennäköisesti halvimpia mitä tarjolla on ollut.

Ylempänä laskin yhden ohmin shunttivastukselle, jolloin 10 A virtaa mitattaessa shuntin yli olisi suoraan 10 V jännite, joka on helppo mitata tarkasti. Jos hyväksytään se että mittausjännite on millivoltteja, voidaan käyttää vaikka kymmenen milliohmin shunttivastusta, jolloin 10 A mitattava jännite tuottaa 100 mV mittaussignaalin. Tällöin 10 A jännitteellä lämmöntuotto P = 0,01 ohmia * (10 A)^2 = 1 watti, mikä ei enää olekaan mikään ongelma jatkuvassa käytössä.

Yhden ohmin rautalanka ja kymmenen milliohmin rautalanka eivät välttämättä eroa silmämääräisesti toisistaan kovinkaan paljoa.
 
Siis sen mittarin käyttöjännite on 4-30V niin mitä sitten? Virta- ja jännitemittari se on. Pikkasen kannattaisi vähän tota mölinää hillitä..
095fc492-fbca-d5c6-0f94-17087e0cd0f4.jpg

Kuvittelin sen olevan tuon alemman kytkennän mukainen, mutta näemmä pitäisi toimia ilman ulkopuolista shunttia.
 
Koska:
Working voltage of Meter itself:DC 4 - 30V(The maximum input voltage can not exceed 30V. Otherwise the meter will be burned)
Working current of Meter itself:≤20mA
Voltage Measuring range: DC 0 - 100V
Current Measuring range: DC 0 - 10A

....tuo on vain näyttö.

Väärin meni. Kyllä se on ihan mittari myös (volttimittari + virtamittari ihan kuten siinä lontooksi niin sanotaan: voltmeter + ammeter)

Miksei se sitten kärtsää? En tiedä. Ehkä virranmittaustapa on induktiivinen tms?

Edit. Samaa mieltä Monologin kanssa. Liikaa mölinää ja mopo keulii vähän liikaa mister arkipäiväisellä.
 
Shuntin tehohäviöt voi laskea siitä että esim. 100A 75mV shuntti aiheuttaa 0.075V jännitehäviön 100A virralla. Puimuria apuna käyttäen tehona hukkaa siten 7,5W sillä 100A virralla. Samaisella puimurilla voitte laskea vastuksen arvon shuntille tuosta 100A ja 75mV arvosta ja sitä kautta löytyy syy miksi shuntti palaa jos sinne verkkojänöä tai vaikka edes 12V lykätään 75mV jännitehäviön sijasta. Samalla varmaan ymmärtää miksi mittarin tuho on jollei suojat toimi se että shunttin yli on enemmän kuin se odotettu 75mV.

En oikein ymmärrä tuota esimerkkiä, tai mikä oli pointti. Jos sen shuntin yli on 12V jännite niin silloin shuntin virta on 16 kA, ja tehoa tietty häviää siinä aika mahtavasti. Varmasti lämpeää. :lol: Pointtihan koko shuntivastuksessa on se, että sen resistanssi on kuormaa huomattavasti pienempi ja se on kuorman kanssa aina sarjassa. Tietty jos oikosuljet sen niin varmasti poksahtaa jotain. Ilmeisesti tämä oli se pointti?

Mitä tuosta ebaystä kurkkasin, että nuo 100A shuntit on aika jykevän näköisiä. Joku myyjä lupailee, että 50A shuntti kestää 120% virtaa 2 tunnin ajan. (ylikuormitustesti)
 
sitä kautta löytyy syy miksi shuntti palaa jos sinne verkkojänöä tai vaikka edes 12V lykätään 75mV jännitehäviön sijasta. Samalla varmaan ymmärtää miksi mittarin tuho on jollei suojat toimi se että shunttin yli on enemmän kuin se odotettu 75mV

No onnea yritykselle, taitaa olla häviöt jossain aivan muualla kuin shuntissa kun sinne akusta tai seinän 1.5neliöisistä piuhoista jänöä tunget.

Mutta jos asiaa puhutaan, kannattaa katsoa Eevblogin tubevideot vuosien ajalta. Dave Jones käy monessa eri videossa kattavasti läpi yleismittarien rakenteet ratkaisut ja parannusehdotukset mittaustarkkuudesta ja mittaustavoista piirisarjavalmistajiin ja oman yleismittarin rakentamisesta lähtien.
 
Toki poikkeuksiakin varmaan on, enkä nyt puhu pihtivirtamittareista. Niissä "yleisimmät" on induktio (AC) ja virtahaarukan vuon staattisen kentän (DC virralla) mittaus hall-anturilla. Hall-anturia voidaan AC:llakin käyttää tietyille taajuuksille asti.

Jännä että omassa bilteman mittarissa on tuo "kalliimpi" hall-anturi. Joka pitää muistaa muuten nollata ennen mittausta, tuosta videosta opin ja huomasin että kappas omassa mittarissahan on nollaus nappula. Tosin pienin saatavissa oleva mittaus alue on 0-40A, mutta riittää kotioloihin mainiosti.
 
HALL on paskaa virranmittaukseen. Epalineaarisuutta, kohinaa, offsettia, remanenssia, ... Ainoa hyoty on erotus halvalla. Shuntti paljon parempi oikein tehtyna. Ei vain tule aina halvaksi eika varsinkaan erotuksella.
 
Pitääpä muistaa sitten tuo jos tulee joskus arduinolle hall-anturi tökättyä ± 1,5% mittaus virhe on ilmeisesti juha88lle liian suuri.
Onneksi arduinolle löytyy myös shuntilla olevia antureita.
 
Sovelluksesta ja käyttötarkoituksestahan tuo riippuu. Jos speksit täyttää vaatimukset eihän siinä. Ja välillä hinta on ajava tekijä. Mutta noin yleisesti ei HALL tee autuaaksi verrattuna shunttiin päinvastoin välillä. Tosin molemmat voi ryssiä ja pahasti ihan perusvirheillä.

Jos nyt topikin mukaisesti yleismittareista puhutaan +/-1.5% kuulostaa paljolta.

Mittaustarpeita kun on niin monia myös. Toiset tarvitsee tarkan DC-mittauksen toiset satoja kilohertsejä - megahertsi luokassa kaistanleveyttä AC tarkkuutta. Pulssitettu virta vs sini vaikuttaa myös mittausvälineen valintaan. Kalleimmat virtaprobet esim skooppeihin taitaa perustua pieni-induktanssisesta ilmacoreisesta käämistä AC-alueelle ja sitten DC-mittaus hoidetaan toisella tapaa ja mittaukset yhdistetään. 100MHz-1GHz kaistaa pienellä säröllä ja silti tarkka DC-taso.
 
HALL on paskaa virranmittaukseen. Epalineaarisuutta, kohinaa, offsettia, remanenssia, ... Ainoa hyoty on erotus halvalla. Shuntti paljon parempi oikein tehtyna. Ei vain tule aina halvaksi eika varsinkaan erotuksella.

Miten tuo shunttimittaus erotuksella oikein toteutetaan?
 
Miten tuo shunttimittaus erotuksella oikein toteutetaan?
Joko erottava (kapasitiivinen/induktiivinen/opto) opari väliin tai sitten digitaalisesti (ADC-mittauspotentiaalissa ja esim. SPI-väylän eroitus digitaalisesti samoilla keinoilla).

Edit: "High-side" virranmittauksen saa toteutettua myös noihin shunttimittauksiin suunnitellulla instrumentaatio(?)oparilla jossa riittävästi common mode jännitealuetta. Taitaa löytyä satoihin voltteihin asti spesiaalipiirejä mutta turvallisuusnäkökohdista tarvittavaa erotusta nuo ei taida täyttää mitenkään vain toiminnallisen erotuksen.
 
Hatyri: Joskus testasin jotain kiinamittaria, niin se kävi himmeänä hehkulamppuna, ennenkuin joku folio paloi poikki. Ei näyttänyt kovin tarkkaan enää virtaa, vaikka folion korjasi ja ehjät johdot tilalle laittoi :D
 
Joko erottava (kapasitiivinen/induktiivinen/opto) opari väliin tai sitten digitaalisesti (ADC-mittauspotentiaalissa ja esim. SPI-väylän eroitus digitaalisesti samoilla keinoilla).

Edit: "High-side" virranmittauksen saa toteutettua myös noihin shunttimittauksiin suunnitellulla instrumentaatio(?)oparilla jossa riittävästi common mode jännitealuetta. Taitaa löytyä satoihin voltteihin asti spesiaalipiirejä mutta turvallisuusnäkökohdista tarvittavaa erotusta nuo ei taida täyttää mitenkään vain toiminnallisen erotuksen.


Ok, optoa tai induktiivista oparia itsekin ajattelin. Taitaa muuten saman tien kadota mittauksesta shuntin tuoma tarkkuus tuolla järjestelyllä, joten onko hommassa mitään järkeä verrattuna vaikkapa ACS712 mittaukseen?
 
Joko erottava (kapasitiivinen/induktiivinen/opto) opari väliin tai sitten digitaalisesti (ADC-mittauspotentiaalissa ja esim. SPI-väylän eroitus digitaalisesti samoilla keinoilla).

Riippuu ihan käytettävästä budjetista ja komponenteista ja tarvittavasta speksista:

Esim.:
AMC1301 Precision, ±250mV Input, 3µs Delay, Reinforced Isolated Amplifier | TI.com

Digitaalisesti kun tuo erotettavan rajapinnan ylitse ei menetä ainakaan isoloinnin haasteiden takia mittaustarkkuutta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 274
Viestejä
4 533 750
Jäsenet
74 777
Uusin jäsen
TL123

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom