Yleinen TV:n hankinta- & säätöketju

Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 729
Itse miettinyt tuota mutta ilmeisesti perus ips paneeli eli kontrasti todella heikko ja porukka valitellut että valovuotoa on pahasti.

Muuten hintaisekseen hyviä ominaisuuksia.
Onko laittaa jotain linkkejä arvoteluihin? Itse yritin etsiä mutta google ei auta...

Nimimerkillä: Tilasin jo.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.08.2019
Viestejä
630
Onko laittaa jotain linkkejä arvoteluihin? Itse yritin etsiä mutta google ei auta...
Juu tosi huonosti on oikeita arvosteluja mutta jopa Philips itse sallinut ei niin mairittelivien käyttäjien arvosteluiden joissa myös kuvia Buy the Philips The One 4K Ambilight TV 75PUS8848/12 4K Ambilight TV

Myös käyttäjien arvosteluita on Saksan Amazonissa tässä sisarmalli(ero 8848 ja 8808 pitäisi olla vain ensiksi mainitun premiumpi kaukosäädin) tosin niissä täytyy olla tarkkana onko arvostelu 75 tuumaisesta mallista vai jostain muusta jossa voi olla eri paneelityyppi. https://www.amazon.de/-/en/dp/B0C6V47THC/ref=twister_B0C9XZJSFR?_encoding=UTF8&th=1

Sitten toki saksaksi ja turkiksi on youtubessa arvosteluja joissa englannin kieliset googlen automatiikka kääntämät tekstitykset, tosin vaikea sanoa onko mallit identtiset varsinkin joissain malleissa Philipsillä on eri kokoisissa saman mallinimen televisiossa ips ja va paneeleita.

Yleisesti ottaen halvemmissa televisioissa perus va paneeli tarjoaa paremman kontrastin ja ips sitten leveämmän katselukulman.

Edit itse kylläkin miettynyt kun itselläni ips näyttö johon ollut ihan tyytyväinen niin jos kävisi jossain kaupassa vilkaisemassa jos on esillä tuota 75 tuumaista mallia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.01.2019
Viestejä
92
Tuli Powerin -20% alesta hankittua Samsung AU6905 hinta oli 600e mutta alennuksen jälkeen maksettavaa siis jäi 480e. Alkuvaikutelma on positiivinen verrattuna vastaaviin LGn halpiksiin, joissa käyttöjärjestelmä oli todella hidas reagoimaan eikä päivitykset auttaneet asiaa. Eikä Samsungin kuvakaan hassumpi. Toki hieman valovuotoa reunoilla mutta kuulunee asiaan. Taitaa olla 2022 malleja?

Ei oikeen netistä löytynyt tähän valmiita säätöjä? Voisiko soveltaa muista Samsungin malleista? Toistaiseksi olen vaan käyttänyt valmiita movie- ja filmmaker -modeja. Kumpi lienee näistä sit leffoihin parempi pimeessä huoneessa? Toki makuasioitahan nämä osin lopulta ovat.
 
Liittynyt
25.07.2018
Viestejä
440
TCL C845:lle tulossa/tullut korvaaja, TCL C89B.
Edit: liekköhän tuo C89B sitten sama kuin C855 mitä ilmeisen vastaavilla arvoilla näkynyt de mediassa..

Voisihan tuollaista kokeilla.. aiempi 65" c935 oli varsin hyvä mutta ei riittävä.. ongelmia oli tumman pään hienoinen tukkeutuminen, pilveily/uniformity, kuvanprosessointi vs sony, ja luvattu kirkkaus.. 75" versiossa outoa paikallishimmennys tms toimintaa yläreunassa "letterbox" formaatilla.(kirkasti ensimmäisiä näkyviä pikselirivejä)
C845 pulmia taasen oli netin mukaan pitkälti samat plus paikallishimmennyksen outous (leffoissa ylä ja alapalkit ei olleet mustia) ja noihin liittyen se että tcl:llä ei ole ongelmiin käsittääkseni niin c935 75" mallissa kuin c845:ssa tullut yhtään mitään korjaavia firmis päivityksiä.(päivityksiä siis tullut mutta ne ei ole mainittuja juttuja korjanneet) Että sitä saa mitä on julkaisussa tarjolla..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.02.2023
Viestejä
24
Voisihan tuollaista kokeilla.. aiempi 65" c935 oli varsin hyvä mutta ei riittävä.. ongelmia oli tumman pään hienoinen tukkeutuminen, pilveily/uniformity, kuvanprosessointi vs sony, ja luvattu kirkkaus.. 75" versiossa outoa paikallishimmennys tms toimintaa yläreunassa "letterbox" formaatilla.(kirkasti ensimmäisiä näkyviä pikselirivejä)
C845 pulmia taasen oli netin mukaan pitkälti samat plus paikallishimmennyksen outous (leffoissa ylä ja alapalkit ei olleet mustia) ja noihin liittyen se että tcl:llä ei ole ongelmiin käsittääkseni niin c935 75" mallissa kuin c845:ssa tullut yhtään mitään korjaavia firmis päivityksiä. Että sitä saa mitä on julkaisussa tarjolla..
Itselläni ollut kans tämä TCL C845 mielessä pitkään pitäisikö se hankkia mutta kun lukee näitä kommentteja tästä telkusta niin vähän arveluttaa onko tämä riskiostos. Itselläni on ennestään Sonyn X94J niin hankala arvioida olisiko tää C845 parempikaan.
 
Liittynyt
23.11.2023
Viestejä
218
Itselläni ollut kans tämä TCL C845 mielessä pitkään pitäisikö se hankkia mutta kun lukee näitä kommentteja tästä telkusta niin vähän arveluttaa onko tämä riskiostos. Itselläni on ennestään Sonyn X94J niin hankala arvioida olisiko tää C845 parempikaan.
X94J parempi nuista. Vähän sama kun hyppäisit vähän vanhemmasta ferrarista uuteen fiiattiin.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 027
C845 pulmia taasen oli netin mukaan pitkälti samat plus paikallishimmennyksen outous (leffoissa ylä ja alapalkit ei olleet mustia) ja noihin liittyen se että tcl:llä ei ole ongelmiin käsittääkseni niin c935 75" mallissa kuin c845:ssa tullut yhtään mitään korjaavia firmis päivityksiä. Että sitä saa mitä on julkaisussa tarjolla..
Itsellä 85" C845 ja kyllä siihen ainakin kaksi päivitystä on tullut. En ole myöskään törmännyt tuohon että ala ja/tai yläpalkit olisi harmaita. Tiedä sitten koskeeko jotain pienempiä malleja, vai onko vain jossain puristi asennossa missä mitään TV:n kuvanparannuksia ei käytetä, itse niitä käytän.
"Motion Smoothing" tms. kuvanparannus on tosiaan huonompi kuin Sonyssa, mutta niin taitaa olla monessa muussakin.
 
Liittynyt
25.07.2018
Viestejä
440
Itsellä 85" C845 ja kyllä siihen ainakin kaksi päivitystä on tullut. En ole myöskään törmännyt tuohon että ala ja/tai yläpalkit olisi harmaita. Tiedä sitten koskeeko jotain pienempiä malleja, vai onko vain jossain puristi asennossa missä mitään TV:n kuvanparannuksia ei käytetä, itse niitä käytän.
"Motion Smoothing" tms. kuvanparannus on tosiaan huonompi kuin Sonyssa, mutta niin taitaa olla monessa muussakin.
Hdtv vincent on monessakin videossa tuota esitellyt.. eikä käsittääkseni foorumien perusteella ole muuttunut mihinkään. Tämä ei tunnu kaikilla olevan vaiva mutta miksi joillain.. onko kyse x1 versiosta, tuumakoosta vai jostain tietystä kuvamoodista (dolbyvision?)
Foorumit on hankalia näissä kun monetkaan ei osaa ottaa kuvia tai selvitellä mikä voisi olla se mikä tuon aiheuttaa..(en viittaa sinuun vaan tuohon enkkufoorumiin mistä olen tilannetta seurannut..)
Tuo 85" oli kyllä jossain vaiheessa houkuttelevan hintainen..
 
Liittynyt
08.05.2017
Viestejä
106
Hdtv vincent on monessakin videossa tuota esitellyt.. eikä käsittääkseni foorumien perusteella ole muuttunut mihinkään. Tämä ei tunnu kaikilla olevan vaiva mutta miksi joillain.. onko kyse x1 versiosta, tuumakoosta vai jostain tietystä kuvamoodista (dolbyvision?)
Foorumit on hankalia näissä kun monetkaan ei osaa ottaa kuvia tai selvitellä mikä voisi olla se mikä tuon aiheuttaa..(en viittaa sinuun vaan tuohon enkkufoorumiin mistä olen tilannetta seurannut..)
Tuo 85" oli kyllä jossain vaiheessa houkuttelevan hintainen..
En ainakaan itse ole huomannut tätä. Mulla 65 x2. Olen tyytyväinen ollut (vaimo myös), toisaalta isomman oisin voinut ottaa jos hyvään hintaan olisi saanut..
 
Liittynyt
25.02.2023
Viestejä
24
X94J parempi nuista. Vähän sama kun hyppäisit vähän vanhemmasta ferrarista uuteen fiiattiin.
Hauska vertaus! Osaisitko sit sellasseehen vastata tai jos joku muu osaa sanoa, että kun itellä on mökillä 58" Panasonicin JX810E jossa Edge led, 60 hz ja HCX Processor että olisiko tuo TCL C845 siihen nähden parempi?

Huomasin myös, että Powerilla nyt kampanja niin mites noi Samsungin QN90C ja QN95C telkat?

Pelaamista, sarjoja ja leffoja viihdekäytössä.
 
Liittynyt
23.11.2023
Viestejä
218
Hauska vertaus! Osaisitko sit sellasseehen vastata tai jos joku muu osaa sanoa, että kun itellä on mökillä 58" Panasonicin JX810E jossa Edge led, 60 hz ja HCX Processor että olisiko tuo TCL C845 siihen nähden parempi?

Huomasin myös, että Powerilla nyt kampanja niin mites noi Samsungin QN90C ja QN95C telkat?

Pelaamista, sarjoja ja leffoja viihdekäytössä.
No 60hz edgelediin verrattuna c845 parempi huomattavastikin. Sitten taasen tuo QN95C tais olla 2023 malliston ellei paras niin ainakin ihan kärkipään tv jos ei vertaa oledeihin.

Näyttää saavan Powerilta 65" S94C oledin samaan rahaan mitä 55" QN95C miniledin niin en henk koht keksi miksi ostaisi QN:n.

Toki tämä 77" on sitten riskittömin ostos kun on varma gen2 paneeli tässä koossa, ihan perus ok hinta tuo powerin pyynti, ei halvin kautta ajan mutta ei riistokaan, ja näemmä 24kk 0% korot ja 0e kulut kamppis tuolla myös:

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 289
Nyt ois taas 48" C3 tarjouksessa. Aijaij. Oiskoha se liian iso 80cm pöydälle... :)
 
Liittynyt
17.05.2018
Viestejä
133
Vaihdoin juuri 48" => 55", myös 80 cm pöydälle. Totuttelukysymys lähinnä.
Juu, kaikkeen varmasti tottuu mutta jossainhan se sopusuhtaisuuden raja tulee vastaan. Kaikki tietty riippuu myös siitä mitä näytöllä tekee ja miten se on kiinni. Itsellä se seisoo omien jalkojen varassa pöydällä eli minkäänlaista säätömahdollisuutta ei nykyinen systeemi mahdollista, niin ja käyttö pääasiassa Excel/Power BI.
 
Liittynyt
21.12.2017
Viestejä
142
Nyt ois taas 48" C3 tarjouksessa. Aijaij. Oiskoha se liian iso 80cm pöydälle... :)
Itse siirryin 2x24" setupista yhteen C2 48" ja juuri sopiva ikänäön kanssa 70cm pöydällä :). Toki aavistuksen korkea tuo on eli jos on hyvä näkö niin 80-100cm pöydällä saanee vielä paremmin mahtumaan näkökenttään kerralla.

Edit. Niin ja itsellä tuo on erillisellä säädettävällä jalalla kiinni niin saa ihan pöydän pintaan ja takareunaan kiinni.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 468
Kellään tällä tietoa mitä Samsungin Qled TV:ssä tarkoittaa arvot -3,-2 ,-1, 0, 1,2,3 Gamman osalta? Eli mikähän noista sitten vastaisi sitä monessa paikassa suositeltua 2.2 arvoa? Jokatapauksessa kuitenkin varsin surkeat ohjeet kyllä Samsungin 32" Qled TV:ssä kun TV:n mukana tulee pelkästään joku Quickstart guide ja vaikka user manualin lataakin netistä ei siinä esim. noiden kuvasäätöjen osalta ole juuri mitään lisätietoa. :(
 
Liittynyt
23.11.2017
Viestejä
1 897
Kellään tällä tietoa mitä Samsungin Qled TV:ssä tarkoittaa arvot -3,-2 ,-1, 0, 1,2,3 Gamman osalta? Eli mikähän noista sitten vastaisi sitä monessa paikassa suositeltua 2.2 arvoa? Jokatapauksessa kuitenkin varsin surkeat ohjeet kyllä Samsungin 32" Qled TV:ssä kun TV:n mukana tulee pelkästään joku Quickstart guide ja vaikka user manualin lataakin netistä ei siinä esim. noiden kuvasäätöjen osalta ole juuri mitään lisätietoa. :(
Siellä varmaan on se gamman 2.2/2.4 ym säätö jossain muualla. Tuo gamma +/- 3 vain säätää gammaa pienin portain ylös tai alaspäin. 0 on tuossa se "oikea" asetus. Jos kyse on HDR-kuvasta. niin siinä gamma on aina tuo st.2084, eikä sitä voi muuttaa. Gamma 2.2/2.4 ym. ovat olemassa vain SDR-kuvalla.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
2 768
Kellään tällä tietoa mitä Samsungin Qled TV:ssä tarkoittaa arvot -3,-2 ,-1, 0, 1,2,3 Gamman osalta? Eli mikähän noista sitten vastaisi sitä monessa paikassa suositeltua 2.2 arvoa? Jokatapauksessa kuitenkin varsin surkeat ohjeet kyllä Samsungin 32" Qled TV:ssä kun TV:n mukana tulee pelkästään joku Quickstart guide ja vaikka user manualin lataakin netistä ei siinä esim. noiden kuvasäätöjen osalta ole juuri mitään lisätietoa. :(
SDR kuvalle mene Picture expert settings.
ezgif-1-cb72b47573.jpg
 
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
88
Eipä ole vieläkään meikäläinen kyennyt tekemään päätöstä uudesta töllöstä.

Kävin äsken Gigantissa katselemassa ja sattumalta oli TCL C845 ja joku LG:n kallis OLED lähes vierekkäin. En parhaalla tahdollanikaan nähnyt OLED:issa mitään parempaa kuvanlaadullisesti kuin tuossa TCL:ssä. Kuitenkin 1999e saisi 85" TCL:n kun taas halvin vastaava OLED olisi suunnilleen 400-500e kalliimpi mutta koko olisi vain 77". Sanokaapas nyt, että onko tässä nyt jotain sellaista, että myymäläolosuhteissa noiden erot kuvanlaadussa tasoittuvat tms? Ja toisaalta näettekö te eroja kuvanlaadussa jos menette kauppaan noita vertailemaan? Toisaalta eipä niitä kenelläkään kotona ole vierekkäin, mutta noin teoriassa. Itse olen kyllä enemmän taipuvainen ajattelemaan, että noin paljon suurempi ruutukoko kyllä tuo enemmän kokonaisfiilistä kuin kuvanlaadun marginaalin parantuminen. Käytän tarkoituksella termiä marginaalinen koska nykyinen töllö on edelleen halpis-plasma ja siihen minkä tahansa uuden 4K töllön kuva on taatusti dramaattinen parannus.

Mitä tekisitte? Toki tämä nyt on lähtökohtaisesti hankala kysymys koska OLED-omistajat luonnollisesti pitävät sitä parempana ja toisinpäin. Kiva silti kuulla vähän ajatuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.07.2018
Viestejä
440
Eipä ole vieläkään meikäläinen kyennyt tekemään päätöstä uudesta töllöstä.

Kävin äsken Gigantissa katselemassa ja sattumalta oli TCL C845 ja joku LG:n kallis OLED lähes vierekkäin. En parhaalla tahdollanikaan nähnyt OLED:issa mitään parempaa kuvanlaadullisesti kuin tuossa TCL:ssä. Kuitenkin 1999e saisi 85" TCL:n kun taas halvin vastaava OLED olisi suunnilleen 400e kalliimpi mutta koko olisi vain 77". Sanokaapas nyt, että onko tässä nyt jotain sellaista, että myymäläolosuhteissa noiden erot kuvanlaadussa tasoittuvat tms? Toisaalta eipä niitä kenelläkään kotona ole vierekkäin, mutta noin teoriassa. Itse olen kyllä enemmän taipuvainen ajattelemaan, että noin paljon suurempi ruutukoko kyllä tuo enemmän kokonaisfiilistä kuin kuvanlaadun marginaalin parantuminen. Käytän tarkoituksella termiä marginaalinen koska nykyinen töllö on edelleen halpis-plasma ja siihen minkä tahansa uuden 4K töllön kuva on taatusti dramaattinen parannus.

Mitä tekisitte? Toki tämä nyt on lähtökohtaisesti hankala kysymys koska OLED-omistajat luonnollisesti pitävät sitä parempana ja toisinpäin. Kiva silti kuulla vähän ajatuksia.
Kirkkaassa ympäristössä ei näe kunnolla muuta kuin yleis kirkkauden ja kontrastin.. siis jos nuo ok niin näyttää hyvältä. Sitten kotona hämärässä voi tulla ne lcd telkun huonoudet paremmin esille.. c845:ssa on hyvät speksit hinta koko suhteessa.. joissain arvosteluissa mustat ylä ja alapalkit olleet hiukan harmaita mutta tätä ei käyttäjien mukaan esiinny kaikissa koossa tai kaikilla käyttäjillä.
 
Liittynyt
01.08.2019
Viestejä
630
Eipä ole vieläkään meikäläinen kyennyt tekemään päätöstä uudesta töllöstä.

Kävin äsken Gigantissa katselemassa ja sattumalta oli TCL C845 ja joku LG:n kallis OLED lähes vierekkäin. En parhaalla tahdollanikaan nähnyt OLED:issa mitään parempaa kuvanlaadullisesti kuin tuossa TCL:ssä. Kuitenkin 1999e saisi 85" TCL:n kun taas halvin vastaava OLED olisi suunnilleen 400e kalliimpi mutta koko olisi vain 77". Sanokaapas nyt, että onko tässä nyt jotain sellaista, että myymäläolosuhteissa noiden erot kuvanlaadussa tasoittuvat tms? Toisaalta eipä niitä kenelläkään kotona ole vierekkäin, mutta noin teoriassa. Itse olen kyllä enemmän taipuvainen ajattelemaan, että noin paljon suurempi ruutukoko kyllä tuo enemmän kokonaisfiilistä kuin kuvanlaadun marginaalin parantuminen. Käytän tarkoituksella termiä marginaalinen koska nykyinen töllö on edelleen halpis-plasma ja siihen minkä tahansa uuden 4K töllön kuva on taatusti dramaattinen parannus.

Mitä tekisitte? Toki tämä nyt on lähtökohtaisesti hankala kysymys koska OLED-omistajat luonnollisesti pitävät sitä parempana ja toisinpäin. Kiva silti kuulla vähän ajatuksia.
Kirkkaassa ympäristössä ei näe kunnolla muuta kuin yleis kirkkauden ja kontrastin.. siis jos nuo ok niin näyttää hyvältä. Sitten kotona hämärässä voi tulla ne lcd telkun huonoudet paremmin esille.. c845:ssa on hyvät speksit hinta koko suhteessa.. joissain arvosteluissa mustat ylä ja alapalkit olleet hiukan harmaita mutta tätä ei käyttäjien mukaan esiinny kaikissa koossa tai kaikilla käyttäjillä.
Sitten kannattaa vielä miettiä että jos haluaa käyttää televisiota useita vuosia ja vaikka antaa/myydä eteenpäin tai siirtää sen kakkostelkkariksi vaikkapa makuuhuoneeseen niin olen ymmärtänyt että Oled himmenee kuva jonkin verran vuosien kuluessa ja se kuvan kiinnipalaminen on ongelma jota valmistajat yrittää estää erilaisin toimin mutta siitä huolimatta se ei aina onnistu.

Jos katsoo pimeällä tai hämärässä niin huomaa kyllä että oledissa musta on mustaa mutta jos on pärjännyt vuosikausia halpis-plasmalla niin tuo päivitys miniled va qled paneeliseen televisioon on huima.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 415
Olosuhteistahan se on tosiaan kiinni, mitä kannattaa valita. Jos olet ostamassa telkkua sillä ajatuksella, että esim. katsot elokuvia ja/tai pelaat useimmiten hämärässä tai jopa pimeässä, niin kyllähän se OLED pääsee oikeuksiinsa. Jos taas on vähemmän "vaativaa" käyttöä ja kenties vielä valoisassa tilassa, niin voi olla, että jokin muu kuin OLED on parempi vaihtoehto. OLEDissa jos esim. vähemmän heijastavaa paneelia halajaa, niin saa katsella niitä kalliimman pään telkkareita (LG G-sarja jne...).

Mitä taas tulee OLED:ssa noihin kiinnipalamisiin ja hämärtymisiin, niin mitä näitä vikoja olen tutkaillut, niin taitaa olla nykyisin paljon yleisempää, että televisio tulee tiensä päähän jollain muulla tavalla (paneelin hajoaminen tavalla tai toisella, emolevyvika jne...).

Itse olen 65 OLED:in omistaja, mutta jos tänään olisin tekemässä päätöstä, niin ehkä saattaisin olkkariin ottaa vaikka 77 miniledin ja laittaa tämän 65 tuumaisen pimeään makkariin. Alkanut vähän kaduttaa, että en ottanut pykälää isompaa ja kyllähän tuo C-sarjalaisen paneeli heijastaa aika lailla. Siitä ei pääse yli eikä ympäri.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Kuitenkin 1999e saisi 85" TCL:n kun taas halvin vastaava OLED olisi suunnilleen 400-500e kalliimpi mutta koko olisi vain 77".
400€ olisi tosiaan Samsung S90C 77" kalliimpi. Tuonhan saa halutessaan "modifioitua" vastaamaan S95C, jossa siis sama paneeli.


Eli TLC:n saisi siis halvemmalla. Eli paljonko aikoo laittaa rahaa kiinni? Itsellä on vain 65", mutta jo 77" on hyvä minusta. 65" menettelee kanssa, jos vaan katselee aika läheltä. Aiemmin oli kanssa 85", mutta menin sitten vaihtamaan olediin.

2000€ sai tuota 77" Powerin huipputarjouksesta, mutta nyt siis 400€ joutuisi laittamaan lisää rahaa kiinni. Pikkasen siis eri hintaluokassa. Ihan ok hyvä hinta/laatusuhde Samsungissa. Tuosta TCL:stä en osaa itse oikein sanoa, kun vertailu tekemättä.
 
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
88
Olisin kyllä TCL:ään kallistumassa, aika hyvä arvostelut mm. Verkkokaupan sivuilla. Gigantissa saisi 5v lisätakuun 149e, onkohan tollanen kannattava? Onko tietoa millaiset käytännöt niillä tosielämässä on, eli meneekö karmeaksi väännöksi vai sujuuko takuuasiat?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 427
Olisin kyllä TCL:ään kallistumassa, aika hyvä arvostelut mm. Verkkokaupan sivuilla. Gigantissa saisi 5v lisätakuun 149e, onkohan tollanen kannattava? Onko tietoa millaiset käytännöt niillä tosielämässä on, eli meneekö karmeaksi väännöksi vai sujuuko takuuasiat?
Nykyisessä Elcare -takuussa on mukana kiinnipalamistakuu, joten soveltuu erityisesti OLED ruutujen kanssa. Eipä se tuollaisessa 2000€ ruudussa paha hinta ole viidelle vuodelle jaettuna mielenrauhasta, jos vaikka elektroniikka tai jokin taustavalaistuksen alue sippaa.
Omassa LG C9:ssä on tuo vanhempi versio takuusta, joka ei nimenomaisesti erittele kiinnipalamista, mutta "onneksi" 3,5 vuoden iässä ilmaantunut vika oli kuolleita pikseleitä eikä kiinnipalamista, niin ihan mukisematta tulivat kotiin asti vaihtamaan paneelin tuon lisätakuun turvin.
 
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
88
400€ olisi tosiaan Samsung S90C 77" kalliimpi. Tuonhan saa halutessaan "modifioitua" vastaamaan S95C, jossa siis sama paneeli.
Mitä toi modaaminen tarkoittaa käytännössä ja mitä hyötyä sillä saavutetaan? Et olisi sanonut, että on irronnut 2000€ hintaan, sillä rahalla päätös olisi kallistunut OLED:in puoleen.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
2 768
Mitä toi modaaminen tarkoittaa käytännössä ja mitä hyötyä sillä saavutetaan? Et olisi sanonut, että on irronnut 2000€ hintaan, sillä rahalla päätös olisi kallistunut OLED:in puoleen.
Tarkottaa, että S90C muuttuu käytännössä S95C malliksi. Kirkkautta lisää yms.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 514
Mitä tekisitte? Toki tämä nyt on lähtökohtaisesti hankala kysymys koska OLED-omistajat luonnollisesti pitävät sitä parempana ja toisinpäin. Kiva silti kuulla vähän ajatuksia.
Itse menisin kuvakoko edellä etenkin, kun kyse on noin vanhasta ja nykystandardein kuvanlaadullisesti vaatimattomasta laitteesta mitä olet päivittämässä. Efekti tulee olemaan joka tapauksessa "wau" ja kuvakoko yksittäisenä tekijänä antaa sitä efektiä vielä kaikkein parhaiten. Kuvanlaatu tulee varmasti riittämään ei-oledissakin ja kyllähän se kotioloissakin tuppaa vähän niin nykyään olemaan, että huone on pakko vetää pimeäksi ja alkaa tekemään kunnollisia parivertailuja, jos haluaa selkeitä eroja esille.

Ja siinä missä oledit ovat parempia täysin mustien kohtien kanssa ei vielä tänä päivänäkään kaikki oledit ole vapaita tumman pään sävyjen kompressoitumisongelmasta aka. black crushista. Se saattaa häiritä joissain tilanteissa jopa enemmän kuin leditelkkarien ei täysin mustana pysyvä musta, josta kultasilmäisimmille aiheutunutta haittaa voi sentään itsekin vähentää bias-valaistuksella.
 
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
88
Itse menisin kuvakoko edellä etenkin, kun kyse on noin vanhasta ja nykystandardein kuvanlaadullisesti vaatimattomasta laitteesta mitä olet päivittämässä. Efekti tulee olemaan joka tapauksessa "wau" ja kuvakoko yksittäisenä tekijänä antaa sitä efektiä vielä kaikkein parhaiten. Kuvanlaatu tulee varmasti riittämään ei-oledissakin ja kyllähän se kotioloissakin tuppaa vähän niin nykyään olemaan, että huone on pakko vetää pimeäksi ja alkaa tekemään kunnollisia parivertailuja, jos haluaa selkeitä eroja esille.

Ja siinä missä oledit ovat parempia täysin mustien kohtien kanssa ei vielä tänä päivänäkään kaikki oledit ole vapaita tumman pään sävyjen kompressoitumisongelmasta aka. black crushista. Se saattaa häiritä joissain tilanteissa jopa enemmän kuin leditelkkarien ei täysin mustana pysyvä musta, josta kultasilmäisimmille aiheutunutta haittaa voi sentään itsekin vähentää bias-valaistuksella.
Kiitos kommentista ja vahvistaa omaa näkemystä. Nyt tosin kun lueskelin vähän ulkomaisilta keskustelupalstoilta niin jotain yleisiä toimivuusongelmia ja kuvan nykimisiä tossa TCL:ssä kai on jonkin verran. Ja TCL:n maine ongelmien korjaajana päivityksillä ei ilmeisesti ole kovinkaan hyvä, joten nämä jutut nyt sitten taas mutkistivat jo suht selkeältä vaikuttanutta päätöksentekoa.
 

Kikero

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
170
Sonyn KD75XH9096 olisi pikkuhiljaa seuraajaa vailla. Melkein jo tartuin äskettäin olleeseen Powerin -20% kamppiksessa S94c 77 olediin, mutta vannoutunut Sony mies jäätyi eikä vienyt tilausta loppuun.
Onko kukaan vaihtanut vastaavan sarjan Sonystä Samsungin olediin? Lähinnä kiinnostaa miten samppa selviytyy futiksesta ja lätkästä?
 
Liittynyt
02.10.2020
Viestejä
420
Kiitos kommentista ja vahvistaa omaa näkemystä. Nyt tosin kun lueskelin vähän ulkomaisilta keskustelupalstoilta niin jotain yleisiä toimivuusongelmia ja kuvan nykimisiä tossa TCL:ssä kai on jonkin verran. Ja TCL:n maine ongelmien korjaajana päivityksillä ei ilmeisesti ole kovinkaan hyvä, joten nämä jutut nyt sitten taas mutkistivat jo suht selkeältä vaikuttanutta päätöksentekoa.
Päätös on tärkeä, koska sitä tv:tä saatetaan sitten katsoa lähes useita tunteja joka päivä ehkä seuraavat 10 vuotta. Jos on tarkka vaatimuksista, niin silloin ei kannattaisi olla asioita, jotka harmittavat. Eikä kannata vaihtaa huonompaan.

Olisi hyvä päästä testaamaan oikeissa katseluolosuhteissa (esim. jos kotona katsotaan hämärämmässä) sitä materiaalia, mitä itse katsoo (esim. tv-lähetykset ja elokuvat FullHD-tarkkuudella). Tv-liikkeessä yleensä hitaasti liikkuva 4K-demomateriaali näyttää kirkkailla asetuksilla tietysti hienolta ja tarkalta.

Aikoinaan vaihdoin (pikkuvikaisesta) putki-tv:stä LCD:hen (kumpikaan ei ollut halpismalli), niin huononnuksena tuli hieman valovuotoa nurkkiin ja tummien kohtien näkyminen harmaana. Vaikka kuva oli paljon isompi (tuumissa +50%), niin ei ollut hyvä, koska huomasin aina ongelmat hämäriä kohtia sisältävissä elokuvissa. Ongelmat sai tavallaan "häviämään" sillä, että piti olkkarissa riittävästi valoja päällä... (eli valoisassa tilassa ei tv-tekniikalla ole niin paljoa merkitystä...).

Sitten hankin 50 tuuman plasman (ei halpis sekään) ja taas kelpasi katsoa tv:tä! Siitä on nyt 10,5 vuotta ja tv on ollut yli 11000 päällä. Ruudun kirkkaus riittää hämärässä mainiosti eikä kuva ole palanut ruutuun. Olen varalta käynyt katsomassa OLED:ia tv-kaupoissa (ja seuraan näitä tv-palstoja), mutta onneksi en ole vielä tarvinnut uutta (meillä 4K:sta olisi hyötyä vain valokuvia katsottaessa). Ja sillä vanhalla LCD:lla (työhuoneessa) katsotaan vain uutisia, urheilua ja ajankohtaisohjelmia, joihin kelpaa huonompikin tv-tekniikka. :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 415
Itse lähtisin siitä, että jos 5 vuotta vaikka nämä OLEDit kestää niin hyvä. Siinä vaiheessa voisi ajatella, että käyttöhyötyä on saanut sen verran, että jäljellä ei ole kuin jonkinlainen jäännösarvo, minkä saa itselleen, kun myy telkkarin vaikka torissa. Toki vaikka makkarissa välttää vanhempikin telkkari, mutta ykkösruuduksi (missä kiinni esim. uusimmat pelikonsolit) haluan mielellään suhteellisen tuoretta teknologiaa. Vuodessa tai parissa ei yleensä ihmeitä tapahdu, mutta viisi vuotta alkaa olla sellainen aika, että monenlaista kehitystä ehtii tapahtua.

Mulla on kakkostelkkarina 8 vuotta vanha, aikanaan varsin kova, LED Samsungi ja kyllä se aika antiikkiselta tultuu LG C3:n rinnalla. Puhumattakaan kolmostöllöstä, mikä on joku + 10 vuotta vanha Sony LCD. Tai no, on siinä televisiokuva varsin hyvä, mutta eipä sillä paljon muuta tehdäkään, kun käytännössä mitään nykypäivän omaisuuksia ei ole (apeista, wifistä, bluetoothista ym. ei puhettakaan).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 514
Päätös on tärkeä, koska sitä tv:tä saatetaan sitten katsoa lähes useita tunteja joka päivä ehkä seuraavat 10 vuotta. Jos on tarkka vaatimuksista, niin silloin ei kannattaisi olla asioita, jotka harmittavat. Eikä kannata vaihtaa huonompaan.

Olisi hyvä päästä testaamaan oikeissa katseluolosuhteissa (esim. jos kotona katsotaan hämärämmässä) sitä materiaalia, mitä itse katsoo (esim. tv-lähetykset ja elokuvat FullHD-tarkkuudella). Tv-liikkeessä yleensä hitaasti liikkuva 4K-demomateriaali näyttää kirkkailla asetuksilla tietysti hienolta ja tarkalta.
Niin ja TCL:n (ja miksei muidenkin merkkien) suhteen riippuen omista tottumuksista taitaa se suurin uhka olla yleinen TV:n käytettävyys ja appien toimiminen. Vaikka kuva ois timanttia niin jos TV:n käyttö tuntuu oman käden irti sahaamiselta ja suoratoistopalveluiden apit pudottelee freimejä tai toimivat muuten huonosti niin se muu kuvanlaatukaan ei aina lohduta.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 514
Itse lähtisin siitä, että jos 5 vuotta vaikka nämä OLEDit kestää niin hyvä.
Mutta kysymys kuuluu, että 2 vai 12 tuntia vuorokaudessa päällä pidettynä? Itsellä telkkari auki käytännössä aina kun ollaan kotona mutta ei nukkumassa, niin saattaa nuo happanemisajat olla huomattavasti lyhyempiä kuin sellasilla, jotka pitävät televisiota päällä ainoastaan silloin kun sen eteen mennään tarkoituksella keskittymään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 415
Mutta kysymys kuuluu, että 2 vai 12 tuntia vuorokaudessa päällä pidettynä? Itsellä telkkari auki käytännössä aina kun ollaan kotona mutta ei nukkumassa, niin saattaa nuo happanemisajat olla huomattavasti lyhyempiä kuin sellasilla, jotka pitävät televisiota päällä ainoastaan silloin kun sen eteen mennään tarkoituksella keskittymään.
Joo toki se vaikuttaa kestoikään. 5 vuotta sellaisella "normikäytöllä", mikä ainakin meillä tarkoittaa ehkä + 5 tuntia päivässä. Joskus paljon enemmän, mutta joskus on välissä päivä, että ei juuri töllö aukea. Toki se päälläpitoaika ei sinällään vaikuta laitteen "teknologiseen" vanhenemiseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Itse lähtisin siitä, että jos 5 vuotta vaikka nämä OLEDit kestää niin hyvä. Siinä vaiheessa voisi ajatella, että käyttöhyötyä on saanut sen verran, että jäljellä ei ole kuin jonkinlainen jäännösarvo, minkä saa itselleen, kun myy telkkarin vaikka torissa. Toki vaikka makkarissa välttää vanhempikin telkkari, mutta ykkösruuduksi (missä kiinni esim. uusimmat pelikonsolit) haluan mielellään suhteellisen tuoretta teknologiaa. Vuodessa tai parissa ei yleensä ihmeitä tapahdu, mutta viisi vuotta alkaa olla sellainen aika, että monenlaista kehitystä ehtii tapahtua.

Mulla on kakkostelkkarina 8 vuotta vanha, aikanaan varsin kova, LED Samsungi ja kyllä se aika antiikkiselta tultuu LG C3:n rinnalla. Puhumattakaan kolmostöllöstä, mikä on joku + 10 vuotta vanha Sony LCD. Tai no, on siinä televisiokuva varsin hyvä, mutta eipä sillä paljon muuta tehdäkään, kun käytännössä mitään nykypäivän omaisuuksia ei ole (apeista, wifistä, bluetoothista ym. ei puhettakaan).
Itse haaveilen, että Samsung (S95C säätö) kestäisi jopa 10 vuotta. Esim näytönsäästäjä menee nopeasti päälle, jos vaikka on pysäytyskuva päällä.

Pienenä miinuksena se, että ostin vain 65" mallin. Toki isompi kuin edellistä edellinen 55" Sony. Jos siis suurempaa kuvaa tulisi haluamaan, niin 65" myyntiin ja pykälää suurempi 77" tilalle.

Samsung on riittävän laadukas nykyhetkessä ainakin, mutta tulevaisuutta ajatellen olisi varmaan hyvä ostaa niin iso, kuin viitsii investoida :) Esim sitten TCL voisi jossain tapauksessa alkaa harmittamaan, jos siinä sattuisi olemaan jotain huonompia ominaisuuksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 841
Mutta kysymys kuuluu, että 2 vai 12 tuntia vuorokaudessa päällä pidettynä? Itsellä telkkari auki käytännössä aina kun ollaan kotona mutta ei nukkumassa, niin saattaa nuo happanemisajat olla huomattavasti lyhyempiä kuin sellasilla, jotka pitävät televisiota päällä ainoastaan silloin kun sen eteen mennään tarkoituksella keskittymään.
Täällä on ollut PC-käytössä C8 vuodesta 2019 ja B9 vuodesta 2020 sellaiset 6h-12h päivässä ilman mitään jälkiä. B9 on käytännössä aina päällä kun olen kotona. En edes käytä mitään työpöytäelementtien piilotuksia tai näytönsäästäjiä, ja telkkarien omat himmennykset on kytketty pois päältä. Ihan normaalia PC-käyttöä, töitä, selailua ja pelaamista 120cd/m2 maksimikirkkaudella poislukien HDR-käyttö. Eiköhän ne jossain vaiheessa pala kiinni, ilmoittelen sitten joskus täällä kun näin käy ja ostelen uudet OLEDit tilalle.
 
Liittynyt
23.11.2017
Viestejä
1 897
Kiitos kommentista ja vahvistaa omaa näkemystä. Nyt tosin kun lueskelin vähän ulkomaisilta keskustelupalstoilta niin jotain yleisiä toimivuusongelmia ja kuvan nykimisiä tossa TCL:ssä kai on jonkin verran. Ja TCL:n maine ongelmien korjaajana päivityksillä ei ilmeisesti ole kovinkaan hyvä, joten nämä jutut nyt sitten taas mutkistivat jo suht selkeältä vaikuttanutta päätöksentekoa.
Tämä on tosiaan niin äärimmäisen yksilöllinen kysymys. Joillekin nuo TCL:n kuvan tietyt kompromissit OLEDiin verrattuna muodostuvat ihan kynnyskysymykseksi ja haittaavat merkittävästi katselunautintoa, jollekin toiselle ne ovat merkityksettömän pieniä tai niitä ei edes tiedosta. Yleensä myös jos ei ole OLED kuvaan tottunut, muiden tekniikoiden ongelmat eivät välttämättä pistä silmään. Tuolla TCL on ilmeisesti myös sitä "ongelmaa", että vaikka kuva näyttää hyvältä, tietyissä kohdissa se on kohtalaisen kaukana siitä, miltä sen kuvan "kuuluu" näyttää. Toki se, häiritseekö tämä, on ihan taas ihmisestä kiinni. Vähän sama homma kuin hifi-äänentoistossa, jossa laitteen ei tarvitse toistaa ääntä täysin värittymättömästi kuulostaakseen hyvältä, ja jonkun mieleen se värittynyt, bassovoittoisempi ääni on parempi, mutta tietyt kultakorvat haluavat sen äänen juuri alkuperäisenä ja värittymättömimpänä. OLED on näistä nykytekniikoista näyttöpuolella se, joka parhaiten pystyy toistamaan sen kuvan alkuperäiselle lähteelle uskollisesti.

Myymälässä jos TV:itä vertaa, ja kaikissa pyörii joku värikäs demovideo, on niiden välillä tosiaan vaikea nähdä eroja. Usein joku keskitasonkin TV näyttää jo todella hyvältä. Sen sijaan kun katsoo leffaa pimeässä kotonaan, erot tulevat paljon selvemmin esiin. Mikä vain TV pystyy näyttämään melko vakuuttavasti sellaista kuvaa, jossa on isoja, kirkkaita värialueita, vähän liikettä ja liioitellut kontrastit (esim iso kirkas värikäs hedelmä täysin mustalla taustalla). Sen sijaan nopea takaa-ajokohtaus pimeässä kaupungissa valojen loisteessa ja heiluvalla kameralla on huomattavasti vaikeampi nakki, tai kokonaan hämärä film-noir tyylinen kohtaus jostain bladerunnerista tai batmanista.

Tuo TCL on varmasti todella iso hyppy nykyisestä TV:stäsi, ja tarjoaa wow-efektiä kyllä. 85" koko on myös merkittävästi isomman tuntuinen kuin 77". Mutta parempaan siirtyessä voi samalla alkaa kiinnittää ihan eri tavalla huomiota kuvanlaatuun, ja yhtäkkiä joku kuvanlaadun puute alkaakin pistää silmään. Ja sitten harmittaa, kun ei suoraan ostanut sitä parasta. Tai sitten ei. Ärsyttävintähän on missä vain hankinnoissa se, jos ostaa toisiksi parhaan, ja sitten viikon päästä vituttaa kun ei ostanut saman tien sitä parasta. Tiedän itse olevani sellainen, ja siksi ostan suoraan sen parhaan mihin budjetti vaan venyy. Toisaalta kaikki eivät ole niin pilkunviilaajia kuin itse olen.

Veikkaisin silti, että olet alkuun kyllä hyvin tyytyväinen hankintaasi, ostit sitten kumman tahansa. Se riippuu sitten luonteesta, alkaako parin kuukauden kuluttua jokin asia siinä hankinnassa harmittamaan vai ei.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
218
999e (norm. 1199e)

1111e (norm. 1899e)


Näiden kahden Samsungin 65" Qledin välillä olen. Tuo Gigantin ilmeisesti uudempi, mutta tuleeko tuossa mitään ihmeellisempiä sadan euron arvoisia ominainuuksia? Toki ilman alennuksia hintaero onkin sitten isompi.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 502
999e (norm. 1199e)

1111e (norm. 1899e)


Näiden kahden Samsungin 65" Qledin välillä olen. Tuo Gigantin ilmeisesti uudempi, mutta tuleeko tuossa mitään ihmeellisempiä sadan euron arvoisia ominainuuksia? Toki ilman alennuksia hintaero onkin sitten isompi.
Samaa vuosimallia, Q80C on parempi malli kuin Q70C. Varmaan ihan yksilöllistä arvostaako sen hintaeroa paremmaksi.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 427
999e (norm. 1199e)

1111e (norm. 1899e)


Näiden kahden Samsungin 65" Qledin välillä olen. Tuo Gigantin ilmeisesti uudempi, mutta tuleeko tuossa mitään ihmeellisempiä sadan euron arvoisia ominainuuksia? Toki ilman alennuksia hintaero onkin sitten isompi.
Tuosta vielä Sony kilpailuun mukaan, Q80C:n tavoin on FALD.
Rtings harmillisesti on testannut vanhemman X85K:n ja ylemmän X90L:n, joten tarkkaa vertailua Samsungehin ei heidän työkalullaan saa, mutta tuo X85K antanee hyvin osviittaa
 
Liittynyt
19.11.2021
Viestejä
114
999e (norm. 1199e)

1111e (norm. 1899e)


Näiden kahden Samsungin 65" Qledin välillä olen. Tuo Gigantin ilmeisesti uudempi, mutta tuleeko tuossa mitään ihmeellisempiä sadan euron arvoisia ominainuuksia? Toki ilman alennuksia hintaero onkin sitten isompi.
Verkkiksellä nuo muuten 899 ja 999 65" jos satasta arvostaa

CU7xxx = Hyvä ja halpa 60 Hz edgeled
CU8xxx = Puolet ohuempi ja äänihaullinen kaukosäädin
Q60C = Tallennus, QLED, prosessori parempi ja jotain tekniikoita
Q70C = 120 Hz paneeli ja tuplavirittimet, kaikki pelijutut tulee tässä
Q80C = FALD, 40 W kaiuttimet
QN85C = MiniLED, 60 W kaiuttimet
QN90C = Kirkkaampi MiniLED, Anti Reflection, 144Hz, tehdaskalibroitu
QN95C = 70 W, ohuemmat raamit, tasapaksu suunnittelu seinälle ja webkamera

Korkeampi sarja sisältää edellisen ominaisuudet. Itse suosin MiniLED jos siihen budjetti taipuu, mutta aika tyytyväisiä on kaverit joilta löytyy Q70 ja Q80 vähän vanhempana.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
218
Käytinkin tuota vertailusivustoa Q80C ja QN85C vertailuun ja vähän näyttää että kallistuisin MiniLedin puoleen. Sen verta paremmat mustat näyttää olevan. Jännä että Q80C näyttäisi normihinnalla olevan kalliimpi. Varmaan nostettu hintaa ennen kamppanjaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
872
999e (norm. 1199e)

1111e (norm. 1899e)


Näiden kahden Samsungin 65" Qledin välillä olen. Tuo Gigantin ilmeisesti uudempi, mutta tuleeko tuossa mitään ihmeellisempiä sadan euron arvoisia ominainuuksia? Toki ilman alennuksia hintaero onkin sitten isompi.
En tiedä muuta mutta ainakin verkkokaupalla nuo molemmat ovat halvempia



EDIT. Toki sen verran voin sanoa että kun itsekin täältä kyselin noita hinnat alkaen malleja, mutta osto huumassa sitten kaupassa käännyin juuri tuon Q70C kohdalle (kun enempää en suostunut laittamaan kun tuon 900€ vaikka alkuperäinen budejtti oli siellä 600€ nurkilla). Ja olen ollut tyytyväinen jopa jossain arvostelussa haukuttuihin katselukulmiin jossa en huomaa mitään suurta ongelmaa. Tosin verrokki oli 45" samsung ajalta paljon ennen anttilan konkurssia, joten ei voi verrata jos on enemmän kokemusta uudempiin ja mahdollisesti "parempiin" paneleihin.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 213
Viestejä
4 216 186
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Murtz

Hinta.fi

Ylös Bottom