Korjaa jos olen väärässä, SDR kuva tarkoittaa kaikkea mitä tv:stä tulee ja HDR kuva netistä ? Mihin kategoriaan bluray menee? Onko tuo 460 paljon vai vähän? Rtings A95K SDR kuva taisi saada arvosanan 7.2 kun taas QN95B SDR arvosana 9.2 ja arvo yli 1000.
Kuinka paljon tuollainen SDR cd/m2 on vaikka 2014 myydyissä tv:eissä niin osaa hahmottaa. Oma töllö joku Sonyn huippumalli FullHD tuolta ajoilta.
Miten huippumallissa tuo lukema noin matala? Samsung QD-oled sai vähän paremmat pisteet.
Liitteenä kuva rtings
Kyllähän sitä monikin katsoo vaikka miten himmeää kuvaa.. jotkut tv mallit rajoittaa SDR kuvaa (tv, dvd, youtube jne) tiettyyn maksimiin, joko muuten vaan kun oletetaan että ei sen kirkkaampaa tarvitse tai että on vähän halvempi telkku. Oma monitori käytössä oleva 55" samsung (2015?) puskee jotain max 350nits ja 60cm päässä nenästä kirkkaus on asetuksessa 16/20 (n. 270nits kokoruudun ja/max valkoinen) Ihan sopiva tiesikka käytössä ja ei polta silmiä. Kyllä tuolla 20/20 kirkkaudella voi SDR materiaalia katsoa. Jotakuinkin samaa luokkaa myös olkkarin telkun (kirkkaus asetus 14/50) katselu kirkkaus sdr materiaalissa. Maksimi 50/50 menee 700nits kieppeille kokoruudulla eikä sekään paha katsoa, en nyt hämärässä juuri sillä katsoisi.
HDR puolella (yputube hdr, netflix hdr, blyray hdr) taas alkaa nautinto tulla kirkkaissa yksityiskohdissa muuten pimeässä kohtauksessa siellä alkaen 800-1000 nits, kirkas näyttää kirkkaalle. Jos taas mennään johonkin kohtuu valaistuun ilta tai aamu auringon sarastukseen niin sitten alkaa aurinko olla auringon näköinen 1000-1500nits telkulla. Joissain päivänvalo kohtauksissa auringon mieltäminen kirkkaaksi menee jonnekin 1300-2000nits tienoille. Nämä siis hämärässä olohuone katselussa. Kirkkaampi katselutila vaatii taas lisää extraa telkulta että elämys on vaikuttava.
Mulla oli edellinen töllö 65" sampan 9-sarjalainen ja tämä oli heti out of the box sellanen Wau fiilis siihen verrattuna...kuvatilan vaihdoin kyllä ekaks elokuvatilaan kun kirkkaus oli jotenkin överi. Jo vanhassa töllössä tutuksi tullut one connect box on mun mielestä kanssa hyvä kun töllö kuitenkin aina seinällä, niin eri laitteiden liittäminen erittäin helppoa ja sen voi laittaa piiloon vaikka tv-tasoon pois silmistä. Overall itse olen erittäin tyytyväinen tähän ja onneksi tuli vastaan tämä ettei tullut ostettua alunperin ajattelemaani 75" kokoa joka olisi ollut kyllä liian pieni omaan makuun