Tekstitys syö immersiota, mutta dubbaus sitäkin enemmän...Yhdellä sanalla kuvaus miksi tykkään katsoa läheltä kuvaa: Immersio!
Täällä 77" ruudusta silmään ~1.8m. Suosin että TV tai näyttö vie 45-50 astetta näkönkentästä. Haluan päästä leffaan tai peliin kunnolla sisään ja noin se onnistuu parhaiten. Olen kokeillut katsoa 2.5-3 metristä mutta kokemus on paljon irtaantuneempi, ehkä normaaliin tv katseluun passaa paremmin. Mulla ei vain tule koskaan katseltua niin turha ottaa sitä huomioon.
Mä koen että spottaan lähempänä ollessa detaileja paremmin 4k resolla. Ehkä voi mennä joissain skeneissä jotain ohi, mutta toisissa kiinnittää huomiota niihin enemmän. Varsinkin peleissä tätä huomannut. Voi olla että vaikeutuisi jos tekstitys olisi käytössä mutta mulla ne on aina pois päältä, koska syövät immersiota. Haluan katsoa aina kohdetta tai ihmistä josta se ääni tulee ja ottaa irti kaiken irti esimerkiksi kasvojen eleistä. Fakta on että vaikka katsot 55" kolmesta metristä niin tekstityksiä lukemalla menee myös paljon ohi. Se on ihan ok, jokaisella meistä menee aina jotain ohi vaikka kuinka yrittäisi keskittyä, tekstityksen kanssa tai ilman. Oli lähellä tai kaukana televisiosta. Mä en edes yritä huomata kaikkea. En kelaile taaksepäin jos joskus vähän huonosti kuulisi dialogin. Enkä stressaa meneekö jotain muutakin ohi. Istun vaan nokka ruudussa ja yritän eläytyä sisältöön täysiä ja unohtaa ulkopuolisen maailman.
1080p aikana olin vähän kauempana ruudusta ettei resoluutio kärsinyt liikaa, ehkä noin 40 astetta näkökentästä. Siirryinkin 4k aikaan sen takia aikanaan että sai katseluetäisyyttä vähän pienemmäksi!