Itselläkin TV:n vaihto juuri tapahtumassa noin 10v 32"-sampsaseikkailun jälkeen. Kotona 1v lapsi jonka takia olisi myös hyvä olla telkkari josta saa helposti lapsille tarjottavaa sisältöä. Koska televisio on ollut vähäisessä käytössä eikä muutenkaan kiinnostuksen kohteena, istuin tuntikausia pari iltaa lukemassa arvosteluja ja tekniikkaselostuksia.
Tavoitteena 55" 4K/UHD/HDR -setti lähdin rtings.com:in eväillä Giganttiin hakemaan joko Samsungin UE55KS7005 (joka on/oli 999€ tarjouksessa) tai vähän hintavampaa UE55KS8005 (1600€). Myymälässä katseltiin rauhassa eri vaihtoehtoja, ja olin jo kääntymässä tuohon halvempaan vaihtoehtoon, koska 600€ kaksoisvirittimestä, vähän paremmasta äänestä ja hieman tarkemmasta liikekuvasta ei mielestäni antanut tuolle rahalle tarpeeksi vastinetta. Tuohon kun ois lisänny 400€ niin oisin saanut Verkkokaupasta jo 55" LG:n OLEDin. Näytekappaleissa pyöri eri videot (halvemmassa jotain paskalaatuista puuroa, varmasti boostasi myyntiä), joten silmämääräisesti ei voinut muuta todeta kuin että 7005-mallissa on aivan järkyttävän ruma alusta.
Tämän jälkeen otimme myyjän avuksi joka katsoi minua epämääräisesti kun kerroin taustatutkimuksistani, johon hän vaan totesi että nyt mennään tonne Sonyn puolelle jossa hän esitteli Sonyn KD55XD8505 mallin (vissiin KS8005 vastine) ja kehui sitä yhtä hyväksi halvemmalla hinnalla (1300€). Pienen tenttailun jälkeen päädyin "uskomaan" myyjää ja tuli sitten tilattua tämä Sony. Palasimme myöhemmin kysymässä pari tarkennusta eri myyjältä ja hän suosi myös tätä mallia.
Jälkeenpäin syvennyin myös tämän mallin arvosteluihin, ja onhan tuo ihan ok televisio. Pelkistettynä voi sanoa että jos katsot telkkua hyvin pimeässä huoneessa, Samsung (8005) on parempi valinta, mutta valoisassa olohuoneessa (meidän tapaus) niin Sony toimii ihan yhtä hyvin. Myös katselukulmat ovat hieman Samppaa paremmat. Samsungin Smart-ominaisuuksista sen verran että muistan lukeneeni jotain puutteita Areena/Katsomo/Ruutu-tarjonnassa (ovat vissiin luvanneet jonku softapäivityksen tätä varten), Sonyssa kaikki kunnossa. Sonyn äänentoistoa on moitittu, katsotaan jos joutuu panostamaan Soundbariin tms.
Tässä se oma tarina, wall-of-text valittelut. Voin päivitellä kun telkkari saapuu ensi viikolla ja pääsee käyttämään itse laitetta. Ja jos jollakin täällä on jotain hyvää inputtia tai tietoa niin pystyyhän tämänkin kaupan vielä purkamaan, joten arvostan jos muillakin on lisättävää
Lopuksi plussat ja miinukset verrattuna Samsung KS8005 (mitä nyt netistä on tullut luettua):
+ katselukulmat
+ hinta (1300€ vs 1600e)
+ Katsomo, Ruutu, Areena toimii (tällä hetkellä)
- musta väri, pimeässä
- äänet
- hitaampi käyttöliittymä
Edit: Nyt huomasin että Verkkokaupassa samaan hintaan Sonyn KD55XD8599. Erona mitä itse huomasin Motionflow-kuvanparannus 800hz vs 1000hz. Pitäisikö tuon puolesta jo perua kauppa ja hankkia verkkokaupasta (sama hinta)