Tjoo, lähtee Grundig 65VLO9795SP palautukseen itselläkin noin kolmen viikon käytön jälkeen. TL;DR kokemuksistani perässä.
+ Paneeli on hyvä (tarkkuus, koko, mustat)
- HDR-asetusta en saa muutettua. Mahdoton varmistaa onko käytössä vai ei, mutta arvaisin että ei.
- Ääni tulee viiveellä TV:stä otettaessa, eli sietämätön offsync ellei käytä vahvistimen / soundbarin läpivientiä.
- Elektroniikka pitää ajoittain outoa pehmeää taputusääntä, korjaantuu rebootilla. Ei kuulostanut terveeltä.
- ARC äänten tuonti molemmista laitteista toimi Sonyn Soundbarin kanssa noin puolet käynnistyskerroista.
- HDMI 4K ongelmia Sonyn Soundbarin läpivientiä ja Chromecast Ultraa käytettäessä. Vaati usein rebootin että sain kuvan ruutuun.
- Chromecast 1st genin hallinta laitteen ollessa kiinni suoraan TV:ssä toimi kaukusäätimellä HDMI:n yli noin viikon, jonka jälkeen hallinta hyppäsi itsestään HDMI2-porttiin vaikka laite oli HDMI1-portissa. Pystyin esim. pausettamaan ohjelman, mutta vain katsoessani väärä videolähtöä.
Palautuksessa otin ensin aspan kanssa puheeksi pystyvätkö he tarjoamaan uuden suojapussin laitteelle koska olin onnistunut repimään ja myöhemmin epähuomiossa hävittämään vanhan TV:tä pakkauksesta purkaessani. Heiltä sain geneerisen "olethan yhteydessä liikkeeseen josta tuotteen ostit" -vastauksen, josta jäi epäselväksi oliko viestini edes luettu. Liikkeessä ilmoitettiin että olen ainut jolla on ollut laitteen kanssa ongelmia ja että palautus edellyttää täydellisen alkuperäisen myyntikuntoisen pakkauksen (varmasti teknisesti totta, mutta pelisilmä olisi mielestäni sallittua). Palautuskeskustelun kruunasi kun TV-osaston myyjä kysyi olenko varma että ongelmani TV:n kanssa ovat vikoja, eivätkä vain "halvan" (listahinta 2999e) TV:n "ominaisuuksia".
Onneksi lähtiessä tajusin pyytää ja sainkin kodinkonemyyjältä kasan kuplamuovia, jolla aion suojata tuotteen ennen palautusta. Tämän jälkeen se voidaan puolestani myydä eteenpäin sellaisenaan tai palauttaa maahantuojalle ihmeteltäväksi. En halua kyseisestä mallista enää kuulla.
Jos jotain hyvää pitää tästä ulkona jonottamista, maksullista turhaa kalibraatiota, teknisistä säätöä, lisälaitteiden hankintaa ja palauttamisen ongelmia sisältävästä saagasta pitää keksiä, niin ainakin olen kokemusta rikkaampi ja jatkossa ostan vain tuotteista mistä löydän kattavasti tietoa ennen ostopäätöstä enkä koita säästää satasia omien hermojeni kustannuksella.