Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Olen itse (klassisten) Zeldojen fani, mutta BotW ja TotK ei uponnut samalla lailla. Maailma on niissä on upea, engine venytti S1:n rajoja ja systemaattinen peli tässä skaalassa oli uutta silloin kun BotW ilmestyi. Ongelma kuitenkin on, että niissä on siirretty vahvasti hiekkalaatikkoon ja emergenttiin tarinankerrontaan sen vuoksi ei itselle oikein uppoa.Sanokaahan mietteitä donkey kongista. Hyviä arvosteluita tosiaan näyttää saavan ja hiukan alkoi itseäkin kiinnostamaan. Huomasin Botw pelatessa, että vaikka kyseessä on erittäin hieno peli niin ei tuo avoin maailma vaan tahdo jaksaa kiinnostaa. Cyberpunk kans ollut mielessä, mutta siinä tulee luultavasti sama ongelma vastaan
BotW oli ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa avoimen maailman peli josta tykkään. TotK vielä pelaamatta. Ehkä tuossa toimi parhaiten se, että en vain nähnyt juurikaan sitä polkua mikä oli suunniteltu kuljettavaksi, vaan kaikkialta löytyi jotakin kivaa eikä mikään vaikuttanut niin suunnitelmalliselta. Hiekkalaatikko toimi oikeasti eikä ollut vain iso kartta johon aseteltu ennalta suunniteltuja paikkoja tarkkaan valittuihin kohtiin jotka toimivat vain juuri kuten kehittäjä suunnitellut. Toki tarinankerronta kärsi mutta missäpä Zeldassa nyt kovin ihmeellinen tarina nyt on.Olen itse (klassisten) Zeldojen fani, mutta BotW ja TotK ei uponnut samalla lailla. Maailma on niissä on upea, engine venytti S1:n rajoja ja systemaattinen peli tässä skaalassa oli uutta silloin kun BotW ilmestyi. Ongelma kuitenkin on, että niissä on siirretty vahvasti hiekkalaatikkoon ja emergenttiin tarinankerrontaan sen vuoksi ei itselle oikein uppoa.
Siinä mielessä CP2077 ja Witcher 3 on perinteisempiä
Tutoriaalin nuohosin läpi aika tarkasti, yrittäen tuhota lähes kaiken mahdollisen. Olisiko kerran näkynyt pieni fps-droppi, mutta muuten kyllä ihan sulavaa omaan silmään pelaaminen.Onko Bananzassa havaittavissa fps droppeja? Jonkun lööpin näin tästä päivä pari sitten.
Jos tarkoitat että miksi käyttää double buffering vsynciä eikä triple buffering vsynciä, niin input lagin minimoimiseksi. Se on 1 frame vähemmän viivettä.Mikähän syy on moiseen ratkaisuun. Luulisi, että ei vahinkokaan ole.
On. Normaali gameplay on pitkälti hyvää. Jotain pieniä droppeja mitkä ei haittaa/menee ohi että ei huomaa. Mutta moni animaatio pohjainen kohtaus droppaa selvästi. Esim mielestäni aina kun ison banaanin otat, tulee animaaio nii se pyörii alhaisemmalla fps:llä.Onko Bananzassa havaittavissa fps droppeja? Jonkun lööpin näin tästä päivä pari sitten.
Jos tarkoitat että miksi käyttää double buffering vsynciä eikä triple buffering vsynciä, niin input lagin minimoimiseksi. Se on 1 frame vähemmän viivettä.
Miinuspuoli sitten tuo että silloin kun 60 fps tavoite ei täyty, tuloksena on hetkellisesti 30 fps. Triple bufferingilla 40 fps.
Mikäs järki tässä on? Kun Nintendo kuitenkin mainosti vrr ominaisuutta switch 2 julkkarissa. Eikö tämä triplebuffer pilaa koko idean? Eli mielummin itse ainakin ottaisin sen 1-2 FPS dropin vrr kanssa. Ei oikein käy omaan järkeen tämä, mutta voin olla toki väärässäkin
Noh, Switch 3 editionilla sitten voi pelata Bananzan sulavasti.
Pitkälle on käsikonsoleissa tultu, kun ajoittainen 30 FPS aiheuttaa mielipahaa. Ootteko pelanneet Dragon Quest ysiä DS:llä?![]()
Aika turha verrata johonkin jeesuksen aikaisin peleihin. Lisäksi en näe tarpeellisena arvostella toisten mieltymyksiä. Jotku pelaa ihan tyytyväisenä jotain locked 30fps pelejä ja itsellä pää sulaa sellaiseen. Botw ollut hyllyssä vuosikaudet ja nyt vasta pystyy pelaamaan sitä uudella konsolilla. Uusinta AC:tä ei pystynyt pelaamaan ps5 prolla, koska fps dropit. Sen ei pitäisi kenellekkään muulle aiheuttaa mielipahaa jos minä tai joku muu ei halua pelata sellaisia pelejä. Mitä tulee tähän keskustelussa olevaan peliin, niin en tiedä onko ne dropit siinä pahoja ja siksi asiaa tiedustelin. Pienet ja satunnaiset pudotukset saattaa vielä mennä, mutta ennemmin itse ottaisin aina performance moden kuin paremmat grafiikat. Jos siis sellainen olis siis valittavana.
Otappas chill pill, en minä tarkoittanut kenellekään kettuilla! Kyllä munkin mielestä Nintendo saisi omat pelinsä omalle raudalleen optimoida kunnolla, on se ennenkin onnistunut ja ei pitäisi olla liiasta kiireestäkään kiinni.
Itselle ainakin Switch 1:llä esim. Links Awakening oli hidastelunsa takia pelikelvoton ja zelda botw/totk myös pyöri rasittavan huonosti ajoittain. Olisin toivonut että Switch 2 aikakaudella edes 1st party pelit ei lagaa.Pitkälle on käsikonsoleissa tultu, kun ajoittainen 30 FPS aiheuttaa mielipahaa. Ootteko pelanneet Dragon Quest ysiä DS:llä?![]()
Siinä on just tuo double buffered vsync mikä näkyy.Ite oon aika pahasti allerginen kaiken maailman tökkimisille. Hyvä peli tuo DK on, tökkiminen ärsyttää vain karttaa käyttäessä ja joidenkin puheanimaatioiden aikana. En tiedä onko nuo molemmat sitten jostain (huonosta) syystä lukittu 30fps, mutta ei tuo onneksi pelikokemusta pilaa.
Kieltämättä tää vaikeustaso vähän jo syö pelikokemusta, kun hädin tuskin ehtii näkemään bossin pelimekaniikoita kun sen saa jo lätkittyä hengiltä. Olisi edes kuten Marioissa yleensä, että bossit vaatii kolme breakkia / "osumaa" kunnes kuolee.Eilen vasta tuli eka bossi jossa tuo 30fps vsync löi tulille.
Bossit tuossa on ollut hävyttömän helppoja tähän asti. Tuokin taistelu kesti ehkä 3 min
Muistelisin N64 Donkkarissa nuo puzzlet oli hemmetin vaikeita. Samoin snes aikoina donkkari kentät pirun vaikeita. Vähän olisik kaivaillut samantyyppisiä haasteita, tai edes osa puzzleista kun saisi huutamaan perkelettä. Viihdyttävä tekele tämä on silti.Joo Bananzan vaikeustaso on kyllä suht läppä. Jokainen puzzle on tyyliin "heitä tohon jättimäiseen maalitauluun naaman edessä 1 kivi" tai "juokse 30metrin matka suoraan eteenpäin 30sekunnin sisällä". Näin Zeldan jälkeen tuntuu aika aivokuolleilta puzzlet.
Ja tosissaan onha se omalla tavallaan kiva joskus pelata casuaalisti kerrankin todella vahvalla päähahmolla, mutta ehkä vihutkin vois skaalautua sen mukaan, edes bossit.
Muistelisin N64 Donkkarissa nuo puzzlet oli hemmetin vaikeita. Samoin snes aikoina donkkari kentät pirun vaikeita. Vähän olisik kaivaillut samantyyppisiä haasteita, tai edes osa puzzleista kun saisi huutamaan perkelettä. Viihdyttävä tekele tämä on silti.
Vaikeus varmaan suhteellista mitä on kenellekkin. Snes aikana osa peleistä myös tehtiin vähän haastavampina, jotta pelit kestäisi pidempään, eikö niitä läpäisisi viikonlopun aikana. Sitä en tiedä kuuluivatko donkey kongit tähän. Jos vertaat vaikeustasoon bananzaa tai countryjä niin kumpi vaikeampi?Tuota en ymmärrä, että miten porukka on sitä mieltä, että SNES aikoina oli Donkey Kongin kentät pirun vaikeita. Itse olen esim. sen ekan DK Countryn pelannut läpi varmasti kymmeniä kertoja ja ihan jo silloin muksuna 30 vuotta sitten meni omin avun läpi. Pari kinkkisempää kenttää oli, mutta niistäkin löytyi mukavia oikoreittejä. Itse tykkäisin, jos nykyäänkin olisi vielä näissä peleissä sama vaikeustaso.
Lisäksi esim Nintendon bisnesmalliin kuului olennaisesti vinkkipuhelin, joka kuulemma osasi oikeasti neuvoa hyvin mutta puhelut oli kalliita. Se oli hyvä syy pitää pelit vaikeina.Vaikeus varmaan suhteellista mitä on kenellekkin. Snes aikana osa peleistä myös tehtiin vähän haastavampina, jotta pelit kestäisi pidempään, eikö niitä läpäisisi viikonlopun aikana. Sitä en tiedä kuuluivatko donkey kongit tähän.
Juu tuokin oli osatekijä: siis sillä ajatuksella, että pelien haluttiin olevan sen verran hankalia ettei niitä läpäistäisi yhden tai kahdenkaan viikonlopun vuokrauksella vaan oikeastaan saisi mieluummin ostaa omaksi.Voisi veikata et pelien ja koneiden vuokraus oli semmoinen bisness minkä vuoksi alkoi pelien vaikeustason vääntäminen korkeammalle Nintendon ja kehittäjien toimesta.
Vaikeus varmaan suhteellista mitä on kenellekkin. Snes aikana osa peleistä myös tehtiin vähän haastavampina, jotta pelit kestäisi pidempään, eikö niitä läpäisisi viikonlopun aikana. Sitä en tiedä kuuluivatko donkey kongit tähän. Jos vertaat vaikeustasoon bananzaa tai countryjä niin kumpi vaikeampi?
Mitä tulee 30v takaiseen pelailuun niin itse vetänyt nuo kaikki läpi kymmeniä kertoja ja en ole varma pääsisinkö uudestaan nyt 30v myöhemmin. On sen verran refleksit hidastuneet ja pelitaito heikentynyt siihen verrattuna kun nuorena noita veti läpi. Siltikin bananzan vaikeustaso vähän turhan helppo.
Totta, vaikeustaso on erilainen. Itse määrittelin juurikin etenemisellä ja vaikka kuolemien määrällä, mutta yhtä hyvin voi olla vaikea löytää kaikkea. Countreissa oli myös hyvin piilotettuja kolikoita.DK Countryn pelaa läpi luokkaa tunneissa (ehkä 4-6h), joten helposti pelaa sen päivän aikana läpi. Sinällään pelejä on vaikea verrata, kun ne ovat lopulta niin erilaisia. DK Countryssa haaste liittyy puhtaasti tasoloikkaan ja vihollisiin. Bananzassa taas asioiden etsimiseen. Jos Bananzan haluaa vaan vetää lopputeksteihin, on se helppo, mutta jos yrittää etsiä kaikki banaanit, fossiilit ym., on päänvaivaa enemmän ja aikaa kuluu varmaankin kymmeniä tunteja.
Kokemuksia kellään?Löytyi muuten tarvikekotelo ja lasikalvo switch 2lle edullisesti Gigantista 9e,
![]()
Goji Nintendo Switch 2 kotelo
Goji Nintendo Switch 2 -kotelo tarjoaa vankan suojan kovalla EVA-kuorella ja pehmeällä vuorauksella ja siihen mahtuu 10 pelikorttia. Se sisältää 9H-karkaistun lasisuojan, joka takaa täydellisen suojan näytölle.www.gigantti.fi
Ostin eilen mukaan ennenkuin sain tarjouksen laitetettua tänne. Tänään lomilta kotiin niin voin laittaa käyttökokemuksia, miten mahtuu jne.Kokemuksia kellään?
Nintendo olisi saanut lisätä peleihin "achievementit". Pitäisi olla joku porkkana miksi käyttää paljon aikaa piilotettujen esineiden etsimiseen, etenkin kun itse pelin läpäisee noinkin nopeasti.DK Countryn pelaa läpi luokkaa tunneissa (ehkä 4-6h), joten helposti pelaa sen päivän aikana läpi. Sinällään pelejä on vaikea verrata, kun ne ovat lopulta niin erilaisia. DK Countryssa haaste liittyy puhtaasti tasoloikkaan ja vihollisiin. Bananzassa taas asioiden etsimiseen. Jos Bananzan haluaa vaan vetää lopputeksteihin, on se helppo, mutta jos yrittää etsiä kaikki banaanit, fossiilit ym., on päänvaivaa enemmän ja aikaa kuluu varmaankin kymmeniä tunteja.
Tuli tilattua ja asennettua. Hyvin meni ilman ilmakuplia, mutta en nyt alkanu testaamaan raaputtamalla sitä n+1:llä eri tavaralla.Kokemuksia kellään?
RDS Industries Game Traveler Deluxe Case julkaistaan Suomessa näemmä 24.7.2025:
Game Traveler: Deluxe -kantolaukku – musta - Nintendo
Accessories for the Nintendo Switch family of consoleswww.nintendo.fi
Jenkeissä tuo tuli myyntiin muutama päivä sitten ja on saanut pääasiassa positiivisia kommentteja. Laukku on sisältä melko erilainen kuin ensimmäisen Switchin versio. Toistuvana negatiivisena huomiona on ollut, että Switch 2 pääsee liikkumaan sivusuunnassa aiempaa enemmän.
Enää mukana ei tule muovisia pelikoteloita, eivätkä vanhat punaiset kotelot ole oikean kokoisia uuteen laukkuun. Uudessa laukussa on taskuja 12 pelikortille ja pohjalla on paikka erikseen myytävälle GCC12 Game Traveler Game Card Caselle, joita on siellä myynnissä ainakin Mario- ja Zelda-teemaisina.
Tässä vielä yksi video, jossa jonkun ensivaikutelma laukusta:
Tänään sain tuon VPD:ltä tilaamani Game Traveler Deluxe -kantolaukun. Vaikuttaa todella laadukkaalta ja kova kuori suojaa konsolia hyvin.
Konsoli pääsee tosiaan liikkumaan hieman sivusuunnassa, mutta en usko että tuosta on mitään haittaa ainakaan panssarilasin kanssa. Pieni rako konsolin ja laukun reunan välillä vain helpottaa konsolin poimimista laukusta.
Ensivaikutelman perusteella 24,99 € (+toimituskulut) hintaan tuota laukkua voi kyllä suositella.
![]()
Ei oo itselle kyllä tullut haasteita vaikka suurimman osan ajasta lataan Acerin tai HP:n läppärilatureilla.Työreissussa ja otin switch 2sen mukaan hotelli iltoihin. Unohtuipa laitteen laturi kotiin.
Onnistuuko tuon lataus HP n läppärin laturilla, jossa usb c liitäntä? Ei pelkoja vääränlaisesta latauksesta yms?
Thanks, koitetaanEi oo itselle kyllä tullut haasteita vaikka suurimman osan ajasta lataan Acerin tai HP:n läppärilatureilla.