Joskus hinnan muodostus voi olla ihan looginen, joskus taas vain valmistajan ahneus, toistaiseksi en ole Nintendon kohdalla huomannut kuin jälkimmäisen.
Jos mietitään Suomen 580€ hintaa niin en vaan itse osia/komponenteja katsomalla saa tätä "perusteltua".
SOC : Nvidia Tegra T239, Ampere-pohjainen vuodelta 2022?
Muisti: 12GB LPDDR5X vuodelta 2021 (uudempaa olisi ollut tarjolla)
CPU: ARM Cortex A78C vuodelta 2021(?)
Tallennustila: UFS 3.1 pohjainen vuodelta 2020 (uudempaa olisi ollut tarjolla)
ja niin edelleen - sama tarina on muuallakin, kuten WiFi 6 ja tosiaan tuo näyttö, 1080p resoluutioinen LCD, jotenkin jää fiilis että sieltä on 2-3 vuoden ajalta eri komponenttien ylijäämävarastot kahmittu alehintaan ja konsoli itsessään on myöhässä pari vuotta.
Onko tässä Suomen hinta nyt oleellinen sen vuoksi että suurin osa laitteista maailmassa myydään Suomessa, vai sattuuko se vain sopimaan paremmin narratiiviisi?
Jos Nintendon BoMmia tarkastellaan niin emo on kuulemma jonkun 150€, sisältäen muistit (sekä ROMmit että RAMmit) Nintendolle varmaan hiukan edullisemman valmistaa kuitenkin.
8" 120Hz paneeli ehkä jonkun 100€.
Tähän tietysti Jpyconit päälle vielä, olisko jonkun 40€ kun vertaa ekan Switchin vehkeisiin ja tietää että niitä on paranneltu.
Näistä päästään karvan vaille 300€ ehkä. Työvoimakustannukset, akku, poweri yms. pienemmät varmasti vievät osuutensa myös.
Laitetaan vielä päälle vielä x% voittomarginaali.
Itse maksoin laitteesta 510€ ja siinä on mukana Mario Kart, ALV24 ja kuljetus ulkomailta sisältyy hintaan.
Jos lähdetään toisesta suunnasta miettimään kustannuksia: 510€ napataan pois rahti ja satunnaiset pikkukulut, päästään pyöreään 500€:n. Neljänneksen ALV pois hinnasta, jää vähän vajaa 400€. Tästä pois mukana tulevan pelin myyntihinnan sanotaanko vaikka neljännes, ollaan jossakin 300€ korvilla. Myyntivoitto ei varmaan ole kohtuuton toive, sanotaanko vaikka jäljellä olevasta osuudesta se 10%? Kai sillä jäljelle jäävällä melkein nuo lasketut osakustannukset katetaan.
Joo, kyllähän se kalliilta äkkiseltään ostajalle tuntuu, mutta en mä usko että Nintendon päämajalla myöskään käsiä hierotaan yhteen tyytyväisenä että nyt tehdään ihan pirun hyvää tiliä.