Faktantarkistus viimeisimmistä Trumpin valeista:
Yhdysvaltain tiedotusvälineet tarkastivat Trumpin hätätilapuheen faktat ja löysivät seitsemän valhetta
Aika kauas totuudesta mentiin taas.
Trump: ”Olen rakentanut paljon muuria. Minulla on paljon rahaa ja olen rakentanut paljon muuria.”
Ei ole rakennettu mailiakaan.
Trump: Valtaosa suurista huumelasteista ei tule maahan rajanylityspaikkojen kautta. Poliitikot ja erityisesti jotkut demokraatit väittävät, että kaikki tulee rajanylityspaikkojen kautta. Se on virhe, se on vale, se on yhtä valetta.
Pääosassa tulee rajanylityspaikkojen kautta ja tämä tulee ihan tilastoista ja on yleistä tietoa.
Trump: Kiina maksaa meille miljardikaupalla tulleja.
Suurimman osan tulleista maksavat yhdysvaltalaiset yritykset, jotka tuovat tuotteita maahan.
Trump: Kaksi viikkoa sitten 26 ihmistä tapettiin ammuskelussa rajalla, mailin päästä paikasta, jossa vierailin.
Ruumiit löytyivät Miguel Alemanin kaupungista. Google Mapsin mukaan etäisyys McAllenista Miguel Alemaniin on linnuntietä
130 mailia.
Trump: Et voi harjoittaa ihmiskauppaa, tuoda naisia ja tyttöjä maahan, rajanylityspaikkojen kautta.
80 prosenttia ihmiskaupan uhreista tuli maahan virallisten rajanylityspaikkojen kautta.
Trump: Kiinassa huumediilerille annetaan kuolemanrangaistus. Meillä huumediileri saa sakon.
Vuonna 2017 yli 95 prosenttia noin 18 000 huumekaupasta tuomitusta joutui vankilaan. Alle kolme prosenttia selvisi ehdonalaisella. Ehdollisen tuomion saaneet saivat tavallisesti myös sakot. Usassa tuo on ihan bisnestä pistää kaikki näin lievistä jutuista linnaan.
Trump: On sarjamaahanmuuttoa - - Tiedättehän, mitä tapahtui läntisellä moottoritiellä, nuori koijari ajoi yli ja tappoi kahdeksan ihmistä. Hän oli tuonut mukanaan monta ihmistä, koska oli päässyt Yhdysvaltoihin.
Uzbekistanissa syntynyt, kuorma-autoiskusta syytetty
Sayfullo Saipov tuli Yhdysvaltoihin 2010 arvontaohjelman kautta. Vihreän kortin haltijana hän voi anoa maahantulolupaa vain puolisolleen ja naimattomille lapsilleen. Tiedotusvälineiden mukaan Saipov oli naimisissa Yhdysvalloissa entuudestaan asuneen naisen kanssa ja heidän kolme lastaan ovat syntyneet Yhdysvalloissa.