Xiaomi ei ole mikään pieni toimija. Varallisuus ja liikevaihto suurempi kuin esim. Huaweilla. Kännykkävalmistajanakin ihan top 5:n joukossa.
Xiaomi ei toki ole pieni, mutta on pienempi kuin isot. Pointtini liittyi siihen, että kun on suhteessa pieni shipattujen kapuloiden määrä (n. 20M/neljännes) ja kuitenkin suhteellisen paljon malleja tuotannossa/putkessa (n. 30), niin silloin ostohankittavien komponenttien määrät, hintavaihtelut, saatavuus ja muut logistiset tekijät eivät ole yhtä kriittisiä. Etenkään "concept phone" -tyylisten julkaisujen (kuten Xiaomi Mi Mix:iä itse kutsui) pienissä kappalemäärissä.
Tässä hieman dataa itse kokovertailusta.
Globaali myydyt älypuhelimet Q2 2017:
FT: Xiaomi sija 5
Subscribe to read
IDC: Ei mahdu Top 5
IDC: Smartphone Vendor Market Share
SA: 6% markkinaosuus, 5. rankingissä
Smartphones!
Nyt erotetaan sitten Xiaomi Techonology Ltd holding-emoyhtiöstä Xiaomi Inc.istä. Vertailuna vastaavat yritysosat niiltäosin, kun dataa on saatavilla:
Vertailukelpoinen liikevaihto tai -arvio (FT/Nikkein/Reuters/Marketwatch tietoihin perustuen):
Xiaomi Technology Co Ltd 13 mrd € (2017 arvio) /
14.3 mrd € (2017, arvio 2)
Huawei Technology Co - kuluttajapuolen myynti (ei-verkkobisnes)
26,5 mrd (2017, arvio)
Samsung Electronics Co. Ltd 150.3 mrd € (2016)
Apple Inc - pelkkä matkapuhelinyksikkö 152.89 mrd (2017 fiskaalinen, arvio) / koko lv. 200 mrd (2017 arvio)
Samsungista, LG:sta, Xiaomia ja Huaweista ei ole helppoa saada vertailukelpoisia mobiiliyksikön erillisiä tuloksia (liikevaihto, tulos, kate, jne).
Tämän vuoden osalta näyttäisi, että Samsung pysyy kappalemäärän myynneissä ykkösenä, Huawei nousee kakkoseksi, Apple mahdollisesti tippuu kolmoseksi ja Xiaomi pysyy viidentänä, tai sillä paikkeilla. Kaikkien paitsi Samsungin ja Applen liikevaihto ja mahdollisesti markkinaosuus voivat kasvaa.
Eli tiivistäen voisi sanoa, että kappalemäärän myynnin ja liikevaihdon perusteella Xiaomi on n 1/3 - 1/10 Samsungin mobiilitoiminnoista. Kappalemäärällisesti karkeasti puolet Applen tai Huawein myydyistä yksiköistä. Apple toki liikevoittoprosenttinsa ja kassansa suhteen täysin omissa sfääreissään.
Velattoman pääoman arvioita ei löydy. Jälkimarkkina-arvoa on mielestäni turha käyttää koon mittarina, koska kyse on kasvun potentiaalista, sijoittajapsykologiasta ja monesta muusta indikaattorista. Se ei kerro kokoa nyt.
Summa Summarum: Apple ja Samsung ovat jättejä liikevaihdollisesti matkapuhelinmarkkinoilla. Huawei on nousevaa keskikastia ja Xiaomi on vielä pieni, tai pienehkö keskisuuri (kuten Vivo ja Oppo, tosin yhteenlaskettuna BBK Electronicsin kaikki matkapuhelinbrändit ovat isompia kuin Huawei ja kappalemärällisesti myyvät enemmän kuin Apple ja Huawei - tai Xiaomi).
Tämä ei tarkoita, etten tykkäisi Xiaomista yrityksenä, seuraisi sen tuotteita ja uskoisi, että sillä on vielä paljon kasvun mahdollisuuksia. Mutta sen maalaaminen isoksi tekijäksi on mielestäni ennenaikaista. Keskikokoiseksikin se on vielä pienempää sorttia matkapuhelinmarkkinoilla mm. myytyjen puhelinta kappalemäärän suhteen.