Tarkoitin lämmöntuotolla hieman eri asiaa. Kyse oli tietokoneen sisälämpötilasta. Jos siellä on "kiuasprosessori", joksi näitä ylikellotettuja prosessoreita voi nimittää; niin pitäähän se suuri lämpömäärä johtaa kotelosta pois. Muuten tietokoneen sisällä on sauna, joka tuottaa ongelman. Prosessorit ylikellotettuna tuottavat paljon lämpöä.
Ihan helposti voit kutsua 180 TDP:n prosessoria kiukaaksi. Sitä se on. Ei tarvitse edes ylikellottaa.
Ei ole löysää ainakaan noissa AMD:n prosessoreissa, vaan prosessori on valmiiksi viritetty äärimmilleen.
Eläessäni en ole palvelimiani ylikellottanut, ja siihen on ollut mahdollisuus tyyliin aina. Enemminkin niin, että köyhänä opiskelijana vanha prosessori on löytänyt tiensä palvelimeen ja kellotukset on poistettu.. Tai viimeiset 10v olen myynyt vanhan prosessorin pois, ostanut halvan 2-ytimen tilalle ja käyttänyt sitä palvelintarpeisiini. Nyt tosiaan kaikki on pilvessä.
Itselläni on Supermicron työaseman sisällä muistaakseni kahdeksan tuuletinta; virtalähteessäkin kaksi. Tietokoneeni sisällä lämpötila on aina alle 40 astetta. Kiintolevyt, joita on kuusi, on jäähdytetty. Ne on lisäksi pikairroitettavia. Yhtään kiintolevyä ei ole koskaan mennyt rikki. Tähän ei ole yksin syynä hyvä tuuri. Erillisjäähdytys on tuonut niille pitkän eliniän. Pidän mielestäni hyvin huolta varmuuskopioista. Niitäkin pitäisi muistaa tehdä. Osa kiintolevyistäni on niille tehtyjä. Kaikki tärkeät kuvat on "monistettuna" eri kiintolevyille.
Nykyisessä NAS:issa ja kaikissa muissakin sen jälkeen on ollut kunnon jäähdytys. Lisäksi on muualla kopioita datasta, niin enpä ole menettänyt hardwaren kuolemiselle ikinä mitään. Viileä sisälämpötila lisää käyttöikää. Sen allekirjoitan 100%. Ei se vaan ole aivan mahdotonta ole järjestää muillekaan prosessoreille.
Nämä on kaikki hyviä neuvoja. Kaikkien pitäisi ne sisäistää.
Virtalähteistä sen verran, että sen energiateholuokka vaikuttaa tietääkseni virtalähteen kestoikään. Lisäksi sen kuormitettavuus. Tietysti myös elektrolyyttikondensaattorit ja niiden laatu. Japanilainen Nichicon on merkkinä esimerkisi laadukas.
Hyvässä tietokoneessa virtalähde on hyvä ylimitoittaa.
Ei hyvätkään kondensaattorit kestä kuumia lämpötiloja ikuisuuteen.
Lisäksi 80+ on standardi, joka määrittelee tehokkuuden 20,50 ja 80-käyttöasteilla. Ongelma on siinä, että about viimeiset 7 vuotta prosessorit on olleet niin energiatehokkaita (ainakin intel), että 20% käyttöaste ei tapahdu, vaan todellinen idlaus kuluttaa virtaa vaikka vaan 5%. Standardi ei siis ihan ole nykypäivää.. Voipi olla, että sinunkin virtalähde on luokkaa 70% energiatehokas, kun prosessori ei tee mitään järkevää..
Silti, ylimitoitus on hyvästä. Huono virtalähde toimii paremmin, kun sitä ei rasita liikaa. Hyvä virtalähde on nykyään passiivinen, jos lämpötilat on kohtuulliset ja sitä ei rasiteta liikaa. Tätä kirjoittaessa uskon, että nyt ei taas tuulettimet pyöri sisällä..
Laadukas UPS-laite on myös hyvä olla. Se tuo tietokoneelle lisää luotettavuutta ja käyttöikääkin, kun sähkö on varmistettu. Itselläni on
APC SMT1500I.
Paremmat serveritason laitteet synkkaa tuommoisten kanssa. Tai edes serveritason laitteet. Itsellä oli UPS:in käyttömahdollisuus HP:n Microserverissä (joka oli hintaluokkaa 200€), mutta ei ollut (eikä ole) rahaa kunnon tuettuun UPS:iin.
Kaverilla, jolla tuo Supermicro on, on UPS, joka lähettää tekstiviestin virtakatkon sattuessa. Kaikki laitteet on kunnossa ja kotiverkko viimeisen päälle. Samalla rahalla minulla on kaksi tuoretta tietokonetta, joista toisessa on varsin pelikelpoinen kokonaisuus ja toisessa profiilin kone "hyötykäyttöön". Ihan oma asia, miten rahansa käyttää, mutta palvelinrautaa ostamalla ei saa sitä hinta/laatu-suhdetta, ainakaan minun mielestäni. Olen itse niitä miehiä, jotka mieluummin ostavat uuden koneen 2-3v välein, kun ostavat sen absoluuttisesti parhaan kokoonpanon rahoilleen 7v välein.
Ja ihan oikeasti, työkaverillani on samoja fetissejä, kuin sinulla. En keksi tätä, vaan Muron nimimerkin saat YV:llä ja siellä on kovasti palvelinaiheisia postauksia. Ja oikeassa elämässä hän on töissä isojen tuotannonohjausjärjestelmien parissa ja joutuu ajoittain miettimään palvelinkonfiguraatioita.
--
Ongelma ihmisillä on, että sinulla oli käyttötarkoitus: teet vaikka videota. Sitten kysyit täällä. Ihmiset vastasivat, mutta ostit silti sitä , mitä ihan ekassa viestissäsi mietit. Tämä on aiheuttanut hieman närää, kun ihmisten mielestä heidän ehdotuksensa käyttötarkoitukseen olivat parempia.
En minä ainakaan yöuniani tästä menetä, mutta jatkan tänne kontribuoimista, jos joku muu kotipalvelimia rakentaa. Ei ole
Yhtä Oikeaa ratkaisua..